Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Hyundai => Hyundai Ioniq 5 => Emne startet av: Elsykkelogelbil på onsdag 09. mars 2022, klokken 14:32

Tittel: Ioniq 5 - førsteinntrykk
Skrevet av: Elsykkelogelbilonsdag 09. mars 2022, klokken 14:32
Hei!

Jeg var heldig og klarte å få tak i en ny 2022 - Ioniq 5 AWD.

Førsteinntrykk:

- Kjøreegenskaper: gode støtdempere, bedre enn forrige bil. Kvikk og god. AWD-en virker å fungere bra. Det er den nest-beste bilen jeg har kjørt etter Volvo XC90.

- Førerassistanse: den rattfunksjonen som skal holde bilen midt i funka dårlig synes jeg. Plutselig svinger den meg mot motgående kjørefelt. I forhold til en Volvo XC90 som er siste bil jeg kjørte som hadde dette var det kjempenyttig på Volvoen, her ble det bare skrudd av. Smart Cruisecontrol funker bra. Head up display funker helt greit, men ikke med polariserte solbriller. Klønete at man ikke er hele venstre skjermen fordi rattet er i veien. Skjønner ikke helt hva de har tenkt her.

- Komfort: megagode seter, gode muligheter for å stille inn.

- Lyd fra Bose-anlegg: bra, men ikke fantastisk

- Plass: overraskende stor plass selv om forrige bil var større. Kjekt å kunne kjøre baksetene fram for å få større plass i bagasjerommet, men da får en jo ikke plass i samme høyde, går bratt ned , så det blir bak setene man får mer plass, ikke i bagasjerommet spør du meg. Men god benplass og bagasjeromplass når setene er i standard.

- Praktisk: kjekt med USB-uttak og mobillader.

-Infotainment: ikke spesielt bra, helt ok?

- Rekkevidde: fantastisk

- App: veldig bra
Tittel: Sv: Ioniq 5 - førsteinntrykk
Skrevet av: Elsykkelogelbiltorsdag 17. mars 2022, klokken 13:47
Oppdatert inntrykk etter nesten 700 km:

- Ryggekamera og denslags: ganske mye forvrenging i bildet. Vanskelig å bruke. Vesentlig bedre 360-bilde og ryggekamera på Volvo XC90 feks.
- Den rattgreia som holder bilen riktig er bare å slå av.
- Knappene er rart plassert, egentlig er det meste av interiøret ved dashbordet litt snodig organisert og upraktisk.
- Når du skal blinke får du opp et kamera som du knapt nok ser pga rattet. Virker helt teit.
- At man ikke kan vaske eller bruke vindusviskerne bak fremstår som et feilgrep.
- Her jeg er er det ingen 350 kw ladere, men flere 150 og 50 mener jeg. Så jeg vet ikke om jeg lader så fryktelig fort. Jeg satte den på en css 50 kw lader med 20 % batteri og da va den rundt 80 etter rundt 40 min og 100% etter rundt en time. Helt greit.
- Uvant at jeg må sette lydden på over 50 av 100 for å få noe lyd, men da øker den også markant. Rundt 60 lander jeg ofte, men er redd for å øke mer i frykt for å sprenge høyttalerne, til tross for at jeg egentlig kunne ønsket meg høyere lydnivå.

Men

Den er romslig, praktisk og bred
Den har bra rekkevidde
AWD-en er ganske god, jeg kom opp en isete bratt vei på hytta helt uten problemer
Den er god å kjøre
Tittel: Sv: Ioniq 5 - førsteinntrykk
Skrevet av: Elsykkelogelbiltorsdag 31. august 2023, klokken 09:28
Oppdatert etter 26000 km:

Det er en god bil å kjøre. Fungerer godt på vinterføre i snow-modus på vrient føre. Ganske bra rekkevidde. God å sitte i. Relativt romslig.

Men har en del quirks: irriterer meg den måten man åpner bilen på. Alle som skal sitte på må enten få 1 minutt gjennomgang i forhold til hvordan man åpner den, eller så må du åpne den for dem. For håndtaket kommer jo ikke ut.

Å låse den via å trykke funker dårlig. Har man flere ting man bærer på, noe som er dagligdags for meg v/ henting i bhg osv, så¨er den vrien og kranglete å få låst uten nøkkel.

INnstillingene i multimediaanlegget / bruker/ tlf fordufter randomly og må legge inn på nytt. Fine er når man har startet å kjøre og ikke kan legge itl mens man kjører. Da må man inn i en luke da fordi bilen har gjort nok en feil.

Svingradiusen er det dårligste jeg noensinne har opplevd på en bil. En del parkeringsplasser vi må bruke er vanskelige å komme inn og ut av pga dette. OG parkeringsfunksjonen (automatisk) er jo bare en gimmick, totalt ubrukelig i praksis.

Videre, det siste hjernen i bilen har begynt å klusse med nå er at hver gang jeg starter bilen er vindusspeilene helt feil, mulig jeg kan rette på det. Men jeg har ikke gjort noe endring for at det plutselig bli en greie.

Irriterer meg også den "confirm"-knappen du må trykke på når du starter bilen. Beste er når det tar 30 sek før det er lov å trykke på confirm. Livet mitt er for hektisk til dette. Jeg er alltid for sent til barnehage eller jobb og har tusen andre ting å huske på om ikke dette.

Selve hjernen i bilen er elendig, men det "bilfaglige" er bra. God å kjøre. Fin på langkjøring. God rekkevidde. Gode egenskaper på glatte og spesielt snø da.

Hadde jeg skulle endre noe av det bilmessige måtte det vært å øke bakkeklareringa 5 cm samt å gjøre bagasjerommet enda litt større, selv om det ikke er å anse som lite i dag. Jo og svingradiusen.
Tittel: Sv: Ioniq 5 - førsteinntrykk
Skrevet av: ToWalkOrDrivetorsdag 31. august 2023, klokken 09:40
Vil bare si takk for inntrykkene du skriver. Veldig nyttig for folk som vurderer å kjøpe Ionic 5.
Tittel: Sv: Ioniq 5 - førsteinntrykk
Skrevet av: RJKtorsdag 31. august 2023, klokken 14:47
Sitat fra: Elsykkelogelbil på torsdag 31. august 2023, klokken 09:28Oppdatert etter 26000 km:

Det er en god bil å kjøre. Fungerer godt på vinterføre i snow-modus på vrient føre. Ganske bra rekkevidde. God å sitte i. Relativt romslig.

Men har en del quirks: irriterer meg den måten man åpner bilen på. Alle som skal sitte på må enten få 1 minutt gjennomgang i forhold til hvordan man åpner den, eller så må du åpne den for dem. For håndtaket kommer jo ikke ut.

Å låse den via å trykke funker dårlig. Har man flere ting man bærer på, noe som er dagligdags for meg v/ henting i bhg osv, så¨er den vrien og kranglete å få låst uten nøkkel.

INnstillingene i multimediaanlegget / bruker/ tlf fordufter randomly og må legge inn på nytt. Fine er når man har startet å kjøre og ikke kan legge itl mens man kjører. Da må man inn i en luke da fordi bilen har gjort nok en feil.

Svingradiusen er det dårligste jeg noensinne har opplevd på en bil. En del parkeringsplasser vi må bruke er vanskelige å komme inn og ut av pga dette. OG parkeringsfunksjonen (automatisk) er jo bare en gimmick, totalt ubrukelig i praksis.

Videre, det siste hjernen i bilen har begynt å klusse med nå er at hver gang jeg starter bilen er vindusspeilene helt feil, mulig jeg kan rette på det. Men jeg har ikke gjort noe endring for at det plutselig bli en greie.

Irriterer meg også den "confirm"-knappen du må trykke på når du starter bilen. Beste er når det tar 30 sek før det er lov å trykke på confirm. Livet mitt er for hektisk til dette. Jeg er alltid for sent til barnehage eller jobb og har tusen andre ting å huske på om ikke dette.

Selve hjernen i bilen er elendig, men det "bilfaglige" er bra. God å kjøre. Fin på langkjøring. God rekkevidde. Gode egenskaper på glatte og spesielt snø da.

Hadde jeg skulle endre noe av det bilmessige måtte det vært å øke bakkeklareringa 5 cm samt å gjøre bagasjerommet enda litt større, selv om det ikke er å anse som lite i dag. Jo og svingradiusen.
Nå trenger du ikke trykke "confirm". Den meldingen forsvinner etter noen få sekunder når du begynner å kjøre. Og rygger du, overstyrer ryggekameraet og vises i skjermen, så kommer den på igjen når du går over i Drive.

Og, jeg mener du lett kan trykke på NAV og legge inn destinasjon/rute selv om du ikke klikket "confirm". Ihvertfall slik jeg mener det funker i min Kona, og tipper det er likt i I5.
Tittel: Sv: Ioniq 5 - førsteinntrykk
Skrevet av: Elsykkelogelbiltorsdag 31. august 2023, klokken 19:05
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 31. august 2023, klokken 09:40Vil bare si takk for inntrykkene du skriver. Veldig nyttig for folk som vurderer å kjøpe Ionic 5.

Koselig å høre 😀
Tittel: Sv: Ioniq 5 - førsteinntrykk
Skrevet av: Elsykkelogelbiltorsdag 31. august 2023, klokken 19:05
Sitat fra: RJK på torsdag 31. august 2023, klokken 14:47
Sitat fra: Elsykkelogelbil på torsdag 31. august 2023, klokken 09:28Oppdatert etter 26000 km:

Det er en god bil å kjøre. Fungerer godt på vinterføre i snow-modus på vrient føre. Ganske bra rekkevidde. God å sitte i. Relativt romslig.

Men har en del quirks: irriterer meg den måten man åpner bilen på. Alle som skal sitte på må enten få 1 minutt gjennomgang i forhold til hvordan man åpner den, eller så må du åpne den for dem. For håndtaket kommer jo ikke ut.

Å låse den via å trykke funker dårlig. Har man flere ting man bærer på, noe som er dagligdags for meg v/ henting i bhg osv, så¨er den vrien og kranglete å få låst uten nøkkel.

INnstillingene i multimediaanlegget / bruker/ tlf fordufter randomly og må legge inn på nytt. Fine er når man har startet å kjøre og ikke kan legge itl mens man kjører. Da må man inn i en luke da fordi bilen har gjort nok en feil.

Svingradiusen er det dårligste jeg noensinne har opplevd på en bil. En del parkeringsplasser vi må bruke er vanskelige å komme inn og ut av pga dette. OG parkeringsfunksjonen (automatisk) er jo bare en gimmick, totalt ubrukelig i praksis.

Videre, det siste hjernen i bilen har begynt å klusse med nå er at hver gang jeg starter bilen er vindusspeilene helt feil, mulig jeg kan rette på det. Men jeg har ikke gjort noe endring for at det plutselig bli en greie.

Irriterer meg også den "confirm"-knappen du må trykke på når du starter bilen. Beste er når det tar 30 sek før det er lov å trykke på confirm. Livet mitt er for hektisk til dette. Jeg er alltid for sent til barnehage eller jobb og har tusen andre ting å huske på om ikke dette.

Selve hjernen i bilen er elendig, men det "bilfaglige" er bra. God å kjøre. Fin på langkjøring. God rekkevidde. Gode egenskaper på glatte og spesielt snø da.

Hadde jeg skulle endre noe av det bilmessige måtte det vært å øke bakkeklareringa 5 cm samt å gjøre bagasjerommet enda litt større, selv om det ikke er å anse som lite i dag. Jo og svingradiusen.
Nå trenger du ikke trykke "confirm". Den meldingen forsvinner etter noen få sekunder når du begynner å kjøre. Og rygger du, overstyrer ryggekameraet og vises i skjermen, så kommer den på igjen når du går over i Drive.

Og, jeg mener du lett kan trykke på NAV og legge inn destinasjon/rute selv om du ikke klikket "confirm". Ihvertfall slik jeg mener det funker i min Kona, og tipper det er likt i I5.

Jeg har jo tenkt å høre på musikk fra tlf eller radio og det er enklest å ta fly jeg kjører 😉
Tittel: Sv: Ioniq 5 - førsteinntrykk
Skrevet av: RJKtorsdag 31. august 2023, klokken 19:24
Sitat fra: Elsykkelogelbil på torsdag 31. august 2023, klokken 19:05
Sitat fra: RJK på torsdag 31. august 2023, klokken 14:47
Sitat fra: Elsykkelogelbil på torsdag 31. august 2023, klokken 09:28Oppdatert etter 26000 km:

Det er en god bil å kjøre. Fungerer godt på vinterføre i snow-modus på vrient føre. Ganske bra rekkevidde. God å sitte i. Relativt romslig.

Men har en del quirks: irriterer meg den måten man åpner bilen på. Alle som skal sitte på må enten få 1 minutt gjennomgang i forhold til hvordan man åpner den, eller så må du åpne den for dem. For håndtaket kommer jo ikke ut.

Å låse den via å trykke funker dårlig. Har man flere ting man bærer på, noe som er dagligdags for meg v/ henting i bhg osv, så¨er den vrien og kranglete å få låst uten nøkkel.

INnstillingene i multimediaanlegget / bruker/ tlf fordufter randomly og må legge inn på nytt. Fine er når man har startet å kjøre og ikke kan legge itl mens man kjører. Da må man inn i en luke da fordi bilen har gjort nok en feil.

Svingradiusen er det dårligste jeg noensinne har opplevd på en bil. En del parkeringsplasser vi må bruke er vanskelige å komme inn og ut av pga dette. OG parkeringsfunksjonen (automatisk) er jo bare en gimmick, totalt ubrukelig i praksis.

Videre, det siste hjernen i bilen har begynt å klusse med nå er at hver gang jeg starter bilen er vindusspeilene helt feil, mulig jeg kan rette på det. Men jeg har ikke gjort noe endring for at det plutselig bli en greie.

Irriterer meg også den "confirm"-knappen du må trykke på når du starter bilen. Beste er når det tar 30 sek før det er lov å trykke på confirm. Livet mitt er for hektisk til dette. Jeg er alltid for sent til barnehage eller jobb og har tusen andre ting å huske på om ikke dette.

Selve hjernen i bilen er elendig, men det "bilfaglige" er bra. God å kjøre. Fin på langkjøring. God rekkevidde. Gode egenskaper på glatte og spesielt snø da.

Hadde jeg skulle endre noe av det bilmessige måtte det vært å øke bakkeklareringa 5 cm samt å gjøre bagasjerommet enda litt større, selv om det ikke er å anse som lite i dag. Jo og svingradiusen.
Nå trenger du ikke trykke "confirm". Den meldingen forsvinner etter noen få sekunder når du begynner å kjøre. Og rygger du, overstyrer ryggekameraet og vises i skjermen, så kommer den på igjen når du går over i Drive.

Og, jeg mener du lett kan trykke på NAV og legge inn destinasjon/rute selv om du ikke klikket "confirm". Ihvertfall slik jeg mener det funker i min Kona, og tipper det er likt i I5.

Jeg har jo tenkt å høre på musikk fra tlf eller radio og det er enklest å ta fly jeg kjører 😉
Musikk husker ihvertfall min bil fra forrige tur, så hørte jeg på radio, så kommer radio på med samme kanal som sist. Hørte jeg sist på musikk fra Spotify på tlf, så er det den som kommer på med en gang. Altså ingen behov for å bruke tid på å vente på at "confirm"-knappen skal bli aktiv.

Kobler jeg til tlf med kabel, og så klikker knappen jeg har dedikert til Aandroid Auto, så begynner den å spille musikk fra Spotify, samme låt som sist var på.

Den med fly skjønte jeg ikke relevansen til, eller spøken på. Men er helt uenig. Skal jeg ta fly, må jeg komme meg til Gardermoen først, som ofte er i feil retning i forhold til reisemålet. Så må  jeg finne et sted bilen skal stå, om jeg ikke tok toget opp til flyplassen.

Så er det flyplasskaoset, både før avgang og etter landing, så må man og gjennom masse knot når man er fremme på flyplassen for å komme helt frem til destinasjon, som ikke engang trenger å ligge i rett by. så da blir det enda mer styr. Dessuten, går det fly til dit jeg skal?

Nei, med mindre man må skal krysse kontinenter, eller skal til en øy det ikke går ferge til, så er bilen enklest. Tar kanskje litt lengre tid noen ganger, men heller ikke det er sagt. ;)
Tittel: Sv: Ioniq 5 - førsteinntrykk
Skrevet av: Elsykkelogelbilmandag 04. desember 2023, klokken 07:24
Oppdatering rundt 30 000 km. Fortsatt elendig svingradius. Sliter med å lukeparkere i urbane strøk. Samt på kjøpesenter og lignende. Prøvde autoparkerings-funksjonen. Men den var først sykt treg, men så når den endelig innser at det er en parkeringsplass med fine hvite linjer, så rygger den i f ull fart mot en annen bil eller noe sånt og jeg stopper hele seansen og stoler ikke på det. Prøvd mange ganger og fruen ber meg drite i denne funksjonen.

Den funksjonen som gjør at du kan starte bilen og få den til å rygge ut så du kan åpne døra lettere har vært kjekk noen ganger, men i det siste har jeg ikke fått det til å starte bilen fra nøkkelen og få den til å rygge. Ofte er det masse vilkår og jeg er alltid i farta. Har ikke tid til å sette av 5 minutter.

Den er fortsatt god å kjøre. Fin på vinterføre. Snow-modus mener jeg tvinger begge motorene til å yte likt så det kan vel nesten sies å være permanent 4x4? Andre vinteren nå.

Ikke slettet profilen min like ofte via OTA.

Ellers er det inni bilen knytta til tech fortsatt tregt. Og den starter gjerne på radio og den hersens comfirm button selv om jeg hørte på bt da jeg skrudde av bilen dagen før. Så da må jeg vente før jeg kan skru over til BT igjen. Så det ender med at jeg må gjøre dette mens jeg kjører fordi jeg ikke gidder å sitte 20 sekunder å stirre på displayet.

Rekkevidden er fortsatt god.

Vet ikke om jeg nevnte dette i ett av de forrige innleggene, men bilen er ganske fornøyelig å bruke på biltur...

Feks på E18 på østlandet hvor det er 110 km/t er det bare å sette den i utvidet laneassist og styrehjelp så er den ganske fin å bruke .
Lane change (unnskyld uttrykket) suger dog og er veldig lite utviklet, men det er helt greit i 110kmt+.

Men setene er så gode og har så mange tilpasningsmuligheter at her kan du virkelig kose deg på veien. Jeg har hatt med min til sydlige Danmark, Sverige flere ganger og opp og ned østlandet og sørlandet samt oppover til fjellene.

Jeg har et blandet og komplisert forhold til bilisme og effekten det har på meg selv, samfunnet, kloden osv. Ikke minst elbil vs fossil og kollektiv, etc.

Men skam til side, logikk til side, jeg bruker bilen mye mer nå og liker å kjøre på bilturer med den mer enn jeg gjorde med min Skoda Oktavia Scout 2013. Har hatt elbil siden 2012 som bil nr 2 (Nissan Leaf), den ruller fortsatt og nærmer seg 100 000 km og er for sin tid og sin pris en 6-er på terningen bil, mens Ioniqen er en 4,5/6 eller kan strekke meg til 5/6 for pris og tiden den kom ut i ;)
Tittel: Sv: Ioniq 5 - førsteinntrykk
Skrevet av: Electric cars in Norwaymandag 04. desember 2023, klokken 07:31
Sitat fra: Elsykkelogelbil på mandag 04. desember 2023, klokken 07:24......Prøvd mange ganger og fruen ber meg drite i denne funksjonen.


Godt skrevet om alle dine vurderinger :+1:

og godt å lese at ikke andre har det bedre enn meg når jeg fikler med funksjoner på bilene jeg kjører ;D
Tittel: Sv: Ioniq 5 - førsteinntrykk
Skrevet av: Elsykkelogelbilmandag 04. desember 2023, klokken 07:39
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 04. desember 2023, klokken 07:31
Sitat fra: Elsykkelogelbil på mandag 04. desember 2023, klokken 07:24......Prøvd mange ganger og fruen ber meg drite i denne funksjonen.


Godt skrevet om alle dine vurderinger :+1:

og godt å lese at ikke andre har det bedre enn meg når jeg fikler med funksjoner på bilene jeg kjører ;D

Hah! Takker :)

Og... dette med bakrutene er fortsatt en tabbe fra Ioniq.

Nå er jeg langt fra en perfekt sjåfør. Sliter med både å tenke logisk i forhold til sikkerhet og risiko, ikke minst er jeg for sur i trafikken. Men jeg husker for 20 år siden da jeg tok "lappen" at man skulle sjekke bakspeilet ganske ofte.

Det er det bare, unnskyld uttrykket, å drite i når du kjører Ioniq 5 i Norge, for det bakspeilet kommer til å være dekket av salt og skit og alt annet ;)
Tittel: Sv: Ioniq 5 - førsteinntrykk
Skrevet av: Barfottirsdag 05. desember 2023, klokken 07:12
Har prøvd Ionic 5 nå, har den hjemme nå på prøve over natta.

Vårt førsteintrykk er : Utrolig irriterende lane assist og knotete å skru den av. Burde vært mulig å skru den av på rattet.
Skjermen i midten sitter langt vekk, må bøye oss fram for å operere den.
Fruen likte ikke dørhåndtakene, som krever "alle fingrene" får å først vippe ut håndtaket, så åpne døren. (når hun kommer med ørten ting i hendene og skal inn i bilen)

Veldig god å kjøre, overraskende god kontra BZ4X, rask, stille.

Kunne godt tenkt oss mer midtkonsoll, kontra et stort hull foran midtkonsollen.
Tittel: Sv: Ioniq 5 - førsteinntrykk
Skrevet av: power59tirsdag 05. desember 2023, klokken 12:30
Selv om de to styresystemene "lane assist" og "styre assist" ikke er særlig intuitive for nye Ioniq 5 sjåfører er de egentlig veldig enkle og nyttige i bruk.

"Lane assist" aktiveres alltid når bilen startes men har ingen funksjon før bilen når 60 km/h. "Lane assist" tar tak i rattet og drar bilen inn fra veikant eller midtstripe og kan med fordel deaktiveres på smale svingete veier med dårlig merking. "Lane assist" deaktiveres enkelt ved å holde inn knappen med det lille rattet på rattet i 3-4 sekunder.

"Styre assist" er aldri aktivert når bilen starter og må aktiveres manuelt med et kort trykk på knappen med det lille rattet i rattet (samme knapp som ovenfor). "Styre assist" virker når den er aktivert i alle hastigheter og sørger for holde bilen omtrent i midten av kjørefeltet. Fungerer godt på brukbart merkede veier. Fungerer mindre bra ved stor hastighet på svingete vei.

Min erfaring er at Ioniq 5's "styre assist" i kombinasjon med adaptiv cruiscontrol gjør timers langkjøring etter motor- og hovedvei langt mindre slitsomt enn tilsvarende kjøring med "manuell" styring. 
Tittel: Sv: Ioniq 5 - førsteinntrykk
Skrevet av: Eladdin - Elbilfarerentirsdag 05. desember 2023, klokken 20:37
Sitat fra: Barfot på tirsdag 05. desember 2023, klokken 07:12Har prøvd Ionic 5 nå, har den hjemme nå på prøve over natta.

Vårt førsteintrykk er : Utrolig irriterende lane assist og knotete å skru den av. Burde vært mulig å skru den av på rattet.
Skjermen i midten sitter langt vekk, må bøye oss fram for å operere den.
Fruen likte ikke dørhåndtakene, som krever "alle fingrene" får å først vippe ut håndtaket, så åpne døren. (når hun kommer med ørten ting i hendene og skal inn i bilen)

Veldig god å kjøre, overraskende god kontra BZ4X, rask, stille.

Kunne godt tenkt oss mer midtkonsoll, kontra et stort hull foran midtkonsollen.

Det er ikke sant at det er knotete å skru av Lane Assist, og det er ikke sant at det ikke er mulig å skru den av med en knapp på rattet. Bare hold knappen PÅ RATTET inne 3 sekunder og vipps så er den skrudd av,gitt.
Hold hendene på rattet mens den er i bruk, og selvstyringen er smooth og uten rykk og napp.

Må le litt av avsnittet om/med midtskjermen: "må bøye oss frem for å operere den". Nommin-helle-dussen. Du får trøste deg med at hanskeromskuffen er enda lenger unna.

Å åpne dørene med én hånd og to fingre lærer man seg fort. Selger kan sikkert instruere dere.
Svigermora mi fant ut av det på 3,5 sek ved første forsøk, men det skal sies at hun er vant til å ikke gi opp ved hard motgang.

Kanskje en butler hadde vært tingen? En butler som vet hvordan en overkommer bagateller og mikroutfordringer?
Tittel: Sv: Ioniq 5 - førsteinntrykk
Skrevet av: moonbuggytorsdag 07. desember 2023, klokken 11:03
Det som irriterer meg mest, er touch panelet under midt-skjermen. Det er helt håpløst å betjene i fart. Hvor mye enkklere ville det ikke vært med f.eks. dreibar temperatur kontroll med merkbare knepp pr. halve grad og fysiske brytere for resten?
Med litt treghet i systemet og tørre fingre blir det bare rotete å bruke. Nei, skal man bruke brytere, sørg for noe som gir skikkelig feedback og er greie å bruke som de fysiske bryterne er....
Tittel: Sv: Ioniq 5 - førsteinntrykk
Skrevet av: Eladdin - Elbilfarerentorsdag 07. desember 2023, klokken 22:16
For meg er det irriterende at jeg leverer en feilfri bil til service, og får den tilbake med luftklaffer der nede i fronten som ikke virker skikkelig. Dvs de går litt opp før det høres ut som tannhjul som glipper og lager noen stygge.mekaniske lyder før den gir opp å åpne lukene. De hadde visst vasket bilen med høytrykksvasker før de satte den ut i 8 kuldegrader, og skylder på at lukene har frosset.
Tittel: Sv: Ioniq 5 - førsteinntrykk
Skrevet av: Electric cars in Norwayfredag 08. desember 2023, klokken 06:32
Sitat fra: Exit elbil på torsdag 07. desember 2023, klokken 22:16For meg er det irriterende at jeg leverer en feilfri bil til service, og får den tilbake med luftklaffer der nede i fronten som ikke virker skikkelig. Dvs de går litt opp før det høres ut som tannhjul som glipper og lager noen stygge.mekaniske lyder før den gir opp å åpne lukene. De hadde visst vasket bilen med høytrykksvasker før de satte den ut i 8 kuldegrader, og skylder på at lukene har frosset.

Det det med at det fryser, at tannhjul glipper... det er ikke bra på sikt. Høres ut som en mekanisk «tikkende liten bombe» på lang sikt. Dvs de kan gå i stykker.

Mitt tips: få det dokumentert i serviceloggen så du kan hente info der dersom de justeringene på klaffene går i stykker etter garantiutløp.
Tittel: Sv: Ioniq 5 - førsteinntrykk
Skrevet av: Eladdin - Elbilfarerenfredag 08. desember 2023, klokken 20:24
Takk for tips.  :+1: Jeg lurer selv på hvor pålitelig disse luftklaffene er i lengden.
Tittel: Sv: Ioniq 5 - førsteinntrykk
Skrevet av: Electric cars in Norwaylørdag 09. desember 2023, klokken 08:48
Sitat fra: Exit elbil på fredag 08. desember 2023, klokken 20:24Takk for tips.  :+1: Jeg lurer selv på hvor pålitelig disse luftklaffene er i lengden.
Exit... :+1: ja følg det opp så er du sikker. For det har du jo ikke noe å tape på. 

Tittel: Sv: Ioniq 5 - førsteinntrykk
Skrevet av: Barfotmandag 11. desember 2023, klokken 20:09

Sitat fra: Exit elbil på tirsdag 05. desember 2023, klokken 20:37Må le litt av avsnittet om/med midtskjermen: "må bøye oss frem for å operere den". Nommin-helle-dussen. Du får trøste deg med at hanskeromskuffen er enda lenger unna.

Du synes det er tullete du, men når vi kommer fra en bil, 2020 modell der alt dette nåes uten å bøye seg fram, er dette irriterende og virker "gammeldags"

Hanskerommet bruker ikke vi/sjåføren i fart, men det gjør vi med en god del andre funksjoner.

Men du om det, så får vi se om summen av plusser og minuser gjør at det blir Ionic5 eller noe annet.
Tittel: Sv: Ioniq 5 - førsteinntrykk
Skrevet av: Eladdin - Elbilfarerenmandag 11. desember 2023, klokken 23:25
Nja... Jeg er en fyr med normal høyde (184) med normale proposjoner med ryggen godt plantet i seteryggen når jeg knoter på skjermen, og å måtte ha 2 - 3 cm mellom seterygg og skulderbladene er da vel ikke noe å klandre bilen for?
Tittel: Sv: Ioniq 5 - førsteinntrykk
Skrevet av: moonbuggytirsdag 12. desember 2023, klokken 12:28
Uansett om man når skjermen eller ikke, er det langt fra optimalt å knote på skjermen under kjøring. Det forsterkes også av tregheten i systemet. Man blikker skjermen, trykker, treghet, blikker igjen og fomler.
Langt fra bra. Jeg savner dreievelgeren fra BMW. Enkelt å vri over valgmulighetene på skjermen og velge, med armen i behagelig posisjon og nærmest i blinde.
Tittel: Sv: Ioniq 5 - førsteinntrykk
Skrevet av: Electric cars in Norwayonsdag 13. desember 2023, klokken 16:38
Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 12. desember 2023, klokken 12:28Jeg savner dreievelgeren fra BMW. Enkelt å vri over valgmulighetene på skjermen og velge, med armen i behagelig posisjon og nærmest i blinde.
Den tiden er over. Elbil er nå å regne som en pc på hjul og krever ny sw hele tiden. Skjerm er fremtiden, fysiske dreievelgere er nok ut. Men dette er hva jeg tror....jeg har ofte feil

Det er velg 5 nivåer ift selvkjøring. Det blir mindre bruk for fysiske dreievelgere etterhvert som det blir bedre tekno.

Og fysiske dreievelgere er dyrere å prod enn flatskjerm
Tittel: Sv: Ioniq 5 - førsteinntrykk
Skrevet av: Elmofredag 29. desember 2023, klokken 00:45
Sitat fra: Elsykkelogelbil på torsdag 31. august 2023, klokken 09:28Hadde jeg skulle endre noe av det bilmessige måtte det vært å øke bakkeklareringa 5 cm . .

Hva er bakkeklaringen ??
Tittel: Sv: Ioniq 5 - førsteinntrykk
Skrevet av: Chiltonfredag 05. januar 2024, klokken 10:25
Ionic 5 er oppgitt til 16 cm bakkeklaring.

Toyota Bz4X/Solterra er oppgitt til 21 cm.
Tittel: Sv: Ioniq 5 - førsteinntrykk
Skrevet av: Electric cars in Norwaylørdag 06. januar 2024, klokken 17:53
SitatToyota Bz4X/Solterra er oppgitt til 21 cm
Hmmm mener den bz4x jeg kjørte hadde 18 men jeg husker sikkert feil
Tittel: Sv: Ioniq 5 - førsteinntrykk
Skrevet av: Elsykkelogelbiltorsdag 21. mars 2024, klokken 14:05
Oppdatering på rundt 33 000 km

Bakkeklareringa er for lav, ja. Men nå ser jo alle elbiler stort sett ut som Ioniq 5.

Kjørte meg litt fast i en grøft på hytta. Snø selvfølgelig. Bilen ble stående halveis ut i veien så passerende biler måtte vente. Så de stod og så på meg uten å løfte en finger, mens jeg hentet en murstein fra hytta og noen ryer.

Satte bilen i SNOW og klarte og komme meg opp selv. Ikke ment som selvskryt, ville vært umulig uten en god 4x4 med motor på begge akslinger tror jeg? Uten at jeg er veldig bilkyndig.

Ellers er vi totalt sett fortsatt fornøyd. Fruen mindre so enn meg. Hun vil helst kjøre den 12 år gamle Nissan Leaf.

Hun synes Ioniq er for keitete på parkering og at den har for mange "nykker" som hun sier.

Feks så har vi utgangsdøren på baksiden av huset og bilen står foran. Brostein på kanskje 20 meter. Åpner jeg bilen med nøkkelen for å slippe den tullete "trykken" jeg ellers må ha som ofte ødelegger en negl eller er irriterende småvondt, så vil den alltid låse seg omtrent i det øyeblikket jeg kommer fram til bilen - hver gang.

Ellers har vi nå fått en feil på den dingsen som skal måle avstand til bilen foran.

Det rare er at jeg ikke ser noen fysiske årsaker til at dette skulle skje. Problemet er at den ikke vil bruke avstands-cruise kontroll, + et par sikkerhetsfunksjoner ikke vil fungere da.

Vi skal til Sverige i slutten av påska og da er det mye kjøring på motorvei som nå blir mer tungvint. Og jeg kommer til å ligge i 95, 105, 97, 107. Savner å plotte inn 100 og ferdig snakka.

Forventer at det går på garantien når den er 2 år gammel og vi ikke har noen skader på denne radaren eller kameraet eller hva det er. Ellers kjøper vi aldri nybil fra samme leverandør igjen, så enkelt er det.

Den automatiske parkeringsgreia har jeg fortsatt aldri hatt bruk for. De få gangene jeg har villet teste den har den underveis gjort så merkelige ting at jeg har stoppa den hver gang, kanskje 3 ganger.
Tittel: Sv: Ioniq 5 - førsteinntrykk
Skrevet av: Elsykkelogelbiltirsdag 02. juli 2024, klokken 14:27
Oppdatering på 38 000 km

Hadde vær første service tidlig i våres / sen-vinter. Ikke så lenge før service fikk vi en advarsel på skjermen om at bilen ikke klarte å måle avstand til bil foran, og derfor var smart cruise controll deaktivert.

Så vi ba dem sjekke dette samtidig med service. Selve servicen fant ingen avvik og feil utenom den vi meldte inn. De mente det var radaren foran på bilen, den hadde ingen ytre skader så de kalibrerte den og ba oss si fra om det dukka opp igjen.

Det dukka opp igjen 1 mnd etter service og vi var inne med bilen igjen og de bytta radaren. Har fungert siden.

MEN

I helga ble det noe feil med lading. Den vil ikke lade på hjemmelader. Testet med nødlader og ladekabelen til min mor, som også er type 2 - uten hell. Så måtte lade på hurtiglader til 300 kr søndag for å ha nok strøm til siste jobbuke før ferie.

Har så vært i kontakt med bilforhandler.

De virket kjente med problemet til Ioniq 5 og knytta det til noe med "ISSU" eller noe sånt. Vi skal ha time på fredag hvor den skal diagnostiseres.

Det som dog gjorde meg ganske så forbanna er at, hvis problemet er "ISSU-en", så har de uansett ikke deler til det og det er ventetid.

Javel, spør jeg. Hvem betaler for lading på hurtigladere i sommer? For i tillegg til ulempen med at vi ikke kan lade hjemme så skal vi ha Norgesferie (dvs vi kommer til å ta en del dagsturer og noen over et par dager) som starter om 2-3 dager.

Nei det dekker ikke Huyndai dessverre, for siden dere kan lade på hurtiglader og det er type 2 som ikke funker så er det ikke definert som driftsstans.

Jeg var tydelig på at vår kjøpsavtale var med forhandler og ikke Huyndai så hvis vi får betydelige merutgifter på en 2 år gammel bil som kostet nesten 600 000 kr, som fortsatt er under garanti og hvis feil mest sannsynlig ikke kommer fra ytre påvirkning kommer vi aldri til å kjøpe en nybil av dem igjen og oppfordret vedk til å ta en ny vurdering.

Tja vi får starte med timen fredag og se på problemet ble vi enige om.
Tittel: Sv: Ioniq 5 - førsteinntrykk
Skrevet av: Elsykkelogelbilfredag 05. juli 2024, klokken 13:56
Det var ICCU og kunne ta lang tid. Sist tok det 2 mnd.

Er tilbudt lånebil etter at jeg motsatte meg å ta ekstrautgiftene forbundet med hurtiglading i hele sommer for en ganske ny bil under garanti.

Men denne lånebil mest sannsynlig Leaf har ikke et batteri som kan matche Ioniq 5, hvilket betyr at vi mest sannsynlig ikke kommer oss tur/retur hytta framover uten å hurtiglade - som vi da må ta kostnadene for.

Veldig i tvil om hva jeg skal gjøre. Noen tips?
Tittel: Sv: Ioniq 5 - førsteinntrykk
Skrevet av: Electric cars in Norwayfredag 05. juli 2024, klokken 16:18
Sitat fra: Elsykkelogelbil på fredag 05. juli 2024, klokken 13:56Det var ICCU og kunne ta lang tid. Sist tok det 2 mnd.

Er tilbudt lånebil etter at jeg motsatte meg å ta ekstrautgiftene forbundet med hurtiglading i hele sommer for en ganske ny bil under garanti.

Men denne lånebil mest sannsynlig Leaf har ikke et batteri som kan matche Ioniq 5, hvilket betyr at vi mest sannsynlig ikke kommer oss tur/retur hytta framover uten å hurtiglade - som vi da må ta kostnadene for.

Veldig i tvil om hva jeg skal gjøre. Noen tips?
Merkelig at lånebilen skal være dårligere enn den som er levert inn. Skal ikke være slik.
Tittel: Sv: Ioniq 5 - førsteinntrykk
Skrevet av: ToWalkOrDrivetorsdag 11. juli 2024, klokken 08:30
Det er visst gjort noen justeringer i loven hvor en mer kan leie bil selv, og få dekket utgiftene.

En dom viser at dersom de hadde kommet med en Kona, så hadde det vært ok nok. Men jeg tolker det slik at en Leaf, som ikke engang har CCS lading, og mye mindre batteri, ikke er godt nok. Ser og ut som du har rett til dekning av ekstrakostnader.

https://www.motor.no/aktuelt/klagde-pa-at-hyundai-kona-var-for-liten-lanebil/263348

https://elbilforum.no/index.php?topic=66132.0
Tittel: Sv: Ioniq 5 - førsteinntrykk
Skrevet av: Electric cars in Norwaysøndag 14. juli 2024, klokken 10:31
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 11. juli 2024, klokken 08:30Det er visst gjort noen justeringer i loven hvor en mer kan leie bil selv, og få dekket utgiftene.

En dom viser at dersom de hadde kommet med en Kona, så hadde det vært ok nok. Men jeg tolker det slik at en Leaf, som ikke engang har CCS lading, og mye mindre batteri, ikke er godt nok. Ser og ut som du har rett til dekning av ekstrakostnader.

https://www.motor.no/aktuelt/klagde-pa-at-hyundai-kona-var-for-liten-lanebil/263348

https://elbilforum.no/index.php?topic=66132.0
Takker for lenkene. Det var nytt for min del.

Og du har rett og det står jo svart på hvitt nederst på motorlenken

Dette tror jeg mange ikke får med seg og tar til takke med bitte små lånebiler. Nytter ikke å stå med lua i hånda og bare være takknemlig. Man må kreve sin rett :+1:  

Kopi:
PS.
Fra 1. januar 2024 er forbrukerkjøpsloven endret. Nå kan man ikke kreve at bilforhandleren skal tilby lånebil. Man kan måtte leie bil på egen hånd. Men disse utgiftene skal man kunne kreve å få dekket av bilforhandleren.