Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Nissan => Leaf 2010-2017 => Emne startet av: Bodø_EL på tirsdag 11. september 2012, klokken 12:30
Bruker den orginale 10a laderen. Plugger i laderen hver kveld, så jeg har 100% når jeg kjører på jobb.
Nå begynner det å bli kaldt ute kl 0700, så jeg har testet forvarming i 14 dager.
Men til min store fortvilelse er det mye dugg på innsiden av vinduene og synes ikke det er spesielt varmt i kupeen heller (13-15 grader max) Ute temperaturer har variert fra 3-14 grader disse dagene.
Kan jeg bare innstille forvarmingen til det tidspunktet jeg skal kjøre (Departure) ??
Bruker forvarmingen strøm fra nettet (laderen) hvis batteriet er fulladet og laderen bare står i??
Får jeg en mer effektiv forvarming med 15-16 amp lader?
Hvor lenge og når starter forvarming ved Departure kl 0700 ??
La merke til at FLOW (mode) startet mot gulvet ved oppstart av forvarming. Kan dette endres til f.eks Flow (mode) mot vindu for å eliminere dugg ??
Prøv å skru av AC en stund før du parkerer bilen, det kan være restfuktighet på kondenseren som havner i bilen når du forvarmer den. Forvarming står på resirkulering, og ingenting av disse innstillingene kan endres. Resirkulering og 25℃
Når det kommer til bruk at tidsuret i bilen, så kan jeg faktisk ikke huske om tidsuret har bilen ferdig oppvarmet til satt tid og deretter skrur den av, eller om den starter oppvarmingen ved gitt tidspunkt. Dette bør være lett å teste selv, og er av stor betydning for hvor varmt det er i bilen dersom du kommer ut 10 minutter etter satt tidspunkt :)
Etter at vi fikk ordnet med carwings for Android så har jeg bare starter forvarmingen et kvarters tid før jeg skal ut i bilen.
Mener tidsuret fungerer på to måter avhengig av hva du bruker:
- I bilen: Tiden er når oppvarming er ferdig
- Fra Carwings: Tiden når oppvarming starter
Jeg har aldri hatt problemer med dugg i bilen om morgenen og bilen er god og varm. Hvis jeg kjører 10 minutter før timeren går av, står vifta på og blåser godt inne i bilen.
Sliter med det samme i min bil. Syns det skulle være litt rart at det er kondens fra AC som er problemet. Kommer jo ikke dugg når du kjører og har varme på!
Tror heller problemet er at luften blir resirkulert. Er veldig klamt og mye dugg i min bil etter og har hatt på varmen. Kjørte en del uten ac i dag og skal se om problemet er likt i morgen...
Dette var mye diskutert forrige vinter. Jeg har nesten aldri hatt problemer med dugg, men jeg skrur av A/C så fort jeg ser det lyser på kalde høstdager og om vinteren.
Har over 20000km no, og duggen får du uansett hva du gjør. Det kommer av at den går kun på resirkulering.
Har prøvd alt. Virkelig gale blir det når det er regn og snø, og bilen blir forvarmet (når den står ute).
Det tar jo så lang tid å bli kvitt alt dugg og vann på innsiden av bilen før du kan kjøre. :(
Så jeg bare starter forvarmingen max 15minutter før jeg skal kjøre, det hjelper en god del. :-\
Hele styringen på varmeanlegget må jo ha vært en stor glipp fra nissan. >:(
Ellers en kjempebil! ;D
Har nå prøvd å kjøre uten ac, men til ingen nytte. Dugg uansett hva jeg gjør. Vurderte å kjøpe en liten vifte fra biltema som blåser på frontruten, men har jo ingen timer på den, Men tror nok alternativet mitt blir å ikke bruke forvarming. Veldig synd da dette var en stor grunn for at jeg kjøpte Leaf.
Har enda ikke brukt CARWINGS å forvarmet med app'en. Kan jeg sette så lenge forvarming jeg vil med den ??
Jeg har tidligere satt inn en fuktsluker (søk på biltema el.) i den gamle fossilbilen vinterstid for å unngå dugg, og dette har fungert bra.
Dette burde strengt tatt ikke være nødvendig i en ny bil med AC, men hvis det kan bidra til at man kan bruke forvarmingsfunksjonen så er det vel verdt det.
Sitat fra: marius161 på onsdag 12. september 2012, klokken 12:31
Har nå prøvd å kjøre uten ac, men til ingen nytte. Dugg uansett hva jeg gjør. Vurderte å kjøpe en liten vifte fra biltema som blåser på frontruten, men har jo ingen timer på den, Men tror nok alternativet mitt blir å ikke bruke forvarming. Veldig synd da dette var en stor grunn for at jeg kjøpte Leaf.
Har enda ikke brukt CARWINGS å forvarmet med app'en. Kan jeg sette så lenge forvarming jeg vil med den ??
Dersom du starter forvarming med appen vil den starte og holde 25°C i kupeen i 2 timer dersom bilen er tilkoblet strøm, 15 minutter dersom den er frakoblet.
Dersom det er dugg i bilen så er der selvsagt mest effektivt å bruke AC for å fjerne denne. Men kjør viften uten AC i 5-10 minutter før du parkerer bilen slik at kondenseren får tid til å tørke. Problemet er det at bilen er satt opp med resirkulering på forvarmingen, og da blir ikke fuktigheten byttet ut i kupeen. Dessverre kan vi ikke skru av dette.
Jeg parkerer i garasje, og har opplevd fukt på vinduene på vinterstid etter bruk av forvarming, men det har bare inntruffet de gangene jeg har kjørt med AC på rett før jeg parkerte bilen. Dersom det er fuktigt på gulvene inne i bilen vil det selvsagt dugge uansett når du varmer opp bilen...
Å kjøre uten AC før man parkerer gjør ingen forskjell. Kjørte siste 15min uten AC og det var akkuratt like mye dugg inne i bilen i dag morges. Da sto klima på i ca 20 min før jeg kom ut.
Så problemet ligger nok i at den står på resirkulering...
Noen som vet hvor denne motoren som styrer resirken ligger? Kan jo bare ta strømmen til den. Bruker aldri resirk alikevell!
Sitat fra: BE på onsdag 12. september 2012, klokken 12:51
Dersom du starter forvarming med appen vil den starte og holde 25°C i kupeen i 2 timer dersom bilen er tilkoblet strøm, 15 minutter dersom den er frakoblet.
Jeg har også sett dette med temperatur men hos meg så har den (uansett om jeg brukker carwings eller timer) begynt med innstilt temperatur på klima.
Jeg benytter forvarming om morgenen og den er ikke overvettes varm, holder de 18 gradene som er stilt inn. Det samme gjelder når jeg starter den med appen (Carwings)....
Hele greia på en elbil er å bruke minst mulig strøm -og oppvarming av kupeen er en viktig faktor når det gjelder det totale strømforbruket.
Ved forvarming er det sannsynlig at man går fra "ekstreme" temperaturer (-20 i Norge, +50 i Arizona) til ønsket temperatur (~20 grader). Å ikke bruke resirkulering i denne fasen er å fyre for kråka!
Jeg har ikke hatt problemer med fukt ved bruk av forvarming, men jeg lar den varme litt ekstra på kalde dager.
Thomas
Sitat fra: Mr_Stian på onsdag 12. september 2012, klokken 13:53Noen som vet hvor denne motoren som styrer resirken ligger? Kan jo bare ta strømmen til den. Bruker aldri resirk alikevell!
Jeg har tenkt samme tanken. Burde være mulig å lage brytere for resirk-spjeld og ikke minst mulighet for å slå av varmekolbe om sommeren. Brytere er det enkleste. Sw-mod/hack det beste og mest elegante, men også det vanskeligste.
Har hatt Leaf siden desember 2011 og min erfaring er at dette er den bilen med best vintercomfort jeg noen gang har hatt. Behagelig forhånds oppvarmet kupe og herlig varme i rattet er helt supert. Benyttet forhåndsvarme hver dag sist vinter og begynt å bruke den nå på kalde høstdager. Jeg har også opplevd dugg på vinduene i fuktig vær noen ganger men den forsvinner raskt når jeg bruker viften på 4-5 "hakk" og AC er på. Men som jeg og andre har sagt tidligere på forumet så er det lurt å tørke ut anlegget med AC skrudd av i slutten av en "fuktig" kjøretur. Og med viften på fullt (eller nesten fullt) går prosessen mye fortere. Dette får man igjen med mindre dugg til neste tur. Når Leaf'en forhåndsvarmer er det med resirkulering på og AC er faktisk av selv om AC-lyset lyser, - litt forvirrende, men slik er det. Det er klart den mest energiøkonomiske måten å gjøre det på, men ulempen er dugg i fuktig vær. Hvis AC kompressoren hadde vært på ved forhåndsvarming ville vi ikke fått dugg, men strømforbruket hadde da vært noe høyere. Så det er nok et kompromiss Nissan har gjort.
Da må lampa i min AC stå feil vei, for i dag slo jeg av A/C, og da spratt måleren på skjermen opp på 4,5 kW. Når jeg slop på A/C igjen datt den til 1,5.
Mine erfaringer fra i fjor finter og vår, samt nå på høsten:
Bruk av A/C betyr dugg på ruta ved forvarming. Testet begge deler flere ganger, og det er 100% bankers hver gang... Bruker aldri A/C hvis det ikke er behov uansett.
Bruker jeg 10A lader blir bilen ikke like fort varm, og heller like varm, som når jeg bruker 16A. I tillegg trekkes det noe strøm fra batteriet ved bruk av 10A som synes på SOC meteret. (Mister et par %)
Timer i bilen forteller når bilen skal være ferdig varmet. (Den beregner selv når den må fyre opp, på samme måte som Webasto og Eber gjør.)
Timer fra telefon forteller når den skal skrus på. Altså må man tenke selv...
Grei løsning for å kvitte seg med fukt i bilen er å kjøre den 2-3 timer med oppvarming (startet fra carwings!) med bilen i garasje i litt gløtt på vinduene. Da dugger det ikke mye neste gang du kjører forvarming:)
Det beste hadde vert om noen med kunnskap på bilelektro kunne lage en "How to" for å koble ut resirkuleringen ved forvarming :) Evt finne ut hvordan man kobler ut dette spjeldet for omluft, slik at det står konstant åpent.
Idéelt sett burde det stå i en "halvveisposisjon", fordi hvis det står helt åpent så blåser det konstant kald luft inn i bilen, som gjør det vanskelig å få den varm!
Det tar lang nok tid ved 10A på omluft om det er kaldt nok. Friskluft er ikke nødvendig. Ingen løse kupévifter henter friskluft? Slutt og bruk A/C på høst/vinter og problemet er løst :)
For noen dager var det så fuktig inne i bilen at det var hakket før det regnet. Og jeg har ikke brukt A/C.
Det er ikke bare et problem at man må vente i flere minutter på at innsiden av vinduene skal bli gjennomsiktige, men også at kondensen setter seg på brytere og alt av elektronikk inne i bilen.
For ordens skyld - jeg har ikke barn, bilen er ren, og jeg trekker ikke masse fuktighet inn i bilen. Den står i en garasje på jobb.
Joda,det er utfordringer med EL.-bil. Det blir litt som min første bil for 35 år siden. Opel Kadett med meget dårlig varme.
Dette er egentlig ikke et elbil-problem, men et softwareproblem (uavhengig av type motor).
Det kan lett fikses ved å åpne for luft utenfra for 1 minutt og ha resirkulasjon i 4 minutter, og la viften gå raskere.
Jeg lurer på om det er forskjell på bilene?
Har til nå ikke vært plaget av fukt, og jeg kommer til kald bil både i Oslo og Asker som har litt forskjellig klima (tørrere luft i Asker). Bruker bare AC når det er veldig varmt eller veldig fuktig (regn).
Men jeg skal innrømme at jeg forvarmer bilen når jeg kan, særlig når det er -20 :D
Thomas
Tviler litt på det. Jeg har også opplevd fukt et par ganger. Og det er ganske mye også. Det blir flotte rennemerker på innsiden av ruten. Men dette er nok fordi A/C tilfeldigvis har forblitt på etter at jeg har trykket gjennom alle modusene ved forrige tur.
Nå har jeg sluttet å fikle så mye med varmeapparatet. Det står "alltid" på luft opp og ned, regulerer resten med temp og vifteknapp. Auto er aldri på.
Det er åpenbart at det er flere designfeil ved styringen av dette klimaanlegget. Men det er til å leve med. Aller helst ville jeg hatt alt på manuelle brytere. Med eget hjul for å bestemme effekt på varmeren.
Sitat fra: leafster på tirsdag 09. oktober 2012, klokken 10:08
Tviler litt på det. Jeg har også opplevd fukt et par ganger. Og det er ganske mye også. Det blir flotte rennemerker på innsiden av ruten. Men dette er nok fordi A/C tilfeldigvis har forblitt på etter at jeg har trykket gjennom alle modusene ved forrige tur.
Nå har jeg sluttet å fikle så mye med varmeapparatet. Det står "alltid" på luft opp og ned, regulerer resten med temp og vifteknapp. Auto er aldri på.
Det er åpenbart at det er flere designfeil ved styringen av dette klimaanlegget. Men det er til å leve med. Aller helst ville jeg hatt alt på manuelle brytere. Med eget hjul for å bestemme effekt på varmeren.
Hvis du vil bruke Autostillingen uten AC er dette også mulig. Trykk Auto, Defroster på, AC av, Defroster av.
Er dette en bug eller 'feature'? Eller som Bill ville sagt; 'Un-documented feature'...
På denne tiden av året opplever jeg at jeg må kjøre med defroster på nesten konstant - ellers dugger ruten igjen for meg. Av alle biler jeg har hatt er dette den eneste hvor ruta dugger så elendig fort...
Mer ett "easter egg" enn en feature.
Man bruker tilsvarende fremgangsmåte (trykke på tilsynelatende ikke-relaterte knapper) for å komme inn i "debug modus" også.
Thomas
Jeg har en times kjøring til jobb og opplever sjeldent eller aldri dugg.
Bilen står til forvarming (20 - 22 grader). Jeg bruker ikke varme når jeg kjøre men trykke på mode slik at jeg har luft på bena og ruta. (friluft uten vifte) Har til nå ikke merket noe ,jeg vaska ruta med godt zalo vann når jeg fikk bilen, av erfaring så bruker de som vasker bilen noe produkt som legger igjenn en rar hinne som det fester seg mye rart til.
Har kun 10A EVSE
Sitat fra: Kryten på tirsdag 09. oktober 2012, klokken 13:47
Jeg har en times kjøring til jobb og opplever sjeldent eller aldri dugg.
Bilen står til forvarming (20 - 22 grader). Jeg bruker ikke varme når jeg kjøre men trykke på mode slik at jeg har luft på bena og ruta. (friluft uten vifte) Har til nå ikke merket noe ,jeg vaska ruta med godt zalo vann når jeg fikk bilen, av erfaring så bruker de som vasker bilen noe produkt som legger igjenn en rar hinne som det fester seg mye rart til.
Har kun 10A EVSE
Jeg har en iOn, ikke Leaf, men hadde tilsvarende problem. Mye dugg hvis det er litt fuktig i været slik det gjerne er nå om høsten. Problemet forsvant etter en grundig vask av innsiden av frontruta. Jeg brukte temmelig sterkt salmiakkvann og etterpolerte med tørkepapir.
;-D Hans
Sitat fra: hkaspenberg på tirsdag 09. oktober 2012, klokken 14:31
Jeg har en iOn, ikke Leaf, men hadde tilsvarende problem. Mye dugg hvis det er litt fuktig i været slik det gjerne er nå om høsten. Problemet forsvant etter en grundig vask av innsiden av frontruta. Jeg brukte temmelig sterkt salmiakkvann og etterpolerte med tørkepapir.
;-D Hans
Hmmm... er verdt et forsøk!
Jeg bruker Leaf'en daglig frem og tilbake til jobb hver dag (70km hver vei) å har ikke sett noen duggproblemer så lang. Bilen står i garasje hjemme og ute på jobben. Hadde duggproblemer på en annen bil en gang, å da var løsningen å sette en defavarmer på fulle guffe med vindu litt på gløtt over natten et par ganger i måneden.
Prøv dette, det fungerer. ;D
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6094.0.html (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6094.0.html)
Har no kommet frem til en løsning på mine duggproblemer.
Har testet i 14 dager no, uten å ha fått noe dugg. Kjører med denne innstillingen hele tiden.
Skrur kun av hvis jeg trenger lang rekkevidde.Still temp til den temperaturen du vil ha (det er 16,5 grader jeg bruker fast).
Bruk autostillingen uten AC : Trykk Auto, Defroster på, AC av, Defroster av. Med denne innstillingen er viften i auto, og skifter hastighet og modus
etter behov.
Hvis du ikke vil ha varme, trykker du på off. Den husker innstillingen. Varmen på igjen: trykk på off knappen. ;)
;) Husk at duggen kommer fort hvis du ikke har varmen på.
Selv ved forvarming i 0,5-1-1,5-2timer i klart vær og regnvær har det ikke kommet dugg.
De to leafene som står parkert ved siden av meg hver dag, har dugg hele tiden når de har forvarming på.
Dette skjønt jeg ikke, men sånn er det jo rett så ofte...
Det viktigste er å skru av A/C. I praksis er det lurt å ikke fikle så mye med knappene da A/C skrur seg på i tide og utide.
Eivisa: bra at du fant ut av det!
Min AC står alltid på Auto og 17 grader, jeg bruker forvarming hver dag og har enda ikke hatt den minste antydning til dogg. Jeg bruker bilen ca 4 mil hver dag fordelt over ca fire kjøreturer.