Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Volkswagen VW => ID. Buzz => Emne startet av: egleh på lørdag 11. juni 2022, klokken 15:27

Tittel: valg...
Skrevet av: eglehlørdag 11. juni 2022, klokken 15:27
sitter og glor på spesifikasjoner .... liker bilen godt, det er grei pris for mye plass fra en solid produsent. så selv om det mangler en del på fleksible seteløsninger, varme i setene bak, osv, så er det godt mulig jeg lar meg friste til å bestille nå. å ikke behøve å gjøre harde prioriteringer for å få med campingstoler og annet dill på ferietur er gull...

vinterdekkpakken i konfiguratoren på 30 000 synes jeg ikke var så imponerende, så vurderer å finne dekk og felg selv. og da dukker spørsmålet opp, er det samme boltsirkel som id.4 mon tro? har også mer lyst på 18" enn 19/20, er det snøføre med kjettingspor er ikke lavprofil med høyt trykk noe særlig. regner også med det kan være lurt å ha litt bredere dekk bak slik standard oppsett er, god tyngde bak pga motor og batteri, og på tur bagasje. hva tenker dere andre kjøpere om gode dimensjoner?

stussset også litt på noen av spesifikasjonene i brosjyren, der står det under "funksjonsutstyr" at "uten varmepumpe" leveres som standard. går det virkelig an å ikke ha varmepumpe i en så velspekket bil i 2022?
hvis det betyr at forvarming av bil skjer med glødetråd er det en liten showstopper for meg tror jeg.

ser også at de har en opsjon for klare ruter bak i bilen med isolasjon - betyr det at fargete ruter har dårligere varmeisolering?

på skvettlapper har de i konfiguratoren to tilsynelatende identiske "skvettlapper foran" valg - er det egentlig feil og den ene skulle vært bak?

flott om noen som faktisk har bestillt og har vært borti disse tingene har kommentarer...
Tittel: Sv: valg...
Skrevet av: Mortstokkmandag 13. juni 2022, klokken 09:08
Jeg har bestilt ID Buzz. Sølvfarget(skal foliere den tofarget) Ellers full pakke med 21 " sommerhjul og 20" vinterhjulpakke. Jeg orker ikke å styre med å skaffe dette selv senere. ;)
Hadde egentlig planer om 20" sommer, og 19" vinter, men bilen ble fabrikkbekreftet ved bestilling så jeg får ikke gjort endringer.

Nå i starten leveres den uten fargepumpe(bekreftet av Møller). "Unnskyldningen" er deletilgang så vidt jeg har skjønt.
Men hvor mye har dette å si i praksis sånn egentlig? En mil? To mil? Om jeg får en eller to mil kortere rekkevidde med vårt kjøremønster, så betyr ikke det så mye for min del hvertfall.

Angående ruter så vet ikke jeg annet enn at klare ruter er ikke et alternativ for min del. Syntes bilen ser stiligere ut med mørke ruter, og det gir bedre forhold for baksetepassasjerene.

Ang. skvettlapper så er det garantert en skrivefeil. Jeg skal ha skvettlapper foran på min. Det beskytter godt, særlig på grusvei.
Skvettlapper bak ser jeg ikke så mye poeng med for beskyttelse av egen bil? Selv kjører jeg hvertfall aldri så fort på grusvei at bilen drar med seg søle oppover baken.
Tittel: Sv: valg...
Skrevet av: syklistenmandag 13. juni 2022, klokken 10:05
Er forresten det doble gulvet standard på alle modeller, eller er det tilvalg eller hører til en pakke?
Har sett interiør-bilder både med og uten dobbelt gulv.
Tittel: Sv: valg...
Skrevet av: Mortstokkmandag 13. juni 2022, klokken 10:12
Sitat fra: syklisten på mandag 13. juni 2022, klokken 10:05
Er forresten det doble gulvet standard på alle modeller, eller er det tilvalg eller hører til en pakke?
Har sett interiør-bilder både med og uten dobbelt gulv.

Multiflex-gulv er ekstrautstyr. Koster ca 6500kr.
Jeg valgte å ta med det. Tror det kan være praktisk når en har hundebur fast i bilen. Ser for meg at det kan bli bra å finne noen kasser som passer i rommet under, hvis det lar seg gjøre å trekke de enkelt ut.
Tittel: Sv: valg...
Skrevet av: eglehmandag 13. juni 2022, klokken 19:56
Sitat fra: Mortstokk på mandag 13. juni 2022, klokken 09:08
Skvettlapper bak ser jeg ikke så mye poeng med for beskyttelse av egen bil? Selv kjører jeg hvertfall aldri så fort på grusvei at bilen drar med seg søle oppover baken.
jeg innbiller meg det kan bli litt mindre gris på bakruten med skvettlapper også bak. men det er sannsynlig en tapt kamp med flat ende uansett. angående varmepumpe og vinter, i det hele tatt vinteregenskapene til 1.gen buzz, så er det en bekymring. det er så vidt jeg vet ikke varme i setene bak, det er stort volum, så det kan bli en kald fornøyelse i -10 og nedover... vet ikke hvor mange watt varme man trenger for å holde batteri og kupe komfortabel, men regner med man snakker mer enn 5kw, det er en stor bit av totalforbruket, ligger man på 2kwh/mil og i 7mil/time så er jo det 14kw... skal man opp på fjellet med en så tung bil og det er kaldt kommer kwh til å renne meget raskt ut. men siden man i en elbil sitter på batteriet, så blir det kanskje omtrent som å ha gulvvarme? :)
Tittel: Sv: valg...
Skrevet av: Mortstokktirsdag 14. juni 2022, klokken 09:56
Sitat fra: egleh på mandag 13. juni 2022, klokken 19:56
Sitat fra: Mortstokk på mandag 13. juni 2022, klokken 09:08
Skvettlapper bak ser jeg ikke så mye poeng med for beskyttelse av egen bil? Selv kjører jeg hvertfall aldri så fort på grusvei at bilen drar med seg søle oppover baken.
jeg innbiller meg det kan bli litt mindre gris på bakruten med skvettlapper også bak. men det er sannsynlig en tapt kamp med flat ende uansett. angående varmepumpe og vinter, i det hele tatt vinteregenskapene til 1.gen buzz, så er det en bekymring. det er så vidt jeg vet ikke varme i setene bak, det er stort volum, så det kan bli en kald fornøyelse i -10 og nedover... vet ikke hvor mange watt varme man trenger for å holde batteri og kupe komfortabel, men regner med man snakker mer enn 5kw, det er en stor bit av totalforbruket, ligger man på 2kwh/mil og i 7mil/time så er jo det 14kw... skal man opp på fjellet med en så tung bil og det er kaldt kommer kwh til å renne meget raskt ut. men siden man i en elbil sitter på batteriet, så blir det kanskje omtrent som å ha gulvvarme? :)


Blir veldig spennende å se hvordan forbruket på vinterstid blir. Mest mulig forhåndsvarming med pluggen i baken blir alfa og omega vil jeg tro.
Jeg er også spent på hvordan temperaturen blir bakover i bilen. Kan ikke se at det er lufteventiler noe sted bak i bilen.
Tittel: Sv: valg...
Skrevet av: HaraldElBilonsdag 15. juni 2022, klokken 12:05
Sitat fra: Mortstokk på tirsdag 14. juni 2022, klokken 09:56
Jeg er også spent på hvordan temperaturen blir bakover i bilen. Kan ikke se at det er lufteventiler noe sted bak i bilen.

Det, og blandt annet usikkerhet om rekkevidde er grunnen til at jeg ikke bestiller bil før jeg har prøvekjørt. Føles ut som om man blir altfor mye betatester for produsentene og det kommer mange skuffelser etter bestilling. Som noen nevnte over, de første får ikke varmepumpe. Har det noe å si? Vet ikke enda.

Vi vet jo at varmepumpe ikke virker så bra i ekstrem kulde, men like så viktig er hvor mye energi sparer man om sommeren ved kjøling?

Jeg kan knapt vente til ID Buzz er klar for prøvekjøring!

Jeg så forresten bilen utstilt hos Møller men om det var endelig produksjonsmodell vites ikke. Jeg så ikke etter lufteventiler heller. Så rykter om at pre-production ikke hadde fått med bakre ventilasjon, men det gjenstår jo å se når demobilene dukker opp hvordan det blir.

Panoramasoltak hadde også vært fint
Tittel: Sv: valg...
Skrevet av: HaraldElBilonsdag 15. juni 2022, klokken 12:10
Sitat fra: Mortstokk på tirsdag 14. juni 2022, klokken 09:56

Jeg er også spent på hvordan temperaturen blir bakover i bilen. Kan ikke se at det er lufteventiler noe sted bak i bilen.

Jeg fant en skisse som viser lufteventil over sidedørene:

 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
Tittel: Sv: valg...
Skrevet av: Mortstokkfredag 17. juni 2022, klokken 06:56
Sitat fra: HaraldElBil på onsdag 15. juni 2022, klokken 12:10
Sitat fra: Mortstokk på tirsdag 14. juni 2022, klokken 09:56

Jeg er også spent på hvordan temperaturen blir bakover i bilen. Kan ikke se at det er lufteventiler noe sted bak i bilen.

Jeg fant en skisse som viser lufteventil over sidedørene:


De lufteventilene som vises på bildet her er ikke på andre bilder jeg har sett av bilen. Merkelig om det er droppet på de første bilene. Da får vi et duggproblem med full bil når det er skikkelig vått hvertfall
Tittel: Sv: valg...
Skrevet av: HaraldElBilfredag 17. juni 2022, klokken 17:23
Sitat fra: Mortstokk på fredag 17. juni 2022, klokken 06:56

De lufteventilene som vises på bildet her er ikke på andre bilder jeg har sett av bilen. Merkelig om det er droppet på de første bilene. Da får vi et duggproblem med full bil når det er skikkelig vått hvertfall

De visningsbilene som har vært sendt rundt nå har de nok tatt noen snarveier på. De kom med tysk sjåfør og norske ansatte får ikke lov til å kjøre de. Man fikk heller ikke åpne panseret. Så er ikke overrasket om det er en annen batteripakke og motor inni de.

Ingen vits i å legge opp ventilasjon hvis ingen skal kjøre de.

Blir spennende å se når den er klar for prøvekjøring
Tittel: Sv: valg...
Skrevet av: Mortstokkfredag 17. juni 2022, klokken 23:48
Sitat fra: HaraldElBil på fredag 17. juni 2022, klokken 17:23
Sitat fra: Mortstokk på fredag 17. juni 2022, klokken 06:56

De lufteventilene som vises på bildet her er ikke på andre bilder jeg har sett av bilen. Merkelig om det er droppet på de første bilene. Da får vi et duggproblem med full bil når det er skikkelig vått hvertfall

De visningsbilene som har vært sendt rundt nå har de nok tatt noen snarveier på. De kom med tysk sjåfør og norske ansatte får ikke lov til å kjøre de. Man fikk heller ikke åpne panseret. Så er ikke overrasket om det er en annen batteripakke og motor inni de.

Ingen vits i å legge opp ventilasjon hvis ingen skal kjøre de.

Blir spennende å se når den er klar for prøvekjøring


Håper virkelig du får rett :-)
Tittel: Sv: valg...
Skrevet av: Pandersonsdag 07. september 2022, klokken 14:32
En bil til nesten 600k UTEN skinnseter  :o
Da ble denne uaktuell for meg i hvertfall.

Det er nesten for rart til å være sant.
Tittel: Sv: valg...
Skrevet av: syklistentorsdag 08. september 2022, klokken 09:37
Sitat fra: Panders på onsdag 07. september 2022, klokken 14:32
En bil til nesten 600k UTEN skinnseter  :o
Da ble denne uaktuell for meg i hvertfall.

Det er nesten for rart til å være sant.

Tesla fra 2017 og nyere har vel heller ikke skinnseter. Unntaket er kanskje Plaid, kommer de med ekte skinn?
Tittel: Sv: valg...
Skrevet av: Panderstorsdag 08. september 2022, klokken 09:47
Men et kunstalternativ hadde vel vært å forvente? Stoff er vel uaktuelt for mange småbarnsforeldre?
Tittel: Sv: valg...
Skrevet av: daktaritorsdag 08. september 2022, klokken 19:14
Sitat fra: Panders på onsdag 07. september 2022, klokken 14:32
En bil til nesten 600k UTEN skinnseter  :o
Da ble denne uaktuell for meg i hvertfall.

Det er nesten for rart til å være sant.
Alle IDene kommer uten ekte skinn. Det er vel en del av gimmick at man ikke skal bruke dyr til dette miljømerket.
Tittel: Sv: valg...
Skrevet av: Pandersfredag 09. september 2022, klokken 10:07
Hvis man først skal spise dyret, så er det vel kurant å få brukt skinnet også  ;)

...men uansett hadde det jo vært kurant med noe kunstig skinn eller lign for holdbarhet.
Tittel: Sv: valg...
Skrevet av: El-ofredag 09. september 2022, klokken 13:19
Markedet for naturlig skinn fra storfe er større enn de skinnene man får som biprodukt av kjøtt- og melkeproduksjon, så alternativet til skinnseter er ikke at skinnet kastes. At hele dyret blir utnyttet når man aler opp dyr til mat og klær er helt OK, men jeg foretrekker å ha skinnet på beina (sko og støvler) framfor å sitte på det når jeg kjører bil.
Jeg har bestilt Buzz med komfort setepakke, og da er det en kombinasjon av kunstskinn og stoff i setet. Jeg antar at det skyldes at kunstskinnet ikke puster, og derfor kan bli klamt, varmt i sola og kaldt om vinteren. Hvordan stoffet står seg mot slitasje og flekker vet jeg ikke, men fortsatt er det vel vanskelig å slå naturskinn som vedlikeholdes jevnlig.

Jeg har ikke små barn lenger, men en langhåra bikkje som elsker vann generelt og søledammer spesielt, så jeg kjenner godt behovet for å beskytte setene mot skitt og søl.  :D  (Vi klarte aldri å venne henne til bur, dessverre).
Tittel: Sv: valg...
Skrevet av: aleksandriumfredag 16. september 2022, klokken 13:46
Har bestilt bil, men i ettertid kan jeg ikke finne noe om gummimatter, hverken i listen over spesifikasjoner og utstyr, eller som valgbart utstyr i konfiguratoren.

Noen som vet om dette følger med eller er tilgjengelig? Norsk vinter uten gummimatter er helt utenkelig.
Tittel: Sv: valg...
Skrevet av: Mortstokkfredag 16. september 2022, klokken 14:37
Sitat fra: aleksandrium på fredag 16. september 2022, klokken 13:46
Har bestilt bil, men i ettertid kan jeg ikke finne noe om gummimatter, hverken i listen over spesifikasjoner og utstyr, eller som valgbart utstyr i konfiguratoren.

Noen som vet om dette følger med eller er tilgjengelig? Norsk vinter uten gummimatter er helt utenkelig.

Har jeg egentlig ikke tenkt over, men tar for gitt at det følger med. Så vidt meg bekjent leveres alle andre Vw modeller med gummimatter.
Selv kommer jeg uansett til å investere i mattesett med kant. Av erfaring blir det vått på teppet med originale kantløse matter.
Tittel: Sv: valg...
Skrevet av: kodaxmandag 19. september 2022, klokken 13:30
Det var jo mye fokus på panoramataket i reklamene før den ble mulig å bestille, men det har den altså (foreløpig) ikke?
Og i følge artikkelen i Broom, så går det ikke an å åpne vinduene i baksetet?
..ikke helt drømmecamping-bilen ennå, altså.
Tittel: Sv: valg...
Skrevet av: eglehmandag 19. september 2022, klokken 17:22
Sitat fra: kodax på mandag 19. september 2022, klokken 13:30
Det var jo mye fokus på panoramataket i reklamene før den ble mulig å bestille, men det har den altså (foreløpig) ikke?
Og i følge artikkelen i Broom, så går det ikke an å åpne vinduene i baksetet?
..ikke helt drømmecamping-bilen ennå, altså.
ja veldig skuffende interiør for 1. generasjon i forhold til konseptbilene. det er merkelig, for vw har jo all verdens fleksible løsninger klare for implementasjon fra multivan; seter på skinner i gulvet, luftekanaler, soltak mm. så det kommer vel, men de slapp å få mine penger denne omgang. kanskje de har slitt med vektkompromiss, nyttelasten er jo bare rett over 500kg, og det er ikke mer enn sånn passe med så stort bagasjerom.
Tittel: Sv: valg...
Skrevet av: HaraldElBilfredag 23. september 2022, klokken 08:33
Sitat fra: egleh på mandag 19. september 2022, klokken 17:22
ja veldig skuffende interiør for 1. generasjon i forhold til konseptbilene. det er merkelig, for vw har jo all verdens fleksible løsninger klare for implementasjon fra multivan; seter på skinner i gulvet, luftekanaler, soltak mm. så det kommer vel, men de slapp å få mine penger denne omgang. kanskje de har slitt med vektkompromiss, nyttelasten er jo bare rett over 500kg, og det er ikke mer enn sånn passe med så stort bagasjerom.

Derfor har jeg aldri skjønt folk som bestiller bil uprøvd og uspesifisert. Jeg var fristet til ID Buzz (er på jakt etter en Touran-erstatter) og den ser jo riktig så fin ut, men utstillingsbilen levde ikke helt opp til forventningene. Hvis den kommer i kort utgave med 100kWh-batteri og panoramatak så er vi nesten der. (Har panoramatak i Touran med motorisert gardin, veldig digg)

En kollega som har bestilt cargo-utgaven fikk telefon fra Møller og de sa at demobilene er på Bekkelagskaia nå, så det er snart tid for prøvekjøring. Gleder meg som en unge!
Tittel: Sv: valg...
Skrevet av: RJKfredag 23. september 2022, klokken 08:47
Sitat fra: egleh på mandag 19. september 2022, klokken 17:22
Sitat fra: kodax på mandag 19. september 2022, klokken 13:30
Det var jo mye fokus på panoramataket i reklamene før den ble mulig å bestille, men det har den altså (foreløpig) ikke?
Og i følge artikkelen i Broom, så går det ikke an å åpne vinduene i baksetet?
..ikke helt drømmecamping-bilen ennå, altså.
ja veldig skuffende interiør for 1. generasjon i forhold til konseptbilene. det er merkelig, for vw har jo all verdens fleksible løsninger klare for implementasjon fra multivan; seter på skinner i gulvet, luftekanaler, soltak mm. så det kommer vel, men de slapp å få mine penger denne omgang. kanskje de har slitt med vektkompromiss, nyttelasten er jo bare rett over 500kg, og det er ikke mer enn sånn passe med så stort bagasjerom.
Pga etterspørsel og lav produksjon/leveranse, så har det vært god butikk å være tidlig ute, selv om man ikke tenker å beholde bilen men bare flippe for fortjeneste. Og så lenge etterspørselen er godt høyere enn leveransene, så vil dette fremdeles være attraktivt.

Jeg bestilte egen bil på forhånd, men der var det lovnad om å kunne trekke seg inntil dagen bilen ble klar til leveranse, så da var risikoen minimal. Jeg hadde neppe gjort dette på usett bil, om jeg låste meg fast i å måtte ta den, men så var mitt mål å beholde bilen.

Som ekstra sikkerhet var jo og at lav leveranse ville gjort at jeg til nød kunne flippet den for fortjeneste, selv etter å ha prøvd den noen måneder. For endel biler er etterspørselen noe mer tvilsom, selv om de aller fleste nok vil kunne antas som "safe gambling" og investering.

Det store spørsmålet er egentlig hvor lenge dette varer, men så lenge elbiler spiser marked og det ikke leveres nok til å dekke etterspørselen, er nok det enda trygt. Selv denne avgiftsinnføringen gir jo rom for ekstra fortjeneste om man får bil i år, og prisen er rundt eller over 500 K, nettopp fordi disse vil bli dyrere etter MVA, og det vil dra opp prisene på nyere, knapt brukte biler.
Tittel: Sv: valg...
Skrevet av: HaraldElBiltirsdag 08. november 2022, klokken 10:41
Var og så på utstillingsmodellene forrige uke, og det var ikke noen lufteventil i taket/på siden for baksetepassasjererene. Antar da at friskluft må komme fra under forsetene?

Må prøve å få til en prøvekjøring snart.