Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Hyundai => Hyundai KONA => Emne startet av: JEG på lørdag 16. juli 2022, klokken 12:16
Har sett meg litt lei av å måtte bruke booster. Tenker derfor å bytte ut 12V-batteriet, og siden det som står i visstnok er relativt svakt og av rimelig teknologi tenker jeg at jeg vil ha i ett bedre. Noen som har byttet eller har forslag til ett batteri?
Ja, har byttet og fikk det på garanti. Ingen problemer etter det! :+1:
Jeg fikk også nytt 12V batteri på garanti. Mistenker 12V batteriene som originalt stod i bilene har hatt et hardt liv i starten, kanskje ladet helt ut, som reduserer kapasiteten. Har også erfaring at bakluken kan gjøre bilen ikke går i dvale, og lader da ut 12V batteri.
Jeg har koblet på en "battery monitor BM2" fra eBay på mitt batteri, ser at normalt lades 12V lenge før det går tomt. Men, er bakluken ikke helt lukket stopper ladingen opp.
Se denne tråden:
https://elbilforum.no/index.php?topic=41713.msg1048421#msg1048421
Sitat fra: TB på søndag 17. juli 2022, klokken 10:01
Jeg fikk også nytt 12V batteri på garanti. Mistenker 12V batteriene som originalt stod i bilene har hatt et hardt liv i starten, kanskje ladet helt ut, som reduserer kapasiteten.
Snakket med en transportør som hadde jobbet i Drammen havn og han fortalte at rundt 70% av bilene som skulle kjøres i land måtte få en boost på batteriet for å få startet de!
Etter en bilferie med død bil dagen før avreise og igjen når jeg skulle av ferja + en død bil to ganger i dag, så er dette høyaktuelt igjen. Tviler på at jeg får dette på garantien (verkstedet til Sven Kvia gidder ikke ta telefonen, så får ikke vite sikkert), så forbereder meg på å kjøpe nytt batteri.
Vurderer da dette:
https://www.thansen.no/bil/hyundai-kona-ev-204hk/batterier/t131061/g2100/pn11476/v-4781665480
Tenker å bytte det selv, og siden jeg ikke akkurat er noen praktiker, så ser jeg på YouTube for "how to"
Finner da denne: https://www.youtube.com/watch?v=qbX7ogHeu3Y
Her sies da at:
- Ah må være lik - er ikke det feil? Litt av poenget med å bytte er jo større Ah....
- Man må sjekke om bilen må programmeres etter bytte. Er det nødvendig for Kona?=
Takknemlig for svar!
Sitat fra: JEG på torsdag 04. august 2022, klokken 15:17
Etter en bilferie med død bil dagen før avreise og igjen når jeg skulle av ferja + en død bil to ganger i dag, så er dette høyaktuelt igjen. Tviler på at jeg får dette på garantien (verkstedet til Sven Kvia gidder ikke ta telefonen, så får ikke vite sikkert), så forbereder meg på å kjøpe nytt batteri.
Ser flere skriver de mottar nytt batteri på garanti, jeg erfarte det samme uten noe spørsmål.
Om det finnes andre Hyundai forhandlere i nærheten kan de gjøre samme bytte.
Sitat
Vurderer da dette:
https://www.thansen.no/bil/hyundai-kona-ev-204hk/batterier/t131061/g2100/pn11476/v-4781665480
Tenker å bytte det selv, og siden jeg ikke akkurat er noen praktiker, så ser jeg på YouTube for "how to"
Finner da denne: https://www.youtube.com/watch?v=qbX7ogHeu3Y
Her sies da at:
- Ah må være lik - er ikke det feil? Litt av poenget med å bytte er jo større Ah....
- Man må sjekke om bilen må programmeres etter bytte. Er det nødvendig for Kona?=
Tanken er at batteriet som settes inn skal passe. Ah kan gjerne være større.
Med tanke på at batteriet tømmes - og bilen starter uten feil bør det gå fint å bytte uten behov for programmering.
En del biler (spesielt tyske) har overvåkning på 12V-batteri som ikke bare ser på spenning, men også hvor mange elektroner som går inn/ut. Når en bytter til batteri av annen størrelse, må denne omprogrammeres for at den skal styre ladingen nøyaktig. Jeg vet ikke om Kona har noe slikt. Du vil ofte se det ved at negativ batteriterminal ikke er koblet direkte til bilens chassis, men går via en liten elektronikkblokk (som ofte er en del av polskoen).
På fossilbiler hjelper større batteri siden det også gir større startstrøm for kaldstart. Elbiler skal ikke ha behov for dette. Når batteriet blir flatt, tyder det på at forbruket er større enn ladingen, eller at batteriet har dårlig kapsitet f.eks. etter å ha stått lenge dyputladet. Dersom batteriet er OK i seg selv, vil ikke flere Ah fjerne problemet med utlading, bare gjøre at bilen kan stå litt lenger mellom hver lading/bruk. (På samme måte som en større lømmebok ikke gir bedre økonomi, så lenge inntekter og utgifter ikke endres).
Et bedre batteri vil først og fremst være et med lavere selvutlading, f.eks. AGM. De har riktignok litt annen ladespenning, så det er igjen spørsmål om 12V-laderen trenger programmeres for å bruke dette optimalt. Et AGM batteri av samme fysiske størrelse vil ofte ha litt lavere Ah-rating, men likevel være bedre for elbil-bruk.
Takk for gode svar og innpill, @Orbit
Et elbilbatteri blir ved normal bruk utsatt for såvidt små belastninger at det ikke skal «gå tomt for strøm». Jeg har kun hatt problemer med 12v batteriet på elbil én enste gang. Da reklamerte jeg og fikk nytt batteri. Nøyaktig hva som var feil fikk jeg ikke vite, men jeg føler meg veldig trygg på at verken Hyundai eller forhandler dekker nytt batteri uten at batteriet har en feil som kan måles og er lett dokumenterbar.
Jeg ville ladet batteriet og deretter vært bevisst på hvordan bruken er etter dette og da observert om du igjen fikk problemer. Dersom du før problemer er det greit å sende dette skriftlig i en reklamasjon til forhandler. Forhandler kan ikke dekke seg av at Hyundai ikke dekker nytt batteri, du kan reklamere etter forbrukerkjøpsloven og det er forhandleren, ikke importøren, som er ansvarlig overfor deg. Dessverre tror jeg det er stor forskjell mellom forhandlere og min erfaring er at Oslobaserte Hyundaiforhandlere har et stort forbedringspotensiale. Derfor har jeg benyttet meg av verksteder i mindre urbane områder med godt resultat. Nye dyre bygg i sentrale strøk krever høy inntjening og det er kun kunden denne inntjeningen kan hentes fra...
Sitat fra: Orbit på torsdag 04. august 2022, klokken 18:09
En del biler (spesielt tyske) har overvåkning på 12V-batteri som ikke bare ser på spenning, men også hvor mange elektroner som går inn/ut. Når en bytter til batteri av annen størrelse, må denne omprogrammeres for at den skal styre ladingen nøyaktig. Jeg vet ikke om Kona har noe slikt. Du vil ofte se det ved at negativ batteriterminal ikke er koblet direkte til bilens chassis, men går via en liten elektronikkblokk (som ofte er en del av polskoen).
Kom tilfeldivis over et bilde av en slik batterimonitor, dette er fra en MG5. Negativ terminal er her koblet av batteriet. Målingen sitter i boksen merket med SAIC, som så rapporterer videre hva som skjer via kontakten oppe til høyre.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
På biler med slikt utstyr er det derfor viktig å ikke vedlikeholdslade 12v batteriet direkte på batteripolene, men lade vis ladepunkter etablert nettopp for slikt. Dersom en lader direkte på batteripolene kan bilens overvåkingssystem blir forvirret og «miste kontrollen» over bilens 12v batteri.
Merker at det 12V-batteriet som kan risikere å gå tomt - begynner å bekymre meg nå som kulden kommer :(
Dersom du har problemer med 12v batteriet må du få testet det. Reklamer til forhandler så skal det være relativt enkelt å finne ut om noe er galt.
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 01. oktober 2022, klokken 08:40
Merker at det 12V-batteriet som kan risikere å gå tomt - begynner å bekymre meg nå som kulden kommer :(
"Trøsten" kan jo være at de aller fleste som sliter med 12V-batteri på Hyundai Kona ikke kobler dette mot kulde i det hele tatt, så jeg kan ikke se noen umiddelbar grunn til at temperatur i seg selv skal gjøre noen mer eller mindre bekymret.
Det er utrolig hva som kan skje om man kontakter forhandleren og forklarer hva man uroer seg for. For min del kan jeg si at batteriet ble byttet under ordinær service. Uoppfordret. Etter 70 000 km hadde jeg ikke opplevd problemer. Den hyggelige damen i kundemottaket kunne ikke si om de hadde belastningstestet det eller om det var en "recall". Hun bare konstaterte at dette var en garantijobb og uten kostnader for meg.
Historie om Hyundai Kona 2020 modell som stadig går tom for strøm:
https://www.motor.no/aktuelt/mystisk-feil-hyundai-startbatteri-tommes-for-strom/263659
En tanke om det ville hjelpe å koble til en spenningslogger på batteriet, for å avklare hva som faktisk skjer når batteriet er på vei til å gå tomt?
Etter jeg koblet til QUICKLYNKS BM2 på min 2019 modell gikk aldri batteriet tomt på nytt.
Heldigvis kan jeg jo si.. :D
https://www.aliexpress.com/item/1005005194943640.html
Sitat fra: TB på fredag 19. januar 2024, klokken 22:27Historie om Hyundai Kona 2020 modell som stadig går tom for strøm:
https://www.motor.no/aktuelt/mystisk-feil-hyundai-startbatteri-tommes-for-strom/263659
En tanke om det ville hjelpe å koble til en spenningslogger på batteriet, for å avklare hva som faktisk skjer når batteriet er på vei til å gå tomt?
Etter jeg koblet til QUICKLYNKS BM2 på min 2019 modell gikk aldri batteriet tomt på nytt.
Heldigvis kan jeg jo si.. :D
https://www.aliexpress.com/item/1005005194943640.html
Merkelig at hun trekkes 90'. Man skal ikke trekkes når man har hatt de problemene hun har hatt. Synes jeg.
Kopi av motor.no saken
«Kvinnen betalte 369.000 kroner for Hyundaien vinteren 2020. Forbrukerklage�utvalget har kommet frem til at hun skal trekkes 90.000 kroner for nytten hun har hatt med bilen gjennom disse årene, og at bil�forhandleren dermed skal betale henne 279.000 kroner, mot at de får bilen tilbake.»
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 20. januar 2024, klokken 01:52Sitat fra: TB på fredag 19. januar 2024, klokken 22:27Historie om Hyundai Kona 2020 modell som stadig går tom for strøm:
https://www.motor.no/aktuelt/mystisk-feil-hyundai-startbatteri-tommes-for-strom/263659
En tanke om det ville hjelpe å koble til en spenningslogger på batteriet, for å avklare hva som faktisk skjer når batteriet er på vei til å gå tomt?
Etter jeg koblet til QUICKLYNKS BM2 på min 2019 modell gikk aldri batteriet tomt på nytt.
Heldigvis kan jeg jo si.. :D
https://www.aliexpress.com/item/1005005194943640.html
Merkelig at hun trekkes 90'. Man skal ikke trekkes når man har hatt de problemene hun har hatt. Synes jeg.
Kopi av motor.no saken
«Kvinnen betalte 369.000 kroner for Hyundaien vinteren 2020. Forbrukerklage�utvalget har kommet frem til at hun skal trekkes 90.000 kroner for nytten hun har hatt med bilen gjennom disse årene, og at bil�forhandleren dermed skal betale henne 279.000 kroner, mot at de får bilen tilbake.»
Hun tilkjennes og 160 K i renter, så hun ender jo opp med mer enn hun hadde betalt for bilen om den var kjøpt kontant, så dette går mer enn opp i opp:
"I tillegg må bilforhandleren betale forsinkelsesrenter helt fra kjøps�tidspunktet. Rentene utgjør ca. 160.000 kroner, som kommer i tillegg til de 279.000 kronene."
Altså 439 K totalt.
Av de 160k i renter må det svares skatt på 22%.
Min tanke var at bruk av spenningslogger på batteriet kanskje kan avklare og lokalisere feilen. Det ville være billigere for forhandler enn å ta bilen tilbake. Det er tydelig en eller annen feil på bilen, eksempelvis sensor som registrerer at dør ikke er stengt. Da slår ikke bilen seg helt av, opprettholder et strømtrekk, samtidig som lading av 12V batteri vil stoppe pga. bilen registrerer vedvarende strømtrekk som en feil.
På Kona er det lett å se om 12V batteri lades, det er gult lys i fronten, inne i logoen.
Se her: https://elbilforum.no/index.php?topic=42166.0
Siste setning i artikkelen tilsier at saken ikke nødvendigvis er løst for den uheldige bilkjøper:
SitatOkkenhaug Bil opplyser at de foreløpig ikke har avgjort om de vil akseptere vedtaket, og ta bilen tilbake, eller om de vil ta saken til tingretten, noe de har anledning til.
Sitat fra: arthur på lørdag 20. januar 2024, klokken 08:13Av de 160k i renter må det svares skatt på 22%.
Joda, det kan være. Det var heller ikke poenget. Men fremdeles vil bruker sitte igjen med mer enn de 90K bruksfradrag. Så er jo tapet alternativ pengeplassering, som rentetapet reduserer.
Sitat fra: TB på lørdag 20. januar 2024, klokken 08:38Min tanke var at bruk av spenningslogger på batteriet kanskje kan avklare og lokalisere feilen. Det ville være billigere for forhandler enn å ta bilen tilbake. Det er tydelig en eller annen feil på bilen, eksempelvis sensor som registrerer at dør ikke er stengt. Da slår ikke bilen seg helt av, opprettholder et strømtrekk, samtidig som lading av 12V batteri vil stoppe pga. bilen registrerer vedvarende strømtrekk som en feil.
På Kona er det lett å se om 12V batteri lades, det er gult lys i fronten, inne i logoen.
Se her: https://elbilforum.no/index.php?topic=42166.0
Siste setning i artikkelen tilsier at saken ikke nødvendigvis er løst for den uheldige bilkjøper:
SitatOkkenhaug Bil opplyser at de foreløpig ikke har avgjort om de vil akseptere vedtaket, og ta bilen tilbake, eller om de vil ta saken til tingretten, noe de har anledning til.
Jeg vil bli svært overrasket om 2 forhandlere IKKE kjenner til den feilsøkningsmetoden...!
;)
Sitat fra: RJK på lørdag 20. januar 2024, klokken 03:25Hun tilkjennes og 160 K i renter, så hun ender jo opp med mer enn hun hadde betalt for bilen om den var kjøpt kontant, så dette går mer enn opp i opp:
"I tillegg må bilforhandleren betale forsinkelsesrenter helt fra kjøps�tidspunktet. Rentene utgjør ca. 160.000 kroner, som kommer i tillegg til de 279.000 kronene."
Altså 439 K totalt.
RJK :+1: ser den ja
Men hva med tort&svie? Skal det derfor bare gå litt mer enn enn opp i opp?
Jeg synes ikke det. Hun måtte bytte batteri 20 ganger.
Min dom er derfor denne: Hun skulle hatt betalt 20% på toppen av alt hun fikk også på grunn av dette med med batteribyttene, synes jeg ;D
Og det koster mentalt også å gå til kamp mot en bilforhandler, antar jeg - så da skal hun ha 20% på toppen av de 20% som var på grunn av de 20 gangene hun måtte bytte batteri ;D synes jeg.
Elden hadde klart dette, det er jeg sikker på for alle tyvene han har vinner jo stort uansett hi hi hi
Man skal da ikke lide på kjøpe seg elbil men man skal tjene stooort på kjøpe seg elbil
#lørdagsmorgenhumor
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 20. januar 2024, klokken 10:00Sitat fra: RJK på lørdag 20. januar 2024, klokken 03:25Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 20. januar 2024, klokken 01:52Sitat fra: TB på fredag 19. januar 2024, klokken 22:27Historie om Hyundai Kona 2020 modell som stadig går tom for strøm:
https://www.motor.no/aktuelt/mystisk-feil-hyundai-startbatteri-tommes-for-strom/263659
En tanke om det ville hjelpe å koble til en spenningslogger på batteriet, for å avklare hva som faktisk skjer når batteriet er på vei til å gå tomt?
Etter jeg koblet til QUICKLYNKS BM2 på min 2019 modell gikk aldri batteriet tomt på nytt.
Heldigvis kan jeg jo si.. :D
https://www.aliexpress.com/item/1005005194943640.html
Merkelig at hun trekkes 90'. Man skal ikke trekkes når man har hatt de problemene hun har hatt. Synes jeg.
Kopi av motor.no saken
«Kvinnen betalte 369.000 kroner for Hyundaien vinteren 2020. Forbrukerklage�utvalget har kommet frem til at hun skal trekkes 90.000 kroner for nytten hun har hatt med bilen gjennom disse årene, og at bil�forhandleren dermed skal betale henne 279.000 kroner, mot at de får bilen tilbake.»
Hun tilkjennes og 160 K i renter, så hun ender jo opp med mer enn hun hadde betalt for bilen om den var kjøpt kontant, så dette går mer enn opp i opp:
"I tillegg må bilforhandleren betale forsinkelsesrenter helt fra kjøps�tidspunktet. Rentene utgjør ca. 160.000 kroner, som kommer i tillegg til de 279.000 kronene."
Altså 439 K totalt.
RJK :+1: ser den ja
Men hva med tort&svie? Hun måtte bytte batteri 20 ganger. Hun skulle hatt betalt 20% på toppen av dette også synes jeg ;D
Man skal da ikke lide på kjøpe seg elbil
#lørdagsmorgenhumor
Bruksfradraget settes individuelt vurdert ut fra den forventede bruksfordelen eieren faktisk har hatt, og fradraget reduseres eller faller nesten helt bort om bilen ansees som bortimot ubrukelig pga feilene.
Men her er jo og perioder der feilene ikke har hindret bruk, så retten finner ut at et visst bruksfradrag er berettiget. 90K dekker nok ikke hele verdifallet for perioden, nettopp fordi den har hindret bruk i en viss utstrekning.
PS! Jeg orker ikke bruke tid og energi på å spekulere om bruksfradraget er for stort eller for lite, for det har jeg for liten kunnskap om i denne spesifikke saken.
Jeg tror nok jeg uansett ville vært fornøyd med resultatet om det hadde vært meg, men ikke noe jubel i taket altså. Tilnærmet "gratis bil" i perioden, mot endel irriterende ulemper selvsagt.
Men nå kan de nok kjøpe seg en litt dyrere bil som passer enda bedre, tross prisoppganger og nå sist prisdropp, eller kjøpe en tilsvarende bil av annet merke, og bruke resten på noe annet. F.eks. bygge opp igjen bufferen etter de siste års dyrtid. ;)
Sitat fra: RJK på lørdag 20. januar 2024, klokken 09:45Jeg vil bli svært overrasket om 2 forhandlere IKKE kjenner til den feilsøkningsmetoden...!
;)
Ville også håpe det, men i følge artikkelen mener forhandler "ugunstige innstillinger i ladeboksen til eieren, dører og luker som står åpne, eller at bilen har for lavt nivå på fremdriftsbatteriet, som årsaker til at startbatteriet tappes."
I følge artikkelen mener eier av bilen at startbatteriet på bilen har blitt fullstendig tappet til sammen nærmere 20 ganger. Hun har fått en starthjelp, og fått instrukser hvordan hun skal få igang bilen.
Startbatteri har blitt byttet, men ikke 20 ganger.
En bedre "midlertidig løsning" ville være å montere en hovedstrømsbryter eller rele, som campingbiler og båter har. Da brytes strømmen når en stopper bilen, og kobles til igjen når en skal bruke den.
Men, skal naturligvis ikke være slik..
Sitat fra: TB på lørdag 20. januar 2024, klokken 11:53Sitat fra: RJK på lørdag 20. januar 2024, klokken 09:45Jeg vil bli svært overrasket om 2 forhandlere IKKE kjenner til den feilsøkningsmetoden...!
;)
Ville også håpe det, men i følge artikkelen mener forhandler "ugunstige innstillinger i ladeboksen til eieren, dører og luker som står åpne, eller at bilen har for lavt nivå på fremdriftsbatteriet, som årsaker til at startbatteriet tappes."
I følge artikkelen mener eier av bilen at startbatteriet på bilen har blitt fullstendig tappet til sammen nærmere 20 ganger. Hun har fått en starthjelp, og fått instrukser hvordan hun skal få igang bilen.
Startbatteri har blitt byttet, men ikke 20 ganger.
En bedre "midlertidig løsning" ville være å montere en hovedstrømsbryter eller rele, som campingbiler og båter har. Da brytes strømmen når en stopper bilen, og kobles til igjen når en skal bruke den.
Men, skal naturligvis ikke være slik..
Dette er nok bare standardfraser de kommer med for å prøve å unngå å måtte ta bilen i retur, og det er de nok smertelig klar over. Men håpet om en svak dommer lever nok i aller høyeste grad der.
Hverken dommeren, du eller jeg skal legge så mye vekt på dette. Og det har jo dommeren heller ikke gjort, og samtidig gitt de en god korreks på.
Hoved-strømbryter en nok en workaround, men da forsvinner jo alle app-muligheter og også funksjoner for autostart av lading på f.eks. tidsstyring, så det ville nok ikke vært en varig løsning man trenger å godta. Da skal det i tilfelle følge et heftig prisavslag, siden man sitter igjen med redusertt funksjonalitet.
En slik bryter hadde riktignok vært kjekt å ha for mange, om man skal la bilen stå i lengre tid, da man er garantert at det ikke blir nedtappet batteri i mellomtiden.
SitatMen nå kan de nok kjøpe seg en litt dyrere bil som passer enda bedre, tross prisoppganger og nå sist prisdropp, eller kjøpe en tilsvarende bil av annet merke, og bruke resten på noe annet. F.eks. bygge opp igjen bufferen etter de siste års dyrtid. (https://elbilforum.no/Smileys/default/wink.gif)
ja det er et godt poeng. De bygger nok litt mer egenkapital men fy f... for en måte å gjøre det på da... ;D
Jeg forstår ikke hvorfor Hyundai og deres forhandlere ikke utbedrer manglene heller enn å la sakene ende opp i denne typen skade omdømmet. Jeg har også erfaring med at det er en kamp å få utbedret mangler. Verken forhandler (BNH) eller importør forholder seg til forbrukerlovgivningen, men opptrer iboende vanskelige.
Hadde det ikke vært for kampen for å få utbedret mangler ville jeg gladelig kjøpt flere Hyundaier. Jeg kunne akseptert problemene, men orker rett og slett ikke flere kamper for å få utbedret mangler av mindre og større karakter.
Hva med å prøve Mobile istedet for BNH? Virker som de som er minst fornøyd, og som må betale mest for service og krangle mest, er BNH-kunder.
For all del, Mobile er også påvirket av Hyundai, og gjerne må få ting godkjent før det blir bytte av deler for feil man reklamerer på, men synes det høres ut som ting er ekstra vanskelig for BNH-kundene.
Er generelt veldig godt fornøyd med bilen. Er dog inneforstått med at elektrifisering er nytt og litt uutforsket for alle produsentene, men at min forhandler i grunn ordner opp uten at jeg egentlig trenger å krangle.