Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Tesla => Model Y => Emne startet av: TRM på fredag 29. april 2022, klokken 17:01

Tittel: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: TRMfredag 29. april 2022, klokken 17:01
Prøvekjørte demobilen til Tesla Rud idag.

Prøvde Model Y LR forrige uke, og har denne som referanse, i tillegg til å ha eid Model 3 Performance.

Model Y Performance er en stor forbedring fra kinesisk bygd LR. Da jeg prøvekjørte LR opplevde jeg den som stiv og humpete, og veldig støyete. Den var satt opp på 19" Nokian vinterdekk. Var veldig i tvil om jeg ville ha Y etter den prøvekjøringa.

Model Y Performance er betydelig bedre støydempet. Den var satt opp på 21" sommerdekk, og temperaturen var 13 grader. Kjørte E16 oppover mot Skui, og ned på E18, videre til Slependen.

I LR var det spesielt mye opplevd støy opp til ca 80 kmt. Mye av dette kan sikkert skyldes Nokiandekka, men Performance var uansett langt mer stillegående, til tross for større og bredere dekk. Også i hastigheter over 80.

Fikk testet asfaltkjøtene på E18, som jeg opplevde smalt godt i LR. På Performance var det det mer tight og fast "feeling". Ingen slag.

Kjørte også på småveier med svært dårlig asfalt. Også her fremstår Performance som en tight, men komfortabel bil.

Etter testen av Performance er jeg ikke i tvil om at jeg beholder bestillinga.

Minuset med Performance er at felgene er ekstremt utsatt for kantkjøring, da dekka på ingen måte beskytter felgkanten.

Bilen fremsto som godt sammenskrudd, men var ulyd fra panelet mellom A-stolpene. Vet ikke om det går ledninger her som lager ulyd?

Alt i alt var Performance en veldig god opplevelse - og anbefales til alle som vurderer Y, og har lyst på det lille ekstra!
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Diravifredag 29. april 2022, klokken 19:33
Spennende! Krysser fingrene for at dette representerer en generell forbedring av Y - slik 2022 M3 også er vesentlig bedre enn 2019 M3.

Fikk du anledning til å teste Pen over fartsdumper, telehiv og tilsvarende?
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: TRMfredag 29. april 2022, klokken 20:18
Sitat fra: Diravi på fredag 29. april 2022, klokken 19:33
Spennende! Krysser fingrene for at dette representerer en generell forbedring av Y - slik 2022 M3 også er vesentlig bedre enn 2019 M3.

Fikk du anledning til å teste Pen over fartsdumper, telehiv og tilsvarende?
Lite telehiv på de veiene jeg kjørte på, men kjørte over noen fartsdumper, og konklusjonen der er at bilen absorberer disse i større grad enn LR. Med det mener jeg at det virker som at understellet fjærer mer, og gjør at bilen ruller roligere over. I motsetning til LR som hoppet og spratt mer, og opplevdes som mer "stutt".
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Radialfredag 29. april 2022, klokken 21:03
Jeg tror ikke 19" Nokian R3 vinterdekk og 21" Pirelli Scorpio (?) sommerdekk bør sammenlignes på akkurat dette med støy.

R3 får masse trekk for støy, mens Pirelli sies være veldig gode på støy.


Forøvrig må jeg si vår MIC LR har kommet seg betydelig på fjæringskomfort etter 8000km, selv når sommerdekka kom på nå forrige helg.
Tror regelrett dette understellet trengte innkjøring, og ikke hadde godt av å stå flere uker på en båt med klosser i fjærene fra Kina.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: sjokomelkfredag 29. april 2022, klokken 21:32
Sitat fra: TRM på fredag 29. april 2022, klokken 17:01
Bilen fremsto som godt sammenskrudd, men var ulyd fra panelet mellom A-stolpene. Vet ikke om det går ledninger her som lager ulyd?
"Panelet mellom A-stolpene" er ganske gjennomsiktig og kalles frontrute. Ruta er i ett stort, helt stykke glass uten løse ledninger. Du ser tydelig hvis det er noe feil med ruta. :P :laugh:
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Diravifredag 29. april 2022, klokken 21:37
Sitat fra: Radial på fredag 29. april 2022, klokken 21:03


Forøvrig må jeg si vår MIC LR har kommet seg betydelig på fjæringskomfort etter 8000km, selv når sommerdekka kom på nå forrige helg.
Tror regelrett dette understellet trengte innkjøring, og ikke hadde godt av å stå flere uker på en båt med klosser i fjærene fra Kina.

Snakket med Tesla Molde i forgårs, og de har som kunde en drosjeeier som sier akkurat det samme. Fjæringen ble bedre etter noen tusen km.

Men flott hvis ny P er bedre fra fabrikk da. Dette med å sprette rundt over ujevnheter har jo bekymret meg også. Vil ha en rolig og ikke en nervøs bil.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Contangofredag 29. april 2022, klokken 21:37
https://www.tu.no/artikler/her-er-vare-forsteinntrykk-av-tyske-model-y-performance/519139
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: TRMfredag 29. april 2022, klokken 21:46
Sitat fra: sjokomelk på fredag 29. april 2022, klokken 21:32
Sitat fra: TRM på fredag 29. april 2022, klokken 17:01
Bilen fremsto som godt sammenskrudd, men var ulyd fra panelet mellom A-stolpene. Vet ikke om det går ledninger her som lager ulyd?
"Panelet mellom A-stolpene" er ganske gjennomsiktig og kalles frontrute. Ruta er i ett stort, helt stykke glass uten løse ledninger. Du ser tydelig hvis det er noe feil med ruta. :P :laugh:
Morroklump. 😜
Ulyd fra området markert med grønt.
 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Radialfredag 29. april 2022, klokken 21:52
Sitat fra: Diravi på fredag 29. april 2022, klokken 21:37
Sitat fra: Radial på fredag 29. april 2022, klokken 21:03


Forøvrig må jeg si vår MIC LR har kommet seg betydelig på fjæringskomfort etter 8000km, selv når sommerdekka kom på nå forrige helg.
Tror regelrett dette understellet trengte innkjøring, og ikke hadde godt av å stå flere uker på en båt med klosser i fjærene fra Kina.

Snakket med Tesla Molde i forgårs, og de har som kunde en drosjeeier som sier akkurat det samme. Fjæringen ble bedre etter noen tusen km.

Men flott hvis ny P er bedre fra fabrikk da. Dette med å sprette rundt over ujevnheter har jo bekymret meg også. Vil ha en rolig og ikke en nervøs bil.

Ja det var ingen kul første opplevelse av bilen i August 2021, når man kjente zebra-stripene som granater i hele bilen.
Nå glir det ganske fint over det meste, men hjulstøyen er fremdeles over akseptabelt for min del med litt sarte ører, så må ta en helg i garasjen med tiltak.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: moby666søndag 01. mai 2022, klokken 20:45
Hmmm. Fikk låne med meg en TMYP hjem en dag og må si at jeg ble imponert over kjøreegenskapene. Har tidligere hatt en Y LR som gikk på finn.no etter et par dager pga støy og ubehagelig stiv. TMYP fra Berlin er virkerelig et fremskritt og vurderer sterkt å kjøpe et eksemplar.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: geearmandag 02. mai 2022, klokken 10:44
Høres ut som folk er helt sikre på at det er forskjeller. Er det noen som har sjekket EPC hvilke komponenter som er forskjellige?

P er selvfølgelig lavere, så den bør åpenbart ha kortere fjærer, men har den også andre dempere? Blir kanskje ekstra interessant når LR også begynner å få det samme understellet. Kan hende det er så enkelt som å skifte til samme dempere/fjærer som nye P/LR og få samme endringen.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Thobfredag 06. mai 2022, klokken 19:01
Jeg prøvekjørte Y performance idag. Hadde en Y LR en kort stund i august i fjor, og syns Y performance faktisk var noe softere enn LR som jeg hadde, så trolig har de hørt på kundene i mellomtiden og gjort noe med stivheten i bilen. Skal sies at jeg ikke kjørte de samme veiene da og nå men kan med sikkerhet si at den føltes softere nå. For meg er det ihvertfall positivt da jeg syns LR som jeg hadde var i stiveste laget. Ellers så var kvalitetsnivået på den jeg testet idag ikke helt prima, bl.a var høyre baklykt litt skjev og noen paneler inne i bilen passet ikke helt. Har også lest på forum rundtomkring at noen har klaget litt på finish på Berlin-Y. Kanskje ikke så rart når de er helt i oppstarten der. Y fra Kina virker bedre sammenskrudd og Y-en jeg hadde derfra fant jeg ingenting å utsette på.
Ellers sa de hos Tesla (Bergen) at de nettopp hadde fått bekreftet at det kom biler i slutten av juni, men kom trolig ikke veldig mange til Europa pga lockdownen som har vært..
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Tesla P85Dfredag 06. mai 2022, klokken 19:11
Sitat fra: Thob på fredag 06. mai 2022, klokken 19:01
Jeg prøvekjørte Y performance idag. Hadde en Y LR en kort stund i august i fjor, og syns Y performance faktisk var noe softere enn LR som jeg hadde, så trolig har de hørt på kundene i mellomtiden og gjort noe med stivheten i bilen. Skal sies at jeg ikke kjørte de samme veiene da og nå men kan med sikkerhet si at den føltes softere nå. For meg er det ihvertfall positivt da jeg syns LR som jeg hadde var i stiveste laget. Ellers så var kvalitetsnivået på den jeg testet idag ikke helt prima, bl.a var høyre baklykt litt skjev og noen paneler inne i bilen passet ikke helt. Har også lest på forum rundtomkring at noen har klaget litt på finish på Berlin-Y. Kanskje ikke så rart når de er helt i oppstarten der. Y fra Kina virker bedre sammenskrudd og Y-en jeg hadde derfra fant jeg ingenting å utsette på.
Ellers sa de hos Tesla (Bergen) at de nettopp hadde fått bekreftet at det kom biler i slutten av juni, men kom trolig ikke veldig mange til Europa pga lockdownen som har vært..

Dem sier at det ikke kommer mange i Juni?
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Thobfredag 06. mai 2022, klokken 19:46
Sitat fra: Tesla P85D på fredag 06. mai 2022, klokken 19:11
Sitat fra: Thob på fredag 06. mai 2022, klokken 19:01
Jeg prøvekjørte Y performance idag. Hadde en Y LR en kort stund i august i fjor, og syns Y performance faktisk var noe softere enn LR som jeg hadde, så trolig har de hørt på kundene i mellomtiden og gjort noe med stivheten i bilen. Skal sies at jeg ikke kjørte de samme veiene da og nå men kan med sikkerhet si at den føltes softere nå. For meg er det ihvertfall positivt da jeg syns LR som jeg hadde var i stiveste laget. Ellers så var kvalitetsnivået på den jeg testet idag ikke helt prima, bl.a var høyre baklykt litt skjev og noen paneler inne i bilen passet ikke helt. Har også lest på forum rundtomkring at noen har klaget litt på finish på Berlin-Y. Kanskje ikke så rart når de er helt i oppstarten der. Y fra Kina virker bedre sammenskrudd og Y-en jeg hadde derfra fant jeg ingenting å utsette på.
Ellers sa de hos Tesla (Bergen) at de nettopp hadde fått bekreftet at det kom biler i slutten av juni, men kom trolig ikke veldig mange til Europa pga lockdownen som har vært..

Dem sier at det ikke kommer mange i Juni?

Ja. De visste ikke hvor mange men trolig endel mindre enn vanlig (noe som virker veldig logisk siden fabrikk har vært nedstengt og den nå går for halv maskin) og at ikke alle som har blitt forespeilet bil ved neste levering kom til å få det
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Tesla P85Dfredag 06. mai 2022, klokken 20:07
Sitat fra: Thob på fredag 06. mai 2022, klokken 19:46
Sitat fra: Tesla P85D på fredag 06. mai 2022, klokken 19:11
Sitat fra: Thob på fredag 06. mai 2022, klokken 19:01
Jeg prøvekjørte Y performance idag. Hadde en Y LR en kort stund i august i fjor, og syns Y performance faktisk var noe softere enn LR som jeg hadde, så trolig har de hørt på kundene i mellomtiden og gjort noe med stivheten i bilen. Skal sies at jeg ikke kjørte de samme veiene da og nå men kan med sikkerhet si at den føltes softere nå. For meg er det ihvertfall positivt da jeg syns LR som jeg hadde var i stiveste laget. Ellers så var kvalitetsnivået på den jeg testet idag ikke helt prima, bl.a var høyre baklykt litt skjev og noen paneler inne i bilen passet ikke helt. Har også lest på forum rundtomkring at noen har klaget litt på finish på Berlin-Y. Kanskje ikke så rart når de er helt i oppstarten der. Y fra Kina virker bedre sammenskrudd og Y-en jeg hadde derfra fant jeg ingenting å utsette på.
Ellers sa de hos Tesla (Bergen) at de nettopp hadde fått bekreftet at det kom biler i slutten av juni, men kom trolig ikke veldig mange til Europa pga lockdownen som har vært..

Dem sier at det ikke kommer mange i Juni?

Ja. De visste ikke hvor mange men trolig endel mindre enn vanlig (noe som virker veldig logisk siden fabrikk har vært nedstengt og den nå går for halv maskin) og at ikke alle som har blitt forespeilet bil ved neste levering kom til å få det

Det må vel være LR dem siktet til da. Produksjon i Berlin øker vel sakte men sikkert framover...
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Tinfredag 06. mai 2022, klokken 21:02
Sitat fra: Thob på fredag 06. mai 2022, klokken 19:46
Sitat fra: Tesla P85D på fredag 06. mai 2022, klokken 19:11
Sitat fra: Thob på fredag 06. mai 2022, klokken 19:01
Jeg prøvekjørte Y performance idag. Hadde en Y LR en kort stund i august i fjor, og syns Y performance faktisk var noe softere enn LR som jeg hadde, så trolig har de hørt på kundene i mellomtiden og gjort noe med stivheten i bilen. Skal sies at jeg ikke kjørte de samme veiene da og nå men kan med sikkerhet si at den føltes softere nå. For meg er det ihvertfall positivt da jeg syns LR som jeg hadde var i stiveste laget. Ellers så var kvalitetsnivået på den jeg testet idag ikke helt prima, bl.a var høyre baklykt litt skjev og noen paneler inne i bilen passet ikke helt. Har også lest på forum rundtomkring at noen har klaget litt på finish på Berlin-Y. Kanskje ikke så rart når de er helt i oppstarten der. Y fra Kina virker bedre sammenskrudd og Y-en jeg hadde derfra fant jeg ingenting å utsette på.
Ellers sa de hos Tesla (Bergen) at de nettopp hadde fått bekreftet at det kom biler i slutten av juni, men kom trolig ikke veldig mange til Europa pga lockdownen som har vært..

Dem sier at det ikke kommer mange i Juni?

Ja. De visste ikke hvor mange men trolig endel mindre enn vanlig (noe som virker veldig logisk siden fabrikk har vært nedstengt og den nå går for halv maskin) og at ikke alle som har blitt forespeilet bil ved neste levering kom til å få det

Mange som har fått bekreftet utlevering i mai, så må være LR de sikter til. SMS utsendelsen startet vel i dag hvor folk kunne velge tidspunkt fra midten av mai med på performance.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Thobfredag 06. mai 2022, klokken 22:45
Ja, var altså LR fra Shanghai jeg mente
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Tøvdalllørdag 07. mai 2022, klokken 12:41
Svært positivt overrasket over Model YP fra Berlin. Har selv en 2019 Model 3 LR testa med ymse varianter sommer og vinterdekk på 18", har testa Model Y LR fra Shanghai, og testa torsdag YP ved Digernes/Ålesund.

Ble overrasket over hvor positiv kjøreopplevelsen var sammenlignet med Model 3 og Y LR. Behagelig støynivå. Betydelig lavere veistøy selv med 21" sommerdekk. Svært bra isolert for vindstøy. Og som tidligere nevnt av andre: behagelig kjøreopplevelse. Betydelig mer behagelig enn Y LR og Model 3 på grov og slitt asfalt, telehiv, fartshumper osv.

Bakdel: Også denne med knirk fra panel over frontruta.

Ser om mulig mer fram til å få bilen levert! 😁

Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: NilsRomandag 09. mai 2022, klokken 22:56
Kanskje dere har kjørt samme bil?
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: sfinxernonsdag 18. mai 2022, klokken 08:45
Hei,

Har selv nå nylig bestilt en hvit YP med estimert levering aug - okt. Er det helt sikkert at denne vil komme fra MiG? Var noen et sted som mente at Berlin bare lagde sorte YP fremover nå og at andre ville komme fra MiC.

Noen måte å finne ut av dette på? Kanskje først når man får VIN?

Så noen øvrige spørsmål;

1. Lastekroker i bagasjerom - er det noen som har bilder av disse? Så det ble nevnt i en testvideo av MiG Performance, men jeg så ingenting i bagasjerommet.
2. Autovisker - hvordan fungerer disse på Tesla og spesielt Y nå? Jeg har kun referanse fra min 17 MS og der funker den veldig dårlig og er veldig lysavhengig. Når det blir litt skumt / mørkt, så ser ikke kamera vannet og jeg må alltid bruke manuell visker. Hvis det kommer en bil imot som lyser opp frontruten min, så drar den i gang. Også når det styrtregner, så klarer den ikke å få med seg dette.
3. Fantombremsing i autopilot / TACC - hvordan opplever dere dette i dag? Og da spesielt da sammenlignet med veistrekninger hvor dere tidligere har vært mye plaget med dette?
4. Lakkbeskyttelse på Y - leser noen steder at bilene kommer levert med noe foliebeskyttelse på utsatte plasser. Er dette standard eller må man be om det spesifikt før levering? Jeg må innrømme at jeg angret litt på at jeg ikke gjorde dette på min MS da jeg har fått en del steinsprut gjennom lakken på panser og slitasje på lakk på utsatte steder.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: geearonsdag 18. mai 2022, klokken 10:48
Per i dag er det en "kjent sak" at alle P kommer fra Berlin, og kun LR fra Shanghai, men med Tesla er det ingenting som er sikkert før du har bilen i hende. Såvidt jeg forstår produseres det også P i Shanghai, så plutselig dukker de også opp i Europa. Her har man X-faktorer som energikrise i Tyskland, moms-innføring i Norge fra nyttår (Tesla har omprioritert produksjon for å rekke å levere før slike hendelser før), og i tillegg så mener jeg å ha lest et sted at det er straffetoll på Kinesiske-produserte biler inn i EU, men ikke til Norge? I så fall kan det hende at Berlin-produserte biler vil bli prioritert andre steder enn Norge.

Du får først bekreftet hvor bilen din kommer fra når du får VIN. Begynner det på XP7 så er det tyskprodusert bil.

1. Det ligger bilder i manualen. Se nederst her: https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-3667D28B-5B3B-49CE-A1C1-3D70AC60D9F6.html

2. Fungerer "OK", men fortsatt ikke like bra som de gode gammeldagse IR-sensorene. Har ikke opplevd at problemet er lysavhengighet, men min sliter med yr.

3. Lite problem for min del, men har egentlig aldri slitt spesielt mye med dette, etter mange år med Tesla. Har for vane å ha foten klar til å gi et lite tap på gasspedalen når/hvis den napper litt, da overrider man bremsingen. Noen strekker på E18 i Agder/Telemark har vært verste stedet for min del (og skikkelig plagsomme), men kjører der bare noen ganger i året.

4. PPF nederst på bakdørene er standard i Norge iallfall. På de første ble det montert på servicesenter, usikker på om det skjer der eller på fabrikk nå. Det er ikke PPF på panser, så det må du eventuelt fikse selv.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: sfinxernonsdag 18. mai 2022, klokken 13:57
Takk for svar :).

Ja min kontaktperson i Tesla sier også at Performance kommer fra Berlin, men som du er inne på - we never know..

Så får bare følge med når VIN kommer :) :+1:.

Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Regenonsdag 18. mai 2022, klokken 14:09
Er det etablert at det kun er svart P som kommer fra Berlin, eller også hvit? Vurderer å bytte min bestilte Blå LR til hvit P. Synes dog felgene på P er helt forferdelige.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: geearonsdag 18. mai 2022, klokken 14:15
Nei, hvite også: https://elbilforum.no/index.php?topic=57512.msg1049427#msg1049427

Forøvrig litt enig angående felgene, syns 20" Induction er de peneste av originalfelgene, men skal være sagt at jeg så en P på mandag, og det ser bedre ut i virkeligheten enn på bilder. Men den er for høy også som P, står på stylter, og det blir verre jo større felger... :(

Tipper uansett at du lett finner noen med LR og 20" som vil bytte om du vil ha noe annet enn 21" på P.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Contangoonsdag 18. mai 2022, klokken 14:22
Sitat fra: geear på onsdag 18. mai 2022, klokken 14:15
Tipper uansett at du lett finner noen med LR og 20" som vil bytte om du vil ha noe annet enn 21" på P.
Passer de?
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: e-honsdag 18. mai 2022, klokken 16:42
Noen som har målt bakkeklaring eller har prøvekjørt på hullete med grusvei? Tar den lett nedi eller er det bare skvettlappene?
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: geearonsdag 18. mai 2022, klokken 19:18
Sitat fra: Contango på onsdag 18. mai 2022, klokken 14:22
Sitat fra: geear på onsdag 18. mai 2022, klokken 14:15
Tipper uansett at du lett finner noen med LR og 20" som vil bytte om du vil ha noe annet enn 21" på P.
Passer de?
Tror ikke TMYP har den kanten som TM3P har/hadde, iallfall sier amerikanerne at det passer. 19" skal også gå på.

Sitat fra: e-h på onsdag 18. mai 2022, klokken 16:42
Noen som har målt bakkeklaring eller har prøvekjørt på hullete med grusvei? Tar den lett nedi eller er det bare skvettlappene?
https://elbilforum.no/index.php?topic=60575.msg1049284#msg1049284
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: HalvorVonsdag 18. mai 2022, klokken 22:29
Har prøvd de fleste Tesla 3 og Y de siste årene.
Tror Y Performance til nå er det beste de har levert.
Enkelt og greit.
Ser ikke annet enn at hvis man har et snev av dragning mot biler med litt trøkk så finnes det ikke reelle konkurrenter i det prissegmentet pr nå.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Lucariafredag 20. mai 2022, klokken 12:42
Det ser ut som de fleste syns P er god å kjøre i (mange syns den er bedre en LR). Jeg har vart litt i tvil pga at man kun kan velge 21". Jeg hade gjerne sett alternativ her. Man kan ikke heller velge annet en 21" Nokian som vinterdekk hvilket jeg syns er veldig rart.

Jeg føler veldig tvil at begynne sette på egne felger på en ny bil med full garanti da jeg vet det kan vare utfordringer å få ting å passe og orker nesten ikke det styret med lodd som tar i kaliper, dekk som butter i hjulbrønn osv så jeg føler det sikreste er å bare velge standard sommer/vinterdekk fra Tesla selvom de begge er 21"

Ser at noen skriver (i andre tråder) at det nesten er idiotisk å velge Teslas 21" med Nokian, men hvis man ikke har kunnskapen så føler jeg heller det er idiotisk å gjøre feil med en ny bil. Dessuten får man kanske bilen når det må vare vinterdekk på for å i det hele tatt komme seg hjem etter levering, og Tesla monterer kun sine egne på bilen. Tanker rundt dette?

Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Tesla P85Dfredag 20. mai 2022, klokken 16:32
Sitat fra: Lucaria på fredag 20. mai 2022, klokken 12:42
Det ser ut som de fleste syns P er god å kjøre i (mange syns den er bedre en LR). Jeg har vart litt i tvil pga at man kun kan velge 21". Jeg hade gjerne sett alternativ her. Man kan ikke heller velge annet en 21" Nokian som vinterdekk hvilket jeg syns er veldig rart.

Jeg føler veldig tvil at begynne sette på egne felger på en ny bil med full garanti da jeg vet det kan vare utfordringer å få ting å passe og orker nesten ikke det styret med lodd som tar i kaliper, dekk som butter i hjulbrønn osv så jeg føler det sikreste er å bare velge standard sommer/vinterdekk fra Tesla selvom de begge er 21"

Ser at noen skriver (i andre tråder) at det nesten er idiotisk å velge Teslas 21" med Nokian, men hvis man ikke har kunnskapen så føler jeg heller det er idiotisk å gjøre feil med en ny bil. Dessuten får man kanske bilen når det må vare vinterdekk på for å i det hele tatt komme seg hjem etter levering, og Tesla monterer kun sine egne på bilen. Tanker rundt dette?

Jeg tenker at det kan passe fint med 21" vinterhjul for en god del. Dette er veldig induviduelt. Jeg får inntrykk av at mange også var skeptisk til 21", men i ettertid når bilen har kommet så har det vist seg at YP med 21" har bedre komfort enn Y LR med 19". Personlig har jeg bestilt med 21" vinter og tror jeg vil bli fornøyd med dem.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Lucariafredag 20. mai 2022, klokken 18:15
Jeg og. Syns det er litt usikker kvalitet (tall på vekt av felgen og hva de tåler osv) på det man får om det skal bli noe billigre, og har lest på US forum at det er minimal forskjell på 21 vs 19 da det er selve dempingen som er hard og den man må gjøre noe med hvis man vil få mykere bil.

Det som er dumt er jo at man ikke kan rotere hjulene hver sesong, men jeg tror jeg tar det problemet og ev. bytter først når dette blir aktuellt som med mitt kjøremønster kan ta 2-3 år.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Grenadierfredag 20. mai 2022, klokken 20:16
En kompis som kjører Model  3 Performance har satt 19'' vinter på sin. Fungerer helt utmerket.

Såvidt jeg vet er kalipere og bremseskiver de samme på Model Y P. Og hjulbuen er vel i hvert fall ikke mindre på Y enn 3 (og ytre diameter skal jo være den samme hvis man går ned på felg og opp på gummi.

Tror det vil fungere helt fint med 19'' på Y P.

Har bestilt min uten vinterdekk (og så får vi se hvilken årstid det er når den kommer...)
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: HalvorVlørdag 21. mai 2022, klokken 00:14
Jeg hadde 18" på min 3 Performance, null stress det.
Så joda får sikker små felger på en Y også.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Vurderer en elbillørdag 21. mai 2022, klokken 10:28
Er det for å få lenger kjørelengde at noen setter på mindre felg, helt ned til 18", ser jeg her?
Eller billigere dekk?
Utseende?
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: tklevlørdag 21. mai 2022, klokken 10:40
Sitat fra: Vurderer en elbil på lørdag 21. mai 2022, klokken 10:28
Er det for å få lenger kjørelengde at noen setter på mindre felg, helt ned til 18", ser jeg her?
Eller billigere dekk?
Utseende?
Hovedsaklig billigere dekk vil jeg tro. Muligens dekkstøy. Pluss mindre sjanser for skader på felgen.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Contangolørdag 21. mai 2022, klokken 11:17
Sitat fra: Vurderer en elbil på lørdag 21. mai 2022, klokken 10:28
Er det for å få lenger kjørelengde at noen setter på mindre felg, helt ned til 18", ser jeg her?
Eller billigere dekk?
Utseende?
Komfort og støy.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Dieselgubbenlørdag 21. mai 2022, klokken 13:15
Testet ny Y Performance fra Tyskland og sammenlignet den med en Y Long Range levert i midten av mars 2022. Enkel lydmåling på mobil viste at LR var 2 db stillere enn P i snitt. LR var merkbart stillere. 20 tommers induction på LR. Når det gjelder komfort og kjøring over dumper og ujevnheter opplevde jeg LR som et lite hakk mykere og  litt mer komfortabel. Men her var det små nyanser.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: S4elørdag 21. mai 2022, klokken 16:29
Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 21. mai 2022, klokken 13:15
Testet ny Y Performance fra Tyskland og sammenlignet den med en Y Long Range levert i midten av mars 2022. Enkel lydmåling på mobil viste at LR var 2 db stillere enn P i snitt. LR var merkbart stillere. 20 tommers induction på LR. Når det gjelder komfort og kjøring over dumper og ujevnheter opplevde jeg LR som et lite hakk mykere og  litt mer komfortabel. Men her var det små nyanser.
Kjørte du nøyaktig samme veistrekning når du målte?
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: moby666lørdag 21. mai 2022, klokken 17:07
La meg gjette, du har eller skal ha LR?


Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 21. mai 2022, klokken 13:15
Testet ny Y Performance fra Tyskland og sammenlignet den med en Y Long Range levert i midten av mars 2022. Enkel lydmåling på mobil viste at LR var 2 db stillere enn P i snitt. LR var merkbart stillere. 20 tommers induction på LR. Når det gjelder komfort og kjøring over dumper og ujevnheter opplevde jeg LR som et lite hakk mykere og  litt mer komfortabel. Men her var det små nyanser.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Dieselgubbenlørdag 21. mai 2022, klokken 18:09
Ja, kjørte samme veistrekning, og flere ganger. Ganske grov asfalt og 70-80 kmt.

Etter all hallelujastemningen her av folk som har bestilt Performance, måtte jeg teste selv. Og har LR i bestilling, men den er utsatt så jeg kan få en P like raskt. Og ingen problem å bytte. Men det tror jeg ikke jeg gidder.

LR som jeg testet var i fra siste batch som kom til landet i mars. Tror ikke det er stor forskjell på disse og P fra Tyskland. Suveren aks på P selvsagt, tightere seter og deksel bak, men støyer mer på 21 tommere enn LR på 20.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: tornaldolørdag 21. mai 2022, klokken 18:12
Sitat fra: moby666 på lørdag 21. mai 2022, klokken 17:07
La meg gjette, du har eller skal ha LR?

La meg gjette, du skal ha P, og sammenligner med en 2021 modell LR?
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: HalvorVlørdag 21. mai 2022, klokken 20:32
Noen liker ballongdekk, andre ikke... hver med sitt man kjøper den bilen man liker best.
Dette er kanskje forumet fremfor noen med de rareste begrunnelsene for valg av bil.
Hattehyller, kroker, hjul, lydmålinger med telefon, vill synsing og USB porter... er ikke måte på hva som kan diskvalifisere en bil fra å bli kjøpt.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: boppuslørdag 21. mai 2022, klokken 21:13
Sitat fra: HalvorV på lørdag 21. mai 2022, klokken 20:32
Dette er kanskje forumet fremfor noen med de rareste begrunnelsene for valg av bil.
Hattehyller, kroker, hjul, lydmålinger med telefon, vill synsing og USB porter... er ikke måte på hva som kan diskvalifisere en bil fra å bli kjøpt.

😁👍
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: geearlørdag 21. mai 2022, klokken 22:15
Sitat fra: Vurderer en elbil på lørdag 21. mai 2022, klokken 10:28
Er det for å få lenger kjørelengde at noen setter på mindre felg, helt ned til 18", ser jeg her?
Eller billigere dekk?
Utseende?
Komfort, støy, rekkevidde, pris og mindre sjanse for kantkjøring. De to eneste grunnene til store hjul er utseende og litt mer direkte følelse på rattet.

Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 21. mai 2022, klokken 18:09
Ja, kjørte samme veistrekning, og flere ganger. Ganske grov asfalt og 70-80 kmt.

Etter all hallelujastemningen her av folk som har bestilt Performance, måtte jeg teste selv. Og har LR i bestilling, men den er utsatt så jeg kan få en P like raskt. Og ingen problem å bytte. Men det tror jeg ikke jeg gidder.

LR som jeg testet var i fra siste batch som kom til landet i mars. Tror ikke det er stor forskjell på disse og P fra Tyskland. Suveren aks på P selvsagt, tightere seter og deksel bak, men støyer mer på 21 tommere enn LR på 20.
Sjansen for at de er helt identisk isolert er nok veldig stor, så her snakker vi nok om forskjellen på 255 Michelin PS EV og 275 hva-nå-enn P leveres med i Norge.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Dieselgubbensøndag 22. mai 2022, klokken 08:48
Sitat fra: HalvorV på lørdag 21. mai 2022, klokken 20:32
Noen liker ballongdekk, andre ikke... hver med sitt man kjøper den bilen man liker best.
Dette er kanskje forumet fremfor noen med de rareste begrunnelsene for valg av bil.
Hattehyller, kroker, hjul, lydmålinger med telefon, vill synsing og USB porter... er ikke måte på hva som kan diskvalifisere en bil fra å bli kjøpt.

Og du vektlegger vill akselerasjon? På landevei? På bane? I 30 sonen i nabolaget?

Det hevdes P er bedre enn LR i forhold til hvordan den handler humper og ujevnheter samt at den er stillere. For mange er dette parametere som betyr noe. P var merkbarte mer støyende på veiene vi kjørte på, så nei den er ikke stillere enn LR og det er nok ikke grunn til å anta at den har bedre lydisolering enn LR. Den er nok identisk, med 20 tommere sikkert like stille (hvis man kan si det om en y). Men den kommer jo med 21 tommere. Opplevde heller ikke noen revolusjon på understellet og demping, noe som er fornuftig da den er lavere enn LR.

Det hadde jo selvsagt vært en no-brainer å kjøpe P hvis den var så mye bedre enn LR. Jeg endrer i hverfall ikke til P selv om det ikke har noe å si for min leveringstid.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: HalvorVsøndag 22. mai 2022, klokken 09:33
Jeg kjøper P fordi jeg synes den ser bedre ut enn en LR og som en bonus kan jeg skryte av å ha en sprekere bil enn de som "bare" har LR.
Kan man våge seg frempå og anta at bremsene er bedre på en P enn en LR? Hvis så er tilfelle er det verd hver eneste krone/decibel/redusert rekkevidde... om det bare er 50cm kortere bremselengde er sikkert barnet/rådyret/elgen/traktoren glad for at du stoppet før du traff 😉
Og før man argumenterer med aktsomhet og nødsystemer, bremsene vil alltid være bedre og bilen vil alltid stoppe raskere med bedre bremser når alt annet er likt.... Forutsatt da at de faktisk er bedre på en P, det vet jeg ingenting om.

Dessuten er den bygget i Tyskland og alle vet at det er bra.


Mistenker at det er en grunn til at produsenter tilbyr produktvariasjoner?
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Radialsøndag 22. mai 2022, klokken 09:33
Personlig ville jeg vurdert Performance om den kom med Trackmode.
Men uten Trackmode, blir det ikke vits for meg 😊
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: HalvorVsøndag 22. mai 2022, klokken 09:51
Har den ikke trackmode?!?
Visste ikke
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: turfsurfsøndag 22. mai 2022, klokken 10:34
Sitat fra: Radial på søndag 22. mai 2022, klokken 09:33
Personlig ville jeg vurdert Performance om den kom med Trackmode.
Men uten Trackmode, blir det ikke vits for meg
https://ingenext.ca/collections/bonus-module/products/bonus-module-for-tesla-model-y-performance
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Tesla P85Dsøndag 22. mai 2022, klokken 11:29
Sitat fra: HalvorV på søndag 22. mai 2022, klokken 09:51
Har den ikke trackmode?!?
Visste ikke
Det kommer muligens etterhvert.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Lucariasøndag 22. mai 2022, klokken 11:35
* Ikke avgjørende men en liten grunn som jeg tenker på er ordentligt lakkerede kalipere. Det står en del Y rundt der jeg bor og jeg har sett på kalipene, og de ser ganske så standard stål ut. Da den genererer såpass kraftig så tror jeg det kommer bli mange Y med rustne bremser framover.

Selfølgelig kan man vare flink på å bremse, vare flink på å vaske kalipene osv og man kan også male de med hammerslag-farge fra biltema i sølvfarge for å beskytte de.

Jeg har ikke trua på å sette på fejk performance-dekseler. Tror det kommer kapsle in salt og vann og føre til enda verre kalipere på sikt. Man ser ikke hvordan de ser ut bak der og man kommer ikke åt å vaske.

Nå er kalipere flere centimeter med metall så det skal maaange år til det faktisk har noe å si, men personligen liker jeg utseendet på velstilte bremser og tenker det er lettere å underholde med P.

* Man kan også skifte hjul til 19" på en P hvis det nå er så inmari stor forskjell på lyden, men man kan ikke skifte en LR til en P.

* Kanske det er lettere å selge en P i framtiden?

Når dette er sagt så er allting ganske småting og jeg stod selv i valget mellom de 2 en god stund og jeg mener LR ser ut å vare mer bil for pengene utav hva man merker av i det daglige. Det er små forskjeller, personligen skulle jeg ha en LR i blå men pga levering ut i 2023 så valgte jeg hvit, og såg da at jeg kan velge hvit P til omtrent samme pris som en blå LR (kun 8k som skiller).

Kanske de er helt like å selge framover og vi med P er de som taper mest penger - hvem vet. Men jeg syns vi kan ha en god tone og fortelle om de ulike tingene som fikk oss over på det ene eller andre uten at noen skal idiotforklares - vi får allesammen en god bil ser det ut til.  :laugh:
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Dieselgubbensøndag 22. mai 2022, klokken 11:54
Sitat fra: Lucaria på søndag 22. mai 2022, klokken 11:35
* Man kan også skifte hjul til 19" på en P hvis det nå er så inmari stor forskjell på lyden, men man kan ikke skifte en LR til en P.

... Men jeg syns vi kan ha en god tone og fortelle om de ulike tingene som fikk oss over på det ene eller andre uten at noen skal idiotforklares

Synes du at du bidrar til "inmari" god tone her? Ganske uelegant at du diskrediterer andre samtidig som du oppfordrer til god tone.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Handymansøndag 22. mai 2022, klokken 12:01
Sitat fra: Lucaria på søndag 22. mai 2022, klokken 11:35
.... Da den genererer såpass kraftig så tror jeg det kommer bli mange Y med rustne bremser framover....
Da kan jeg fortelle deg at Tesla ikke sliter med rustne skiver slik mange andre el-blier har hatt store problemer med. Bremsene aktiveres etter gitte kriterier uten at du merker det. Det gjør bla. at bremsene varmes og tørker slik at de ruster mindre. 
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: k1søndag 22. mai 2022, klokken 12:05
Tror/vet folket her inne at man ender opp med å måtte smøre opp bremsene årlig på en TMYP?
Kommer fra en TMX hvor dette var regelrett nødvendig, så nysgjerrig på om det er tilfelle på Y også - og vil det være mer eller mindre behov på en YP?
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Handymansøndag 22. mai 2022, klokken 12:13
Smøring av glideflater på kaliper har årlig intervall (eller 20 000km) på alle 3 og Y (også P) som går på saltede veier. Lurer på om det var hvert andre år tidligere. Det er en enkel ting å gjøre selv om man ønsker å spare penger.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Lucariasøndag 22. mai 2022, klokken 12:30
Sitat fra: Dieselgubben på søndag 22. mai 2022, klokken 11:54
Sitat fra: Lucaria på søndag 22. mai 2022, klokken 11:35
* Man kan også skifte hjul til 19" på en P hvis det nå er så inmari stor forskjell på lyden, men man kan ikke skifte en LR til en P.

... Men jeg syns vi kan ha en god tone og fortelle om de ulike tingene som fikk oss over på det ene eller andre uten at noen skal idiotforklares

Synes du at du bidrar til "inmari" god tone her? Ganske uelegant at du diskrediterer andre samtidig som du oppfordrer til god tone.

Det framkom kanske dårlig i mitt inlegg, men stjernene er de småtingene som jeg selv tenker over når jeg velger P eller LR. Og jeg mener at det er veldig usikkert hvor stor forskjellen er på støy og komfort, så det var mere ment for om jeg selv syns at det blir for mye ukomfort/støy så får jeg ut med utgiften og styret med å selge orginal felger og kjøpe nye mindre uorginale felger.

I mitt eget hode er dette noe som da vil gå an men jeg kan ikke skifte til en P hvis jeg velger LR, dvs at jeg føler jeg har mer valgmuligheter med en P basert på mine preferanser.

Så beklager dårlig formuelert men som sagt det er mit eget tankesett dette og ikke diskreditering av noen annens tankesett. Hvis du mener P er unødvendige penger så er det jo det fullt legitimt men med samme briller på så mener du da at jeg er usmart og gjør unødvendige valg med mine penger og det mener jeg blir for dumt å hårsårt å drive slik. Jeg skrev jo også at jeg kanske ville valgt en Blå LR hvis det var levering før 2023 så her tror jeg det er utfordring med at vi snakker via et forum og ikke direkte.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Lucariasøndag 22. mai 2022, klokken 12:41
Sitat fra: Handyman på søndag 22. mai 2022, klokken 12:01
Sitat fra: Lucaria på søndag 22. mai 2022, klokken 11:35
.... Da den genererer såpass kraftig så tror jeg det kommer bli mange Y med rustne bremser framover....
Da kan jeg fortelle deg at Tesla ikke sliter med rustne skiver slik mange andre el-blier har hatt store problemer med. Bremsene aktiveres etter gitte kriterier uten at du merker det. Det gjør bla. at bremsene varmes og tørker slik at de ruster mindre. 

Skivene klarer seg nok, men det vil uansett bli orange på selve utsiden av kalipene. Det er som sagt småting og sikkert ikke noe andre bryr seg om, men jeg tror det vil vare lettere å vedlikeholde kalipere med tykk rød lakk fra fabrik. Det handler altså om kosmetiske ting. Mine 2 siste biler har hatt stålkalipere fra fabrikk og jeg syns jeg legger ganske mye tid på å vedlikeholde de, både vaske og male hvert år for at de skal holde seg fine.

Jeg er klar over at jeg er litt pirkete på dette område. Jeg kunne tatt bilder nedover gaten her for å vise hva jeg mener men er usikker om det er lov.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: geearsøndag 22. mai 2022, klokken 12:53
Har ikke studert det, men enten er kalipperne aluminium, eller så er de lakkert sølv eller galvanisert. De er ikke ubehandlet stål iallfall. Mine er fortsatt som nye, på ni måneder gammel bil.

Uansett, ikke kjøp Performance om en ikke er interessert i ytelsene eller felgene eller bremsene eller senkingen (eller helst flere av de), da er det LR som er riktig valg!

Jeg vil ha alle de nevnte punktene. Har ikke tro på at den er bedre på støy eller komfort.

Bare synd at P også er altfor høy i hjulbuene, dårlig design av Tesla, hjulbuene skulle vært 3-4 cm lavere. Senker man nok til at det ser bra ut så blir den for lav under.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Handymansøndag 22. mai 2022, klokken 12:56
Sitat fra: Lucaria på søndag 22. mai 2022, klokken 12:41
Sitat fra: Handyman på søndag 22. mai 2022, klokken 12:01
Sitat fra: Lucaria på søndag 22. mai 2022, klokken 11:35
.... Da den genererer såpass kraftig så tror jeg det kommer bli mange Y med rustne bremser framover....
Da kan jeg fortelle deg at Tesla ikke sliter med rustne skiver slik mange andre el-blier har hatt store problemer med. Bremsene aktiveres etter gitte kriterier uten at du merker det. Det gjør bla. at bremsene varmes og tørker slik at de ruster mindre. 

Skivene klarer seg nok, men det vil uansett bli orange på selve utsiden av kalipene. Det er som sagt småting og sikkert ikke noe andre bryr seg om, men jeg tror det vil vare lettere å vedlikeholde kalipere med tykk rød lakk fra fabrik. Det handler altså om kosmetiske ting. Mine 2 siste biler har hatt stålkalipere fra fabrikk og jeg syns jeg legger ganske mye tid på å vedlikeholde de, både vaske og male hvert år for at de skal holde seg fine.

Jeg er klar over at jeg er litt pirkete på dette område. Jeg kunne tatt bilder nedover gaten her for å vise hva jeg mener men er usikker om det er lov.
Det er skivene som er utfordringen. Kaliperne er jo ikke i stål, og de ruster derfor ikke! De beholder den grå overflaten som de er. Lakk derimot vil ha større risiko for å bli skadet, selv om den skal tåle varme ol. At noen liker farge har jeg ingenting mot, men lakken er nok bare kosmetisk og har vel ingen positive egenskaper på kalipere.
Alle kaliperesn glideflater skal smøres årlig for å sikre bevegelighet slik at ikke bremseklossene ikke slites unødig.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: thebadgersøndag 22. mai 2022, klokken 13:25
Har performance-bremsene noe som helst å si på vanlig kjøring? Jeg trodde de bare hadde en fordel i situasjoner med mye, hard nedbremsing (altså mye varme, og da bedre å fordele over større område).
De vanlige bremsene klarer å lase hjulene, så jeg trodde en enkelt nødbrems for rådyr ville ha samme bremselengde om det var P eller LR.
Å kjøre 5km saktere har i alle fall mye større effekt, så hvis performance oppfordrer til å kjøre litt saktere er det en stor fordel....
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: HalvorVsøndag 22. mai 2022, klokken 13:40
Jeg vet ikke om performance bremser er bedre.. men det kan være.
Det er forskjell på bremselengder på biler, og veldig sjelden at det er de treigeste bilene som stopper raskest. Ref feks carwow sine høyst omtrentlige bremsetester.
Argumenter som å kjøre saktere er fjas, hvis en bremser fra 80 så måles lengden fra 80-0 ikke fra 75-0.. har man en bil som bremser bedre så bremser den bedre fra 75-0 også.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Dieselgubbensøndag 22. mai 2022, klokken 13:49
Sitat fra: Lucaria på søndag 22. mai 2022, klokken 12:30
Sitat fra: Dieselgubben på søndag 22. mai 2022, klokken 11:54
Sitat fra: Lucaria på søndag 22. mai 2022, klokken 11:35
* Man kan også skifte hjul til 19" på en P hvis det nå er så inmari stor forskjell på lyden, men man kan ikke skifte en LR til en P.

... Men jeg syns vi kan ha en god tone og fortelle om de ulike tingene som fikk oss over på det ene eller andre uten at noen skal idiotforklares

Synes du at du bidrar til "inmari" god tone her? Ganske uelegant at du diskrediterer andre samtidig som du oppfordrer til god tone.

Det framkom kanske dårlig i mitt inlegg, men stjernene er de småtingene som jeg selv tenker over når jeg velger P eller LR. Og jeg mener at det er veldig usikkert hvor stor forskjellen er på støy og komfort, så det var mere ment for om jeg selv syns at det blir for mye ukomfort/støy så får jeg ut med utgiften og styret med å selge orginal felger og kjøpe nye mindre uorginale felger.

I mitt eget hode er dette noe som da vil gå an men jeg kan ikke skifte til en P hvis jeg velger LR, dvs at jeg føler jeg har mer valgmuligheter med en P basert på mine preferanser.

Så beklager dårlig formuelert men som sagt det er mit eget tankesett dette og ikke diskreditering av noen annens tankesett. Hvis du mener P er unødvendige penger så er det jo det fullt legitimt men med samme briller på så mener du da at jeg er usmart og gjør unødvendige valg med mine penger og det mener jeg blir for dumt å hårsårt å drive slik. Jeg skrev jo også at jeg kanske ville valgt en Blå LR hvis det var levering før 2023 så her tror jeg det er utfordring med at vi snakker via et forum og ikke direkte.

Ja, det er nyanser. Men merk at jeg ikke har skrevet noe om hva andre bør gjøre med sine penger, så der strekker du det langt.

Men jeg var genuint interessert i å finne ut om P var bedre, for da hadde jeg endret bestilling. P skal også opp i pris i løpet av kort tid, noe som taler for kjøp. Etter å ha lest tråden, håpet jeg at det var forbedring på støy og komfort vs LR. Men etter min mening er det ikke grunnlag til å hevde dette dersom man sammenligner mot 2022 LR. Eier av mars LR med 6 k  km kjørelengde påpekte  med en gang at det var mer støy i P, noe også vår uhøytidelig måling med mobil viste. Det skulle egentlig vært veldig rart om P med 21 tommere skulle være stillere enn LR med 20 tommer for de er nok lik. Se også på finn alle som selger uberturbine felger, så forstår man at mange opplever at det blir lite gummi og demping. Hadde man fått P med 20 tommere, hadde jeg kjøpt P. Men frykter lav interesse og tap på evt salg av 21 uberturbine
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Lucariasøndag 22. mai 2022, klokken 14:38
Ja det virker som de er like og eventuelle forskjeller har å gjøre med sammenligning av biler tilverket ved ulike tider og ikke spesifikt ulike steder.

Uansett syns jeg begge er mye bil for pengene og håper alle her får sine før en eventuell moms i 2023.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: geearsøndag 22. mai 2022, klokken 14:47
Sitat fra: thebadger på søndag 22. mai 2022, klokken 13:25
Har performance-bremsene noe som helst å si på vanlig kjøring? Jeg trodde de bare hadde en fordel i situasjoner med mye, hard nedbremsing (altså mye varme, og da bedre å fordele over større område).
De vanlige bremsene klarer å lase hjulene, så jeg trodde en enkelt nødbrems for rådyr ville ha samme bremselengde om det var P eller LR.
Å kjøre 5km saktere har i alle fall mye større effekt, så hvis performance oppfordrer til å kjøre litt saktere er det en stor fordel....
Dekkene P leveres med har helt sikkert større betydning enn bremsene, uten at jeg vet hvilke dekk den leveres med. Så på en P her om dagen, men glemte å sjekke dekkene. Model 3 P har iallfall blitt levert med kanonbra dekk.

Y LR leveres med Hankook-etellerannet i 19" og Pilot sport EV i 20".
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Lucariasøndag 22. mai 2022, klokken 14:55
Sitat fra: Handyman på søndag 22. mai 2022, klokken 12:56
Sitat fra: Lucaria på søndag 22. mai 2022, klokken 12:41
Sitat fra: Handyman på søndag 22. mai 2022, klokken 12:01
Sitat fra: Lucaria på søndag 22. mai 2022, klokken 11:35
.... Da den genererer såpass kraftig så tror jeg det kommer bli mange Y med rustne bremser framover....
Da kan jeg fortelle deg at Tesla ikke sliter med rustne skiver slik mange andre el-blier har hatt store problemer med. Bremsene aktiveres etter gitte kriterier uten at du merker det. Det gjør bla. at bremsene varmes og tørker slik at de ruster mindre. 

Skivene klarer seg nok, men det vil uansett bli orange på selve utsiden av kalipene. Det er som sagt småting og sikkert ikke noe andre bryr seg om, men jeg tror det vil vare lettere å vedlikeholde kalipere med tykk rød lakk fra fabrik. Det handler altså om kosmetiske ting. Mine 2 siste biler har hatt stålkalipere fra fabrikk og jeg syns jeg legger ganske mye tid på å vedlikeholde de, både vaske og male hvert år for at de skal holde seg fine.

Jeg er klar over at jeg er litt pirkete på dette område. Jeg kunne tatt bilder nedover gaten her for å vise hva jeg mener men er usikker om det er lov.
Det er skivene som er utfordringen. Kaliperne er jo ikke i stål, og de ruster derfor ikke! De beholder den grå overflaten som de er. Lakk derimot vil ha større risiko for å bli skadet, selv om den skal tåle varme ol. At noen liker farge har jeg ingenting mot, men lakken er nok bare kosmetisk og har vel ingen positive egenskaper på kalipere.
Alle kaliperesn glideflater skal smøres årlig for å sikre bevegelighet slik at ikke bremseklossene ikke slites unødig.

Det kan godt vare at Teslas ikke ruster, og at hvis de gjør det så tar det mange flere år slik at det ikke er et problem hvis man beregner å selge innen det. Alle biler jeg har kjøpt (5+ år ikke elbiler) har hatt rustige kalipere og jeg har selv borstet dem rene og malt med sølv kalipermaling. Etter dette har de vart mye lettere å rengjøre, men selv med silvermaling så har de et "ruglete" utseende og jeg føler en glatt yte slik som P-bremser er burde vare lettere å vedlikeholde hvis jeg samenligner med mine.

Men du sier noe der som jeg ikke tenkte over, det vil jo komme småstein osv og lakken kan jo skades. Lurer på om man får kjøpt bedreingsfarge fra Tesla for slike ting. Mener jeg hørte at dem selger småtuber med farge til steinsprut osv, kanske man bør ha kaliperfarge i garagen i tillegg.

Ja dette er kosmetiske ting, å smøre glidepinner og sikre fett på flater er normalt årlig stell som jeg er vant med.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: thebadgersøndag 22. mai 2022, klokken 17:02
Sitat fra: HalvorV på søndag 22. mai 2022, klokken 13:40
Jeg vet ikke om performance bremser er bedre.. men det kan være.
Det er forskjell på bremselengder på biler, og veldig sjelden at det er de treigeste bilene som stopper raskest. Ref feks carwow sine høyst omtrentlige bremsetester.
Argumenter som å kjøre saktere er fjas, hvis en bremser fra 80 så måles lengden fra 80-0 ikke fra 75-0.. har man en bil som bremser bedre så bremser den bedre fra 75-0 også.
Poenget var å heller kjøre 5km saktere hvis man kjører under rådyrforhold, uavhengig av biltype. Aller viktigst for bremselengde er oppmerksomhet, fart og reaksjonstid.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: geearsøndag 22. mai 2022, klokken 17:07
Har dessverre erfart at vilt ikke overholder skiltingen og også befinner seg utenfor områder skiltet med fare for vilt. Plutselig..  ;)
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Radialmandag 23. mai 2022, klokken 07:33
Sitat fra: turfsurf på søndag 22. mai 2022, klokken 10:34
Sitat fra: Radial på søndag 22. mai 2022, klokken 09:33
Personlig ville jeg vurdert Performance om den kom med Trackmode.
Men uten Trackmode, blir det ikke vits for meg
https://ingenext.ca/collections/bonus-module/products/bonus-module-for-tesla-model-y-performance

Rar dings, hva har den feks med rattvarmen å gjøre?😄
Og automatisk opplåsing av bil?
Og virker kun med en type motor? 🤨

Tror jeg ville venta til Tesla eventuelt frigir Trackmode offisielt.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: sfinxernmandag 23. mai 2022, klokken 07:51
Er det noen spesiell grunn til at Tesla ikke gir track mode til YP? Kan den evt komme i en OTA oppdatering ved et senere tidspunkt?
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: turfsurfmandag 23. mai 2022, klokken 07:59
Sitat fra: sfinxern på mandag 23. mai 2022, klokken 07:51
Er det noen spesiell grunn til at Tesla ikke gir track mode til YP? Kan den evt komme i en OTA oppdatering ved et senere tidspunkt?
Er vel bare det at det er en Crossover. EM har tvitret at det skal komme til Y og, men det har vel blitt glemt...
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: sfinxernmandag 23. mai 2022, klokken 08:34
Ligger nok et eller annet sted i den store prioriteringslista  ;).
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: geearmandag 23. mai 2022, klokken 09:11
Burde være en smal sak å implementere, ettersom den bare er en oppblåst 3? Skjønner at man trenger noe læring basert på G-krefter/grep, men bortsett fra det burde dette være en ren kopi av 3 sin track mode. Bør gå an å få presset gjennom noe slikt...
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: sfinxernmandag 23. mai 2022, klokken 09:20
Absolutt  :)! Regner med at det kommer!
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Bellatrixmandag 23. mai 2022, klokken 11:03
Kommet noen konkrete tall på bakkeklaringen til MYP? Har lest fra USA alt fra 1cm forskjell ift LR til 1 tomme.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Kirestirsdag 24. mai 2022, klokken 10:22
Motor har testet P mot LR og er uenige i det mange sier her inne at P er mykere og stillere enn LR:
https://www.motor.no/elbil/kina-tesla-mot-tyskland-tesla/224781
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Klykkentirsdag 24. mai 2022, klokken 10:30
Sitat fra: Kires på tirsdag 24. mai 2022, klokken 10:22
Motor har testet P mot LR og er uenige i det mange sier her inne at P er mykere og stillere enn LR:
https://www.motor.no/elbil/kina-tesla-mot-tyskland-tesla/224781

Ser ut som den hvite LRen er EC-registrert. EC94363 ser det ut som, og da er den registrert i august i fjor.

Men kan skjønne at de stusser over det de nevner av "dårlig byggekvalitet". Er jo som kjent (også sagt fra Musk himself) litt innkjøring og opplæring som kreves på nye fabrikker og nye ansatte, så vil alltid være mer varierende kvalitet i den første perioden på bilene som kommer derifra.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Vurderer en elbilonsdag 25. mai 2022, klokken 07:21
Sitat fra: Klykken på tirsdag 24. mai 2022, klokken 10:30
Sitat fra: Kires på tirsdag 24. mai 2022, klokken 10:22
Motor har testet P mot LR og er uenige i det mange sier her inne at P er mykere og stillere enn LR:
https://www.motor.no/elbil/kina-tesla-mot-tyskland-tesla/224781

Ser ut som den hvite LRen er EC-registrert. EC94363 ser det ut som, og da er den registrert i august i fjor.

Men kan skjønne at de stusser over det de nevner av "dårlig byggekvalitet". Er jo som kjent (også sagt fra Musk himself) litt innkjøring og opplæring som kreves på nye fabrikker og nye ansatte, så vil alltid være mer varierende kvalitet i den første perioden på bilene som kommer derifra.

Hva er forskjellen på LR fra august 2021 og en LR fra mai 2022?

Burde ikke nyansatte være ekstra nøye på ting nettopp for ikke å gjøre feil...?
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Klykkenonsdag 25. mai 2022, klokken 14:00
2021 har generelt litt mindre støydemping, som isolering her og der som har kommet til, mangler doble glass bak, mangler hattehylle og sikkert mer jeg ikke husker. Teknologisk har 2022 fått ny prosessor i MCU. Fra Intel Atom til AMD Ryzen (som er fullblods gamingprosessor med et heftig integrert skjermkort).
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Vurderer en elbilonsdag 25. mai 2022, klokken 14:32
Det kan vel være en 2022 modell som er registrert i august 21?
Nå produseres jo snart 23 modellene...
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Contangoonsdag 25. mai 2022, klokken 14:50
Sitat fra: Vurderer en elbil på onsdag 25. mai 2022, klokken 14:32
Det kan vel være en 2022 modell som er registrert i august 21?
Nå produseres jo snart 23 modellene...
Hvis du leser litt mer her vil du finne ut at Tesla endrer bilene løpende og ikke iht årsmodell. "2022" er i denne sammenheng biler levert etter jul.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: GOSonsdag 25. mai 2022, klokken 23:17
Sitat fra: Klykken på onsdag 25. mai 2022, klokken 14:00
2021 har generelt litt mindre støydemping, som isolering her og der som har kommet til, mangler doble glass bak, mangler hattehylle og sikkert mer jeg ikke husker. Teknologisk har 2022 fått ny prosessor i MCU. Fra Intel Atom til AMD Ryzen (som er fullblods gamingprosessor med et heftig integrert skjermkort).

LR fra may 2022 har vel ikke doble glass bak. Det er kun Performance fra mai 2022 som har dette (smat hattehylle). Selv Tesla her i Norge vet ikke om neste batch med LR  fra Kina kommer med doble glass bak (og hattehylle) eller ei
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Kjeks1torsdag 26. mai 2022, klokken 00:29
Sitat fra: GOS på onsdag 25. mai 2022, klokken 23:17
Sitat fra: Klykken på onsdag 25. mai 2022, klokken 14:00
2021 har generelt litt mindre støydemping, som isolering her og der som har kommet til, mangler doble glass bak, mangler hattehylle og sikkert mer jeg ikke husker. Teknologisk har 2022 fått ny prosessor i MCU. Fra Intel Atom til AMD Ryzen (som er fullblods gamingprosessor med et heftig integrert skjermkort).

LR fra may 2022 har vel ikke doble glass bak. Det er kun Performance fra mai 2022 som har dette (smat hattehylle). Selv Tesla her i Norge vet ikke om neste batch med LR  fra Kina kommer med doble glass bak (og hattehylle) eller ei

2022 LR som kom i mars(?) hadde doble glass bak men ingen hattehylle.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: GOStorsdag 26. mai 2022, klokken 07:55
Sitat fra: Kjeks1 på torsdag 26. mai 2022, klokken 00:29
Sitat fra: GOS på onsdag 25. mai 2022, klokken 23:17
Sitat fra: Klykken på onsdag 25. mai 2022, klokken 14:00
2021 har generelt litt mindre støydemping, som isolering her og der som har kommet til, mangler doble glass bak, mangler hattehylle og sikkert mer jeg ikke husker. Teknologisk har 2022 fått ny prosessor i MCU. Fra Intel Atom til AMD Ryzen (som er fullblods gamingprosessor med et heftig integrert skjermkort).

LR fra may 2022 har vel ikke doble glass bak. Det er kun Performance fra mai 2022 som har dette (smat hattehylle). Selv Tesla her i Norge vet ikke om neste batch med LR  fra Kina kommer med doble glass bak (og hattehylle) eller ei

2022 LR som kom i mars(?) hadde doble glass bak men ingen hattehylle.

Sikker?

Tesla kar som ringte meg i går for å si at jeg måtte ta i mot bilen neste gang jeg ble marchet for å få beholde gammel pris, sa st set var usikkert om de neste fra Kina ville få det eller ei.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: ruslebifftorsdag 26. mai 2022, klokken 08:02
Sitat fra: GOS på onsdag 25. mai 2022, klokken 23:17
Sitat fra: Klykken på onsdag 25. mai 2022, klokken 14:00
2021 har generelt litt mindre støydemping, som isolering her og der som har kommet til, mangler doble glass bak, mangler hattehylle og sikkert mer jeg ikke husker. Teknologisk har 2022 fått ny prosessor i MCU. Fra Intel Atom til AMD Ryzen (som er fullblods gamingprosessor med et heftig integrert skjermkort).

LR fra may 2022 har vel ikke doble glass bak. Det er kun Performance fra mai 2022 som har dette (smat hattehylle). Selv Tesla her i Norge vet ikke om neste batch med LR  fra Kina kommer med doble glass bak (og hattehylle) eller ei

Doble glass bak fra Q1 leveransene på MIC TMYLR
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Contangotorsdag 26. mai 2022, klokken 08:20
Tesla er fascinerende hemmelighetsfulle med specs på bilene. Tror de ansatte selv må lese på Elbilforum hva de siste utgavene har.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: turfsurftorsdag 26. mai 2022, klokken 08:40
Sitat fra: Contango på torsdag 26. mai 2022, klokken 08:20
Tesla er fascinerende hemmelighetsfulle med specs på bilene. Tror de ansatte selv må lese på Elbilforum hva de siste utgavene har.
Tror egentlig ikke de prøver å være hemmelighetsfulle, men har ikke så klart skille når de gjør mindre endringer. De bare endrer på ting når de gjør det. Så da kan det i perioder komme biler med forskjellig spec, og så blir det litt tilfeldig hva man får etter hvilken bil man blir matchet med.

Kan være litt frustrerende for oss forbrukere...
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Contangotorsdag 26. mai 2022, klokken 09:01
Det var ikke en 100% seriøs kommentar fra min side 😊 men er helt enig i kommentaren din om frustrerende for oss forbrukere. Med så mange fabrikker og med en målsetting om like biler må det være en koordinering som de kunne delt i alle fall i etterkant. Kunne vært ganske greit å ha en oversikt over modellendringer. Man må jo ha professorat i Tesla for å eksvs vite hva man får/skal se etter på bruktbiler. Er kanskje egentlig en viktig oppgave for en Tesla klubb når ikke Tesla selv deler informasjonen.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: S4etorsdag 26. mai 2022, klokken 09:11
Sitat fra: Contango på torsdag 26. mai 2022, klokken 09:01
Det var ikke en 100% seriøs kommentar fra min side 😊 men er helt enig i kommentaren din om frustrerende for oss forbrukere. Med så mange fabrikker og med en målsetting om like biler må det være en koordinering som de kunne delt i alle fall i etterkant. Kunne vært ganske greit å ha en oversikt over modellendringer. Man må jo ha professorat i Tesla for å eksvs vite hva man får/skal se etter på bruktbiler. Er kanskje egentlig en viktig oppgave for en Tesla klubb når ikke Tesla selv deler informasjonen.
De er sikkert redd for "Osborn" effekten - at folk vil utsette leveranser for stadig å vente på en ny liten forbedring.
Men de kunne gått informert om forbedringer når alle nye biler blir levert med denne.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Electric cars in Norwaytorsdag 26. mai 2022, klokken 09:19
S4e  :+1:
Enig! Den Osborn" effekten er lei for mange.... og apropo utrykk..motsatt....FOMO gjelder også for mange andre.  Både i bilverden som på børsen  ;)  stakkars de det gjelder som havner i slike situasjoner.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Barid Bellørdag 28. mai 2022, klokken 21:20
For å komme med ennå en personlig erfaring; jeg testet LR (tidlig utgave, lav nyttelast) på mandag og P på fredag. LR bare kjørte jeg lett rundt i nabolaget uten å planlegge noe spesielt, mens P tok jeg gjennom Kobbervikdalen i Drammen, en strekning med elendig asfalt og mange fartsdempere. Tok med meg min 65 år gamle far som komfortkontroll, da målet med testen var å velge mellom LR eller P.

Vi opplevde begge bilen som ganske lik LR på komfort. Den er noe stivere som forventet, men håndterer ujevn vei og fartsdempere bra og føles komfortabel å kjøre. Jeg skal være litt forsiktig med å si noe om støy siden det var en annen vei enn vi testet LR, og det var mye vind, men det opplevdes som ganske det samme, muligens litt mer støy i P. En overraskelse var at setene i P føles veldig annerledes enn de som var i LR* - som tidligere nevnt mer støtte på sidene, men også hardere.

*Er de hvite setene annerledes enn de sorte til vanlig?

Når alt er sagt og tenkt så endte jeg opp med å bestille en P :+1:
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: thebadgerlørdag 28. mai 2022, klokken 21:59
Sitat fra: Barid Bel på lørdag 28. mai 2022, klokken 21:20
*Er de hvite setene annerledes enn de sorte til vanlig?
Har ikke prøvd sorte seter i TMY, men det er forskjell på hvite og sorte seter i TM3
Jeg har eksem og får utslett på ryggen når jeg kjører lengre turer i de sorte setene i TM3, mens de hvite kjørte jeg en hel dag uten problem.
Har hørt noen si at de hvite er mykere, men jeg er ikke like flink til å huske nøyaktig hvordan ting føltes i forskjellige biler. Utslett har vært konsekvent, byttet TM3 fra sort til hvit interiør (samme årsmodell, samme versjon av setene), og det var forskjellen på å ikke kunne bruke bilen til turer og å elske bilen på alle måter.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Mriusonsdag 01. juni 2022, klokken 14:54
Noen som har testet\har MYP og sett på om det er giga-casting eller ikke? er umulig å finne utav hvordan disse  Berlin 2170 blir laget. Om har bygget egen produsjonslinje med de ekstra 600 robotene de skryter av med å fjerne ved bruk av 4680, eller en form for hybridløsning.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Kjeks1onsdag 01. juni 2022, klokken 16:30
Hybridløsning er vel svaret, er cast bake, og ikke cast fremme.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Radialonsdag 01. juni 2022, klokken 23:34
Jeg tenker Performance vil være 2170 i uoverskuelig fremtid, også blir det 4680 på LR når den linja er i gang i Berlin.

Det kreves litt ekstra krutt ut av batteriet i en Performance-versjon, ikke minst høy effekt over tid (spesielt på bane).
Ikke sikkert 4680 er like godt egnet i slike øvelser.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Contangotorsdag 02. juni 2022, klokken 07:21
Sitat fra: Radial på onsdag 01. juni 2022, klokken 23:34
Jeg tenker Performance vil være 2170 i uoverskuelig fremtid, også blir det 4680 på LR når den linja er i gang i Berlin.

Det kreves litt ekstra krutt ut av batteriet i en Performance-versjon, ikke minst høy effekt over tid (spesielt på bane).
Ikke sikkert 4680 er like godt egnet i slike øvelser.
Hvorfor skulle ikke 4680 være like godt eller bedre egnet?
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Handymantorsdag 02. juni 2022, klokken 08:01
Sitat fra: Contango på torsdag 02. juni 2022, klokken 07:21
Sitat fra: Radial på onsdag 01. juni 2022, klokken 23:34
Jeg tenker Performance vil være 2170 i uoverskuelig fremtid, også blir det 4680 på LR når den linja er i gang i Berlin.

Det kreves litt ekstra krutt ut av batteriet i en Performance-versjon, ikke minst høy effekt over tid (spesielt på bane).
Ikke sikkert 4680 er like godt egnet i slike øvelser.
Hvorfor skulle ikke 4680 være like godt eller bedre egnet?
Et moment som mange ser ut til å ikke forstå er at 4680 først og fremst er utviklet for at Tesla kan lage billigere og flere biler.
De har selvfølgelig laget dem så gode som de kan, og de kommer sikkert til å bli gode, men de har også fortalt at det er flere kompromisser. Mitt inntrykk er at veldig mange har for store forventninger til 4680.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Contangotorsdag 02. juni 2022, klokken 08:10
Vel, når 4680 Y'en med ca 15% mindre batteri enn LR har 5,0 mot 4,8 sek til 60 mph så synes jeg ikke det foreløpig er grunnlag for å hevde at de ikke kan fungere i Performance. Teorien rundt batteriet er mye bedre ytelse, ikke dårligere.
Tittel: Sv: Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
Skrevet av: Radialtorsdag 02. juni 2022, klokken 12:14
Sitat fra: Contango på torsdag 02. juni 2022, klokken 08:10
Vel, når 4680 Y'en med ca 15% mindre batteri enn LR har 5,0 mot 4,8 sek til 60 mph så synes jeg ikke det foreløpig er grunnlag for å hevde at de ikke kan fungere i Performance. Teorien rundt batteriet er mye bedre ytelse, ikke dårligere.

Det kreves veldig mye mer effekt å kutte 0-60mph med bare 1 sekund.
For ikke snakke om å holde effekten der over tid krever ekstra god kjøling.
Mange færre kjølekanaler i 4680 vs 2170 (jada, det er annen "tab" løsning etc også)

Matcher godt med en allerede permanent 2170 linje for Performance i Berlin, og at LR ikke starter før de har 4680 batterier å produsere lokalt.