Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Elektriske utfordringer => Emne startet av: Gizmo på mandag 27. august 2012, klokken 14:19

Tittel: Defekt bil - erfaring med garantireparasjon
Skrevet av: Gizmomandag 27. august 2012, klokken 14:19
Som Leaf-eier har jeg hatt stor nytte av dette forumet, men ikke hatt noe å bidra med inntil nå.

På fredag opplevde jeg å få en feilmelding som antydet at det var noe galt med en elektrisk komponent i bilen. Da jeg slo av bilen, ville den ikke starte motoren (men de to andre startmodusene fungerte).

Falck kom på stedet og koblet av 12V-batteriet. Dermed var bilen resatt og kunne startes. Bilen fungerte en liten stund, men så kom feilmeldingen tilbake. Jeg kjørte dermed direkte til BNH på Økern uten å slå av bilen.

Framme hos BNH fant de ut at bilen har en feil noe sted tilhørende varmepakken til batteriene. Bilen blir sendt til Rud i dag for nærmere sjekk (de har flere sertifiseringer når det gjelder Leaf-service).

Forventet rep.tid: 1 uke (mer hvis det er deler som skal hentes fra Japan)

En liten kuriøsitet: Jeg fikk vite at ettersom feilen ble oppdaget og bilen innlevert i åpningstiden, så var det ingen leie-/demobil å få låne i helgen. Hadde det skjedd utenom åpningstiden, så ville jeg fått en leiebil over helgen. (Sannsynligvis fordi man da ikke vet hva feilen er og forsikringen kobles inn?)

Infoen jeg fikk om lånebil var forøvrig dette:
- Lovbestemt: Leiebil når forventet(?) rep.tid er 1 uke eller mer
- BNH: Gir leiebil allerede etter tre dager, eller tidligere hvis det praktisk lar seg gjøre (lot ikke gjøre i mitt tilfelle).
- Nissan: Selv om dette går på Nissans garanti forplikter de seg ikke til å ordne lånebil, men skyver dette over på forhandlernes kappe.
Tittel: Sv: Defekt bil - erfaring med garantireparasjon
Skrevet av: Thomas Parslimandag 27. august 2012, klokken 15:20
Hva med bilforsikringen din -inkluderer ikke den leiebil?

Thomas
Tittel: Sv: Defekt bil - erfaring med garantireparasjon
Skrevet av: jkirkebomandag 27. august 2012, klokken 15:32
Sitat fra: Gizmo på mandag 27. august 2012, klokken 14:19
På fredag opplevde jeg å få en feilmelding som antydet at det var noe galt med en elektrisk komponent i bilen. Da jeg slo av bilen, ville den ikke starte motoren (men de to andre startmodusene fungerte).

Falck kom på stedet og koblet av 12V-batteriet. Dermed var bilen resatt og kunne startes.

Jepp, det der er standard prosedyre ved slike problemer. Greit å vite om, det går kjappere å gjøre det selv enn å vente på Falck...
Tittel: Sv: Defekt bil - erfaring med garantireparasjon
Skrevet av: Go-cartermandag 27. august 2012, klokken 16:26
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 27. august 2012, klokken 15:20
Hva med bilforsikringen din -inkluderer ikke den leiebil?

Thomas

Nops, det er batterifeil. Og batterifeil har tilnærmet alle forsikringsselskaper klausuler for. Gjett hvordan jeg vet!!  >:(

Lykke til, håper dette går fortere enn når batteriet mitt måtte repareres! Det tok 5 mnd.(think/Ford)
Tittel: Sv: Defekt bil - erfaring med garantireparasjon
Skrevet av: Thomas Parslimandag 27. august 2012, klokken 16:50
Slik Gizmo beskriver dette, høres det ut som en diffus elektronikkfeil -ikke batterifeil.
Men jeg er nysgjerrig -og skal sjekke vilkårene til Enter når jeg kommer hjem.

Thomas
Tittel: Sv: Defekt bil - erfaring med garantireparasjon
Skrevet av: Gizmotirsdag 28. august 2012, klokken 06:51
Hei
Jeg har også Enter forsikring. Forstod det slik at leiebil kun er relevant fra dem når man tar i bruk forsikringen/kaskoen. Siden dette ikke er en skade eller ulykke slik de ser det, så angår det ikke forsikringen. Jeg ble litt overrasket, siden jeg antok at leiebil ville være tilgjengelig umiddelbart ved en garantisak enten gjennom forsikring eller Nissan.

Har fått en leiebil av BNH nå. Håper ikke jeg må betale dem for bompasseringer...
Tittel: Sv: Defekt bil - erfaring med garantireparasjon
Skrevet av: nyttbladtirsdag 28. august 2012, klokken 10:59
Kan jo skaffe en elbil som leiebil så slipper du vel å betale bomavgift
Tittel: Sv: Defekt bil - erfaring med garantireparasjon
Skrevet av: Gizmotirsdag 28. august 2012, klokken 12:33
Joda, men de ga meg det som var tilgjengelig. Leafene ønsket de å bruke til demokjøring. Så da ble det en rar liten kassebil.
Tittel: Sv: Defekt bil - erfaring med garantireparasjon
Skrevet av: Krytentirsdag 28. august 2012, klokken 12:41
NV200?
Tittel: Sv: Defekt bil - erfaring med garantireparasjon
Skrevet av: Gizmotirsdag 28. august 2012, klokken 13:02
Det stemmer!
Tittel: Sv: Defekt bil - erfaring med garantireparasjon
Skrevet av: Go-cartertirsdag 28. august 2012, klokken 13:26
Sitat fra: Gizmo på tirsdag 28. august 2012, klokken 06:51
Hei
Jeg har også Enter forsikring. Forstod det slik at leiebil kun er relevant fra dem når man tar i bruk forsikringen/kaskoen. Siden dette ikke er en skade eller ulykke slik de ser det, så angår det ikke forsikringen. Jeg ble litt overrasket, siden jeg antok at leiebil ville være tilgjengelig umiddelbart ved en garantisak enten gjennom forsikring eller Nissan.

Har fått en leiebil av BNH nå. Håper ikke jeg må betale dem for bompasseringer...

Jeg måtte ikke betale bompenger på Ford'ene jeg fikk av R&S, så fair del fra BNH ville jo være at de ei heller krever bomavgift.
Tittel: Sv: Defekt bil - erfaring med garantireparasjon
Skrevet av: Gizmotirsdag 28. august 2012, klokken 17:02
Fikk forholdsvis gode nyheter fra BNH i dag. De bytter ut kassebilen (NV200) med en Juke eller Qashqai. Det er jo hyggelig.
Var snakk om at jeg dermed (siden dette er registrert hos dem som en leiebil) må betale for bomkostnadene.
Men de ombestemte seg og sa at jeg bare betaler for de to første dagene, deretter er det gått 1 uke siden bilen ble levert inn, og de tar kostnadene på egen kappe deretter. Synes det var en grei løsning.

Savner allerede å kjøre i kollektivfeltet. Jeg hadde glemt hvor kjedelig det var å gire i kø-kjøring til og fra jobb. Og gruer meg til å fylle diesel-tanken.

Er i alle fall fornøyd med BNH Økern sin håndtering av saken så langt.

Nissan er derimot anonyme. Det var noen flotte brosjyrer i butikken om Nissan sin supre garanti, som de hevder å våge å gi til sine kunder fordi de er så sikre på kvaliteten på produktet de leverer. Fine farger og trykk. Men ser at den ikke gir meg noe som helst i dette tilfellet.



Tittel: Sv: Defekt bil - erfaring med garantireparasjon
Skrevet av: Elmotirsdag 28. august 2012, klokken 17:22
Sitat fra: Gizmo på mandag 27. august 2012, klokken 14:19
Falck kom på stedet og koblet av 12V-batteriet. Dermed var bilen resatt og kunne startes.
Sitat fra: jkirkebo på mandag 27. august 2012, klokken 15:32
Jepp, det der er standard prosedyre ved slike problemer. Greit å vite om, det går kjappere å gjøre det selv enn å vente på Falck...

Den teknikken har de lært av de gamle PSAene ;D
Tittel: Sv: Defekt bil - erfaring med garantireparasjon
Skrevet av: Aspirantenonsdag 29. august 2012, klokken 00:07
Sitat fra: Gizmo på tirsdag 28. august 2012, klokken 17:02
Nissan er derimot anonyme. Det var noen flotte brosjyrer i butikken om Nissan sin supre garanti, som de hevder å våge å gi til sine kunder fordi de er så sikre på kvaliteten på produktet de leverer. Fine farger og trykk. Men ser at den ikke gir meg noe som helst i dette tilfellet.

Trist. De er jo lovpålagt å levere mer enn bare den særnorske 5 årige reklamasjonsretten når de lover 5 års garanti. De er nødt til å gi deg som kunde noe ekstra utover reperasjoner på defekte ting på bilen...

Alle feil på bilen som ikke stammer fra feilbruk eller ordinær slitasje er jo lovpålagt reklamasjonsrett, dvs, alle bilprodusentene MÅ gi deg 5 års garanti. Eneste forskjellen er at garanti betyr mindre krangling for å få det.
Tittel: Sv: Defekt bil - erfaring med garantireparasjon
Skrevet av: Gizmomandag 03. september 2012, klokken 20:41
En kort oppdatering:
På fredag hadde det gått en uke siden bilen ble innlevert. Jeg ringte og fikk vite at man har kommet fram til at 2-3 av batterimodulene må byttes ut. Men de var ikke sikre på når disse ankom. Skal få vite mer snart.

Samtidig forstod jeg det slik at Nissan har en del spesifikke krav eller sjekklister som verkstedet må gjennom, før de kan bytte ut modulene. Sikkert fordi Nissan vil vite så mye som mulig om hva som er feil og hvordan de har kommet fram til det.
Tittel: Sv: Defekt bil - erfaring med garantireparasjon
Skrevet av: Aspirantenmandag 03. september 2012, klokken 21:41
Første norske batterireperasjon?
Tittel: Sv: Defekt bil - erfaring med garantireparasjon
Skrevet av: Sexylubbentirsdag 27. november 2012, klokken 12:04
Jeg fikk eksakt samme feil i går, men da hjalp det ikke å koble fra batteriet.

Da jeg spurte om leiebil eller lignende ble jeg bare kasteball, så står fortsatt uten bil. Svært lite hjelp å få om du ringer kundeservice eller veihjelp. De fikk bare Viking til å hente bilen og det var det. Skuffet, hadde forventet litt mer når jeg kjøper en ny bil...
Tittel: Sv: Defekt bil - erfaring med garantireparasjon
Skrevet av: laumbtirsdag 27. november 2012, klokken 12:21
Jeg har ikke lest hele diskusjonen her, men skyter bare kjapt innom med et utdrag fra en henvendelse som har medført fri lånebil i et annet garantitilfelle jeg har personlig erfaring med:

Sitat), så ønsker jeg å få en leiebil ihht. Forbrukerkjøpslovens §30 1. & 3. ledd, pålydende følgende tekst:

                "Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren."


                "Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres."


For å støtte opp under denne lovbestemte paragrafen så ønsker jeg å gjøre dere oppmerksom på Markedsføringsloven. Mer tydlig Markedsføringsloven §9 d. punkt a, b & e pålydende følgende tekst:

                "§ 9 d. Krav til garantivilkår i forbrukerforhold
Ytes det garanti, skal det på en tydelig og lettfattelig måte opplyses om følgende i garantivilkårene:
a.            garantiens innhold, herunder eventuelle begrensninger og særlige betingelser


b.            at forbrukerens rettigheter etter aktuell og nærmere angitt lovgivning kommer i tillegg til garantien, og at disse rettighetene ikke berøres av garantien


e.            at det uansett kan reklameres på ytelsen i sin helhet etter aktuell og nærmere angitt lovgivning, dersom garantien er begrenset, for eksempel ved at garantien kun gjelder en del av ytelsen eller bare deler av utbedringskostnadene dekkes av garantien."
Tittel: Sv: Defekt bil - erfaring med garantireparasjon
Skrevet av: Thomas Parslitirsdag 27. november 2012, klokken 12:26
Når man får slike feil på en ny bil, er det ofte bedre å kontakte salgssejef der du har kjøpt bilen.
Forklar at du forventer mer av både forhandler og Nissan, særlig når de skryter av nybilgarantien i reklame.

Kundeservice og veihjelp eskalerer ikke slike saker til salgssjef...

Hvis det ikke fører frem er en mail til Nissan Nordic på sin plass.

Thomas
Tittel: Sv: Defekt bil - erfaring med garantireparasjon
Skrevet av: Sexylubbentirsdag 04. desember 2012, klokken 19:59
Etter en prat med Vestlandske Auto så ordnet det seg meg ny bil, fikk en tilnærmet ny Leaf til min er tilbake på veien :) Leafen min blir nok stående til utpå nyåret en gang. 4 uker leveringstid på del fra Japan  :-\
Tittel: Sv: Defekt bil - erfaring med garantireparasjon
Skrevet av: Aspirantentirsdag 04. desember 2012, klokken 23:08
Sitat fra: Gizmo på mandag 03. september 2012, klokken 20:41
En kort oppdatering:
På fredag hadde det gått en uke siden bilen ble innlevert. Jeg ringte og fikk vite at man har kommet fram til at 2-3 av batterimodulene må byttes ut. Men de var ikke sikre på når disse ankom. Skal få vite mer snart.

Samtidig forstod jeg det slik at Nissan har en del spesifikke krav eller sjekklister som verkstedet må gjennom, før de kan bytte ut modulene. Sikkert fordi Nissan vil vite så mye som mulig om hva som er feil og hvordan de har kommet fram til det.

Er bilen reparert nå Gizmo? :)
Tittel: Sv: Defekt bil - erfaring med garantireparasjon
Skrevet av: Gizmoonsdag 05. desember 2012, klokken 09:38
jeg hadde glemt å oppdatere her.
Bilen var ferdig fikset 5. okt, altså i underkant av 1,5 mnd etter at feilen oppstod. Fikk aldri noen tydelig forklaring på feilen, annet enn at det kunne være elektronikken rundt oppvarming av batteriene. Men de skal ha byttet ut noen celler.

Men i går ble den sendt på service igjen, på grunn av noe batterirelatert. Iflg en annen tråd kan det være omformeren som er feil denne gangen. Står i service-kø på Rud nå. Men de har enda ikke innrømt at det tar minst 7 dager å få bilen fikset, slik at jeg har krav på lånebil.