Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Emne startet av: Restart på mandag 20. juni 2022, klokken 21:43
Hvor er det billigst å lade? Helt ny med elbil, og det er jo et mylder av apper og tilbydere. Bilen kan maks lade 100kw.
Kommer an på hvilken bil og hvor mye du lader i måneden. Jo mere info du kommer med, jo bedre svar får du.
Mg Marvel R. Lader lite på stasjon. Blir nok maks 2-3 ganger pr. mnd når jeg må kjøre litt langt. Og i ferier da. I sommer blir det mye kjøring og det meste av lading på stasjon.
Du ender i området 5,50-6,00 kr/kWh hos alle de store tilbyderne, før evt kunde-/storbrukerrabatter. Jevnt over, kan du egentlig bruke den laderen som ligger gunstigst til. Om du skal kjøre mye i en periode, kan du evt prøve å samle mye av ladingen hos Mer eller Eviny for å få volumrabatter der.
Er du Fortumkunde, kan du laste ned app for Fortum ChargeDrive, følge registreringsprosess for å bli kunde der, og få 15 % rabatt på ladingen.
https://strom.fortum.no/kundefordeler (https://strom.fortum.no/kundefordeler)
Kort fortalt spiller det veldig liten rolle hva hurtigladningen koster med et normalt bruksmønster, som ditt. Du vil aldri klare å optimalisere det 100% uansett. Det eneste du får er masse stress for å spare en hundrelapp i måneden.
Det viktigste er å sørge for at du har apper, eller helst RFID brikke(r), som fungerer og lærer deg å finne det beste ladealternativet i forskjellige situasjoner.
For å ta det første først, så kan man satse på én samlebrikke fra f.eks. Elbilforeningen eller NAF. Ulempen er at man da må betale noen hundrelapper i året i medlemskap. Og, man må fortsatt registrere denne brikken samt et kredittkort hos alle operatørene før man lader første gang. NAF tilbyr imidlertid 15% rabatt på all lading dersom du bruker dere NAF Extra VISA (som i tillegg er et RDIF kort i seg selv, med koden trykt på). Rabatten kommer i tillegg til div. øvrige rabatter. Mange banker tilbyr også rabatt på lading, som det kan være greit å få med seg.
Elbilforeningen har i tillegg til den konvensjonelle brikken, som du selv må registrere hos operatørene, noe som heter Ladeklubb. Da får du en brikke som fungerer hos de fleste norske operatører uten at du behøver å ha et kundeforhold til hver enkel. Litt som det som leveres med enkelte bilmerker. Sjekk det ut. :)
Så gjelder det bare å lære seg å finne gode ladealternativer og bli kjent med hvordan bilen oppfører seg i kaldt vær osv. Jeg bruker utelukkende ChargeFinder og Abetterrouteplanner appene for å finne ladere, se om de er ledig eller planlegge en reise.
EDIT: Det kan naturligvis være greit å unngå de største fellene, som å lade på IONITY uten abonnement (med abonnement, er de til gjengjeld de billigste per kWt med god margin). Sjekk https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/ for oversikt over priser.
Enkelte, som Tesla, er ikke med i denne oversikten. Her er det også to alternativer, uten og med abonnement. Uten bindingstid.
Ellers er det et vell av lojalitetsrabatter hos operatørene selv, og via div. medlemskap. F.eks. kan man vel enkelt oppnå 20% rabatt hos Circle K fra første lading. I tillegg kan man få inntil 16% rabatt med riktig kredittkort. Men her må du huske på at utgangspunktet er at du kanskje bruker 500 kr. per måned på hurtiglading i snitt. Og siden det ikke alltid passer å lade der det er billigst, er det veldig lite å spare. Jeg sier bare; lad og vær glad!
Åssen får man pr 2024 best og enklest oversikt over pris pr kwt hos de forskjellige ladestasjonene i Norge?
Chargefinder.com viser priser på den enkelte lader, også for diverse rabatt-løsninger. Er ikke komplett, men svært utfyllende.
For en "sammenligning" mellom kjedene/ladeselskapene har man ev. denne siden hos elbil.no, men den viser bare "dropin", ikke med rabatter, annet enn en oversikt lengre ned for sin egen betalingsløsning med blå ladebrikke. Kan vel og bruke appen dems for å betale.
https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/#main-content (https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/#main-content)
Ville nok bare startet med en roaming aktør som Elton, Ladeklubben (bare for elbilforeningens medlemmer) eller Northe. Synes disse tre er flinke til å følge markedsprisene på drop-in pris. Det er noen forskjeller på disse. Bare Elton støtter lading hos Circle K. Mens Ladeklubben og Northe tilbyr rfid-brikke/kort for å starte lading. Ikke alle ladeoperatørene har åpnet for roaming til disse, feks. Tesla, Eviny/Bilkraft og Mer.
Man kan spare endel på å bruke ladeoperatørens egne apper, og noen ganger har man ikke noe annet valg. Men hva man velger kommer jo an på hva som er tilgjengelig langs ruten man kjører. ChargeFinder er god på å vise hvilke ladere som er tilgjengelig mellom to punkt. Finnes ikke helt fasitsvar her, for prisene endres jo mellom hver gang man har bilferie. Så elektro har ett godt poeng tidligere i tråden.
Sitat fra: vinterdekk på søndag 20. oktober 2024, klokken 17:52Ville nok bare startet med en roaming aktør som Elton, Ladeklubben (bare for elbilforeningens medlemmer) eller Northe.
Helt enig. Da er man langt på vei (dere tok den?)
#ordleik
Sitat fra: vinterdekk på søndag 20. oktober 2024, klokken 17:52Bare Elton støtter lading hos Circle K.
Det er fordi Circle K eier 50% av Elton. Så Circle K har heller ikke åpnet for roaming
Sitat fra: eisa01 på søndag 20. oktober 2024, klokken 21:21Sitat fra: vinterdekk på søndag 20. oktober 2024, klokken 17:52Bare Elton støtter lading hos Circle K.
Det er fordi Circle K eier 50% av Elton. Så Circle K har heller ikke åpnet for roaming
Ja, det stemmer.
For færrest mulig app'er og så ville jeg nok brukt kombinasjonene Elton (ruteplanlegger og ok drop-in pris), Elli (med rfid kort + støtter Mer og Eviny), Tesla, ChargeFinder.
Elli er litt dyr på hurtiglading, ok pris hos Ionity og normallading. Men det spiller ikke noen rolle om man bare lader litt dyrere en sjelden gang. Kjekt med rfid kort i bakhånd.
Med DNB Mastercard får man minst 10% rabatt på all* lading.
Er man NAF medlem så tilbyr de ett eget kredittkort som gir en begrenset rabatt i kombinasjon med Elton.