Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Lading av Tesla => Emne startet av: Gullars på onsdag 16. mars 2022, klokken 07:31
Jeg skal kjøpe hjemmelader til min TMY. Har 230V 3-fas sikringsskap. Det vil om et års tid komme enda en elbil i husstanden, og ikke nødvendigvis Tesla. Da kan det være aktuelt med en ekstra lader også.
Prismessig ligger laderne ganske likt. 5.352,- for Easee på Power i helgen og 5.490,- for TWC. Er det riktig oppfattet at Easee kan seriekoble flere ladere på samme sikring mens TWC ikke kan dette? Er det eventuelt noen måte å få Easee til automatisk å åpne ladeluken slik som TWC?
Ellers har vi blant annet et basseng i huset som også kan ta mye energi. Jeg vil derfor tro at lastbalansering er viktig, uten at jeg har stålkontroll på hva det egentlig er. Er det riktig at det kun er Easee som klarer dette?
Er det 32A sikring man ber om p få installert, eller bør man be om mer mtp. fremtidig utvidelse til to ladere?
Her er tråder som omhandler det du spør om:
https://elbilforum.no/index.php?topic=58508.msg1016925#msg1016925
https://elbilforum.no/index.php?topic=56927.0
https://elbilforum.no/index.php?topic=51012.0
https://elbilforum.no/index.php?topic=50212.0
Takk for svar. Tror jeg har lest det meste i de trådene du nevner med flere, men står likevel igjen med noen spørsmål (beklager hvis dette allerede er besvart i nevnte tråder uten at jeg har fått det med meg).
Etter 3. gen TWC virker det som om det ikke er noe problem å lade andre biler enn Tesla. Det er fint, og kombinert med innebygd ladekabel, automatisk åpning av ladeluke og gunstig pris, fremstår TWC umiddelbart som et bedre alternativ.
Men finnes det løsninger for følgende for TWC?
1) Kobling av flere ladere på samme sikring (mener jeg har lest at det ikke går?)
2) Lastbalansering på hele anlegget. Vil tro dette er vesentlig for oss ettersom vi også har et basseng som skal varmes opp, og det kan være fint å redusere de største toppene mht. effekttariff. Har skjønt at Easee (kombinert med Tibber?) fikser dette. Kan det eventuelt forventes i en fremtidig oppgradering av programvare på TWC?
3) Hvor stor sikring bør man installere på 3-fas 230V anlegg for å tilrettelegge for to ladere (på samme sikring) i fremtiden?
1) Kobling av flere ladere på samme sikring (mener jeg har lest at det ikke går?)
Visstnok ikke tillatt for TWC, men du kan ha et underfordelingsskap.
2) Lastbalansering på hele anlegget. Vil tro dette er vesentlig for oss ettersom vi også har et basseng som skal varmes opp, og det kan være fint å redusere de største toppene mht. effekttariff. Har skjønt at Easee (kombinert med Tibber?) fikser dette. Kan det eventuelt forventes i en fremtidig oppgradering av programvare på TWC?
Siden ladeeffekt nå kan settes fra app., så vil jeg tro at det ihverfall for Tesla vil være mulig å redusere ladeeffekt fra en app. som kommuniserer med bilene. Tibber kan muligens komme med det. Du vil jo uansett trenge en HAN interface for å måle husets øyeblikkseffekt. Egentlig bør du vel styre bassengoppvarmingen også.
Du kan evt. se litt på hva Futurehome har.
https://support.futurehome.no/hc/en-no/articles/204704315-Hvor-mye-str%C3%B8m-kan-jeg-spare-med-Futurehome-
3) Hvor stor sikring bør man installere på 3-fas 230V anlegg for å tilrettelegge for to ladere (på samme sikring) i fremtiden?
32A 3-fase bør holde. Skal du ha mer så tror jeg du må ha separat 32A sikring til hver boks.
Sitat fra: jlan på onsdag 16. mars 2022, klokken 15:54
1) Kobling av flere ladere på samme sikring (mener jeg har lest at det ikke går?)
Visstnok ikke tillatt for TWC, men du kan ha et underfordelingsskap.
Kan noen med fagkunnskap bekrefte eller avkrefte dette?
Hvorfor er det i så fall ikke lov å koble to TWC3 på en 3x32A kurs?
Det står i TWC3-manualen (https://www.tesla.com/no_NO/support/charging-product-guides#gen-3-wall-connector):
Sitat fra: Tesla TWC3 ManualFor sites with multiple Wall Connectors, each Wall Connector must have its own branch circuit and dedicated circuit breaker.
Hvorvidt det er en god grunn for dette er det antageligvis kun Tesla som kan svare på.
Sitat fra: tholme på onsdag 16. mars 2022, klokken 16:43
Det står i TWC3-manualen (https://www.tesla.com/no_NO/support/charging-product-guides#gen-3-wall-connector):
Sitat fra: Tesla TWC3 ManualFor sites with multiple Wall Connectors, each Wall Connector must have its own branch circuit and dedicated circuit breaker.
Hvorvidt det er en god grunn for dette er det antageligvis kun Tesla som kan svare på.
Ja, jeg har lest dette, og i den norske manualen er det en dårlig oversettelse av den engelske teksten.
Jeg mistenker at dette ikke kommer fra norske forskriftskrav, men kan ta feil her. Det hadde derfor vært interessant å fått dette vurdert av en norsk installatør.
Sitat fra: Handyman på onsdag 16. mars 2022, klokken 17:23
Sitat fra: tholme på onsdag 16. mars 2022, klokken 16:43
Det står i TWC3-manualen (https://www.tesla.com/no_NO/support/charging-product-guides#gen-3-wall-connector):
Sitat fra: Tesla TWC3 ManualFor sites with multiple Wall Connectors, each Wall Connector must have its own branch circuit and dedicated circuit breaker.
Hvorvidt det er en god grunn for dette er det antageligvis kun Tesla som kan svare på.
Ja, jeg har lest dette, og i den norske manualen er det en dårlig oversettelse av den engelske teksten.
Jeg mistenker at dette ikke kommer fra norske forskriftskrav, men kan ta feil her. Det hadde derfor vært interessant å fått dette vurdert av en norsk installatør.
Nå har jeg ikke NEK foran meg, så dette er ikke nødvendigvis 100% rett. Men:
Det er krav om å følge produsenten sine anvisninger. Så norske forskrifter kan ikke overstyre dette.
Utenom det er det krav til dedikert kurs til elbillading. Det sier ikke noe om at det ikke kan være flere elbilladere på samme kurs. Garasjeanlegg ol ville jo da blitt umulig.
Jeg tror grunnen til at Tesla har ordlagt seg på denne måten, er at det ikke er mulighet for laststyring. Altså har dem skrevet det på den måten for å være sikker på at det ikke blir sikret med feks 63A ut til to ladere.
Easee Home kan sikres med foransittende 40A, men ikke høyere. Da vil man teoretisk på to ladere kunne få 20A på hver når begge lader samtidig. Disse er jo da laststyrt oppmot hverandre.
Grunnen til maks 40A går jeg utifra er at utstyret ikke tåler mer og at det er muligheter for overbelastning.
Et annet problem, er at hvis man sikrer med 32A og setter opp to ladere, kan det teoretisk lades 46,4A en hel time på den kursen før sikringen går. Laderne har ingen måte å begrense dette ned til det sikringen er satt som. Hvis dette blir gjort jevnlig, så vil det kunne gjøre at kabelen tar skade. I tillegg får jo kunden et anlegg hvor sikringa kan komme til å gå hele tiden. Det er ikke akkurat bra reklame for produktet.
Er det langt fra sikringsskapet til der elbilladerne blir montert? Eller at føringsveien er litt "kronglete"/blir veldig synlig/stygg?
Da ville jeg fått lagt opp en delvis overdimensjonert kabel. TFXP-MR Flex 10 eller 16mm2. Da har man mulighet til å eventuelt dele opp til flere kurser på samme kabel senere. Hvis man vet at det vil komme flere elbiler i fremtiden (eller uansett være forberedt på hvordan ting kan bli om ti år) så tror jeg det kan lønne seg.
Hvis man skal lade to biler, med hver sin 32A kurs, så er vil en laststyring være alfa og omega.
I tillegg, så er jo 2 elbilladere med laststyring via Tibber i utgangspunktet nok til Enova støtte.
Mener det er 2 laster som må kunne styres utifra timespris og maks belastning i huset.
Hvis man bare skal montere en lader, så vil man måtte styre VVB og montere feks Futurehome, Homey eller lignende, så kan man også få støtta. 30 000 i utgifter for smarthus gir vel 10 000 i støtte.
Har ikke installatørpapira, men tanken er å ta prøva til høsten.
TWC har trådløs lastdeling, så det er ikke det som er årsaken. Det er forskrifts/standardkrav. Easee har dokumentert seg ut av det, men ikke Tesla. Viktig å merke seg at Tesla har jordfeilbeskyttelse, så det er kun snakk om en ordinær automatsikring, til en femhundrelapp.
Her er mer lesestoff:
https://elbilforum.no/index.php?topic=59356.0
Sitat fra: Fjeldern på onsdag 16. mars 2022, klokken 17:40
Jeg tror grunnen til at Tesla har ordlagt seg på denne måten, er at det ikke er mulighet for laststyring. Altså har dem skrevet det på den måten for å være sikker på at det ikke blir sikret med feks 63A ut til to ladere.
Easee Home kan sikres med foransittende 40A, men ikke høyere. Da vil man teoretisk på to ladere kunne få 20A på hver når begge lader samtidig. Disse er jo da laststyrt oppmot hverandre.
Grunnen til maks 40A går jeg utifra er at utstyret ikke tåler mer og at det er muligheter for overbelastning.
Et annet problem, er at hvis man sikrer med 32A og setter opp to ladere, kan det teoretisk lades 46,4A en hel time på den kursen før sikringen går. Laderne har ingen måte å begrense dette ned til det sikringen er satt som. Hvis dette blir gjort jevnlig, så vil det kunne gjøre at kabelen tar skade. I tillegg får jo kunden et anlegg hvor sikringa kan komme til å gå hele tiden. Det er ikke akkurat bra reklame for produktet.
Skjønner ikke helt hva du mener her. TWC har samme mulighet for lastbalansering som Easee Home har. Den har dog ikke mulighet for regulering mot hovedsikring.
Laderne begrenser jo og strømtrekket ned til det de er stilt inn til.
Sitat fra: turfsurf på onsdag 16. mars 2022, klokken 18:11
Sitat fra: Fjeldern på onsdag 16. mars 2022, klokken 17:40
Jeg tror grunnen til at Tesla har ordlagt seg på denne måten, er at det ikke er mulighet for laststyring. Altså har dem skrevet det på den måten for å være sikker på at det ikke blir sikret med feks 63A ut til to ladere.
Easee Home kan sikres med foransittende 40A, men ikke høyere. Da vil man teoretisk på to ladere kunne få 20A på hver når begge lader samtidig. Disse er jo da laststyrt oppmot hverandre.
Grunnen til maks 40A går jeg utifra er at utstyret ikke tåler mer og at det er muligheter for overbelastning.
Et annet problem, er at hvis man sikrer med 32A og setter opp to ladere, kan det teoretisk lades 46,4A en hel time på den kursen før sikringen går. Laderne har ingen måte å begrense dette ned til det sikringen er satt som. Hvis dette blir gjort jevnlig, så vil det kunne gjøre at kabelen tar skade. I tillegg får jo kunden et anlegg hvor sikringa kan komme til å gå hele tiden. Det er ikke akkurat bra reklame for produktet.
Skjønner ikke helt hva du mener her. TWC har samme mulighet for lastbalansering som Easee Home har. Den har dog ikke mulighet for regulering mot hovedsikring.
Laderne begrenser jo og strømtrekket ned til det de er stilt inn til.
Dem kan da umulig ha lastbalansering hvis det ikke er lov med to ladere på samme kurs?
Lastbalansering har ikke noe med stillbar ladestrøm å gjøre, men at man kan balansere to (eller flere) laster mot hverandre. Easee vil laderen snakke direkte sammen og det vil da aldri bli mulig å belaste begge to mer enn det foranstående sikring er satt til.
Klart, feil kan gjøres der også, og man kan hoppe over programmeringa. Det er uansett ikke andre begrensninger enn dette for tesla sine ladere.
Rent praktisk så kan man sette to tesla ladere til 16A og det vil være ok. Det gir derimot ikke tesla mulighet til. Hvorfor easee åpner for dette, men ikke tesla er videre spekulasjon utifra funksjonene dem har.
Herregud, kan du ikke være så snill og lese det som blir skrevet? TWC har trådløs lastdeling mellom ladebokser akkurat som Easee (faktisk takler den flere enn Easee). Les det jeg skrev og linken jeg la inn.
Savner fortsatt et godt svar fra en installatør som kjenner TWC3 (ikke synsere).
Hvorfor kan man ikke koble to stk TWC3 (som har balansering!!) på en 3x32A kurs.
Ingen som leser tråden som omhandler dette?
Her sier Lars:
SitatI følge krav for å tilfredsstille ladestandarden IEC61851-1 Ed 3, må alle ladebokser ha overstrømsbeskyttelse. Easee har et elektronisk overstrømsvern og tilfredsstiller dermed kravene. Tyske TUV SUD har også testet og godkjent boksene med henblikk på dette.
Fra: https://elbilforum.no/index.php?topic=59356.msg1030120#msg1030120
Dette har jeg vært i kontakt med Tesla om, og de har ingen planer om å foreta seg noe slikt, og at det er instruksjonene om en TWC per kurs iht manualen som skal følges. En installatør kan mene hva han vil, men det betyr lite i denne sammenheng. Per i dag er det muligens kun Easee som har gjort dette?
Sitat fra: Fjeldern på onsdag 16. mars 2022, klokken 18:59
Dem kan da umulig ha lastbalansering hvis det ikke er lov med to ladere på samme kurs?
Fantastisk å være så påståelig uten å kjenne produktet. Ellers kan du jo bare lese hva geear har skrevet i postene over.
Begrensningene ligger i helhet i Tesla sine valg, men de har altså lastbalansering. T.o.m for flere enn Easee Home.
Sitat fra: geear på onsdag 16. mars 2022, klokken 19:14
Herregud, kan du ikke være så snill og lese det som blir skrevet? TWC har trådløs lastdeling mellom ladebokser akkurat som Easee (faktisk takler den flere enn Easee). Les det jeg skrev og linken jeg la inn.
Jeg så ikke at det hadde kommet flere kommentarer, så beklager det.
Jeg kan være så snill å lese det som blir skrevet, da jeg faktisk ser det. Det jeg ikke har sett, får jeg ikke lest.
Så det har jeg gjort nå.
Men det ser ut som jeg da har feil. Det eneste jeg hadde sett om Tesla sin lader, så var ikke laststyring nevnt i det hele tatt.
Men det kan hende jeg ikke har lest bruksanvisningen godt nok?
https://www.tesla.com/sites/default/files/support/charging/Gen_3_Wall_Connector_Manual_Norwegian.pdf
Hvor beskriver Tesla laststyringa si? Det kan være kjekt å vite til senere, så setter pris på et sted jeg kan lese mer!
Når det kommer til det som står i NEK, så mente jeg det ikke satte begrensninger til flere ladere på samme kurs, men ser jeg må sjekke opp dette i morra.
Det at lastbalansering ikke er lov som beskyttelse er derimot ikke noe nytt og fult forståelig. Det er derfor man må installere utstyr som blir beskyttet av foranstående sikring og at kabel er beskyttet av vernet enten ned- eller opp-strøms.
Man bruker jo heller ikke lastbalansering som et sikkerhetstiltak.
Jeg må dobbeltsjekke ordlyden i NEK der.
Nå er heller ikke NEK ufravikelig, men man må kunne dokumentere et like trygt og bra anlegg som det gir, eller bedre. Hvis NEK sier det skal være dedikerte kurser til elbilladere, mens produsenten sier det går bra med flere, så må en jo se på andre forhold og ta en konklusjon basert på informasjonen man har. I tillegg så kreves det jo mer av dokumentasjon.
Nek400-7-722.302 (2014) sier at "Det skal være en egen forbrukerkurs for tilkobling av et elektrisk kjøretøy." Uheldig formulering. Det burde stå pr./for hvert , sånn at det ikke er tvil om hva som menes utfira teksta.
Ellers er boka 8 år gammel, og forrige revisjon i 2018 hadde mye endringer for elbiler. Det får jeg ikke sjekka i dag. Sånn som teksta er her, kan det uansett tolkes dit, hvis man vil, at det er for elektriske kjøretøy (flertall) ikke skal blandes med annen installasjon. Dette er forsåvidt veldig utvidet i nyere varianter.
Det at Easee har et elektronisk overstrømsvern, som er godkjent ihht. standarder som er relevant for norsk installasjon visste jeg ikke. Jordfeil, AC og DC var jeg klar over.
Så et godt innspill fra Lars på den du linket til.
Som andre nevnte der, så er det heller ikke noe i veien for å gå utenom en norm eller standard, bare du vet at du er på tyn is hvis det skjer noe. Hvis man ikke kan dokumentere at sikkerheten og kvaliteten er lik, eller bedre, enn den i NEK400, så sliter man.
Ellers er det i utgangspunktet ikke noe som stopper en fra å kunne ha to Tesla ladere på samme kurs. Rent sikkerhetsmessig så er det ikke noen feil som kan oppstå da som blir forhindret av to kurser.
Igjen geear, ikke meningen å frustrere deg med å ikke lese det du skrev. Jeg bladde oppover og så det rett og slett ikke. Skal finne frem brilla.
Ellers baserte jeg meg på det jeg hadde lest av manuelene til Easee og Tesla. Har derimot ikke lest dem ord for ord og det er generelt lett å overse informasjon.
Sitat fra: turfsurf på onsdag 16. mars 2022, klokken 20:12
Sitat fra: Fjeldern på onsdag 16. mars 2022, klokken 18:59
Dem kan da umulig ha lastbalansering hvis det ikke er lov med to ladere på samme kurs?
Fantastisk å være så påståelig uten å kjenne produktet. Ellers kan du jo bare lese hva geear har skrevet i postene over.
Begrensningene ligger i helhet i Tesla sine valg, men de har altså lastbalansering. T.o.m for flere enn Easee Home.
Som jeg skrev nå, så hadde jeg ikke sett det geaar skrev. Jeg har derimot ikke lest noe om lastbalansering i manuallen til Tesla.
Når du skriver at laderen blir regulert ned til det den er stil inn på, så prater du ihvertfall ikke om lastbalansering og jeg tolket det som om du mente det å kunne stille ladestrømmen var det samme som lastbalansering.
Så beklager for at jeg missforsto deg.
Lastbalanseringen Tesla operer med er da av en type som ikke er veldig brukbar på boliger, utenom garasjer hvor det er begrenset med annen variabel last. Veldig praktisk for mindre ladeanlegg hvor dem kan fordele fra en underfordeling, og dermed lage en billigere løsning enn feks Easee Charge.
Sitat fra: geear på onsdag 16. mars 2022, klokken 19:49
Ingen som leser tråden som omhandler dette?
Her sier Lars:
SitatI følge krav for å tilfredsstille ladestandarden IEC61851-1 Ed 3, må alle ladebokser ha overstrømsbeskyttelse. Easee har et elektronisk overstrømsvern og tilfredsstiller dermed kravene. Tyske TUV SUD har også testet og godkjent boksene med henblikk på dette.
Fra: https://elbilforum.no/index.php?topic=59356.msg1030120#msg1030120
Dette har jeg vært i kontakt med Tesla om, og de har ingen planer om å foreta seg noe slikt, og at det er instruksjonene om en TWC per kurs iht manualen som skal følges. En installatør kan mene hva han vil, men det betyr lite i denne sammenheng. Per i dag er det muligens kun Easee som har gjort dette?
Mulig jeg tenker helt feil, men forankoblet sikring er vel overstrømsbeskyttelse, og så lenge denne ikke er større enn hva TWC3 tåler så betyr det vel lite om det er en eller flere TWC på kursen?
Sitat fra: Handyman på onsdag 16. mars 2022, klokken 20:40
Sitat fra: geear på onsdag 16. mars 2022, klokken 19:49
Ingen som leser tråden som omhandler dette?
Her sier Lars:
SitatI følge krav for å tilfredsstille ladestandarden IEC61851-1 Ed 3, må alle ladebokser ha overstrømsbeskyttelse. Easee har et elektronisk overstrømsvern og tilfredsstiller dermed kravene. Tyske TUV SUD har også testet og godkjent boksene med henblikk på dette.
Fra: https://elbilforum.no/index.php?topic=59356.msg1030120#msg1030120
Dette har jeg vært i kontakt med Tesla om, og de har ingen planer om å foreta seg noe slikt, og at det er instruksjonene om en TWC per kurs iht manualen som skal følges. En installatør kan mene hva han vil, men det betyr lite i denne sammenheng. Per i dag er det muligens kun Easee som har gjort dette?
Mulig jeg tenker helt feil, men forankoblet sikring er vel overstrømsbeskyttelse, og så lenge denne ikke er større enn hva TWC3 tåler så betyr det vel lite om det er en eller flere TWC på kursen?
Det stemmer, men når produsenten sin anvsining sier at det ikke er lov og standarden sier at det ikke er lov, så går det ikke. Standarden kan man komme seg unna hvis man kan dokumentere at man lager et like bra eller bedre anlegg (noe krever dokumentasjon dem færreste vil ta på seg), men produsenten sin anvisning kommer du, som sagt, ikke utenom.
FEL § 36.Anlegg og tilkobling
Elektrisk utstyr som inngår i eller skal tilkoples et anlegg skal når det er installert og vedlikeholdt i henhold til fabrikantens anvisninger og brukes i henhold til sitt formål, ikke bringe sikkerheten i fare for personer, husdyr eller eiendom.
Sitat fra: Fjeldern på onsdag 16. mars 2022, klokken 20:21
Men det ser ut som jeg da har feil. Det eneste jeg hadde sett om Tesla sin lader, så var ikke laststyring nevnt i det hele tatt.
Men det kan hende jeg ikke har lest bruksanvisningen godt nok?
https://www.tesla.com/sites/default/files/support/charging/Gen_3_Wall_Connector_Manual_Norwegian.pdf
Hvor beskriver Tesla laststyringa si? Det kan være kjekt å vite til senere, så setter pris på et sted jeg kan lese mer!
På hjemmesidene sine under beskrivelsene av TWC: https://www.tesla.com/no_NO/support/gen-3-wall-connector-power-sharing
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 16. mars 2022, klokken 21:55
Sitat fra: Fjeldern på onsdag 16. mars 2022, klokken 20:21
Men det ser ut som jeg da har feil. Det eneste jeg hadde sett om Tesla sin lader, så var ikke laststyring nevnt i det hele tatt.
Men det kan hende jeg ikke har lest bruksanvisningen godt nok?
https://www.tesla.com/sites/default/files/support/charging/Gen_3_Wall_Connector_Manual_Norwegian.pdf
Hvor beskriver Tesla laststyringa si? Det kan være kjekt å vite til senere, så setter pris på et sted jeg kan lese mer!
På hjemmesidene sine under beskrivelsene av TWC: https://www.tesla.com/no_NO/support/gen-3-wall-connector-power-sharing
Takk. Dette har jeg lest tidligere, og det beskriver jo helt tydelig at flere TWC3 kan kobles til samme kurs. Forøvrig er oversettingen gjort av noen uten elektrofagbrev. De kan umulig ha fått bestått i norsk.
Tesla motsier seg altså totalt.
Sitat fra: https://www.tesla.com/no_NO/support/gen-3-wall-connector-power-sharingVed å intelligent administrere tilgjengelig strøm på en gitt krets, tillater strømdeling en enkelt elektrisk krets å støtte flere Gen 3-Wall Connectors, samtidig som de elektriske kjøretøyene dine får tilstrekkelig lading.
Dette kan jo oppfattes som at en kan ha flere ladere på samme kurs, men det kan jo også løses slik at det er en hovedkurs fra sikringsskapet ut til en underfordeling med separate sikringer til hver boks.
Sitat fra: jlan på torsdag 17. mars 2022, klokken 08:50
Sitat fra: https://www.tesla.com/no_NO/support/gen-3-wall-connector-power-sharingVed å intelligent administrere tilgjengelig strøm på en gitt krets, tillater strømdeling en enkelt elektrisk krets å støtte flere Gen 3-Wall Connectors, samtidig som de elektriske kjøretøyene dine får tilstrekkelig lading.
Dette kan jo oppfattes som at en kan ha flere ladere på samme kurs, men det kan jo også løses slik at det er en hovedkurs fra sikringsskapet ut til en underfordeling med separate sikringer til hver boks.
Slik klarer ikke jeg å tolke det. Det vil jo alltid være overliggende vern, og de sier "en gitt krets" og "en enkelt elektrisk krets å støtte flere.." Krets i denne sammenheng tror jeg er en dårlig oversettelse av "circuit", altså det norske ordet "kurs".
Sitat fra: jlan på torsdag 17. mars 2022, klokken 08:50
Sitat fra: https://www.tesla.com/no_NO/support/gen-3-wall-connector-power-sharingVed å intelligent administrere tilgjengelig strøm på en gitt krets, tillater strømdeling en enkelt elektrisk krets å støtte flere Gen 3-Wall Connectors, samtidig som de elektriske kjøretøyene dine får tilstrekkelig lading.
Dette kan jo oppfattes som at en kan ha flere ladere på samme kurs, men det kan jo også løses slik at det er en hovedkurs fra sikringsskapet ut til en underfordeling med separate sikringer til hver boks.
Jeg leser det ikke som at flere TWC kan ha samme sikring, men at man kan lastbalansere basert på hovedsikring eller annet.
Man kan f.eks ha 64A tilgjengelig for hele ladeanlegget, men setter opp 4 TWC med 32A sikring. Da sørger TWC lastbalansering for maks å trekke 64A tilsammen, mens den enkelte TWC er begrenset til 32A.
Da virker det faktisk som om Easee er beste alternativ for oss. Gir utvilsomt mulighet til å koble flere på samme sikring, samt lastbalansering på hele anlegget. Også et veldig bra poeng som ble nevnt her om Enova-støtte. Vil tro dette gjelder Easee men ikke TWC, siden sistnevnte må forhåndsinnstilles på tid mens førstnevnte er «smart»?
Må vel kjøpe en monitor for måleren også for å få utnyttet Easee, så noe ekstra kost der.
Easee er dessverre heller ikke perfekt, den mangler kabel og støpseloppheng (som er integrert i TWC3), den mangler knappen for å åpne opp ladeluke, og avbryte/frigjøre ladestøpselet, og den mangler fastmontert kabel, som gjør at man enten må pakke ned kabelen hver gang man trenger å ha den med i bilen, eller kjøpe enda en ekstra kabel til 2-3 lapper. Jeg hadde løs kabel tidligere, og ble veldig lei av å ikke ha kabler liggende fast i begge bilene.
Dessverre finnes enda ikke den optimale ladeboksen, for TWC3 har også mangler, som dette med separat sikring per boks og mangelen på lastbalansering mot hovedsikring. TWC3 har wifi, så noe kan komme med softwareoppdateringer, men tviler litt på at de vil få noe som integreres mot målerne våre i Norge, på samme måte som Easee. Der er vi nok for sære og for små. Det gjenstår altså at noen kombinerer alt dette.
I tillegg skal Zaptec Go være rett rundt hjørnet, og såvidt jeg forstår så skal den levere alt som Easee gjør, i penere og enda mindre format. Ser ut som den også mangler mulighet for å kveile opp kabel og holder for støpselet. Vet ikke om det er avklart om den må ha egen sikring per boks eller ikke.
Sitat fra: Gullars på torsdag 17. mars 2022, klokken 11:58
Da virker det faktisk som om Easee er beste alternativ for oss. Gir utvilsomt mulighet til å koble flere på samme sikring, samt lastbalansering på hele anlegget. Også et veldig bra poeng som ble nevnt her om Enova-støtte. Vil tro dette gjelder Easee men ikke TWC, siden sistnevnte må forhåndsinnstilles på tid mens førstnevnte er «smart»?
Jeg kontaktet to installatører som har avtale med Tesla, og de sier begge at flere TWC3 kan kobles til samme kurs. Jeg har også fått dette skriftlig på e-post. De ble begge gjort oppmerksomme på setningen i manualen som sier at de må ha egen sikring.
Dersom du benytter en godkjent installatør som har avtale med Tesla (de har også forpliktet seg til en lav pris) så kan i alle fall ikke du klandres. Det er en god del å spare på å slippe å legge opp ekstra kabel og sikring.
Link til oversikt over elektrikere som har avtale med Tesla:
https://www.tesla.com/no_NO/support/find-electrician
Sitat fra: geear på torsdag 17. mars 2022, klokken 12:19
.. eller kjøpe enda en ekstra kabel til 2-3 lapper. Jeg hadde løs kabel tidligere, og ble veldig lei av å ikke ha kabler liggende fast i begge bilene.
...
I tillegg skal Zaptec Go være rett rundt hjørnet, og såvidt jeg forstår så skal den levere alt som Easee gjør, i penere og enda mindre format.
Altså, man må ikke betale 2-3k for en type 2 kabel. De to siste mennekes kablene jeg har kjøpt har kostet meg 1000,-.
Zaptec Go har vel ikke mulighet for regulering mot hovedsikring. Ihvertfall hadde den ikke det sist jeg spurte de.
Sitat fra: turfsurf på torsdag 17. mars 2022, klokken 12:25
Sitat fra: geear på torsdag 17. mars 2022, klokken 12:19
.. eller kjøpe enda en ekstra kabel til 2-3 lapper. Jeg hadde løs kabel tidligere, og ble veldig lei av å ikke ha kabler liggende fast i begge bilene.
...
I tillegg skal Zaptec Go være rett rundt hjørnet, og såvidt jeg forstår så skal den levere alt som Easee gjør, i penere og enda mindre format.
Altså, man må ikke betale 2-3k for en type 2 kabel. De to siste mennekes kablene jeg har kjøpt har kostet meg 1000,-.
Zaptec Go har vel ikke mulighet for regulering mot hovedsikring. Ihvertfall hadde den ikke det sist jeg spurte de.
Hvis du skal ha kabel med Teslaknapp må du ut med mye mer enn 1000,-
Sitat fra: turfsurf på torsdag 17. mars 2022, klokken 12:25
Sitat fra: geear på torsdag 17. mars 2022, klokken 12:19
.. eller kjøpe enda en ekstra kabel til 2-3 lapper. Jeg hadde løs kabel tidligere, og ble veldig lei av å ikke ha kabler liggende fast i begge bilene.
...
I tillegg skal Zaptec Go være rett rundt hjørnet, og såvidt jeg forstår så skal den levere alt som Easee gjør, i penere og enda mindre format.
Altså, man må ikke betale 2-3k for en type 2 kabel. De to siste mennekes kablene jeg har kjøpt har kostet meg 1000,-.
Zaptec Go har vel ikke mulighet for regulering mot hovedsikring. Ihvertfall hadde den ikke det sist jeg spurte de.
Du får nå iallfall ikke en ny kabel til 1000,-, og å begynne å trekke inn Finn-priser blir litt feil. Det styres av tilfeldigheter. Jeg hadde et autosøk en periode og ga iallfall opp det her i området. De fleste skulle ha omtrent nypriser. Med Tesla-knapp snakker man vel rundt fire lapper.
Trodde Ecomode skulle gi den muligheten på Zaptec Go, men det kan godt hende det kun er lading når strømmen er billig.
Vil tro de vil slite med å få godt salg på Zaptec Go om de ikke enten er betydelig billigere enn Easee eller iallfall har samme funksjonalitet.
Sitat fra: Handyman på onsdag 16. mars 2022, klokken 23:22
Takk. Dette har jeg lest tidligere, og det beskriver jo helt tydelig at flere TWC3 kan kobles til samme kurs. Forøvrig er oversettingen gjort av noen uten elektrofagbrev. De kan umulig ha fått bestått i norsk.
Tesla motsier seg altså totalt.
Skjønner ikke hva Tesla motsier seg selv på. Jeg klarer ikke tolke dette til noe annet:
"• For steder med flere Wall Connector-enheter må hver lader ha en egen forgreningskopling og dedikert sikring."
Etter jeg hadde kjøpt TWC3 så snakket sendte jeg inn akkurat dette som en supporthenvendelse og ble oppringt av en supportperson på TWC hos Tesla, og hun bekreftet at de krever egen kurs per TWC3.
Hvis en elektriker i Norge mener noe annet så bør hen lese manualen.
Sitat fra: geear på torsdag 17. mars 2022, klokken 13:43
Sitat fra: Handyman på onsdag 16. mars 2022, klokken 23:22
Takk. Dette har jeg lest tidligere, og det beskriver jo helt tydelig at flere TWC3 kan kobles til samme kurs. Forøvrig er oversettingen gjort av noen uten elektrofagbrev. De kan umulig ha fått bestått i norsk.
Tesla motsier seg altså totalt.
Skjønner ikke hva Tesla motsier seg selv på. Jeg klarer ikke tolke dette til noe annet:
"• For steder med flere Wall Connector-enheter må hver lader ha en egen forgreningskopling og dedikert sikring."
Etter jeg hadde kjøpt TWC3 så snakket sendte jeg inn akkurat dette som en supporthenvendelse og ble oppringt av en supportperson på TWC hos Tesla, og hun bekreftet at de krever egen kurs per TWC3.
Hvis en elektriker i Norge mener noe annet så bør hen lese manualen.
Det de skriver her er ikke i tråd med at det skal være en sikring pr TWC:
https://www.tesla.com/no_NO/support/gen-3-wall-connector-power-sharing
Sitat:
Ved å intelligent administrere tilgjengelig strøm på en gitt krets,
Denne funksjonaliteten er ideell for husholdninger som trenger å lade mer enn ett elektrisk kjøretøy samtidig, men som kanskje ikke har nok strøm til flere elektriske kretser.
Hvis lederne og følgerne har forskjellige kretsbrytere,
Men det kan hende at Nek400 ikke tillater flere TWC på samme kurs/sikring. Dette kjenner jeg for dårlig til.
Sitat fra: Handyman på torsdag 17. mars 2022, klokken 13:52
Sitat fra: geear på torsdag 17. mars 2022, klokken 13:43
Sitat fra: Handyman på onsdag 16. mars 2022, klokken 23:22
Takk. Dette har jeg lest tidligere, og det beskriver jo helt tydelig at flere TWC3 kan kobles til samme kurs. Forøvrig er oversettingen gjort av noen uten elektrofagbrev. De kan umulig ha fått bestått i norsk.
Tesla motsier seg altså totalt.
Skjønner ikke hva Tesla motsier seg selv på. Jeg klarer ikke tolke dette til noe annet:
"• For steder med flere Wall Connector-enheter må hver lader ha en egen forgreningskopling og dedikert sikring."
Etter jeg hadde kjøpt TWC3 så snakket sendte jeg inn akkurat dette som en supporthenvendelse og ble oppringt av en supportperson på TWC hos Tesla, og hun bekreftet at de krever egen kurs per TWC3.
Hvis en elektriker i Norge mener noe annet så bør hen lese manualen.
Det de skriver her er ikke i tråd med at det skal være en sikring pr TWC:
https://www.tesla.com/no_NO/support/gen-3-wall-connector-power-sharing
Sitat:
Ved å intelligent administrere tilgjengelig strøm på en gitt krets,
Denne funksjonaliteten er ideell for husholdninger som trenger å lade mer enn ett elektrisk kjøretøy samtidig, men som kanskje ikke har nok strøm til flere elektriske kretser.
Hvis lederne og følgerne har forskjellige kretsbrytere,
Det som omtales i siste punkt her er at hvis TWC som er designert som "leder", og de som er designert som "følgere" har forskjellige sikringsstørrelser, så må det spesifiseres individuelt. Altså bekrefter de her at det er lagt opp til separate sikringer pr TWC.
Tror du leser dette litt mere som du ønsker enn det som faktisk står.
Sitat fra: Gullars på torsdag 17. mars 2022, klokken 11:58
Da virker det faktisk som om Easee er beste alternativ for oss. Gir utvilsomt mulighet til å koble flere på samme sikring, samt lastbalansering på hele anlegget. Også et veldig bra poeng som ble nevnt her om Enova-støtte. Vil tro dette gjelder Easee men ikke TWC, siden sistnevnte må forhåndsinnstilles på tid mens førstnevnte er «smart»?
For å få Enova støtte så krever det overvåkning av hovedsikringen, eller av totalforbruk via måleren, samt at det blir hentet inn strømpriser. I praksis vil Tibber og Tibber Pulse løse dette veldig billig.
Easee kan bli styrt av Tibber direkte, så det burde ikke trenge noen ekstra HUbs. Så sant du ikke vil styre noe mer og utnytte mest mulig av støtta.
Les mer her:
https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/smart-stromstyring/?gclid=EAIaIQobChMIypy81q_N9gIV0eR3Ch3wrw1qEAAYASABEgLptfD_BwE
(det er en PDF du kan laste ned på høyre side, rett under registrer tiltak)
Sitat fra: turfsurf på torsdag 17. mars 2022, klokken 14:42
Sitat fra: Handyman på torsdag 17. mars 2022, klokken 13:52
Sitat fra: geear på torsdag 17. mars 2022, klokken 13:43
Sitat fra: Handyman på onsdag 16. mars 2022, klokken 23:22
Takk. Dette har jeg lest tidligere, og det beskriver jo helt tydelig at flere TWC3 kan kobles til samme kurs. Forøvrig er oversettingen gjort av noen uten elektrofagbrev. De kan umulig ha fått bestått i norsk.
Tesla motsier seg altså totalt.
Skjønner ikke hva Tesla motsier seg selv på. Jeg klarer ikke tolke dette til noe annet:
"• For steder med flere Wall Connector-enheter må hver lader ha en egen forgreningskopling og dedikert sikring."
Etter jeg hadde kjøpt TWC3 så snakket sendte jeg inn akkurat dette som en supporthenvendelse og ble oppringt av en supportperson på TWC hos Tesla, og hun bekreftet at de krever egen kurs per TWC3.
Hvis en elektriker i Norge mener noe annet så bør hen lese manualen.
Det de skriver her er ikke i tråd med at det skal være en sikring pr TWC:
https://www.tesla.com/no_NO/support/gen-3-wall-connector-power-sharing
Sitat:
Ved å intelligent administrere tilgjengelig strøm på en gitt krets,
Denne funksjonaliteten er ideell for husholdninger som trenger å lade mer enn ett elektrisk kjøretøy samtidig, men som kanskje ikke har nok strøm til flere elektriske kretser.
Hvis lederne og følgerne har forskjellige kretsbrytere,
Det som omtales i siste punkt her er at hvis TWC som er designert som "leder", og de som er designert som "følgere" har forskjellige sikringsstørrelser, så må det spesifiseres individuelt. Altså bekrefter de her at det er lagt opp til separate sikringer pr TWC.
Tror du leser dette litt mere som du ønsker enn det som faktisk står.
Det var installatøren jeg kontaktet som brukte denne argumentasjonen (også hele teksten).
Han bommer nok da. Men er du komfortabel med å ha det slik, så kjør på. Jeg tror ikke det hadde bekymret meg.
Forøvrig ser jeg at TWC3 nå har blitt softwareoppgradert til å støtte lastdeling inntil seks enheter, mot tidligere fire. Kjekt å se at det vi har blitt vant til med bilene nå også utnyttes på veggboksene. Sikkert lite relevant for eneboliger, men gjør kanskje TWC mer interessant for borettslag/leiligheter. Veldig hyggelig priset i forhold til alternativene.
Sitat fra: geear på torsdag 17. mars 2022, klokken 17:24
Han bommer nok da. Men er du komfortabel med å ha det slik, så kjør på. Jeg tror ikke det hadde bekymret meg.
Forøvrig ser jeg at TWC3 nå har blitt softwareoppgradert til å støtte lastdeling inntil seks enheter, mot tidligere fire. Kjekt å se at det vi har blitt vant til med bilene nå også utnyttes på veggboksene. Sikkert lite relevant for eneboliger, men gjør kanskje TWC mer interessant for borettslag/leiligheter. Veldig hyggelig priset i forhold til alternativene.
Å ha flere TWC på en kurs innebærer minimal risiko, sammenliknet mot å ha en sikring til hver. Vi har alle tross alt ikke mange stikkontakter per kurs i huset. Hver av disse kan belastes samtidig med opp til 16A, men sikringen begrenser dette uansett. Slik vil det også være med flere TWC på samme kurs. Så fremt installasjonen ellers er utført riktig vil sikringen gå dersom lastfordelingen av en eller annen grunn ikke skulle fungere.
Det må da være unødvendige kostnader å legge opp egen sikring og tilførsel til hver TWC. Hvis NEK krever dette så får vi håpe det blir endret i neste revidering.
Sitat fra: Fjeldern på torsdag 17. mars 2022, klokken 15:42
Sitat fra: Gullars på torsdag 17. mars 2022, klokken 11:58
Da virker det faktisk som om Easee er beste alternativ for oss. Gir utvilsomt mulighet til å koble flere på samme sikring, samt lastbalansering på hele anlegget. Også et veldig bra poeng som ble nevnt her om Enova-støtte. Vil tro dette gjelder Easee men ikke TWC, siden sistnevnte må forhåndsinnstilles på tid mens førstnevnte er «smart»?
For å få Enova støtte så krever det overvåkning av hovedsikringen, eller av totalforbruk via måleren, samt at det blir hentet inn strømpriser. I praksis vil Tibber og Tibber Pulse løse dette veldig billig.
Easee kan bli styrt av Tibber direkte, så det burde ikke trenge noen ekstra HUbs. Så sant du ikke vil styre noe mer og utnytte mest mulig av støtta.
Les mer her:
https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/smart-stromstyring/?gclid=EAIaIQobChMIypy81q_N9gIV0eR3Ch3wrw1qEAAYASABEgLptfD_BwE
(det er en PDF du kan laste ned på høyre side, rett under registrer tiltak)
Jeg har både Tibber og Pulse, samt at jeg skal få installert diverse heatit-termostater, så da virker det jo som om jeg er innafor med Easee. Må Easee ha noe spesielt på sikringen som Tesla ikke trenger? Mener det ble gjort et poeng av at Tesla ikke trenger jordfeilbryter eller hva det var. Trenger Easee dette?
Nei, verken Easee eller TWC3 trenger jordfeilbryter type B, og kan normalt settes opp med kun vanlig automatsikring, men det igjen avhenger av kabelvalg osv., som elektriker skal ta seg av.
Hvis delene til denne pakka kan tas på Enova-støtte blir jo ikke summen så verst sammenlignet med TWC:
Lader: 6690,- -> 5352,- på Power i helgen
Kabelholder: 595,- -> 476,- på Power i helgen
8m kabel med knapp (EVCharge): 4299,-
Sum: 10.127,-
Sum etter 35% Enova-støtte: 6.583,-
5.490,- for TWC, men da uten lastbalansering mot hovedsikring og tydeligvis uklart hvorvidt flere kan kobles på samme kurs.
Tviler på at du får støtte til kabel og kabelholder. Jeg har en søknad inne nå, og fikk beskjed om å bare spesifisere opp lader og montering.
Du må forresten være klar over at det kreves 2 smartstyrte strømenheter kjøpt siste 20mnd for å kvalifisere.
Sitat fra: Gullars på torsdag 17. mars 2022, klokken 19:13
Sitat fra: Fjeldern på torsdag 17. mars 2022, klokken 15:42
Sitat fra: Gullars på torsdag 17. mars 2022, klokken 11:58
Da virker det faktisk som om Easee er beste alternativ for oss. Gir utvilsomt mulighet til å koble flere på samme sikring, samt lastbalansering på hele anlegget. Også et veldig bra poeng som ble nevnt her om Enova-støtte. Vil tro dette gjelder Easee men ikke TWC, siden sistnevnte må forhåndsinnstilles på tid mens førstnevnte er «smart»?
For å få Enova støtte så krever det overvåkning av hovedsikringen, eller av totalforbruk via måleren, samt at det blir hentet inn strømpriser. I praksis vil Tibber og Tibber Pulse løse dette veldig billig.
Easee kan bli styrt av Tibber direkte, så det burde ikke trenge noen ekstra HUbs. Så sant du ikke vil styre noe mer og utnytte mest mulig av støtta.
Les mer her:
https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/smart-stromstyring/?gclid=EAIaIQobChMIypy81q_N9gIV0eR3Ch3wrw1qEAAYASABEgLptfD_BwE
(det er en PDF du kan laste ned på høyre side, rett under registrer tiltak)
Jeg har både Tibber og Pulse, samt at jeg skal få installert diverse heatit-termostater, så da virker det jo som om jeg er innafor med Easee. Må Easee ha noe spesielt på sikringen som Tesla ikke trenger? Mener det ble gjort et poeng av at Tesla ikke trenger jordfeilbryter eller hva det var. Trenger Easee dette?
Easee har innebygd jordfeilbryter AC og jordfeilbryter/overvåker DC. Det betyr at man ikke trenger jordfeilbryter eller jordfeilbryter type B. Likevel så kan det være at det er like greit å sette inn en vanlig jordfeilbryter i sikringsskapet. Da slipper man at kabelen skal være dobbelisolert helt frem. De strømpene koster jo omtrent ei hel sikring pr meter... Uansett ikke noe du trenger å tenke på.
Heatit termostatene og da mot feks Homey eller Futurehome, vil da kunne gi deg Enova støtte i tilllegg. Du må bare laste opp alt av dokumentasjon og at alt som går på 230V er lagt opp av elektrikeren.
Du får bare støtte opp til 30 000 i utgifter, som da tilbakebetaler 10 000.
Jeg satte relestyring på min varmtvannsbereder, sånn at jeg kan styre den utifra strømpriser. Det tiltaket sparte jeg nok inn bare i løpet av desember (klart, jeg kan gjøre det selv). Så å få dekket en del av utgiftene kommer jo da ekstra godt med.
Merk også at du får 5000 kroner i støtte for å bytte til en smart varmtvannsbereder. Det dekker vel omtrent pris forskjellen på en "vanlig" og "smart" vil jeg tro. Skal man uansett bytte varmtvannsbereder, så kan det være en bedre vei å gå
Ok, men selv om man ikke får Enova-støtte på kabelholder og kabel, vil man vel få støtte for installasjonen av Easee men ikke TWC. Regnestykket blir da som følger, gitt at installasjon koster ca 7500,-.
Easee 3479,-
Kabelholder 476,-
8m kabel m/knapp 4299,-
Installasjon 7500*65% = 4875,-
Sum: 13129,-
TWC 5499,-
Installasjon 7500,-
Sum: 12999,-
Og med 6-7 heatit-termostater i tillegg virker det jo som om jeg kvalifiserer greit for Enova-støtte.
Tenker da at Easee-pakken gir mest for pengene. For vi er sikre på at TWC ikke gir Enova-støtte?
Sitat fra: Gullars på lørdag 19. mars 2022, klokken 06:46
Ok, men selv om man ikke får Enova-støtte på kabelholder og kabel, vil man vel få støtte for installasjonen av Easee men ikke TWC. Regnestykket blir da som følger, gitt at installasjon koster ca 7500,-.
Easee 3479,-
Kabelholder 476,-
8m kabel m/knapp 4299,-
Installasjon 7500*65% = 4875,-
Sum: 13129,-
TWC 5499,-
Installasjon 7500,-
Sum: 12999,-
Og med 6-7 heatit-termostater i tillegg virker det jo som om jeg kvalifiserer greit for Enova-støtte.
Tenker da at Easee-pakken gir mest for pengene. For vi er sikre på at TWC ikke gir Enova-støtte?
Enova støtta krever at lasten blir styrt mot totalforbruket ditt og mot timesprisen. Det er mulig å få til at TWC blir styrt mot totalforbruket, men det er ikke akkurat elegant, fra det jeg har lest her. Man kan sette inn et rele som er godkjent for lasten, som kutter den.
Klart, siden TWC er basert på wifi, så er det muligheter at det kommer og at feks det blir styrt via feks Tibber.
Husk at du får 35% i støtte, opp til tilbakebetalt 10 000 kroner. Så hvis resten av jobben blir kostende mer enn 30 000 (heatit termostatene du nevner) så vil det ikke være igjen noe støtte til Easee laderen.
Klart, det er jo alikevel fordeler med at man kan styre Easee laderen utifra resten av forbruket, og dermed holde seg på en lavere tariff, da det kommer.
Sitat fra: Fjeldern på lørdag 19. mars 2022, klokken 10:28
Sitat fra: Gullars på lørdag 19. mars 2022, klokken 06:46
Ok, men selv om man ikke får Enova-støtte på kabelholder og kabel, vil man vel få støtte for installasjonen av Easee men ikke TWC. Regnestykket blir da som følger, gitt at installasjon koster ca 7500,-.
Easee 3479,-
Kabelholder 476,-
8m kabel m/knapp 4299,-
Installasjon 7500*65% = 4875,-
Sum: 13129,-
TWC 5499,-
Installasjon 7500,-
Sum: 12999,-
Og med 6-7 heatit-termostater i tillegg virker det jo som om jeg kvalifiserer greit for Enova-støtte.
Tenker da at Easee-pakken gir mest for pengene. For vi er sikre på at TWC ikke gir Enova-støtte?
Enova støtta krever at lasten blir styrt mot totalforbruket ditt og mot timesprisen. Det er mulig å få til at TWC blir styrt mot totalforbruket, men det er ikke akkurat elegant, fra det jeg har lest her. Man kan sette inn et rele som er godkjent for lasten, som kutter den.
Klart, siden TWC er basert på wifi, så er det muligheter at det kommer og at feks det blir styrt via feks Tibber.
Husk at du får 35% i støtte, opp til tilbakebetalt 10 000 kroner. Så hvis resten av jobben blir kostende mer enn 30 000 (heatit termostatene du nevner) så vil det ikke være igjen noe støtte til Easee laderen.
Klart, det er jo alikevel fordeler med at man kan styre Easee laderen utifra resten av forbruket, og dermed holde seg på en lavere tariff, da det kommer.
Høres ut for at Easee-regnestykket blir bedre for meg. På lader og montering har jeg da brukt ca. 4,5k av Enova-støtten. Da har jeg 15,7k til å kjøpe og montere termostater for. Kommer til å koste ca. 10k i innkjøp, og med en dags elektrikerarbeid til montering er jeg vel noenlunde der.
Er det slik at man kan søke om 10k både til hus og hytte?
Mener det er pr bo-enhet, så hytter er med. Du burde uansett dobbeltsjekke akkurat det der.
Vet ikke om det har vært beskrevet tidligere, men nå står det at TWC får nøyaktig energimåling (comming soon).
US-site:
Energy Metering
Revenue-grade metering Coming soon
Norsk side har derimot en talentløs intetsigende oversettelse:
Energimåling
Måling av inntektsgrad
Kommer snart
I denne sammenhengen betyr "Revenue-grade" at måleren tilfredsstiller spesifikke krav til målere som benyttes til fakturering.
Måling av "inntektsgrad". Himmel og hav Tesla... skjerpings!!
Uansett så blir det spennende å se hvordan dataene presenteres, og når det kommer. Kanskje om... two weeks?
Google translate. :P
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Two weeks maybe, four weeks definitely.
Hadde vært moro om TWC også nå blir gjenstand for tilsvarende jevnlige oppgraderinger med ny funksjonalitet, som bilene.
Sitat fra: geear på tirsdag 19. april 2022, klokken 12:46
Google translate. :P
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Two weeks maybe, four weeks definitely.
Hadde vært moro om TWC også nå blir gjenstand for tilsvarende jevnlige oppgraderinger med ny funksjonalitet, som bilene.
Jepp, det er ikke første gangen de åpenbart bruker Google translate med latterlig resultat. Slett arbeid rett og slett.
Løfter opp igjen denne tråden.
Nå er TWC i generasjon 3, og skal visstnok støtte både 3-fas og 1/2-fas lading på 230V, og den skal ha noe bedre lastbalansering.
Men hvordan blir dette opp mot Enova nå idag? Jeg har Homey (Pro) samt Tibber Pulse (men ikke Tibber strømabb). Har og styring av VVT og varmekabler. Homeyen har jeg hatt en stund, nesten alt lys i og rundt huset styres med den sammen med ymse følere.
Er det reelt å tømme Enova for peng her? Har ikke fått elbil (TM3) på tunet ennå, men kommer trolig før jul. Og en gang etter det blir det å få trikker på tunet til å dra kabler til garasjen, både for å øke kapasiteten og få inn 3-fas inn i garasjen, men og å få strøm til TWC. Så der ryker litt peng når alt det skal settes opp, så litt sponsing fra Enova hadde vært kjærkomment.