Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Volkswagen VW => ID.4 => Emne startet av: Kjell Salvigsen på torsdag 10. mars 2022, klokken 15:41

Tittel: Hvilken ladeavtale lønner seg etter de første 12 mnd ?
Skrevet av: Kjell Salvigsentorsdag 10. mars 2022, klokken 15:41
En del av oss har snart eid bilen i et år og man må ta stilling til hvilken avtale man skal velge videre etter de første 12 mnd med "kampanjepris" . Har laget et enkelt excel ark basert på ladeøkter à 60 kWh /ca 80 %. Lader man 8 ganger eller mer hos Ionity, vil Plus avtalen lønne seg. Lader man ca 50 kwh på en typisk økt, så lønner Plus seg ved 10 økter eller mer. Personlig mener jeg Go avtalen bør være kostnadsfri for alle som kjøper id- biler fra Vw. Mnd gebyr er en uting mener jeg. Plus avtalen med meget lav kwh pris gir litt mer mening å prise per mnd, den avtalen er jo fin for oss som lader jevnlig. Go avtalen er ikke særlig rimelig noen gang egentlig, blir stort sett dyrere eller like dyr som de andre aktørene. Tror mange vil velge Tesla lading dersom ikke VW gjør noe med Go avtalen.
Tittel: Sv: Hvilken ladeavtale lønner seg etter de første 12 mnd ?
Skrevet av: hakotorgtorsdag 10. mars 2022, klokken 19:04
Fin oversikt, bra jobbet! Tenker nok jeg kommer til å droppe avtale og Ionity når min avtale går ut.
Tittel: Sv: Hvilken ladeavtale lønner seg etter de første 12 mnd ?
Skrevet av: hELgenentorsdag 10. mars 2022, klokken 19:53
Det er jo mange andre avtaler en kan inngå og det finnes et vell av rabattordninger. Fundert på om det finnes en god totaloversikt noen steder...noen som vet?
Tittel: Sv: Hvilken ladeavtale lønner seg etter de første 12 mnd ?
Skrevet av: atrustorsdag 10. mars 2022, klokken 21:40
Sitat fra: hELgenen på torsdag 10. mars 2022, klokken 19:53
Fundert på om det finnes en god totaloversikt noen steder...noen som vet?

Dette er jo et fint sted å starte  https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/ (https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/)
Tittel: Sv: Hvilken ladeavtale lønner seg etter de første 12 mnd ?
Skrevet av: Ledamtorsdag 10. mars 2022, klokken 23:17
Er det noe jeg ikke har fått med meg. Hva er det som gjelder de første 12 mnd?

Når jeg hentet bilen i høst fikk jeg en RFid brikke av selgeren. Han sa ikke hva den var til. Er det noen som vet?

Tittel: Sv: Hvilken ladeavtale lønner seg etter de første 12 mnd ?
Skrevet av: hELgenentorsdag 10. mars 2022, klokken 23:35
Sitat fra: atrus på torsdag 10. mars 2022, klokken 21:40
Sitat fra: hELgenen på torsdag 10. mars 2022, klokken 19:53
Fundert på om det finnes en god totaloversikt noen steder...noen som vet?

Dette er jo et fint sted å starte  https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/ (https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/)

Synes det er alt for dårlig oversikt der.
Vil ha med rabatt avtaler som utgangspunkt og så sortert etter beste pris pr kwh gitt ulike ladevolum pr år.
F.eks i trinn på 10 kwh der en regner inn tidkomponenten i prisen på ulike biler gitt en slags snitthastighet på lading for den enkelte bilmodell.

Mao en tabell.pr bilmodell der en kan slå opp på antatt ladebehov på hurtig og lyn lader og så se hva som lønner seg samt beskrive hvilken rabatt avtale/brikke,om noen,en kan få hos de ulike tilbyderene. I dag er det vanskelig å velge rett lader for ulike biler dessverre
Tittel: Sv: Hvilken ladeavtale lønner seg etter de første 12 mnd ?
Skrevet av: JGfredag 11. mars 2022, klokken 08:50
Sitat fra: Ledam på torsdag 10. mars 2022, klokken 23:17
Er det noe jeg ikke har fått med meg. Hva er det som gjelder de første 12 mnd?

Når jeg hentet bilen i høst fikk jeg en RFid brikke av selgeren. Han sa ikke hva den var til. Er det noen som vet?

https://www.volkswagen.no/no/tilkoblings-og-mobilitetstjeneste/tilkobling/we-charge.html
Tittel: Sv: Hvilken ladeavtale lønner seg etter de første 12 mnd ?
Skrevet av: Kjell Salvigsenfredag 11. mars 2022, klokken 08:53
Sitat fra: Ledam på torsdag 10. mars 2022, klokken 23:17
Er det noe jeg ikke har fått med meg. Hva er det som gjelder de første 12 mnd?

Når jeg hentet bilen i høst fikk jeg en RFid brikke av selgeren. Han sa ikke hva den var til. Er det noen som vet?

Jeg vil anta at RFID brikken du fikk er en "Møller ladebrikke", en ladebrikke du kan registrere hos omtrent alle ladeopertører i Norge - for enklest mulig start og stopp av lading. Du skulle ha fått med en brosjyre sammen med brikken, det er dårlig dersom selger ikke leverte dette med eller forklarte noe mer rundt dette. Det jeg snakker om her i innlegget mitt, er VWs egen ladeavtale; We Charge. Den gir tilgang til omtrent 300.000 ladepunkt over hele Europa og gir i mange tilfeller meget god pris på Ionity lynlading. Ionity har over 400 stasjoner i Europa så langt, ca 21 i Norge. Det blir satset mye på dette nettverket frem mot 2025, både i Norge og ellers i Europa. Du kan lade via app eller ladekort du kan bestille. Du må registrere deg som kunde. Det første året får man enten gratis avtale på Go eller rabattert avtale på Plus.
Tittel: Sv: Hvilken ladeavtale lønner seg etter de første 12 mnd ?
Skrevet av: Øyvind.hfredag 11. mars 2022, klokken 09:34
Takk for nyttig oppsummering. Ble inspirert og gikk igjennom Ionity-sesjonene mine siste år med BMW/Hyundai avtalene. 80%/60kWh er nærmere det dobbelte av snittsesjonene mine. 
Det skyldes nok at påfyll-behovet underveis er begrenset, og vi lader så lenge pausen varer. Med snittbehov på ca 32kWh ser jeg at jeg kan ca doble antallet sesjoner i din tabell før det lønner
Så da lønner vel Go-avtalen seg så lenge jeg ikke lader mer enn 15 ganger på Ionity. Basert på 7 besøk hos Ionity må det bli Go, med gratis 12mnd periode fra april når BMWs 1,65 avtale utløper.
Tittel: Sv: Hvilken ladeavtale lønner seg etter de første 12 mnd ?
Skrevet av: Kjell Salvigsenfredag 11. mars 2022, klokken 09:50
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 11. mars 2022, klokken 09:34
Takk for nyttig oppsummering. Ble inspirert og gikk igjennom Ionity-sesjonene mine siste år med BMW/Hyundai avtalene. 80%/60kWh er nærmere det dobbelte av snittsesjonene mine. 
Det skyldes nok at påfyll-behovet underveis er begrenset, og vi lader så lenge pausen varer. Med snittbehov på ca 32kWh ser jeg at jeg kan ca doble antallet sesjoner i din tabell før det lønner
Så da lønner vel Go-avtalen seg så lenge jeg ikke lader mer enn 15 ganger på Ionity. Basert på 7 besøk hos Ionity må det bli Go, med gratis 12mnd periode fra april når BMWs 1,65 avtale utløper.

Ja, jeg tok kanskje vel mye i når jeg la opp til 80%/60 kwh ladeøkter og burde vel lagt meg noe lavere. (Men jeg skrev totalt antall Kwh ved siden av, så da kan man bruke det som utgangspunkt i stedet når man skal finne ut av dette, tilsvarende slik du har gjort). Jeg er en som tar få, men lengre (lade)pauser, men forstår selvsagt at mange har andre ladevaner enn meg :-)
Tittel: Sv: Hvilken ladeavtale lønner seg etter de første 12 mnd ?
Skrevet av: igniztionfredag 11. mars 2022, klokken 11:40
Prisene på Tesla svinger jo veldig. I skrivende stund koster det 4,35,- med avtale og 6,90,- uten i Lyngdal. Fordelen er jo selvsagt at man ikke må binde seg til ett år, så for de av oss som har 2-3 langturer i året er det nok en bedre deal.

For min del lader jeg så lite på hurtiglader at jeg valgte å ikke fortsette med noen avtale på We Charge.
Tittel: Sv: Hvilken ladeavtale lønner seg etter de første 12 mnd ?
Skrevet av: Kjell Salvigsenfredag 11. mars 2022, klokken 13:41
Sitat fra: hELgenen på torsdag 10. mars 2022, klokken 23:35
Sitat fra: atrus på torsdag 10. mars 2022, klokken 21:40
Sitat fra: hELgenen på torsdag 10. mars 2022, klokken 19:53
Fundert på om det finnes en god totaloversikt noen steder...noen som vet?

Dette er jo et fint sted å starte  https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/ (https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/)

Synes det er alt for dårlig oversikt der.
Vil ha med rabatt avtaler som utgangspunkt og så sortert etter beste pris pr kwh gitt ulike ladevolum pr år.
F.eks i trinn på 10 kwh der en regner inn tidkomponenten i prisen på ulike biler gitt en slags snitthastighet på lading for den enkelte bilmodell.

Mao en tabell.pr bilmodell der en kan slå opp på antatt ladebehov på hurtig og lyn lader og så se hva som lønner seg samt beskrive hvilken rabatt avtale/brikke,om noen,en kan få hos de ulike tilbyderene. I dag er det vanskelig å velge rett lader for ulike biler dessverre

Ja, hadde vært perfekt med en god oversikt. Men det er vel utfordrende å lage en slik. Det er lett med de aktørene som kjører ren kWh pris, men utfordrende med de som opererer med både minutt + kWh pris med biler med ujevn ladekurve. (Det er lettere med feks Audi e-tron 55 som har stabil kurve helt opp til 80%) Man vil jo måtte ta hensyn til temperatur, om bil ankommer ladestasjon med 10 eller 30 % SoC, om man har kjørt motorvei før lading osv, dersom man skal få gode tall her. Man kan selvsagt finne frem til et omtrentlig snitt for de ulike bilene, men det vil være en del feilkilder. Personlig mener jeg en ren kwh pris er det aller enkleste, jeg tror mange sliter med å få god oversikt her. Både minuttpris kombinert med kwh og ikke minst månedsgebyrer gjør dette komplisert. En noe høyere kwh pris er bedre enn mnd.avgift+kwh pris mener jeg.

Av rabatter så er det vel NAF kredittkort som gir generell rabatt når man betaler med kredittkortet, Coop medlemsskap som gir rabatt hos Mer/Grønn kontakt og Obos som gir rabatt hos Cirkle K som jeg vet om. Fortum strømkunder for rabatt på lading hos Recharge/Fortum ladere.
Tittel: Sv: Hvilken ladeavtale lønner seg etter de første 12 mnd ?
Skrevet av: Kjell Salvigsenfredag 11. mars 2022, klokken 13:45
Sitat fra: igniztion på fredag 11. mars 2022, klokken 11:40
Prisene på Tesla svinger jo veldig. I skrivende stund koster det 4,35,- med avtale og 6,90,- uten i Lyngdal. Fordelen er jo selvsagt at man ikke må binde seg til ett år, så for de av oss som har 2-3 langturer i året er det nok en bedre deal.

For min del lader jeg så lite på hurtiglader at jeg valgte å ikke fortsette med noen avtale på We Charge.

Ja, derfor mener jeg egentlig at Go avtalen burde vært gratis for alle som kjøper id4 biler, slik at man kan lade hos Ionity for 4.40 per kwh. (En helt fair pris) Jeg tror også mange vil gjøre som deg, å ikke fortsette med We charge avtaler.
Tittel: Sv: Hvilken ladeavtale lønner seg etter de første 12 mnd ?
Skrevet av: igniztionfredag 11. mars 2022, klokken 15:00
Skulle vært som i USA. Der får de 3 år gratis lading på Electrify America - som også er et nettverk opprettet av bl.a. VAG.
Tittel: Sv: Hvilken ladeavtale lønner seg etter de første 12 mnd ?
Skrevet av: Kjell Salvigsenfredag 11. mars 2022, klokken 15:15
Sitat fra: igniztion på fredag 11. mars 2022, klokken 15:00
Skulle vært som i USA. Der får de 3 år gratis lading på Electrify America - som også er et nettverk opprettet av bl.a. VAG.

Ja, den avtalen er jo utrolig god. Det var vel for å få flest mulig amerikanere til å gå bort fra fossilbil-vanene sine. Her i Norge trenger de ikke slike incentiver, her kjøper mange elbil uansett  :)
Tittel: Sv: Hvilken ladeavtale lønner seg etter de første 12 mnd ?
Skrevet av: RJKfredag 11. mars 2022, klokken 22:46
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 11. mars 2022, klokken 09:34
Takk for nyttig oppsummering. Ble inspirert og gikk igjennom Ionity-sesjonene mine siste år med BMW/Hyundai avtalene. 80%/60kWh er nærmere det dobbelte av snittsesjonene mine. 
Det skyldes nok at påfyll-behovet underveis er begrenset, og vi lader så lenge pausen varer. Med snittbehov på ca 32kWh ser jeg at jeg kan ca doble antallet sesjoner i din tabell før det lønner
Så da lønner vel Go-avtalen seg så lenge jeg ikke lader mer enn 15 ganger på Ionity. Basert på 7 besøk hos Ionity må det bli Go, med gratis 12mnd periode fra april når BMWs 1,65 avtale utløper.
Hadde du fremdeles hatt en Hyundai, kunne du nå gått for en "IONITY Lite"-avtale til 48,- per måned, som gir 4,35 kr/kWh hos Ionity, pluss et øktgebyr til 4,99 per ladesesjon på CMH Flex-abonnement som ikke har egen månedsavgift. Dog, ser ikke jeg får øktgebyr på Ionity ladesesjoner, nå som jeg har den vanlige Ionity-avtalen til 135,- per måned og 1,65 kr/kWh.

Med min Kona så lader jeg "fort" 50-53 kWh på en sesjon, så det koster meg nå (50 kWh) 82,50 for kWh-delen, med lite-abonnement blir det 217,50 for en ladesesjon. Ved en lading i måneden blir det da billigere med den dyreste avtalen (82,50 + 135,-=217,50) mot (217,50+48,-=265,50).

Med drop-in ville dette kostet meg 420,- for en ladesesjon, som fremdeles er dyrere enn 3 slike ladinger og ett månedsgebyr (382,50). og bare marginalt dyrere med 2 ladinger med lite-abonnement (483,-). Hos Circle K vil en lading komme på 299,- så fremdeles dyrere enn med lite + en lading.

For de som lader sjeldent, vil det fort regne seg inn å heller bruke andre enn Ionity med avtale, men Ionity med den dyreste månedsprisen fremstår som en absolutt god deal for de som lader endel, og befinner seg innenfor der Ionity sine ladestasjoner finnes.

Hadde jeg derimot befunnet meg i Nord-Norge eller andre områder der Ionity ikke passer bil og rekkevidde, og Tesla hadde åpnet alle SuC-stasjoner, så ville de blitt foretrukket ladepartner på ikke-Teslaer.

EDIT: 190,- per måned og 2,50 per kWh med Ionity Passport. Men ser de fjernet Passport Lite-abonnement for alle andre enn de som har dette i avtale med sitt merke.