Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Volkswagen VW => ID.3 => Emne startet av: gte-bjørn på tirsdag 02. august 2022, klokken 21:01

Tittel: Får bare 11 kW på Type 2-ladere som er merket 22 kW?
Skrevet av: gte-bjørntirsdag 02. august 2022, klokken 21:01
To ganger i ferien har jeg ladet min ID.3 Pro S på ladere med type 2 som sier de leverer 22 kW. Hhv. Eviny Sunndalsøra og et parkeringshus på Voss gjennom EasyPark. Begge ganger har jeg kun fått 11 kW. Heldigvis hadde jeg god tid men for sistnevnte betød det dyrere lading fordi de også tar minuttpris. Ingen av stedene "delte" jeg ladestolpe med an annen bil.

Er dette normalt? Jeg bruker selvsagt den kabelen jeg fikk levert med bilen.
Tittel: Sv: Får bare 11 kW på Type 2-ladere som er merket 22 kW?
Skrevet av: paalsentirsdag 02. august 2022, klokken 21:06
Er det ikke bare 11kW ombordlader på denne bilen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Får bare 11 kW på Type 2-ladere som er merket 22 kW?
Skrevet av: daktaritirsdag 02. august 2022, klokken 21:24
Har ikke hørt annet enn at bilen har maks 11 kW lader ombord. Etron og Taycan så koster vel en ekstra lader ca 15-20.000,- som ekstrautstyr, og da får man 22 kW istedetfor 11 kW.
Tittel: Sv: Får bare 11 kW på Type 2-ladere som er merket 22 kW?
Skrevet av: gte-bjørntirsdag 02. august 2022, klokken 21:42
A-ha, nå fant jeg det under tekniske data i instruksjonsboken på nett. Jeg ante ikke at det var en slik begrensning. Jeg trodde "alle" kunne bruke 22 kW.  ::) Da vet jeg til neste gang. Kan fortsatt være aktuelt hvis jeg har god tid for det er jo billigere enn hurtiglading.
Tittel: Sv: Får bare 11 kW på Type 2-ladere som er merket 22 kW?
Skrevet av: daktaritirsdag 02. august 2022, klokken 22:30
Sitat fra: gte-bjørn på tirsdag 02. august 2022, klokken 21:42
A-ha, nå fant jeg det under tekniske data i instruksjonsboken på nett. Jeg ante ikke at det var en slik begrensning. Jeg trodde "alle" kunne bruke 22 kW.  ::) Da vet jeg til neste gang. Kan fortsatt være aktuelt hvis jeg har god tid for det er jo billigere enn hurtiglading.
Nettopp. Eneste er at "nesten ingen" lenger tilbyr 22 kW AC, og noen få merker tilbyr det som ekstrautstyr.
Tittel: Sv: Får bare 11 kW på Type 2-ladere som er merket 22 kW?
Skrevet av: sjokomelklørdag 10. september 2022, klokken 11:13
Sitat fra: gte-bjørn på tirsdag 02. august 2022, klokken 21:42
Jeg trodde "alle" kunne bruke 22 kW.
Alle kan bruke alle Type2 ladestasjoner. Det er det som er hele poenget. Begrensningen ligger alltid i bilen (eller kabelen) din på en 22kW stasjon.
Tittel: Sv: Får bare 11 kW på Type 2-ladere som er merket 22 kW?
Skrevet av: daktarilørdag 10. september 2022, klokken 11:39
Et annet problem er at det er få 22 kW ladeplasser. Det vanligste er 11 kW hos proffe ladestasjoner, men i Oslo f.eks er det 7,2 kW. Et og annet hotell eller kjøpesenter tilbyr 22 kW.

Den største krisen vil kunne være en bil som bare lader maks 7,2 kW. Kommer man da til en 11 kW ladeplass så får man dessverre bare 3,6 kW...

Årsaken er at 11 kW oppnås med 16 A på trefas, mens 7,2 kW er 32 A enfas.
En "enfasbil" (I-pace f.eks) vil da ikke få trekke mer enn enfas 16A  fra en 11 kW lader. Sikkert derfor Oslo har valgt 32A enfas istedetfor 16A trefas?

En historisk artighet er tidlige modeller av Zoe som hadde en snodig 43 kW AC lader. Den trengte egne ladestasjoner. Fantes noen få i Norge og fortsatt noen i Danmark. Evolusjonen drepte det konseptet.
Tittel: Sv: Får bare 11 kW på Type 2-ladere som er merket 22 kW?
Skrevet av: Orbitlørdag 10. september 2022, klokken 12:57
Oslo kommune setter opp 1-fas i områder med IT-nett, og 3-fas der det er TN-nett tilgjengelig. Det er oftest 32 A, så det begynner å bli noen 22 kW stolper.
Tittel: Sv: Får bare 11 kW på Type 2-ladere som er merket 22 kW?
Skrevet av: daktarilørdag 10. september 2022, klokken 15:55
Sitat fra: Orbit på lørdag 10. september 2022, klokken 12:57
Oslo kommune setter opp 1-fas i områder med IT-nett, og 3-fas der det er TN-nett tilgjengelig. Det er oftest 32 A, så det begynner å bli noen 22 kW stolper.
Jeg vet bare om 1 i min bydel, og den er på Bjølsen.
Tittel: Sv: Får bare 11 kW på Type 2-ladere som er merket 22 kW?
Skrevet av: RJKsøndag 11. september 2022, klokken 02:54
Ifølge chargefinder finnes det 3 steder i området, og da med ihvertfall 12 ladepunkter med 22 kWh midt i smørøyet av Bjølsen.

Chargefinder er filtrert på 11-22, men ladestedet vises 16 med 22 kW. 11 kW hadde blitt visst som egen verdi, og med egne tall for antallet
Tittel: Sv: Får bare 11 kW på Type 2-ladere som er merket 22 kW?
Skrevet av: daktarisøndag 11. september 2022, klokken 09:50
Maridalsvn er 11 eller 22 kW , den jeg tenkte på.
Holmestrandgata står oppført som 3,6 kW i Fortums app (de drifter disse) så det kan kanskje bety 11 kanskje, eller så er det faktisk 3,6. Samme med Sarpsborggata og Badebakken.
Kongsvingergata og Mogata er 7 kW.
1 av 6 kommunale, men det er et par kommersielle i området også i tillegg.
Tittel: Sv: Får bare 11 kW på Type 2-ladere som er merket 22 kW?
Skrevet av: Daniel_0007søndag 11. september 2022, klokken 17:39
Er 2 på Jordal/kampen området og

Tittel: Sv: Får bare 11 kW på Type 2-ladere som er merket 22 kW?
Skrevet av: Mondeotirsdag 27. september 2022, klokken 13:41
Du har vel fått svaret ditt men tenkte å forklare litt grunnen.

Når du hurtiglader motar bilen DC (likespenning) som da blir sendt rett til batteriet, og da kan bilen ta imot masse effekt.

Men 22kW stolpene er AC (vekselspenning) som betyr at bilen selv må konvertere det fra AC til DC før det leveres til batteriet i bilen.

Her er begrensningen da laderen i bilen bare kan levere 11kW (som ikke er dårlig, min Leaf har bare 3.3kw).
Å kunne lade med 22kW (da er det gjerne to 11kW ladere i bilen istedefor bare en) er ekstrautstyr på noen biler.
Tittel: Sv: Får bare 11 kW på Type 2-ladere som er merket 22 kW?
Skrevet av: RJKtirsdag 27. september 2022, klokken 15:21
Sitat fra: Mondeo på tirsdag 27. september 2022, klokken 13:41
Du har vel fått svaret ditt men tenkte å forklare litt grunnen.

Når du hurtiglader motar bilen DC (likespenning) som da blir sendt rett til batteriet, og da kan bilen ta imot masse effekt.

Men 22kW stolpene er AC (vekselspenning) som betyr at bilen selv må konvertere det fra AC til DC før det leveres til batteriet i bilen.

Her er begrensningen da laderen i bilen bare kan levere 11kW (som ikke er dårlig, min Leaf har bare 3.3kw).
Å kunne lade med 22kW (da er det gjerne to 11kW ladere i bilen istedefor bare en) er ekstrautstyr på noen biler.
Kan og være 3x3,6 kW-ladere for å gi ca 11 kW totalt på 3-fas, men der den selv utnytte 2 i parallell for å gi 1x7,4 kW ved 1-fase lading. Er vel det jeg har forstått skjer på nyere Kona som støtter 11 kW på 3-faselading, men også støtter 7,4 kW på 1-fase-lading.
Tittel: Sv: Får bare 11 kW på Type 2-ladere som er merket 22 kW?
Skrevet av: Mondeoonsdag 28. september 2022, klokken 07:02
Sitat fra: RJK på tirsdag 27. september 2022, klokken 15:21
Sitat fra: Mondeo på tirsdag 27. september 2022, klokken 13:41
Du har vel fått svaret ditt men tenkte å forklare litt grunnen.

Når du hurtiglader motar bilen DC (likespenning) som da blir sendt rett til batteriet, og da kan bilen ta imot masse effekt.

Men 22kW stolpene er AC (vekselspenning) som betyr at bilen selv må konvertere det fra AC til DC før det leveres til batteriet i bilen.

Her er begrensningen da laderen i bilen bare kan levere 11kW (som ikke er dårlig, min Leaf har bare 3.3kw).
Å kunne lade med 22kW (da er det gjerne to 11kW ladere i bilen istedefor bare en) er ekstrautstyr på noen biler.
Kan og være 3x3,6 kW-ladere for å gi ca 11 kW totalt på 3-fas, men der den selv utnytte 2 i parallell for å gi 1x7,4 kW ved 1-fase lading. Er vel det jeg har forstått skjer på nyere Kona som støtter 11 kW på 3-faselading, men også støtter 7,4 kW på 1-fase-lading.

Ja men selve boksen kalles gjerne en 11kW lader. Man kan som oftest kjøre 3fase og levere en fase til hver "lader" å hente ut 11kW, eller bruke 1 fase og koble alle på samme fase. Er gjerne dette som benyttes i land som ikke har 3fase men fortsatt kan lade på 11kW.

Så det blir som du nevner ja.

Funfact: Tesla Supercharger (noen utgaver iallefall) består av Tesla sine ombordladere, bare veldig mange av dem for å levere 150+ kW.