Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn => Emne startet av: gmagnus på tirsdag 21. august 2012, klokken 16:07

Tittel: Riktig årsmodell
Skrevet av: gmagnustirsdag 21. august 2012, klokken 16:07
Hei!

Skal få min I-Miev i morgen!  :) Har lest litt på forumet her at en del forhandlere selger 2011 modeller som 2012. Hvordan kan jeg kontrollere at den bilen jeg får i morgen ikke er en 2011 som har stått på lager et  sted?

Andre ting jeg bør være oppermksom på/sjekke nøye?
Tittel: Sv: Riktig årsmodell
Skrevet av: hkaspenbergtirsdag 21. august 2012, klokken 16:22
Sitat fra: gmagnus på tirsdag 21. august 2012, klokken 16:07
Hei!

Skal få min I-Miev i morgen!  :) Har lest litt på forumet her at en del forhandlere selger 2011 modeller som 2012. Hvordan kan jeg kontrollere at den bilen jeg får i morgen ikke er en 2011 som har stått på lager et  sted?

Andre ting jeg bør være oppermksom på/sjekke nøye?


Det første som slår meg er radioen. De er ganske forskjellige. 2012 har en radio som er helt integrert i konsollet, 2011 noe som ser ut som - Åh, trenger vi radio? I tillegg har 2012 en fjernkontroll for å styre oppvarming/avkjøling.

;-D Hans
Tittel: Sv: Riktig årsmodell
Skrevet av: Kito76tirsdag 21. august 2012, klokken 16:44
Gratulerer. Hvilken farge valgte du? Pris?
Tittel: Sv: Riktig årsmodell
Skrevet av: tomrhtirsdag 21. august 2012, klokken 17:49
En annen forskjell er at 2011 kommer med 5 meter ladekabel med 16A "ladekladd", mens 2012 har 10 meter kabel m/10A kladd. 2012-modellen har heller ikke gps-navigasjon.
Tittel: Sv: Riktig årsmodell
Skrevet av: erik etirsdag 21. august 2012, klokken 19:05
Mitsubishi forhandlere selger IKKE 2011 mod. som 2012 mod.  Du skal glede deg når du får ny bil .  :) Gratulerer!
Tittel: Sv: Riktig årsmodell
Skrevet av: Krisonsdag 22. august 2012, klokken 07:52
2012 kommer vel med to fjernkontroller, en til dørene og en til klimaanlegget. Litt som nyere fjernsynsapparater, en til Altiboks (som jo tydeligvis ikke er alt i boks) og en til TV'en ;)
Tittel: Sv: Riktig årsmodell
Skrevet av: gmagnusonsdag 22. august 2012, klokken 11:52
Takk for tilbakemeldinger. Da skal det gå greit å sjekke ut det.

Valgte en lys sølv/grå av rent praktiske hensyn. Skitten syns minst på de og om vinteren da bilen vil bli brukt daglig er det ikke altid så greit å vaske bil...

Måtte ut med 210k inkl vinterdekk og bagasjeromstrau. Og da har jeg fått med 10 års granti på batteriene! Hadde tilbud på de andre som var lavere, men da med kun 5 års granti.

Gleder meg til jeg er ferdig på jobb i dag...  :)
Tittel: Sv: Riktig årsmodell
Skrevet av: Bjorntonsdag 22. august 2012, klokken 12:36
Peugeot selger 2011 lagerbiler fra Europa som 2012. Var visst ikke noen forskjeller i utstyr. Vet ikke om dette gjelder Citroen også, tror det. Ser ut som trillingene blir enebarn, Mitsubishi i fremtiden. Synd.
Tittel: Sv: Riktig årsmodell
Skrevet av: christianonsdag 05. september 2012, klokken 19:45
Rigtig årsmodell fremgår av Det 10ende tegnet i chassinummeret hos peugeot står en B for 2012 og en C for 2012.

http://www.autocalculator.org/VIN/Peugeot-VIN-Decoder.aspx (http://www.autocalculator.org/VIN/Peugeot-VIN-Decoder.aspx)

Se linken
Tittel: Sv: Riktig årsmodell
Skrevet av: christianonsdag 05. september 2012, klokken 20:10
B 2011 og C 2012.
Tittel: Sv: Riktig årsmodell
Skrevet av: foxyonsdag 05. september 2012, klokken 22:27
Sitat fra: gmagnus på onsdag 22. august 2012, klokken 11:52
Takk for tilbakemeldinger. Da skal det gå greit å sjekke ut det.

Valgte en lys sølv/grå av rent praktiske hensyn. Skitten syns minst på de og om vinteren da bilen vil bli brukt daglig er det ikke altid så greit å vaske bil...

Måtte ut med 210k inkl vinterdekk og bagasjeromstrau. Og da har jeg fått med 10 års granti på batteriene! Hadde tilbud på de andre som var lavere, men da med kun 5 års granti.

Gleder meg til jeg er ferdig på jobb i dag...  :)


hvordan er 10 års garanti definert da? samme kap som ved 5år eller 50% eller minst 10%? ;)
Tittel: Sv: Riktig årsmodell
Skrevet av: Bjornttorsdag 06. september 2012, klokken 10:43
Hvor mange Km er det i denne 10 års garantien ?, samme som 5 år eller dobbelte. ?
Tittel: Sv: Riktig årsmodell
Skrevet av: gmagnusmandag 10. september 2012, klokken 12:11
Har ikke kontrakten foran meg nå, men sånn ca var det:
Driftsbatteriet i 10 år inntil 70%.

Altså at batteriet kan svekkes med 30% kapasitet på 10 år. Går det mer enn det er det nytt på garantien!
Tittel: Sv: Riktig årsmodell
Skrevet av: tomrhmandag 10. september 2012, klokken 20:09
Dette er svært hyggelig lesning! For det er utrolig bra for alle oss trilling-eiere at det finnes forhandlere som tør å gi en 10-års garanti. For de har jo vanligvis solide sikkerhetsmarginer på garantiløfter, de må ha solide laboratorietester og dokumentasjon bak dette. Mao. kan faktisk alle trillingeiere forvente minst 10 års levetid for elbilen sin (for 70% batterikapasitet er fortsatt mer enn bra nok for jobbpendling i de fleste tilfeller). Jeg har i mine privatøkonomiske kalkulasjoner regnet 7 år, noe som tydeligvis er for defensivt.
Tittel: Sv: Riktig årsmodell
Skrevet av: jkirkebomandag 10. september 2012, klokken 20:22
Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 10. september 2012, klokken 20:09
Dette er svært hyggelig lesning! For det er utrolig bra for alle oss trilling-eiere at det finnes forhandlere som tør å gi en 10-års garanti. For de har jo vanligvis solide sikkerhetsmarginer på garantiløfter, de må ha solide laboratorietester og dokumentasjon bak dette. Mao. kan faktisk alle trillingeiere forvente minst 10 års levetid for elbilen sin (for 70% batterikapasitet er fortsatt mer enn bra nok for jobbpendling i de fleste tilfeller). Jeg har i mine privatøkonomiske kalkulasjoner regnet 7 år, noe som tydeligvis er for defensivt.

Tesla gir 8 års garanti på sine batterier, men Elon Musk har gitt uttrykk for at batteriene minst bør holde det dobbelte av garantitiden. Det blir 16 år...
Tittel: Sv: Riktig årsmodell
Skrevet av: Bjorntmandag 10. september 2012, klokken 23:06
Men teslas batterier er mye mere avansert enn trillingene og Leaf. Elon Musk mener Leaf sine batterier er noe primitive saker, ikke på langt nær så bra som Tesla sin batteri teknologi. Daily Tech intervjuet han i mai 2010. Det er særlig kjølesystemet til Tesla som er så bra. Ett batteri er ikke bare ett batteri.. pris kvalitet osv gjelder her også