Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Diverse => Humor og kanari => Emne startet av: Griffel på lørdag 27. januar 2007, klokken 16:17
Hva heter det:
En elektrisk dreven bil heter nå Elbil. Da bør vell samlebetegnelsen på blir som drives med fossilt brennstoff bli:
Fossilbil evt. Fobil?
og de som går på biologisk brennstoff
Biobil eller Bibil?
En annen ting er gasspedalen hva skal vi kalle den.
Noen forslag:
Effektpedalen
Pådragspedalen
Framdriftspedalen
Disse blir ganske korrekte men litt vanskelig sammenlignet slanguttrykket «gassen»
Så kanskje heller det nesten riktige Strømpedalen
jfr. trå strømmen i bånn.
Andre forslag?
:)
Synes ikke man trenger noe eget navn på gasspedalen i elbiler. Når man setter sammen nye ord må man være obs på alternative tokninger; jeg leste først strømpe-dalen. Skulle man da kalle bremsen for ladepedalen?
Jeg bruker bremsepedalen til å bremse med, skulle jeg bruke den til lading kom jeg ikke langt.
Men for å komme framover trenger jeg en annen pedal. Jeg trekker omgående forslaget strømpe-dal tilbake, og prøver med et nytt Watt-pedal. Forkortelsen «Watten» erstatter da «Gassen» på fosilbilen
:)
Jeg tror folk vil finne på ordene etter hvert.
Endel av ordene fra fossilbilene kommer sikkert til å overleve, jeg synes for eksempel at "tankmåler" er helt ok å bruke på en Elbil.
Den kaller jeg "energimeter" fordi det står "energy" på den i Th!nk. :) En av mange ting vi ikke trenger å bekymre oss over navn på er choke'n!
Hei Griffel,
"Ladepedal" er da ikke så dumt, Håkon Aurlien hos vegdirektoratet i østfold ladet seg fra Moss til Stavanger ved hjelp av "ladepedalen" i '97.
Reisen foregikk i en tomotors City bee og bilen ble ladet ved at den ble tauet etter en (vegvesen)lastebil. Hver motor ga 100 A med full elekrtisk brems, dvs 200 A lading. Etter omkring 3-4 mil, eller en halv time var batteriet oppe igjen og klar for 80-100 kilometer. På et sted dukket ikke den avtalte lastebil opp, og han måtte sitte 5 timer med pluggen i veggen
De gamle City Bee'ene var lettere, og hadde mindre luftmotstand. Derfor var det mulig å kjøre vesentlig lengre på en opplading. Rekorden skal være 160 kilometer.
"Ladepedal"- Neimen ikke dumt.
Henning. ;)
Sitat fra: hens på tirsdag 30. januar 2007, klokken 22:56
De gamle City Bee'ene var lettere, og hadde mindre luftmotstand. Derfor var det mulig å kjøre vesentlig lengre på en opplading. Rekorden skal være 160 kilometer.
Henning. ;)
Antakelig hadde de ogsaa dekk med mindre rullemotstand. Etter at jeg maatte skifte 2 originale Michelin Proxima dekk paa 106E'en mot nye Michelin Energy mistet jeg samtidig 10 km rekkevidde, og er naa nede i 90 km.
Jeg har tatt vare paa det ene originale dekket, og onsker aa kjope et til dersom noen skulle ha et gammelt dekk med mer enn 4mm monster liggende.
Proxima dekkene ble forovrig ogsa brukt paa EV1 til GM.
Se:http://www.thejaffes.org/rory/ev1/ev1.pdf
Hei hens
Ja da får jeg overveie ladepedal en gang til da, for å få symmetri kunne det hete brukepedal og ladepedal. En liten test av ord:
Panikklading er vel en god beskrivelse av opplevelsen med City bee, men kanskj ikke en god erstatting for panikkbremsing?
Tråkke på brukeren høres litt rart ut.? Trå bruken i bånn? kan dette missforståes?
Men si meg en ting, er ikke litt av hensikten med Elbil borte dersom den skal lades med tauing etter en lastebil?