Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn => Emne startet av: Ronnyschafer på søndag 12. desember 2021, klokken 12:14
Min Mjau 2011 modell har akkurat fått ny OBC installert og skulle på eu kontroll etterpå hos samme firma. Da får jeg beskjed om at det lyser i lampen til airbag passasjersiden. De sier det er AIRBAG ELEKTRONIKENHET TILL MITSUBISHI I-MIEV som har en permanent feil. De sier at feilkoden kommer tilbake med en gang de har slettet den. De mener også det er veldig vanskelig å bytte med brukt AIRBAG ELEKTRONIKENHET TILL MITSUBISHI I-MIEV som koster rundt 1200kr mens ny koster ca 12.000kr
Noen som vet om dette stemmer?
Har du möjligtvis utskriften av felkoden/rna?
Det kan ju självklart vara fel på själva enheten, men oftast är det kablaget under framstolarna det är fel på, eller krocksensorerna i fronten (dessa är placerade ca under framlyktorna).
Jag tror det är möjligt att byta till en brukt enhet så länge den kommer från identinsk bil och har samma delnummer.
Skal få utskriften av verkstedet i morgen 👍
De kalte deg bare en permanent feil i Kontrollenheten.
Hør også med Elbilmek som forsøker reperasjon med brukte deler framfor bytte til nye.
Sjekk pluggen under førersetet. Garantert denne som er problemet, etter bytta av obc og sannsynligvis fjernet servicebryter til batteri iforb med denne jobben. Den er lokalisert under sete...
Tusen takk for gode tips.
Pga Covid har vi ikke fått fikset bilen men skal endelig i dag reise opp og forsøke plugen under setet :-)
Håper det kun er den for da er ny (brukt) obc satt inn og bilen blir eu godkjent for nye 2 år hvis bare pæren slutter å lyse :-)
Noen som vet hvilken kabel som er til airbag? Under førerside er det 2 hvite og en gul kobling mens under passasjersetet er det kun 1 gul og 1 hvit
På de bilar jag har skruvat har airbag-kablaget alltid varit gult.
Innan du pillar på dessa kontakter se till att tändningen har varit avstängd i 10 minuter, airbagmodulen har kondensatorer som fortsatt kan vara strömsatta en viss tid efter att bilen stängsts av.
De andra kontakterna är säkert stolsvärmen och trycksensorn (så bilen vet om nån sitter i sätet).
Her er bilder av de feilkodene som ikke lar seg slette. var 3 andre som ble slettet.
Lyset på airbag lyser fortsatt. Har forsøkt plugge ut og plugge inn kontaktene under begge setene uten hell.
Dette er frustrerende da jeg har brukt en god slump penger på å bytte OBC samt Eu kontroll. Kun denne ene feilen på EU kontrollen :-(
Det andre bildet, fikk kun lagt med et bilde på forrige innlegg
Du kan testa dra ut kontakten till SRS-modulen och se om det är korrosion på pinnarna. Om kontakten är hel och fin är det nog byte av modulen som gäller:(
Den er lokalisert på gulvet under stereoen.
Om du trenger ny, og det er samme delenr, har jeg flere her: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=210608565
Noen som vet om det er vanlig at den ryker når man bytter OBC?
Den var i orden da bilen ble levert inn på verksted for byttte av OBC
Tror inte byte av OBC har inverkan på resten av elektroniken så länge allting har gjorts rätt.
Har du förresten kontrollerat säkringen till SRS?
Nei, har ikke kontrollert sikringen. Har forsøkt søke på nettet om det er en egen sikring og eventuelt hvor den sitter men fant ikke ut av det.
Noen gode råd? :) :) :)
Jag vet inte var SRS-säkringen finns placerad, men det är en säkringsbox i motorrummet, ganska långt nere på förarsidan, ca under bromsvätskebehållaren.
Sitat fra: engolf på tirsdag 25. januar 2022, klokken 19:36
På de bilar jag har skruvat har airbag-kablaget alltid varit gult.
Innan du pillar på dessa kontakter se till att tändningen har varit avstängd i 10 minuter, airbagmodulen har kondensatorer som fortsatt kan vara strömsatta en viss tid efter att bilen stängsts av.
De andra kontakterna är säkert stolsvärmen och trycksensorn (så bilen vet om nån sitter i sätet).
Hvordan løsner jeg de gule kontaktene? Klarte det fint med de hvite men får ikke de gule fra hverandre :-(
Har også lest et sted at muligens kablene trengs å smøres. Med hva og hvordan gjør man dette?
I stort sett alla strömkontakter har nån form för låsning, en knapp/tapp att trycka in/vippa ut.
Vet inte exakt hur kontakten på trillingar ser ut, men om du lossar den från själva sätet blir det kanske lättare att se låsningen.
Kontakten behöver inte smörjas, men om det är oxidering på pinnarna kan den göras rent med t ex elektronikspray.
Fikk endelig bilen hjem. Har fått av de gule koblingene men de ser helt fine ut.
Noen som vet om airbag styringsenheten er vanskelig å komme til?
Er det noe man kan bytte selv?
Tusen takk for alle gode innspill :-)
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]