Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: trondhla på fredag 18. februar 2022, klokken 16:27
Her er NRK på nytt ute med å finne på et anti el-bil argument: Mikroplast. Underforstått her er en avgiftsmulighet for rette vedkommende.
https://www.nrk.no/rogaland/bildekka-dine-slit-av-nesten-to-kilo-mikroplast-i-aret-_-elbilar-er-verstingane-1.15825371
El.bil er noe tyngre enn en tilsvarende bensin- eller dieselbil ja, men de er ikke de tyngste bilene i trafikken. Her er noen eksempel: Varebiler, lette og tunge lastebiler. SUV med eller uten tilhenger. Campingturister. Og riktignok veier jeg ikke dekkene etter hver sesong, men at all gummi skal være borte etter tre sesonger...?
Har de regnet på forskjellen i bremsestøv-forurensing i samme slengen? Og eksos? Bare for å gi et balansert bilde av forskjeller i lokal forurensning mellom fossil og el? Eller er det utelukkende dekk og differansen i vekt mellom el og fossil som er beregnet?
Har aldri hatt noen biler som sliter så lite dekk som mine nåværende 2 elbiler. Tesla modell S 2013 mod med originale vinterdekk, og begynte på det 3. settet sommerdekk ved ca 130 000 km. Nå kjørt snart 150 000 km.
Og en Kangoo kjørt 46 000 km med originale vinterdekk og sommerdekk med ca 6 mm mønster etter 7,5 års bruk.
Hvor tungt er egentlig et dekk, hvis det over 4-5 år skal miste 2 kg masse i året? Det er tross alt ikke slik at dekket er borte fra felgen når det er utslitt. Det er snakk om at ca 4-5 mm med gummi som slites bort før det normalt sett blir brukt til noe annet (forutsetning: nytt dekk ca 7-8 mm og skiftes ut når det er 3-4 mm igjen).
Veier 4-5 mm med gummi tilsvarende omkretsen på et normalt bildekk x 4 dekk hele 8-10 kg?
Leser det nå som at det er per bil jeg da.. ikke per dekk.
Er det mulig å mer miljø rettede materiale i for det som dekker rullefeltet i dekk ?
Er det mulig å tenke seg noe filter for overvannskanaler/kummer rundt de mest trafikkerte for oppsamling av forurensede partikler ? Før man bestemmer seg for å forby privat mobilitet.
1,9kg høres litt mye ut.
Hvis en bil har 8 dekk, og de kjører 8 sesonger, så skulle det bety at hvert dekk slipper ut 1,9kg mikroplast.
Og når det er 40% natur- og 60% syntetisk gummi i dekka, så betyr det at man sliter 3,2 kg av hvert dekk for å få 1,9kg mikroplast.
Men man behøver nok ikke fundere så mye på hvor nøye man regner ut vekta.
Enkelte mener man får i seg 5 gram mikroplast i uka, og 250gram i året.
Det viktige å ta hensyn til, er at dekkslitasjen øker eksponensielt med farten i svingene, og den øker mye med akselerasjon.
Jeg lurer på hvor mye dekkslitasje man kan spare hvis man har 4-hjulstrekk?
Vil anta at regenerering medfører litt ekstra slitasje av dekk.
Enda en grunn til å pålegge produsentene å ha Seilefunksjon som default modus. ;)
Sitat fra: elektrolux på mandag 21. februar 2022, klokken 10:20
Vil anta at regenerering medfører litt ekstra slitasje av dekk.
Enda en grunn til å pålegge produsentene å ha Seilefunksjon som default modus. ;)
Er da bare å lære seg å kjøre, så klarer man helt fint å la vær å bruke opp dekkene på regenerering. Man seiler tross alt like enkelt med en enpedalsbil og en gammeldags elbil uten enpedal.
Å kunne skru av regenerering er bare en fordel når det er vått ute, for da kan man bruke bremsene litt mer aktivt og holde lunken i dem til man parkerer.
NRK bør kanskje sjekke hvordan bensin og diesel kommer fram til bensinstasjonene, og hvilke utslipp det medfører.
Sitat fra: elektrolux på mandag 21. februar 2022, klokken 10:20
Vil anta at regenerering medfører litt ekstra slitasje av dekk.
Hvorfor skal regenerering føre til ekstra slitasje av dekk vs mekanisk brems. Det du snakker om handler om kjørestil, og har ikke noe med regenerering å gjøre. Ikke noe som hindrer meg i å kjøre med full gass inn mot ett kryss for så å bråbremse med en fossilbil. Fossilbiler vil da i tillegg generere mye bremsestøv.
Ser at en av forfatterne av rapporten snakker om mikroplastutslipp i forbindelse med piggdekkslitasje. Dette viser jo at disse folkene jammen ikke har peiling på hva de snakker om.
Piggdekk river opp asfalt og annen dritt som ligger i veibanen, ikke først og fremst dekka på bilen. Ergo løsner det i beste fall på belegget som allerede er der, og allerede har havnet i veibanen.
Dette slites uansett opp av tungtrafikken, men uansett er dette dobbeltelling dersom de samtidig beregner ut fra slitasje på dekk som byttes/leveres inn når man kjøper nye dekk.
Jeg vil gjerne se tallgrunnlaget som ligger bak, for denne rapporten virker som klar for slaktebenken. Håper jeg tar feil, men jeg frykter at dette er en undersøkelse full av feil og feil antagelser.
Sitat fra: RJK på tirsdag 22. februar 2022, klokken 22:02
Jeg vil gjerne se tallgrunnlaget som ligger bak, for denne rapporten virker som klar for slaktebenken. Håper jeg tar feil, men jeg frykter at dette er en undersøkelse full av feil og feil antagelser.
RJK :+1: enig med deg. Feil antagelser! Men tallgrunnlaget er nok i orden. Men det er resten..... det blir for dumt å skylde på elbilene. Det er jo de petrolheads som forurenser totalt sett mest! Vi må jo ha dekk på bilen enten det er er TM3 eller Ford pickup med 6.2 liter.
Hva med kunstgressbanene? Ja det er mye å gripe tak i.... men ikke ta elbilen da!
Dette er jo forøvrig en gammel sak og når jeg så den på tv nrk dagsnytt her om dagen så tenkte jeg på denne TU saken vi diskuterte her inne da.
Lenke og bilde til TU saken:
https://www.tu.no/artikler/miljoproblemet-elbileierne-ikke-snakker-om/510191
Sitat fra: RJK på tirsdag 22. februar 2022, klokken 22:02
Ser at en av forfatterne av rapporten snakker om mikroplastutslipp i forbindelse med piggdekkslitasje. Dette viser jo at disse folkene jammen ikke har peiling på hva de snakker om.
Piggdekk river opp asfalt og annen dritt som ligger i veibanen, ikke først og fremst dekka på bilen. Ergo løsner det i beste fall på belegget som allerede er der, og allerede har havnet i veibanen.
Her har du vel piggene litt vel mye ute selv? De skriver at piggdekk river opp asfalten, som gjør at asfalten blir grovere / røffere. Det igjen gjør at dekkslitasje blir større.
Nå vet jeg ikke hvor godt dokumentert akkurat det er, men det virker som en antagelse med substans i det minste.
Sitat fra: 02jan på fredag 18. februar 2022, klokken 20:44
Er det mulig å mer miljø rettede materiale i for det som dekker rullefeltet i dekk ?
Er det mulig å tenke seg noe filter for overvannskanaler/kummer rundt de mest trafikkerte for oppsamling av forurensede partikler ? Før man bestemmer seg for å forby privat mobilitet.
Bra innlegg. Selvfølgelig er det masse mikroplast fra dekk. Isteden for å fokusere på hvor mye dekkslitasje det er for ulike biler (sikkert veldig likt), burde man se på hvordan man begrenser det for hele bilparken.
Sitat fra: RJK på tirsdag 22. februar 2022, klokken 22:02
Ser at en av forfatterne av rapporten snakker om mikroplastutslipp i forbindelse med piggdekkslitasje. Dette viser jo at disse folkene jammen ikke har peiling på hva de snakker om.
Og hva er problemet ditt? Det er mikroplast i alle bildekk, og det er mikroplast i asfalten som alle biler kjører på.
Sitat fra: Jalla på onsdag 23. februar 2022, klokken 16:17
Sitat fra: RJK på tirsdag 22. februar 2022, klokken 22:02
Ser at en av forfatterne av rapporten snakker om mikroplastutslipp i forbindelse med piggdekkslitasje. Dette viser jo at disse folkene jammen ikke har peiling på hva de snakker om.
Og hva er problemet ditt? Det er mikroplast i alle bildekk, og det er mikroplast i asfalten som alle biler kjører på.
Hva er motivasjonen for å gå på person her?
Jeg har ikke nektet for at det er mikroplast verken i bildekk eller i asfalten. Kanskje du heller kan peke på hvor du mener jeg tar feil? Altså, sak, ikke person.
Sitat fra: RJK på torsdag 24. februar 2022, klokken 00:26
Sitat fra: Jalla på onsdag 23. februar 2022, klokken 16:17
Sitat fra: RJK på tirsdag 22. februar 2022, klokken 22:02
Ser at en av forfatterne av rapporten snakker om mikroplastutslipp i forbindelse med piggdekkslitasje. Dette viser jo at disse folkene jammen ikke har peiling på hva de snakker om.
Og hva er problemet ditt? Det er mikroplast i alle bildekk, og det er mikroplast i asfalten som alle biler kjører på.
Hva er motivasjonen for å gå på person her?
Det var det da - Dette viser jo at disse folkene jammen ikke har peiling på hva de snakker om.
Bedre lykke neste gang.