Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Tesla SW og AP => Emne startet av: geear på tirsdag 18. januar 2022, klokken 22:53
I dag har jeg kun fått edge (men alle strekene), ingen LTE/4G. Y med MCU2 og premium connectivity. Andre som har opplevd dette? Prøvde reboot også, akkurat likt etterpå.
Noen som vet hvilken operatør Tesla bruker? Har Telenor på mobilen, og der fungerer iallfall 4G helt fint.
De bruker Telenor, men telefonen din kan støtte andre frekvenser enn bilen. Bilene fungerer med 800, 900, 1800, 2100 og 2600MHz hvis jeg husker riktig fra manualen. Men hvis senderen i nærheten av deg er kaputt, og telefonen din bruker nå 700MHz fra et tårn lenger unna, så vil du kunne oppleve det du beskriver nå. Se om det kommer LTE-dekning når du er ute og kjører.
Det var likt under kjøring. Ser ikke ut som det er andre som har hatt problemer, så jeg får sjekke i dag da.
Jeg har hatt samme problem. Det begynte i går. Full dekning, men kun edge. På morgenen i dag var det også edge, men i løpet av kjøreturen rettet det seg selv til LTE igjen.
Berre lekkert igjen nå, så var nok ikke bilen da, siden vi var flere. Kanskje områdespesifikt, for alt jeg vet. :)
Opplever samme fenomen, nå i dag 19. september i Trondheim på en ny model 3, får intet nett eller i "beste" fall kun edge. Noen andre?
Jepp, flere har opplevd det samme i hele dag, inkludert meg.
Ditto
Telia ?
Sitat fra: Kim- på mandag 19. september 2022, klokken 20:07
Telia ?
Kan sikkert ha en sammenheng, men bilen hadde ingen dekning på steder hvor Telia har god dekning.
Samme her i dag 19. september. Kjørte fra Fredrikstad til Oslo. Edge hele veien (og da er det jo ikke nettet).
Det er litt bedre i dag ser det ut til.
Jeg kan ikke se at Telia har rapporter noen feil som passer med det som skjedde i går: https://www.telia.no/nett/dekning/dekningsutfall/
Tesla har vel ingen egen side for driftsforstyrrelser. Det burde de ha. Det ville sikkert spart dem for mange servicehenvendelser.
Tesla bruker vel fremdeles Sierra Wireless sine SIM kort i Europa.
Det kan ha vært en konfigurasjonsfeil i SIM kortet i forbindelse med omprogrameringen til Telia sitt nett. Det er mulig å låse SIM kort til f.eks. å kun bruke 2G selv om modemet det sitter i støtter 2G, 3G, 4G og 5G.
Sitat fra: Nihon på tirsdag 20. september 2022, klokken 12:46
Tesla bruker vel fremdeles Sierra Wireless sine SIM kort i Europa.
Det kan ha vært en konfigurasjonsfeil i SIM kortet i forbindelse med omprogrameringen til Telia sitt nett. Det er mulig å låse SIM kort til f.eks. å kun bruke 2G selv om modemet det sitter i støtter 2G, 3G, 4G og 5G.
Mener du de bruker kort? Var overbevist at det er e-SIM/integrert SIM.
Kommentar fra Tesla:
SitatHei ___ , dessverre ingen steder hvor en kan se driftsmeldinger som dette. Vi vet enda ikke om dette var et Tesla relatert problem eller utenforstående nettverksproblem. Mvh Tesla ___
Sitat fra: Handyman på tirsdag 20. september 2022, klokken 16:28
Sitat fra: Nihon på tirsdag 20. september 2022, klokken 12:46
Tesla bruker vel fremdeles Sierra Wireless sine SIM kort i Europa.
Det kan ha vært en konfigurasjonsfeil i SIM kortet i forbindelse med omprogrameringen til Telia sitt nett. Det er mulig å låse SIM kort til f.eks. å kun bruke 2G selv om modemet det sitter i støtter 2G, 3G, 4G og 5G.
Mener du de bruker kort? Var overbevist at det er e-SIM/integrert SIM.
SIM kort og e-SIM virker på samme måte, er hovedsakelig bare formen som er annerledes.
Muligens Tesla har gått over til e-SIM nå, men de brukte et fysisk SIM kort før (har det i min 2020 TM3)