Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Jaguar => i-Pace => Emne startet av: Contango på tirsdag 04. januar 2022, klokken 20:44

Tittel: Feil på 12v batteri
Skrevet av: Contangotirsdag 04. januar 2022, klokken 20:44
Jeg har sjekket et godt stykke bakover i trådene men finner ikke noe om det. Sorry om jeg har blingset og alt dette er forklart før.
På FB sidene kommer denne feilen tidvis opp, og da må som oftest bilen på verksted med NAF. Hvorfor skjer dette, hva er fix'en, er det noe man kan gjøre selv for å unngå det, og hvorfor er det ikke ett men to batterier i bilen?
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: chargeduponsdag 05. januar 2022, klokken 11:17
Vises som hybridbatterifeil eller redusert bremsekapasitet ifølge facebook. Mitt 12V batteri gikk tom for strøm slik at bilen ikke ville lade på hurtiglader eller stikkontakt, men fikk ingen av de vanlige feilmeldingene, kun "ladestatus feil". Dvs 12V batteriet var ikke tomt, bilen ville fortsatt starte, kjøre og alle skjermene hadde strøm, men når jeg til slutt gikk tom for strøm på fremdriftsbatteriet kom Jaguar assistanse. Fixen for meg ble taxi, bil fraktet til verksted der den fikk nytt 12V batteri og ny ladelåsepinne (som knakk ettersom bilen ikke ville release ladekabel, selv med ståltråden under panseret) og en oppdatering på garanti. Dette skjedde på en langtur der bilen ble kjørt ca 800km på noen få dager, så grunnen hos meg var nok at batteriet enten var ødelagt evt at software var dårlig. Jeg har lest at E-tron visstnok ikke ladet 12V ved hurtiglading og kjøring de første xx minutter etter hurtiglading, så mange som gikk tomme pga hvordan software er satt opp (eller feks id3 osv).

Grunnen til at det ikke er nevnt så ofte her tipper jeg er fordi det ikke skjer SÅ ofte (jeg har kun gått tom 1 gang og dermed har jeg oftere gått tom med andre elbiler, selv leiebiler) og at facebook er et sted man får raskere svar enn på forumet pga aktivitet. Vanligste feilen på bilen med driftstopp er vel fortsatt for kort ledningsnett? Nå har kanskje 12V begynt å ta over ettersom det "kun" er det første året (?) de hadde for kort ledningsnett og de har begynt å proaktivt skifte det?

Er vel ganske mange av premium elbilene som har flere batterier? Problemet oppstår nok når det blir kluss i ladingen imellom batteriene (software) eller dersom man bruker feks forvarming mye og bilen lite. Noen biler er flinke til å advare og starter ikke forvarming hvis 12V er for lav (mercedes glc hybrid). 12V er et problem på veldig mange elbiler (se bort ifra Tesla da de vel lader 12V selv uten å være tilkoblet lader som eneste bil?). Jeg har personlig gått tom med Imiev (leiebil), CLS, Ampera, samt alle de 10-30 år gamle fossilbilene jeg hadde før og nå I-pace. 12V er også et problem på endel premium fossilbiler, feks Mercedes S klasse (der de tar over 30' for nytt batteri 8mnd etter bilen er kjøpt ny fra forhandler fordi man ikke har lest instruksjonsboken som sier at bilen SKAL lades med 12V lader hver x mnd) eller Mclaren (der det følger med 12V lader når man kjøper bilen og bilen sier ifra hvor mange dager den kan stå uten lading i speedometer).

Jeg er personlig ikke redd for at det skal skje igjen, men kommer til å lade 12V batteriet ekstra ofte (dvs mer enn et par ganger i året) nå som det først har skjedd en gang. Ellers krysser jeg bare fingrene for at den såkalte oppdateringen verkstedet utførte fikset det som evt var feil.
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: Ingeniørenonsdag 05. januar 2022, klokken 16:28
Fin oppsummering men Jaguaren lader og 12v uten å være tilkoblet lader. Sjekket nettopp WattCat og batterispenningen på en av mine 12v er nå på 15.9v, mao lades selv om bilen ikke er tilkoblet lader.

Ellers tror jeg en del 12v batterier ble permanent skadet når mange biler sto lagret flere mnd på land før de ble levert under Jaguar boomen i  2018/19..Er først batteriet skade av å stå lenge med lav spenning, er kapasiteten permanent redusert. Fiksen har vært å bytte disse.
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: turfsurfonsdag 05. januar 2022, klokken 19:38
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 05. januar 2022, klokken 16:28
Fin oppsummering men Jaguaren lader og 12v uten å være tilkoblet lader. Sjekket nettopp WattCat og batterispenningen på en av mine 12v er nå på 15.9v, mao lades selv om bilen ikke er tilkoblet lader.

Merkelig. Tror aldri jeg har sett mere enn 13.x V på noen av våre. Når bilen stod uten lading i over en uke sank 12V merkbart. Aldri hatt problemer med det dog.
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: JorgenMonsdag 05. januar 2022, klokken 19:45
Vår ble sendt til verksted (Jaguar Trondheim) i går etter at vi hadde hatt 'feil på hybridbatteri' 3-4 ganger de siste månedene og nå sist nektet bilen å starte. Dagen etter startet den igjen, men nektet å ta lading.

Har mach-E lånebil og forstår hvorfor den er såpass mye billigere :laugh:
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: Contangoonsdag 05. januar 2022, klokken 20:34
@JorgenM - interessant å etterhvert høre hvilken feil du har hatt, hva verkstedet gjorde og evt hvorfor feilen oppstod. Er fremdeles også nysgjerrig på hvorfor bilen har to 12v batterier - om du spør. Mulig andre biler har det også men ingen av de andre elbilene vi har hatt hadde det.

Når jeg googler ser jeg at andre også refererer til drain fra dashcam og OBD, men det var mye synsing uten alt for mye fakta.

Naboens Volvo ble også tauet inn pga utladet batteri uten at han heller fikk noen utfyllende forklaring annet enn at de hadde oppgradert sw. Dette er vel, som Chargedup skriver, en svært vanlig feil på tvers av merkene (kanskje bortsett fra Tesla der feilene vel nå stort sett skyldes alderen på batteriene).

Jeg antar at disse feilene oppstår fordi ICE fabrikantene tidligere har levd med 12v batteriet som en absolutt begrensning ved el forbruk parkert og justert styringen av de få forbrukerne etter det. Når elbilteknologien tillater mange flere forbrukere og totalt sett nesten uendelig mye kapasitet også når parkert, så har de fleste antagelig strevd med ladestyringen utenom "tenningsnøkkelen". Det virker litt rart at det skal være så komplisert.
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: Trapperonsdag 05. januar 2022, klokken 20:35
Har aldri hatt problemer med 12V batteriet (2019 modell) og har ofte sett høye spenninger på det, i øyeblikket 16,4V.
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: Driver2onsdag 05. januar 2022, klokken 22:15
Ladespenning over 15,6 er for høyt selv på AGM batteri og vil svekke batteriet etterhvert.
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: JorgenMtorsdag 06. januar 2022, klokken 05:28
I følge WattCat hadde 12V batteriet 13,5V da vår bil takket for seg.
Har aldri vært dashcam eller OBD i vår i-Pace.
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: Maxwell_400torsdag 06. januar 2022, klokken 08:32
På MY19/MY20 er det batterier for å ha et backup batteri til bremsene. Uheldigvis så var det såpass problemer med backup batteriet at det det ble droppet på senere modeller. Fra en som har hørt fra en Jaguar ingeniør (såkalt rykte) så var det ikke batteriene som var problemet men den intelligente ladeboksen.

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  

Som det var påpekt så er 15.9 volt for høyt for AGM, men Wattcat som kun henter fra API viser ikke riktig spenning, jeg monitorer batterispenningene med bluetooth monitorerer og ladespenningen er temperatur avhengig og følger sånn noenlunde denne tabellen;

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  

Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: Contangotorsdag 06. januar 2022, klokken 10:05
Maxwell, det ser ut for meg som om Jaguar tidligere leverte bilene med ett vanlig bilbatteri (det store) og ett AGM batteri (det lille), at de samarbeidet dårlig, og at de senere har byttet det store også til AGM? Muligens er det en fix som gjøres når de eldre bilene streiker? Ref denne tråden som kommer inn på det:
https://www.ipaceforums.co.uk/threads/auxiliary-battery-my21.4293/
Det var forøvrig ny info for meg at 2021 ikke har det lille batteriet.

Jeg så i brukerhåndboken for de forskjellige modellene. Der står 12v batteriet omtalt i entall og som AGM, uavhengig av årsmodell. Hjalp ikke mye på kompetansehevingen.

AGM er definert her https://www.interstatebatteries.com/blog/what-is-an-agm-battery-and-whats-the-big-deal
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: espenritorsdag 06. januar 2022, klokken 10:07
Det kan stemme sånn roughly, jeg har 15.7v i følge wattcat nå, og det er -10 ute.

Jeg har også blitt tauet pga lav spenning på 12v batteri, det begynte da med advarsel om redusert bremsekraft ellerno slikt, og etter 15-20 mils kjøring gikk bilen totalt bananas med alle typer feilmeldinger.

Hos meg ble det skiftet noe i 12v ledningsnettet, da batteriet tappet seg selv. Dette var tydeligvis en kjent feil, Motorpool brukte ikke lang tid på feilsøking eller feilretting. Etter det har jeg ikke hatt noen problemer.
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: chargeduptorsdag 06. januar 2022, klokken 13:15
Wattcat rapporterer for høyt ja, det tåler ikke batteriene (bare les maxwell og andre sine innlegg med blåtannsovervåking på ipaceforum ;)). Hvis man er fryktelig interessert i 12V problematikk kan man lese en god del om det på ipaceforum. Det er noen ytterst få som har fått mandagsbiler med 12V problemer gang på gang i Europa. 12V problematikk blir tatt opp oftere på europeisk forum enn elbilforumet. Her i Norge er forhandlere kjent med bilene (pga antall solgte biler) og fikser vanlige feil relativt kjapt, i motsetning til en I-pace i Italia (en forhandler selger kanskje 10 stk?) der de ikke har samme erfaring med bilene. Jeg tipper det er en av grunnene til at det er flere rapporter om feil og tilbakelevering av bil i resten av EU.

Min bil ble heldigvis fraktet til forhandler i Norge (ca 22 mil), men hadde den stoppet i Kristinehamn (der den ikke ville hurtiglade med 10% batteri på tanken) hadde den blitt fraktet til svensk forhandler (som sannsynligvis ikke hadde løst det like kjapt eller bra) fordi avtalen til Jaguar sier nærmeste verksted. Tok noen dager før den ble fraktet, men de fikk løst det at ikke bilen ville lade fremdriftsbatteriet første dagen på verksted og byttet 12V dagen etter slik at det totalt tok under en uke. Jaguar dekker visstnok taxi fra Karlstad til Oslo (da leiebil ikke var mulig å få tak i), ordnet med leiebil i Oslo og jeg kom til nyvasket bil da jeg hentet bilen min.

Var selvfølgelig ordentlig dritt den dagen det skjedde. Kommunikasjonen fra Jaguar assistanse var helt fraværende (etter 5 timer hadde de fortsatt ikke ringt meg en eneste gang), men alt i alt endte det godt.
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: JorgenMtorsdag 06. januar 2022, klokken 15:22
Sitat fra: chargedup på torsdag 06. januar 2022, klokken 13:15Kommunikasjonen fra Jaguar assistanse var helt fraværende (etter 5 timer hadde de fortsatt ikke ringt meg en eneste gang), men alt i alt endte det godt.
+1...
Bilen min ble kjørt til verksted for 2 dager siden og jeg har fortsatt ikke hørt fra dem.

Vel, bortsett fra da tyverialarmen gikk ved lossing fra redningsbilen og Jaguar sentralt ringte. Jeg sa de måtte høre med Jaguar Trondheim da det var de som hadde bilen min. Men det kunne de selvsagt ikke. Måtte ringe selv og Jaguar sentralt skulle ringe meg opp igjen etter en stund for å høre hva Jaguar Trondheim hadde fortalt meg... Men da snakket jeg bare med en sentralbord-dame som nettopp hadde sett at min blå i-Pace ble losset av.
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: JorgenMtorsdag 06. januar 2022, klokken 15:50
Å der ringte de selvsagt  :laugh:

Spurte om neste service og den er om 28 dager sa han, så da tar de det med de samme (ca 16 mil til verkstedet) :+1: :+1: :+1:

Han sa ikke noe om feilen, ville bare høre fra min side hva som var galt.
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: Maxwell_400fredag 07. januar 2022, klokken 08:34
Sitat fra: Contango på torsdag 06. januar 2022, klokken 10:05
Maxwell, det ser ut for meg som om Jaguar tidligere leverte bilene med ett vanlig bilbatteri (det store) og ett AGM batteri (det lille), at de samarbeidet dårlig, og at de senere har byttet det store også til AGM? Muligens er det en fix som gjøres når de eldre bilene streiker? Ref denne tråden som kommer inn på det:
https://www.ipaceforums.co.uk/threads/auxiliary-battery-my21.4293/
AGM eller ikke, begge batteriene lades til samme spenning så det er rart hvis de er forskjellig oppbygd.

Har jobbet litt mot bilbransjen tidligere i forhold til elektronikk og den testingen de utfører er svært nøye og omfattende så skulle i utgangspunktet tro at de vet hva de driver med men noe har ikke helt gått som det skulle når det gjelder 12 volts systemet. Rart at det skal medføre så mye krøll å fjerne dynamoen.

På (eldre) fossil biler fungerte det jo helt fint med sommer regulator på 13.8 volt og vinter regulator 14.4 volt så kunne en velge alt etter hvor kaldt det var der en bodde.
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: ELefantentirsdag 18. januar 2022, klokken 12:06
Vi kjøpte en brukt I-Pace (2019) og venter nå å få bilen.  Hvordan kan vi unngå problemer med 12 V batterier?  Trenger bilen noen nye ledninger eller programvare eller er det bare om lykke?  Her i Nord er det ikke så hyggelig å ha bilen stanse på natten i midt av vinteren 20 mil fra hjem...  ::)
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: Maxwell_400onsdag 19. januar 2022, klokken 16:03
Sitat fra: ELefanten på tirsdag 18. januar 2022, klokken 12:06
Vi kjøpte en brukt I-Pace (2019) og venter nå å få bilen.  Hvordan kan vi unngå problemer med 12 V batterier?  Trenger bilen noen nye ledninger eller programvare eller er det bare om lykke?  Her i Nord er det ikke så hyggelig å ha bilen stanse på natten i midt av vinteren 20 mil fra hjem...  ::)
Feil følger gjerne en badekar kurve, mye feil på begynnelsen og slutten av levetida så ville jo tro at bilen din er ok, eventuelle feil burde være rettet opp.
For å være føre var så har jeg montert noen bluetooth monitorer på batteriene for å følge med og har en liten batteri-starter under bagasjerommet.
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: JorgenMtorsdag 27. januar 2022, klokken 10:24
Sitat fra: JorgenM på onsdag 05. januar 2022, klokken 19:45
Vår ble sendt til verksted (Jaguar Trondheim) i går etter at vi hadde hatt 'feil på hybridbatteri' 3-4 ganger de siste månedene og nå sist nektet bilen å starte. Dagen etter startet den igjen, men nektet å ta lading.

Har mach-E lånebil og forstår hvorfor den er såpass mye billigere :laugh:
Idag fikk vi feilmelding igjen. 'Hybridbatteri feil'...
På WattCat står det 15.2V på 12V-batteriet.
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: Contangotorsdag 27. januar 2022, klokken 11:30
Fra en av trådene om iPace fra UK hevder en at 12V batteri #2 (det lille) feeder bremsene, og at bremsefeilene kommer fra feil i dette batteriet. Det var videre skrevet at dette batteriet kun lader når bilen kjører, mens vi vet at det store 12V batteriet også lades ved lading av hovedbatteriet. Jeg bruker OBD, og ser antagelig det samme som du ser i Wattcat, men ingen av oss vet om "Battery" defineres som det store, det lille, eller "begge". Jeg mistenker at vi kun ser tilstanden på det store, og at det er det lille som også skaper problemer.
Forøvrig ser jeg at vår bil har ubehagelig lav spenning etter noen dager med småkjøring uten lading - parkert ute. Muligens drar OBD'en strøm.
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: JorgenMmandag 07. februar 2022, klokken 07:29
Nå har vi 'Hybridbatteri feil' hver eneste gang vi starter å kjøre...

Ett av disse 12V-batteriene kan jeg vel lade selv med batterilader? Hvor finner jeg det i såfall?
Tenkte det kunne verdt et forsøk...

Kona vil bare selge bilen nå...  :-1:
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: Ingeniørenmandag 07. februar 2022, klokken 08:41
Du finner de på hver side i motor rommet - et stort til venstre lett synlig og et mindre til høyre litt ned i mellom, sett forfra. Du må vel av med begge sidedeksler for å kommet til. Slik er det på min bil, men har hørt at nyere modeller bare har ett...
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: JorgenMmandag 07. februar 2022, klokken 09:12
Flott, da skal jeg prøve det  :+1:
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: Contangomandag 07. februar 2022, klokken 13:28
Er nysgjerrig på hva du ser når du lader hvert batteri og om begge ser ut til å være like utladet.
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: Ingeniørenmandag 07. februar 2022, klokken 16:51
Greit å måle de først før man går i gang. De er vel på separate kurser, men søren ikke sikker.
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: JorgenMmandag 07. februar 2022, klokken 18:42
Jeg ukependler med i3'n så får ikke gjort noe med konebilen før til helga.
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: Ingeniørenonsdag 09. februar 2022, klokken 19:01
Sitat fra: JorgenM på mandag 07. februar 2022, klokken 18:42
Jeg ukependler med i3'n så får ikke gjort noe med konebilen før til helga.

Fin konebil :-)

Vet ikke om du har tatt av dekslene i bilen. Det midtre er festen med 2 plugger og er lett å ta av.

Sidedekslene er også relativt greie men du må bruke litt kraft og røske opp. Pass dog på i forkant av bilen der deksler går litt innunder frunk boksen og har en leppe i underkant i front så du må lirke dekslet litt bakover og opp for å løsne. Motsatt må du like frontdelen riktig på plass ved boksen, og skyve ned og fremover for å få leppen i underkant i riktig inngrep og så er det bare å presse låsene i inngrep lenger bak. Titt under så du treffer sporet. Du merker godt når det er riktig på plass.

Da det er plast kan det være lurt å ta dette når det ikke er for kaldt. Plast blir sprø i kulda.
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: JorgenMtirsdag 15. februar 2022, klokken 15:19
9. feb var siste gang med feilmld og siden har vi ikke sett den så har ikke gjort noe forsøk på lading.
Merkelig greier. Bilen har blitt brukt akkurat som tidligere.
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: Ingeniørenonsdag 16. februar 2022, klokken 16:41
Artig om du hadde prøvd, men jeg ser at om det fungere skal man ikke røre...
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: JorgenMfredag 18. februar 2022, klokken 10:17
The saga continues...
Idag presenterte bilen denne sandwichen av feilmeldinger:

- SOS system ikke tilgjengelig
- Feil med hovedlys registrert
- OK å kjøre forsiktig. Begrenset ytelse
- Stopp på en trygg måte. Batterifeil registrert
- Stabilitetkontroll ikke tilgjengelig
- Feil med bremsesystem registrert
+ et par til som ikke er leselige på videoen fra kona.

Bilen kan ikke kjøres, ei heller låses. Kranbil m/leiebil på vei...
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: Chimpfredag 18. februar 2022, klokken 10:42
Virker som alle med feil på hybridbatteri stopper før eller senere, så jeg synes det er merkverdig at verksted ikke har løst dette problemet siden denne har vært inne til kontroll.
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: JorgenMtirsdag 22. februar 2022, klokken 00:07
Ble EQC leiebil denne gangen. Får jo testet endel konkurrenter...  :+1:

Det jeg liker på EQC kontra i-Pace:
- høyere krokvekt (vi har hest og hestehenger)
- elektrisk krok
- skikkelige dørhåndtak
- noe stillere

Det jeg ikke liker på EQC er:
- elendig ryggekamera
- betydelig dårligere rekkevidde
- mindre stiv (= mer "båt"). På en lengre tur ble et par av ungene fort bilsyke. Har ikke det problemet med vår i-Pace (satt opp maks stiv med dynamic damper control)
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: 4Matic Fanatictirsdag 22. februar 2022, klokken 13:41
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 22. februar 2022, klokken 00:07
Ble EQC leiebil denne gangen. Får jo testet endel konkurrenter...
Den går vel for å være mer enn bare "litt" stillere?
I-Pace er ikke spesielt stille etter min oppfatning.

Men hvordan opplever du ellers plassen, jeg har bare sittet i en EQC i utstillingshallen på Motor-Trade, men syntes den ga et "trangere" inntrykk - mindre plass både foran og bak?

Dørhåndtakene og ladeluka på I-Pace er det som virkelig trekker ned hos meg, sammenlignet med annen premium.
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: turfsurftirsdag 22. februar 2022, klokken 17:40
Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 22. februar 2022, klokken 13:41
Men hvordan opplever du ellers plassen, jeg har bare sittet i en EQC i utstillingshallen på Motor-Trade, men syntes den ga et "trangere" inntrykk - mindre plass både foran og bak?
Har prøvekjørt EQC ett par ganger i forsøk på å like den. Mye trangere i baksetet, litt trangere i forsetet. Takler mindre ujevnheter bedre (tenk ruglete vei). Større ujevnheter er I-Pace bedre på (tenk telehiv i god fart). Mye båtfølelse sammenlignet med I-Pace. Det er noe forskjell på støy, men ikke mye IMO.

Det eneste jeg synes EQC utklasser I-Pace på er lysbildet fra fjernlysene. De er dog ganske treige til å slå på fullt lys.
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: Ingeniørenonsdag 23. februar 2022, klokken 08:37
Sitat fra: JorgenM på fredag 18. februar 2022, klokken 10:17
The saga continues...
Idag presenterte bilen denne sandwichen av feilmeldinger:

- SOS system ikke tilgjengelig
- Feil med hovedlys registrert
- OK å kjøre forsiktig. Begrenset ytelse
- Stopp på en trygg måte. Batterifeil registrert
- Stabilitetkontroll ikke tilgjengelig
- Feil med bremsesystem registrert
+ et par til som ikke er leselige på videoen fra kona.

Bilen kan ikke kjøres, ei heller låses. Kranbil m/leiebil på vei...

Hva sier verkstedet om saken ? Forstår du/kona er møkk lei bilen og vi ha noe annet...
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: JorgenMonsdag 23. februar 2022, klokken 08:47
De ringte i går. De mente bilen ikke gikk i dvale og at 12V-batteriet ble tomt pga dette.
Jeg vet ikke hvor lenge det går før bilen går i dvale, men den er i daglig bruk.

De hadde byttet begge 12V-batteriene pluss noen ledninger og kjørt noen oppdateringer og skal bli ferdige i dag.

Vi passerer 100k neste år og har uansett planer om å bytte ut bilen før den tid.
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: Tellusonsdag 23. februar 2022, klokken 09:01
Hadde også et par happenings med min bil i fjor. Den ene gangen jumpstartet jeg selv. Den andre gangen ba jeg om at bilen ble hentet. De byttet batteri og gjorde noen oppdateringer. Har ikke hatt noen problemer etter det, men det er vel bare ca 4 mnd siden 'fiksen' ble gjort.
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: JorgenMfredag 25. februar 2022, klokken 12:40
Fikk bilen levert på gårdsplassen i går.
Begge programvareversjonene er oppdaterte. Det ble ikke oppdatert sist (januar 2022)
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: Chimponsdag 02. mars 2022, klokken 16:48
Sitat fra: chargedup på onsdag 05. januar 2022, klokken 11:17
Vises som hybridbatterifeil eller redusert bremsekapasitet ifølge facebook. Mitt 12V batteri gikk tom for strøm slik at bilen ikke ville lade på hurtiglader eller stikkontakt, men fikk ingen av de vanlige feilmeldingene, kun "ladestatus feil". Dvs 12V batteriet var ikke tomt, bilen ville fortsatt starte, kjøre og alle skjermene hadde strøm, men når jeg til slutt gikk tom for strøm på fremdriftsbatteriet kom Jaguar assistanse. Fixen for meg ble taxi, bil fraktet til verksted der den fikk nytt 12V batteri og ny ladelåsepinne (som knakk ettersom bilen ikke ville release ladekabel, selv med ståltråden under panseret) og en oppdatering på garanti. Dette skjedde på en langtur der bilen ble kjørt ca 800km på noen få dager, så grunnen hos meg var nok at batteriet enten var ødelagt evt at software var dårlig. Jeg har lest at E-tron visstnok ikke ladet 12V ved hurtiglading og kjøring de første xx minutter etter hurtiglading, så mange som gikk tomme pga hvordan software er satt opp (eller feks id3 osv).

Grunnen til at det ikke er nevnt så ofte her tipper jeg er fordi det ikke skjer SÅ ofte (jeg har kun gått tom 1 gang og dermed har jeg oftere gått tom med andre elbiler, selv leiebiler) og at facebook er et sted man får raskere svar enn på forumet pga aktivitet. Vanligste feilen på bilen med driftstopp er vel fortsatt for kort ledningsnett? Nå har kanskje 12V begynt å ta over ettersom det "kun" er det første året (?) de hadde for kort ledningsnett og de har begynt å proaktivt skifte det?

Er vel ganske mange av premium elbilene som har flere batterier? Problemet oppstår nok når det blir kluss i ladingen imellom batteriene (software) eller dersom man bruker feks forvarming mye og bilen lite. Noen biler er flinke til å advare og starter ikke forvarming hvis 12V er for lav (mercedes glc hybrid). 12V er et problem på veldig mange elbiler (se bort ifra Tesla da de vel lader 12V selv uten å være tilkoblet lader som eneste bil?). Jeg har personlig gått tom med Imiev (leiebil), CLS, Ampera, samt alle de 10-30 år gamle fossilbilene jeg hadde før og nå I-pace. 12V er også et problem på endel premium fossilbiler, feks Mercedes S klasse (der de tar over 30' for nytt batteri 8mnd etter bilen er kjøpt ny fra forhandler fordi man ikke har lest instruksjonsboken som sier at bilen SKAL lades med 12V lader hver x mnd) eller Mclaren (der det følger med 12V lader når man kjøper bilen og bilen sier ifra hvor mange dager den kan stå uten lading i speedometer).

Jeg er personlig ikke redd for at det skal skje igjen, men kommer til å lade 12V batteriet ekstra ofte (dvs mer enn et par ganger i året) nå som det først har skjedd en gang. Ellers krysser jeg bare fingrene for at den såkalte oppdateringen verkstedet utførte fikset det som evt var feil.

Ca samme har skjedd meg også. Ladestatusfeil, tok ikke lading, deretter hybridbatterifeil og jaguar assistanse. Oppdatert og nytt 12v batteri på verksted. Hadde jo vært på verksted for et par uker siden så skjønner ikke hva som kan være oppdatert ytterligere.

Har din bil vært feilfri siden?
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: chargeduponsdag 02. mars 2022, klokken 18:05
Sitat fra: Chimp på onsdag 02. mars 2022, klokken 16:48
Ca samme har skjedd meg også. Ladestatusfeil, tok ikke lading, deretter hybridbatterifeil og jaguar assistanse. Oppdatert og nytt 12v batteri på verksted. Hadde jo vært på verksted for et par uker siden så skjønner ikke hva som kan være oppdatert ytterligere.

Har din bil vært feilfri siden?
Min bil har vært feilfri siden. Jeg var egentlig mest glad for å få tilbake bilen så spurte kun om hva de hadde utført og ikke veldig nysgjerrig der og da. Tror ikke Jaguar uoppfordret oppdaterer software på verkstedbesøk, kun ved klager på noe de har fiks på eller evt store oppdateringer som dukker opp på topix som utestående kampanje. Oppdatering ved verkstedbesøk (på biler uten kjente/store feil) er noe ingen gjorde før Tesla kom og mitt inntrykk er at mange verksted helst ikke utfører det nå heller. Litt flåsete kan man si "Softwareoppdatering innebærer ofte at en feil blir erstattet med en annen".

Eneste trøbbelet jeg hadde var at appen sluttet å virke i ca 3-5 uker like etter bilen var reparert. App som ikke virker har også skjedd en gang tidligere (ikke uvanlig feil) og har funnet ut at det lureste er å bare vente (eller kontakte forhandler dersom jeg hadde parkert utendørs i den perioden. Ingen av tipsene om å logge ut/laste ned app på nytt osv har fungert for meg), plutselig er bilen tilbake på nett.
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: JorgenMonsdag 02. mars 2022, klokken 20:14
Min har også vært feilfri etter siste rep og oppdatering.
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: Chimponsdag 02. mars 2022, klokken 20:25
Bra. Var redd for å stole på den etter dette. Kjørt feilfritt til nå, så det var litt sjokk når det først skjedde noe.
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: Chimplørdag 19. mars 2022, klokken 20:01
Har uansett tenkt til å være litt bedre forberedt for en evt neste gang hvor feilmeldingene popper opp og jeg skjønner at 12v batteriet holder på å gå tomt. Skjer sikkert aldri igjen altså, men just in case.

Hvilken av disse (er 20% på clas ohlson i helgen) :
https://www.clasohlson.com/no/CTEK-MXS-10-batterilader/p/41-1354

https://www.clasohlson.com/no/CTEK-MXS-7.0-batterilader/p/41-1331

Skal ikke drive vedlikeholdslading med mindre jeg virkelig aner ugler i mosen, dette er kun til nød.

Ps: kjekt at det fungerer med "alle" elbiler, siden jeg skal over på noe nytt om et års tid
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: Ingeniørensøndag 20. mars 2022, klokken 08:48
Fungerer nok disse, men ville vel heller hatt en Powerbank med 12V utgang liggende i bilen. Linker en som har et ok bilde, uten at jeg har noen erfaring med slike. Finnes billigere og dyrere.

https://no.coolshop.com/produkt/monster-powerbank-professional-16-000-mah-12v-600a/AM6Z5T/
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: Aveclørdag 29. oktober 2022, klokken 20:12
Vi fikk hybridbatterifeil i mai. Vi har en 2019 mod, men den er importert så vi har ikke garanti lenger (maks 3 år). Vi skjønte ikke helt hva det handlet om, men bilen ble parkert hjemme. Etter noen dager der ble batteriet (AUX) tappet ytterligere og alt ble juletre i hele dashen. Alle de kjente feilmeldingene. Motorpool skulle ha ca kr 8.200 for skifte av batteri. Fant ut at Thansen har batteriet EX151 som er det samme. Kjøpte det og monterte selv. Alt har vært fint i 5mnd. Fikk tlf fra madammen, mens jeg var på jobb i går, om at hu og bikkja stod langt ute i Gokk uten å få start på bilen. Jeg møtte henne der med en hjelpestarter og voltmeter. Målte under 6V. Koplet på hjelpestarteren og lot den stå en stund, men det var ikke nok og jeg glemte måle. Bilen fungerte igjen men hybridbattfeilen var der fortsatt. Hun kjørte foran meg men etter ca 1-2 km så var problemene tilbake. Bremsene stein harde, masse feilmeldinger og hjul som var helt ute av kontroll når man forsøkte kjøre. Da ladet jeg rett fra dieseldroget en god stund. Målte spenningen til over 12V og vi kjørte videre. Jeg kontrollmålte etter etter en stund og så at batteriet gradvis ble tappet. Vel hjemme var det blitt ennå litt mindre strøm på batteriet. Madammen nevnte da at hybridbattfeilen hadde dukket opp for 2-3 turer siden, men hun glemte nevne det for meg.

Idag målte jeg bilen før "kjøreladetur" og batteriet hadde tappet seg ytterligere i løpet av natten. Målte flere ganger under kjøring. Falt litt for hver gang. Ingen lading å spore. Stoppet innom Thansen og kjøpte en CTEK vedlikeholdslader. Kom meg akkurat hjem i grevens tid, da problemene lyste mot meg i dashbordet og bremsene ble steinharde igjen. Målte sporenstreks batteriet til ca 8V og da var det raskt fallende under måling, men det tror jeg må ha vært feil. Målte på nytt litt senere og da var de ca 10v. Satte på vedlikeholdslading en god stund og fikk den opp i ca 14.4V. Hybridbattfeilen var der allikevel. Var ute en liten tur til butikken, men glemte måle etterpå. Vet at den har falt. Måler igjen i morgen for bekreftelse. Det er sannsynlig siden hybridbattmeldingen ikke har forsvunnet. Kan forsøke kjøre et "reparasjonsprogram" med vedlikeholdsladeren, men tror med høy sannsynlighet at vi trenger et nytt batteri igjen.

Jeg har lest en del, og har fått litt førstehåndserfaring med dette problemet. Her er min teori og løsningsforslag når dette problemet (hybridbattfeilmeldingen) først dukker opp.

TL;DR
Dersom hybridbattmeldingen dukker opp. Sørg for at AUX batteriet får lading ved litt lengre kjøring (35min el lengre) eller sett på vedlikeholdslading asap. En forutsetning nå er at feilmeldingen skal forsvinne. Batteriet begynner å tappes ved all kjøring som er for kort til å gi lading, ettersom feilmeldingen er tilstede. Dersom batteriet tappes under et visst nivå blir det defekt og vil ikke kunne lades fra bilen mer. I vårt tilfelle kan vi vedlikeholdslade med en CTEK-lader, men bilen tapper ved kjøring igjen. Da er det på tide å kjøpe nytt batteri.

Litt lengre versjon
Tenk igjennom om du egentlig bare har kjørt småturer over lang tid. AUX-batteriet lades under kjøring, i motsetning til det større 12V batteriet som visstnok lades via hovedbatteriet. Hvis ja er manglende lading under kjøring trolig problemet og bilen sier i fra (dog ikke veldig beskrivende). En lang kjøretur skal være løsningen, eventuelt sette på en vedlikeholdslader. Viktig å få gjort dette ASAP for nå begynner batteriet og tappes av alle småturene som ikke er lange nok til å gi lading. Når batteriet faller under et visst nivå (6V?), er AUX-batteriet ødelagt og må repareres/skiftes. Usikker på om det lar seg reparere.

Sett at batteriet er ødelagt, da må du kjøpe et nytt/få det på garantien. Vi har importbil og dermed ingen garanti. Jeg kjøpte batteri til under kr 862 i mai, men så i dag at Thansen selger til kr 1149. Byttingen er lett og gjøres på 20-30 min med rett verktøy og litt praktisk sans. Veldig mye billigere enn å ta det hos merkeverksted.

Minner om at dette er slik jeg tror det henger sammen, og vil på ingen måte selge dette som noen fasit. Skikkelig møkkaproblem er det i hvert fall og det kan du gjerne sitere meg på.
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: espenrilørdag 29. oktober 2022, klokken 21:09
Kjapp kommentar til siste taler. Jeg hadde også feil med samme symptomer som deg, i tillegg til batteribytte ble det også foretatt utbedringer av 12v ledningsnettet da det var en kjent feil som kunne forårsake tapping av batteriet i ledningsnettet. Etter det har jeg ikke hatt denne feilen igjen (hadde den 2 ganger på et par mnd i 2021).

Så om noen andre har samme problem vil jeg anbefale å sende den inn til verksted for å fikse feilen og ikke bare symptomet.
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: Ingeniørensøndag 30. oktober 2022, klokken 08:53
Mener å ha lest på det engelske forumet om en som hadde et liknende problem. Der var det programvare som måtte fikses - fikk hjelp av en oppsøkende service kar med PC. Ikke umulig at når sånt skjer så må man inn å resett/restarte etc. diverse enheter i systemet ?

Målte på min for litt siden, etter at bilen hadde stått en stund, og da vare spenning på det lille batteriet 14.4 V mao lades, men det store var på 12.5 V mao lades ikke, så jeg tror nok det lille og får strøm fra hoved batteriet og om det ikke lades når bilen lades. Hadde ladet hovedbatteriet noen timer på natta, men var frakoblet når jeg målte.

Du har vel vært på det engelske forumet du og - mener å kjenne igjen saken  :)

Edit: Bilen har stått noen dager uten lading og ser at Aux batteri stadig skifter meller 13.5V og 15.5V i hht Wattcat som rapporterer litt høy spenning (+1V ?), så det lades av hoved batteri hos meg. Som rep handboken sier inkluderer nok prisen på skifte av batteri en hel del software mekking som tar tid. Siste jeg hadde service bestilte jeg en oppdatering av software og da trengte de bilen kl 07 og beregnet at det kunne ta hele dagen, og de trengte rundt 5 timer og 3 forsøk på å få oppdateringen igjennom...

Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: aviocatsøndag 30. oktober 2022, klokken 13:16
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2019/MC-10164829-9999.pdf
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: Barfotonsdag 09. november 2022, klokken 09:05
Vi hadde nylig full stopp på vår 2020 Nordic (den var vel egentlig klargjort oktober 2019, men registrert 2020).

Ble tatt på bergningsbil til Sandven og begge 12 volts batteriene ble byttet, samt 4 oppgraderinger på software som måtte gjøres på verksted. Husker ikke hva de oppgraderte, men var noe som ikke kunne taes over nettet.
Bilen var så død at den tildels startet ved booster tilkoblet, men når denne ble tatt av, døde bilen.
Med booster kunne jeg rygge ned en liten bakke og klarte knapt å stoppe når bremsene knapt virket og var ingen
drift framover, så måtte vinsje den opp på bergningsbilen :-)

For noen måneder siden stod bilen stille i 4-5 dager og bilen var død da vi skulle bruke den, men da hjalp det med booster og lading av batteri.
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: Tellusfredag 23. desember 2022, klokken 17:15
I dag fikk jeg meldingen «Hybridbattteri feil» for første gang. Har tidligere har bilen inn formå fikse et 12v ladeproblem. Fikk da nytt batteri samt programvareoppdateringer. Dette ble gjort for drøyt et år siden. Leser lengre opp i tråden at dagens feilmelding kan skyldes lav spenning på det andre 12v batteriet (aux batteriet) og at det kan skyldes at dette kun lades på lengre turer. Tror jeg skal ta en times kjøretur og håper at dette fikser problemet kortsiktig i hver fall, men sannsynligvis bør kanskje batteriet skiftes. Har snart kjørt 100K så jeg har meldt fra til forhandler.
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: aviocatlørdag 24. desember 2022, klokken 10:06
IPSM starter ladning av 12V batterier ved under 12,2V uansett om bilen kjøres eller ikke.
Under forutsetting at det ikke er noen feil og 400V batteri er ladet.
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: LittleHammertirsdag 10. januar 2023, klokken 13:58
Ser at mange får problemet ved mye småkjøring.

Vel, vi fikk problemet (hybridbatteri) nå etter julen. I julen var det mye langkjøring, og lite småkjøring. I tillegg ladet vi jo bilen mye. Forstår ikke helt dette. Verkstedet sier at det ikke er så farlig så lenge feilmeldingen blir borte. Bør jeg ringe verkstedet igjen og mase om utbedringer? Begynner å bli luta lei alle disse garantifiksene. Må ha vært inne 8-10 ganger for forskjellig småplukk de fire årene vi har eid bilen.
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: oleieonsdag 01. mars 2023, klokken 21:34
Hei!
Henger meg på her! "Ny" 2019 SE, kjøpt i Oslo 1 mnd siden, opprinnelig solgt av Motorpool Billingstad. Nå, på første langtur, på fjellet med gode 220v oppladinger, men kanskje lite kjøring, og -20 blå...fikk vi "Bremsekraft svekket" beskjeden. Kjørte tilbake til Krsand, og feilen ble borte. Skremt av div forummeldinger UK/N bestilte vi time på lokal Jag verksted, hvor bilen står nå.Godt vi komfrem, for nå vil den ikke starte!! Kona (som eier bilen) har ringt Motorpool som er helt imperativ på at batterier må byttes, og bakenforliggende feil fixes, ikke bare symptomretting (bytte det lille batteriet). Vi kjører gjerne til Oslo vi, men har noen noe tips på hva vi kan "inn-selge" for å få lokal Jag til å gjøre fix-up?
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: chargeduptorsdag 02. mars 2023, klokken 09:21
Dersom bilen ikke starter blir den fraktet til nærmeste Jaguar verksted hvis man ringer Jaguar assistanse. De byttet batteri for meg (om det var det lille eller det store eller begge, vet jeg ikke) og oppdaterte bilen. I mitt tilfelle ble det Jaguar Fredrikstad som var nærmeste verksted og utførte reparasjonen, selv om jeg bor i Oslo (og bilen var ny i Oslo). Dersom du fortsatt har garanti vil ditt lokale verksted bytte det som trengs.

Dersom man skal ha mer enn det vanlig garanti dekker for sikkerhets skyld, må man nok tilbake til selgeren i Oslo med bilen. Jeg vil tro at det lille batteriet er ødelagt som hos "alle" andre med samme feil, dvs at batteriet har vært for lavt ladet flere ganger eller rett og slett utslitt, ikke at det er noe annet feil med bilen, men det er kun antakelser.
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: Ingeniørentorsdag 02. mars 2023, klokken 17:36
Følger litt med på engelske I-pace fora da det skjer mye mer der og 12V feil er ganske dominerende. Tror Jaguar hadde vært tjent med å kalle inn bilene etter noen år og bytte 12V batteriene og oppdater software slik at de ikke dør. Slik det er nå får du kun oppdatert software om noe er feil, men feil på 12V lading finner du ikke ut av før det er for seint....
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: Maxwell_400fredag 03. mars 2023, klokken 11:12
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 02. mars 2023, klokken 17:36
Følger litt med på engelske I-pace fora da det skjer mye mer der og 12V feil er ganske dominerende. Tror Jaguar hadde vært tjent med å kalle inn bilene etter noen år og bytte 12V batteriene og oppdater software slik at de ikke dør. Slik det er nå får du kun oppdatert software om noe er feil, men feil på 12V lading finner du ikke ut av før det er for seint....
Helt enig, de har sikkert regnet på det og funnet ut at feilraten er såpass lav at det er mest økonomisk slik det er nå men omdømmemessig så burde de vært proaktive.
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: oleielørdag 04. mars 2023, klokken 19:47
...varsel-litt negativ kommentar-varsel...
Takk for svar! Følger en FB konto, hvor dette drøftes inngående, Mange løser dette med en ETEC hurtigtilkobling på begge 12V batteri, og diverse Petter Smart løsninger for å få tilgang til koblingen,og man fyller på batteriene ila året.
Det som uroer mer er fler beskrivelser på kollisjon pga bremsesvikt. Hvordan kan JAG levere/ha kjørende biler med så katastrofal feil, når man VET om feilen (og løsningen; bytte BOX-PWR-DIS, en slags transformator som lader begge 12V fra 400V, samt bytte begge batteriene,samt nødvendig SW oppdatering).
Holder dette "VG-testen"?
For oss endte det med at de byttet det lille 12V batteriet, men på vei hjem fikk vi gul lampe på ABS, rød lampe på bremsefeil og gul lampe på ESP...bilen står ennå på verksted, totalt 5 dager nå...
Vurderer sterkt å gå tilbake til MB og Volvo, ikke fordi det ikke forekommer feil, men fordi de ikke lar livsfarlige biler kjøre omkring.
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: Maxwell_400mandag 06. mars 2023, klokken 08:44
Sitat fra: oleie på lørdag 04. mars 2023, klokken 19:47
...varsel-litt negativ kommentar-varsel...
Takk for svar! Følger en FB konto, hvor dette drøftes inngående, Mange løser dette med en ETEC hurtigtilkobling på begge 12V batteri, og diverse Petter Smart løsninger for å få tilgang til koblingen,og man fyller på batteriene ila året.
det skal være unødvendig, bilen våkner opp og lader batteriene (såfremt de er i orden ellers) før de når et kritisk nivå.
Sitat
Det som uroer mer er fler beskrivelser på kollisjon pga bremsesvikt. Hvordan kan JAG levere/ha kjørende biler med så katastrofal feil, når man VET om feilen (og løsningen; bytte BOX-PWR-DIS, en slags transformator som lader begge 12V fra 400V, samt bytte begge batteriene,samt nødvendig SW oppdatering).
Det er en DC-DC omvandler som står foran BOX-PWR-DIS som tar ned spenningen fra 400volt til 12 volt, men som du skriver har det visstnok vært tull med BOX-PWR-DIS.

Sitat
Holder dette "VG-testen"?
For oss endte det med at de byttet det lille 12V batteriet, men på vei hjem fikk vi gul lampe på ABS, rød lampe på bremsefeil og gul lampe på ESP...bilen står ennå på verksted, totalt 5 dager nå...
Vurderer sterkt å gå tilbake til MB og Volvo, ikke fordi det ikke forekommer feil, men fordi de ikke lar livsfarlige biler kjøre omkring.
Føler meg trygg i min I-Pace, null problemer etter 50000km men bremsefeil pga. det lille 12 volts batteriet er uakseptabelt.
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: Ingeniørenmandag 06. mars 2023, klokken 09:01
Bremsefeilen er vel at du mister bremse assistenten.  Trykker du hardt nok har du fortsatt bremser...
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: Contangomandag 06. mars 2023, klokken 09:55
Salget av nye iPace er for alle praktiske formål over i Norge, og eierne kommer til å ha biler som blir mer og mer nisjeprodukter. Dette vil forsterke seg når Jaguar kommer med nye modeller. Det ville vært best om det var et fellesskap gjennom en klubb der kompetansen rundt de tekniske utfordringene ble ivaretatt mer systematisk enn her eller på FB, samt at en klubb i noe større grad kunne kommunisere med tyngde overfor Jaguar. Det finnes en Norsk Jaguar Klubb. Noen hensikt å prøve å skape et miljø for bilen der?
Tittel: Sv: Feil på 12v batteri
Skrevet av: 4Matic Fanatictirsdag 07. mars 2023, klokken 01:34
Sitat fra: Contango på mandag 06. mars 2023, klokken 09:55
...Det finnes en Norsk Jaguar Klubb. Noen hensikt å prøve å skape et miljø for bilen der?
Kan jeg aldri tenke meg, var kort medlem og inntrykket var gamle biler, ser ikke for meg at de vektlegger en elektrisk oppkomling...