Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Volkswagen VW => ID. Buzz => Emne startet av: Pilot på onsdag 15. juni 2022, klokken 19:59

Tittel: Nyttelast
Skrevet av: Pilotonsdag 15. juni 2022, klokken 19:59
Har VW opplyst om nyttelast på Buzz? Finner ikke under tekniske data.
Tittel: Sv: Nyttelast
Skrevet av: arthuronsdag 15. juni 2022, klokken 21:08
Nyttelast opptil 509 kilo ifølge brosjyren som lastes ned. EGenvekt inkl. fører 2,491 kilo og totalvekt 3.000 kilo. Side 7. i brosjyre-og teknisk-data.
Tittel: Sv: Nyttelast
Skrevet av: SveinJfredag 07. oktober 2022, klokken 22:31
Bare 50kg på hengerfestet. To elsykler uten batteri og sykkel stativ så er du over 50kg!
Tittel: Sv: Nyttelast
Skrevet av: syklistenmandag 10. oktober 2022, klokken 09:40
Sitat fra: SveinJ på fredag 07. oktober 2022, klokken 22:31
Bare 50kg på hengerfestet. To elsykler uten batteri og sykkel stativ så er du over 50kg!

Sukk! Nok en potensiell kandidat for fremtidig familiebil som jeg må stryke av listen.

Vi har 90kg kuletrykk på fossilbilen vi har i dag. Med sykkelstativ på 25kg og 4 sykler på ca. 10-15kg hver så trenger vi alt av tillat vekt på kula som vi kan få.
Tittel: Sv: Nyttelast
Skrevet av: turfsurfmandag 10. oktober 2022, klokken 12:34
Sitat fra: syklisten på mandag 10. oktober 2022, klokken 09:40
Sitat fra: SveinJ på fredag 07. oktober 2022, klokken 22:31
Bare 50kg på hengerfestet. To elsykler uten batteri og sykkel stativ så er du over 50kg!

Sukk! Nok en potensiell kandidat for fremtidig familiebil som jeg må stryke av listen.

Vi har 90kg kuletrykk på fossilbilen vi har i dag. Med sykkelstativ på 25kg og 4 sykler på ca. 10-15kg hver så trenger vi alt av tillat vekt på kula som vi kan få.
Finnes da alternativ. Takstativ / tilhenger / Sykkel i bilen.
Tittel: Sv: Nyttelast
Skrevet av: syklistenmandag 21. november 2022, klokken 10:38
Sitat fra: turfsurf på mandag 10. oktober 2022, klokken 12:34
Sitat fra: syklisten på mandag 10. oktober 2022, klokken 09:40
Sitat fra: SveinJ på fredag 07. oktober 2022, klokken 22:31
Bare 50kg på hengerfestet. To elsykler uten batteri og sykkel stativ så er du over 50kg!

Sukk! Nok en potensiell kandidat for fremtidig familiebil som jeg må stryke av listen.

Vi har 90kg kuletrykk på fossilbilen vi har i dag. Med sykkelstativ på 25kg og 4 sykler på ca. 10-15kg hver så trenger vi alt av tillat vekt på kula som vi kan få.
Finnes da alternativ. Takstativ / tilhenger / Sykkel i bilen.

Upraktisk med takstativ på en så høy bil. Sykkel i bilen er ikke så aktuelt hvis man har fire møkkete terrengsykler (og den i tillegg er full av masse annen feriebagasje). Tilhenger er jo selvsagt et alternativ. Jeg liker de lave med lokk og takstativ/sykkelfester på lokket.
Det letteste hadde jo uansett vært om de kunne hatt minst 75kg på kula, som nesten alle andre bilmerker.

Jeg spurte Møller om det kom til å være mer enn 50kg når 4WD versjonen av Buzz kom, men de trodde ikke det.
Tittel: Sv: Nyttelast
Skrevet av: Svklørdag 29. juli 2023, klokken 08:59
Finnes det noen ok vogner med max 50kg trykk og totalvekt på max 750kg?
Tab 320 virker jo ut som ei grei vogn.
Men nytter jo ikke med b-lappen da den har 5kg for mye totalvekt
Tittel: Sv: Nyttelast
Skrevet av: RJKlørdag 29. juli 2023, klokken 21:14
Sitat fra: Svk på lørdag 29. juli 2023, klokken 08:59Finnes det noen ok vogner med max 50kg trykk og totalvekt på max 750kg?
Tab 320 virker jo ut som ei grei vogn.
Men nytter jo ikke med b-lappen da den har 5kg for mye totalvekt
Trykk på kula balanserer du med vektfordeling.

Godt tips er å bruke en gammeldags badevekt på kula og så sveive opp nesehjulet til det ikke rører bakken, men festet som skulle på kula, tar på badevekten.

Så leser du av vekten som vises. Det er da trykket som vogna gir på kula. Er det for høyt, må du flytte litt av vekten bakover. Er det for lett, så må noe av lasten fremover.

Både for høyt trykk og  for lavt trykk er farlig, og må rettes før man kjører videre.

Tips 2, prøv å løfte "nesa" på vognen både med overvekt og undervekt, og selvsagt med rett vekt. Blir du vant her, kan du senere kjenne det uten å bruke vekt.

Viktige ved valg av henger er å finne en som ikke blir for tung så du får lite last med deg, men ikke så lett og spinkel at man knapt tør å laste den.

Så kommer selvsagt slile ting som fysisk størrelse, om det er med lemmer og lokk alt etter bruken/behovet, og om det er gode bremser på den  (kvalitetsleverandør eller ukjent produsent).

Langt drag er ofte en fordel på små hengere, da det er lettere å manøvrere, spesielt ved rygging. Og så er det mange som foretrekker et drag som kan slås sammen for lettere oppbevaring i små garasjer, der vognen lagres enten stående eller liggende på siden (husk da sikring mot at den tipper over).
Tittel: Sv: Nyttelast
Skrevet av: turfsurfsøndag 30. juli 2023, klokken 09:01
Sitat fra: RJK på lørdag 29. juli 2023, klokken 21:14Godt tips er å bruke en gammeldags badevekt på kula og så sveive opp nesehjulet til det ikke rører bakken, men festet som skulle på kula, tar på badevekten.

Så leser du av vekten som vises. Det er da trykket som vogna gir på kula. Er det for høyt, må du flytte litt av vekten bakover. Er det for lett, så må noe av lasten fremover.

Både for høyt trykk og  for lavt trykk er farlig, og må rettes før man kjører videre.

Tips 2, prøv å løfte "nesa" på vognen både med overvekt og undervekt, og selvsagt med rett vekt. Blir du vant her, kan du senere kjenne det uten å bruke vekt.

Viktige ved valg av henger er å finne en som ikke blir for tung så du får lite last med deg, men ikke så lett og spinkel at man knapt tør å laste den.

Kuletrykk er stort 0 til 50-100kg på de fleste biler. Er det under 0 ser man det tvert, siden hengeren mest sannsynlig vil tippe bakover hvis den står flatt. Hvis man har draget så lavt (altså sveivet på nesehjulet litt) at man må løfte hengeren på kula kjenner man fort om kuletrykket er over femti kilo. Er ganske tungt å løfte femti kilo med en hånd.

Enig i å tenke nøy gjennom hengervalg, kjører man mye med lett henger er det veldig behagelig med skikkelig fjæring (f.eks Tredal), i tillegg til det RJK nevner.