Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Tesla => Model Y => Emne startet av: kensund på torsdag 28. juli 2022, klokken 21:24

Tittel: Mulig kaputt hovedbatteri til model Y
Skrevet av: kensundtorsdag 28. juli 2022, klokken 21:24
Etter 20.000 feilfrie km ville ikke min LR gå i drive idag tidlig. Heldigvis er dette siste feriedag så jeg var heldigvis i Norge.

Fikk bare masse feilmeldinger på skjermen.
Etter litt masing på Tesla kom det en bergningsbil som tok den til Tesla Porsgrunn.
De har ikke fått sett på den men de mistenker at hovedbatteriet har tatt fløyten.
Drev å ladet bilen om natten og den stoppet på 95%.

Selv mistenker jeg 12v (eller er det 14v på min?)

Tittel: Sv: Mulig kaputt hovedbatteri til model Y
Skrevet av: førategangteslafredag 29. juli 2022, klokken 12:44
Kjedelig.

Godt at du har kommet deg til Norge. Får håpe at det ordner seg raskt og effektivt.
Oppdater gjerne når du får beskjed om feilen.

Lykke til.
Tittel: Sv: Mulig kaputt hovedbatteri til model Y
Skrevet av: kensundfredag 29. juli 2022, klokken 12:50
Takk, håper dette er en banal feil!
Fikk en litt sliten lånebil (model s) som jeg synes bråka no veldig i forhold.

Tekniker skulle ta en kjapp titt idag og se om de fant ut noe mer..
Men de sa jeg må forvente mange uker uten min Y nå.
Det hadde vært veldig lite feil på Y, det gjør det nesten bare enda surere at nå er uten den.
Var trist stemning på vei hjemover uten vårt nye familie-medlem..
Tittel: Sv: Mulig kaputt hovedbatteri til model Y
Skrevet av: lars667fredag 29. juli 2022, klokken 14:16
Hvor gammel er den? Av de første som kom i Norge?
Tittel: Sv: Mulig kaputt hovedbatteri til model Y
Skrevet av: kensundfredag 29. juli 2022, klokken 14:17
Ja er en long range, fikk den i september i fjor.
Så er Shanghai utgave.
Tittel: Sv: Mulig kaputt hovedbatteri til model Y
Skrevet av: k1fredag 29. juli 2022, klokken 15:19
Sitat fra: kensund på fredag 29. juli 2022, klokken 12:50
Takk, håper dette er en banal feil!
Fikk en litt sliten lånebil (model s) som jeg synes bråka no veldig i forhold.

Tekniker skulle ta en kjapp titt idag og se om de fant ut noe mer..
Men de sa jeg må forvente mange uker uten min Y nå.
Det hadde vært veldig lite feil på Y, det gjør det nesten bare enda surere at nå er uten den.
Var trist stemning på vei hjemover uten vårt nye familie-medlem..

Du har fått tilsvarende lånebil??
Tittel: Sv: Mulig kaputt hovedbatteri til model Y
Skrevet av: kensundfredag 29. juli 2022, klokken 15:24
Tilsvarende.. Tja de hadde vist bare en model s inne..

Prøvde å mase på både en x eller en y - men måtte altså nøye meg med en sliten s.

Tittel: Sv: Mulig kaputt hovedbatteri til model Y
Skrevet av: k1fredag 29. juli 2022, klokken 19:48
 :+1:
Du får ha en mager trøst i at du kjører gratis bil nå da, uten å legge km på din egen Y (selv om den da står ubrukt og har verditap)..
Var egentlig bare nysgjerrig på om de var blitt kjipe med lånebil på slike ting også.
Tittel: Sv: Mulig kaputt hovedbatteri til model Y
Skrevet av: kensundfredag 29. juli 2022, klokken 19:59
Joda du har jo rett idet.
Bare at denne S'en lader så seint a gitt.
Får bare rulle inn geipen og håpe at min Y ikke blir stående lenge..

Hadde vel ett lite håp at jeg fikk testa en X - men kan jo egentlig ikke klage med en S. Selv om jeg synes den virker "mindre"..
Tittel: Sv: Mulig kaputt hovedbatteri til model Y
Skrevet av: Kim-fredag 29. juli 2022, klokken 20:00
Det som pleier å funke for å få X er å si at du har sterkt behov for hengerfeste  ;)
Tittel: Sv: Mulig kaputt hovedbatteri til model Y
Skrevet av: kensundfredag 29. juli 2022, klokken 20:02
Hehe ja har jo faktisk det da.
Har jo en avtale inne for det på Y'en - skal egentlig monteres nå første uka i August..

Kanskje det er verdt å ta den vinkelen ja
Tittel: Sv: Mulig kaputt hovedbatteri til model Y
Skrevet av: Jeronanmandag 01. august 2022, klokken 10:48
Exact same issue here with our Model Y.  Just on last day of our holiday as well, after 25k KM (mostly) troublefree km's.

Couldn't get the car into drive last Thursday (with same messages you got), so had to wait for 4 hours in Vestlandet before the local berging came in person car to boost the 12V battery. I then managed to drive it to Tesla SC in Ålesund, who replaced the 12V battery and said it was just that and I was on my way again.
Since it was too late to start the long drive back home, we waited till the next morning and lo and behold! Same problem again. 12V battery was drained again!  >:(

Luckily after half an hour I managed to get the car into drive, drove around for 20 mins to charge up the 12V via the dynamo, packed the car and start driving home (as I have to work from monday and didn't want to be stuck in Vestlandet with the closest SC 2 hours away).   We managed to get home and now I am waiting for Mobile Service to call me back on an update.
They think Ålesund SC messed up with reapplying the firmware after 12V swap as they see in the system that the 12V isn't recognized, but that seems to be too simple as its clearly the main pack that no longs keeps the 12V charged up. Which is the real issue as to why it drains overnight when parked.

4 weeks ago I had to brake hard on the E6 on way home and suddenly I got a message that the charge port is not detected, unable to charge.
Since it was just before our planned Summer holiday, Tesla mobile service came and preventively replaced the entire charge port.
But last Thursday after they replaced the 12V battery in Ålesund, we stopped in Moa for dinner and when we drove off the parking lot and hit a small hole in the ground, the car shaked a bit and I got the exact same message again about "Charge Port not detected, unable to charge", which went immediately away again.

So my gut feeling tells me these two issues are related.  ::)

Now its a waiting game to get them to contact me, with the car standing in our car port with the same message again that the 12V battery needs to be replaced.  :-\
It seems to have helped to power off the car on friday and leave it alone over the weekend, as it seems the 12V has luckily not drained much with no additional "Not all electrical features are supported" message popping up (yet), like last week.
Tittel: Sv: Mulig kaputt hovedbatteri til model Y
Skrevet av: Handymanmandag 01. august 2022, klokken 19:45
Sitat fra: Jeronan på mandag 01. august 2022, klokken 10:48
.. drove around for 20 mins to charge up the 12V via the dynamo....
Tesla har ikke dynamo (ingen andre elbiler heller etter det jeg vet), og man lader ikke 12V-batteriet bedre ved å kjøre rundt.
Batteriet lades av en 400V->12V DC/DC-converter uten bevegelige deler, så lenge fremdriftsbatteriet er innkoblet.
Tittel: Sv: Mulig kaputt hovedbatteri til model Y
Skrevet av: Kim-mandag 01. august 2022, klokken 19:51
Sett på sentry mode så sovner ikke bilen og hovedbatteriet vil alltid gi strøm til hjelpebatteriet
Tittel: Sv: Mulig kaputt hovedbatteri til model Y
Skrevet av: kensundmandag 01. august 2022, klokken 20:07
Parkerte ved ett feriehus, ladet på en eldre salto lader, og hadde selvsagt på sentry.

Ladet bilen der fra søndag til torsdag, brukte bilen hver dag..
Det merkelige er at feilen kom på torsdag morgen..
Tittel: Sv: Mulig kaputt hovedbatteri til model Y
Skrevet av: Jeronantirsdag 02. august 2022, klokken 08:15
Sitat fra: Handyman på mandag 01. august 2022, klokken 19:45
Sitat fra: Jeronan på mandag 01. august 2022, klokken 10:48
.. drove around for 20 mins to charge up the 12V via the dynamo....
Tesla har ikke dynamo (ingen andre elbiler heller etter det jeg vet), og man lader ikke 12V-batteriet bedre ved å kjøre rundt.
Batteriet lades av en 400V->12V DC/DC-converter uten bevegelige deler, så lenge fremdriftsbatteriet er innkoblet.

Well the issue is that the 12V gets charged up during driving and then most of the warnings disappear, but when parked and hooked up to the wall box, it depletes overnight.

For now, I managed to prevent the 12V draining down again, by keeping the car powered off.

Service team said that the vehicle has two different ways to top up the 12V battery. So I am curious as to what this second method is then.
Tittel: Sv: Mulig kaputt hovedbatteri til model Y
Skrevet av: geeartirsdag 02. august 2022, klokken 08:30
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 02. august 2022, klokken 08:15
Sitat fra: Handyman på mandag 01. august 2022, klokken 19:45
Sitat fra: Jeronan på mandag 01. august 2022, klokken 10:48
.. drove around for 20 mins to charge up the 12V via the dynamo....
Tesla har ikke dynamo (ingen andre elbiler heller etter det jeg vet), og man lader ikke 12V-batteriet bedre ved å kjøre rundt.
Batteriet lades av en 400V->12V DC/DC-converter uten bevegelige deler, så lenge fremdriftsbatteriet er innkoblet.

Well the issue is that the 12V gets charged up during driving and then most of the warnings disappear, but when parked and hooked up to the wall box, it depletes overnight.

For now, I managed to prevent the 12V draining down again, by keeping the car powered off.

Service team said that the vehicle has two different ways to top up the 12V battery. So I am curious as to what this second method is then.
12V batteriet lades også via DC-DC når bilen står parkert, dersom behov (under en gitt spenning), og det lades også under lading.
Tittel: Sv: Mulig kaputt hovedbatteri til model Y
Skrevet av: Handymantirsdag 02. august 2022, klokken 10:22
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 02. august 2022, klokken 08:15
Sitat fra: Handyman på mandag 01. august 2022, klokken 19:45
Sitat fra: Jeronan på mandag 01. august 2022, klokken 10:48
.. drove around for 20 mins to charge up the 12V via the dynamo....
Tesla har ikke dynamo (ingen andre elbiler heller etter det jeg vet), og man lader ikke 12V-batteriet bedre ved å kjøre rundt.
Batteriet lades av en 400V->12V DC/DC-converter uten bevegelige deler, så lenge fremdriftsbatteriet er innkoblet.

Well the issue is that the 12V gets charged up during driving and then most of the warnings disappear, but when parked and hooked up to the wall box, it depletes overnight.

For now, I managed to prevent the 12V draining down again, by keeping the car powered off.

Service team said that the vehicle has two different ways to top up the 12V battery. So I am curious as to what this second method is then.
Det er neppe det at du "kjører" som gjør at 12V-batteriet lades. Grunnen er nok bare at bilen er "på". Prøv å se om det tappes når sentry er aktiv, siden bilen da ikke sover.
Når de sier at det er to måter å lade batteriet på, så kan det er styringen de mener. Når Bilen er "på" så startes ladingen uansett, mens når bilen sover er det en overvåking av spenningen som trigger lading. Kanskje det er denne overvåkingen som ikke fungerer?
Tittel: Sv: Mulig kaputt hovedbatteri til model Y
Skrevet av: Jeronanonsdag 03. august 2022, klokken 08:57
Maybe. Back in Vestlandet last week, the car was hooked to a Tesla wallbox all night with slow charging overnight and yet the 12V slowly drained overnight.

Tesla K100 finally contacted me yesterday morning (took them long enough) and had to deliver it to the SC for further diagnosis. So car is parked at K100 now and got a Model3 loaner.

So now its a waiting game until they start on the car and find out what the problem is.

Since I also have gotten two times a message about the Charge port not detected, unable to charge. It could definitely be something like the High voltage regulator/loose connection or something in that direction.

But at this point it's all speculation, so just have to wait for an answer from the SC.
Tittel: Sv: Mulig kaputt hovedbatteri til model Y
Skrevet av: Jeronantorsdag 04. august 2022, klokken 19:22
They finally worked today on our Model Y troubleshooting and finished repairs regarding 12V issues and Charge port not detected warnings.

"During investigation detected, one HV connector was not pushed all the way in and secured, due to protection cover was not installed correctly. Reattached cover and reconnect connector - push/pull test passed, no more alerts visible during test."

Regarding charge port issue: "replaced the Charge port to HV battery (3-phase) cable."

So going to pick up the car tomorrow and hope everything will be fine for a good long while again. :P
Tittel: Sv: Mulig kaputt hovedbatteri til model Y
Skrevet av: Ingeniørentorsdag 04. august 2022, klokken 20:06
Sitat fra: Jeronan på torsdag 04. august 2022, klokken 19:22
They finally worked today on our Model Y troubleshooting and finished repairs regarding 12V issues and Charge port not detected warnings.

"During investigation detected, one HV connector was not pushed all the way in and secured, due to protection cover was not installed correctly. Reattached cover and reconnect connector - push/pull test passed, no more alerts visible during test."

Regarding charge port issue: "replaced the Charge port to HV battery (3-phase) cable."

So going to pick up the car tomorrow and hope everything will be fine for a good long while again. :P
:+1:
Tittel: Sv: Mulig kaputt hovedbatteri til model Y
Skrevet av: kensundtorsdag 04. august 2022, klokken 20:10
Great news for you  :+1:. Tesla Porsgrunn Will on monday have an senior technician to have a look on my car.
Hopefully mine is just as easy to fix!
Tittel: Sv: Mulig kaputt hovedbatteri til model Y
Skrevet av: Jeronantirsdag 16. august 2022, klokken 09:12
Sitat fra: kensund på torsdag 04. august 2022, klokken 20:10
Great news for you  :+1:. Tesla Porsgrunn Will on monday have an senior technician to have a look on my car.
Hopefully mine is just as easy to fix!

Any news on what your problem was? Is it fixed?
Tittel: Sv: Mulig kaputt hovedbatteri til model Y
Skrevet av: kensundtirsdag 16. august 2022, klokken 09:16
No - still no news from Tesla - they just says they have been running diagnostic on it - and have sent some logs to US.
They said last week the may have to take down the high voltage battery to investigate more..

Think im going to give them a call again now..
Tittel: Sv: Mulig kaputt hovedbatteri til model Y
Skrevet av: kensundtirsdag 16. august 2022, klokken 14:42
Took a phone to them today - they says its the driveunit.
It will arrive to Porsgrunn 27 August (from China).
Hopefully that will fix my car..
Tittel: Sv: Mulig kaputt hovedbatteri til model Y
Skrevet av: Jeronantirsdag 16. august 2022, klokken 21:29
Outch that is a long wait. :(
Tittel: Sv: Mulig kaputt hovedbatteri til model Y
Skrevet av: kensundonsdag 07. september 2022, klokken 22:47
Da kom bilen hjem igjen!!
Defekt driveunit var feilen..
8,1 timer brukte de for å bytte dette og 1 mnd og en uke på verksted..
Er tydeligvis litt delemangel - måtte bestilles fra Kina sa de.

Jaja får håpe den holder litt til nå da.
Tittel: Sv: Mulig kaputt hovedbatteri til model Y
Skrevet av: geearonsdag 07. september 2022, klokken 23:00
Sitat fra: kensund på onsdag 07. september 2022, klokken 22:47
Da kom bilen hjem igjen!!
Defekt driveunit var feilen..
8,1 timer brukte de for å bytte dette og 1 mnd og en uke på verksted..
Er tydeligvis litt delemangel - måtte bestilles fra Kina sa de.

Jaja får håpe den holder litt til nå da.
Gratulerer, men det er ikke drive uniten de har skiftet, kun inverteren. Komplett drive unit mener iallfall jeg at er inkludert motor/reduksjonsgir (og mye dyrere enn kun inverteren).
Tittel: Sv: Mulig kaputt hovedbatteri til model Y
Skrevet av: kensundonsdag 07. september 2022, klokken 23:05
Sitat fra: geear på onsdag 07. september 2022, klokken 23:00
Sitat fra: kensund på onsdag 07. september 2022, klokken 22:47
Da kom bilen hjem igjen!!
Defekt driveunit var feilen..
8,1 timer brukte de for å bytte dette og 1 mnd og en uke på verksted..
Er tydeligvis litt delemangel - måtte bestilles fra Kina sa de.

Jaja får håpe den holder litt til nå da.
Gratulerer, men det er ikke drive uniten de har skiftet, kun inverteren. Komplett drive unit mener iallfall jeg at er inkludert motor/reduksjonsgir (og mye dyrere enn kun inverteren).

Ja takk, du har selvfølgelig rett - Tesla skrev i chatten til meg at de bytta drive unit, men ser jo i pdf'en at det ikke stemmer.
Er dette en "vanlig" tesla feil?
Tittel: Sv: Mulig kaputt hovedbatteri til model Y
Skrevet av: geearonsdag 07. september 2022, klokken 23:09
Ikke som jeg vet, og har fått inntrykk av at det ikke er så mange vanlige feil på Y/3 i det hele tatt. Det var/er noe helt annet med gjengangere på X/S.
Tittel: Sv: Mulig kaputt hovedbatteri til model Y
Skrevet av: petersvtorsdag 08. september 2022, klokken 13:38
Overraskende lav pris på inverteren da. Det lover bra for vedlikeholdskostnader etter garantislutt.