Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Tesla => Bestilling og levering => Emne startet av: rujo79 på torsdag 26. mai 2022, klokken 11:31

Tittel: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: rujo79torsdag 26. mai 2022, klokken 11:31
Hei. Det er mye mulig at det allerede er et tema om dette; i så fall så beklager jeg på forhånd.

Jeg vurderer å bestille en TMY. Jeg vurdere også en BYD Tang (med fare for banne i kirka 😅). Har prøvekjørt begge bilene, dog har jeg fått testet BYD-en en del mer enn TMY. Så kanskje litt urettferdig å konkludere med noe allerede nå. Førsteinntrykket er i alle fall at Tang har ganske så mye bedre seter (savner litt mer lårstøtte i TMY). Den er god å kjøre og er overraskende kvikk, men TMY-en er nok enda kvikkere 😃 BYD-en har ENORMT med plass, men ingen frunk og begrenset plass under bagasjeromsgulvet. BYD-en har større bagasjerom og fleksibilitet med høyere takhøyde helt bak og bakseter som kan skyves frem og tilbake. TMY har mye plass i frunk og under bagasjerommet.
Jeg trenger ikke 7 seter, men ser helt klart situasjoner hvor det kommer til å være 'kjekt å ha' (har 3 barn, på 1 år, 16 og 17, samt 2 hunder, som er en mellomstor rase og en liten). Prismessig er BYD-en dyrere, ferdig levert med så og si det som kan tenkes av ekstrautstyr, blant annet krok, så kommer den på kr. 675.000,- BYD-en er også tectyl-behandlet på understellet ved levering (er TMY dette?). TMY som jeg har 'bygget' på tesla.com kommer på rett i underkant av kr. 618.000,-. Det er med vinterhjul og krok. I tillegg til dette så vil jeg komme til å måtte kjøpe ting som gummimatter, oppbevaringsbokser, tectylbehandle(?), lakkforsegle, skvettlapper, og sikkert noe jeg glemmer i farten 🤔 Så da er jeg vel fort oppe i rundt +/- kr. 650.000,-. Til slutt, teslaforhandler er tur/retur 34 mil fra meg, men BYD selges via min normalt foretrukne forhandler som er på veien mot jobben min, ca 15 minutter unna. Jeg er litt skeptisk til å kjøpe en bil som jeg må kjøre såpass langt tur/retur ved service og eventuelle feiler på. Men, må innrømme at pdd så er det TMY (gutten) i meg mest vil ha, men den fornuftige (familiefaren) i meg sier BYD 👼🏻😈
BYD-en kan jeg få innen 14-30 dager. TMY-en som jeg har bygget har estimert levering august-oktober. Dere som kanskje vet mer om dette; er denne estimasjonen noe å forholde seg til, eller er det mer sannsynlig at det vil gå langt forbi oktober før den blir levert?
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: REN-BILtorsdag 26. mai 2022, klokken 12:06
Kjørelengde er jo ganske forskjellig på disse to. Dersom BYD dekker ditt behov, virker det jo som bilen som passer deg best. Man trenger jo ikke kjøpe Tesla selv om 'alle andre' gjør det 🤔. Kjørt mye Tesla jeg så skal ikke uttale meg så veldig mye og har et praktisk forhold til bil. Derimot er det mange som assosierer bil med følelser og at bil er et uttrykk for egen personlighet. Der er ikke jeg :)
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: turfsurftorsdag 26. mai 2022, klokken 12:20
Har ingen personlig erfaring med Tang, bare så det er sagt. Kanskje lurt å titte litt på Facebook forum for den? Har ett inntrykk av at det er en del barnesykdommer. Har sett noen få som har byttet fra Tang til Y.

En annen ting å tenkte på er restverdi. Tror kanskje Tesla holder seg en del bedre.
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: Sandvikatorsdag 26. mai 2022, klokken 13:28
BYD er et seriøst merke og Tang er en imponerede bil, men er mange merker som har fått seg en overaskelse på norske saltede veier. At disse er tectylbehandlet kan tolkes som at importør tenker det samme og vil dytte et problem forbi garantiperioden. Tesla er ikke tectybehandlet, NAF har gjort vurderinger av Model 3 som tilsier at disse står veldig godt imot rustangrep i understellet uansett. I utganspunktet ville jeg nok lent meg mot Y om denne var stor nok, men siden du har 34mil t/r til forhandler og godt forhold til BYD forhandleren så ville nok det veid tyngst for meg.
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: Radialtorsdag 26. mai 2022, klokken 16:09
Kan ikke skryte på meg å ha kjørt Tang, men jeg inspiserte og testa interiøret og stolene på BYD Tang godt før vi tok ut Y i fjor. Tang har virkelig deilige seter å sitte i, og enorme justerinsmuligheter sett mot Tesla sine korte og litt rare 'plastikk" -stoler, med overraskende kort justering av ratt og stol i lengderetning (Liker å ha minst mulig vinkel på foten/kneet på langtur).
I 25+ grader og langtur savner jeg også virkelig noe annet enn skai(plastikk). I det daglige ikke noe stort problem, men på 3-4timers turer trenger jeg å lufte rumpa og strekke på bena en stund.

Tenkte ikke over disse "problemene" i starten når vi henta Y i August i fjor, ny bil er ikke hverdagskost her i gården og Fruen er primærbruker i det daglige.

I tillegg er ikke Y særlig god støymessig på grov asfalt, selv på 19".
Vi har også Mercasol behandlet vår Y + litt støydemping (gjøres samtidig), men det har ikke gitt revolusjonerende resultater.

Vi beholder Y fordi:
Fruen er fornøyd, den går lengst, lader raskest og enkleste både hjemme og på tur(3-fas IT støtte!), Bruker desidert minst strøm (mye mindre en ZS'n), den kosta den gangen over 100k mindre enn Tang MED vinterdekk, har enormt mye plass, sluker det meste av barneseter(men det gjør tang også), trekker 1600kg og trenger ikke reise på service (gjør det selv) for å beholde garantier.
Rett og slett blitt ei nymotens sparebøsse for familien, er denne Y'en... Tross sine "skavanker".

Men hadde nok fint kunne valgt Tang om vi ikke hadde hatt så fin pris på Y.
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: rujo79torsdag 26. mai 2022, klokken 19:39
Sitat fra: turfsurf på torsdag 26. mai 2022, klokken 12:20
Har ingen personlig erfaring med Tang, bare så det er sagt. Kanskje lurt å titte litt på Facebook forum for den? Har ett inntrykk av at det er en del barnesykdommer. Har sett noen få som har byttet fra Tang til Y.

En annen ting å tenkte på er restverdi. Tror kanskje Tesla holder seg en del bedre.

Takk for svar 😊
Jeg skal sjekke litt på facebookforum ja; takk for tips.
Mitt inntrykk av Tang er egentlig det motsatte; at det er lite 'barnesykdommer' og at de fleste eierne er veldig godt fornøyde med den. Det er dog, eller det hár vært - det begynner å komme seg nå, litt SW mangler. Feks så er det stort sett nettopp kommet mobilapp til denne + at navigasjon kommer først nå i disse dager. Men, det virker som BYD er veldig 'på hugget' og kjappe i vendingene når de får tilbakemeldinger på ting som bør komme på plass.

I forhold til restverdien så er jeg 100% sikker på at TMY holder seg ganske så mye bedre ja. Men, har tenkt på et scenario; når TMY LR også begynner å produseres i Tyskland, kan vi risikere at de som er blitt produsert i Kina plutselig blir mindre ettertraktet slik at verdien på de synker uforutsigbart mye? 🤔
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: rujo79torsdag 26. mai 2022, klokken 19:44
Sitat fra: Sandvika på torsdag 26. mai 2022, klokken 13:28
BYD er et seriøst merke og Tang er en imponerede bil, men er mange merker som har fått seg en overaskelse på norske saltede veier. At disse er tectylbehandlet kan tolkes som at importør tenker det samme og vil dytte et problem forbi garantiperioden. Tesla er ikke tectybehandlet, NAF har gjort vurderinger av Model 3 som tilsier at disse står veldig godt imot rustangrep i understellet uansett. I utganspunktet ville jeg nok lent meg mot Y om denne var stor nok, men siden du har 34mil t/r til forhandler og godt forhold til BYD forhandleren så ville nok det veid tyngst for meg.

Hei og takk for svar 😊

At en bil er tectylbehandlet, av importøren eller produsenten, gjør vel ikke garantien for oss som kjøpere noe dårligere, gjør den? Kan ikke se noe annet enn positivt at en bil blir tectylbehandlet 'uoppfordret' av importøren eller produsenten selv.
Kan også nevnes at jeg bor i Troms fylke så kontinuerlig saltede veier er (foreløpig) ikke hverdagskost på vinteren 😬
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: rujo79torsdag 26. mai 2022, klokken 19:54
Sitat fra: Radial på torsdag 26. mai 2022, klokken 16:09
Kan ikke skryte på meg å ha kjørt Tang, men jeg inspiserte og testa interiøret og stolene på BYD Tang godt før vi tok ut Y i fjor. Tang har virkelig deilige seter å sitte i, og enorme justerinsmuligheter sett mot Tesla sine korte og litt rare 'plastikk" -stoler, med overraskende kort justering av ratt og stol i lengderetning (Liker å ha minst mulig vinkel på foten/kneet på langtur).
I 25+ grader og langtur savner jeg også virkelig noe annet enn skai(plastikk). I det daglige ikke noe stort problem, men på 3-4timers turer trenger jeg å lufte rumpa og strekke på bena en stund.

Tenkte ikke over disse "problemene" i starten når vi henta Y i August i fjor, ny bil er ikke hverdagskost her i gården og Fruen er primærbruker i det daglige.

I tillegg er ikke Y særlig god støymessig på grov asfalt, selv på 19".
Vi har også Mercasol behandlet vår Y + litt støydemping (gjøres samtidig), men det har ikke gitt revolusjonerende resultater.

Vi beholder Y fordi:
Fruen er fornøyd, den går lengst, lader raskest og enkleste både hjemme og på tur(3-fas IT støtte!), Bruker desidert minst strøm (mye mindre en ZS'n), den kosta den gangen over 100k mindre enn Tang MED vinterdekk, har enormt mye plass, sluker det meste av barneseter(men det gjør tang også), trekker 1600kg og trenger ikke reise på service (gjør det selv) for å beholde garantier.
Rett og slett blitt ei nymotens sparebøsse for familien, er denne Y'en... Tross sine "skavanker".

Men hadde nok fint kunne valgt Tang om vi ikke hadde hatt så fin pris på Y.

Hei og takk for svar 😊

Jeg er litt motsatt; jeg liker å sitte med mye vinkel i knærne. Jeg tror jeg har en litt sær sittestillingpreferanse. Jeg er 184cm høy, men sitter mye nærmere rattet enn høyden min skulle tilsi. Også må jeg lengst mulig ned mot dørken med rumpen og opp med lårene 😅 De siste 14 dagene så har jeg testet Ioniq 5, ID.4, TMYLR, Polestar 2 og Tang. Det er uten tvil setene i Ioniq 5 jeg har fått stilt perfekt etter mine preferanser. Men, så har jo den bilen en såkalt 'vektløsmodus', altså en lenestolmodus som er ment brukt mens man venter når den lader. Jeg mistenker at det er pga dette at jeg får stilt så bratt vinkel på setet. TMY-en har skuffende liten vinkel på settet til sammenligning. Skal sies at der er jeg ikke 100% fornøyd med setene i Tang-en heller, men de er mer så tilfredsstillende.

I forhold til 'gjør det selv'; er det hovedsakelig bremsene du tenker på? At du vedlikeholder de selv? Eller er det e 'masse' annet som har feilet den og som du fikser selv, som kanskje oss 'vanlig dødelige' må inn på verksted med?
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: Vurderer en elbiltorsdag 26. mai 2022, klokken 20:34
Sitat fra: rujo79 på torsdag 26. mai 2022, klokken 19:39
Mitt inntrykk av Tang er egentlig det motsatte; at det er lite 'barnesykdommer' og at de fleste eierne er veldig godt fornøyde med den.
Det inntrykket sitter jeg med også.

Etter å ha prøvekjørt begge ganske mye, ville jeg valgt BYD av disse to. Komfort og størrelse.
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: Sandvikatorsdag 26. mai 2022, klokken 20:47
Sitat fra: rujo79 på torsdag 26. mai 2022, klokken 19:44
Sitat fra: Sandvika på torsdag 26. mai 2022, klokken 13:28
BYD er et seriøst merke og Tang er en imponerede bil, men er mange merker som har fått seg en overaskelse på norske saltede veier. At disse er tectylbehandlet kan tolkes som at importør tenker det samme og vil dytte et problem forbi garantiperioden. Tesla er ikke tectybehandlet, NAF har gjort vurderinger av Model 3 som tilsier at disse står veldig godt imot rustangrep i understellet uansett. I utganspunktet ville jeg nok lent meg mot Y om denne var stor nok, men siden du har 34mil t/r til forhandler og godt forhold til BYD forhandleren så ville nok det veid tyngst for meg.

Hei og takk for svar 😊

At en bil er tectylbehandlet, av importøren eller produsenten, gjør vel ikke garantien for oss som kjøpere noe dårligere, gjør den? Kan ikke se noe annet enn positivt at en bil blir tectylbehandlet 'uoppfordret' av importøren eller produsenten selv.
Kan også nevnes at jeg bor i Troms fylke så kontinuerlig saltede veier er (foreløpig) ikke hverdagskost på vinteren 😬
Nei, det gjør ikke garantien dårligere og i utgangspunktet er dette positivt. Det er heller ikke uvanlig at importørene legger på dette før bilene går ut på norske saltede veier. Samtidig så er ikke dette et kvalitetstegn i seg selv da det også kan oppfattes som "billig triks" for å unngå problemer i garantiperioden.
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: Radialtorsdag 26. mai 2022, klokken 21:31
Sitat fra: rujo79 på torsdag 26. mai 2022, klokken 19:54
I forhold til 'gjør det selv'; er det hovedsakelig bremsene du tenker på? At du vedlikeholder de selv? Eller er det e 'masse' annet som har feilet den og som du fikser selv, som kanskje oss 'vanlig dødelige' må inn på verksted med?

Ikke hatt noen problemer med vår Y, bare hatt 3 riper på utleveringen som måtte utbedres (så en nisse praktisk talt snuble over hjørnet på bilen min under utlevering...) + Montering av HF.

Vedr. vedlikehold selv mener jeg i første omgang Bremser og klima-filter ihht anbefalingene. Etter 15år med bare gamle biler, er jeg relativt kompetent til sånt selv egentlig.
MG'n derimot må ha "stempel i boka" for ikke å miste garantier, og er tross en vesentlig lavere innkjøpspris ganske mye dyrere å drifte - særlig vinterstid pga svært høyt forbruk (mangler Varmepumpe). Note to self ved neste korsvei.

Eneste jeg trolig må inn på verkstedet med på Y'en etter hvert er byttet av AC tørkefilter hvert 4'e år, siden jeg selv ikke har apparat for å håndtere AC gass.

På denne måten sparer jeg ganske mye penger på Y vs de fleste andre bilmerker... hjelper også bra med dagens strømpriser at Y er gjerrig på strømmen ift sin størrelse.
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: rujo79torsdag 26. mai 2022, klokken 23:27
Sitat fra: Vurderer en elbil på torsdag 26. mai 2022, klokken 20:34
Sitat fra: rujo79 på torsdag 26. mai 2022, klokken 19:39
Mitt inntrykk av Tang er egentlig det motsatte; at det er lite 'barnesykdommer' og at de fleste eierne er veldig godt fornøyde med den.
Det inntrykket sitter jeg med også.

Etter å ha prøvekjørt begge ganske mye, ville jeg valgt BYD av disse to. Komfort og størrelse.

Har lest en del nå i kveld på Norsk facebookforum om Tang. Da ble jeg straks litt mer skeptisk. Det kan se ut som det begynner å komme noen gjenganger-feiler på den. Skal være veldig forsiktig med å si så mye om det, langt mindre konkludere med noe, men kan nevne; fukt i lykter, sprekk i lykter, panser som er alt for svakt - som gjør at man svært lett får bulk i det, rust i takluke og laber kvalitet på bremsedeler bake. Skal sies at av disse tingene er det fukt i lyktene bake og svakt panser som går igjen hos flere. De aller fleste der er storfornøyde med bilen til tross for feil og mangler da dette er ting som fikses på garanti. Uansett surt å måtte inn på verksted opptil flere ganger med en helt ny bil.
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: rujo79torsdag 26. mai 2022, klokken 23:31
Sitat fra: Radial på torsdag 26. mai 2022, klokken 21:31
Sitat fra: rujo79 på torsdag 26. mai 2022, klokken 19:54
I forhold til 'gjør det selv'; er det hovedsakelig bremsene du tenker på? At du vedlikeholder de selv? Eller er det e 'masse' annet som har feilet den og som du fikser selv, som kanskje oss 'vanlig dødelige' må inn på verksted med?

Ikke hatt noen problemer med vår Y, bare hatt 3 riper på utleveringen som måtte utbedres (så en nisse praktisk talt snuble over hjørnet på bilen min under utlevering...) + Montering av HF.

Vedr. vedlikehold selv mener jeg i første omgang Bremser og klima-filter ihht anbefalingene. Etter 15år med bare gamle biler, er jeg relativt kompetent til sånt selv egentlig.
MG'n derimot må ha "stempel i boka" for ikke å miste garantier, og er tross en vesentlig lavere innkjøpspris ganske mye dyrere å drifte - særlig vinterstid pga svært høyt forbruk (mangler Varmepumpe). Note to self ved neste korsvei.

Eneste jeg trolig må inn på verkstedet med på Y'en etter hvert er byttet av AC tørkefilter hvert 4'e år, siden jeg selv ikke har apparat for å håndtere AC gass.

På denne måten sparer jeg ganske mye penger på Y vs de fleste andre bilmerker... hjelper også bra med dagens strømpriser at Y er gjerrig på strømmen ift sin størrelse.

Høres nydelig ut med ingen feiler hittil på bilen 🤩
Jeg skal ikke skryte på meg å være hobbymekaniker; jeg skjønner det slik at ting som feks bremser kan man fint få service på via et hvilket som helst verksted, ikke kun via teslaverksted? Veldig bra i så fall. Og jeg som trodde at man måtte til Tesla for det aller aller meste 😊
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: rujo79torsdag 26. mai 2022, klokken 23:37
Sitat fra: Vurderer en elbil på torsdag 26. mai 2022, klokken 20:34
Sitat fra: rujo79 på torsdag 26. mai 2022, klokken 19:39
Mitt inntrykk av Tang er egentlig det motsatte; at det er lite 'barnesykdommer' og at de fleste eierne er veldig godt fornøyde med den.
Det inntrykket sitter jeg med også.

Etter å ha prøvekjørt begge ganske mye, ville jeg valgt BYD av disse to. Komfort og størrelse.

Ser den. Spørsmålet er om komforten er SÅ mye dårligere i TMY 🤔 I forhold til til størrelse, eller, lagringsplass, så er jeg ikke helt overbevist om at Tang har noe mer plass sånn litermessig. Kanskje heller omvendt. Bagasjerommet er større og mer praktisk i Tang ja, uten tvil - slik at lasting av høye ting er mer mulig (feks et stort hundebur). Men den har ingen frunk og under bagasjerommet er det kun et lite oppbevaringsrom til ladekabel og nødvendig nødutstyr. Det er null plass til å laste inn noe. Men i TMY så er det megasvært under bagasjerommet og en stor frunk + et ganske så stort bagasjerom.
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: Radialfredag 27. mai 2022, klokken 00:13
Sitat fra: rujo79 på torsdag 26. mai 2022, klokken 23:31
Sitat fra: Radial på torsdag 26. mai 2022, klokken 21:31
Sitat fra: rujo79 på torsdag 26. mai 2022, klokken 19:54
I forhold til 'gjør det selv'; er det hovedsakelig bremsene du tenker på? At du vedlikeholder de selv? Eller er det e 'masse' annet som har feilet den og som du fikser selv, som kanskje oss 'vanlig dødelige' må inn på verksted med?

Ikke hatt noen problemer med vår Y, bare hatt 3 riper på utleveringen som måtte utbedres (så en nisse praktisk talt snuble over hjørnet på bilen min under utlevering...) + Montering av HF.

Vedr. vedlikehold selv mener jeg i første omgang Bremser og klima-filter ihht anbefalingene. Etter 15år med bare gamle biler, er jeg relativt kompetent til sånt selv egentlig.
MG'n derimot må ha "stempel i boka" for ikke å miste garantier, og er tross en vesentlig lavere innkjøpspris ganske mye dyrere å drifte - særlig vinterstid pga svært høyt forbruk (mangler Varmepumpe). Note to self ved neste korsvei.

Eneste jeg trolig må inn på verkstedet med på Y'en etter hvert er byttet av AC tørkefilter hvert 4'e år, siden jeg selv ikke har apparat for å håndtere AC gass.

På denne måten sparer jeg ganske mye penger på Y vs de fleste andre bilmerker... hjelper også bra med dagens strømpriser at Y er gjerrig på strømmen ift sin størrelse.

Høres nydelig ut med ingen feiler hittil på bilen 🤩
Jeg skal ikke skryte på meg å være hobbymekaniker; jeg skjønner det slik at ting som feks bremser kan man fint få service på via et hvilket som helst verksted, ikke kun via teslaverksted? Veldig bra i så fall. Og jeg som trodde at man måtte til Tesla for det aller aller meste 😊

Nei du trenger ikke dra til Tesla for å ha anbefalt service/vedlikehold. Lokalt verksted kan fint utføre dette for deg.

Men garanti-saker må ofte til Tesla selvsagt, men enn så lenge (9mnd, bank i bordet) ikke hatt behov for dette.

Skal sies det var nære på det ble en saftig reklamasjon på varmepumpa i vinter når varmen forsvant i -20°c på E6..var borte i 10-15minutter før den kom tilbake.
Var visst software -problemer som ble løst av seg selv etter hvert via masse OTA oppdateringer...tror det var ny software annenhver dag en periode der.. Var heftig debatert her inne også, mange hadde problemer, flere varmepumper tok også kvelden av det og måtte fysisk byttes.

Får håpe dette er løst permanent nå, var ikke problemer etter hvert ihvertfall.
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: Vurderer en elbilfredag 27. mai 2022, klokken 07:46
Jeg synes komforten er SÅ mye bedre på Tang enn Y. Selve setene og seteinnstillingene (bl.a. uttrekkbar lårstøtte), støy innvendig og hvordan bilen ligger på veien.

Luka under bagasjerommet i Tang er mer enn stort nok til alle ledningsgreiene. Jeg synes også det er negativt at den ikke har frunk, men med 763 l er det mer enn stor nok. Baksetet i Tang kan skyves fremover.
Y har ikke oppgitte mål for sitt bagasjerom, annet enn at 3 har 425 liter. Y har jo noe større, men det skal jo bare måles opp til bakseteryggen og frem til luka. Ikke opp til taket.
Byd har også rettere bakluke som gjør at den får plass til mer bagasje over bakseteryggen enn Y.

Dersom du leser om Y leser du også om mye feil som rust, dårlig lakk, dårlig passform o.l. Tang, som du nevner, har også sine feil.

Selv ville jeg ikke kjøpt en bil brukt som ikke har "serviceheftet" i orden.

Det ender selvsagt opp med synsing, hvor alle prøver å forsvare sine egne valg....
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: rujo79fredag 27. mai 2022, klokken 09:33
Sitat fra: Vurderer en elbil på fredag 27. mai 2022, klokken 07:46
Jeg synes komforten er SÅ mye bedre på Tang enn Y. Selve setene og seteinnstillingene (bl.a. uttrekkbar lårstøtte), støy innvendig og hvordan bilen ligger på veien.

Luka under bagasjerommet i Tang er mer enn stort nok til alle ledningsgreiene. Jeg synes også det er negativt at den ikke har frunk, men med 763 l er det mer enn stor nok. Baksetet i Tang kan skyves fremover.
Y har ikke oppgitte mål for sitt bagasjerom, annet enn at 3 har 425 liter. Y har jo noe større, men det skal jo bare måles opp til bakseteryggen og frem til luka. Ikke opp til taket.
Byd har også rettere bakluke som gjør at den får plass til mer bagasje over bakseteryggen enn Y.

Dersom du leser om Y leser du også om mye feil som rust, dårlig lakk, dårlig passform o.l. Tang, som du nevner, har også sine feil.

Selv ville jeg ikke kjøpt en bil brukt som ikke har "serviceheftet" i orden.

Det ender selvsagt opp med synsing, hvor alle prøver å forsvare sine egne valg....

Her snakker vi nybil i begge tilfellene.

Hehe, ja, man blir rimelig 'farget' av hvilke valg man har tatt i forhold til bil; jeg har (heldigvis) ikke tatt noe valg enda, men klart å eliminere meg ned til disse to: TMYLR og BT. Har vært innom, samt prøvekjørt ID.4, Enyaq og Ioniq 5. E-tron, BMW og Mercedes har jo biler med ok plass, men det blir for mye penger. Jeg prøver for en gangs skyld å ta et fornuftig og godt gjennomtenkt valg 😅

TMY som er produsert i Kina, den som vi får levert i Norge, har vel hatt minimalt med problemer og er betydelig bedre sammenskrudd enn tilsvarende produsert i Fremont? Har i alle fall fått det inntrykket 🤔 Men, det er jo alltid vanskelig å vite hvem man skal høre på.
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: Handymanfredag 27. mai 2022, klokken 09:55
Sitat fra: Vurderer en elbil på fredag 27. mai 2022, klokken 07:46
..Dersom du leser om Y leser du også om mye feil som rust, dårlig lakk, dårlig passform o.l....
Har ingen erfaring med Tang, og derfor ingenting negativt å si, men jeg lurer på hvor du leser om disse problemene. Dett er vel heller det motsatte Yen har fått ros for.
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: Stjerneglisfredag 27. mai 2022, klokken 10:10
Sitat fra: Vurderer en elbil på fredag 27. mai 2022, klokken 07:46
Jeg synes komforten er SÅ mye bedre på Tang enn Y. Selve setene og seteinnstillingene (bl.a. uttrekkbar lårstøtte), støy innvendig og hvordan bilen ligger på veien.

Luka under bagasjerommet i Tang er mer enn stort nok til alle ledningsgreiene. Jeg synes også det er negativt at den ikke har frunk, men med 763 l er det mer enn stor nok. Baksetet i Tang kan skyves fremover.
Y har ikke oppgitte mål for sitt bagasjerom, annet enn at 3 har 425 liter. Y har jo noe større, men det skal jo bare måles opp til bakseteryggen og frem til luka. Ikke opp til taket.
Byd har også rettere bakluke som gjør at den får plass til mer bagasje over bakseteryggen enn Y.

Dersom du leser om Y leser du også om mye feil som rust, dårlig lakk, dårlig passform o.l. Tang, som du nevner, har også sine feil.

Selv ville jeg ikke kjøpt en bil brukt som ikke har "serviceheftet" i orden.

Det ender selvsagt opp med synsing, hvor alle prøver å forsvare sine egne valg....

Høres ut som Tang er rette bilen for deg...  :D
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: ronnynilsenfredag 27. mai 2022, klokken 11:16
Hvis man vil vite alt om en MY så kan man se på Munro Live sin 2020 Model Y Teardown
https://www.youtube.com/playlist?list=PLkiDlGyJnprdFftxAZ85a5Rp1LlET4Wbr (https://www.youtube.com/playlist?list=PLkiDlGyJnprdFftxAZ85a5Rp1LlET4Wbr)

Sandy Munro og teamet hans plukker fullstendig fra hverandre en Model Y 2020, og konklusjonen hans var at dette den beste EV på markedet da, og forbedringene har fortsatt etter dette.  :)

Han har plukket fra hverandre en rekke andre EV også, så mye å lære om bil på den kanalen.
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: hELgenenfredag 27. mai 2022, klokken 11:44
Sitat fra: ronnynilsen på fredag 27. mai 2022, klokken 11:16
Hvis man vil vite alt om en MY så kan man se på Munro Live sin 2020 Model Y Teardown
https://www.youtube.com/playlist?list=PLkiDlGyJnprdFftxAZ85a5Rp1LlET4Wbr (https://www.youtube.com/playlist?list=PLkiDlGyJnprdFftxAZ85a5Rp1LlET4Wbr)

Sandy Munro og teamet hans plukker fullstendig fra hverandre en Model Y 2020, og konklusjonen hans var at dette den beste EV på markedet da, og forbedringene har fortsatt etter dette.  :)

Han har plukket fra hverandre en rekke andre EV også, så mye å lære om bil på den kanalen.

Vel - Munro VAR min favoritt tidligere - før youtube kanalen ble opprettet - men nå synes jeg mannen, og mange på teamet. viser ganske stor mangel og evne til å følge med i tiden. For det første er det slik at Munro lovpriser egenskaper ved en bil som gjør bilen raskere og enklere og montere - altså billigere å produsere. Alt av egenskaper som gjør bilen sikrere, høyere kvalitet eller rett og slett en bedre bil blir ikke sett på som positivt lenger dersom dette går på bekostning av enklere montasje eller kostnad. F.eks vil ha ha en skjerm ala Tesla på alle biler og ser ikke verdien av å kunne betjene f.eks varmeapparat vha en knapp. Snap-in montering ved hjelp av billige plastdingser som ryker lett i kulden er et pluss. Panelgaps er ikke noe å bry seg om og regnes som kun kosmetisk problem selv om alle forstår at kanter og alt som gnisser mot hverandre også kan gi opphav til korrosjonsskader. Og han spiller uvettig dum leiebil kunde i en del av videoene for å få frem en del poeng han mener betyr noe (uten at jeg helt forstår hvordan noen i realiteten å være så ekstremt dum som han spiller - men han er jo fra USA og mulig noen faktisk er så dopet der borte...)

Jeg vil si det slik : Munro står på produsentenes side og vurderer en bil ut fra produsentens ståsted - ikke kunden.
Det kan være greit å ha dette i bakhodet når teamet går gjennom bilene.
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: geearfredag 27. mai 2022, klokken 16:19
Sitat fra: Vurderer en elbil på fredag 27. mai 2022, klokken 07:46
Jeg synes komforten er SÅ mye bedre på Tang enn Y. Selve setene og seteinnstillingene (bl.a. uttrekkbar lårstøtte), støy innvendig og hvordan bilen ligger på veien.

Luka under bagasjerommet i Tang er mer enn stort nok til alle ledningsgreiene. Jeg synes også det er negativt at den ikke har frunk, men med 763 l er det mer enn stor nok. Baksetet i Tang kan skyves fremover.
Y har ikke oppgitte mål for sitt bagasjerom, annet enn at 3 har 425 liter. Y har jo noe større, men det skal jo bare måles opp til bakseteryggen og frem til luka. Ikke opp til taket.
Byd har også rettere bakluke som gjør at den får plass til mer bagasje over bakseteryggen enn Y.
Y er vel oppgitt til 854 liter, men det er da til taket. Ikke noe problem å utnytte det, så syns på mange måter det er lettere å forholde seg til enn alle de andre uklare målene. Hva er de 763 literne i Tang for noe?

Ryggen på Y kan forøvrig vippes, så der er det også muligheter for å justere noe på plassen, selv om ikke hele benken kan skyves.

Sitat fra: Vurderer en elbil på fredag 27. mai 2022, klokken 07:46
Dersom du leser om Y leser du også om mye feil som rust, dårlig lakk, dårlig passform o.l. Tang, som du nevner, har også sine feil.
Hvor har du dette fra? Har hatt min i ni måneder og det er foreløpig den eneste nybilen jeg ikke har hatt en eneste ting på i løpet av de første månedene. Y-produksjonen fra Shanghai (dvs. alle som er i Norge med unntak av nye Performance) har vært den beste kvaliteten Tesla noen sinne har levert, og personlig har jeg ikke fått med meg verken rust, dårlig lakk eller dårlig passform. Y lider ikke av de samme feilene som Model 3, da den har plast nederst og i hjulbuene, så steinsprut er ikke et problem på samme måte. Passformen på Y er tvert i mot meget bra, fine panelåpninger, alt er linet opp bra osv. på de aller fleste. Mange hakk over det som har blitt levert fra Fremont. Helt greit at Tesla har levert dårlig før, men de gjør ikke det nå.

Sitat fra: Vurderer en elbil på fredag 27. mai 2022, klokken 07:46
Selv ville jeg ikke kjøpt en bil brukt som ikke har "serviceheftet" i orden.
Hva har servicehefte å bety for Model Y, der de eldste har vært på veien i Norge i ni måneder? Tesla opererer ikke med servicehefte og de har heller ingen krav til service for å opprettholde garantien. Ingen grunn til å gnåle om noe servicehefte. Sørg heller for å få nyttig informasjon om bilen, om den har vært i ulykker, kjente feil og hva den har vært brukt til.

Sitat fra: ronnynilsen på fredag 27. mai 2022, klokken 11:16
Hvis man vil vite alt om en MY så kan man se på Munro Live sin 2020 Model Y Teardown
https://www.youtube.com/playlist?list=PLkiDlGyJnprdFftxAZ85a5Rp1LlET4Wbr (https://www.youtube.com/playlist?list=PLkiDlGyJnprdFftxAZ85a5Rp1LlET4Wbr)

Sandy Munro og teamet hans plukker fullstendig fra hverandre en Model Y 2020, og konklusjonen hans var at dette den beste EV på markedet da, og forbedringene har fortsatt etter dette.  :)

Han har plukket fra hverandre en rekke andre EV også, så mye å lære om bil på den kanalen.
Og det var vel en bil fra Fremont...
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: Ingeniørenfredag 27. mai 2022, klokken 16:52
Sitat fra: hELgenen på fredag 27. mai 2022, klokken 11:44
Sitat fra: ronnynilsen på fredag 27. mai 2022, klokken 11:16
Hvis man vil vite alt om en MY så kan man se på Munro Live sin 2020 Model Y Teardown
https://www.youtube.com/playlist?list=PLkiDlGyJnprdFftxAZ85a5Rp1LlET4Wbr (https://www.youtube.com/playlist?list=PLkiDlGyJnprdFftxAZ85a5Rp1LlET4Wbr)

Sandy Munro og teamet hans plukker fullstendig fra hverandre en Model Y 2020, og konklusjonen hans var at dette den beste EV på markedet da, og forbedringene har fortsatt etter dette.  :)

Han har plukket fra hverandre en rekke andre EV også, så mye å lære om bil på den kanalen.

Vel - Munro VAR min favoritt tidligere - før youtube kanalen ble opprettet - men nå synes jeg mannen, og mange på teamet. viser ganske stor mangel og evne til å følge med i tiden. For det første er det slik at Munro lovpriser egenskaper ved en bil som gjør bilen raskere og enklere og montere - altså billigere å produsere. Alt av egenskaper som gjør bilen sikrere, høyere kvalitet eller rett og slett en bedre bil blir ikke sett på som positivt lenger dersom dette går på bekostning av enklere montasje eller kostnad. F.eks vil ha ha en skjerm ala Tesla på alle biler og ser ikke verdien av å kunne betjene f.eks varmeapparat vha en knapp. Snap-in montering ved hjelp av billige plastdingser som ryker lett i kulden er et pluss. Panelgaps er ikke noe å bry seg om og regnes som kun kosmetisk problem selv om alle forstår at kanter og alt som gnisser mot hverandre også kan gi opphav til korrosjonsskader. Og han spiller uvettig dum leiebil kunde i en del av videoene for å få frem en del poeng han mener betyr noe (uten at jeg helt forstår hvordan noen i realiteten å være så ekstremt dum som han spiller - men han er jo fra USA og mulig noen faktisk er så dopet der borte...)

Jeg vil si det slik : Munro står på produsentenes side og vurderer en bil ut fra produsentens ståsted - ikke kunden.
Det kan være greit å ha dette i bakhodet når teamet går gjennom bilene.
:+1:
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: rujo79lørdag 28. mai 2022, klokken 00:18
Det ble en TMYLR , hvit med sort interiør, Induction samt vinterdekk 😃 Gleder meg som en unge. Skulle helst blitt levert i går 😅😬
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: turfsurflørdag 28. mai 2022, klokken 05:29
Sitat fra: rujo79 på lørdag 28. mai 2022, klokken 00:18
Det ble en TMYLR , hvit med sort interiør, Induction samt vinterdekk
Gratulerer
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: Vurderer en elbillørdag 28. mai 2022, klokken 10:02
Sitat fra: hELgenen på fredag 27. mai 2022, klokken 11:44
Sitat fra: ronnynilsen på fredag 27. mai 2022, klokken 11:16
Hvis man vil vite alt om en MY så kan man se på Munro Live sin 2020 Model Y Teardown
https://www.youtube.com/playlist?list=PLkiDlGyJnprdFftxAZ85a5Rp1LlET4Wbr (https://www.youtube.com/playlist?list=PLkiDlGyJnprdFftxAZ85a5Rp1LlET4Wbr)

Sandy Munro og teamet hans plukker fullstendig fra hverandre en Model Y 2020, og konklusjonen hans var at dette den beste EV på markedet da, og forbedringene har fortsatt etter dette.  :)

Han har plukket fra hverandre en rekke andre EV også, så mye å lære om bil på den kanalen.

Vel - Munro VAR min favoritt tidligere - før youtube kanalen ble opprettet - men nå synes jeg mannen, og mange på teamet. viser ganske stor mangel og evne til å følge med i tiden. For det første er det slik at Munro lovpriser egenskaper ved en bil som gjør bilen raskere og enklere og montere - altså billigere å produsere. Alt av egenskaper som gjør bilen sikrere, høyere kvalitet eller rett og slett en bedre bil blir ikke sett på som positivt lenger dersom dette går på bekostning av enklere montasje eller kostnad. F.eks vil ha ha en skjerm ala Tesla på alle biler og ser ikke verdien av å kunne betjene f.eks varmeapparat vha en knapp. Snap-in montering ved hjelp av billige plastdingser som ryker lett i kulden er et pluss. Panelgaps er ikke noe å bry seg om og regnes som kun kosmetisk problem selv om alle forstår at kanter og alt som gnisser mot hverandre også kan gi opphav til korrosjonsskader. Og han spiller uvettig dum leiebil kunde i en del av videoene for å få frem en del poeng han mener betyr noe (uten at jeg helt forstår hvordan noen i realiteten å være så ekstremt dum som han spiller - men han er jo fra USA og mulig noen faktisk er så dopet der borte...)

Jeg vil si det slik : Munro står på produsentenes side og vurderer en bil ut fra produsentens ståsted - ikke kunden.
Det kan være greit å ha dette i bakhodet når teamet går gjennom bilene.
Helt enig  :+1:
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: Vurderer en elbillørdag 28. mai 2022, klokken 10:47
"Hva er de 763 literne i Tang for noe?"
Det er standard mål slik bagasjerom måles stort sett i hele verden, slik at det er lettere å sammenlikne. Fra toppen av bakseteryggen, alt under hattehylla/bagasjeromstrekket og bort til bakluka.

"Hvor har du dette fra?"
Tesla har ord på seg for å ikke sette sammen biler ordentlig. Tesla ruster, og tro at Y blir noe bedre, kan man jo håpe på, men jeg hadde ikke tatt sjansen på det. Selvsagt kan det hende at biler bygget i Kina kan være bedre, men det hjelper ikke på Tesla sitt elendige renomé. Kundeservicen etter at du har kjøpt bil er også kritikkverdig.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/major-panel-gap-issues-2021-model-y.230931/
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/should-i-get-trunk-panel-gap-fixed-scared.249901/
https://www.tu.no/artikler/de-skrur-fra-hverandre-tesla-model-y-mange-forbedringer-avdekket/489349
https://www.facebook.com/groups/359891901375063/
https://www.autoevolution.com/news/tesla-vehicles-made-in-china-also-present-paint-problems-180847.html
https://www.motor.no/aktuelt/lakken-flasser-av-pa-tesla-model-3-tesla-nekter-reklamasjon/224409
https://www.motor.no/forbruker/hjemmeladeren-fusker-og-tesla-vil-ikke-hjelpe/223649

"Hva har servicehefte å bety for Model Y, der de eldste har vært på veien i Norge i ni måneder?"
Biler som folk har skrudd på selv vil ikke jeg ha. Jeg er ganske sikker på at det kommer godt frem i min kommentar. Og jeg er jo ikke alene om å mene dette. Noe som gjør at folk som skrur selv, får færre kjøpere på sin bil.

"Og det var vel en bil fra Fremont..."
Det spiller egentlig ikke så stor rolle. Det er en Tesla, og de har dårlig rykte
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: Contangolørdag 28. mai 2022, klokken 11:08
Fordelen med dette forumet er man får erfaringer fra de som faktisk har bilene. Men det er selvfølgelig helt valgfritt å ikke lytte til erfaringene og heller tenke ut sine egne hypoteser.
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: Vurderer en elbillørdag 28. mai 2022, klokken 11:34
Sitat fra: rujo79 på lørdag 28. mai 2022, klokken 00:18
Det ble en TMYLR , hvit med sort interiør, Induction samt vinterdekk 😃 Gleder meg som en unge. Skulle helst blitt levert i går 😅😬
Gratulerer med ny bil  :+1:
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: Handymanlørdag 28. mai 2022, klokken 11:41

Sitat fra: Vurderer en elbil på lørdag 28. mai 2022, klokken 10:47
Tesla har ord på seg for å ikke sette sammen biler ordentlig.


Dette gjelder ikke biler fra Kina og nå også Berlin ser det ut til. Utviklingen går fortere en mange klarer å få med seg. Ved kun stole på et førsteinntrykk kan fort ende med å bli avlegs. Følg med i timen.
Sitat fra: Vurderer en elbil på lørdag 28. mai 2022, klokken 10:47
Tesla ruster, og tro at Y blir noe bedre, kan man jo håpe på, men jeg hadde ikke tatt sjansen på det. Selvsagt kan det hende at biler bygget i Kina kan være bedre, men det hjelper ikke på Tesla sitt elendige renomé.

Alle biler ruster. Tesla har ikke rykte på seg for å ruste mer enn andre merker. 

Sitat fra: Vurderer en elbil på lørdag 28. mai 2022, klokken 10:47
Kundeservicen etter at du har kjøpt bil er også kritikkverdig.
Min erfaring er det stikk motsatte, men så bruker jeg Kristiansand, og de er kjent for god service. Helt upåklagelig for min del.

Sitat fra: Vurderer en elbil på lørdag 28. mai 2022, klokken 10:47
"Hva har servicehefte å bety for Model Y, der de eldste har vært på veien i Norge i ni måneder?"
Biler som folk har skrudd på selv vil ikke jeg ha. Jeg er ganske sikker på at det kommer godt frem i min kommentar. Og jeg er jo ikke alene om å mene dette. Noe som gjør at folk som skrur selv, får færre kjøpere på sin bil.
Et servicehefte (som jo ikke er et ord i Tesla-sammenheng) gir ingen garanti for at ingen har skrudd på bilen selv. Det sier bare at bilen har vært hos fulgt obligatoriske servicer  (noe Tesla ikke har) hos merkeverksted. Bilen altså være flikket på og ødelagt av hvem som helst uten at det serviceheftet viser det.

Sitat fra: Vurderer en elbil på lørdag 28. mai 2022, klokken 10:47
"Og det var vel en bil fra Fremont..."
Det spiller egentlig ikke så stor rolle. Det er en Tesla, og de har dårlig rykte
Ja det spiller stor rolle. Jeg antar at alle som har hatt bil fra både Fremont og Kina kjenner godt til dette.


Å holde seg oppdatert er alltid viktig. Gjelder det meste, men er spesielt viktig når det gjelder Tesla ;-)
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: thebadgerlørdag 28. mai 2022, klokken 16:15
Shanghai-bilene har hatt upåklagelig byggekvalitet, basert på både tmy og tm3 jeg har hatt derfra. Så bra at det blir helt komisk å se alle som nekter å ta ut bil før de kommer fra Tyskland, for selv hvis en ny fabrikk i Tyskland har knallbra byggekvalitet er det ikke noe å forbedre på fra de produsert i Shanghai. En helt annen verden enn TMS, TMX og TM3 jeg har hatt fra Freemont.
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: rujo79lørdag 28. mai 2022, klokken 17:16
Sitat fra: turfsurf på lørdag 28. mai 2022, klokken 05:29
Sitat fra: rujo79 på lørdag 28. mai 2022, klokken 00:18
Det ble en TMYLR , hvit med sort interiør, Induction samt vinterdekk
Gratulerer

Takk 😍
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: rujo79lørdag 28. mai 2022, klokken 17:18
Sitat fra: Vurderer en elbil på lørdag 28. mai 2022, klokken 11:34
Sitat fra: rujo79 på lørdag 28. mai 2022, klokken 00:18
Det ble en TMYLR , hvit med sort interiør, Induction samt vinterdekk 😃 Gleder meg som en unge. Skulle helst blitt levert i går 😅😬
Gratulerer med ny bil  :+1:

Takk 😍
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: JorEllørdag 28. mai 2022, klokken 19:29
Sitat fra: thebadger på lørdag 28. mai 2022, klokken 16:15
Shanghai-bilene har hatt upåklagelig byggekvalitet, basert på både tmy og tm3 jeg har hatt derfra. Så bra at det blir helt komisk å se alle som nekter å ta ut bil før de kommer fra Tyskland, for selv hvis en ny fabrikk i Tyskland har knallbra byggekvalitet er det ikke noe å forbedre på fra de produsert i Shanghai. En helt annen verden enn TMS, TMX og TM3 jeg har hatt fra Freemont.
:+1:
Nye fabrikker og nytt produksjonsmateriell, må vel bli bra. Eneste jeg er litt usikker på er om "Megacasting" er like fint for kundene, som for Tesla. Blir det billigere bil/produksjon vs reperasjons-vennlig?
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: REN-BILlørdag 28. mai 2022, klokken 21:34
Gratulerer med ny bil og ikke minst til alle for saklige og informative innlegg 🥰
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: Radiallørdag 28. mai 2022, klokken 22:06
Sitat fra: JorEl på lørdag 28. mai 2022, klokken 19:29
Sitat fra: thebadger på lørdag 28. mai 2022, klokken 16:15
Shanghai-bilene har hatt upåklagelig byggekvalitet, basert på både tmy og tm3 jeg har hatt derfra. Så bra at det blir helt komisk å se alle som nekter å ta ut bil før de kommer fra Tyskland, for selv hvis en ny fabrikk i Tyskland har knallbra byggekvalitet er det ikke noe å forbedre på fra de produsert i Shanghai. En helt annen verden enn TMS, TMX og TM3 jeg har hatt fra Freemont.
:+1:
Nye fabrikker og nytt produksjonsmateriell, må vel bli bra. Eneste jeg er litt usikker på er om "Megacasting" er like fint for kundene, som for Tesla. Blir det billigere bil/produksjon vs reperasjons-vennlig?

Dette er primært for å gjøre bilen billigere og raskere å produsere, til Tesla sin fortjeneste, naturlig vis.
Også 3'ern skal over på Megacast etter hvert nå.

Får disse delene skader, har dog bilen blitt utsatt for ganske harde påkjenninger som trolig kondenmneres uansett.
De sitter relativt skjermet mot skader...med unntak av at hengerfestet er bolta "rett i" Megacast'en bak.
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: Vurderer en elbilmandag 30. mai 2022, klokken 08:26
Sitat fra: Handyman på lørdag 28. mai 2022, klokken 11:41

Sitat fra: Vurderer en elbil på lørdag 28. mai 2022, klokken 10:47
Tesla har ord på seg for å ikke sette sammen biler ordentlig.


Dette gjelder ikke biler fra Kina og nå også Berlin ser det ut til. Utviklingen går fortere en mange klarer å få med seg. Ved kun stole på et førsteinntrykk kan fort ende med å bli avlegs. Følg med i timen.
Sitat fra: Vurderer en elbil på lørdag 28. mai 2022, klokken 10:47
Tesla ruster, og tro at Y blir noe bedre, kan man jo håpe på, men jeg hadde ikke tatt sjansen på det. Selvsagt kan det hende at biler bygget i Kina kan være bedre, men det hjelper ikke på Tesla sitt elendige renomé.

Alle biler ruster. Tesla har ikke rykte på seg for å ruste mer enn andre merker. 

Sitat fra: Vurderer en elbil på lørdag 28. mai 2022, klokken 10:47
Kundeservicen etter at du har kjøpt bil er også kritikkverdig.
Min erfaring er det stikk motsatte, men så bruker jeg Kristiansand, og de er kjent for god service. Helt upåklagelig for min del.

Sitat fra: Vurderer en elbil på lørdag 28. mai 2022, klokken 10:47
"Hva har servicehefte å bety for Model Y, der de eldste har vært på veien i Norge i ni måneder?"
Biler som folk har skrudd på selv vil ikke jeg ha. Jeg er ganske sikker på at det kommer godt frem i min kommentar. Og jeg er jo ikke alene om å mene dette. Noe som gjør at folk som skrur selv, får færre kjøpere på sin bil.
Et servicehefte (som jo ikke er et ord i Tesla-sammenheng) gir ingen garanti for at ingen har skrudd på bilen selv. Det sier bare at bilen har vært hos fulgt obligatoriske servicer  (noe Tesla ikke har) hos merkeverksted. Bilen altså være flikket på og ødelagt av hvem som helst uten at det serviceheftet viser det.

Sitat fra: Vurderer en elbil på lørdag 28. mai 2022, klokken 10:47
"Og det var vel en bil fra Fremont..."
Det spiller egentlig ikke så stor rolle. Det er en Tesla, og de har dårlig rykte
Ja det spiller stor rolle. Jeg antar at alle som har hatt bil fra både Fremont og Kina kjenner godt til dette.


Å holde seg oppdatert er alltid viktig. Gjelder det meste, men er spesielt viktig når det gjelder Tesla ;-)
Dersom du hadde lest linkene så ser du at det også kommer dårlig lakk på Y fra Kina.

Det er skrevet mange saker om Tesla som ruster.

Det er også skrevet mange saker om Tesla sin dårlige kundebehandling. At Kristiansand har god service er jo bra, og da har de andre noe å lære av dem. Det er jo fint at du opplever dette på en god måte.

Et servicehefte forteller at en fagmann har gjort viktig vedlikehold av bilen. Det er viktig for meg, og jeg er jo ikke alene om det, at det ikke er amatører som holder på med dette. At det ikke er viktig for deg, er helt greit for min del. Jeg bare nevner at det er mange som synes at det er viktig, og det mener jeg at folk bør tenke på med tanke på videresalg. Det er jo en grunn til at man kan huke av for servicehefte i salgsannonser.
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: Contangomandag 30. mai 2022, klokken 08:40
Er usikker på hva du ønsker å oppnå her. Teoriene dine sitter såpass godt at det er lite vi eiere av bilene kan bidra med. Å forklare oss som har bilene hvordan det EGENTLIG henger sammen er ikke så bidragsytende her inne.
Rådene her er stort sett alltid å kjøpe bil man er trygg på og egentlig vil ha. Det er mitt råd også. Og så la frustrasjonene over andre biler fare og la eierne av de bilene håndtere de evntuelle utfordringene med de bilene selv. 
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: DagfinnNmandag 30. mai 2022, klokken 08:54
Sitat fra: Vurderer en elbil på mandag 30. mai 2022, klokken 08:26

Dersom du hadde lest linkene så ser du at det også kommer dårlig lakk på Y fra Kina.

Det er skrevet mange saker om Tesla som ruster.

Det er også skrevet mange saker om Tesla sin dårlige kundebehandling. At Kristiansand har god service er jo bra, og da har de andre noe å lære av dem. Det er jo fint at du opplever dette på en god måte.

Et servicehefte forteller at en fagmann har gjort viktig vedlikehold av bilen. Det er viktig for meg, og jeg er jo ikke alene om det, at det ikke er amatører som holder på med dette. At det ikke er viktig for deg, er helt greit for min del. Jeg bare nevner at det er mange som synes at det er viktig, og det mener jeg at folk bør tenke på med tanke på videresalg. Det er jo en grunn til at man kan huke av for servicehefte i salgsannonser.
Har bare ett råd til deg. Dropp Tesla og velg noe annet. Så slipper du å bekymre deg for noe annet enn å gå glipp av gleden ved å ha en Tesla.
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: geearmandag 30. mai 2022, klokken 11:17
Sitat fra: Vurderer en elbil på mandag 30. mai 2022, klokken 08:26
Dersom du hadde lest linkene så ser du at det også kommer dårlig lakk på Y fra Kina.

Det er skrevet mange saker om Tesla som ruster.

Det er også skrevet mange saker om Tesla sin dårlige kundebehandling. At Kristiansand har god service er jo bra, og da har de andre noe å lære av dem. Det er jo fint at du opplever dette på en god måte.

Et servicehefte forteller at en fagmann har gjort viktig vedlikehold av bilen. Det er viktig for meg, og jeg er jo ikke alene om det, at det ikke er amatører som holder på med dette. At det ikke er viktig for deg, er helt greit for min del. Jeg bare nevner at det er mange som synes at det er viktig, og det mener jeg at folk bør tenke på med tanke på videresalg. Det er jo en grunn til at man kan huke av for servicehefte i salgsannonser.
Igjen, jeg spurte deg hva du mener med servicehefte på en bil som har vært i Norge maks ni måneder, så hvilket servicehefte er det du snakker om? Det har enda ikke vært en eneste service på en Tesla som er ni måneder eller mindre, ergo finnes det heller ingenting å stappe inn i et ikke-eksisterende servicehefte, som Tesla uansett heller ikke bruker, da de ikke stiller krav til service. Servicehefter inneholder servicer, ikke reparasjoner eller garantijobber. På en elbil er servicehefte omtrent verdiløst, det eneste som kan være interessant (etter mange år) er bytte av bremsevæske og bytte av olje i reduksjonsgiret, for å sikre at det er ivaretatt, dersom det er er påkrevd for den aktuelle bilen. Jeg tar servicen på ene bilen vår (ikke Tesla) kun for å ha det idiotiske serviceheftet ivaretatt ved videresalg, og beholde garanti.

Forøvrig, apropos fagfolk, sist jeg hadde bil på 1. års service hos Bertel O. Steen, så hadde de i serviceheftet avmerket en overflateripe på bakfangeren under rustkontrollen, og fangeren er i plast...

PS: Jeg bruker Tesla Stavanger og tross altfor mange servicebesøk, og ikke feilfri håndtering, så har jeg den beste totalopplevelsen fra nettopp Tesla Stavanger, selv etter å ha hatt andre merker i mange flere år enn Tesla. Noen ganger er det bedre å oppleve selv enn å bruke energi på å videreformidle hearsay...
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: Handymanmandag 30. mai 2022, klokken 11:50
Sitat fra: Vurderer en elbil på mandag 30. mai 2022, klokken 08:26
Et servicehefte forteller at en fagmann har gjort viktig vedlikehold av bilen. Det er viktig for meg, og jeg er jo ikke alene om det, at det ikke er amatører som holder på med dette.
Støtter innlegget til geear.
Et servicehefte forteller kun om servicene er gjort på et verksted produsenten har godkjent, ikke at det er utført av en fagman. Det forteller INGNTING om kvaliteten, eller at at det ikke er utført annet dårlig utført arbeid på bilen. Hvis du er i den tro at et komplett utfylt servicehefte gir deg en verdifull garanti om tilstand og kvalitet på bilen, står du fare for å bli grundig lurt (av deg selv?).
Sitat fra: Vurderer en elbil på mandag 30. mai 2022, klokken 08:26
Det er jo en grunn til at man kan huke av for servicehefte i salgsannonser.
Vel, gammel vane er vond å vende. Det er mange som legger for stor betydning i et seriehefte på moderne biler.
For øvrig kan man lese om Teslas anbefalinger (ikke krav for garantien) for vedlikehold her:
https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-E95DAAD9-646E-4249-9930-B109ED7B1D91.html#:~:text=etter%20behov.%20Tesla-,anbefaler,-imidlertid%20f%C3%B8lgende%20vedlikeholdsartikler
Den observante leser vil se at det ikke er anbefalt noe før tidligst 2 år (sjekk/bytte av bremsevæske) annet enn å smøre bremsekalipere hvert år der det saltes. Tidligere var også dette annet hvert år mener jeg.

Og som et siste råd; Kjøp noe annet enn Tesla, du har åpenbart overbevist deg selv om at Tesla ikke er noe for deg.
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: PionerThinkmandag 30. mai 2022, klokken 12:08
I følge sjekken som ble gjort her så ser det ikke ut som Tesla har noen større utfordring med rust enn andre biler:
https://www.elbil24.no/nyttig/stemmer-det-at-tesla-model-3-er-en-rustfelle-vi-tok-en-grundig-sjekk/75368819
Skal sies at denne testen ble gjort etter 80 000km, men jeg har til gode å ha biler noe mer enn 80'-100' km, så da tenker jeg i mitt stille sinn at det uansett ikke er noe å la gå ut over nattesøvnen ;)
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: Geir Tore Simonsenmandag 30. mai 2022, klokken 20:39
Sitat fra: Vurderer en elbil på mandag 30. mai 2022, klokken 08:26
Et servicehefte forteller at en fagmann har gjort viktig vedlikehold av bilen. Det er viktig for meg, og jeg er jo ikke alene om det, at det ikke er amatører som holder på med dette.

Der kan du fort lure deg selv. Jeg gjør absolutt alt av vedlikehold og reparasjoner på mine biler så snart de er utenfor garanti, om det så er snakk om oljeskift eller overhaling av motor/automatgir. Det er ikke bare for å spare penger, men like mye fordi jeg har opplevd mye slurv og inkompetanse når jeg har hatt bilene inne hos aktører som Møller, Bertel O Steen og Birger N Haug. Dersom jeg leverer en bil inn til service hos merkeverksted for å opprettholde garanti så ser jeg meg dessverre nødt til å kontrollere med egne øyne at det er gjort skikkelig jobb etter at jeg har hentet bilen hjem igjen. Det er nemlig langt fra en selvfølge.

Jeg skal ikke påstå at jeg er en bedre mekaniker enn de som jobber hos forhandlerne, men jeg har det ikke like travelt når jeg jobber og det er mye viktigere for meg enn for dem at alt er gjort så nøye og samvittighetsfullt som mulig.
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: Handymanmandag 30. mai 2022, klokken 20:50
Sitat fra: Geir Tore Simonsen på mandag 30. mai 2022, klokken 20:39
Sitat fra: Vurderer en elbil på mandag 30. mai 2022, klokken 08:26
Et servicehefte forteller at en fagmann har gjort viktig vedlikehold av bilen. Det er viktig for meg, og jeg er jo ikke alene om det, at det ikke er amatører som holder på med dette.

Der kan du fort lure deg selv. Jeg gjør absolutt alt av vedlikehold og reparasjoner på mine biler så snart de er utenfor garanti, om det så er snakk om oljeskift eller overhaling av motor/automatgir. Det er ikke bare for å spare penger, men like mye fordi jeg har opplevd mye slurv og inkompetanse når jeg har hatt bilene inne hos aktører som Møller, Bertel O Steen og Birger N Haug. Dersom jeg leverer en bil inn til service hos merkeverksted for å opprettholde garanti så ser jeg meg dessverre nødt til å kontrollere med egne øyne at det er gjort skikkelig jobb etter at jeg har hentet bilen hjem igjen. Det er nemlig langt fra en selvfølge.

Jeg skal ikke påstå at jeg er en bedre mekaniker enn de som jobber hos forhandlerne, men jeg har det ikke like travelt når jeg jobber og det er mye viktigere for meg enn for dem at alt er gjort så nøye og samvittighetsfullt som mulig.
:+1:  Da er vi i alle fall to personer med helt like erfaringer og tanker om merkeverksted.
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: Lucariamandag 30. mai 2022, klokken 21:15
Kan kaste meg på å vare enig her. Jeg har hatt 2 volvoer og alltid fulgt serviceintervallet på merkeverksted. Først vil jeg bare si at jeg har ikke noe å si på mitt merkeverksted, de har gjort det de skal, bare så det er sagt, ingen vonde følelser, de fleste der er dyktige. MEN, bare fordi di sjekker de punkter de har når bilen er inne så betyr ikke det at det ikke kan dukke opp ting etter service. Etter mine egne erfarenheter så kan ting som hjulager, knekte bakfjør, helt gåen støtdemper osv komme mitt emellom servicevinduer. Hvis det ikke synes ved service så oppdages det stort sett ikke er min erfarenhet.

Jeg trodde før i tiden at fulgte serviceintervaller betydde en sikker bil da de følger med, men slik er altså ikke fallet da mange ting er umulig å forutse.

Det man kan si er at hvis man fulgt servicer hos et merkeverksted så bør ting vare byttet i de intervaller som produsent mener, f.eks dieselfilter og andre slitedeler, skift av girolje hvis den har intervall, luftfilter, bremseveske, kupefilter osv. En del ting som de vet at de tjener godt på pleier de vare flinke på, hos Volvo bytter de gjerne foringer bak og fram da dette medfører bytte av hele bæarearmen og det kan gjerne påpekes veldig tidlig, mens andre ting som rust i dempertårn kanske ikke ens påpekes forren du selv ser det.

Det er heller ikke noen garanti at ting som anbefales blir utbedret, man får anbefalinger og kan takke nei till dette, og ved neste service kanske det ikke ens oppdages. På sikt vil det oppdages ja, men det betyr altså at bilen kan vare i annen stand en det man tror hved et visst tidspunkt og stempeln i serviceheftet forteller ikke dette.
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: Radialtirsdag 31. mai 2022, klokken 06:48
Sitat fra: Handyman på mandag 30. mai 2022, klokken 20:50
Sitat fra: Geir Tore Simonsen på mandag 30. mai 2022, klokken 20:39
Sitat fra: Vurderer en elbil på mandag 30. mai 2022, klokken 08:26
Et servicehefte forteller at en fagmann har gjort viktig vedlikehold av bilen. Det er viktig for meg, og jeg er jo ikke alene om det, at det ikke er amatører som holder på med dette.

Der kan du fort lure deg selv. Jeg gjør absolutt alt av vedlikehold og reparasjoner på mine biler så snart de er utenfor garanti, om det så er snakk om oljeskift eller overhaling av motor/automatgir. Det er ikke bare for å spare penger, men like mye fordi jeg har opplevd mye slurv og inkompetanse når jeg har hatt bilene inne hos aktører som Møller, Bertel O Steen og Birger N Haug. Dersom jeg leverer en bil inn til service hos merkeverksted for å opprettholde garanti så ser jeg meg dessverre nødt til å kontrollere med egne øyne at det er gjort skikkelig jobb etter at jeg har hentet bilen hjem igjen. Det er nemlig langt fra en selvfølge.

Jeg skal ikke påstå at jeg er en bedre mekaniker enn de som jobber hos forhandlerne, men jeg har det ikke like travelt når jeg jobber og det er mye viktigere for meg enn for dem at alt er gjort så nøye og samvittighetsfullt som mulig.
:+1:  Da er vi i alle fall to personer med helt like erfaringer og tanker om merkeverksted.

Helt enig. Eksakt samme erfaring. Er utrolig fornøyd med at jeg kan vedlikeholde Y'en i stor grad selv uten å miste garantier.

Og nå er service-manual + Delekatalog gratis i 365dager hvis du har konto.
https://service.tesla.com/service-subscription
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: GOStirsdag 31. mai 2022, klokken 11:22
Hvor langt er en kommet i Vin nummer på MIC Model Y LR. Noen som vet bpde med ta ke på siste biler levert ut og de som nå har fått / får VIN i disse dager?


Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: Johstitirsdag 31. mai 2022, klokken 11:51
De som ble levert i mars hadde vel mellom 240xxx og 260xxx mener jeg. Jeg har fått 342xxx på bil med estimert levering i juli.
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: remistirsdag 31. mai 2022, klokken 18:22
Samme her. Levering 08.06-28.06 med VIN LRWYGCEK9NC3421xx
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: ndrsoneonsdag 01. juni 2022, klokken 07:41
Sitat fra: Johsti på tirsdag 31. mai 2022, klokken 11:51
De som ble levert i mars hadde vel mellom 240xxx og 260xxx mener jeg. Jeg har fått 342xxx på bil med estimert levering i juli.

Jeg har også estimert levering i Juli, men ikke fått nummer. Kanskje det er rett rundt hjørnet :)
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: HelgeEgilonsdag 01. juni 2022, klokken 08:56
Levering ble hos meg ble akkurat justert fra "30/5 - 18/6" til "3/6 - 18/6". VIN 343xxx
Spent på om hengerfeste er montert eller ikke... :)
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: HSonsdag 01. juni 2022, klokken 12:17
Hvor finner dere VIN? Jeg har prøvd å sjekke via kildekoden men finner ingenting via kildekoden.
Prøver å følge instruksjonen her https://electrek.co/2021/07/14/how-to-reveal-your-tesla-vin-number-before-its-in-your-account/

Står  Beregnet levering: June 08 - June 28 på min profil.
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: Toonsteronsdag 01. juni 2022, klokken 12:54
Sitat fra: HS på onsdag 01. juni 2022, klokken 12:17
Hvor finner dere VIN? Jeg har prøvd å sjekke via kildekoden men finner ingenting via kildekoden.
Prøver å følge instruksjonen her https://electrek.co/2021/07/14/how-to-reveal-your-tesla-vin-number-before-its-in-your-account/

Står  Beregnet levering: June 08 - June 28 på min profil.

En metode for å lese ut VIN nummeret på er å gå på bestillingssiden, trykk F12 i Chrome/ Edge/ Firefox.
Gå til "Console" fanen og tast inn kommandoen: Tesla.ProductF.Data.Insurance.vin
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: mizzleonsdag 01. juni 2022, klokken 13:45
Hadde estimert levering September når jeg bestilte i April. Denne ble endret til 08-28 Juni for 3-4 dager siden, i går ble den endret igjen, nå står det 19-30 Juni. Bestilt helt standard LR med levering Drammen, tyder vel på at bilen min er på en av båtene Glovis Splendor eller Theben.
Tittel: Sv: Estimert levering og valgets kvaler 🤔
Skrevet av: OrikkOonsdag 01. juni 2022, klokken 14:19
Bestilte bil 18. april. Sort interiør og blå lakk. 19" felger. Står fortsatt september 😢
Er sååå sugen på å få den i hende og gleder meg som en unge.

Noen med erfaring med "innbytteordningen" til Tesla, kan det være at jeg ikke får dato eller får senere bil fordi ingen har gitt tilbud på den gamle bilen min?