Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Hyundai => Hyundai KONA => Emne startet av: Tormod Beck på tirsdag 25. januar 2022, klokken 17:43

Tittel: Batteribytte.
Skrevet av: Tormod Becktirsdag 25. januar 2022, klokken 17:43
Er det noen som alt har fått byttet batteri på sin bil?
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: RJKonsdag 26. januar 2022, klokken 00:29
Sitat fra: Tormod Beck på tirsdag 25. januar 2022, klokken 17:43
Er det noen som alt har fått byttet batteri på sin bil?
Svaret hadde du funnet ut om du hadde lest trådene om batteribytte-kampanjen og ladekreditt. Er ikke veldig mange tråder, så det burde være overkommelig oppgave. Var bl.a. en som klagde på at han bare fikk en verdikode da vi andre fikk 2, men så hadde han allerede fått byttet batteriet sitt.

Så, svaret er altså ja. Men jamfør siste brev med ny verdikode, så er de noe forsinket, så flere av oss må belage seg på enda lengre venteperiode før batteriet faktisk blir byttet.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Tormod Beckonsdag 26. januar 2022, klokken 13:10
Takk for opplysningen.
Fikk beskjed at de skulle bli ferdig med byttingen før sommeren.
Det er positivt for meg som har fått beskjed om bytting i løpet av uke 42.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Vidar_Sonsdag 26. januar 2022, klokken 13:11
Sitat fra: RJK på onsdag 26. januar 2022, klokken 00:29
Sitat fra: Tormod Beck på tirsdag 25. januar 2022, klokken 17:43
Er det noen som alt har fått byttet batteri på sin bil?

Så, svaret er altså ja. Men jamfør siste brev med ny verdikode, så er de noe forsinket, så flere av oss må belage seg på enda lengre venteperiode før batteriet faktisk blir byttet.

Informasjonen Hyundai sendte ut nå sist sa at de var forsinket med batteribytter planlagt så langt, men at de "har forventninger til" at leveransene i år ville gå kjappere enn opprinnelig planlagt og at samtlige batteribytter blir ferdigstilt i løpet av første halvår 2022. Om det stemmer betyr det for min del at batteriet vil byttes tidligere enn først estimert.

Det gjenstår selvsagt å se om de innfrir sine egne forventninger...

Sitat fra: Info fra Hyundai Norge
Aksjonen har på gått siden oktober men grunnet begrenset batterileveranse som følge av flere globale forhold, både på produksjon og logistikksiden, har vi kun fått utlevert ca. 55% av hva man forventet. I tillegg har flere biler enn hva man forutså vist et akutt behov for nytt batteri, noe som har gjort at biler i trafikken har blitt skjøvet bakover i køen.

Nytt år lover en bedre situasjon og vi har forventninger til at selve aksjonen kan ferdigstilles i løpet av dette halvåret.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Tormod Beckonsdag 26. januar 2022, klokken 15:45
Det er slik jeg også oppfattet det, at de skulle være ferdige tidligere enn  det jeg har fått beskjed om når det gjelder mitt bytte.
Derfor var jeg litt interessert å høre om de som hadde byttet, var fornøyde med resultatet og om det var mye forsinkelser.
Forstod at dette kunne jeg ha lest i en annen trå!
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: alrotorsdag 27. januar 2022, klokken 08:38
Jeg fikk byttet batteriet i november, opprinnelig plan var vel i desember. Selve byttet ble raskt utført og jeg fikk tilbake bilen samme dag som jeg leverte den. Hadde leiebil de timene den sto på verksted. Etter byttet har jeg ladet bilen som normalt (jeg lader vanligvis til 90%, kun 100% når jeg skal på langturer). Har bare gode erfaringer.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: KonaEierfredag 28. januar 2022, klokken 12:39
Jeg fikk brev om batteribytte i Overgang okt/november 2021. Jeg har ikke fått nytt batteri i bilen.
Etter to purringer på epost fikk jeg svar i starten av januar  om at jeg da var nr 178 på liste, og kunne forvente batteribytte i februar / mars. Men at det ikke var avklart.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Tormod Beckfredag 28. januar 2022, klokken 18:46
Hvem fikk du svar av ang rekkefølgen?
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Håkon77fredag 28. januar 2022, klokken 21:41
Hvordan gjør de med batteri-byttet om bilen selges før det skjer? Tenker da på at bilen forsvinner ut av fylket eller landsdelen og så må ny eier reise tilbake til den forhandleren som opprinnelig solgte bilen for å bytte? Jeg vil tilbake til småbil med diesel og manuell kasse  :o
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: andy99fredag 28. januar 2022, klokken 22:04
Jeg solgte min før batteribytte, jeg bare sendte mail til Hyundai Norge slik at de fikk overført bilen til ny eier i registeret sitt. Batteribytte styres av Hyundai Norge, ikke av forhandler.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: KonaEierlørdag 29. januar 2022, klokken 22:43
Sitat fra: Tormod Beck på fredag 28. januar 2022, klokken 18:46
Hvem fikk du svar av ang rekkefølgen?

Kontaktet Hyundai Norge direkte. Kundeservice direkte
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Tormod Becktirsdag 01. februar 2022, klokken 14:38
Da kom svaret. Pga gråimport så blir det bytte på høsten.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Vidar_Stirsdag 01. februar 2022, klokken 15:40
Sitat fra: Tormod Beck på tirsdag 01. februar 2022, klokken 14:38
Da kom svaret. Pga gråimport så blir det bytte på høsten.

Så når Hyundai Norge sier de regner med å bli ferdige med kampanjen i løpet av første halvår så mener de egentlig at de da regner med å være ferdige med "helnorske" biler. Det var jo ikke helt lett å lese ut fra informasjon som er sendt ut tidligere. Du får sende en epost til Brussel og høre om EU-lovverket tillater sånn forskjellsbehandling  :D
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Tormod Becktirsdag 01. februar 2022, klokken 15:51
Det spiller ingen rolle egentlig.
Hovedsaken er at jeg får byttet batteri selv om den er en svensk demobil.
Får jo flere kilometer på det gamle batteriet og det er jo ok.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Tormod Becksøndag 06. mars 2022, klokken 21:42
Er det 2019 batteri som blir satt inn, så rekkevidden blir den samme.
Opel amper'a / Bolt skal få et større batteri.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Vidar_Stirsdag 08. mars 2022, klokken 11:51
Sitat fra: Tormod Beck på søndag 06. mars 2022, klokken 21:42
Er det 2019 batteri som blir satt inn, så rekkevidden blir den samme.
Opel amper'a / Bolt skal få et større batteri.

Litt usikker på hva du spør om her (om noe)..?
Om det hjelper: Etter bytte av batteri får man et med samme kapasitet som før, bare mindre fare for brann.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: RJKtirsdag 08. mars 2022, klokken 17:29
Spørsmålet er egentlig godt. Vi vet allerede at Opel Ampera-E/Chvrolet Bolt får et batteri som er litt større i kapasitet. Dette er sannsynligvis pga høyere energitetthet i cellene som benyttes.

Det er derfor en viss sannsynlighet for at det samme vil gjelde Kona-batteriene, da det å produsere etter gamle teknikker/kjemier sannsynligvis er dyrere.

Problemet er at Hyundai har ikke sagt noe, og intet er kommet ut av info fra folk som har fått nye batterier. Men så er kanskje ikke alle like "nerdete" at de har målt kapasiteten på både gammelt og nytt batteri, på samme måte som endel andre merkers eiere gjør/har gjort i sine biler.

Jeg har f.eks. ikke gjort det, bare vært fornøyd med tilstrekkelig kapasitet til å kunne kjøre normalt med bilen. Men alt i alt, enhver forbedring er ønsket, også når det gjelder rekkevidde.

Innser at det nok ikke er lurt å ta en slik måling nå som man skal begrense seg til 90 SoC, men håper noen har målt med gammelt batteri, og bare venter på nytt batteri for å få målt med det, eller at noen som har fått byttet allerede har gjort det, og vil dele resultatet.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Vidar_Stirsdag 08. mars 2022, klokken 20:56
Njaaa.. Det er vel ikke noen grunn til å anta at man ved batteribytte får et batteri med bedre kapasitet enn de som leveres med nye Hyundai Kona i 2022 (som fremdeles er 64kWh)?
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: RJKtirsdag 08. mars 2022, klokken 22:27
Absolutt et sterkt poeng for at det ikke blir noen endring i kapasiteten, gitt at det ikke er en software capping som holder tallet nede. Kunne vært en fin bonus og overraskelse om de jekket opp tilgjengelig kapasitet straks alle byttene er gjennomført.

Men som du er inne på, sannsynligvis ikke.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: TBtirsdag 08. mars 2022, klokken 23:00
Å måle anvendelig kapasitet på nytt (og gammelt) batteri er enkelt ved å kjøre batteri ned mot tomt, og lade opp igjen. Det skal være 64 kWh (og 39 kWh?) som en kan benytte på Hyundai KONA. Å måle et gammelt batteri, ved å lade det til 100% skal en dermed være forsiktig med. Lade til 90% vil da være en metode.

Om LG Chem benytter en nyere teknologi / kjemi i de nye batteriene vil det være enkelt å begrense kapasiteten i programvare til 64 kWh. Vil være en fordel med tanke på mindre risiko for brann å ikke lade cellene så høyt opp, det er vel også årsaken til at vi bare skal lade til 90% frem til batteriet er byttet.

Programvare begrensingen kan gjerne være i BMS, slik at bilen "ser ikke" at batteriet er endret, det oppfører seg likt som før.
LG Chem lager mange batterier til Hyundai, ikke utenkelig de har laget et spesial erstatningsbatteri, med oppdatert kjemi, som fortsatt er på 64 kWh. Med tanke på antall, om de kan spare litt, så gjør de gjerne det..
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: RJKtirsdag 08. mars 2022, klokken 23:42
Batteriene vil jo ikke være balanserte nå, siden en lader bare til 90 %. Det skjer vel bare ved 100% SoC Dermed kan det å lade til 90, kjøre tomt og så lade til 90 få litt feil verdier. Det kan gi en indikasjon, riktignok. Usikker på om problemene gjaldt det mindre batteriet. Er vel bare det store så vidt jeg vet.

Nå har jo Kona vært gjennom to "facelift"-operasjoner, så helt utenkelig at en justering av batterikapasitet pga bedre kjemi ville ikke være utenkelig. Men det ville kanskje vært feil å annonsere slikt før de faktisk er ferdig med utskiftningen.

Og så er det som sagt en vurdering av hva endret kapasitet er best brukt til. Bedre levetid med en i praksis større buffer, ikke kjøre batteriene like høyt opp i spenning eller å kunne skryte av noen få kWh ekstra.

Det siste er vel en grei erstatning for at man nå kommer i en situasjon der man sannsynligvis må bytte batterivæske ved faste intervall slik 2020-batteriet må. Og som sagt, et plaster på såret for en ellers dårlig kompensasjonsordning.

Ladebonusen er så full av unntak og begrensninger, at jeg er egentlig mer irritert over den nå, enn fornøyd med kompensasjonen.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Tormod Beckonsdag 09. mars 2022, klokken 16:25
Trodde at det var samme fabrikk som produserte til både Bolt og Kona'n jeg har begge typene. Derfor mitt spørsmål.
Ang å måle kapasiteten på batteriet, så lader jeg min Rav 100%, tar så av minus Polen og lar den stå natten over. Setter den på trykker 1 gang på startknappen med bremsen inne. Da oppdaterer den seg og en kan lese av kapasiteten på batteriet.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Vidar_Sfredag 08. april 2022, klokken 09:49
Etter forespørsel til Hyundai KS fikk jeg en oppdatering på status for batteribytter. Utviklingen siden forrige nyhetsbrev har ikke vært helt optimal og de forventer nå ikke lengre å bli ferdige i løpet av første halvår men sier de har en forsinkelse på 8-12 uker for de vanligste batteritypene. Så da er det antakelig bare å lene seg tilbake og vente på neste verdikupong fra CMH :)
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: RJKfredag 08. april 2022, klokken 12:40
Brukt opp den første på 500, har mer enn 50 % av den første 1000-lappen og koblet den siste 1000-lappen mottatt rundt årsskiftet, her om dagen.

Ventet med den, siden det står at de løper 6 mnd fra registreringsdato. Så må nesten skynde meg å bruke de siste fra første 1000-lappen før de utgår. :-) Men den siste skal rekke til sommerferien.

Skulle ha fått bytte i uke 17, som er siste uka i april, men det kan se ut som det holder hardt, ja. Så da daler det vel ned en 1000-lapp til da CMH. Med sommerferien i vente, så kan det sikkert være greit å ha 2 å ta av...

Men håper nå de rekker å bytte før jeg kjører på ferie, så man får utnytte batteriet helt og fullt i sommer.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: TBfredag 08. april 2022, klokken 15:40
Har nå klart å bruke opp de første 1500 kr vi mottok for halvt år siden. Utløper i morgen for meg, da jeg var for rask å registrere.

1000 kr vi mottok rundt årsskiftet ventet jeg med å legge inn, for å unngå de utløper så raskt.  :)
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: RJKlørdag 09. april 2022, klokken 12:46
Må sies at jeg kjøpte Ionity-pakken, så "koser meg" med 1,65 per kWh på de fleste ladede kWh'ene. Hadde nok gått fortere ned om jeg måtte ladet på andre nettverk i hovedsak, men når de ligger så riktig plassert for min del, så passet det godt.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Tormod Becktirsdag 19. april 2022, klokken 09:35
Min sønn har ikke fått brukt noen av de 2000 jeg har fått, første utgår i April,
Vet ikke om de fungerer,har ikke testet de. Har jo et kort, men ikke noe abonement
Kan jeg da selge kortet, eller kan det bli misbrukt?
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: TBtirsdag 19. april 2022, klokken 10:32
Sitat fra: Tormod Beck på tirsdag 19. april 2022, klokken 09:35
Min sønn har ikke fått brukt noen av de 2000 jeg har fått, første utgår i April,
Vet ikke om de fungerer, har ikke testet de. Har jo et kort, men ikke noe abonnement
Kan jeg da selge kortet, eller kan det bli misbrukt?
For å benytte kodene er det flere kriterier som må være riktig:
- Må bekrefte bilen lades til maks 90% for å få kodene.
- En må opprette konto på https://chargemyhyundai.com 
- Kan velge mellom tre ulike abonnement, der Flex er uten kostnad pr mnd. Smart koster 39,95 pr mnd og Easy 72.50 kr pr mnd. Smart og Easy koster mindre å benytte. Måneds avgiften trekkes fra kredittkort, ikke fra ladebonus.

- Når en oppretter konto / abonnement, må en legge inn et gyldig kredittkort. Kommer ikke videre hvis ikke det gjøres?

- Koden en mottar registreres og er gyldige i 6 mnd. etter registreringstidspunkt.
- For å starte lading kan en enten benytte app på mobil, eller kort en mottar pr post fra chargemyhyundai.com
- Kort er koblet mot personlig konto, tviler på kort kan flyttes til annen konto. Kortet har i seg selv ingen verdi, det er bare et standard RFID kort.

Nå ønsker neppe Hyundai at en selger ladingen videre, men om de har nektet dette er jeg usikker på.
Dvs, om en gir bort eller selger koden, før den er registrert på https://chargemyhyundai.com vil være teknisk mulig. Om det er et brudd på retningslinjer er jeg usikker på.

Digital Charging Solutions GmbH som leverer tjenesten chargemyhyundai.com skriver:

Sitat5.7. Kunder kan la familiemedlemmer eller deres ansatte bruke Charge myHyundai (spesielt Charge myHyundai-kortet), forutsatt at kunden ikke tar betalt for slik bruk og at Charge myHyundai bare brukes til belaste kundens eget kjøretøy. Før slik bruk må kunden informere brukeren om riktig håndtering av ladestasjonene. Eventuell annen tredjeparts bruk av Charge myHyundai krever forhåndsgodkjenning fra DCS. Kunden kan ikke bruke Charge myHyundai for ulovlige formål eller tillate tredjepart å gjøre det.

Dvs, å gi tilgang på https://chargemyhyundai.com kontoen for å lade andre kjøretøy er utenfor retningslinjene. Ved at kredittkort er registrert vil kredittkortet bli belastet om ladebonus brukes opp.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Vidar_Stirsdag 19. april 2022, klokken 10:59
Jeg har samme forståelse som TB her.

Men kodene er (som TB også skriver) ikke låst mot din CMH-konto / ditt CMH-kort, så rent teoretisk kan du i alle fall selge / gi bort disse. Jeg har i alle fall ikke lest noe som tilsier at dette ikke er mulig. Markedet er riktignok begrenset siden det kun er Hyundai-eiere med Chargemyhyundai-konto man kan selge til og om man ikke allerede har Ionity-pakken er det ikke akkurat billig lading man får tilgang til, så verdien av disse kodene er nok relativt begrenset når det gjelder videresalg.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Tormod Becktirsdag 19. april 2022, klokken 12:04
Jeg fikk kortet men ikke bestilt noe abonement, har fått 2x1000 i kuponger som jeg ser på min side, men har ikke testet at disse fungere via kortet jeg fikk i posten.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Vidar_Stirsdag 19. april 2022, klokken 15:14
Om du ser disse kupongene inne på "Minside" på chargemyhyundai så har Hyundai antakelig allerede registrert en avtale (med abonnement uten månedskostnad) på kortet du har fått. Er kupongene allerede lagt inn der kan de heller ikke selges videre til andre.

Gitt at jeg har forstått det rett er mitt beste tips at du hurtiglader litt og autentiserer med Chargemyhyundai-kortet, så får du testet at det fungerer og du får litt igjen for den kompensasjonen man har fått :) Så lenge du bruker av verdikupongene er det jo gratis lading og du slipper bekymre deg for "slitasje" på batteriet ifm hurtiglading siden det uansett skal byttes.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: TBtirsdag 19. april 2022, klokken 15:41
Sitat fra: Tormod Beck på tirsdag 19. april 2022, klokken 12:04
Jeg fikk kortet men ikke bestilt noe abonnement, har fått 2x1000 i kuponger som jeg ser på min side, men har ikke testet at disse fungere via kortet jeg fikk i posten.
Logg inn på https://chargemyhyundai.com/
Gå til kontrakter
Sjekk at kortet ligger inne som vist på bilde under.
Hvis ikke, legg til kortet ditt her, så vil det virke.

Merk: Jeg har opplevd at CMH kortet ikke kan leses på noen type 2 ladestolper fra Recharge. App fungerer.
Ikke testet mange steder, så kan være tilfeldig.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: TBonsdag 20. april 2022, klokken 11:45
Bør ikke legge ut bilde av serienummeret på kortet ditt, det er enkelt å endre dette, da kan andre bruke din konto.

Det er ingen pinkode som beskytter her..
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Tormod Beckonsdag 20. april 2022, klokken 13:52
Takker for tipset.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Vidar_Storsdag 21. april 2022, klokken 12:05
Da kom det oppdatering fra Hyundai, gitt. De har nå oppdatert estimat for min bil til "..kan ikke gi noen god indikasjon på når din bil vil få time til skift av batteri" :)

På den positive siden informerer de nå åpent om at kupongene har gyldighetsperiode på 183 dager etter innløsing.

PS Jeg måtte fjerne "Med" fra lenken de inkluderte i smsen ettersom de har glemt å sette inn mellomrom etter lenke og før "Med vennlig hilsen"
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: RJKtorsdag 21. april 2022, klokken 12:22
Fasan, at jeg ikke så det... Hahaha!

Akkurat fyrt av gårde en epost til kundeservice, pga av at "Dette nettstedet er ikke tilgjengelig".

Nå fikk jeg selvsagt sett brevet, og skrevet det ut, så koden ikke forsvinner så lett, siden jeg bare nylig la inn forrige kode. Og oppdaget samtidig at forrige kode (den første på 1000,-) på 1000,- NOK forsvant, med ca 440 kroner i rest, om ikke det ble redusert noe av de siste ladingene.

Har riktignok brukt opp den på 500,- men synes jo ar de burde hatt minst 12 måneders gyldighet. Frykter at de siste påfyllingene (2 stykk) trekkes av den sist innlagte koden, istedet for det som gikk ut.

Jaja, fikk da fyrt av mere i samme slengen, f.eks. hvorfor dette ikke er tilgjengelig via MyHyundai, hvorfor servicehistorikken der er blank, og hvorfor man ikke kan sende raske meldinger til support og/eller forhandler derigjennom. Merkelig nok så kan man konfigurere ny bil for bestilling og/eller prøvekjøring.

Samtidig spurte jeg hvorfor ikke min Hyundai ladebrikke kan kobles mot min ChargemyHyundai-konto, siden brikke på nøkkelknippet er mye lettere enn kort, så lenge man ikke kan bruke nøkkelen eller ha innebygget brikke i det medfølgende nøkkelknippet. Selvsagt med et lite hint om at Plug'nCharge også er svært ønskelig...
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Vidar_Storsdag 21. april 2022, klokken 12:50
Sitat fra: RJK på torsdag 21. april 2022, klokken 12:22
Fasan, at jeg ikke så det... Hahaha!

Akkurat fyrt av gårde en epost til kundeservice, pga av at "Dette nettstedet er ikke tilgjengelig".

Hehe.. Kan trøste deg med at jeg måtte ha 4-5 forsøk før jeg så det selv  :D

Sitat fra: RJK på torsdag 21. april 2022, klokken 12:22
Nå fikk jeg selvsagt sett brevet, og skrevet det ut, så koden ikke forsvinner så lett, siden jeg bare nylig la inn forrige kode. Og oppdaget samtidig at forrige kode (den første på 1000,-) på 1000,- NOK forsvant, med ca 440 kroner i rest, om ikke det ble redusert noe av de siste ladingene.

Har riktignok brukt opp den på 500,- men synes jo ar de burde hatt minst 12 måneders gyldighet. Frykter at de siste påfyllingene (2 stykk) trekkes av den sist innlagte koden, istedet for det som gikk ut.

Enig med deg der. For å få maks utbytte av mine koder måtte jeg ty til en Sverigetur eller to her i starten av måneden (fra Bergen). Kjører særs lite langturer i vinterhalvåret så selv etter å ha droppet hjemmelading og kun ha ladet på Ionity siden november lå jeg an til å ikke rekke å bruke opp de to første kodene innenfor de 6 månedene før utløp.

Servicehistorikk var de gode på frem til høsten 2020 eller noe sånt. Etter det tror jeg ikke noen har fått oppdatert noe som helst, så MyHyundai er ikke mye verdt for tiden. Forhandler i Bergen pekte i fjor vår på Hyundai Norge, men det er jo grenser for hvor lenge det skal ta å fikse et software-problem (som jeg antar det er).
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: TBtorsdag 21. april 2022, klokken 16:43
Sitat fra: RJK på torsdag 21. april 2022, klokken 12:22
Samtidig spurte jeg hvorfor ikke min Hyundai ladebrikke kan kobles mot min ChargemyHyundai-konto, siden brikke på nøkkelknippet er mye lettere enn kort, så lenge man ikke kan bruke nøkkelen eller ha innebygget brikke i det medfølgende nøkkelknippet. Selvsagt med et lite hint om at Plug'nCharge også er svært ønskelig...
Årsaken er at Hyundai brikken som medfølger er en helt standard RFID brikke, med en Hyundai logo. Den kan benyttes / registreres mot ladeoperatører som tillater generelle RFID brikker.

Tjenesten Charge myHyundai levers av Digital Charging Solutions GmbH, som bare ønsker at sine egne kort, som de har kontroll på skal benyttes, i likhet med en del andre lade operatører. 

En "fornuftig" årsak er at sikkerheten på RFID brikker er ikke spesielt bra, slik at risiko for svindel blir kanskje mindre på denne måten. Men, det burde uansett vært åpnet for å bruke andre brikker, på "eget ansvar".
Slik jeg forstår er det ingen måte å sikre at serienummeret er unikt på to ulike RFID brikker, annet enn å sjekke når en registrerer brikken. Om en sjekker ved registering, og melder til bruker "kan ikke bruke denne RFID koden" vil det avsløre at iden er gyldig, og kan benyttes for å lade på noen andre sin konto.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Tormod Becktorsdag 21. april 2022, klokken 18:52
Prøver å finne noe kjente som kan bruke opp mine ubrukte tildelte lade kroner.
Uten hell. Ikke så mange som hurtiglader som jeg trodde.?
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: TBtorsdag 21. april 2022, klokken 22:47
Sitat fra: Tormod Beck på torsdag 21. april 2022, klokken 18:52
Prøver å finne noe kjente som kan bruke opp mine ubrukte tildelte lade kroner.
Uten hell. Ikke så mange som hurtiglader som jeg trodde.?
Varierer nok mye..  Noen tanker...  De som har elbil som en ekstra bil, for jobb og småkjøring hurtiglader aldri, de kjører en annen, større bil når de skal langt.

De som har elbil som eneste bil, men ikke ladeplass hjemme hurtiglader ofte.

Og, opplagt nok: De som kjører langturer, lengre rekkevidden de hurtiglader på tur, men ikke i det daglige.

Jeg tilhører den siste kategorien. Nå har kompensasjonen fra Hyundai gjort jeg har hurtig, og sakteladet mye mer enn før, for å ikke "gå glipp av" kompensasjonen.  :angel:

Det blir som et gavekort som blir liggende i skuffen, til det går ut.

Men, det har også vært nyttig for å prøve hurtiglading mer. Mange nye hurtigladere som dukker opp. Spesielt Kempower hurtgladere er mye enklere å bruke enn de eldre hurtigladere.
Og, type 2 ladestolper er også mer aktuelt å benytte seg av, for å prøve dem - og se hvordan det fungerer. Nyttig når en senere trenger dem.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: jansafredag 22. april 2022, klokken 08:39
Ladekupongene varer i alle fall ikke lenge om man benytter normalladere (3,7 kW) operert av Kople med ChargemyHyundai-kortet:
Ladet i ca 8 timer, fikk 30 kWh, og ble belastet nesten 900 kroner - dvs ca 30 kroner per kWh.
Dette var på en offentlig parkeingsplass, uten parkeringsavgift. Mellom kl 8 og 20 koster det 91,20 per time + strømprisen på 4,73 kr/kWh
Samme ladeøkt, men med Kople sin App (eller f.eks. Elbilforeningens Ladeklubb), ville kostet ca 100 kroner...
ChargemyHyundai mener kanskje 800 kroner i påslag for å gjøre det "enkelt" for Hyundai-kundene er helt greit...?
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Tormod Beckfredag 22. april 2022, klokken 09:35
Det høres dyrt ut. Har 4 E biler men bare 1 med hurtiglading.
Mulig det går å sakte lade disse, for da blir de fort brukt opp?.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Vidar_Sfredag 22. april 2022, klokken 11:23
Sitat fra: jansa på fredag 22. april 2022, klokken 08:39
Ladekupongene varer i alle fall ikke lenge om man benytter normalladere (3,7 kW) operert av Kople med ChargemyHyundai-kortet:
Ladet i ca 8 timer, fikk 30 kWh, og ble belastet nesten 900 kroner - dvs ca 30 kroner per kWh.
Dette var på en offentlig parkeingsplass, uten parkeringsavgift. Mellom kl 8 og 20 koster det 91,20 per time + strømprisen på 4,73 kr/kWh
Samme ladeøkt, men med Kople sin App (eller f.eks. Elbilforeningens Ladeklubb), ville kostet ca 100 kroner...
ChargemyHyundai mener kanskje 800 kroner i påslag for å gjøre det "enkelt" for Hyundai-kundene er helt greit...?

Det finnes rikelig av latterlig dyre alternativer med ChargemyHyundai-kortet ja. De er i mine øyne bortimot ubrukelige på alt annet enn Ionity med abonnement. For øvrig lading betaler man merkbar overpris for DC-lading og latterlig overpris for AC-lading, da spesielt med abonnementet uten månedspris.

Så ja, Tormod, om du bare vil bruke opp pengene kan saktelading/normallading være et godt tips :)  Bare husk (om noen av dine 4 biler er ikke-Hyundai) at du ihht vilkår har bekreftet at du kun vil lade Hyundai-biler med CMH-kortet. Nå tror jeg ikke at det er noen reell fare for å bli "tatt" om man lader en annen bil, men man bryter med vilkårene sånn formelt sett.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: TBfredag 22. april 2022, klokken 16:25
Sitat fra: jansa på fredag 22. april 2022, klokken 08:39
Ladekupongene varer i alle fall ikke lenge om man benytter normalladere (3,7 kW) operert av Kople med ChargemyHyundai-kortet:
Ladet i ca 8 timer, fikk 30 kWh, og ble belastet nesten 900 kroner - dvs ca 30 kroner per kWh.

:o Det var høy pris... 

Sist jeg ladet på type 2 lader kostet det:
kr 105,45   32 kWh 4t 15 =  3,3 kr/kWh Recharge
kr 148,47   45 kWh 6t 24  = 3,3 kr/kWh Recharge

Siste hurtigladinger:
kr 193,99 for 39 kWh = 5 kr / kWh Recharge
kr 156,33 for 31 kWh = 5 kr / kWh Recharge
kr 244,98 for 35 kWh = 7 kr / kWh Mer
kr 53,59 for 9 kWh = 5,95 kr /kWh Eviny

Har standard avtalen, uten månedskostnad.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: RJKfredag 22. april 2022, klokken 18:35
Sitat fra: Vidar_S på fredag 22. april 2022, klokken 11:23
Sitat fra: jansa på fredag 22. april 2022, klokken 08:39
Ladekupongene varer i alle fall ikke lenge om man benytter normalladere (3,7 kW) operert av Kople med ChargemyHyundai-kortet:
Ladet i ca 8 timer, fikk 30 kWh, og ble belastet nesten 900 kroner - dvs ca 30 kroner per kWh.
Dette var på en offentlig parkeingsplass, uten parkeringsavgift. Mellom kl 8 og 20 koster det 91,20 per time + strømprisen på 4,73 kr/kWh
Samme ladeøkt, men med Kople sin App (eller f.eks. Elbilforeningens Ladeklubb), ville kostet ca 100 kroner...
ChargemyHyundai mener kanskje 800 kroner i påslag for å gjøre det "enkelt" for Hyundai-kundene er helt greit...?
Det finnes rikelig av latterlig dyre alternativer med ChargemyHyundai-kortet ja. De er i mine øyne bortimot ubrukelige på alt annet enn Ionity med abonnement. For øvrig lading betaler man merkbar overpris for DC-lading og latterlig overpris for AC-lading, da spesielt med abonnementet uten månedspris.

Så ja, Tormod, om du bare vil bruke opp pengene kan saktelading/normallading være et godt tips :)  Bare husk (om noen av dine 4 biler er ikke-Hyundai) at du ihht vilkår har bekreftet at du kun vil lade Hyundai-biler med CMH-kortet. Nå tror jeg ikke at det er noen reell fare for å bli "tatt" om man lader en annen bil, men man bryter med vilkårene sånn formelt sett.
Lader du hos Mer, men benytter egen brikke, blir du fremdeles belastet av CMH, selv om du ikke har aktivert kortet engang. Oppdaget etter sommerferien at alle mine ladinger der, ble fakturert gjennom CMH. Ikke noe dårligere pris, jeg fikk fremdeles "coop-rabatten", så det kostet absolutt ikke noe mere.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Vidar_Smandag 25. april 2022, klokken 11:07
Sitat fra: RJK på fredag 22. april 2022, klokken 18:35
Lader du hos Mer, men benytter egen brikke, blir du fremdeles belastet av CMH, selv om du ikke har aktivert kortet engang. Oppdaget etter sommerferien at alle mine ladinger der, ble fakturert gjennom CMH. Ikke noe dårligere pris, jeg fikk fremdeles "coop-rabatten", så det kostet absolutt ikke noe mere.

Såpass ja... Kikket i appen igjen nå (lenge siden sist) og jeg ser de er lavere i pris nå enn før. Med den gratispakken hos CMH får man faktisk billigere lading på Eviny sine ladestasjoner enn ved bruk av Eviny sin egen app ettersom CMH fakturerer 4,81 / 5,35per kWh for lading på 50kW / 150kW. Det kommer riktignok et øktgebyr i tillegg på 4,99, men så lenge man lader litt og ikke har veldig varmt batteri er det likevel rimeligere og spesielt på vinterstid. Ser også ut til at man kommer rimeligere fra det ved lading med CMH hos Fortum/Recharge.

I stand corrected  :)

Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: goggomandag 25. april 2022, klokken 11:29
Sitat fra: Vidar_S på mandag 25. april 2022, klokken 11:07
Sitat fra: RJK på fredag 22. april 2022, klokken 18:35
Lader du hos Mer, men benytter egen brikke, blir du fremdeles belastet av CMH, selv om du ikke har aktivert kortet engang. Oppdaget etter sommerferien at alle mine ladinger der, ble fakturert gjennom CMH. Ikke noe dårligere pris, jeg fikk fremdeles "coop-rabatten", så det kostet absolutt ikke noe mere.

Såpass ja... Kikket i appen igjen nå (lenge siden sist) og jeg ser de er lavere i pris nå enn før. Med den gratispakken hos CMH får man faktisk billigere lading på Eviny sine ladestasjoner enn ved bruk av Eviny sin egen app ettersom CMH fakturerer 4,81 / 5,35per kWh for lading på 50kW / 150kW. Det kommer riktignok et øktgebyr i tillegg på 4,99, men så lenge man lader litt og ikke har veldig varmt batteri er det likevel rimeligere og spesielt på vinterstid. Ser også ut til at man kommer rimeligere fra det ved lading med CMH hos Fortum/Recharge.

I stand corrected  :)

Hmm, dette var merkelig. Jeg har ladet for ca 500 kroner hos MER i april, og brukte som vanlig min NAF RFID og forventet å få regningen fra mitt NAF XTRA kredittkort (med 15% ekstra rabatt) som jeg alltid gjør.
Men nå logget jeg inn hos CMH og ser at disse ladingene er registrert der.
Når jeg logger inn hos MER så står det at min konto er knyttet til NAF XTRA kredittkortet.

Hvor i huleste kommer jeg da til å få faktura fra? Kommer jeg til å miste min 15%  rabatt hos NAF bare fordi jeg har knyttet min CMH konto til min MER konto?

Jeg kan jo ringe MER og spørre om dette, men det er det kanskje noen her som har gjort allerede?

mvh
Hugo
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: TBmandag 25. april 2022, klokken 11:45
Er rimelig sikker på at om du ser ladingen på CMH konto blir du fakturert av CMH.
CMH viser bare forbruk som er belastet CMH konto, som de skal fakturere.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: goggomandag 25. april 2022, klokken 12:44
Sitat fra: TB på mandag 25. april 2022, klokken 11:45
Er rimelig sikker på at om du ser ladingen på CMH konto blir du fakturert av CMH.
CMH viser bare forbruk som er belastet CMH konto, som de skal fakturere.

Ja du har rett.
Nå ringte jeg MER og de sier at hvis MER kontoen er knyttet mot CMH (Charge My Hyundai) kontoen så vil all fakturering skje via CMH uansett hva jeg har lagt inn som fakturaløsning (i mitt tilfelle NAF XTRA kredittkort) på min profil hos MER.

Hun jeg snakket med på MER support nå sier at dette har jeg selv akseptert da det står i den avtalen jeg har godkjent hos CMH. Morsomt med masse "liten skrift" i disse avtalene ja...

MER var heller ikke villig til å kompensere meg for den rabatten (ca 70 kroner i mitt tilfelle) jeg går glipp av hos NAF på grunn av dette. 

Jaja - dette synes jeg er en stygg sak som MER bør rydde opp i.
Jeg har nå i alle fall brutt den koplingen mellom MER og CMH, og skal vel overleve selv om jeg "mister" de 70 kronene. :)

Blir ikke akkurat fristet til å bruke MER etter dette, nei.

mvh
Hugo

Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: MinIDmandag 25. april 2022, klokken 13:01
Sitat fra: goggo på mandag 25. april 2022, klokken 12:44
Sitat fra: TB på mandag 25. april 2022, klokken 11:45
Er rimelig sikker på at om du ser ladingen på CMH konto blir du fakturert av CMH.
CMH viser bare forbruk som er belastet CMH konto, som de skal fakturere.

Ja du har rett.
Nå ringte jeg MER og de sier at hvis MER kontoen er knyttet mot CMH (Charge My Hyundai) kontoen så vil all fakturering skje via CMH uansett hva jeg har lagt inn som fakturaløsning (i mitt tilfelle NAF XTRA kredittkort) på min profil hos MER.

Hun jeg snakket med på MER support nå sier at dette har jeg selv akseptert da det står i den avtalen jeg har godkjent hos CMH. Morsomt med masse "liten skrift" i disse avtalene ja...

MER var heller ikke villig til å kompensere meg for den rabatten (ca 70 kroner i mitt tilfelle) jeg går glipp av hos NAF på grunn av dette. 

Jaja - dette synes jeg er en stygg sak som MER bør rydde opp i.
Jeg har nå i alle fall brutt den koplingen mellom MER og CMH, og skal vel overleve selv om jeg "mister" de 70 kronene. :)

Blir ikke akkurat fristet til å bruke MER etter dette, nei.

mvh
Hugo

Holdt på å gå i denne fellen på lørdag. Så de hadde en såkalt gratis avtale med mer, men da måtte du overføre din mer konto til Hyundai. Hoppet av den godkjenningen da Hyundai ser ut til å være et fordyrende ledd.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: RJKmandag 25. april 2022, klokken 14:26
Sitat fra: MinID på mandag 25. april 2022, klokken 13:01
Sitat fra: goggo på mandag 25. april 2022, klokken 12:44
Sitat fra: TB på mandag 25. april 2022, klokken 11:45
Er rimelig sikker på at om du ser ladingen på CMH konto blir du fakturert av CMH.
CMH viser bare forbruk som er belastet CMH konto, som de skal fakturere.

Ja du har rett.
Nå ringte jeg MER og de sier at hvis MER kontoen er knyttet mot CMH (Charge My Hyundai) kontoen så vil all fakturering skje via CMH uansett hva jeg har lagt inn som fakturaløsning (i mitt tilfelle NAF XTRA kredittkort) på min profil hos MER.

Hun jeg snakket med på MER support nå sier at dette har jeg selv akseptert da det står i den avtalen jeg har godkjent hos CMH. Morsomt med masse "liten skrift" i disse avtalene ja...

MER var heller ikke villig til å kompensere meg for den rabatten (ca 70 kroner i mitt tilfelle) jeg går glipp av hos NAF på grunn av dette. 

Jaja - dette synes jeg er en stygg sak som MER bør rydde opp i.
Jeg har nå i alle fall brutt den koplingen mellom MER og CMH, og skal vel overleve selv om jeg "mister" de 70 kronene. :)

Blir ikke akkurat fristet til å bruke MER etter dette, nei.

mvh
Hugo

Holdt på å gå i denne fellen på lørdag. Så de hadde en såkalt gratis avtale med mer, men da måtte du overføre din mer konto til Hyundai. Hoppet av den godkjenningen da Hyundai ser ut til å være et fordyrende ledd.
Får man ikke NAF-rabatten om man legger inn det kortet som betalingskort hos CMH?
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: TBmandag 25. april 2022, klokken 14:45
Så lenge en har penger til gode på CMH kontoen som kompensasjon for batteribytte (som denne tråden egentlig omhandler) vil det lønne seg å benytte CMH.

Koblingen mellom Mer og CMH trenger en ikke, ved å benytte CMH kortet vil lading trekkes fra kompensasjonen.

Er kompensasjonen brukt opp, slik at en må betale for lading brukes en brikke koblet mot Mer konto, eller APP.
Dermed kan en få ulike rabatter.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: RJKmandag 25. april 2022, klokken 14:55
Dette er ikke helt rett. Som jeg har skrevet tidligere, jeg ble trukket hos CMH for lading hos Mer, før jeg hadde fått ladekortet og lenge før jeg fikk mine første kreditter. De kom nemlig godt senere enn sommerferiens slutt, og lderved lenge etter at jeg måtte betale via Visakortet med Bank Accept, fra S-Banken.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: TBmandag 25. april 2022, klokken 16:10
Sitat fra: RJK på mandag 25. april 2022, klokken 14:55
Dette er ikke helt rett. Som jeg har skrevet tidligere, jeg ble trukket hos CMH for lading hos Mer, før jeg hadde fått ladekortet og lenge før jeg fikk mine første kreditter. De kom nemlig godt senere enn sommerferiens slutt, og lderved lenge etter at jeg måtte betale via Visakortet med Bank Accept, fra S-Banken.
Litt dårlig beskrevet av meg i forrige post.
Samme hendte også med meg selv - pga. jeg koblet sammen Mer og CMH kontoen - så dette er naturlig å gjøre.

"Så lenge en har penger til gode på CMH kontoen vil det lønne seg å benytte CMH."

Men, koblingen mellom Mer og CMH trenger en ikke, ved å benytte CMH kortet vil lading trekkes fra kompensasjonen (om en har noen igjen der.) Har en ikke noe, benytt Mer direkte via annet kort.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: RJKtirsdag 26. april 2022, klokken 13:01
Sitat fra: TB på mandag 25. april 2022, klokken 16:10
Sitat fra: RJK på mandag 25. april 2022, klokken 14:55
Dette er ikke helt rett. Som jeg har skrevet tidligere, jeg ble trukket hos CMH for lading hos Mer, før jeg hadde fått ladekortet og lenge før jeg fikk mine første kreditter. De kom nemlig godt senere enn sommerferiens slutt, og lderved lenge etter at jeg måtte betale via Visakortet med Bank Accept, fra S-Banken.
Litt dårlig beskrevet av meg i forrige post.
Samme hendte også med meg selv - pga. jeg koblet sammen Mer og CMH kontoen - så dette er naturlig å gjøre.

"Så lenge en har penger til gode på CMH kontoen vil det lønne seg å benytte CMH."

Men, koblingen mellom Mer og CMH trenger en ikke, ved å benytte CMH kortet vil lading trekkes fra kompensasjonen (om en har noen igjen der.) Har en ikke noe, benytt Mer direkte via annet kort.
Da må man eventuelt fjerne koblingen mellom Mer og CMH. Jeg benyttet altså brikken min som er koblet mot Mer, og de fleste andre operatørene, og som jeg ikke får koblet mot CMH.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Tormod Becktirsdag 24. mai 2022, klokken 11:46
Ladet 48 kwt for 375 er det innafor?
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Vidar_Stirsdag 24. mai 2022, klokken 12:23
Sitat fra: Tormod Beck på tirsdag 24. mai 2022, klokken 11:46
Ladet 48 kwt for 375 er det innafor?

Sånn i utgangspunktet vil jeg påstå at det er relativt dyrt, men om det er kompensasjonsbeløp som ellers ville ha gått ut på dato er det jo fremdeles "gratis".
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Tormod Becktirsdag 24. mai 2022, klokken 13:38
Ja, det er helt riktig, har gitt det til en god venn.
Men begynner ikke hurtig lading å bli ganske dyrt da?
Du kommer jo noen mil med en fosilbil også da.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Electric cars in Norwaytirsdag 24. mai 2022, klokken 14:22
Sitat fra: Tormod Beck på tirsdag 24. mai 2022, klokken 13:38

Du kommer jo noen mil med en fosilbil også da.

Ja, men det er jo ikke så morro, er det vel?
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Tormod Becktirsdag 24. mai 2022, klokken 14:26
Ikke noe er Morro med bil lenger, når en har fått kjøreforbud.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: TBtirsdag 24. mai 2022, klokken 14:32
375 kr / 48 kWt = 7,8 kr/kWt
Dette er ikke uvanlig pris, Ionity bruker å ta 8,4 kr/kWt. Tesla tar 6,9 kr/kWt

Pris varierer mellom leverandørene. Recharge koster eksempelvis 4,9 kr/kWt.

Saktelading koster mindre, eksempelvis sist jeg ladet:
142 kr / 37 kWt =3,8 kr/kWt
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: TBtirsdag 24. mai 2022, klokken 14:36
Sitat fra: Tormod Beck på tirsdag 24. mai 2022, klokken 13:38
Ja, det er helt riktig, har gitt det til en god venn.
Men begynner ikke hurtig lading å bli ganske dyrt da?
Du kommer jo noen mil med en fosilbil også da.
375 kr / 48 kWt = 240 - 320 km rekkevidde.
320 km * 0,5 l/mil = 16 liter * 352 kr

Dvs, omlag samme prisen.

Men, så lenge en kan gjøre mye av ladingen hjemme blir ikke sammenligningen med bensin og diesel helt riktig.
Hurtiglading er en tjeneste, betaler for mer enn selve energien.

Som Viking bilen som kommer med reservekanne når en har kjørt tomt... Liters prisen blir forholdsvis høy..

Om en ikke kan lade hjemme finnes det avtaler som gjør at pris pr kWt går ned. Men, det er uten tvil en stor fordel å kunne lade hjemme.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Vidar_Stirsdag 24. mai 2022, klokken 14:45
Sitat fra: Tormod Beck på tirsdag 24. mai 2022, klokken 13:38
Ja, det er helt riktig, har gitt det til en god venn.
Men begynner ikke hurtig lading å bli ganske dyrt da?
Du kommer jo noen mil med en fosilbil også da.

Jo, med denne prisen er det dyrt, men vet du hvor det ble ladet? Det må nesten ha vært et "kaldt" batteri og minuttprising, alternativt særdeles dårlig kWh-pris involvert et sted.

Et godt tips er nok å lade hos Eviny eller bruke Recharge sine lynladere (150kW) med CMH ettersom disse ikke har minuttpris i tillegg til prisen per kWh. Mer og Recharge 50kW har etter hva jeg kan se begge minuttpris og det blir fort en dårlig deal med Kona.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Electric cars in Norwaytirsdag 24. mai 2022, klokken 15:24
Sitat fra: Tormod Beck på tirsdag 24. mai 2022, klokken 14:26
Ikke noe er Morro med bil lenger, når en har fått kjøreforbud.

Uff Tormod, det var jeg ikke klar over. Håper det ordner seg for din del.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Tormod Becktirsdag 24. mai 2022, klokken 15:33
Det er ladet på Mer ser jeg, Det er en Kona 2019 mod ,
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Vidar_Sonsdag 25. mai 2022, klokken 11:17
Sitat fra: Tormod Beck på tirsdag 24. mai 2022, klokken 15:33
Det er ladet på Mer ser jeg, Det er en Kona 2019 mod ,

Hmmm.. For Mer ser jeg at jeg i min CMH-app får en annen pris for Mer enn det som ligger i prislisten den samme appen linker til. I appen vises en pris på kr 4,25 / kWh og i tillegg en pris på kr 75,- / time, dvs kr 1,25 / minutt. Prislisten sier derimot kr 4,25 / kWh og kr 2,50 / min.

Gitt prisen i prislisten og de 48 kWh som ble ladet er det 204 kroner ren kWh-prising og 171 kroner for minuttprising, dvs ca 68 minutter og en gjennomsnittelig ladehastighet på 42 kW, noe som kan stemme relativt bra med et kaldt batteri og/eller lading til nesten helt fullt batteri.

Men det er jo litt dårlig om appen viser feil pris for disse laderne...
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Vidar_Smandag 30. mai 2022, klokken 21:57
https://www.tv2.no/a/14766037/

Ikke så mye nytt som fremkommer i denne artikkelen, men Hyundai Motor Norge sier de nå har byttet batteri på ca 2500 av 5000 berørte Hyundai Kona, at to mann (sikkert også to kvinner) kan bytte batteri på 3 biler per arbeidsdag så lenge de har nok tilgang på batterier og at de forventer å være ferdige i november i år.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Tormod Becklørdag 04. juni 2022, klokken 11:28
Lurer litt på hvorfor ikke alle 2019 mod skal bytte batteri?
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: RJKlørdag 04. juni 2022, klokken 11:56
Sitat fra: Tormod Beck på lørdag 04. juni 2022, klokken 11:28
Lurer litt på hvorfor ikke alle 2019 mod skal bytte batteri?
Nå var det vel bare batterier fra en fabrikk som hadde problemer, så kanskje de som ansees som ikke berørt, har fått batteri fra andre fabrikker eller fra batcher som ansees som trygg.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: RJKfredag 12. august 2022, klokken 14:48
Da er nye koder ramlet inn. Er jo litt interessant at jeg fikk 2 koder nå, og ikke bare en som sist. Det tyder på at de må ha store forsinkelser på batterikampanjen sin. Skulle hatt bytte i uke 17 etter opprinnelig plan, så nå er vi 15 uker forsinket.

Har ikke sjekket hva de verdikodene er på (verdien), siden det får man ikke gjort uten å aktivere de. Og jeg aktiverte forrige kode bare rett før ferien, og omstendigheter gjorde at jeg kjørte langt mindre enn jeg planla, så brukte bare strøm for 2-300 kroner på DC-lading.

Så får vel sikkert nye koder før jeg rekker å bruke opp de siste. Eller så må jeg begynne å kjøre langt mere, eller bruke dyrere ladealternativer. Kanskje like greit å la Ionity-avtalen gå ut, eller velge lite-versjonen om den fremdeles er tilgjengelig. Og så heller gå på ny foran neste feriesesong.

8)
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Vidar_Smandag 15. august 2022, klokken 10:06
Sitat fra: RJK på fredag 12. august 2022, klokken 14:48
Da er nye koder ramlet inn. Er jo litt interessant at jeg fikk 2 koder nå, og ikke bare en som sist. Det tyder på at de må ha store forsinkelser på batterikampanjen sin. Skulle hatt bytte i uke 17 etter opprinnelig plan, så nå er vi 15 uker forsinket.

Har ikke sjekket hva de verdikodene er på (verdien), siden det får man ikke gjort uten å aktivere de. Og jeg aktiverte forrige kode bare rett før ferien, og omstendigheter gjorde at jeg kjørte langt mindre enn jeg planla, så brukte bare strøm for 2-300 kroner på DC-lading.

Så får vel sikkert nye koder før jeg rekker å bruke opp de siste. Eller så må jeg begynne å kjøre langt mere, eller bruke dyrere ladealternativer. Kanskje like greit å la Ionity-avtalen gå ut, eller velge lite-versjonen om den fremdeles er tilgjengelig. Og så heller gå på ny foran neste feriesesong.

8)

Jeg fikk også to koder nå før helgen og de var på kr 500 hver. Beløpet var altså likt som sist. Mulig de bare velger å ta hensyn til de som ikke lader veldig mye slik at de kan spre ladingen over lengre tid ved å aktivere neste kupong når forrige nærmer seg tom.

Jeg hadde meg en rundtur i Europa nå i ferien med lading kun på Ionity (har Ionity-avtalen via CMH), så jeg fikk brukt opp alt av gamle gavekort og enda litt til :)
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: RJKmandag 15. august 2022, klokken 14:17
Sitat fra: Vidar_S på mandag 15. august 2022, klokken 10:06
Sitat fra: RJK på fredag 12. august 2022, klokken 14:48
Da er nye koder ramlet inn. Er jo litt interessant at jeg fikk 2 koder nå, og ikke bare en som sist. Det tyder på at de må ha store forsinkelser på batterikampanjen sin. Skulle hatt bytte i uke 17 etter opprinnelig plan, så nå er vi 15 uker forsinket.

Har ikke sjekket hva de verdikodene er på (verdien), siden det får man ikke gjort uten å aktivere de. Og jeg aktiverte forrige kode bare rett før ferien, og omstendigheter gjorde at jeg kjørte langt mindre enn jeg planla, så brukte bare strøm for 2-300 kroner på DC-lading.

Så får vel sikkert nye koder før jeg rekker å bruke opp de siste. Eller så må jeg begynne å kjøre langt mere, eller bruke dyrere ladealternativer. Kanskje like greit å la Ionity-avtalen gå ut, eller velge lite-versjonen om den fremdeles er tilgjengelig. Og så heller gå på ny foran neste feriesesong.

8)

Jeg fikk også to koder nå før helgen og de var på kr 500 hver. Beløpet var altså likt som sist. Mulig de bare velger å ta hensyn til de som ikke lader veldig mye slik at de kan spre ladingen over lengre tid ved å aktivere neste kupong når forrige nærmer seg tom.

Jeg hadde meg en rundtur i Europa nå i ferien med lading kun på Ionity (har Ionity-avtalen via CMH), så jeg fikk brukt opp alt av gamle gavekort og enda litt til :)
Takk for info. Ja, det ville jo hjelpe på for mange. Et annet alternativ er å øke gyldigheten til 12 måneder. Og at de endret slik at de trakk prisen for Ionity-avtale fra kreditten, som en reell kreditt, og ikke en med store begrensninger. Forøvrig og månedskost for de avtalene som koster penger.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: TBmandag 15. august 2022, klokken 15:30
Ved å ikke tegne Ionity-avtale går det raskt å bruke opp kodene..  ;D
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: RJKmandag 15. august 2022, klokken 15:32
Sitat fra: TB på mandag 15. august 2022, klokken 15:30
Ved å ikke tegne Ionity-avtale går det raskt å bruke opp kodene..  ;D
Alt for raskt for min del... ;)
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Vidar_Stirsdag 18. oktober 2022, klokken 16:18
Sett sånt! Fikk akkurat telefon fra min forhandler om at de har fått et erstatningsbatteri til meg. Da var ikke Hyundai så langt unna i sitt opprinnelige estimat som sa uke 35 2022 (bil førstegangsregistrert i august 2019).
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Electric cars in Norwaytirsdag 18. oktober 2022, klokken 17:24
Sitat fra: Vidar_S på tirsdag 18. oktober 2022, klokken 16:18
Sett sånt! Fikk akkurat telefon fra min forhandler om at de har fått et erstatningsbatteri til meg. Da var ikke Hyundai så langt unna i sitt opprinnelige estimat som sa uke 35 2022 (bil førstegangsregistrert i august 2019).

Bra! Godt jobba av Hyundai.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Vidar_Stirsdag 18. oktober 2022, klokken 19:26
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 18. oktober 2022, klokken 17:24
Sitat fra: Vidar_S på tirsdag 18. oktober 2022, klokken 16:18
Sett sånt! Fikk akkurat telefon fra min forhandler om at de har fått et erstatningsbatteri til meg. Da var ikke Hyundai så langt unna i sitt opprinnelige estimat som sa uke 35 2022 (bil førstegangsregistrert i august 2019).

Bra! Godt jobba av Hyundai.

Mjaa.. Jeg vet ikke om vi skal skryte så altfor mye av dem. Jeg måtte blant annet mase på dem i 6 måneder før de kunne bekrefte at det ble noe kompensasjon for å bare kunne lade til 90% mens man ventet på nytt batteri.

"Helt ok jobbet" blir mer presist :)
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Electric cars in Norwaytirsdag 18. oktober 2022, klokken 21:30
Sitat
"Helt ok jobbet" blir mer presist :)
Ja jeg er enig med deg i det. Helt ok jobbet
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: RJKonsdag 19. oktober 2022, klokken 00:54
Sitat fra: Vidar_S på tirsdag 18. oktober 2022, klokken 19:26
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 18. oktober 2022, klokken 17:24
Sitat fra: Vidar_S på tirsdag 18. oktober 2022, klokken 16:18
Sett sånt! Fikk akkurat telefon fra min forhandler om at de har fått et erstatningsbatteri til meg. Da var ikke Hyundai så langt unna i sitt opprinnelige estimat som sa uke 35 2022 (bil førstegangsregistrert i august 2019).

Bra! Godt jobba av Hyundai.

Mjaa.. Jeg vet ikke om vi skal skryte så altfor mye av dem. Jeg måtte blant annet mase på dem i 6 måneder før de kunne bekrefte at det ble noe kompensasjon for å bare kunne lade til 90% mens man ventet på nytt batteri.

"Helt ok jobbet" blir mer presist :)
Sorry, men er langt mer negativ. Jeg vil karakterisere dette som elendig.

Jeg skulle fått byttet i uke 17, om jeg husker rett. Har enda ikke fått byttet. Når da en med estimert bytte i uke 35 får batteribytte før meg, så må jeg si jeg føler at dette har de ikke kontroll på i det hele tatt.

Blir å ta en tlf til forhandler i morgen, og mase. Noe som burde være totalt unødvendig.
Tittel: Batteribytte.
Skrevet av: Electric cars in Norwayonsdag 19. oktober 2022, klokken 06:27
Sitat
Sorry, men er langt mer negativ. Jeg vil karakterisere dette som elendig.

Ok, da er jeg enig meg deg. Vi går for elendig

Jeg har ikke opplevd det - var jo i perioden lenge før dette ble et tema.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: MinIDonsdag 19. oktober 2022, klokken 13:35

Sorry, men er langt mer negativ. Jeg vil karakterisere dette som elendig.

Jeg skulle fått byttet i uke 17, om jeg husker rett. Har enda ikke fått byttet. Når da en med estimert bytte i uke 35 får batteribytte før meg, så må jeg si jeg føler at dette har de ikke kontroll på i det hele tatt.

Blir å ta en tlf til forhandler i morgen, og mase. Noe som burde være totalt unødvendig.
[/quote]

De må jo ha glemt deg. Trodde de hadde byttet nesten alle nå. Jeg har bil like gammel som deg. Fikk byttet i vår. Omtrent til skjema.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: RJKonsdag 19. oktober 2022, klokken 22:11
Sitat fra: MinID på onsdag 19. oktober 2022, klokken 13:35

SitatSorry, men er langt mer negativ. Jeg vil karakterisere dette som elendig.

Jeg skulle fått byttet i uke 17, om jeg husker rett. Har enda ikke fått byttet. Når da en med estimert bytte i uke 35 får batteribytte før meg, så må jeg si jeg føler at dette har de ikke kontroll på i det hele tatt.

Blir å ta en tlf til forhandler i morgen, og mase. Noe som burde være totalt unødvendig.

De må jo ha glemt deg. Trodde de hadde byttet nesten alle nå. Jeg har bil like gammel som deg. Fikk byttet i vår. Omtrent til skjema.
Ja, jeg er nok blit forglemt og oversett av Hyundai/Mobile Skøyen, så det er jeg temmelig skuffet over, noe jeg og gav klart inntrykk av.

Men da ble jeg satt på avtale til 2. halvdel av november, for å sjekke om jeg faktisk må ha batteribytte, for visstnok var det ikke alle som trenger dette, ble det påstått.

Jeg har mine sterke tvil om det stemmer, men har ikke egentlig grunnlag for å si noe, annet enn at dette trodde de før og men så brant det noen biler med batteri som "ikke var feil på".

Og tvilsomt at jeg har fått batteri fra en annen batch enn de som har fått bil før og etter meg.

Uansett, da går det minst en måned til uten at mitt batteri blir byttet, og fra de har gjort sjekken, så tar det sikkert minst en måned før de får batteri til meg, om det må sendes helt fra Sør-Korea.

Om det hadde vært tilfelle, så burde de utelukket dette for lenge siden, slik at jeg ville sluppet å ha 90 %-begrensningen, og de hadde sluppet å sende meg ladekreditter.

Forøvrig en ordning med så store begrensninger, ar det nesten irriterer mer enn noe annet. Hadde gladelig byttet kredittene mot å kunne utnyttet batteriet. Ble faktisk mer interessant å vurdere bilbytte nå.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Vidar_Sonsdag 19. oktober 2022, klokken 23:41
Sitat fra: RJK på onsdag 19. oktober 2022, klokken 22:11
Ja, jeg er nok blit forglemt og oversett av Hyundai/Mobile Skøyen, så det er jeg temmelig skuffet over, noe jeg og gav klart inntrykk av.

Men da ble jeg satt på avtale til 2. halvdel av november, for å sjekke om jeg faktisk må ha batteribytte, for visstnok var det ikke alle som trenger dette, ble det påstått.

Jeg har mine sterke tvil om det stemmer, men har ikke egentlig grunnlag for å si noe, annet enn at dette trodde de før og men så brant det noen biler med batteri som "ikke var feil på".

Og tvilsomt at jeg har fått batteri fra en annen batch enn de som har fått bil før og etter meg.

Uansett, da går det minst en måned til uten at mitt batteri blir byttet, og fra de har gjort sjekken, så tar det sikkert minst en måned før de får batteri til meg, om det må sendes helt fra Sør-Korea.

Om det hadde vært tilfelle, så burde de utelukket dette for lenge siden, slik at jeg ville sluppet å ha 90 %-begrensningen, og de hadde sluppet å sende meg ladekreditter.

Forøvrig en ordning med så store begrensninger, ar det nesten irriterer mer enn noe annet. Hadde gladelig byttet kredittene mot å kunne utnyttet batteriet. Ble faktisk mer interessant å vurdere bilbytte nå.

Er det mulig... Det er jo også litt spennende at du blir kalt inn til en avtale for at de skal sjekke behovet for batteribytte. Jeg var av den oppfatning at dette var noe som ble avgjort av understellsnummer / produksjonsdato på bilen og at de via dette kunne se hvilken batch batteriet kom fra og hvorvidt det var berørt av batterifeil. Det kan vel neppe være mye mer enn serienummeret på batteriet de er på jakt etter og det burde jo sånn sett kunne tas uten man må vente en måned på verkstedstime.

Ikke alle som er like opptatt av service, nei.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: RJKonsdag 16. november 2022, klokken 09:58
Sitat fra: Vidar_S på onsdag 19. oktober 2022, klokken 23:41
Sitat fra: RJK på onsdag 19. oktober 2022, klokken 22:11
Ja, jeg er nok blit forglemt og oversett av Hyundai/Mobile Skøyen, så det er jeg temmelig skuffet over, noe jeg og gav klart inntrykk av.

Men da ble jeg satt på avtale til 2. halvdel av november, for å sjekke om jeg faktisk må ha batteribytte, for visstnok var det ikke alle som trenger dette, ble det påstått.

Jeg har mine sterke tvil om det stemmer, men har ikke egentlig grunnlag for å si noe, annet enn at dette trodde de før og men så brant det noen biler med batteri som "ikke var feil på".

Og tvilsomt at jeg har fått batteri fra en annen batch enn de som har fått bil før og etter meg.

Uansett, da går det minst en måned til uten at mitt batteri blir byttet, og fra de har gjort sjekken, så tar det sikkert minst en måned før de får batteri til meg, om det må sendes helt fra Sør-Korea.

Om det hadde vært tilfelle, så burde de utelukket dette for lenge siden, slik at jeg ville sluppet å ha 90 %-begrensningen, og de hadde sluppet å sende meg ladekreditter.

Forøvrig en ordning med så store begrensninger, ar det nesten irriterer mer enn noe annet. Hadde gladelig byttet kredittene mot å kunne utnyttet batteriet. Ble faktisk mer interessant å vurdere bilbytte nå.

Er det mulig... Det er jo også litt spennende at du blir kalt inn til en avtale for at de skal sjekke behovet for batteribytte. Jeg var av den oppfatning at dette var noe som ble avgjort av understellsnummer / produksjonsdato på bilen og at de via dette kunne se hvilken batch batteriet kom fra og hvorvidt det var berørt av batterifeil. Det kan vel neppe være mye mer enn serienummeret på batteriet de er på jakt etter og det burde jo sånn sett kunne tas uten man må vente en måned på verkstedstime.

Ikke alle som er like opptatt av service, nei.
Skulle levert bilen til denne sjekken, og service i samme slengen, i dag. Pga. nattevakter så valgte jeg å levere dagen før, og fikk jammen beskjed i går ettermiddag om at bilen var ferdig. Så da kunne jeg heller hente den ut igjen idag. Det, og at servicen kostet 1681,- (avtalt pris) istedet for 2500,- var positive overraskelser.

Positivt var det og at de faktisk konkluderte med at det skulle byttes, selv om jeg egentlig ikke hadde ventet annet resultat. De har og kjørt en test på batteriet, der de målte det til 13,88V, målt det til 377A og rating 410A. Konklusjon, "Battery health": "Good Battery". Noen "batterinerder" som kan si meg hva dette i realiteten vil antyde av degradering?

Som ventet blir det nå godt en uke fra 1 mnd å vente på det faktiske batteribyttet, så da blir det ikke flere ladekreditter på meg. Men da kan jeg snart bruke bilen/batteriet som forventet igjen. Det blir deilig å kunne fylle det til 100 % før langtur igjen. så man får kjørt endel lengre før man må lade i disse tilfellene.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: RJKtirsdag 20. desember 2022, klokken 14:42
Sitat fra: RJK på onsdag 16. november 2022, klokken 09:58
Sitat fra: Vidar_S på onsdag 19. oktober 2022, klokken 23:41
Sitat fra: RJK på onsdag 19. oktober 2022, klokken 22:11
Ja, jeg er nok blit forglemt og oversett av Hyundai/Mobile Skøyen, så det er jeg temmelig skuffet over, noe jeg og gav klart inntrykk av.

Men da ble jeg satt på avtale til 2. halvdel av november, for å sjekke om jeg faktisk må ha batteribytte, for visstnok var det ikke alle som trenger dette, ble det påstått.

Jeg har mine sterke tvil om det stemmer, men har ikke egentlig grunnlag for å si noe, annet enn at dette trodde de før og men så brant det noen biler med batteri som "ikke var feil på".

Og tvilsomt at jeg har fått batteri fra en annen batch enn de som har fått bil før og etter meg.

Uansett, da går det minst en måned til uten at mitt batteri blir byttet, og fra de har gjort sjekken, så tar det sikkert minst en måned før de får batteri til meg, om det må sendes helt fra Sør-Korea.

Om det hadde vært tilfelle, så burde de utelukket dette for lenge siden, slik at jeg ville sluppet å ha 90 %-begrensningen, og de hadde sluppet å sende meg ladekreditter.

Forøvrig en ordning med så store begrensninger, ar det nesten irriterer mer enn noe annet. Hadde gladelig byttet kredittene mot å kunne utnyttet batteriet. Ble faktisk mer interessant å vurdere bilbytte nå.

Er det mulig... Det er jo også litt spennende at du blir kalt inn til en avtale for at de skal sjekke behovet for batteribytte. Jeg var av den oppfatning at dette var noe som ble avgjort av understellsnummer / produksjonsdato på bilen og at de via dette kunne se hvilken batch batteriet kom fra og hvorvidt det var berørt av batterifeil. Det kan vel neppe være mye mer enn serienummeret på batteriet de er på jakt etter og det burde jo sånn sett kunne tas uten man må vente en måned på verkstedstime.

Ikke alle som er like opptatt av service, nei.
Skulle levert bilen til denne sjekken, og service i samme slengen, i dag. Pga. nattevakter så valgte jeg å levere dagen før, og fikk jammen beskjed i går ettermiddag om at bilen var ferdig. Så da kunne jeg heller hente den ut igjen idag. Det, og at servicen kostet 1681,- (avtalt pris) istedet for 2500,- var positive overraskelser.

Positivt var det og at de faktisk konkluderte med at det skulle byttes, selv om jeg egentlig ikke hadde ventet annet resultat. De har og kjørt en test på batteriet, der de målte det til 13,88V, målt det til 377A og rating 410A. Konklusjon, "Battery health": "Good Battery". Noen "batterinerder" som kan si meg hva dette i realiteten vil antyde av degradering?

Som ventet blir det nå godt en uke fra 1 mnd å vente på det faktiske batteribyttet, så da blir det ikke flere ladekreditter på meg. Men da kan jeg snart bruke bilen/batteriet som forventet igjen. Det blir deilig å kunne fylle det til 100 % før langtur igjen. så man får kjørt endel lengre før man må lade i disse tilfellene.
Og da har jeg hatt bilen i snart 2 uker etter batteribytte. Kan ikke si jeg har merket så mye forskjell hittil, annet enn at bilen nå stod uten 90 % ladegrense. Skal bli deilig å igjen lade til 100 % når jeg skal på langtur.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Vidar_Smandag 02. januar 2023, klokken 10:57
Sitat fra: RJK på tirsdag 20. desember 2022, klokken 14:42

Og da har jeg hatt bilen i snart 2 uker etter batteribytte. Kan ikke si jeg har merket så mye forskjell hittil, annet enn at bilen nå stod uten 90 % ladegrense. Skal bli deilig å igjen lade til 100 % når jeg skal på langtur.

Jeg har samme opplevelsen. Hadde meg en langtur her før jul og det er akkurat samme grenseverdier som gjelder for minimumstemperatur i batteriet opp mot ladehastighet, så det virker å være mer eller mindre 100% samme egenskaper, sånn rent bortsett fra brannfaren da :)
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: RJKmandag 02. januar 2023, klokken 11:36
Sitat fra: Vidar_S på mandag 02. januar 2023, klokken 10:57
Sitat fra: RJK på tirsdag 20. desember 2022, klokken 14:42

Og da har jeg hatt bilen i snart 2 uker etter batteribytte. Kan ikke si jeg har merket så mye forskjell hittil, annet enn at bilen nå stod uten 90 % ladegrense. Skal bli deilig å igjen lade til 100 % når jeg skal på langtur.

Jeg har samme opplevelsen. Hadde meg en langtur her før jul og det er akkurat samme grenseverdier som gjelder for minimumstemperatur i batteriet opp mot ladehastighet, så det virker å være mer eller mindre 100% samme egenskaper, sånn rent bortsett fra brannfaren da :)
Nå har jeg egentlig ikke orket å bekymre meg for brannfare, har vel mer eller mindre forventet at jeg ikke vil være så (u)heldig...

Men absolutt greit at det nå er byttet, og man kan føle seg enda sikrere, siden det selvsagt lå "og ulmet" litt i bakhodet... Pun intended!

;)
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: TBtirsdag 17. januar 2023, klokken 23:33
Har bestilt 60 ' km service nå.

Spurte om status på bytte av batteri.
De skriver de skal sjekke høyvolts batteriet, og sende tall til Hyundai fabrikken, og batteriet vil da bestilles inn til forhandler.

Kan virke som batteriene byttes der som tallene viser de bør bytte først. Kan sikkert være logikk, men trodde de gikk mer kronologisk til verks.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Limodriveronsdag 18. januar 2023, klokken 21:17
Dersom de nå bytter etter «målt batterihelse» tror jeg dette er en endring. Da jeg fikk byttet batteriet virket det som de slavisk fulgte bilens alder.

Jeg ser at det kan virke irriterende, men detsom de har funnet målbare parametre som indikerer brannrisiko er det jo bedre for Hyundaipopulasjonen å følge en slik metodikk.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: RJKtirsdag 04. april 2023, klokken 16:13
Fikk nå en melding fra Hyundai, der jeg fikk en ny ladekreditt på 1 000,- selv om jeg har fått byttet batteriet. Det var en positiv overraskelse som jeg ikke forventet, siden jeg som sagt har fått byttet.

Kudos, Hyundai!

 :+1:

I SMS'en står følgende:

"Du som er registrert eier av "skilt#" mottar denne meldingen fordi din bil står på venteliste for å motta nytt batteri eller du har i den siste tiden fått skiftet batteri eller blitt sjekket ut av aksjonen. Uansett vil du ved å følge lenken kunne motta nye kuponger som utgjør ladekompensjonen. Merk at kupongkodene har begrenset varighet, ubenyttet kreditt vil ikke refunderes.

For de som fremdeles venter på nytt batteri, vil det finnes mer informasjon om selve aksjonen ved å følge lenken.

"Lenke med kode"

Med vennlig hilsen
Hyundai Kundeservice"
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: TBtirsdag 04. april 2023, klokken 17:16
Jeg mottok samme SMS. Bytte av batteri drar ut. i følge informasjonen i lenken har de måtte bytte på biler som ikke kan kjøres. Har flyttet andre bakover i køen.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: RJKtirsdag 04. april 2023, klokken 17:53
Sitat fra: TB på tirsdag 04. april 2023, klokken 17:16Jeg mottok samme SMS. Bytte av batteri drar ut. i følge informasjonen i lenken har de måtte bytte på biler som ikke kan kjøres. Har flyttet andre bakover i køen.
Når hadde du forventet bytte? Har du blitt sendt bakerst i køen, eller virker det som det har blitt en generell forskyvning? Har du prøvd å ta kontakt og spørre når det er din tur?

Som du kan lese over, så forventet jeg å få byttet rundt uke 17, men klaget da jeg leste at noen som hadde forventet bytte i uke 35 allerede hadde fått byttet. Da først ble det fart på saken for min del.

Blir jo da trist på dine vegne om det betyr at du er skjøvet bakerst pga at noen få har måtte få fremskyndet. Ville som sagt forventet at de da heller forskjøv alle som ikke har fått byttet enda, slik at man forholdsvis har samme plasseringen. Dette ville tross alt vært det logiske å gjøre.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: TBtirsdag 04. april 2023, klokken 20:20
Opprinnelig estimert tid var ca uke 35 i 2022. Ved siste service nå i vinter fikk jeg beskjed om at de tok nye målinger. Etter det har jeg ikke hørt noe mer.
Mulig de sorterer etter hvordan målingene er, men jeg vet ikke hvilken kriterier de benytter.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Limodriveronsdag 12. april 2023, klokken 13:37
Det fremstår som batteribytte og oppfølging av dette ikke er særlig planmessig. Det er noen år siden Hyundai introduserte Kona Electric og Hyundaisalget økte betydelig i Norge. Imidlertid virker det som importøren henger etter og ikke klarer å få på plass gode systemer for håndtering av ettermarkedet. Tross alt har det vært noen utfordringer, spesielt med tidlige koner, der motor, girkasse, klimaanlegg, 12v batteri og fremdriftsbatteriet har krevd utbedringer. Jeg tror importøren ville gjort det enklere for seg selv ved å investere i gode systemer for oppfølging av ettermarkedet slik at kundene forblir fornøyde og sannsynligheten for gjenkjøpt tross alt blir større.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Vidar_Sfredag 14. april 2023, klokken 17:57
Sitat fra: RJK på tirsdag 04. april 2023, klokken 16:13Fikk nå en melding fra Hyundai, der jeg fikk en ny ladekreditt på 1 000,- selv om jeg har fått byttet batteriet. Det var en positiv overraskelse som jeg ikke forventet, siden jeg som sagt har fått byttet.

Kudos, Hyundai!

 :+1:

Der fikk jaggu jeg også en kode selv om batteri er byttet for lenge siden. Min kom imidlertid per brev med tilleggsinformasjon om at det skyldes at de ikke har telefonnummer eller epost på meg, til tross for at alle tidligere koder har kommet på sms. Min ladekreditt var denne gangen på kr 500, så halvparten av hva du fikk. Virker som om de kan ha mistet litt kontrollen. Det kan alternativt forklares med at de benytter samme system for å holde rede på batteribytte som de gjør for å vise digitalt servicehefte, for der er det jo tidvis forsinkelser på godt over et år  ;D
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: RJKfredag 14. april 2023, klokken 20:36
Sitat fra: Vidar_S på fredag 14. april 2023, klokken 17:57
Sitat fra: RJK på tirsdag 04. april 2023, klokken 16:13Fikk nå en melding fra Hyundai, der jeg fikk en ny ladekreditt på 1 000,- selv om jeg har fått byttet batteriet. Det var en positiv overraskelse som jeg ikke forventet, siden jeg som sagt har fått byttet.

Kudos, Hyundai!

 :+1:

Der fikk jaggu jeg også en kode selv om batteri er byttet for lenge siden. Min kom imidlertid per brev med tilleggsinformasjon om at det skyldes at de ikke har telefonnummer eller epost på meg, til tross for at alle tidligere koder har kommet på sms. Min ladekreditt var denne gangen på kr 500, så halvparten av hva du fikk. Virker som om de kan ha mistet litt kontrollen. Det kan alternativt forklares med at de benytter samme system for å holde rede på batteribytte som de gjør for å vise digitalt servicehefte, for der er det jo tidvis forsinkelser på godt over et år  ;D
Digitalt servicehefte? Trodde det bare eksisterte i reklamen, ikke noe de i praksis har...

Nei, der tror jeg du bare tuller med meg...  :o :P :o

For min del har jeg på følelsen at intet er ført inn. Det eneste jeg ev. ser, er om det ligger "kampanjer" i form av ting som de uansett tar når jeg har bil til service. Dette forsvinner når det er utført, men intet kommer i historikken.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Vidar_Smandag 17. april 2023, klokken 09:25
Sitat fra: RJK på fredag 14. april 2023, klokken 20:36Digitalt servicehefte? Trodde det bare eksisterte i reklamen, ikke noe de i praksis har...

Nei, der tror jeg du bare tuller med meg...  :o :P :o

For min del har jeg på følelsen at intet er ført inn. Det eneste jeg ev. ser, er om det ligger "kampanjer" i form av ting som de uansett tar når jeg har bil til service. Dette forsvinner når det er utført, men intet kommer i historikken.

Hehe... Etter at de (såvidt jeg kan se) fjernet web-varianten av der man skulle kunne gå inn og se servicehistorikk og kampanjer lastet jeg ned myHyundai-appen. Der mangler en av servicene jeg har tatt på bilen, to andre ligger dobbelt og jeg kan ikke se noen "kampanjer" i det hele tatt, så jeg kan ikke forstå kritikken  ::)
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: TBmandag 17. april 2023, klokken 23:16
Da har jeg fått bekreftet at verkstedet har bestilt batteriet ved siste service i januar. Nå venter en på at batteriet skal ankomme verksted. ETA for batteri er ikke kjent pr idag.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Vidar_Stirsdag 18. april 2023, klokken 13:01
Sitat fra: TB på mandag 17. april 2023, klokken 23:16Da har jeg fått bekreftet at verkstedet har bestilt batteriet ved siste service i januar. Nå venter en på at batteriet skal ankomme verksted. ETA for batteri er ikke kjent pr idag.

Gratulerer! Det høres veldig merkelig ut at bilen er inkludert i en tilbakekallingskampanje, man får et estimat på dato for bytte og deretter gjøres ingenting før verkstedet aktivt bestiller et batteri. Jeg fikk til sammenligning estimert samme uke som deg (uke 35 2022) og fikk byttet i oktober i 2022. Jeg hørte ingenting om at verkstedet foretok målinger eller bestilte inn noe batteri. Ifølge tilbakemeldingene jeg fikk fra min forhandler var det tvert imot Hyundai sentralt som styrte dette og sendte ut til biler (eller strengt tatt til registrert forhandler for biler) basert på en prioritering eller tilfeldigheter, alt etter som.

For meg virker det mer som om de har null kontroll enn at du aktivt er flyttet bakover i køen pga de har måttet prioritere biler som ikke kan kjøres. For oss andre fører det til mottak av ladekreditt på tross av at batteri er byttet og for deg er det hakket kjipere...
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: RJKtirsdag 18. april 2023, klokken 14:16
Som hos meg, tar det vel fort en måned før du har time for selve byttet...
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: TBtorsdag 24. august 2023, klokken 21:49
Sitat fra: TB på mandag 17. april 2023, klokken 23:16Da har jeg fått bekreftet at verkstedet har bestilt batteriet ved siste service i januar. Nå venter en på at batteriet skal ankomme verksted. ETA for batteri er ikke kjent pr idag.
Da er batteriet byttet. Det tok sin tid. Bilen 4 år og kjørt 70' ved bytte.
Rekkevidden viste litt over 500 km når jeg hentet bilen idag.

Samtidig som de byttet bilen sjekket de varmepumpen, synes den lager mye lyd. Er det defekt lager, kompressor skal byttes. Deler er bestilt.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: Moastorsdag 24. august 2023, klokken 21:58
Sitat fra: TB på torsdag 24. august 2023, klokken 21:49Bilen 4 år og kjørt 70' ved bytte.

Samtidig som de byttet bilen sjekket de varmepumpen, synes den lager mye lyd. Er det defekt lager, kompressor skal byttes. Deler er bestilt.
Etter rundt 70 - 80k km så husker jeg at deler i ac kompressoren på min ex kona måte byttes hver 6 mnd.. Ble mye service arbeider og ventetid på deler. Det er bare å glede seg for snart blir du godt kjent med folka på ditt lokale Hyundai verksted.
Tittel: Sv: Batteribytte.
Skrevet av: TBtorsdag 24. august 2023, klokken 22:03
Sitat fra: Moas på torsdag 24. august 2023, klokken 21:58Etter rundt 70 - 80k km så husker jeg at deler i ac kompressoren på min ex kona måte byttes hver 6 mnd.. Ble mye service arbeider og ventetid på deler. Det er bare å glede seg for snart blir du godt kjent med folka på ditt lokale Hyundai verksted.
Høres ikke bra ut. Håper riktige deler blir byttet med en gang.  :angel:
Må bare trøste meg med jeg ikke har så langt til Hyundai verkstedet...