Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => BMW => BMW iX1 => Emne startet av: Chimp på onsdag 01. juni 2022, klokken 15:25
Hva tenker dere nå som prisene, rekkevidde, ladehastighet, størrelse og utstyr er offentliggjort?
Jeg trodde før lansering at "hvorfor bestille ix3 når ix1 kommer med AWD". Men når prisnivået er så høyt, med 13 % mindre batteri, mindre bil, mindre utstyr inkludert i fully charged (panorama, mørke ruter og laserlys mangler); så har jeg forandret mening. Nå er jeg glad jeg også har en bestilling på ix3 til gammel pris med levering i høst. Det føles ikke verdt det med fully charged i ix1, når man kan få ix3 til samme pris. Men bestiller ix1 allikevel (en lavere utstyrspakke), blir vel mulig å ombestemme seg og selge denne her også uten å tape penger.
Den åpenbare forskjellen mellom de to er AWD, noe som betyr mye i Norge. Internasjonalt skal det bli verre.
Og idrive8 vs 7.
Jeg mener charged,altså laveste utstyrsgrad, ser ut som beste kjøp.
Den er ikke helt ribbet tross alt - og i praksis vil jeg vel kun savne elektriske seter.
Fully charged synes jeg var drøyt priset - en bikker ganske godt over 600k med mva og vinterdekk
Jeg er positivt overrasket, gitt hvor gammeldags iX3 ser ut utvendig og innvendig. Også positivt overrasket over bagasjerommet, som er på høyde med andre konkurrenter. BMW har tross alt vært kjent for små bagasjerom sammenlignet med konkurrentene i mange år.
Jeg er mindre begeistret for rekkevidden og prisen. Jeg trodde den skulle bli betydelig billigere. Det er små marginer opp til iX3. Jeg mener iX1 er for stivt priset, gitt at den er avgiftsfri (enn så lenge) og har så lite batteri (som skulle gjort den rimelig). En bil til mellom 500 og 600000 er på ingen måte en arvtager til i3, slik Tegneby og BMW har sagt iX1 skulle bli.
Helt enig, i3-greiene må man bare legge fra seg. Dette er lillesøsteren til ix3. i3 er en helt egen klasse
Jeg tenker det er lillesøsteren til iX. iX3 er en helt annen type bil på godt og vondt.
Sitat fra: LMOR på onsdag 01. juni 2022, klokken 17:32
Jeg tenker det er lillesøsteren til iX. iX3 er en helt annen type bil på godt og vondt.
iX3 er en helt annen type bil bare på godt :+1:
Smak og behag. Jeg kjøper iX1 selv om den blir dyrere enn de iX3 LCI jeg har valgt ut til andre i familien. iX3 kjører lengre og har mer plass.
iX1 har AWD, mer tilhengervekt, samme type skjerm og OS som iX. Estetisk penere både inni og utenpå.
Sitat fra: Chimp på onsdag 01. juni 2022, klokken 15:25
Hva tenker dere nå som prisene, rekkevidde, ladehastighet, størrelse og utstyr er offentliggjort?
13% mindre batteri? Jeg får 18% altså 14 kWh mindre, fra 78 kWh netto til 64 kWh netto, iX1 har 82% av kapasiteten til iX3. Med forbruk på 2 kWh/mil er det 7 mil kortere rekkevidde, med forbruk 1,5 kWh på en sommerdag hele 9 mil kortere.
Men den veier betydelig mindre, så forbruket blir lavere enn iX3.
Sitat fra: LMOR på onsdag 01. juni 2022, klokken 21:32
Men den veier betydelig mindre.
Hvor har du funnet vekten? Hvor mye veier den?
Sitat fra: Rapid på onsdag 01. juni 2022, klokken 21:45
Sitat fra: LMOR på onsdag 01. juni 2022, klokken 21:32
Men den veier betydelig mindre.
Hvor har du funnet vekten? Hvor mye veier den?
Har ikke funnet den, men det er eneste forklaringen på at den kan kjøre 44mil med 64kWh. IX40 kjører bare 40mil med 71kWh.
iX3 veier ca 100kg mindre enn iX40.
Så da må iX1 være en god del lettere.
Sitat fra: daktari på onsdag 01. juni 2022, klokken 21:28
Sitat fra: Chimp på onsdag 01. juni 2022, klokken 15:25
Hva tenker dere nå som prisene, rekkevidde, ladehastighet, størrelse og utstyr er offentliggjort?
13% mindre batteri? Jeg får 18% altså 14 kWh mindre, fra 78 kWh netto til 64 kWh netto, iX1 har 82% av kapasiteten til iX3. Med forbruk på 2 kWh/mil er det 7 mil kortere rekkevidde, med forbruk 1,5 kWh på en sommerdag hele 9 mil kortere.
74 netto, 80 brutto
Vs
64,7 netto, 70-71? brutto
OK, finner heller ikke noe på nett. Men lavere luftmotstand og mindre frontareal betyr en hel del for rekkevidden også.
[/quote]
64,7 netto, 70-71? brutto
[/quote]
Jeg så et sted at det visstnok er 75kWh brutto. Da blir det vel lading til 100% som i3. Enkelt og lettforståelig
Slik jeg kan forstå er da en typisk sommerforbruk ca:
Litt under 1,5 på iX1
1,6 på iX3
1,7 på iX - 40
Så tipper iX1 veier ca 2100kg +- 50kg
Sitat fra: Chimp på onsdag 01. juni 2022, klokken 22:03
Sitat fra: daktari på onsdag 01. juni 2022, klokken 21:28
Sitat fra: Chimp på onsdag 01. juni 2022, klokken 15:25
Hva tenker dere nå som prisene, rekkevidde, ladehastighet, størrelse og utstyr er offentliggjort?
13% mindre batteri? Jeg får 18% altså 14 kWh mindre, fra 78 kWh netto til 64 kWh netto, iX1 har 82% av kapasiteten til iX3. Med forbruk på 2 kWh/mil er det 7 mil kortere rekkevidde, med forbruk 1,5 kWh på en sommerdag hele 9 mil kortere.
74 netto, 80 brutto
Vs
64,7 netto, 70-71? brutto
Det er netto som betyr noe her . Har ikke iX3 78 kWh netto?
Nei 74kWh netto på ix3.
iX1 har 64,7 netto
iX3 har 74 netto
iX - 40 har 71 netto
iX3 har 14% mer netto men går bare 4,5% lengre enn iX1. Grunnen må være vektforskjell
iX3 har 4% mer netto men går 8% lengre enn iX - 40, hovedsakelig fordi den veier ca 100kg mindre.
Ok, bra dere retter opp.
iX1 har cd 0,26 mens iX3 har 0,29 såvidt jeg kan finne. Det bidrar vel også.
Ja selvsagt netto som betyr noe, bare skrev opp brutto for ekstra info. Litt sløv i matematikken, 14% stemmer, ikke 13%
Sitat fra: daktari på onsdag 01. juni 2022, klokken 22:58
Ok, bra dere retter opp.
iX1 har cd 0,26 mens iX3 har 0,29 såvidt jeg kan finne. Det bidrar vel også.
Jo, men når det faktisk betyr noe går det vel litt fortere, og forbruket er over 2,0 på begge.
Priser på ix1 og ix3 er nesten sammenlignbare (i alle fall om ok å kjøpe en nesten ny ix3). Dere som har ix1 og som har erfaring med BMW; Er dere fornøyde med skjerm og infotainment system på ix1? Jeg er veldig glad i å bruke hjulet - og liker ikke ideen med å trykke rundt på skjerm (kjører mye alene og bruker skjermen (dvs "hjulet") aktivt til feks å skifte kartutsnitt og også andre kommandoer.
Pr nå er det at "hjulet" er tatt bort nesten nok til at jeg "må kjøpe ix3"??? eller funker det nye oppsettet på ix1 godt?
Hurtigknappene rundt hjulet mangler også. Det var ikke jeg helt forberedt på. Det er lettere å betjene bilen på iX3.
En ting som er mye bedre på iX1 er 360 kamera i mørket.
Og at den har Digital Key Plus betyr mye for meg.
Eller er iX3 en større bil ift baksete.
Sitat fra: LMOR på mandag 30. januar 2023, klokken 16:19
Hurtigknappene rundt hjulet mangler også. Det var ikke jeg helt forberedt på. Det er lettere å betjene bilen på iX3.
En ting som er mye bedre på iX1 er 360 kamera i mørket.
Og at den har Digital Key Plus betyr mye for meg.
Eller er iX3 en større bil ift baksete.
Jeg trodde bagasjerommet var mer jevnt mtp kun 20 liter forskjell. Men det er ikke bare det at det er mindre, det er også ca 10 cm lavere fra bunn til topp. Man måler ikke inn dette når liter oppgis, så det var merkbart mindre.
Ix1 virker mer moderne pga skjermene. Ix3 har hjulet og flere knapper, men føles mer som en 2 år gammel modell når man sammenligner dem.
Jeg synes begge biler er fantastiske, men ix3 gir vesentlig mer for pengene. Fully charged m-sport 2022-modell inkluderer faktisk alt utstyr, det gjør ikke fully charged til ix1. Da mangler du driving assistance pro som gir blindsonevarsel, du må også betale ekstra for skinninteriør, panorama, HK.
Begge biler har 360kamera så lenge du har charged plus eller bedre på ix1, og jeg kan ikke si at jeg merket vesentlige forskjeller på disse to. Men det er godt mulig ix1 har bedre nattversjon.
Ix1 virker en del nettere og lettere å kjøre i trange gater, ix3 sitter bedre på veien - flyter bedre og tar ujevnheter bedre.
Ix1 føles også lavere
Nå er det jo også IX2 kommet ut, så den begynner vel å konkurrere mot IX1.
Forskjellen mellom iX1 og iX2 er riktignok størst visuelt, men med iX2 får du hakket lavere luftmotstand (0,25 Cd mot 0,26 på iX1) og dermed også lavere forbruk. De to BMW-modellene kommer med samme battieristørrelse, så forskjellene i forbruk og rekkevidde skyldes karosseriets utforming.
Som BMW selv sier det: iX2 har fått en mer dynamisk silhuett. Med samme dekk og utstyrspakke vil iX2 gå lengre enn iX1.
BMW IX2 sin bagasje rommer hele 525 liter – 35 mer enn i iX1.
Var innom Bilia i dag, iX2 var fin den. Synd med rekkevidden og ladefarten.
Prøvekjørte i4 M50 dog. Model Y P til salgs.
I4 m50 er hysterisk morsom.
Men nye x2. Må da være et bra kjøp det også?
Sitat fra: Skogs på lørdag 02. mars 2024, klokken 22:02I4 m50 er hysterisk morsom.
Men nye x2. Må da være et bra kjøp det også?
Nja, iX2 virker ok den, men 40 mils rekkevidde på en såpass dyr bil, og med kampanjepriser på i4 M50 synes jeg i4 er mye mere bil for pengene.
Tok en titt på i5 også, og som kona uttrykte det, "gubbebil". Passer jo meg da egentlig, men synes i4 er mye penere.
I4 m50 til prisen er mye bil for pengene.
Hvis man kan leve med at den er bygget på den fossile produksjonslinjen og har de ulempene det medfører.
Ulempen er jo kardangtunnellen, som er uvesentlig IMO siden det uansett er en bil for 4. Og så er det litt skarp knevinkel bak for voksne / ungdommer. Til slutt mangel på frunk.
Så en perfekt bil for to voksne, eller en familie på tre med barnet i 8-12 års alderen.
Kunne ikke sagt det bedre selv turfsurf. Kjenner meg helt igjen i den forklaringen.
Burde vært copy/paste i I4 tråden til «beilere»