Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => BMW => BMW iX => Emne startet av: Trond.m på fre 04. feb 2022, kl. 19:26

Tittel: Endringer på iX
Skrevet av: Trond.mfre 04. feb 2022, kl. 19:26
Jeg hører at det skal komme en utvidet parkeringsassisten fra mars.
Den gjør at det skal være mulig for selvparkering. Er dette noe å satse på ?

Noen som har sett fargen Oxide Grey på en annen bil ? Er det litt brunt i fargen ?
Tittel: Sv: Endringer på iX
Skrevet av: Trond.mfre 04. feb 2022, kl. 20:14
Er dette Oxide grey ?
Tittel: Sv: Endringer på iX
Skrevet av: Trond.mfre 04. feb 2022, kl. 21:23
Hmm...synes den ser beige ut.
Tittel: Sv: Endringer på iX
Skrevet av: LMORfre 04. feb 2022, kl. 22:29
Sitat fra: Trond.m på fre 04. feb 2022, kl. 19:26
Jeg hører at det skal komme en utvidet parkeringsassisten fra mars.
Den gjør at det skal være mulig for selvparkering. Er dette noe å satse på ?
Hva mener du med «satse på»? Det er noe alle får. Det er en del av iDrive8 oppdateringen. Kommer enda mer spennende i juli 22.
Tittel: Sv: Endringer på iX
Skrevet av: Trond.mfre 04. feb 2022, kl. 22:31
Forhandleren min sa at det er en pakke som kostet ca 5000 kr som det kunne være interessant å bestille. Det er mulig at det bare er programvare, men da vil jo alle kunne få det.
Tittel: Sv: Endringer på iX
Skrevet av: Gunnar Nilsenfre 04. feb 2022, kl. 22:45
2023 BMW iX M60 includes:

Parking Assistant Plus – A self-parking system, it will locate an appropriate parking space and then park itself. The "Plus" part is all the extra cameras and views "Plus" brings to the system.
Tittel: Sv: Endringer på iX
Skrevet av: Trond.mfre 04. feb 2022, kl. 23:02
Parking Assistent Plus er jo også med i comfort pakken og Fully Charged. Så jeg vet ikke helt hva selgeren mente, men skal sjekke det opp.
Tittel: Sv: Endringer på iX
Skrevet av: Gunnar Nilsenfre 04. feb 2022, kl. 23:20
I konfigurator på bmw.no står det at følgende er inkludert på M60

Assistansesystemet Parkeringsassistent Professional kan i tillegg til omfanget i Parkeringsassistent Plus parkere uten fører ombord. Da gjentar den automatisk manøveren som du selv har utført. Ved siden av markeringslinjer registrerer den også fortauskanter og orienter seg mot dem. Du trenger bare å overvåke den automatiske manøveren på nært hold ved hjelp av nøkkel.
Tittel: Sv: Endringer på iX
Skrevet av: Gunnar Nilsenfre 04. feb 2022, kl. 23:23
Fikk ikke valgt Parking Proffesional på IX50, så kanskje det er en forskjell
Tittel: Sv: Endringer på iX
Skrevet av: LMORfre 04. feb 2022, kl. 23:30
Tipper dette er fordi M60 leveres med juli releasen av iDrive8.
Selvparkering er en del av denne og kommer til å koste penger for oss andre.

BMW plans to offer a Remote Software Upgrade (RSU) for the iX in March next year, which will add the Maneuver Assistant, which will cover a distance of up to 200 meters recorded by the driver himself can follow.

The prerequisite for using the maneuver assistant will be at the start in March that the driver is in the car and that the process is initialised using the park button. As part of a further remote software upgrade to version "07/22" in July of next year, implementation is also planned to be remotely controlled via the smartphone.

Tittel: Sv: Endringer på iX
Skrevet av: Trond.mlør 05. feb 2022, kl. 05:45
Hvis dette fungerer 100 % forutsigbart, så kan det kanskje være en trygghet ved vanskelige og trange parkeringsplasser. Det er jo lettere å overvåke det utenfra, og man slipper problemet med å komme seg ut uten å slå døren inn i en vegg, søyle etc. Men det nytter nok ikke å skylde på BMW hvis den plutselig løper løpsk 😥. Jeg tviler litt på om den klarer min parkeringsplass med mange søyler. Går ut fra at det også er mulig å kjøre ut fra parkeringsplassen med fjernkontroll.

Edit: Ser nå at prinsippet er at du parkerer først selv og lagrer så kjøremønsteret. Det må da være helt unyttig for de fleste. Klarer man ikke parkere selv, så trenger man vel å trene på det eller kjøpe en mindre bil ? Noen har riktignok så trang innkjøring at det er en risikosport å parkere. Men hvis det er i en fellesgarasje, så er plassen også begrenset av hvordan andre har parkert. Da er jo løsningen med å gjenta en lagret parkerinsposisjon ikke en strålende ide ?
Tittel: Sv: Endringer på iX
Skrevet av: LMORlør 05. feb 2022, kl. 07:42
Det er ikke åpenbart hvordan dette fungerer, men slik jeg har forstått det er det 2 hovedfunksjoner. Den ene er å parkere på en parkeringsplass, men nyheten er at du ser plassene på skjermen med bilde, og så velger du hvor du vil stå. Da trenger du ikke ha vært der før.
Den andre husker ruter opp til 200m, inkl parkeringsplassen din. Kan brukes til å kjøre inn og ut av parkeringskjelleren f.eks. Da må du naturlig nok vise ruten først. Men den skal takle det at noen biler står lengre ut, eller det står noe i veien på siden osv. Så det er bare «sånn ca» du trenger å kjøre når du lagrer ruten.
Tittel: Sv: Endringer på iX
Skrevet av: Trond.mlør 05. feb 2022, kl. 08:39
Synes det er uklart med hva som ligger de ulikr variantene av pakker, plus,og pro. Her er det som står i konfiguratoren for professional. Men ryggeassistenten Professional som de snakker om her. I hvilken pakke,ligger det ?

«Assistansesystemet Parkeringsassistent Professional kan i tillegg til omfanget i Parkeringsassistent Plus parkere uten fører ombord. Da gjentar den automatisk manøveren som du selv har utført. Ved siden av markeringslinjer registrerer den også fortauskanter og orienter seg mot dem. Du trenger bare å overvåke den automatiske manøveren på nært hold ved hjelp av nøkkel.

På denne måten kan du la bilen kjøre inn i luker som er for trange for at du kan gå ut av bilen. Først kjører du selv inn i luken, og spiller inn manøveren. Så kjører du ut igjen og lar bilen gjenta det samme automatisk.

Likeså nyttig er ryggeassistenten Professional. Også her husker systemet en strekning på inntil 200 meter som du har kjørt før, og rygger eksakt samme vei tilbake. Det avlaster deg f.eks. i trange gater eller innkjørsler»
Tittel: Sv: Endringer på iX fra mars 2022
Skrevet av: Trond.mlør 05. feb 2022, kl. 09:10
Hmm...ser ut til at både manøverassistent og ryggeassistent krever 5DW Parkeringsassistent Professional. Spørsmålet er om noe av dette kan bestilles i etterkant som sw.

Tittel: Sv: Endringer på iX
Skrevet av: eSimlør 05. feb 2022, kl. 10:08
Sitat fra: Trond.m på lør 05. feb 2022, kl. 05:45
Edit: Ser nå at prinsippet er at du parkerer først selv og lagrer så kjøremønsteret. Det må da være helt unyttig for de fleste. Klarer man ikke parkere selv, så trenger man vel å trene på det eller kjøpe en mindre bil ? Noen har riktignok så trang innkjøring at det er en risikosport å parkere. Men hvis det er i en fellesgarasje, så er plassen også begrenset av hvordan andre har parkert. Da er jo løsningen med å gjenta en lagret parkerinsposisjon ikke en strålende ide ?
Veldig nyttig for småbarnsforeldre med trange garasjer. Da unngår man at ungene blir stående alene utenfor bilen alene mens man rygger ut.
Tittel: Sv: Endringer på iX
Skrevet av: geearlør 05. feb 2022, kl. 10:36
Før jeg hadde kastet penger på det ville jeg forsikret meg om at det faktisk fungerer som en ønsker. Samtlige autoparkeringsløsninger jeg har prøvd til nå, uansett merke, enten man sitter inni eller står utenfor, har vært mer bry å bruke enn å la være. Jeg syns ikke parkering er noe komplisert eller vanskelig, og da er toleransen for en autofunksjon som bruker mye tid, og i tillegg gjør feil, ganske lav. Kanon hvis BMW har fått det til, men det er vel Intel/Mobileye dette også?
Tittel: Sv: Endringer på iX
Skrevet av: turfsurflør 05. feb 2022, kl. 10:55
Dette kan jo være nyttig hvis man har garasje som er langt unna huset. Da kan jo gå ut av bilen og la den kjøre seg selv i garasjen.

Kan den kjøre motsatt og (ut fra garasjen og tilbake) så er det jo litt luksus. Men ser ikke for meg at det har så stor nytteverdi for folk flest.
Tittel: Sv: Endringer på iX fra mars 2022
Skrevet av: LMORlør 05. feb 2022, kl. 11:48
Sitat fra: Trond.m på lør 05. feb 2022, kl. 09:10
Hmm...ser ut til at både manøverassistent og ryggeassistent krever 5DW Parkeringsassistent Professional. Spørsmålet er om noe av dette kan bestilles i etterkant som sw.
Ja, det er det de har skrevet. MEN, du må nok har alle sensorene som kreves. Spørsmålet er om alle bilene leveres med alle sensorene uansett. Det står f.eks. også at en kan kjøpe ACC, Stop & Go i juli, på de bilene som ikke ble kjøpt med det.

Så er spørsmålet hvor godt det virker, men synes alle systemene på iX fungere overraskende bra ift andre biler jeg har testet.

Så er siste spørsmål om det faktisk vil bli lov i Norge. Det begynner å bli en del, 3-4 av de mer avanserte funksjonene jeg mener jeg har betalt for, som det ikke er åpnet for i Norge. Det er jo litt irriterende å måtte kjøre til Tyskland for å bruke bilen jeg har kjøpt..
Tittel: Sv: Endringer på iX
Skrevet av: Trond.mlør 05. feb 2022, kl. 12:03
I følge min forhandler måtte man bestille dette fra fabrikk hvis jeg,oppfattet det riktig. Den pakken er trolig ikke tilgjengelig før mars. Men om den er noe nyttig er en annen sak.
Tittel: Sv: Endringer på iX
Skrevet av: LMORlør 05. feb 2022, kl. 15:53
Det høres merkelig ut. Det er ikke facelift el.l. nå. Det eneste nye på iX, er at du kan få firehjulsstyring og luftfjærer på iX40 fra mars.
Det jeg sendte utklipp av er fra BMW investor presentasjon, og gjelder alle iX. Det er litt av poenget, at de skal tjene penger på iX kundene i mange år. Som Tesla. Er ikke noe poeng å snakke om OTA og RSU hvis du må få det levert fra fabrikken.

Vedlagt er det som gjelder de første iXene. De har sensorer nok til Level 3.
Tittel: Sv: Endringer på iX
Skrevet av: Trond.mlør 05. feb 2022, kl. 16:00
Det er jo også ny farge fra mars. Facelift er vel litt tidlig får vi håpe. De som kjøpte iX3 ble vel ikke så happy over facelift allerede.
Tittel: Sv: Endringer på iX
Skrevet av: LMORlør 05. feb 2022, kl. 16:02
Sitat fra: Trond.m på lør 05. feb 2022, kl. 16:00
Det er jo også ny farge fra mars. Facelift er vel litt tidlig får vi håpe. De som kjøpte iX3 ble vel ikke så happy over facelift allerede.
Ja, men jeg tenkte kjøreegenskaper og software. Limte inn det som gjelder våre iXer over. Gir ikke mening at det kommer nye sensorer nå allerede.
Tittel: Sv: Endringer på iX
Skrevet av: Gunnar Nilsenlør 05. feb 2022, kl. 18:04
De modellene som leveres nå, hva slags cruisecontrol har de? Er den ikke adaptiv - dvs tilpasser avstand til bil foran?
Tittel: Sv: Endringer på iX
Skrevet av: Jallalør 05. feb 2022, kl. 18:30
Sitat fra: Gunnar Nilsen på lør 05. feb 2022, kl. 18:04
De modellene som leveres nå, hva slags cruisecontrol har de? Er den ikke adaptiv - dvs tilpasser avstand til bil foran?
Kjøper du Driving Assistant Professional så har du Active Cruise Control med Stop&Go.
Tittel: Sv: Endringer på iX
Skrevet av: daktarilør 05. feb 2022, kl. 20:06
Sitat fra: Jalla på lør 05. feb 2022, kl. 18:30
Sitat fra: Gunnar Nilsen på lør 05. feb 2022, kl. 18:04
De modellene som leveres nå, hva slags cruisecontrol har de? Er den ikke adaptiv - dvs tilpasser avstand til bil foran?
Kjøper du Driving Assistant Professional så har du Active Cruise Control med Stop&Go.
Og autosteer og auto filskift.
I noen deler av EU (Tyskland?) stopper den for røde lys også.

Det er også beskrevet level 3 køkjøringsassisten i manualen kalt Assisted driving Plus hvor du ikke trenger holde rattet. Kun 4 felt, i kø, max 60 km/t.
Tittel: Sv: Endringer på iX
Skrevet av: LMORlør 05. feb 2022, kl. 23:12
Level 3 skal være mulig med en topputstyrt iX. Hvis de får lov å slippe det i Norge.

Det vi ikke får i Norge som bilen kan allerede nå, er Prediktiv Assisted Driving, som inkluderte stopp ved kryss og lys og redusert hastighet ved avkjøring osv.
Dette tror jeg også påvirker nytteverdien av den dynamiske/intelligente regenereringsmodusen.

Heller ikke automatisk filskifte og nødstopp i skulderen.

Og ikke automatisk tilpasning til fartsgrensene.
Tittel: Sv: Endringer på iX
Skrevet av: daktarilør 05. feb 2022, kl. 23:39
Sitat fra: LMOR på lør 05. feb 2022, kl. 23:12
Level 3 skal være mulig med en topputstyrt iX. Hvis de får lov å slippe det i Norge.

Det vi ikke får i Norge som bilen kan allerede nå, er Prediktiv Assisted Driving, som inkluderte stopp ved kryss og lys og redusert hastighet ved avkjøring osv.
Dette tror jeg også påvirker nytteverdien av den dynamiske/intelligente regenereringsmodusen.

Heller ikke automatisk filskifte og nødstopp i skulderen.

Og ikke automatisk tilpasning til fartsgrensene.
Har lagt merke til det jeg og. Trodde det fungerte de første dagene.
Faktisk er det rart, for ID.4 har jo dett. Varsler f.eks om "rundkjøring forut". Selv om bilen foran åpenbart er vekk fra radaren holder IDen farten nede I rundkjøringen. iXen gunner på når bilen foran forsvinner. Så synd de ikke snarest kan skru på det.
Tittel: Sv: Endringer på iX
Skrevet av: LMORsøn 06. feb 2022, kl. 07:29
Ja, id.4 har dette, og det som fungerer best av de jeg har prøvd. Stort sett alle konkurrentene har det.
Men det feiler ofte, noe som er irriterende. Bråbremser mens en kjører på grunn av feil i kartene.
Det er grunnen til at BMW valgte å skru det av i Norge.
Men jeg tenker at det valget burde kundene selv få lov til å ta.
Tittel: Sv: Endringer på iX
Skrevet av: Trond.msøn 06. feb 2022, kl. 08:37
Angående ending på iX. Harman Kardon anlegget går opp i pris i mars til 11.100. Ellers er det trolig ingen prisendring.
Tittel: Sv: Endringer på iX
Skrevet av: Svolarsøn 06. feb 2022, kl. 16:33


Hva med den ultra billige plasten på siden av midtkonsollen her?
Tittel: Sv: Endringer på iX
Skrevet av: Trond.mman 07. feb 2022, kl. 00:38
Vet ikke noe om den. Har i grunnen ikke tenkt over at den skulle være «billig». Det jeg har irritert meg litt over er plasseringen av koppholder. Spesielt hvis du har eks. kaffe til venstre og vannflaske i den til høyre, så er det vanskelig å nå den høyre fra førerplassen. Men...det er vel en bagatell jeg lever godt med.

Forøvrig ser jeg nå at Parking Assistent Pro er priset til 3100 kr (tillegg til Plus). Men om dette også kan leveres til pre-mars biler som SW vet jeg ikke.
Tittel: Sv: Endringer på iX
Skrevet av: LMORman 07. feb 2022, kl. 07:17
Jeg gir opp. Nå har jeg lagt inn klipp X antall ganger om software oppgraderinger, som spesifikt nevner de nye funksjonene, men likevel sås tvilen på nytt om at de nye bilene får noe som ikke kan lastes ned til de gamle..
Tittel: Sv: Endringer på iX
Skrevet av: Trond.mman 07. feb 2022, kl. 12:41
obs, glemte at vi har et orakel her. Tenker frustrasjonen burde gå til BMW som ikke alltid gir tydelig informasjon om hva de leverer. En viss person hevdet vel også lenge at vi ville få levert BMW Flexible Charger, siden den sto som standard i konfiguratoren. Men vi fikk som kjent levert en 10A ladeledning av kjipeste sort da Flexible Charger ikke virket i Norge !! .  Og mens justerbar korsryggstøtte var inkludert i spesifikasjonene for standard sete, så ble det flyttet over i multifunksjons-pakken før bilen ble levert. Tror ikke det blir levert som OTA oppdatering dessverre. Bilfabrikkene gjør mange tilpasninger på grunn av halvledersituasjonen, og BMW er nok dessverre ikke bedre enn andre. Men vi kan jo håpe LMOR har rett denne gangen.
Tittel: Sv: Endringer på iX
Skrevet av: Trond.mman 07. feb 2022, kl. 15:52
Fikk se en epost fra importøren der det stod at det var planlagt kjøp via connected drive portalen. Det stod imidlertid «ikke bekreftet» til slutt i meldingen som var av nyere dato. Det er vel da rimelig å anta en pris 3100 + mva. I følge selger så var det vanlig at meldinger ble avsluttet med «ikke bekreftet»
Tittel: Sv: Endringer på iX
Skrevet av: LMORman 07. feb 2022, kl. 16:17
Her var det mye gruff. Du får ikke et nytt sett med sensorer for 3100.-
Jeg limer bare inn det BMW skriver selv. Men da kan en anta ting, og ikke bare skrive «vet ikke».
Jeg har nå flexiladeren i min bil. Men du har rett, jeg er ikke et orakel som klarte å spå at BMW kom til å lage den slik at den ikke virker i Norge :-)
(min er stemplet Norge)
Men skal begrense mine svar til andre fom nå, litt irriterende å bruke tid på å finne frem ting, som så blir ignorert.

Tittel: Sv: Endringer på iX
Skrevet av: Jallaman 07. feb 2022, kl. 17:42
Sitat fra: Trond.m på man 07. feb 2022, kl. 15:52
Fikk se en epost fra importøren der det stod at det var planlagt kjøp via connected drive portalen. Det stod imidlertid «ikke bekreftet» til slutt i meldingen som var av nyere dato. Det er vel da rimelig å anta en pris 3100 + mva. I følge selger så var det vanlig at meldinger ble avsluttet med «ikke bekreftet»
Da dukker det vel opp her etterhvert. Ble overrasket over at man kan kjøpe "Adaptive M sportsunderstell" på den siden. Det tyder på at mye ligger klart i bilene fremover, og så kan man kjøpe det permanent eller for en periode.
https://www.bmw.no/no/shop/ls/cp/connected-drive
Tittel: Sv: Endringer på iX
Skrevet av: LMORman 07. feb 2022, kl. 18:22
Samme med Stop & Go cruisecontrol og fjernlysassistent.

Stop & Go er på iX listen jeg limte inn i tillegg til alle parkerings og manøvreringsutvidelsene. Samme med Assistent Driving (hands-on) som mange av oss har allerede.

Det tyder på at Driving Assistant Professional Og Parking Assistant Professional bare er software. Nødvendig hardware er standard (inngår i Driving Assistant og Parking Assistant).
Tittel: Sv: Endringer på iX
Skrevet av: Trond.mtor 10. feb 2022, kl. 18:54
Litt merkelig at HK anlegget har gått opp til 11.100 kr, mens interiørkameraet har gått ned til 1100 kr. Kan ikke se at de har redusert funksjonaliteten. Men grunnen er kanakje at få kjøpte det, men med så lav pris er det ingen grunn til å la være.
Tittel: Sv: Endringer på iX
Skrevet av: ErikMetor 10. feb 2022, kl. 20:12
Det tror jeg er fordi det er så bra lyd i det at de ikke kunne selge det så billig. Fytti katta så bra det spiller på spotify.  Beste anlegget jeg har hørt i en bil.