Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => CCS / ChaDeMo hurtigladere => Emne startet av: overskyet på tirsdag 12. april 2022, klokken 11:51

Tittel: Plug & charge
Skrevet av: overskyettirsdag 12. april 2022, klokken 11:51
Hvorfor er det så lite fokus på ISO 15118 og Plug & charge i Norge? Kun ionity har implementert dette.

Hvis ISO 15118 er implementert snakker bilen og laderen sammen og bilen forteller laderen hvor pengene skal trekkes. På ionity fungerer dette veldig bra og det er vanskelig å forstå hvorfor ikke flere implementerer dette. Det gjelder i grunn både bilprodusenter og ladeoperatører.

Porsche, Ford, Opel og VW (Lucid og Rivian også, men de har vi jo ikke her enda) støtter ISO 15118, så det burde i grunn bare være å rulle ut. I USA har den største ladeoperatøren ved siden av Tesla, Electrify America, rullet ut dette.



Kjedelig å se på at elbillandet Norge havner mer og mer i bakevja.

https://en.wikipedia.org/wiki/ISO_15118

Tittel: Sv: Plug & charge
Skrevet av: Marius Kotsbaktirsdag 12. april 2022, klokken 12:09
Diskusjonen har vel låst seg fast i mas om bankterminal. I tillegg til at liten andel av elbilbestanden i Norge har støttet det til nå antagelig får få modeller dette lagt inn i ettertid. Produsentene vil heller lokke til salg av nye modeller med dette.
Tittel: Sv: Plug & charge
Skrevet av: overskyettirsdag 12. april 2022, klokken 17:15
Sitat fra: Marius Kotsbak på tirsdag 12. april 2022, klokken 12:09
Diskusjonen har vel låst seg fast i mas om bankterminal. I tillegg til at liten andel av elbilbestanden i Norge har støttet det til nå antagelig får få modeller dette lagt inn i ettertid. Produsentene vil heller lokke til salg av nye modeller med dette.

Tror du er inne på noe der. Føler at dette er et sted reguleringer burde være på plass. Hvis man skal tvinge gjennom noe system i ladekaoset som er nå, burde plug & charge være på agendaen. Rart ikke elbilforeningen jobber for dette.

Tittel: Sv: Plug & charge
Skrevet av: Marius Kotsbaktirsdag 12. april 2022, klokken 18:17
Men hjelper det for annet enn å identifisere bilen? Vi kommer vel til kaoset man har på parkeringsfronten. Der identifiseres bilen enkelt med nummerskilt, men man må registrere seg overalt og legge inn kort hos alle.
Tittel: Sv: Plug & charge
Skrevet av: Truls Antonsentirsdag 12. april 2022, klokken 22:22
Det kan jo event løses på samme måte som med bompenger, hvor en kan knytte tilleggsavtale for bedre priser...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Tittel: Sv: Plug & charge
Skrevet av: Hansionsdag 13. april 2022, klokken 00:53
Ny versjon, ISO 15118-20 (https://www.iso.org/standard/77845.html), er rett rundt hjørnet (forventes publisert i løpet av denne måneden), Plug & Charge vil nok bli mer utbredt etter at denne blir publisert.
Tittel: Sv: Plug & charge
Skrevet av: Radiobil1onsdag 13. april 2022, klokken 09:49
Hvordan er sikkerheten ivaretatt her?
F eks ved stjålet bil, hvem går inn og dreper kontoen? Bileier, plug and charge selskap, bilfabrikant eller noen andre?
Tittel: Sv: Plug & charge
Skrevet av: Vollis47onsdag 13. april 2022, klokken 10:35
Sitat fra: Radiobil1 på onsdag 13. april 2022, klokken 09:49
Hvordan er sikkerheten ivaretatt her?
F eks ved stjålet bil, hvem går inn og dreper kontoen? Bileier, plug and charge selskap, bilfabrikant eller noen andre?

Det må vel gjøres av den som eier kredittkortet som er koblet til.
Tittel: Plug & charge
Skrevet av: turfsurfonsdag 13. april 2022, klokken 11:09
Sitat fra: Hansi på onsdag 13. april 2022, klokken 00:53
Ny versjon, ISO 15118-20 (https://www.iso.org/standard/77845.html), er rett rundt hjørnet (forventes publisert i løpet av denne måneden), Plug & Charge vil nok bli mer utbredt etter at denne blir publisert.
Hva er bedre med denne da, som gjør at det vil bli mere utbredt?

Edit: ser det står "2nd generation network and application protocol requirements" på Wikipedia. Hva ligger i det mon tro?
Tittel: Sv: Plug & charge
Skrevet av: Radiobil1onsdag 13. april 2022, klokken 16:51
Er det denne typen teknologi som NAF dama kaller Roaming?
Tittel: Sv: Plug & charge
Skrevet av: Hansionsdag 13. april 2022, klokken 20:53
Sitat fra: turfsurf på onsdag 13. april 2022, klokken 11:09
Sitat fra: Hansi på onsdag 13. april 2022, klokken 00:53
Ny versjon, ISO 15118-20 (https://www.iso.org/standard/77845.html), er rett rundt hjørnet (forventes publisert i løpet av denne måneden), Plug & Charge vil nok bli mer utbredt etter at denne blir publisert.
Hva er bedre med denne da, som gjør at det vil bli mere utbredt?

Edit: ser det står "2nd generation network and application protocol requirements" på Wikipedia. Hva ligger i det mon tro?

Jeg er ingen ekspert på dette, men slik jeg har forstått det har det vært litt uenighet rundt sikkerhet og uavhengighet, det står litt om det her: https://www.sae.org/news/2020/08/iso-ev-plug-and-charge-standard-faces-security-concerns

Her er littom hva som er nytt: https://www.switch-ev.com/news-and-events/new-features-and-timeline-for-iso15118-20
Tittel: Sv: Plug & charge
Skrevet av: Marius Kotsbaktorsdag 14. april 2022, klokken 07:40
Sitat fra: Radiobil1 på onsdag 13. april 2022, klokken 16:51
Er det denne typen teknologi som NAF dama kaller Roaming?

Nei, det betyr at man kan la en aktør man er kunde hos betale for lading hos en annen. F.eks. at man har app/brikke fra BKK og kan bruke den til å lade hos Mer uten å ha konto/kort registrert hos Mer.

Det kan jo sikkert kombineres med dette også, men om man er registrert flere steder må man vel da kunne sette en prioritert rekkefølge man ønsker å betale med? Tror ikke det har skjedd hos parkeringsbransjen ennå. Om man har aktivert automatisk betaling fra bilskilt så betaler man dobbelt om man betaler med Easy park. Kanskje kan man aktivere hos Easy park også og den bare bruker det om man ikke er registrert kunde hos driver av phuset?
Tittel: Sv: Plug & charge
Skrevet av: hanchetorsdag 14. april 2022, klokken 08:14
Sitat fra: overskyet på tirsdag 12. april 2022, klokken 11:51
Hvis ISO 15118 er implementert snakker bilen og laderen sammen og bilen forteller laderen hvor pengene skal trekkes.
Småpirk: Så langt jeg har forstått det, forteller ikke bilen laderen hvor pengene skal trekkes. Alt bilen gjør er å overbevise laderen om at bilen er den bilen den sier det er. Så er det opp til ladenettverket å slå opp den bilen i sine databaser og finne ut hvor pengene kommer fra.

Selvsagt hadde det vært utrolig kjekt å bare kunne autorisere bilen til å trekke beløp fra et gitt kort, slik at man slipper å registrere seg hos ørten leverandører av ladetjenester – men jeg tror ikke vi er der ennå.
Tittel: Sv: Plug & charge
Skrevet av: hELgenentorsdag 14. april 2022, klokken 08:36
Har i dag flere elbiler som alle,via ladekort og EN avtale belastes den ene avtalen. Dette vil jo ikke fungere dersom laderen kjenner igjen bilen. Da må man plutselig ha flere avtaler. Og mange avtaler har jo gjerne månedlige faste beløp. Noen er sågar knyttet til f.eks et konkret bilkjøp/merke som da gir rabatt en periode. Det blir mao fort dyrere for de som har flere elbiler da unike avtaler må knyttes til konkrete biler. Man mister fleksibilitet her og det vil koste. Foretrekker defintivt løsninger som knyttes mot kort da dette gir større fleksibilitet. Ved salg,tyveri osv blir dette bare masse ekstra arbeid. Nei,jeg kommer ikke selv aktivt til å aktivere en løsning der bilen knyttes til en betalings avtale for lading.
Tittel: Sv: Plug & charge
Skrevet av: goggotorsdag 14. april 2022, klokken 09:44
Sitat fra: turfsurf på onsdag 13. april 2022, klokken 11:09
Sitat fra: Hansi på onsdag 13. april 2022, klokken 00:53
Ny versjon, ISO 15118-20 (https://www.iso.org/standard/77845.html), er rett rundt hjørnet (forventes publisert i løpet av denne måneden), Plug & Charge vil nok bli mer utbredt etter at denne blir publisert.
Hva er bedre med denne da, som gjør at det vil bli mere utbredt?

Edit: ser det står "2nd generation network and application protocol requirements" på Wikipedia. Hva ligger i det mon tro?

Den store forbedringen ser ut til å være muligheten for å håndtere flere kontrakter/avtaler.

Slik jeg forstår det så kan man ha et oppsett der man belastes av MER på MER ladere, EVINY på EVINY ladere etc,
og hvis man kommer til en lader/operatør der man ikke har en egen avtale/kontrakt så kan man ha fallback til en roaming operatør  som f.eks Plugsurfing eller bilfabrikantens eget ladetilbud.
Dette er bra for gjerrigknarker som meg (vi som synes det er OK å tegne flere avtaler for å få garantert best pris), og det er bra for de som vil ha det enkelt med kun én avtale som dekker alle operatører men til en høyere pris.

Dessuten gir det gode muligheter for operatørene til å fortsatt forsøke å knytte brukerne til seg, så da burde de være fornøyd med dette også.

Win-Win-Win her altså :)

https://www.switch-ev.com/news-and-events/new-features-and-timeline-for-iso15118-20#toc-easier-multi-contract-handling-and-managing-personalised-e-mobility-contracts-2

mvh
Hugo

Tittel: Sv: Plug & charge
Skrevet av: hanchetorsdag 14. april 2022, klokken 10:23
Sitat fra: hELgenen på torsdag 14. april 2022, klokken 08:36
Har i dag flere elbiler som alle,via ladekort og EN avtale belastes den ene avtalen. Dette vil jo ikke fungere dersom laderen kjenner igjen bilen. Da må man plutselig ha flere avtaler.
Hvorfor det? Går det ikke an å ha flere biler knyttet til en avtale, på samme måte som man nå kan ha flere RFID-kort knyttet til en avtale?
Tittel: Sv: Plug & charge
Skrevet av: hELgenentorsdag 14. april 2022, klokken 10:32
Sitat fra: hanche på torsdag 14. april 2022, klokken 10:23
Sitat fra: hELgenen på torsdag 14. april 2022, klokken 08:36
Har i dag flere elbiler som alle,via ladekort og EN avtale belastes den ene avtalen. Dette vil jo ikke fungere dersom laderen kjenner igjen bilen. Da må man plutselig ha flere avtaler.
Hvorfor det? Går det ikke an å ha flere biler knyttet til en avtale, på samme måte som man nå kan ha flere RFID-kort knyttet til en avtale?

Fordi bilen blir "kortet" - om du forstår.
Har man f.eks kjøpt en ny elbil får man ofte et 1 års abonnement i prisen. Dette tilbudet vil da låses
til den ene bilen - og kan ikke brukes på tvers av alle biler man allerede har.

Så fort ladebransjen kan knytte en avtalte direkte til en bil - og ikke til et kort man kan bruke på tvers av biler - så vil det jo kunne bli slik at man må inngå flere avtaler - altså en pr. bil. Kanskje en og annen aktører kan lage en "familepakke" - men jeg tviler på at dette blir vanlig. De fleste vil nok prøve melke så mye som mulig. Og dette med stjålet bil blir jo virkelig ille - ikke bare mister man bilen - en må også huske på stoppe avtalen ellers vil jo tyven bare tappe bankkontoen din også....Nei - jeg foretrekker kort varianten - det er tross alt ikke så vanskelig å vifte med et betalingskort foran en leser. Om det er en RFID brikke eller et bankkort som "tæppes" er ikke så viktig - men å bruke bilen som identifikator liker jeg ikke.
Tittel: Sv: Plug & charge
Skrevet av: jkirkebotorsdag 14. april 2022, klokken 13:12
Sitat fra: hELgenen på torsdag 14. april 2022, klokken 10:32
Fordi bilen blir "kortet" - om du forstår.
Har man f.eks kjøpt en ny elbil får man ofte et 1 års abonnement i prisen. Dette tilbudet vil da låses
til den ene bilen - og kan ikke brukes på tvers av alle biler man allerede har.

Så fort ladebransjen kan knytte en avtalte direkte til en bil - og ikke til et kort man kan bruke på tvers av biler - så vil det jo kunne bli slik at man må inngå flere avtaler - altså en pr. bil. Kanskje en og annen aktører kan lage en "familepakke" - men jeg tviler på at dette blir vanlig. De fleste vil nok prøve melke så mye som mulig. Og dette med stjålet bil blir jo virkelig ille - ikke bare mister man bilen - en må også huske på stoppe avtalen ellers vil jo tyven bare tappe bankkontoen din også....Nei - jeg foretrekker kort varianten - det er tross alt ikke så vanskelig å vifte med et betalingskort foran en leser. Om det er en RFID brikke eller et bankkort som "tæppes" er ikke så viktig - men å bruke bilen som identifikator liker jeg ikke.

Enig. RFID-kort blir min foretrukne metode fremover, selv om plug-and-charge skulle komme. Betaler man abonnement et sted, eller jobber seg opp en volumrabatt kan man banne på at den blir låst til de ene bilen om man bruker plug-and-charge. Jeg lader ca. 50/50 hos Tesla og hos andre (primært MER om de er tilgjengelige) og det å starte lading med en brikke som ligger lett tilgjengelig i bilen tar jammen ikke mange ekstra sekundene i forhold til å bare plugge i på SuC. Så den biten har liten verdi synes jeg.
Tittel: Sv: Plug & charge
Skrevet av: Truls Antonsenfredag 15. april 2022, klokken 11:00
Har lurt på...hvorfor kan ikke rfid leseren lese ut kortnummer fra  Visa-kortet...
Burde jo være mulig med litt sw oppgradering...og ha maks grense på 500kr slik som i butikken...
Da slipper en å installere ny hw i/utenpå laderene...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Tittel: Sv: Plug & charge
Skrevet av: hanchefredag 15. april 2022, klokken 11:44
RFID er mer enn en ting. Jeg er ingen ekspert, men litt vet jeg:

Den mest banale funksjonaliteten er når RFID-brikken bare leverer fra seg en pakke med data når den blir trigget til det, inklusive en identifikasjon og kanskje noen andre uforanderlige data. Det krever bare en veldig enkel leser, som essensielt bare produserer et elektromagnetisk felt som trigger en RFID-brikke og leser svaret når det kommer. Men et bankkort gjør mye mer: Det skal bruke kryptografiske teknikker i en challenge-response-protokoll som blant annet benytter en hemmelig nøkkel lagret i kortet, slik at kortet skal være vanskelig (helst umulig) å klone. Dette krever toveis kommunikasjon mellom leser og kort, så de enkleste RFID-leserne har ingen mulighet til å lese et slikt kort.

Beklager at dette ble noe vagt. Jeg vet mye mer om kryptografiske prinsipper enn om RFID, og nesten ingenting om hvordan RFID-chipen i bankkortene virker.

Litt mer info på wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Contactless_smart_card
https://en.wikipedia.org/wiki/Contactless_payment
Tittel: Sv: Plug & charge
Skrevet av: goggofredag 15. april 2022, klokken 12:19
Sitat fra: Truls Antonsen på fredag 15. april 2022, klokken 11:00
Har lurt på...hvorfor kan ikke rfid leseren lese ut kortnummer fra  Visa-kortet...
Med NAF Xtra så kan man faktisk bruke Visa kortet som RFID brikke.
I alle fall hos Circle K.

https://www.naf.no/medlemskap/medlemsfordeler/naf-xtra/naf-xtra-som-ladebrikke/

mvh
Hugo
Tittel: Sv: Plug & charge
Skrevet av: hanchefredag 15. april 2022, klokken 12:52
Det kan virke som om de har lagt inn vanlig RFID-funksjon i kortet i tillegg til betalingskortdelen.
Tittel: Sv: Plug & charge
Skrevet av: Marius Kotsbakfredag 15. april 2022, klokken 13:12
Jeg er ganske sikker på at det trengs ulik hardware for å kunne gjøre betalinger enn å lese av rfid. Iallefall ny firmware, som kanskje er vanskelig å få brukt i annet utstyr enn betalingsterminaler.