Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: Roy Aasen på onsdag 22. desember 2021, klokken 08:28
Forhåpentligvis lar det seg ordne. (ps +artikkel)
https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/a7qdX2/batterikollaps-i-aatte-aar-gammel-tesla-model-s-dette-sier-importoerene-om-levetid-paa-batteriet
Sitat fra: Roy Aasen på onsdag 22. desember 2021, klokken 08:28
Forhåpentligvis lar det seg ordne. (ps +artikkel)
https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/a7qdX2/batterikollaps-i-aatte-aar-gammel-tesla-model-s-dette-sier-importoerene-om-levetid-paa-batteriet
Ser ut som det er samme som han finske opplevde
https://carbuzz.com/news/fed-up-tesla-owner-blows-up-his-model-s
Tesla owner Tuomas Katainen decided to record himself blowing up his Tesla Model S, and while the internet always loves an entertaining explosion, Katainen's goal was to protest his disgust with the quality of his car and the poor service provided by Tesla. According to the video, Katainen started experiencing a lot of issues with the car, and in the end, he was forced to tow the car to his nearest Tesla dealership, with the car flashing a number of error codes on the dashboard. After waiting a month for feedback, Tesla told Katainen that it would have to replace the battery pack at a cost of €20,000 ($22,480). Katainen's eight-year-old Model S was long since out of warranty, which means the cost would fall squarely on him
Tipper at ev services eller elbilmek kan bytte ut modulene som er ødelagt for en langt rimeligere penge
Er selvfølgelig trist for de det gjelder, men dette vil vi nok se mer av når batteribilene blir flere og eldre. Ikke fordi batteribiler er dårlige, men fordi det åpenbart vil være noen biler med batterier der ute som feiler.
Det blir som med bensin- og dieselbiler som har motorhavari. Du setter ikke inn en splitter ny motor i en 8-10 år gammel bruktbil. Du bytter inn den du har med en overhalt brukt motor til en langt lavere pris.
Slik må det nødvendigvis bli for de få som har batterihavari med elbil også. Du kjøper ikke et splitter nytt batteri fra fabrikken, men bytter ut pakken med en overhalt batteripakke - eventuelt bytter ut moduler med overhalte brukte moduler der det er forholdsvis raskt og enkelt.
Bilen er kjøpt av en forhandler og kjøpet dekkes således av Forbrukerkjøpsloven. Bilen er i vesentlig dårligere stand enn hva kjøper kunne forvente mht prisen som er betalt. Min (subjektive) tolkning er derfor at kjøper har mulighet for å reklamere på kjøpet med enten omlevering eller en betydelig kompensasjon. Det gjelder selv om bilen er solgt "som den er" etter min forståelse.
Hvis det virkelig er få som opplever batterihavari, slik jeg håper og tror det er, burde det være et marked for å forsikre mot det, ettersom det er snakk om en veldig dyr reparasjon for de som opplever det. Eventuelt kunne bilforhandlerne tilby det som egen pakke. Legg på x antall tusen i prisen, og få garanti på batteriet i 12 år i stedet for de vanlige 7. Eller noe sånt.
Maskinskadeforsikring finnes alt som produkt fra de fleste forsikring selskap.
Men, det kan være begrenset til en kjørelengde eller alder.
I eksempel her tolker jeg kjøper har kjøpt en bil som er dårlige enn forventet. Da er reklamasjon til selger det riktige.
Normalt 2 års reklamasjon ved bruktsalg, selv mellom private...
Får ikke lest saken...
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 22. desember 2021, klokken 15:04
Normalt 2 års reklamasjon ved bruktsalg, selv mellom private...
Får ikke lest saken...
Som jeg skrev i mitt innlegg ovenfor så er bilen kjøpt av en forhandler!
Ja, hadde jeg ikke hatt en god jobb (og vært 50) i dag hadde jeg startet med service på bla tesla biler og spes batterier.
Rart at noen unge i norge ikke har nok "drive" til å starte noe slikt
Det er nok ikke helt rett frem, akkurat, med tanke på tilgang til programmering osv., og om Tesla oppdager arbeidet som er gjort, eller bilene først er innom Tesla, så har vi sett de bannlyse biler fra superchargere. I dag er det mindre krise enn tidligere, men kjip situasjon uansett.
Det var/er et firma i USA som har holdt på lenge med Teslaer, som spesialister på å gjennopplive roadstere. Der brant nettopp hele lokalet ned, med en haug med roadstere i. Ikke bare-bare å holde på med heller..
Nei det er det.
"Right to repair" har mye for seg om en skulle bry seg om miljø. Tesla er litt som Apple. Og samme "fanboys"-problem.
Har selv begge deler. Stort sett bra produkter men vanskelige å reparere av 3.part
Går du til tredje part med din Volvo kan du som regel få satt inn en Volvo original del, men det går neppe med Tesla. De river til og med av uoriginale deler av type skvettlapper når bilen er inne til service. Og hjul stillings kontroll avviser om du har ikke originale hjul.
Nå er de heller ikke bar å plukke ned et batteri og bytte en defekt del. Det er en rimelig dyr operasjon og man vet ikke hva man finner. Det beste er nok å bytte med et renovert batteri, og det vil nok komme på de fleste merker, men vi er langt unna dette kanskje med unntak av nettopp Tesla - men da må du til Tesla.
Når batteriet dør på en så gammel bil er vel også bilen fort å regne som død? Batteriprisen forsvarer ikke å beholde bilene. Var innom en skraphandler i høst og der stod det blant annet en tidlig Leaf og litt forskjellige elbiler fra typisk 2010-2012.
Batteriet var nok dødt da bilene ikke var krasjet.
Jeg tipper vi ser en endring i at elbiler typisk skrotes fra 8 år til evt batteriet ryker etter dette. For ingen bruker 200-350.000kr på et nytt batteri på en 8-10 år gammel elbil med 150-200.000km + ellers uten garanti, det lønner seg ikke.
Dette er ikke helt ulikt situasjonen med BMW sine N47-motorer, det har vært et problem i mange år. Søk opp BMWer med 2-liter diesel rundt 2010-2015 på Finn og se hvor mange som selges med defekt register, med nær havari (lyd), eller som allerede har byttet motor. Ganske skremmende andel. Enesten måten mange av de overlever på er motorskadeforsikring eller at de selges billig og så tar privatpersoner på seg å plukke ut motoren for å skifte registeret eller skifte motor. Noen er også skiftet på garanti, selvfølgelig, men BMW har aldri tatt ansvaret sitt og tilbakekalt alle, som de burde. Hadde ikke folk hatt lov og kompetanse til å skru på disse selv, så hadde mange blitt skrotet. Spørsmålet er hvordan veien videre blir for dette med elbiler. Jeg er komfortabel med å plukke ut en motor i garasjen, men mer skeptisk til å plukke ned en batteripakke, og åpne den.
Jeg har en tanke og en tro på at fremtiden vil tvinge frem mer bærekraftige produkter enn i dag. At det blir satt krav til reparasjonsmetodikk og reservedelstilgang, at det blir satt krav til standardisering, hvorfor skal alle biler være designet helt forskjellig og ha batteripakker som er helt forskjellige? Jada, det er markedsstyrt i dag, men ikke bra for klimaet. Sett opp tre-fire forskjellige batteripakkestørrelser (fysiske), med en gitt spenning og grensesnitt, og krev at alle produsenter benytter disse. Innholdet trenget ikke nødvendigvis være likt over tid, men de må værr bakoverkompatible, og alle elbiler må være satt opp til å kunne lade og bruke disse batteripakkene. På ingen måte uoppnåelig. Mye enklere å få til uavhengige verksteder og leverandører, og ingen produsenter kan hevde at kun de kan skru på de.
Jeg syns VG har bommet litt på sin vinkling i forhold til caes'en din bruker. For VG fokuserer på degenerering og batterislitasje i artikkelen (muligens forledet av selgers advokat?). Men ufra beskrivelsen så mistet batteriet kapasitet plutselig, sammen med en feilmelding. Og rekkevidden gikk fra 340km til 100km på dagen. Jeg tolker dette som en feil på batteriet, ikke en svekking.
Det interessante spørsmålet da vil jo være om selger kjente til, eller burde kjent til, at batteriet ville få funksjonsfeil 10.000km etter kjøp.
Og hvis nei, hvor lenge etter et salg hefter selger for batterifeil som plutselig oppstår, etter reklamasjonsretten?
Siden selgers advokat drar frem batteridegenerering, så kan det tyde på at selger ikke går klar på disse punktene i denne saken.
Jeg tror enn det vil ta noen år før det finnes et tredjepartsmarked for overhaling av batterier. Tesla gjør jo dette i dag som garantiarbeid.
Frem til dette markedet er etablert, vil det være en betydelig risiko ved å kjøpe (og selge) en bil ute av batterigaranti.
Hvis man som privatperson selger en 8år gammel tesla (selges som den er) uten noen indikasjon på batteriproblemer. Mener man da at selger skal være ansvarlig for eventuelle fremtidige batteriproblemer? Det høres svært urimelig ut.
Edit: dersom bilen selges som den er, er selger (privatperson) kun ansvarlig for mangler selger kjenner til eller burde kjenne til. At et batteri plutselig mister 50% kapasitet i fremtiden er åpenbart ikke noe selger kan vite noe om.
Sitat: Kjøper må passe på at dersom selger har satt opp forslag til kontrakt og det står «selges som den er», eller «som den står». Godtar kjøper dette, står kjøper mye svakere dersom feil og mangler skulle dukke opp. Likevel har kjøper rettigheter etter kjøpsloven, spesielt hvis selger visste om manglene. Opplysningsplikten må overholdes.
Kilde: https://www.smartepenger.no/bilokonomi/2250-salg-av-bruktbil-det-formelle
Dette var salg fra en butikk, altså etter forbrukerkjøpsloven.
Så spekulerte jeg litt i hvorfor advokaten dro inn degenerering i en sak som for meg fremstår som en ren feil.
Det er forøvrig liten tvil om at tolkingen av lovverket har gått i retning av forbrukers gunst/selgers risiko de senere årene. Uten at jeg kan konkludere noe som helst i denne saken.
Hvis bilen er i "vesentlig dårligere stand" noe jeg anser er tilfelle her tatt i betraktning pris som er avtalt, så har man rett til å reklamere også om bilen er kjøpt fra en privatperson og også om den er solgt "som den er". Like det, eller ikke, men sånn er faktisk loven!
Og for å gjenta meg selv nok en gang; bilen er kjøpt av en forhandler!
Sitat fra: arthur på torsdag 23. desember 2021, klokken 13:21
Hvis bilen er i "vesentlig dårligere stand" noe jeg anser er tilfelle her tatt i betraktning pris som er avtalt, så har man rett til å reklamere også om bilen er kjøpt fra en privatperson og også om den er solgt "som den er". Like det, eller ikke, men sånn er faktisk loven!
Og for å gjenta meg selv nok en gang; bilen er kjøpt av en forhandler!
Er klar over at det i dette tilfellet gjelder kjøp av forhandler. Poenget mitt var å belyse at det er ulikt ved kjøp mellom privatpersoner.
Ved salg mellom privatpersoner MÅ selger kjenne til at det er noe galt med batteriet ved salgstidspunktet for at kjøper skal kunne reklamere i ettertid. Det er ikke nok å hevde at bilen var i dårligere stand enn man kunne forvente. Batteriet fungerte jo fint på salgstidspunktet.
Sitat fra: arthur på torsdag 23. desember 2021, klokken 13:21
Hvis bilen er i "vesentlig dårligere stand" noe jeg anser er tilfelle her tatt i betraktning pris som er avtalt, så har man rett til å reklamere også om bilen er kjøpt fra en privatperson og også om den er solgt "som den er". Like det, eller ikke, men sånn er faktisk loven!
Og for å gjenta meg selv nok en gang; bilen er kjøpt av en forhandler!
Her er det snakk om en bil som plutselig mister rekkevidde 3 mnd / 9000km etter kjøp. Er den da i «vesentlig dårligere stand», slik at selger må hefte for feilen? Hvor lenge etter salget hefter selger for plutselige feil som oppstår?
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 23. desember 2021, klokken 13:31
Sitat fra: arthur på torsdag 23. desember 2021, klokken 13:21
Hvis bilen er i "vesentlig dårligere stand" noe jeg anser er tilfelle her tatt i betraktning pris som er avtalt, så har man rett til å reklamere også om bilen er kjøpt fra en privatperson og også om den er solgt "som den er". Like det, eller ikke, men sånn er faktisk loven!
Og for å gjenta meg selv nok en gang; bilen er kjøpt av en forhandler!
Er klar over at det i dette tilfellet gjelder kjøp av forhandler. Poenget mitt var å belyse at det er ulikt ved kjøp mellom privatpersoner.
Ved salg mellom privatpersoner MÅ selger kjenne til at det er noe galt med batteriet ved salgstidspunktet for at kjøper skal kunne reklamere i ettertid. Det er ikke nok å hevde at bilen var i dårligere stand enn man kunne forvente. Batteriet fungerte jo fint på salgstidspunktet.
Ja, og forhandleren heter Multicar og holder til i Drammen i følge oppslaget som det linkes til i første innlegg så akkurat den bakken kan vel snart legges død?
Sitat fra: automat på torsdag 23. desember 2021, klokken 13:34
Sitat fra: arthur på torsdag 23. desember 2021, klokken 13:21
Hvis bilen er i "vesentlig dårligere stand" noe jeg anser er tilfelle her tatt i betraktning pris som er avtalt, så har man rett til å reklamere også om bilen er kjøpt fra en privatperson og også om den er solgt "som den er". Like det, eller ikke, men sånn er faktisk loven!
Og for å gjenta meg selv nok en gang; bilen er kjøpt av en forhandler!
Her er det snakk om en bil som plutselig mister rekkevidde 3 mnd / 9000km etter kjøp. Er den da i «vesentlig dårligere stand», slik at selger må hefte for feilen? Hvor lenge etter salget hefter selger for plutselige feil som oppstår?
Igjen, i følge oppslaget; Kjørelengde har gått fra 340 kilometer til 100 kilometer, og det for en bil kjøpt fra en profesjonell aktør/bilforhandler tre måneder etter kjøpet som var til 230.000, en betydelig sum etter min vurdering. Min vurdering er at dette danner grunnlag for erstatning eller heving, men trolig en sak som vil ende i rettssystemet for avklaring. Hadde jeg forfulgt dette rettslig? Ja, uten tvil!
Sitat fra: arthur på torsdag 23. desember 2021, klokken 15:19
Sitat fra: automat på torsdag 23. desember 2021, klokken 13:34
Her er det snakk om en bil som plutselig mister rekkevidde 3 mnd / 9000km etter kjøp. Er den da i «vesentlig dårligere stand», slik at selger må hefte for feilen? Hvor lenge etter salget hefter selger for plutselige feil som oppstår?
Igjen, i følge oppslaget; Kjørelengde har gått fra 340 kilometer til 100 kilometer, og det for en bil kjøpt fra en profesjonell aktør/bilforhandler tre måneder etter kjøpet som var til 230.000, en betydelig sum etter min vurdering. Min vurdering er at dette danner grunnlag for erstatning eller heving, men trolig en sak som vil ende i rettssystemet for avklaring. Hadde jeg forfulgt dette rettslig? Ja, uten tvil!
Men hva støtter du den vurderingen på? Jeg spør ikke fordi jeg mener du nødvendigvis tar feil. Men fordi jeg lurer på hvor langt man kan dra reklamasjonsretten. Dette er en bil som tross alt er over 8 år og 200.000km. Kjøper kan ikke forvente at det ikke kan skje batterifeil innen de neste 5 årene.
Når denne bilen ble solgt som ny, så kom den fra en ny og ukjent produsent, som brukte mye ny og ukjent teknologi. Det vil derfor være betydelig usikkerhet og risiko knyttet opp mot levetid, særlig for de første årsmodellene. En risko kanskje ikke bruktmarkedet har tatt nok inn over seg. Her er det forskjell fra fossilbiler med kjent teknologi.
Hva mener du ville vært riktig pris for å ikke være i «vesentlig dårligere stand enn forventet» slik at kjøper hadde tatt denne risikoen fremfor selger?
En ting man må huske her er at det er importør som står for 5 og 8 års reklamasjon på ny bil og batteri, og ikke forhandler. Man får ikke ny 5 års reklamasjon ved å kjøpe bilen brukt fra en forhandler om den opprinnelige reklamasjon har gått ut. Og hvis 2 års reklamasjon skal gjelde må feilen ha vært der når bilen ble solgt og her virker det som det har kommet en stund etter dette. Vanskelig sak...
Man har reklamasjonsrett uansett. 2 år etter kjøpsloven (privatkjøp) , 5 år etter forbrukerkjøpsloven (forhandlerkjøp). Men det betyr ikke at en gammel bil skal ha nybilstandard. Det vil jo alltid være en vurdering om hva som er slitasje og feil som kan oppstå på en bil med gitt alder/kjørelengde.
8 år er batterigarantien, og har ingen ting med reklamasjon å gjøre.
Sitat fra: automat på torsdag 23. desember 2021, klokken 16:02
Sitat fra: arthur på torsdag 23. desember 2021, klokken 15:19
Sitat fra: automat på torsdag 23. desember 2021, klokken 13:34
Her er det snakk om en bil som plutselig mister rekkevidde 3 mnd / 9000km etter kjøp. Er den da i «vesentlig dårligere stand», slik at selger må hefte for feilen? Hvor lenge etter salget hefter selger for plutselige feil som oppstår?
Igjen, i følge oppslaget; Kjørelengde har gått fra 340 kilometer til 100 kilometer, og det for en bil kjøpt fra en profesjonell aktør/bilforhandler tre måneder etter kjøpet som var til 230.000, en betydelig sum etter min vurdering. Min vurdering er at dette danner grunnlag for erstatning eller heving, men trolig en sak som vil ende i rettssystemet for avklaring. Hadde jeg forfulgt dette rettslig? Ja, uten tvil!
Men hva støtter du den vurderingen på? Jeg spør ikke fordi jeg mener du nødvendigvis tar feil. Men fordi jeg lurer på hvor langt man kan dra reklamasjonsretten. Dette er en bil som tross alt er over 8 år og 200.000km. Kjøper kan ikke forvente at det ikke kan skje batterifeil innen de neste 5 årene.
Når denne bilen ble solgt som ny, så kom den fra en ny og ukjent produsent, som brukte mye ny og ukjent teknologi. Det vil derfor være betydelig usikkerhet og risiko knyttet opp mot levetid, særlig for de første årsmodellene. En risko kanskje ikke bruktmarkedet har tatt nok inn over seg. Her er det forskjell fra fossilbiler med kjent teknologi.
Hva mener du ville vært riktig pris for å ikke være i «vesentlig dårligere stand enn forventet» slik at kjøper hadde tatt denne risikoen fremfor selger?
Jeg støtter det jeg skriver på hva advokater skriver/sier om dette, og faktisk var deler av hva jeg skrev ovenfor et direkte sitat fra en av disse.
Hva angår i "vesentlig dårligere" angår så vil det være gjenstand for "diskusjon" og hvert enkelt tilfelle må sees for seg.
Kjøpte for to år siden en brukt båt, tre år gammel, og salget ble gjort av en profesjonell aktør på vegne av en privatperson. Siden salgsannonsen IKKE stipulerte "solgt som den er" og selger aksepterte mitt bud etter at båten ble besiktiget på land (bud og aksept forelå skriftlig) så hefter BÅDE selger og formidler i henhold til Forbrukerkjøpsloven og det gjelder en reklamasjon på fem år selv om det er en brukt båt! Jeg fikk her bistand fra en anerkjent advokat som jeg kjenner, og det er liten tvil om at hverken selger eller den profesjonelle formidler helt har skjønt og er klar over hvilket ansvar de (etter loven!) har tatt på seg.
SÅ spørsmålet er ikke hva vi enkeltvis, eller kollektivt, måtte mene om saken, men hva som faktisk gjelder mht loven og hva den innebærer av ansvar.
I mitt konkrete tilfelle, båtkjøpet, så har jeg reklamasjonsrett overfor opprinnelig selger (forhandler) i fem år fra opprinnelig kjøpsdato og i fem år fra min selger/formidler i fem år fra min kjøpsdato. Svært mange er ikke klar over hvordan loven fungerer hvilket gjør at som selger av en gjenstand bør det gjøres privat, ikke via en profesjonell formidler, og kjøp bør gjøres fra/gjennom en formidler.
Sitat fra: arthur på torsdag 23. desember 2021, klokken 17:46
Jeg støtter det jeg skriver på hva advokater skriver/sier om dette, og faktisk var deler av hva jeg skrev ovenfor et direkte sitat fra en av disse.
Hva angår i "vesentlig dårligere" angår så vil det være gjenstand for "diskusjon" og hvert enkelt tilfelle må sees for seg.
Det prinsippielle er vi nok ikke uenige i. Men i det var vurdringen i dette tilfelle jeg lurte på. Når går et batterihavari fra å være reklamasjonssak til å bli en hendelse man som kjøper må risikere kan skje?
Og hva kan man som selger gjøre for å unngå å få et slikt reklamasjonskrav mot seg?
Sitat fra: automat på torsdag 23. desember 2021, klokken 19:11
Sitat fra: arthur på torsdag 23. desember 2021, klokken 17:46
Jeg støtter det jeg skriver på hva advokater skriver/sier om dette, og faktisk var deler av hva jeg skrev ovenfor et direkte sitat fra en av disse.
Hva angår i "vesentlig dårligere" angår så vil det være gjenstand for "diskusjon" og hvert enkelt tilfelle må sees for seg.
Det prinsippielle er vi nok ikke uenige i. Men i det var vurdringen i dette tilfelle jeg lurte på. Når går et batterihavari fra å være reklamasjonssak til å bli en hendelse man som kjøper må risikere kan skje?
Og hva kan man som selger gjøre for å unngå å få et slikt reklamasjonskrav mot seg?
Det første du spør om vil jeg tro at også de lærde vil kunne strides om, men pris for varen er nok sentral vil jeg tro.
Mht til ditt andre spørsmål så vil jeg nesten si; be en aftebønn!
Skal være snakk om ganske stor sum og klare brudd om en skal vinne i retten ihvertfall. Og det lønner seg stort sett ikke å ta det til retten for kjøper. De få sakene du ser i media er unntakene. Det er ikke selgers jobb å være mer batteriekspert enn tesla.
Klart - spør du en advokat er det alltid lett - de vil jo selge.
Sitat fra: filtvet på fredag 24. desember 2021, klokken 03:02
Skal være snakk om ganske stor sum og klare brudd om en skal vinne i retten ihvertfall. Og det lønner seg stort sett ikke å ta det til retten for kjøper. De få sakene du ser i media er unntakene. Det er ikke selgers jobb å være mer batteriekspert enn tesla.
Klart - spør du en advokat er det alltid lett - de vil jo selge.
:+1:
Loven omhandler ikke hverken selgers, eller kjøpers, kompetanse som sådan, men hva som gir den enkelte part av rettigheter og plikter.
Nye biler har gjerne 5 års ny bil garanti på toppen av 5 års reklamasjon. Det samme gjelder bruktbil der man kan ha f.eks 3 mnd garanti. Mye enklere å forholde seg til enn reklamasjon.
Sitat fra: Carboy på torsdag 23. desember 2021, klokken 11:08
Når batteriet dør på en så gammel bil er vel også bilen fort å regne som død? Batteriprisen forsvarer ikke å beholde bilene. Var innom en skraphandler i høst og der stod det blant annet en tidlig Leaf og litt forskjellige elbiler fra typisk 2010-2012.
Batteriet var nok dødt da bilene ikke var krasjet.
Jeg tipper vi ser en endring i at elbiler typisk skrotes fra 8 år til evt batteriet ryker etter dette. For ingen bruker 200-350.000kr på et nytt batteri på en 8-10 år gammel elbil med 150-200.000km + ellers uten garanti, det lønner seg ikke.
Når det gjelder tidlig Leaf, kan det jo selvsagt være batteriet, men det er mer trolig at det er defekt varmeapparat og/eller el.parkeringsbrems som er spikeren i kista. Dette kan være kostbare reparasjoner for de som må ty til verksted. Kanskje har bilen vært på EU-kontroll også, og fått seg en mangellapp på bremser og/eller hjuloppheng. Da begynner kostnadene fort å løpe. Selge bilen som reparasjonsobjekt er et alternativ, men du vil ikke krangle med en kjøper som tror han har kjøpt nybil heller. Da er ofte hoggeren neste og siste stopp. Men dette gjelder jo egentlig alle biler med noen år på nakken.
Leaf-batteriene "dør" normalt ikke, de degraderes - så selv om rekkevidden ikke er den samme, kan bilen fremdeles brukes.
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 25. desember 2021, klokken 14:05
Nye biler har gjerne 5 års ny bil garanti på toppen av 5 års reklamasjon. Det samme gjelder bruktbil der man kan ha f.eks 3 mnd garanti. Mye enklere å forholde seg til enn reklamasjon.
Garanti er en frivillig ordning som en leverandør, formidler eller produsent kan tilby og som er helt verdiløs med mindre denne gir rettigheter utover loven, Forbrukerkjøpsloven.
Jeg har så langt konsekvent vist til loven ved behov, ikke garanti, da loven er noe INGEN kan heve seg over, heldigvis! Man opplever ofte at en forhandler sier at noe ikke dekkes av garanti til hvilket jeg enkelt svarer at det er en reklamasjon og forholdet dekkes av denne uavhengig av hva en eventuell garanti måtte lyde på!
Sitat fra: arthur på lørdag 25. desember 2021, klokken 22:10
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 25. desember 2021, klokken 14:05
Nye biler har gjerne 5 års ny bil garanti på toppen av 5 års reklamasjon. Det samme gjelder bruktbil der man kan ha f.eks 3 mnd garanti. Mye enklere å forholde seg til enn reklamasjon.
Garanti er en frivillig ordning som en leverandør, formidler eller produsent kan tilby og som er helt verdiløs med mindre denne gir rettigheter utover loven, Forbrukerkjøpsloven.
Jeg har så langt konsekvent vist til loven ved behov, ikke garanti, da loven er noe INGEN kan heve seg over, heldigvis! Man opplever ofte at en forhandler sier at noe ikke dekkes av garanti til hvilket jeg enkelt svarer at det er en reklamasjon og forholdet dekkes av denne uavhengig av hva en eventuell garanti måtte lyde på!
Vet det, men er det garanti så blir det fikset innenfor garanti tiden. Reklamasjon er mot fabrikasjonsfeil og kan fort lede til diskusjon og hvem skal avgjør , jo rettsvesenet, og det står en enkelt kjøper ikke så sterkt. Hvem vet om dama har latt bilen stå utladet over lengre tid eller hurtiglader et kaldt batteri. Og hvem kan bevise om feilen var der ,latent, når bilen ble solgt. Lykke til sier nå jeg 😀
Garanti har kun verdi hvis denne gir rettigheter utover hva loven foreskriver. Hva mener du i så fall dekkes av garanti som IKKE dekkes av rettigheter i henhold til oven?
Sitat fra: arthur på torsdag 23. desember 2021, klokken 19:21
Sitat fra: automat på torsdag 23. desember 2021, klokken 19:11
Sitat fra: arthur på torsdag 23. desember 2021, klokken 17:46
Jeg støtter det jeg skriver på hva advokater skriver/sier om dette, og faktisk var deler av hva jeg skrev ovenfor et direkte sitat fra en av disse.
Hva angår i "vesentlig dårligere" angår så vil det være gjenstand for "diskusjon" og hvert enkelt tilfelle må sees for seg.
Det prinsippielle er vi nok ikke uenige i. Men i det var vurdringen i dette tilfelle jeg lurte på. Når går et batterihavari fra å være reklamasjonssak til å bli en hendelse man som kjøper må risikere kan skje?
Og hva kan man som selger gjøre for å unngå å få et slikt reklamasjonskrav mot seg?
Det første du spør om vil jeg tro at også de lærde vil kunne strides om, men pris for varen er nok sentral vil jeg tro.
Mht til ditt andre spørsmål så vil jeg nesten si; be en aftebønn!
Noe som nærmest er blitt en nødvendighet ved salg av brukte ting / kjøretøy er å selge dem som fungerende delebiler. Spesifiser gjerne at gjenstanden er i topp stand, men at grunnet forbrukerrettigheter en ikke har mulighet til å oppfylle er bilen å regne som delebil.
Sakset fra sist jeg solgte en elbil:
Årsmodell2013TilstandBruktTilstandsrapportNeiEffekt7 hkSlagvolum0 ccmVekt936 kgAnt. eiere3Reg.nrEL3281TypeLett MC
Se kjøretøyopplysninger Åpnes i nytt vindu
Sjekk heftelser på EL3281 Åpnes i nytt vindu
Beskrivelse
Elektrisk 3 hjuler "lett MC" for 16 åringen med A1 sertifikat. 75 km/t toppfart, 4 dører og 4 seter er dette det perfekte framkomstmiddelet for ungdom med mange venner og lyst på tak over hode.
Sentral lås framme og soltak i tillegg til Monoanlegg, falsk skinn og treinteriør gjør dette til podens favoritt. Ta med 3 venner på motorveien til MC Donalds drive inn, eller kjør tørt til skole og fritidsaktivitet.
Forbedret ladeteknikk sørger for rask opplading og lang levetid på batteriet. Rekkevidde på rundt 60 km.
Selges da jentungen snart blir 18 år og får lov å ha 4 hjul på neste bil.
Må ikke forveksles med mopedbil, da dette er et L5e kjøretøy:
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=EL3281
Er du i tvil på at dette er lov for 16 åringer er det bare å lese seg opp her:
https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/motorsykkel-klasse-a1
Bilen er av kinesisk kvalitet, og det kan ikke forventes at denne vil fungere feilfritt de neste 2 årene. Den har vært forbausende driftsikker i vårt eie, men for å unngå missforståelser og erstatningskrav selges denne som fungerende delebil.
Profilinformasjon om selgeren
Vis kontaktinformasjon
På FINN siden 2000
Svarer vanligvis innen en dag
Send melding
Vis mobilnummer
Kjøpekontrakt
Ferdig utfylt kontrakt
Kontraktsmal verifisert av bransjeorganisasjoner
Digital signering
Opprett kjøpekontrakt
4012 Stavanger
Kart
Stort kart Hybridkart Flyfoto
Annonseinformasjon
FINN-kode 116086864
Sist endret 9. jul. 2019 04:16
Sitat fra: elektrolux på mandag 27. desember 2021, klokken 07:32
Noe som nærmest er blitt en nødvendighet ved salg av brukte ting / kjøretøy er å selge dem som fungerende delebiler.
Jeg skjønner tanken, men er det noen juridisk forskjell på "delebil" kontra "selges som den er". Det kan jo være en vrangpeis hevder at det betyr det samme. Det kan da ikke være lovens intensjon at man kan fraskrive seg ansvaret bare med å endre bittelitt på teksten?
Hvis du selger bilen som delebil så formoder jeg at også prisen reflekterer det? Hvis ikke så er det bare et nokså fåfengt forsøk på å omgå loven, et forsøk som neppe vil fungere i praksis!
"Selges som den er" blir fort en felle for den som selger. Anbefaler andre å lese gjennom dette fra advokat.no og sjekke lovens tekst grundig:
SitatBilen er solgt "som den er"
Brukte biler selges ofte med et forbehold om at bilen er solgt "som den er". Dette fordi selger ønsker å fraskrive seg ansvar for feil og mangler ved bilen. Etter loven kan derimot ikke selger frasi seg alt ansvar. Selv om varen er solgt "som den er" kan det likevel foreligge forhold som gjør at bilen har en mangel:
Selger tilbakeholdt opplysninger
Har selger holdt tilbake opplysninger om vesentlige forhold ved bilen, som han visste eller burde ha visst om og kjøper kunne regne med å få. Da foreligger det en mangel ved bilen selv om bilen er solgt "som den er".
Selger har gitt gale opplysninger
Dersom selger har gitt feilaktige opplysninger om bilen som kan antas å ha virket inn på kjøpet foreligger det en mangel ved bilen. Om en opplysning har "virket inn" på kjøpet vurderes i hvert enkelt tilfelle og går ut på kjøper ville ha inngått det samme kjøpet om han var klar over forholdet.
Bilen er i "vesentlig dårligere stand"
For det siste alternativet så er det ikke tilstrekkelig at bilen er i dårligere stand, den må være i vesentlig dårligere stand. Dette må vurderes i den enkelte sak, og vurderes opp i mot blant annet bilens kostand og forholdene rundt.
SitatBilen er i "vesentlig dårligere stand"
For det siste alternativet så er det ikke tilstrekkelig at bilen er i dårligere stand, den må være i vesentlig dårligere stand. Dette må vurderes i den enkelte sak, og vurderes opp i mot blant annet bilens kostand og forholdene rundt.
Og her er vi tilbake til hvor langt tidsrom etter salg forverringen kan skje.
Nevnte Model S var i god stand i august, og i vesentlig dårligere stand i november.
Dette hadde hverken selger eller kjøper noen mulighet for å forutse. Da mener jeg risiko så faller på kjøper i all den tid:
- selger ikke har holdt tilbake noen opplysninger.
- selger ikke visste om at dette ville skje
- bilen er solgt som bruktbil med kraftig prisfall i forhold til ny pris, (det er jo nettopp det som er bruktsalg)
....og da kjøper er ute i markedet og kjøper brukt bil til sterkt redusert pris, med risiko for at den stand bilen kjøpes i, ikke er i samme stand om noen måneder/får år.
Altså synes jeg det blir feil å hekte selger på en reparasjon for noe som er skjedd flere måneder i ettertid av salg. Ikke vet selger heler noe om hvordan bilen er holdt i denne perioden.
La meg ta et litt ekstremt eksempel. 8 år gammel pensjonistkjørt Toyota selges brukt. Ungdom kjøper bilen, drar den jevnlig til turtallsperren i hverdagene. Kjører "ungdoms-race" i helgene. Motorhavari etter 3 måneder.
Synes ikke det er rimelig at kjøper skal kunne reklamere hos pensjonisten og si motoren var nær døden for 3 måneder siden.
SitatI begynnelsen av august kjøpte paret en 2013-modell Tesla Model S for rundt 230.000 kroner....
Vi fikk cirka 340 kilometer rekkevidde med fullt batteri, forteller Myhrberg.
= god stand, som forventet av en 8 år gammel Model S
Så tidsrom ca 3 måneder.
SitatMen en dag samboeren skal kjøre til jobb i starten av november, fyller et varsel skjermen.
– Etter dette har vi kun fått cirka 10 mil rekkevidde, selv om batteriet er fullt.
Er helt enig at dette er en sur sak for både selger og kjøper. Men mener samtidig at det er en risiko ved bruktkjøp utenfor fabrikkgaranti, og dette gjenspeiles i nettopp bruktprisene.
Og selvsagt at selger ikke har holdt tilbake informasjon om bilens tilstand eller potensielle kjente feil som ligger nært forestående.
Siste bil solgte jeg med naf-test + "solgt om den er".
Om noen krangler etter dette tar jeg det gjerne til lagmanssretten....
Hvis noen kjøper en bruktbil til 230.000, en bil som har en kjørelengde på 350 kilometer, hva ville man da ha betalt for den akkurat samme bilen med en kjørelengde på 100 kilometer? Samme pris? Halvparten? En tredjedel?
Sitat fra: filtvet på mandag 27. desember 2021, klokken 11:47
Siste bil solgte jeg med naf-test + "solgt om den er".
Om noen krangler etter dette tar jeg det gjerne til lagmanssretten....
Og hvis du tapte så ville regningen på din og motpartens advokat samt tapet på bilen totalt bli på hva da tror du?
Det må motparten også tenke på. Ganske vanskelig å vinne frem for kjøper om annonsen tar forbehold. - selv om alt fremstilles slik i media med et fåtall saker.
ALLE saker jeg har hatt dybdekunnskap har blitt feil fremstilt i media. Uten unntak.
Hvilket forbehold KONKRET tenker du på? Hva "som den er" angår så er jusen rimelig enkel og dette har nå vært nevnt, sågar spesifisert, flere ganger allerede i tråden.
Selv om bilen er solgt «som den er», vil det foreligge en mangel ved bilkjøpet hvis bilen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å regne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers. Det følger altså av loven at bilen må avvike vesentlig fra kjøpers berettigede forventning før det foreligger en mangel ved bilkjøpet.
Kjøpesummen er altså sentral. Har du kjøpt en bruktbil til samme pris som markedsprisen for feilfrie bruktbiler av samme modell, vil bilen fort være i vesentlig dårligere stand enn du kunne forvente dersom det foreligger feil ved bilen av en viss art.
https://www.biladvokat.no/mangel-ved-bilkjopet/
Fra biladvokatlinken:
«Dersom det viser seg at mangelen oppsto mens selgeren fortsatt var eier av bilen, altså før risikoens overgang, vil det fortsatt kunne utgjøre en mangel som selgeren har risikoen for. Det avgjørende er altså om mangelen har oppstått før kjøperen har overtatt risikoen for bilen, typisk ved å få den overlevert. Det vil bero på et bevisspørsmål å avgjøre når en mangel ved bilen har oppstått.»
Det blir altså et bevisspørsmål om en batterifeil var til stede ved overtagelse. Var den ikke det, så er det ikke en mangel.
SitatI begynnelsen av august kjøpte paret en 2013-modell Tesla Model S for rundt 230.000 kroner....
Vi fikk cirka 340 kilometer rekkevidde med fullt batteri, forteller Myhrberg.
SitatMen en dag samboeren skal kjøre til jobb i starten av november, fyller et varsel skjermen.
– Etter dette har vi kun fått cirka 10 mil rekkevidde, selv om batteriet er fullt.
En tanke jeg fikk etter å ha lest mine egne quotes....
Feilen oppstod tidlig i november.
Bilen er bruktkjøpt, med sannsynlighet for at ny eier ikke har tidligere kjennskap til Tesla eller andre elbiler.
Bytter hjul selv, eller kjører til noen andre som heller ikke har peiling på jekking av elbil. (Ikke alle verksteder har peiling på dette heller.)
Eier eller verksted jekker bilen på batteripakken, det skjer en intern skade i batteriet som gjør at kapasitet stuper og lading blir vanskelig.
Skulle ikke forundre meg om problemet med batteriet har oppstått i samme tidsperiode som skifte av hjul har blitt foretatt.
Sitat fra: trykkertor på mandag 27. desember 2021, klokken 21:27
SitatI begynnelsen av august kjøpte paret en 2013-modell Tesla Model S for rundt 230.000 kroner....
Vi fikk cirka 340 kilometer rekkevidde med fullt batteri, forteller Myhrberg.
SitatMen en dag samboeren skal kjøre til jobb i starten av november, fyller et varsel skjermen.
– Etter dette har vi kun fått cirka 10 mil rekkevidde, selv om batteriet er fullt.
En tanke jeg fikk etter å ha lest mine egne quotes....
Feilen oppstod tidlig i november.
Bilen er bruktkjøpt, med sannsynlighet for at ny eier ikke har tidligere kjennskap til Tesla eller andre elbiler.
Bytter hjul selv, eller kjører til noen andre som heller ikke har peiling på jekking av elbil. (Ikke alle verksteder har peiling på dette heller.)
Eier eller verksted jekker bilen på batteripakken, det skjer en intern skade i batteriet som gjør at kapasitet stuper og lading blir vanskelig.
Skulle ikke forundre meg om problemet med batteriet har oppstått i samme tidsperiode som skifte av hjul har blitt foretatt.
God ide å sjekke dette ja, om de har den kunnskapen, og ikke alltid så lett å finne ut av. Noe vil sikkert mene at dette kan reklamers og - lykke til :+1:
Etter min erfaring oppstår batteritrøbbel helt plutselig. Opel Ampera'n min var på tilbakekalling for driftsbatterisjekk og fikk to tomler opp fra Opel verksted. Noen få mnd senere var batteriet mitt akkurat likt som i artikkelen (jeg fikk da nytt batteri ettersom bilen fortsatt hadde nybilgaranti). Når ikke engang merkeverksted kan finne batterifeil like før, skal det nok mye til for at paret kommer seirende ut av denne saken. Bilen VAR ikke i vesentlig dårligere stand på salgstidspunktet (heller ikke etter 2 mnd og 6000km) og selger "puttet ikke en banan i girkassen for å skjule ulyd".
Bilen kostet 230', altså normal markedspris for "veterantesla" med over 200'km og 8-10 år gammel. At bilen 3 mnd og 9000km senere plutselig har et ødelagt batteri og dermed nå er i vesentlig dårligere stand er dessverre noe man som kjøper må legge inn i kalkylen. Hadde bilen fått batterifeilen dagen etter kjøp, hadde nok kjøper stilt mye sterkere. De får se postitivt på at Tesla tar såpass lite for nytt batteri, Mercedes tar 380' for det ;) ( https://www.nrk.no/osloogviken/ber-fredrikstad-kommune-ta-ansvar_-ma-bytte-batteri-i-elbilen_-fikk-sjokk-av-prisen-1.15754821 )
Etter å ha hatt en Ampera med batteritrøbbel der kostnaden (ifølge forhandler) endte langt over prisen jeg betalte for bilen (nytt batteri, radio/infotainmentmodul, hovedsikringer og ca 6-10 uker med leiebil) ville jeg aldri i verden kjøpt en brukt elbil uten garanti eller mulighet for maskinskadeforsikring for 230' idag. Da hadde jeg heller kjøpt en ampera til 230' med nybilgaranti. Den dagen det er mulig/rimelig å bytte enkeltceller eller moduler hos 3. partsverksteder for alle elbiler kunne jeg vært villig til å eid uten garanti eller maskinskadeforsikring til 230'.
Sitat fra: arthur på mandag 27. desember 2021, klokken 14:23
Kjøpesummen er altså sentral. Har du kjøpt en bruktbil til samme pris som markedsprisen for feilfrie bruktbiler av samme modell, vil bilen fort være i vesentlig dårligere stand enn du kunne forvente dersom det foreligger feil ved bilen av en viss art.
https://www.biladvokat.no/mangel-ved-bilkjopet/
Er du så sikker på at andre bruktbiler er feilfrie? Vil anta at en brukt bil aldri er immun mot feil. ( Heller ikke nye for den saks skyld ) At selger av en bil skal stå ansvarlig for havari på batteri eller motor/gir i lang tid etter et salg og uten at feilen direkte kan tilbakeføres til skader på salgstidspunktet blir veldig feil. Ny eier kan selv ha påført skaden som fører til haveriet, og det kan til og med tenkes brukt i tilfeller der kjøper angrer av helt andre grunner.
Forventer du virkelig et svar på det `"spørsmålet" :D
Det her er jo en enkel sak, bilen fungerte helt normalt ved salg og ingenting tyder på feil som selger kunne timelig kjenne til. I kjøpers eierskap ryker batteriet, synd men det er derfor bilen koster 230k og ikke 700k som da den var ny. Ganske åpenbare greier egentlig, biler synker i verdi av en grunn.
Ser ut som reperasjonsobjekt også fungerer:
https://motor.no/forbruker/kan-jeg-selge-en-gammel-bil-som-den-er-for-a-slippe-risiko/214254
I praksis er det jo nettopp det et kjøretøy er, og hovedgrunnen til flere av mine kjøp. Ref. Marcos GT, Renault Turbo GT, Lancia Delta Evo integrale, SAM, City El, Think etc
Skal selvfølgelig innrømme at noen av kjøretøyene ønsker jeg å kjøre mer enn å mekke som Viano Marco Polo, Tesla S og BMW C-evolution, men kun Tesla S som har vist seg driftsikker nok til det...
Er nok ikke så enkelt:
https://dinside.dagbladet.no/motor/risikabelt-a-selge-bil/61195944
https://www.tv2.no/a/3725792
Sitat fra: arthur på fredag 31. desember 2021, klokken 23:04
Er nok ikke så enkelt:
https://dinside.dagbladet.no/motor/risikabelt-a-selge-bil/61195944
https://www.tv2.no/a/3725792
Stakkars dame sier nå jeg - dette høres ganske tullete ut...Har mine tanker om denne men skal ikke dra det videre her. Den andre er bak mur.
Mange sterke meninger her om hvordan jusen er, eller kanskje heller burde være, men hvorfor ikke heller forholde seg til fakta mht hva jusen faktisk sier mht gjeldende lover og regler?
Bilen, en Hyundai Atos, ble solgt for 13.000 kroner til ny eier. Selger solgte etter egen mening bilen billig fordi den hadde feil som ville være kostbare å rette.
Av samme årsak annonserte han derfor bilen som delebil/reparasjonsobjekt.
Men for Forbrukertvistutvalget var ikke dette godt nok.
Alt skal opplyses
I skrivende stund ligger det 379 biler for salg på Finn.no som defineres som delebiler, og gjennom ett år selges det store mengder såkalte delebiler og reparasjonsobjekt.
Disse kategoriseringene er for mange ensbetydende med at bilen enten ikke er lønnsom å reparere, at bilen er tenkt som deledonor for andre biler, eller at de er restaureringsobjekter man må forvente store kostnader eller mye jobb ved å utbedre. Det kan skyldes store enkeltfeil, eller en rekke mindre feil.
Men ordet delebil eller reparasjonsobjekt er ikke en god nok fremstilling for Forbrukertvistutvalget, som i en klagesak slår fast at alle kjente feil uansett skal spesifiseres.
Mere "moro" å lese;
https://dinside.dagbladet.no/motor/er-en-delebil-deler-eller-en-bil/61091117
Sitat fra: arthur på lørdag 01. januar 2022, klokken 10:23
Mere "moro" å lese;
https://dinside.dagbladet.no/motor/er-en-delebil-deler-eller-en-bil/61091117
Nå har du vist til endel saker fra forbrukertvistutvalget. Det er ikke en rettsinstans som skaper presedens. Det hadde vært mer interressant med saker som minimum har nådd lagmannsretten.
Delebilspørsmålet er forøvrig et sidespor i dette tilfelle. Det interressante her er hvor lenge etter salg kan selger forventes å holdes ansvarlig for batterihavari.
Sitat fra: automat på lørdag 01. januar 2022, klokken 11:08
Sitat fra: arthur på lørdag 01. januar 2022, klokken 10:23
Mere "moro" å lese;
https://dinside.dagbladet.no/motor/er-en-delebil-deler-eller-en-bil/61091117
Nå har du vist til endel saker fra forbrukertvistutvalget. Det er ikke en rettsinstans som skaper presedens. Det hadde vært mer interressant med saker som minimum har nådd lagmannsretten.
Kanskje også noen andre kan bidra med søk i så måte siden dette er noe som trolig interesserer flere her? Kanskje sakene har blitt avsluttet med avgjørelsene i FT siden partene ikke har ansett det som helt nødvendig å belaste rettsapparatet og ta de potensielt store utgiftene forbundet med slik håndtering?
ps
Det er andre som har dratt inn delebil-problematikken, ikke jeg!
Sitat fra: arthur på lørdag 01. januar 2022, klokken 11:12
Kanskje også noen andre kan bidra med søk i så måte siden dette er noe som trolig interesserer flere her? Kanskje sakene har blitt avsluttet med avgjørelsene i FT siden partene ikke har ansett det som helt nødvendig å belaste rettsapparatet og ta de potensielt store utgiftene forbundet med slik håndtering?
Spørs om det i det heletatt har gått noen batterihavarisaker for retten. Hittil har elbiler utenfor batterigaranti stort sett hatt for lav verdi til at de er verdt noen rettsak.
Motor- og girkassehavari på dyrere fossilbiler er vel det mest nærliggende å sammenligne med. Men det er jo ikke helt samme sak.
Utgjør det en mangel at Elbil-batteriet svekkes over tid?
Det er vanlig at elbil-batteriet svekkes over tid. Et batteri er en elektronisk komponent, og det er både naturlig og forutsigbart at batterikapasiteten reduseres etter langvarig bruk. Hovedregelen er derfor at svekket batterikapasitet som følge av langtidsbruk ikke utgjør en mangel.
Hovedregelen har unntak. Dersom reduksjonen er større enn du har «grunn til å forvente», kan det være snakk om en mangel. Hva du har «grunn til å forvente» avhenger blant annet av prisklasse, hva som er vanlig batterireduksjon på tilsvarende modeller, og opplysninger gitt av selger.
Kan man forvente at en bil kjøpt for 230.000 reduserer kjørelengde med to tredjedeler i løpet av tre måneder? Jeg bare spør!
Når et batteri mister to tredjedeler av kapasiteten over natten etter tre mnd så snakker vi ikke om naturlig slitasje, men om et havari.
Var feilen som foråsaket dette tilstede ved overlevering? Er dette noe selger kjente til, eller burde kjent til? Hvordan kan en bileier forebygge/avdekke fremtidige batterihavari? Her er det nok mye juridisk upløyd mark.
Og når det gjelder faktisk levetid på elbiler, så er det også mye upløyd mark. Gammel elbil er høyrisiko, enn så lenge. Spesielt når det kommer fra en produsent som i 2013 var helt ny på markedet, og hadde desperat pengemangel.
Hvis markedet mener at en slik bil er verdt over 200.000kr, til tross for risikoen, så er vel det riktig pris da.
Jeg er litt nysgjerrig om man kan man trekke noe lærdom av denne saken om man skal kjøpe nybil i dag:
- Bør man prioritere Tesla med LFP, eller BYD Tang med Blade teknologi som visstnok tåler flere ladesykluser?
- Velge en populær modell da det er større sjanse for ett ettermarked (f.eks. M3/MY)?
- Eventuelt en rimelig Stellantis (8 års batterigaranti, 50 kWh) eller MG (7 års batterigaranti, 70 kWh) hvor forventningene til markedsverdi etter åtte år ikke er så store uansett?
- Dette er 2013 teknologi og det er mindre sjanse for havari etter åtte år med nye biler?
Jeg synes det er interessant (og ærlig) hva MG skriver om sine SAIC CATL batterier (https://mgmotor.eu/nn-NO/everything-electric/electric-cars-battery-life) på hjemmesiden:
SitatDet nåværende anslaget er at et elbilbatteri vil vare ca. 10–20 år før det må byttes. Teknologiske fremskritt betyr imidlertid at de nyeste elbilbatteriene har lengre levetid enn noen gang, inkludert MG ZS EV som kommer med en garanti på 7-år/150 000 km.
SitatLevetiden for elbilbatteriet er rundt 10 år i gjennomsnitt, men enkelte varer opptil 20 år. Dermed er det ikke nødvendig å bekymre seg for bytting av batteri før du i det hele tatt har kjøpt en ny bil.
Hvis du lar batteriet være flatt og ikke bruker bilen, kan det føre til at batteripakken ikke lenger godtar lading, en slags blokkering av batteriet. Mange elbiler, inkludert MG ZS EV, har derimot systemer som hindrer at batteriet blir helt utladet.
Det kan hende at batteriet mister kapasiteten over tid. Dette er naturlig, og ofte på grunn av utvidet bruk. Hvis det oppstår en batterifeil, må du først sjekke garantien.
Om gjennomsnittlig levetid på elbilbatterier fortsetter å være 10 år vil det nok bety at snittalder i bilparken som er 10,8 år (https://dinside.dagbladet.no/motor/slar-alarm-om-norske-biler/74127138) i teorien kan bli forkortet. Med mindre det blir rimelig å reparere og gjenbruke batteripakker.
Sitat fra: vinterdekk på mandag 03. januar 2022, klokken 08:09
Jeg er litt nysgjerrig om man kan man trekke noe lærdom av denne saken om man skal kjøpe nybil i dag:
- Bør man prioritere Tesla med LFP, eller BYD Tang med Blade teknologi som visstnok tåler flere ladesykluser?
Blade batterier er LFP batterier det og.
Det er vel med dette som alle kapital varer- enten har du økonomi til å ta støyten om den kommer eller så forsikrer du deg mot det. Det vil fortsatt være en del som tipper på at det går bra...
Det neste blir vel eierskifte forsikring ifm bilsalg - mulig det finnes allerede ?
Sitat fra: turfsurf på mandag 03. januar 2022, klokken 09:54
Sitat fra: vinterdekk på mandag 03. januar 2022, klokken 08:09
Jeg er litt nysgjerrig om man kan man trekke noe lærdom av denne saken om man skal kjøpe nybil i dag:
- Bør man prioritere Tesla med LFP, eller BYD Tang med Blade teknologi som visstnok tåler flere ladesykluser?
Blade batterier er LFP batterier det og.
Det medfører riktighet.
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 03. januar 2022, klokken 10:42
Det er vel med dette som alle kapital varere - enten har du økonomi til å ta støyten om den kommer eller så forsikrer du deg mot det. Det vil fortsatt være en del som tipper på at det går bra...
Det neste blir vel eierskifte forsikring ifm bilsalg - mulig det finnes allerede ?
Man kan alltids legge til sides ett beløp for framtidig batteribytte på dagens biler samtidig med ordinær service som en forsikring, om man er over gjennomsnittlig framsynt. Men denne risikoen framstår som en "skjult kostnad" på meg. Det er ikke sikkert dette vil bli ett problem for biler produsert i 2030 og videre fordi teknologien utvikler seg så fort.
Denne selgeren får bare håpe at kjøper av denne ikke står på rettighetene NÅR denne bilen får problemer:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=233618533
Sitat fra: vinterdekk på mandag 03. januar 2022, klokken 11:48
Man kan alltids legge til sides ett beløp for framtidig batteribytte på dagens biler samtidig med ordinær service som en forsikring, om man er over gjennomsnittlig framsynt. Men denne risikoen framstår som en "skjult kostnad" på meg. Det er ikke sikkert dette vil bli ett problem for biler produsert i 2030 og videre fordi teknologien utvikler seg så fort.
Hvor kommer underlaget for 10 års gjennomsnittlig levetid på elbilbatterier fra? Snakker vi her fra gamle Peugeoter og Thinker? Leaf er vel såvidt 10 år nå, og Model S nærmer seg. Selv om mange av pakkene er skiftet vil også mange av de overleve ti år, så det er vel tidlig å konkludere med noe som helst? Og så vil det sikkert også bli store forskjeller avhengig av type celler, temperaturkontroll, BMS, og så individuelle forskjeller innenfor samme modeller baset på klima/temperatur der bilen er brukt, bruken av den, og ikke minst lading.
Hvis levetiden blir så kort som ti år, så må det tvinge seg frem bedre reparasjonsmuligheter enn i dag, eventuelt lovpålegges et eller annet fornuftig. Selv er jeg mest for at det standardiseres slik at man kan få kompatibilitet på tvers av alle merker (for klima/ressursbruken sin skyld).
geear, 10 år gjennomsnittlig levetid iflg. MG (SAIC får batterier fra CATL): https://elbilforum.no/index.php?topic=59012.msg1026237#msg1026237
Men jeg kan nok ikke uttale meg om datagrunnlaget.
Min iMiev er nå 10,5 år og passert 176000km.
Dette er den förste generasjonen med kjipt SCiB batteri med extra dårlig levetid. Har nog noenstans mellom 60 og 70% av originalkapasitet kvar.
Når noen sier "levetid på 10år" for batterier menes oftest utifra garantibetingelser, dvs 70% av originalkapasitet.
Hade annenhvert batteri selvdestruert etter 10år, hade vi hatt mange tusener sinte elbileier og brukte batteripakker på store hauger. Media hade hvert overfyllt av katastrofeartikler om disse tikkende ekonomiske bomber.
Sitat fra: Moggen på mandag 03. januar 2022, klokken 17:18
Når noen sier "levetid på 10år" for batterier menes oftest utifra garantibetingelser, dvs 70% av originalkapasitet.
Det gir mening å definere levetid slik. :+1: Er vel nøye kalkulert av fabrikanten med de garantiene de gir på typisk åtte eller syv år. Og Toyota har nylig satt seg som mål av 90% kapasitet etter 10 år. Det kan man like.
Sitat fra: vinterdekk på mandag 03. januar 2022, klokken 22:04
Sitat fra: Moggen på mandag 03. januar 2022, klokken 17:18
Når noen sier "levetid på 10år" for batterier menes oftest utifra garantibetingelser, dvs 70% av originalkapasitet.
Det gir mening å definere levetid slik. :+1: Er vel nøye kalkulert av fabrikanten med de garantiene de gir på typisk åtte eller syv år.
Har du noe grunnlag for å hevde det, tenker eksempelvis rent teknisk hvordan denne kalkuleringen er foretatt. Foreløpige "konklusjoner" tyder vel på at de i så måte ikke helt har fått det til?
Alle selskapene "lover" masse, men det er nok vanskelig å si enda. Svært få teslaer (kom S her i 2014?) er vel 10 år gamle? Og mange har fått nytt batteri på garanti. Leste forresten om en S-eier som hadde hatt den på service 80 ganger....
Og Tesla 3 kommer til å ruste opp også hvis den ikke rustbeskyttes. Y kjenner jeg ikke.
Sitat fra: filtvet på tirsdag 04. januar 2022, klokken 09:57
Svært få teslaer (kom S her i 2014?) er vel 10 år gamle?
S kom til Norge sensommeren 2013.
Store bil leverandører bytter ut tusenvis av batterier i årer, bare i Norge. Hvis ikke hadde vi hatt enda flere bilbranner. Så ja, teknologien er ikke moden ennå.
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. januar 2022, klokken 13:18
Sitat fra: filtvet på tirsdag 04. januar 2022, klokken 09:57
Svært få teslaer (kom S her i 2014?) er vel 10 år gamle?
S kom til Norge sensommeren 2013.
Akkurat, da blir det litt prematurt å hevde at "gjennomsnittlig levetid" er på 10+ år. Kom tilbake om 5 så kan vi se på det.
https://e24.no/teknologi/i/6j5E7o/nissan-elbilbatterier-holder-dobbelt-saa-lenge-som-elbiler
https://www.renaultgroup.com/en/news-on-air/news/what-is-the-lifespan-of-an-electric-car-battery/
SitatAs a pioneer of electromobility, Groupe Renault estimates that the lifespan of its batteries – for automotive use – is around ten years. But this doesn't mean the end of the battery's life. It still has plenty of energy to spare in its "second life" which can add on another ten years: stationary energy battery storage system, vehicle electrification, short-circuit green energy distribution, etc.
Sitat fra: filtvet på tirsdag 04. januar 2022, klokken 14:57
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. januar 2022, klokken 13:18
Sitat fra: filtvet på tirsdag 04. januar 2022, klokken 09:57
Svært få teslaer (kom S her i 2014?) er vel 10 år gamle?
S kom til Norge sensommeren 2013.
Akkurat, da blir det litt prematurt å hevde at "gjennomsnittlig levetid" er på 10+ år. Kom tilbake om 5 så kan vi se på det.
Som nevnt allerede; min bil har ikke klart 10år med bedre enn 70% på batteriet.
Trulig vil nyere imiev (ny batterikjemi fra 2013) klare 70% etter 10år.
Det slår på restverdien, bilen er dog fullt brukbar som pendlerbil/bybil.
En fossilbil mister og en del hester ila av et livsløp så intet varer evig. Min vil duge til daglig bruk selv om batteriet har falt til 50% og regner med at den er nær like sprek :)
Tilbake til trådstarter, så er svaret at ja, det lar seg fikse. Du må bare betale 130-140.000,- for nytt (ikke helt nytt, men «refurbished») batteri fra Tesla (evt. 180-190.000 for fabrikknyt batteri). Det nye batteriet vil ha fire års garanti uansett om det er refurbished eller fabrikknytt.
Det interessante nå når det begynner å bli en del Model S som passerer åtte år er jo hvor stor andel av disse bilene over åtte år som opplever at batteriet må byttes?
Og som saken nevnt i starten her gjelder, vi snakker ikke om bytte grunnet gradvis degradering, men et havari/nyoppstått feil som gjør at batteriet ikke lar seg lade skikkelig, og dermed for de fleste sannsynligvis vil oppleves å være ubrukelig.
Muligens lønner det seg å kjøpe nytt batteri om bilen er veldig billig brukt, men tror du tesla vil prioritere å bytte batterier på gamel biler eller vil de helst selge biler?
Uansett garanterer leverandører deler i 10 år.
Nei, dette med at elbiler er noe mer miljøvennlige enn IC biler tror jeg ikke noe på.
Sitat fra: filtvet på torsdag 20. januar 2022, klokken 07:11
Nei, dette med at elbiler er noe mer miljøvennlige enn IC biler tror jeg ikke noe på.
Ingen biler er miljøvennlige. Men det du påpeker er vel nok tema til en til egen tråd. Elbiler er mer klimavennlige enn IC biler dog, det har blitt slått fast i mange livssyklysanalyser og eneste variasjonen er i hvilket omfang og inputparametre egentlig. Energimiks og hybridbiler gjør at forskjellen blir mer diffus noen steder, men i Norge er strømmen for det meste fornybar.
Det er synd at reparasjon av batteripakker ikke har blitt mer utbredt, men forhåpentligvis vil det komme flere alternativer fremover. Batteripakker i Teslaer er vel dessverre utfordrende å reparere med så mange celler og "vanskelig" BMS etter hva jeg har forstått.
OT:
Sitat fra: filtvet på torsdag 20. januar 2022, klokken 07:11
Nei, dette med at elbiler er noe mer miljøvennlige enn IC biler tror jeg ikke noe på.
Merkelig at noen kan skrive noe sånt på et elbilforum i 2022 syns jeg etter alt av dokumentasjon som er tilgjengelig, men ja, emne for en annen tråd eventuelt
Er vel ikke så "merkelig" spørsmål? Hvis man ikke tar med i beregningen at en elbil i praksis var 50% av en IC bil så må det tas med i beregningen.
Og ja - kanskje "noen" kan ta på seg reparasjoner i fremtiden. Men akkurat nå finnes det ikke.
Sitat fra: filtvet på torsdag 20. januar 2022, klokken 09:32
Og ja - kanskje "noen" kan ta på seg reparasjoner i fremtiden. Men akkurat nå finnes det ikke.
Fremtiden kan være nærmere enn du tror:
https://www.eobd.no/om-oss/
Uten at jeg vet noe mer om disse.
Det er flere:
https://www.elbilmek.no/
og Tesla reparere vel sine batterier og bytter med defekte...
Sitat fra: filtvet på torsdag 20. januar 2022, klokken 09:32
Hvis man ikke tar med i beregningen at en elbil i praksis var 50% av en IC bil så må det tas med i beregningen.
Jeg har forsøkt å tyde hva du mener med dette, men har ikke klart det. Kan du omformulere?
Har du sett ny dokumentasjon (som ikke har blitt motbevist) på at en elbil kan være mindre miljøvennlig enn en IC bil i et livsløpsperspektiv?
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 20. januar 2022, klokken 16:21
og Tesla reparere vel sine batterier og bytter med defekte...
Ja, men det er vel dessverre rimelig kostbart fremdeles..
Sitat fra: Hansi på torsdag 20. januar 2022, klokken 22:32
Sitat fra: filtvet på torsdag 20. januar 2022, klokken 09:32
Hvis man ikke tar med i beregningen at en elbil i praksis var 50% av en IC bil så må det tas med i beregningen.
Jeg har forsøkt å tyde hva du mener med dette, men har ikke klart det. Kan du omformulere?
Jeg tror de som postet foran deg skjønte det, og ga motargumenter.
For å ta det med teskje: Dersom elbiler i snitt får mye kortere levetid enn fossilbiler fordi de blir skrotet når batteriet blir for dårlig (fordi det ikke lønner seg å bytte), så går mye av (miljø-)vinninga opp i spinninga.
Motargumentet, som automat og ingeniøren trekker frem, er at det begynner å vokse frem et marked for batterireparasjoner, med det resultat et elbilenes levetid kan forlenges.
Sitat fra: hanche på torsdag 20. januar 2022, klokken 22:44
Sitat fra: Hansi på torsdag 20. januar 2022, klokken 22:32
Sitat fra: filtvet på torsdag 20. januar 2022, klokken 09:32
Hvis man ikke tar med i beregningen at en elbil i praksis var 50% av en IC bil så må det tas med i beregningen.
Jeg har forsøkt å tyde hva du mener med dette, men har ikke klart det. Kan du omformulere?
Jeg tror de som postet foran deg skjønte det, og ga motargumenter.
For å ta det med teskje: Dersom elbiler i snitt får mye kortere levetid enn fossilbiler fordi de blir skrotet når batteriet blir for dårlig (fordi det ikke lønner seg å bytte), så går mye av (miljø-)vinninga opp i spinninga.
Motargumentet, som automat og ingeniøren trekker frem, er at det begynner å vokse frem et marked for batterireparasjoner, med det resultat et elbilenes levetid kan forlenges.
Dette er jo hensynstatt i livsløpsanalysene, hvis man er glad i å få det inn med teskje kan man jo lese de.
Tviler på at "livsløpsanalysene" tar hensyn til at en elbil i prakis varer 50% av en IC bil.
Statistikker kan brukes til alt. En tesla har stort sett ikke vart i mer enn 8 år hittil. Noen har hatt 2-3 batteribytter pga garanti allerede.
Og ja, vi nye elbileiere er nok en annen type en teslafans og de som skal redde miljøet. Vi er mest opptatt av økonomi. Kjenner flere andre som ikke tror noe som helst på at forbruk kan redde miljøet.
Sitat fra: filtvet på fredag 21. januar 2022, klokken 10:02
Tviler på at "livsløpsanalysene" tar hensyn til at en elbil i prakis varer 50% av en IC bil.
Det er vel litt tidlig å felle en slik endelig dom, eller?
Sitat fra: filtvet på fredag 21. januar 2022, klokken 10:02
Tviler på at "livsløpsanalysene" tar hensyn til at en elbil i prakis varer 50% av en IC bil.
Statistikker kan brukes til alt. En tesla har stort sett ikke vart i mer enn 8 år hittil. Noen har hatt 2-3 batteribytter pga garanti allerede.
Gjennomsnittlig kjørelengde for personbiler var i 2020 11.152km ifølge SSB.
Gjennomsnittlig antall år før vraking mot pant var i 2020 18,4 år for personbiler ifølge SSB (siden 2005 har den lensgte kjørelengden vært oppe i 13.916km, 2020 var laveste år, de siste 9 årene har den aldri vært > 13'km).
For å runde opp ift 2020 tall tar jeg da: 12.000kmX19år=228.000km
Hvor langt hadde denne Tesla gått før batteriet ga seg?
Det finnes selvfølgelig eksempler på enkeltelbiler som har byttet batteri lenge før dette, men det er mange fossilbilers motorer/girkasser/eksosanlegg osv som også blir byttet lenge før vraking.
Det som er "rart" i denne situasjonen er at en bil som kostet 450-600' ny (S60 til 450, S85 til 510' og P85 til 600'. Kilde: https://www.klikk.no/motor/bil/biltester/tesla-model-s-performance-2013-3510004), som har gått over 220'km faktisk fortsatt har bruktverdi <200'. Ingen andre biler som kostet rundt 510' nye i 2013, med over 220'km på telleren, koster over 200' på finn nå.
For å vise til et eksempel kostet denne S60 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=231290726 (billigste på finn) 450' ny og har hatt ca 65% verditap på 7-8 år og 169'km. Det er enkelt og greit markedet som verdsetter disse bilene alt for høyt ift risiko for kostbare reparasjoner. Hadde bilen kostet rundt 100' (som normalt på så gamle biler som har gått langt) hadde ikke uvitende kjøpere hatt så store forventninger. Elbil uten garanti (evt maskinskadeforsikring) er sjansespill og at de da skal være verdt mer enn alle sammenlignbare biler etter 200'km er rett og slett helt tullete.
Sitat fra: filtvet på fredag 21. januar 2022, klokken 10:02
Tviler på at "livsløpsanalysene" tar hensyn til at en elbil i prakis varer 50% av en IC bil.
Statistikker kan brukes til alt. En tesla har stort sett ikke vart i mer enn 8 år hittil. Noen har hatt 2-3 batteribytter pga garanti allerede.
Og ja, vi nye elbileiere er nok en annen type en teslafans og de som skal redde miljøet. Vi er mest opptatt av økonomi. Kjenner flere andre som ikke tror noe som helst på at forbruk kan redde miljøet.
selv om noen har fått byttet battrri 3 ganger kan man ikke regne utslipp for 3 batteripakker på den bilen. Tesla bytter batteriet i bilen, men reparerer for så å bruke i en annen bil igjen.
Sitat fra: filtvet på fredag 21. januar 2022, klokken 10:02
Tviler på at "livsløpsanalysene" tar hensyn til at en elbil i prakis varer 50% av en IC bil.
Statistikker kan brukes til alt. En tesla har stort sett ikke vart i mer enn 8 år hittil. Noen har hatt 2-3 batteribytter pga garanti allerede.
Og ja, vi nye elbileiere er nok en annen type en teslafans og de som skal redde miljøet. Vi er mest opptatt av økonomi. Kjenner flere andre som ikke tror noe som helst på at forbruk kan redde miljøet.
Mange livsløpsanalyser har jo nettopp gått ut fra kort levetid. Mange på bare 160 000 km levetid, og enkelte har i tillegg lagt til et batteribytte og likevel ender opp med lavere utslipp totalt for elbilene. Når vi nå ser at selv tidligste Leaf passerer både 200 og 300 000 km uten batteribytte så blir jo resultatet mange ganger bedre for elbilene.
Tesla har hatt få batteribytter, og de aller fleste jeg har lest om har vært pga kontaktorfeil i de første pakkene, da tok de inn pakka og satt inn en annen tilsvarende eller bedre pakke med ny kontaktor. Så sendte de pakka inn til rep og satte den inn i neste bil for å slippe at folk var uten bil i ukevis.
Det er riktig at det er få Teslaer som er eldre enn 8 år, men de holder seg bra, og mange kjøres langt, bl.a. denne Tyskeren som har nettopp passert 1.500.000km!
https://twitter.com/gem8mingen/status/1479108423685840905
Tror han også byttet pakke tidligere pga problemer, men siste pakke er muligens passert 1 mill nå, eller nærmer seg.
Engineering explained på YT gjorde en utregning der han viste at selv med amerikansk strømproduksjon så var ny elbil mer miljøvennlig en din gamle ICE etter 4 år. Det er jo kortere en garantien på biler i Norge, så problemstillingen blir dermed bare hvor mye bedre elbil er. I Norge med 90% vannkraft er det nok enda mindre tid som skal til.
Sitat fra: filtvet på fredag 21. januar 2022, klokken 10:02
Tviler på at "livsløpsanalysene" tar hensyn til at en elbil i prakis varer 50% av en IC bil.
Statistikker kan brukes til alt. En tesla har stort sett ikke vart i mer enn 8 år hittil. Noen har hatt 2-3 batteribytter pga garanti allerede.
Og ja, vi nye elbileiere er nok en annen type en teslafans og de som skal redde miljøet. Vi er mest opptatt av økonomi. Kjenner flere andre som ikke tror noe som helst på at forbruk kan redde miljøet.
Selv eier jeg en 11år gammel elbil (trilling) som har rullet 185000km uten annet en skifting av bremser. Att du har sett noen elbiler som gått til vraking sier ganske lite.
En enkel check mot elbilstatistikk viser feks at 85% av alle trillinger fortsatt er i aktiv trafikk.
Du finner dog også att de eldre blybatteri-bilerne type think i høy grad er utskrotet nå.
Istedet for å drive med synsing, kan du jo enkelt finne ut konkrete tall, eller spørre folk som klarer å søke statistikk på internet om hjelp med det?
Think har NiCd, ikkje bly.. Er vel mange NiCd-bilar på dynga og ja.
Trillingen min har gått 200 000 , og eg har både bytta batteri og reparert ombordlader uten at det var aktuelt å skrote den. Bilen går nok til rusten tar den, akkurat som dei fleste fossilbilar. Cellene frå gammelbatteriet lever vidare i forskjellige prosjekt, blant anna ein solcellebåt. Om batteriet i Teslaen dør, blir det nok også reparert eller bytta sjølv om kostnaden der blir ca. 10 gonger batteribytte på trillingen.
Dersom vi får redusert saltbruken heromkring kan kjøleskapet fort bli veteran trur eg, litt meir usikker på Teslaen der det er meir styr å mekke elektronikk sjølv?
Sitat fra: Loff på søndag 04. september 2022, klokken 22:43
Think har NiCd, ikkje bly.. Er vel mange NiCd-bilar på dynga og ja.
Trillingen min har gått 200 000 , og eg har både bytta batteri og reparert ombordlader uten at det var aktuelt å skrote den. Bilen går nok til rusten tar den, akkurat som dei fleste fossilbilar. Cellene frå gammelbatteriet lever vidare i forskjellige prosjekt, blant anna ein solcellebåt. Om batteriet i Teslaen dør, blir det nok også reparert eller bytta sjølv om kostnaden der blir ca. 10 gonger batteribytte på trillingen.
Dersom vi får redusert saltbruken heromkring kan kjøleskapet fort bli veteran trur eg, litt meir usikker på Teslaen der det er meir styr å mekke elektronikk sjølv?
Har din trilling hatt batterihaveri, eller kun fått bytte batteri på garantien grunnet mindre enn 70% kapasitet?
Leser teksten til Loff som at bytte av batteripakken er gjort etter garanti var utløpt. Det gamle batteriet er beholdt, ved garanti vil batteri trolig bli returnert, eller kassert.
Jepp, her er det ingen garanti, har aldri hatt så ny bil at eg har trengt å plages med garanti og/eller kaskoforsikring. Likar best å ordne ting uten å plages med tredjepart som skal blande seg :) For å presisere kjøpte eg batteriet på opphoggeri og bytta det sjølv, tok ca. 2,5 time. Trillingen er kjempeenkel å skru på.
Det var kjekt å få recall på vakuumpumpe til bremsene da, den gav seg 14 dagar før oppsatt time for gratis bytte..
Reparerte akkurat ombordladeren for 62 kroner i deler (og 150 i frakt av kondensatorar frå Elfa)
Batteriet mitt var ikkje komplett dødt, men det var fleire svake celler som gav effektreduksjon allerede ved 60%, progressivt verre etter kvart som ein kjørte vidare. Fann det både billigst og minst arbeid å bytte heile pakka, men kunne så klart tatt ned pakka, åpna ho, bytta dårlege celler og deretter satt ho inn att. Trur nok tidsbruken hadde blitt mykje større på det, og 9000 for ei brukt pakke klar til å plugge i var ei god investering. Det einaste eg passa på var at pakka kom frå same utgave og årsmodell (2011 i-Miev), usikker på om nyare pakke med oppdaterte celler er plug and play på gammel bil? Vil anta at nyare Citroën- eller Peugeotpakke med anna antal celler ville forvirra Mitsubishien iallfall..