Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Tesla SW og AP => Emne startet av: elhansen på fredag 14. januar 2022, klokken 05:55
Enda en oppdatering etter et den siste kom for ca et døgn siden. Noen som vet hva dette er?
Sitat fra: elhansen på fredag 14. januar 2022, klokken 05:55
Enda en oppdatering etter et den siste kom for ca et døgn siden. Noen som vet hva dette er?
https://driveteslacanada.ca/software-updates/tesla-2021-44-30-7-software-update-rolling-out-with-more-cold-weather-improvements/
Enda flere fikser for problemene i kulde.
Installerer denne selv nå
Virker som om de i hvertfall jobber en del med problemet. Flaks at det også er kaldt andre steder enn i Norge da slik at det ikke bare er oss som har feilen
Sitat fra: elhansen på fredag 14. januar 2022, klokken 07:10
Virker som om de i hvertfall jobber en del med problemet. Flaks at det også er kaldt andre steder enn i Norge da slik at det ikke bare er oss som har feilen
Ja vi er heldig sånn sett :-)
Ser ut som Tesla MÅ foreta seg litt mer drastiske ting, hvis de ikke klarer å fikse dette med software rimelig snart.
https://driveteslacanada.ca/model-3/transport-canada-investigating-tesla-heat-pump-issues/
Heh. Just installed 44.30.6 yesterday and now already installing 44.30.7.
No release notes yet, so wonder what it will contain.
It's too warm at the moment to do any meaningful testing at the moment sadly. Hopefully this weekend temps go below zero again.
Noen med feil på klimaanlegg og varmepumpe-problemer/kald bil som kan bekrefte at denne oppdateringen fikser det?
Var innom servicesenteret på tirsdag, men de hadde ikke lånebil før i neste uke så kjører rundt med kun setevarme :-\
De som har problemer med varmepumpen bør vaske spjeldene sine ;)
Den siste oppdateringen skal visst tvinge varmepumpen til å fortsette å jobbe selv om du har fått is i rubben...øh..spjeldene...foran i grillen....som egentlig skal lukke og åpne....som vist på fjesboken i denne tråden.
https://elbilforum.no/index.php?topic=58814.405
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 14. januar 2022, klokken 15:01
De som har problemer med varmepumpen bør vaske spjeldene sine ;)
Den siste oppdateringen skal visst tvinge varmepumpen til å fortsette å jobbe selv om du har fått is i rubben...øh..spjeldene...foran i grillen....som egentlig skal lukke og åpne....som vist på fjesboken i denne tråden.
https://elbilforum.no/index.php?topic=58814.405
Hmm, hva om man låser spjeldet i lukket stilling? Da vil man alltid få varme, men hurtigladehastigheten går kanskje ned?
Men vi får ikke tilbake defrost og setevarme på startskjermen?
Er det bare meg eller ble hastighetsvisningen større etter 2021.44.30.7?
Sitat fra: Stjerneglis på fredag 14. januar 2022, klokken 22:26
Er det bare meg eller ble hastighetsvisningen større etter 2021.44.30.7?
Kanskje du ble så rørt av å ha fått varmen tilbake at du fikk tårer i øynene, så alt blir stort og uklart? ;)
Jeg tør ikke oppdatere fra min 44.25 siden varmen virker så fint hos meg...
Fikk 30.6 i dag, hjalp ikke. Fortsatt feil på klimaanlegget.
Sitat fra: Stjerneglis på fredag 14. januar 2022, klokken 22:26
Er det bare meg eller ble hastighetsvisningen større etter 2021.44.30.7?
Tenkte ikke over noen endring selv ihvertfall. Tviler på de har gjort noen UI endringer i denne oppdateringen.
Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. januar 2022, klokken 19:09
Hmm, hva om man låser spjeldet i lukket stilling? Da vil man alltid få varme, men hurtigladehastigheten går kanskje ned?
Hvis ikke radiatoren får tilført luft så vil den vel ise ned enda fortere. Så vil det riktignok gå fortere å tine den opp igjen, men jeg tror det blir en litt lite produktiv syklus. Da tror jeg det er bedre om den nye oppdateringen får bilen til å gå i "ekstrem kulde" modus, og hente varme fra motor/batteri, selv om ikke utetemperaturen skulle tilsi det.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 14. januar 2022, klokken 15:01
De som har problemer med varmepumpen bør vaske spjeldene sine ;)
Den siste oppdateringen skal visst tvinge varmepumpen til å fortsette å jobbe selv om du har fått is i rubben...øh..spjeldene...foran i grillen....som egentlig skal lukke og åpne....som vist på fjesboken i denne tråden.
https://elbilforum.no/index.php?topic=58814.405
Skulle ikke octovalve klare å ikke kjøle ned bilen med en iskald radiator når det ikke er behov for det?
Sitat fra: Vaduz på lørdag 15. januar 2022, klokken 07:20
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 14. januar 2022, klokken 15:01
De som har problemer med varmepumpen bør vaske spjeldene sine ;)
Den siste oppdateringen skal visst tvinge varmepumpen til å fortsette å jobbe selv om du har fått is i rubben...øh..spjeldene...foran i grillen....som egentlig skal lukke og åpne....som vist på fjesboken i denne tråden.
https://elbilforum.no/index.php?topic=58814.405
Skulle ikke octovalve klare å ikke kjøle ned bilen med en iskald radiator når det ikke er behov for det?
Hæh? Jeg er ikke så inne i det tekniske. Leste bare at den siste oppdateringen gjør at bilen ignorerer feilmeldingene fra grill-spjeldet, og varmepumpen vil dermed fortsette å jobbe selv om spjeldets sensorer roper om hjelp. Før den siste oppdateringen slo varmepumpen seg av ved feilmelding fra spjeldet.
Sitat fra: Haavis på fredag 14. januar 2022, klokken 23:10
Fikk 30.6 i dag, hjalp ikke. Fortsatt feil på klimaanlegget.
Fikk 30.7 i dag også, hjalp fortsatt ikke.
Nå er vel dette en softwarefiks for å fikse det periodiske kuldeproblemet? Du har vel ingen varme, så du har vel en fysisk feil på bilen, og må nok ha rep før det ordner seg...
Er det noen som IKKE har en bil med feil, som har fått testet om dette har løst problemet?
Jaggu, der kom det inn en opptatering til. 2. på 2 dager....
Merker ingen forskjell. Min varme har holdt seg bra siden nyttår uansett.
Kjørte en lengre tur i går etter 30.7 er installert og stabil varme hele tiden. Ikke spesielt kaldt ute da men motorveg og 110 sone..... satser på at det litt kaldere i morgen da jeg skal kjøre samme veg tilbake.
Det virker som utviklerne i California driver med endel prøving og feiling av mangel på kuldegrader. «Virker varmepumpen nå da??! Nei? Kode, kode, deploy... Nå da???» ::) 2021.44.30.8 i test idag... 3rd time's a charm?
Helt klart at utviklerens ikke har riktig testmiljø! De kunne bare kjøpt en svær frysecontainer, satt en stor vifte med noe vann for simulering av nedbør og satt bilen inni der. Dermed kunne de fått det på stell
Sitat fra: Kim- på lørdag 15. januar 2022, klokken 19:01
Helt klart at utviklerens ikke har riktig testmiljø! De kunne bare kjøpt en svær frysecontainer, satt en stor vifte med noe vann for simulering av nedbør og satt bilen inni der. Dermed kunne de fått det på stell
Skriv umiddelbart en e-post til Tesla og si at du vet hvordan de må teste bilene sine, slik at de klarer å løse varmeproblemet. Vet du helt sikkert at de ikke har dette? Hellemin!
Sitat fra: Kim- på lørdag 15. januar 2022, klokken 19:01
Helt klart at utviklerens ikke har riktig testmiljø! De kunne bare kjøpt en svær frysecontainer, satt en stor vifte med noe vann for simulering av nedbør og satt bilen inni der. Dermed kunne de fått det på stell
Kan vel tenkes at det er minusgrader ved testsenteret litt sør for Fairbanks, Alaska...
https://www.cnet.com/google-amp/news/tesla-alaska-exclusive/
Utifra at dette er vinter nr 2 med samme problem tror jeg de sitter fint inne på kontoret og programmerer, samler data fra bilene, analyserer og programmerer på nytt, dette forsetter i evig loop
Jeg skal ikke unnskylde Tesla, men jeg har erfaring for at feil noen ganger først oppstår når det er produsert store serier, eller når komponentene har vært gjennom en viss aldring. Det kan være statistiske variasjoner som stort sett går bra, men som i enkelte kombinasjoner feiler. Da gjelder det å ha tenkt redundans og fail-safe i utgangspunktet (Jeg har for eksempel to harddisker i PCen min).
I dette tilfellet kunne det vært å beholde PTC elementet i tillegg til kondenseren. Eller gjøre som Hyundai, å ha 230V stikkontakter, så kan en ha med seg vifteovn.
At det ikke er ptc er merkelig. Når man har hus med varmepumpe har man jo også panelovn for de kaldeste dagene.
Kvalitetskontroll er tydeligvis helt ut i dag. Selv nye toyota-er er mye dårligere bygget enn før. Gjelder bare å pushe ut noe "nytt". Heldigvis fikk vi mange nye spill i år så de vet hva de skal prioritere /s
Snart kommer 2021.44.30.8....
Sitat fra: filtvet på søndag 16. januar 2022, klokken 06:05
Kvalitetskontroll er tydeligvis helt ut i dag. Selv nye toyota-er er mye dårligere bygget enn før. Gjelder bare å pushe ut noe "nytt".
Dette er jo sånn det blir når pris er det som bestemmer.
Har sette dette på alt fra vaskemaskiner og panelovner til store industrianlegg.
De første utgavene er gjerne veldig robuste, men med en del funksjonelle mangler. Så forbedrer man produktet, før jakten på kostnadsreduksjon begynner, helt til man leverer absolutt minimum av nødvendig kvalitet.
Dette er jo kjent helt tilbake til lyspærenes tid, da produsentene gikk sammen og reduserte levetiden fra 2500 til 1000 timer f.eks (Phoebus kartellet).
Nå om dagen er vel målet kun å oppfylle levetid innenfor garanti/lovverk.
Tesla drevet at Elon har tatt det som har med å levere absolutt minimum til nye høyder, og drar det nok litt for langt innimellom. De virker derimot å ha en tanke om lang levetid i bakhodet. Da er jo færrest mulig deler og enklest mulig konstruksjon en viktig del av det.
Sitat fra: Atle3 på søndag 16. januar 2022, klokken 01:00
At det ikke er ptc er merkelig. Når man har hus med varmepumpe har man jo også panelovn for de kaldeste dagene.
I bilen er ikke problemet at VP ikke kan levere nok effekt på de kaldeste dagene. Problemet er at den stopper. For å overføre det til et hus så er ikke en panelovn en reserve for VP. Når strømmen går er det vedovn som er reserven. I dag er det dessverre mange hus som bygges uten pipe.
Sitat fra: Handyman på søndag 16. januar 2022, klokken 11:48
I bilen er ikke problemet at VP ikke kan levere nok effekt på de kaldeste dagene. Problemet er at den stopper. For å overføre det til et hus så er ikke en panelovn en reserve for VP. Når strømmen går er det vedovn som er reserven. I dag er det dessverre mange hus som bygges uten pipe.
Jeg tror det får holde med peis på skjermen for meg, selv om det jo er en viss risiko for å bli stående på fjellet uten strøm.
Hvis varmepumpen hjemme stopper på en kald dag, så kan vel både vedovn og panelovner være reserve. Min bergvarmepumpe har faktisk varmekolber, som kobler inn både ved ekstrem kulde og ved feil på kompressoren. Og det er vel ganske parallellt til det en kunne fått med PTC.
Fin tur i dag, startet i -10 grader og endte i -2. Ikke noe problem med varmen og endte på ca 140 kw/km i snitt. Nede i kun 120 på siste 50 km med full bil.
Sitat fra: jlan på søndag 16. januar 2022, klokken 15:05
Sitat fra: Handyman på søndag 16. januar 2022, klokken 11:48
I bilen er ikke problemet at VP ikke kan levere nok effekt på de kaldeste dagene. Problemet er at den stopper. For å overføre det til et hus så er ikke en panelovn en reserve for VP. Når strømmen går er det vedovn som er reserven. I dag er det dessverre mange hus som bygges uten pipe.
Jeg tror det får holde med peis på skjermen for meg, selv om det jo er en viss risiko for å bli stående på fjellet uten strøm.
Hvis varmepumpen hjemme stopper på en kald dag, så kan vel både vedovn og panelovner være reserve. Min bergvarmepumpe har faktisk varmekolber, som kobler inn både ved ekstrem kulde og ved feil på kompressoren. Og det er vel ganske parallellt til det en kunne fått med PTC.
Det Tesla gjør er jo å bruke motorene som en erstatning for PTC element. Og batteriet som mellomlagring av varme.
Så er nok mye finjustering for å få dette 100%
(https://pbs.twimg.com/media/FJMEcdSVgAItz0A?format=jpg)
2021.44.30.8 lastes ned nå.
Orker ikke være beta-tester lenger. Så jeg venter.
44.30.7 fikset i alle fall USB-musikk, nå husker den hvor den var mellom kjøreturene. Så knekker det vel igjen på 44.30.8...
Hatt feilmelding w_012(TPMS-dekkventiler) som kanskje blir bra nå.
Har også hatt problemer med å starte lading fra APP.
Tar aldri kontakt med Tesla før SW-oppdateringer er prøvd ;)
Edit: feilmeldingen gikk bort, ladingen kan jeg fremdeles ikke starte fra App selv om ladekladden er koblet til.
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 19. januar 2022, klokken 08:23
2021.44.30.8 lastes ned nå.
Står det noe om hva denne inneholder?
Sitat fra: elhansen på torsdag 20. januar 2022, klokken 12:10
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 19. januar 2022, klokken 08:23
2021.44.30.8 lastes ned nå.
Står det noe om hva denne inneholder?
Virket som det var det samme.
Sjekket TeslaFi,og det virker som det var noe med en varmepumpe :)
https://www.notateslaapp.com/software-updates/version/2021.44.30.8/release-notes
Sitat fra: elhansen på torsdag 20. januar 2022, klokken 12:10
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 19. januar 2022, klokken 08:23
2021.44.30.8 lastes ned nå.
Står det noe om hva denne inneholder?
Står det samme som de 2-3 siste oppdateringer, og jeg merker ikke noe forskjell. Nå har ikke min TMS varmepumpe, da.
Sitat fra: elhansen på torsdag 20. januar 2022, klokken 12:10
Står det noe om hva denne inneholder?
Se på twitter klipp over hva Musk skrev, det var etter at 30.7 var ute.
SitatRecalibrate heat pump expansion valve