Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Jaguar => i-Pace => Emne startet av: vrom på mandag 25. april 2022, klokken 13:15

Tittel: Ladehastighet
Skrevet av: vrommandag 25. april 2022, klokken 13:15
Har en MY21 i-pace 400 og testet såkalt lynlading (Ionity og Mer) for første gang...

Etter 8 år med ulike teslaer var dette nedslående.

Jeg hadde lest at i-pace skulle lade på ca 100 KW, noe som skule tilsvare ladehastighet på 4-500 km/t.

Fasiten var 100 km/t. Ladet i nesten en time, og maks ladehastighet var 109 km/t. På Høydalsmo etter ca 200 km, temperatur ca +15.

Finnes det noen løsning på dette, utenom bilbytte.. ?
Tittel: Sv: Ladehastighet
Skrevet av: turfsurfmandag 25. april 2022, klokken 14:42
Sitat fra: vrom på mandag 25. april 2022, klokken 13:15
Fasiten var 100 km/t. Ladet i nesten en time, og maks ladehastighet var 109 km/t. På Høydalsmo etter ca 200 km, temperatur ca +15.

Finnes det noen løsning på dette, utenom bilbytte.. ?
Først, oppgi effekt i kW. Og så mangler du SOC. Sannsynligvis var batteriet ditt for kaldt, hva var snittfarten og kjørestil frem til laderen? Det siste er om kupevarmeren stod på når du ladet. Da varmes ikke batteriet.

I-Pace MY21 skal klare ca 100kW en stund, holder egentlig en relativt flat ladekurve. Så ikke så håpløs som mange fremstiller det som.

Om vinteren kan det dog være vanskelig å få varmt batteri på landevei.
Tittel: Sv: Ladehastighet
Skrevet av: vrommandag 25. april 2022, klokken 15:16
Effekt er da gitt av ladehastigheten ? med en range på drøyt 400 og batteri på 90 kwh så snakker vi effekt på under 20kw. Ladehastigheten burde vært 4-500 km/t..

SOC ca 45-50% ("etter ca 200km")

Kan virkelig ikke forstå at batteriet var for kaldt etter 200km og ca 2.5 timer kjøring fra Bærum til høydalsmo, på E18, så E134, ca fartsgrensa hele veien.. Det ville iallefall aldri vært noe problem i en Tesla.
Tittel: Sv: Ladehastighet
Skrevet av: Roy Aasenmandag 25. april 2022, klokken 16:40
Jeg er ikke eier av Jaguar. Men det er relativt kjnet at bilen ikke akkurat er ett lademonster akkurat.
Skal du komme opp mot 100kW, så bør nok batteriet være mye mer nedkjørt, gjerne under 5%.

Å få ladet en Jaguar som en Tesla blir nok bare med drømmen. 

Nå er det flere har som kjører akkurat Jaguar og kan sikkert komme med detaljer etterhvert som de våkner :-)

Tittel: Sv: Ladehastighet
Skrevet av: turfsurfmandag 25. april 2022, klokken 16:49
Sitat fra: Roy Aasen på mandag 25. april 2022, klokken 16:40
Jeg er ikke eier av Jaguar. Men det er relativt kjnet at bilen ikke akkurat er ett lademonster akkurat.
Skal du komme opp mot 100kW, så bør nok batteriet være mye mer nedkjørt, gjerne under 5%.

Dette stemmer ikke i det hele tatt. I-Pace har ganske flat ladekurve opp mot 50%, men begynner å stupe kraftig rund 70%.

Men dette krever varmt batteri og klima av under lading.
Tittel: Sv: Ladehastighet
Skrevet av: turfsurfmandag 25. april 2022, klokken 16:54
Sitat fra: vrom på mandag 25. april 2022, klokken 15:16
Effekt er da gitt av ladehastigheten ? med en range på drøyt 400 og batteri på 90 kwh så snakker vi effekt på under 20kw. Ladehastigheten burde vært 4-500 km/t..

Siden forbruk er ett ca tall så vil km/t være veldig unøyaktig. Tilgjengelig kapasitet er vanligvis rundt 84kWh foresten.

Ellers svarte du ikke på om klimaanlegg var på under lading.

Det kan jo være problemer med ladestasjonen, vår I-Pace var stort sett grei å oppnå opp mot 100kW på i sommerhalvåret ihvertfall.
Tittel: Sv: Ladehastighet
Skrevet av: espenrimandag 25. april 2022, klokken 18:22
Jeg er litt overrasket over hvor mye pes I-Pace får for ladehastigheten sin, jeg får god fart på min FE, og jeg trenger ikke å ha kjørt den ned til 5% som noen her melder. Det virker ikke som I-Pace har noen "kunstige" grenser for når de struper lading, men at det er bestemt av temperatur på batteri + SoC. Noen biler lar deg jo ikke oppnå optimal ladekurve hvis man plugger inn over XX% f.eks.

Når det er kaldt bruker bilen derimot gjerne 10-15 minutter på å få lunk i batteriet før farten tar seg opp.
Tittel: Sv: Ladehastighet
Skrevet av: turfsurfmandag 25. april 2022, klokken 18:27
Sitat fra: espenri på mandag 25. april 2022, klokken 18:22
Jeg er litt overrasket over hvor mye pes I-Pace får for ladehastigheten sin, jeg får god fart på min FE, og jeg trenger ikke å ha kjørt den ned til 5% som noen her melder.
Enig i at den får urimelig mye pes, den er ikke så ille. Men maks 100kW og ingen mulighet til forvarming av batteri utenom jojokjøring er litt sub-standard.

Opplevde det ikke som ett problem på ferieturer på sommeren o.l, men har man det litt travelt om vinteren kan det være i overkant.
Tittel: Sv: Ladehastighet
Skrevet av: Ingeniørenmandag 25. april 2022, klokken 19:14
Sitat fra: espenri på mandag 25. april 2022, klokken 18:22
Jeg er litt overrasket over hvor mye pes I-Pace får for ladehastigheten sin, jeg får god fart på min FE, og jeg trenger ikke å ha kjørt den ned til 5% som noen her melder. Det virker ikke som I-Pace har noen "kunstige" grenser for når de struper lading, men at det er bestemt av temperatur på batteri + SoC. Noen biler lar deg jo ikke oppnå optimal ladekurve hvis man plugger inn over XX% f.eks.

Når det er kaldt bruker bilen derimot gjerne 10-15 minutter på å få lunk i batteriet før farten tar seg opp.

Stemmer veldig bra med det jeg opplevde ved lading på 50 KW lader i Hemsedal sentrum i vinter. Opplevde og at når nabobilen forsvant så gjorde lade hastigheten et solid hopp opp så noen steder deler man på ressursene. Ellers hurtiglader jeg så sjelden at grunnlaget er minimalt for å synse...

Edit: Registrerte at bilen startet å lade på 12 kW (!) så skitt tenkte jeg når jeg puslet bort til nærmeste bensinstasjon for en pølse, så var den plutselig på 25-35-44 kW og ila ikke veldig lang tid var jeg på 84% på denne 50kW laderen - alt registrert på WattCat. Ladet fra ca 40% etter en kjøretur fra Tranby ved Drammen - ca 20 mil ved noen kalde.
Tittel: Sv: Ladehastighet
Skrevet av: vromtirsdag 26. april 2022, klokken 10:26
Sitat fra: turfsurf på mandag 25. april 2022, klokken 16:54
Sitat fra: vrom på mandag 25. april 2022, klokken 15:16
Effekt er da gitt av ladehastigheten ? med en range på drøyt 400 og batteri på 90 kwh så snakker vi effekt på under 20kw. Ladehastigheten burde vært 4-500 km/t..

Siden forbruk er ett ca tall så vil km/t være veldig unøyaktig. Tilgjengelig kapasitet er vanligvis rundt 84kWh foresten.

Ellers svarte du ikke på om klimaanlegg var på under lading.

Det kan jo være problemer med ladestasjonen, vår I-Pace var stort sett grei å oppnå opp mot 100kW på i sommerhalvåret ihvertfall.

Var kona som kjørte, så usikker. Tipper de satt i bilen, og at klima var på. Det burde jo hatt 0 å si, når vi snakker effekt opp mot 100kw - men det er kanskje verdt å prøve med avskrudd klima. Om tilgjengelig batteri bare er 84kwh, betyr vel det bare at effekten var enda lavere enn jeg skrev.. Får håpe det var noe feil med ladestasjonen, vi hadde siktet oss inn på akkurat denne fordi jeg trodde Ionity hadde de raskeste.
Tittel: Sv: Ladehastighet
Skrevet av: turfsurftirsdag 26. april 2022, klokken 10:45
Sitat fra: vrom på tirsdag 26. april 2022, klokken 10:26
Var kona som kjørte, så usikker. Tipper de satt i bilen, og at klima var på. Det burde jo hatt 0 å si, når vi snakker effekt opp mot 100kw - men det er kanskje verdt å prøve med avskrudd klima.
Det er ikke snakk om tilgjengelig effekt. I-Pace kan enten varme batteriet, eller kupeen. Har man kupevarmer på så vil batteriet kun varmes av effekt-tapet ved lading. Det er en oppskrift på treg lading, dog verst om vinteren. Jeg gikk selv på den smellen de første gangene jeg hurtigladet.

Når batteriet har blitt varmt nok kan man godt skru på kupevarmen, siden effekt-tapet ved høyere ladeeffekt er nok til å vedlikeholde varmen i batteriet.

20kW er dog veldig lav effekt, håper det var feil. Km/t ladefart indikasjonen i I-Pace appen er upålitelig, jeg har ofte sett den indikere helt borti natta verdier. Man må se på effekt på ladestasjonen eller se på mottatt energi over tid.
Tittel: Sv: Ladehastighet
Skrevet av: vromtirsdag 26. april 2022, klokken 12:10
Takk for info, husker på det til neste gang.

På den positive siden; rekkevidden var bedre enn fryktet - hadde sannsynligvis rukket fram til Sveio (fra Oslo) uten å lade, 436 km (var tilnærmet like mye igjen på tanken som det ble ladet på høydalsmo).

ECO mode var på, det kan kanskje ha noe å si for temperaturen på batteriet ?
Tittel: Sv: Ladehastighet
Skrevet av: turfsurftirsdag 26. april 2022, klokken 15:43
Sitat fra: vrom på tirsdag 26. april 2022, klokken 12:10
På den positive siden; rekkevidden var bedre enn fryktet - hadde sannsynligvis rukket fram til Sveio (fra Oslo) uten å lade, 436 km (var tilnærmet like mye igjen på tanken som det ble ladet på høydalsmo).

ECO mode var på, det kan kanskje ha noe å si for temperaturen på batteriet ?
Ja, rekkevidden er slett ikke så ille. Mange har rakket ned på I-Pace for kort rekkevidde, men med nyere firmware er den ikke så ille. Ikke vanskelig å kjøre godt over 40 mil om sommeren med 20" felger.

ECO mode vil nok påvirke temperaturen på batteriet, men hvordan vet jeg ikke. Tesla S/X fikk jo varmere batteri i range mode.
Tittel: Sv: Ladehastighet
Skrevet av: geearonsdag 27. april 2022, klokken 08:55
Sitat fra: vrom på mandag 25. april 2022, klokken 15:16
Effekt er da gitt av ladehastigheten ? med en range på drøyt 400 og batteri på 90 kwh så snakker vi effekt på under 20kw. Ladehastigheten burde vært 4-500 km/t..

SOC ca 45-50% ("etter ca 200km")

Kan virkelig ikke forstå at batteriet var for kaldt etter 200km og ca 2.5 timer kjøring fra Bærum til høydalsmo, på E18, så E134, ca fartsgrensa hele veien.. Det ville iallefall aldri vært noe problem i en Tesla.
Her er ladekurve fra Fastned under optimale forhold, oppdatert for fire måneder siden, så ser du hva du kan forvente.

 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
Tittel: Sv: Ladehastighet
Skrevet av: geearonsdag 27. april 2022, klokken 08:56
Sitat fra: turfsurf på mandag 25. april 2022, klokken 18:27
Sitat fra: espenri på mandag 25. april 2022, klokken 18:22
Jeg er litt overrasket over hvor mye pes I-Pace får for ladehastigheten sin, jeg får god fart på min FE, og jeg trenger ikke å ha kjørt den ned til 5% som noen her melder.
Enig i at den får urimelig mye pes, den er ikke så ille. Men maks 100kW og ingen mulighet til forvarming av batteri utenom jojokjøring er litt sub-standard.
Og at man må sitte med klima avslått i kupéen under lading, og at forbruket fortsatt er helt i øvre del av skalaen ut fra størrelsen på bilen (som gir dårlig ladehastighet også i km/t, som til slutt er det som betyr noe).

Er det virkelig så rart at en pris fra et premiummerke, med premium pris, får pes for dette? Kunne ventet meg slikt fra Kina-Rollsen eller noe i den duren, men fra Jaguar bør man definitivt kunne forvente noe helt annet. Forventningene mine er iallfall at den type bil bør være helt i toppen, for å ikke skuffe.
Tittel: Sv: Ladehastighet
Skrevet av: Ingeniørenonsdag 27. april 2022, klokken 09:17
Sitat fra: geear på onsdag 27. april 2022, klokken 08:56
Sitat fra: turfsurf på mandag 25. april 2022, klokken 18:27
Sitat fra: espenri på mandag 25. april 2022, klokken 18:22
Jeg er litt overrasket over hvor mye pes I-Pace får for ladehastigheten sin, jeg får god fart på min FE, og jeg trenger ikke å ha kjørt den ned til 5% som noen her melder.
Enig i at den får urimelig mye pes, den er ikke så ille. Men maks 100kW og ingen mulighet til forvarming av batteri utenom jojokjøring er litt sub-standard.
Og at man må sitte med klima avslått i kupéen under lading, og at forbruket fortsatt er helt i øvre del av skalaen ut fra størrelsen på bilen (som gir dårlig ladehastighet også i km/t, som til slutt er det som betyr noe).

Er det virkelig så rart at en pris fra et premiummerke, med premium pris, får pes for dette? Kunne ventet meg slikt fra Kina-Rollsen eller noe i den duren, men fra Jaguar bør man definitivt kunne forvente noe helt annet. Forventningene mine er iallfall at den type bil bør være helt i toppen, for å ikke skuffe.

Enig at det er kritikkverdig av Jaguar å "nesten ikke gjøre noen ting" med bilen de 3-4 årene den har eksistert - de havner litt bakpå, men ville fortsatt kjøpt Jaguar da jeg verdsetter de andre tingene ved bilen mye høyere enn rekkevidde, ladehastighet mm. Hvem sitter forresten i bilen når den lader - man finner da en plass man kan gjøre noe eller så tar man seg en spasertur ? Prøve å sitte en time med bilen full av unger f.eks.
Tittel: Sv: Ladehastighet
Skrevet av: geearonsdag 27. april 2022, klokken 09:31
Tjah, skjønner det er fjern tanke når må ha av klimaanlegget, men vi har ikke det problemet på våre biler, og spesielt i kaldt/dårlig vær sitter vi ofte i bilen under lading, hele bølingen på fem, og det pleier å være særdeles lite problematisk. Enten det er med Netflix på skjermen eller med hver sin mobiltelefon. Og vi er definitivt ikke alene om å sitte i bilen under lading, det er bare å løfte blikket og se rundt seg på ladestasjonene. Praksisen henger nok sammen med hvilke ladesteder man frekventerer, og fasilitetene som finnes der.
Tittel: Sv: Ladehastighet
Skrevet av: turfsurfonsdag 27. april 2022, klokken 10:04
Sitat fra: geear på onsdag 27. april 2022, klokken 09:31
Praksisen henger nok sammen med hvilke ladesteder man frekventerer, og fasilitetene som finnes der.
Og så henger det vel og sammen med hvor lenge man lader. Sjelden man må lade en time med TMY/3.
Tittel: Sv: Ladehastighet
Skrevet av: espenrionsdag 27. april 2022, klokken 10:07
Sitat fra: geear på onsdag 27. april 2022, klokken 08:56
Og at man må sitte med klima avslått i kupéen under lading, og at forbruket fortsatt er helt i øvre del av skalaen ut fra størrelsen på bilen (som gir dårlig ladehastighet også i km/t, som til slutt er det som betyr noe).

Er det virkelig så rart at en pris fra et premiummerke, med premium pris, får pes for dette? Kunne ventet meg slikt fra Kina-Rollsen eller noe i den duren, men fra Jaguar bør man definitivt kunne forvente noe helt annet. Forventningene mine er iallfall at den type bil bør være helt i toppen, for å ikke skuffe.

Ladekurven er sammenlignbar med EQC, og ser man på lading VS forbruk/rekkevidde er vi heller ikke milevis unna E-Tron i praksis. Den er slett ikke best i klassen, men jeg mener fortsatt den får uforholdsmessig mye pes, både på forbruk og ladehastighet.

Sammenlignet med disse to bilene har Jaguar også bedre rekkevidde, og er vel godt plassert i mellom dem i plass.

Det skal også være bra kjølig ute om du ikke tåler å skru av klimaanlegget i 10 minutter, det er hvertfall ingen dealbreaker for min del!

Også kan jeg være enig med flere her at de burde utviklet produktet sitt mer etter lansering, men det er jo en fjern tanke for de fleste "tradisjonelle" bilprodusenter.
Tittel: Sv: Ladehastighet
Skrevet av: turfsurfonsdag 27. april 2022, klokken 10:14
Sitat fra: geear på onsdag 27. april 2022, klokken 08:56
Er det virkelig så rart at en pris fra et premiummerke, med premium pris, får pes for dette? Kunne ventet meg slikt fra Kina-Rollsen eller noe i den duren, men fra Jaguar bør man definitivt kunne forvente noe helt annet. Forventningene mine er iallfall at den type bil bør være helt i toppen, for å ikke skuffe.
Akkurat lading synes jeg de fortjener pes for, sell om det i praksis ikke utgjør fryktelig mye. Rekkevidde er litt ufortjent, forskjellen mellom f.eks I-Pace og vår X100 var minimal, både rekkevidde og forbruk. T.o.m snittfart på lading hvis man ladet opp til 80% var de jevne på.

Klart sammenligner man med dagens biler så er den litt bakpå, men det er nok ikke mere enn 10% lavere rekkevidde på I-Pace enn på f.eks ID.4 GTX.
Tittel: Sv: Ladehastighet
Skrevet av: jkirkeboonsdag 27. april 2022, klokken 10:36
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 27. april 2022, klokken 09:17
Hvem sitter forresten i bilen når den lader - man finner da en plass man kan gjøre noe eller så tar man seg en spasertur ? Prøve å sitte en time med bilen full av unger f.eks.

Ikke uvanlig at jeg sitter i bilen når jeg lader, om jeg ikke skal spise. Ser mange andre som gjør det samme. Ofte henger jeg iPad'en over rattet og ser en episode av favorittserien min ;)
Tittel: Sv: Ladehastighet
Skrevet av: Contangoonsdag 27. april 2022, klokken 22:26
Vi har solgt vår. Ladehastighet vinterstid gjorde det særs ulystbetont å bruke den til lengre turer da. Så synes vi rett og slett den var en upraktisk elbil med et infotainment som var dårlig og med en app som ikke var god nok. Var lei av å måtte fysisk plugge ut fordi det ikke gikk å sette ladegrense og appen halvparten av gangene meldte "en feil har oppstått". At det også er et produkt Jaguar hverken vil utvikle eller understøtte med mer funksjonalitet spilte også inn. Rekkevidden var tilstrekkelig for oss, men ikke mer. Det er ikke en veldig romslig bil (som MX) og bruker mye strøm for størrelsen. Men en særs god bil å kjøre og med god materialkvalitet. Skjønner at mange prioriterer annerledes enn oss.
Tittel: Sv: Ladehastighet
Skrevet av: Trekkoppbiltorsdag 28. april 2022, klokken 22:13
Sitat fra: vrom på mandag 25. april 2022, klokken 13:15
På Høydalsmo etter ca 200 km, temperatur ca +15.

Finnes det noen løsning på dette, utenom bilbytte.. ?
Jeg forstår ikke helt hvorfor man skal lynlade etter 200km, når man har et batteri på 90kwt.

Løsning utenom bilbytte, kunne være å starte turen med 60-70% SOC, så batteriet blir tomt nok for hurtiglading etter 200km.

Men jeg vil heller anbefale bilbytte.
Hvis du heller kjører en bil med mindre batteri, så det går ganke tomt etter 200km,  så kan det passe å hurtiglade eller lynlade da.
Aller helst vil jeg anbefale en dieselbil:
Bilister som starter hurtiglading på halvfullt batteri, sliter batteriet så mye, at jeg trur det er mindre ressurskrevende å kjøre dieselbil.
Med en dieselbil, kan du fylle etter 200km, og du kan stoppe og fylle så ofte du vil.

Jeg har sjølv lånt bort en Leaf til naboer som ikke hadde penger  til å holde sin gamle dieselbil i orden. Det viste seg at de var av den typen som stopper på halfullt batteri for å hurtiglade, og da tapte batteriet seg så mye, at jeg fant ut at det er mye mer lønnsomt om dem kjører dieselbil, og det gjør de nå.

Jeg ser det som et kvalitetstrekk ved en bil, at den setter ned ladehastigheta når batteriet er halvfullt. Det som betyr noe med et batteri, er at det holder seg over tid, og at det har bra egenskaper etter mange år. Derfor liker jeg i-pace, hvor fabrikanten skåner batteriet.
Når batteriet er på 90kwt, ser jeg ikke behov for å lynlade over halvfullt batteri. Hvis man starter turen med fullt batteri, og kjører det ganske tomt før man lynlader, og man deretter lynlader opp til halvfullt, så burde man ha til de fleste dagsetappene.
Tittel: Sv: Ladehastighet
Skrevet av: Ingeniørenfredag 29. april 2022, klokken 08:21
^ Der er trolig psykologi... gjorde det samme for litt siden når jeg skulle til Hemsedal, selv om jeg egentlig viste at jeg kunne kjøre frem og tilbake om det ikke ble 10-15 kalde, men det kunne det blitt, og var meldt kaldt noen dager før selv om det ikke ble så ille....