Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => KIA => Emne startet av: bmw2002 på torsdag 11. november 2021, klokken 22:03
Kia kommer med en langt større bil, 7 seter ifølge rykter:
https://www.elbil24.no/nyheter/kia-snart-klare-med-stor-elektrisk-suv/74594765
Hva synes folk?
Er ikke KIA "låst" til partall og Ioniq til oddetall?
Jamfør video jeg så om kommende modeller, blir vel Ioniq9 en stor SUV, Ioniq7 en i størrelse med Santa Fe...
https://www.youtube.com/watch?v=f20AUPEK-TI&list=TLPQMDkxMTIwMjE3UNtdpBn1-Q&index=1 (https://www.youtube.com/watch?v=f20AUPEK-TI&list=TLPQMDkxMTIwMjE3UNtdpBn1-Q&index=1)
Synes Ioniq-versjonene så bedre ut, men det er MPV som frister meg litt...
EV9 er 493 cm lang, 205,5 cm bred og 179 cm høy. Den har en akselavstand på 310 cm, og bildene antyder en bakkeklaring som åpner muligheter for en tur i det fri. Kia har ennå ikke sluppet informasjon om hengervekt eller bagasjeplass. Men den vil ha over 50 mil rekkevidde og gjøre 0–100 km/t på under 5 sekunder, sier Lagaard.
https://www.motor.no/bil/kia-forbereder-el-suv-en-ev9-med-50-mil-rekkevidde/221463
Teslabjørn sjekker ut prototypen: https://www.youtube.com/watch?v=lJ-xgsxXK0w
Bakkeklaring på prototypen er 33 cm ???
Spionbilder av EV9 viser en bil nedtonet fra konseptutgave:
https://www.carscoops.com/2022/08/heres-our-best-look-yet-at-the-2024-kia-ev9-electric-large-suv/
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Synes det ser ganske bra ut. Alternativ til Rivian R1S?
Nærmer seg vel lansering nå, skal den ikke lanseres 15. mars?
Mest spennende er vel batteristørrelse og pris?
Mer informasjon kommer 14.mars står det på Kia.no.
Denne følger jeg spent med på, frykter den vil bli dyr... Selger jeg har pratet med "fryktet" de første bilene som ble tilgjengelige ville havne på 800+.
EV6 i GT-versjon koster 600, så da forventer jeg 7-800 her
Fikk ikke så mye nytt i går, men ny dato for lansering og bilder uten kamuflasje! Jeg syns den ser veldig bra ut!
https://www.kia.com/no/modeller/nye-ev9/nye-ev9/ (https://www.kia.com/no/modeller/nye-ev9/nye-ev9/)
Verdenspremiere blir 28. mars kl. 23.00!
Ligger videoer ute på YouTube med gjennomgang av bilen, f.eks.:
https://www.youtube.com/watch?v=eF2b8SkCBto
Sitat fra: Polestar på onsdag 15. mars 2023, klokken 09:50
Ligger videoer ute på YouTube med gjennomgang av bilen, f.eks.:
https://www.youtube.com/watch?v=eF2b8SkCBto
Sweet! Det lukter bestilling om det ikke blir helt hinsides priser!
Sitat fra: suverin på onsdag 15. mars 2023, klokken 09:58
Sitat fra: Polestar på onsdag 15. mars 2023, klokken 09:50
Ligger videoer ute på YouTube med gjennomgang av bilen, f.eks.:
https://www.youtube.com/watch?v=eF2b8SkCBto
Sweet! Det lukter bestilling om det ikke blir helt hinsides priser!
Agreed. Første ting jeg er skeptisk til er evt batteripakke som norsk media sålangt har antatt blir 77kwh. Det er jo altfor lite for en så stor bil, det kan bli litt knapt på de verste vinterdagene - de dagene man absolutt ikke vil stå i ladekø. Så hvis det blir 77 kwh, så hopper jeg nok over denne. Fortjener 90kwh eller mer. Og de har jo sagt at rekkevidden skal bli over 500 km, da må det være noe i den duren med mindre det er for bakhjulsdriftversjonen
Sitat fra: Chimp på onsdag 15. mars 2023, klokken 12:42
Sitat fra: suverin på onsdag 15. mars 2023, klokken 09:58
Sitat fra: Polestar på onsdag 15. mars 2023, klokken 09:50
Ligger videoer ute på YouTube med gjennomgang av bilen, f.eks.:
https://www.youtube.com/watch?v=eF2b8SkCBto (https://www.youtube.com/watch?v=eF2b8SkCBto)
Sweet! Det lukter bestilling om det ikke blir helt hinsides priser!
Agreed. Første ting jeg er skeptisk til er evt batteripakke som norsk media sålangt har antatt blir 77kwh. Det er jo altfor lite for en så stor bil, det kan bli litt knapt på de verste vinterdagene - de dagene man absolutt ikke vil stå i ladekø. Så hvis det blir 77 kwh, så hopper jeg nok over denne. Fortjener 90kwh eller mer. Og de har jo sagt at rekkevidden skal bli over 500 km, da må det være noe i den duren med mindre det er for bakhjulsdriftversjonen
Minner godt om en Kia Sorento, men der de har tatt bakerste glasset og vippet det horisontalt, så det skråner opp i stedet for ned.
Men det snakkes om opptil eller over 600 km rekkevidde, og det ville de nok fått til på en Kona med 77 kWh tilgjengelig. Ikke på en så stor bil, tror jeg. 90-100 kWh tipper jeg det blir om de skal klare rekkevidden.
"Tidligere har det blitt spekulert i at bilen vil få en maksimal rekkevidde på 600 kilometer. Ut fra størrelse og aerodynamikk, vil nok det kreve en anselig batteripakke."
https://www.tv2.no/broom/offisiell-en-av-de-mest-spesielle-nybilene-pa-lenge/15580529/ (https://www.tv2.no/broom/offisiell-en-av-de-mest-spesielle-nybilene-pa-lenge/15580529/)
Sitat fra: Chimp på mandag 13. mars 2023, klokken 14:39
EV6 i GT-versjon koster 600, så da forventer jeg 7-800 her
Kia Sorrento Exclusive koster 800.000. Har ikke tro på at EV9 blir noe særlig billigere enn dette. Den blir dyr, spørsmålet er bare om den blir for dyr.
Snurresetet er kult, knappene på rattet ser digge ut.
Ser noen av disse videoene nevner en startpris rundt £60k ("entry level") opptil £85k (top end models). Så blir vel 800k++ i norske penger for 4wd og største batteri ja.
541 WLTP rekkevidde med 2WD og 19 tommers felger.
Blir nok under 500 med 4WD og 21 tommere da.
https://www.elbil24.no/nyheter/avlsorer-detaljer-na-vet-vi-rekkevidden-pa-det-nye-flaggskipet/78882489
Blir nok 500 eller rett under. Hvis den prises til 800 i det tilfellet, tror jeg den priser seg ut?
Sitat fra: Chimp på torsdag 30. mars 2023, klokken 11:32Blir nok 500 eller rett under. Hvis den prises til 800 i det tilfellet, tror jeg den priser seg ut?
nja når polestar tar 800k for ps3 så kan nok kia ta det samme for ev9.
Sitat fra: Chimp på torsdag 30. mars 2023, klokken 11:32Blir nok 500 eller rett under. Hvis den prises til 800 i det tilfellet, tror jeg den priser seg ut?
Med tanke på hva dagens Sorrento koster tror jeg det er helt usannsynlig at denne kommer til å koste noe i nærheten av 500.000. Tror riktig nok ikke det blir dyrere enn Sorrento (noe den ikke kan bli). Tipper 700.000-800.000. EV6 starter på 490.000 til sammenligning.
Autogeüel har en ny video om EV9:
Sitat fra: Vix på tirsdag 30. mai 2023, klokken 06:51Autogeüel har en ny video om EV9:
Vix :+1: Takker for linken. Den ser bare så tøff ut. Herlig bil for de som har store plassbehov. Legger ved noen bilder fra videoen under.
Bra størrelse på bagasjerommet.
115 cm dyp, 135 cm bred
Sitat fra: daktari på torsdag 01. juni 2023, klokken 22:28Bra størrelse på bagasjerommet.
115 cm dyp, 135 cm bred
Hvis det er minimums tall er det veldig bra. 135cm bredde er mye.
Sitat fra: turfsurf på fredag 02. juni 2023, klokken 05:29Sitat fra: daktari på torsdag 01. juni 2023, klokken 22:28Bra størrelse på bagasjerommet.
115 cm dyp, 135 cm bred
Hvis det er minimums tall er det veldig bra. 135cm bredde er mye.
Så slik ut i videoen, unntatt hjulkassene.
Sitat fra: daktari på fredag 02. juni 2023, klokken 07:31Så slik ut i videoen, unntatt hjulkassene.
OK, så da er det ikke minimum da. Hjulkassene teller jo.
Sitat fra: turfsurf på fredag 02. juni 2023, klokken 07:44Sitat fra: daktari på fredag 02. juni 2023, klokken 07:31Så slik ut i videoen, unntatt hjulkassene.
OK, så da er det ikke minimum da. Hjulkassene teller jo.
men hjulkassene går ikke helt opp på denne, så fortsatt ganske interessant.
Han målte ikke mellom hjulkassene.
Tror prisen starter på 750 som er 50% over EV6. Må nok ut med 900 for en EV6 GT-line med vinterdekk og hengerfeste.
Priser og bestiling åpner i sommer ifølge forhandler.
På tide å få eget forum for denne bilen snart?
Ser prisen blir billigere enn jeg først trodde.
Topp utstyrt GT-line kan bestilles for 869 000 i Sverige, bør vel havne noen under 800 000 i Norge da.
Den virker mer romslig enn EX90. Thomas sammenlikner litt mellom EX90 og EV9 i videoen her:
https://www.youtube.com/watch?v=4ZiSgaOZBIk
Virker som EV9 har mer praktiske løsninger også.
Fra 899.000,-
Da blir det ikke aktuelt her, før den er tre-fire-fem år gammel :)
Hmm. Det spørs hva "fra" betyr. 900k er bare 160k mindre enn Model X, som er mye raskere og har lengre rekkevidde og "alt" utstyr inkludert. Hvis EV9 er godt utstyrt til den prisen kan det jo tenkes at noen kjøper den. Det virker jo absolutt som en bra bil. Skulle gjerne hatt en selv.
Lanseringsutgaven GT-Line med AWD starter på 899.900 kroner, da som sjuseter. Med seks separate seter er prisen 919.900 kroner.
Vet ikke om fullstendig prisliste er ute ennå. Hva man eventuelt må ut med i tillegg til vinterhjul.
Nærmere Volvo EX90 i pris enn det jeg hadde gjettet.
Står litt mer her:
https://www.motor.no/bil/dette-er-prisen-pa-kia-ev9/256444
"En temmelig fullspekket sjuseter kommer på cirka 930.000 med vinterhjul. En helt fullspekket seksseter passerer millionen."
Andre tillegg
Øvrige tillegg som dytter prisen opp mot millionen: Seksseter som er vendbare på andre rad, panoramatak, hengerfeste og annen lakkfarge enn grå metallic.
Altfor dyrt i dagens marked.
Ajaj, her har de bommet på prisingen. Lykke til med å få solgt denne til disse prisene. Bruksmessig super bil, men Kia til 1 million er å legge seg i feil markedssegment etter min mening. Håper allikevel det er en del som kjøper slik at de kan ta verditapet og selge til meg om 3 år 8)
Da ble valget enkelt her. Beholder min EX90 bestilling.
Sitat fra: AJ82 på mandag 18. september 2023, klokken 19:16Da ble valget enkelt her. Beholder min EX90 bestilling.
Samme her.
Sitat fra: daktari på mandag 18. september 2023, klokken 21:56Sitat fra: AJ82 på mandag 18. september 2023, klokken 19:16Da ble valget enkelt her. Beholder min EX90 bestilling.
Samme her.
Er nok mange Volvo-selgere som pustet lettet ut i dag :D
EX90 kommer vel på ca 100k mere, og er tregere men litt bedre rekkevidde?
Sitat fra: batterimannen på mandag 18. september 2023, klokken 22:18Sitat fra: daktari på mandag 18. september 2023, klokken 21:56Sitat fra: AJ82 på mandag 18. september 2023, klokken 19:16Da ble valget enkelt her. Beholder min EX90 bestilling.
Samme her.
Er nok mange Volvo-selgere som pustet lettet ut i dag :D
Har gratis kansellering! Med dagens kostnadsbilde sannsynlig at det blir aktuelt.
Ser billigste EV6 med AWD og største batteri ligger ca 100k under EV6 gt-line.
Kommer nok en Active med "nok" utstyr til rimeligere pris etterhvert.
Sitat fra: suverin på tirsdag 19. september 2023, klokken 06:49Ser billigste EV6 med AWD og største batteri ligger ca 100k under EV6 gt-line.
Kommer nok en Active med "nok" utstyr til rimeligere pris etterhvert.
100K opp til GT... ;)
Men Exclusive LR AWD (ikke GT-Line) ligger på nesten 600 K, og GT-Line er ca 650 K, så spørs om det kommer noe mere mellom de.
Billigste AWD er Active i SR til 525 Kr, så kommer LR til 561 K. Så kommer altså LR Exclusive til knappe 600 K.
Så jeg tror egentlig ikke det kommer noen "Active" for å presse seg i mellom her. Er jo ikke slik at du har så mange valg for å gjøre bilene mer personlig på vei inn til forhandler og ut til kunde.
Utstyrspakkene er ikke kompliserte som på de tyske bilene, men har en forholdsvis grei pris for det som ligger i hver pakke/utstyrsversjon.
Skal du ha det mer individuelt, så blir det stort sett ettermarkedet, som ikke er så veldig stort her i Norge, så mam må basere seg i stor grad på egenimport.
Litt mer priser
Panoramatak 19 900,-
Metallic Lakk 8 900,-
Pebble Gray Lakk 0,-
Sitat fra: RJK på tirsdag 19. september 2023, klokken 08:00100K opp til GT... ;)
Men Exclusive LR AWD (ikke GT-Line) ligger på nesten 600 K, og GT-Line er ca 650 K, så spørs om det kommer noe mere mellom de.
Billigste AWD er Active i SR til 525 Kr, så kommer LR til 561 K. Så kommer altså LR Exclusive til knappe 600 K.
Så jeg tror egentlig ikke det kommer noen "Active" for å presse seg i mellom her. Er jo ikke slik at du har så mange valg for å gjøre bilene mer personlig på vei inn til forhandler og ut til kunde.
Utstyrspakkene er ikke kompliserte som på de tyske bilene, men har en forholdsvis grei pris for det som ligger i hver pakke/utstyrsversjon.
Skal du ha det mer individuelt, så blir det stort sett ettermarkedet, som ikke er så veldig stort her i Norge, så mam må basere seg i stor grad på egenimport.
Niro, Soul, Ev6, Sorento, Sportage har alle en Active, noen har også en Comfort som er enda rimeligere.. Så jeg krysser fingre og lever i håpet om en EV9 Active med mulighet for største batteri og syv seter :)
Bildet viser Ev6- utvalget..
Sitat fra: suverin på tirsdag 19. september 2023, klokken 08:36Sitat fra: RJK på tirsdag 19. september 2023, klokken 08:00100K opp til GT... ;)
Men Exclusive LR AWD (ikke GT-Line) ligger på nesten 600 K, og GT-Line er ca 650 K, så spørs om det kommer noe mere mellom de.
Billigste AWD er Active i SR til 525 Kr, så kommer LR til 561 K. Så kommer altså LR Exclusive til knappe 600 K.
Så jeg tror egentlig ikke det kommer noen "Active" for å presse seg i mellom her. Er jo ikke slik at du har så mange valg for å gjøre bilene mer personlig på vei inn til forhandler og ut til kunde.
Utstyrspakkene er ikke kompliserte som på de tyske bilene, men har en forholdsvis grei pris for det som ligger i hver pakke/utstyrsversjon.
Skal du ha det mer individuelt, så blir det stort sett ettermarkedet, som ikke er så veldig stort her i Norge, så mam må basere seg i stor grad på egenimport.
Niro, Soul, Ev6, Sorento, Sportage har alle en Active, noen har også en Comfort som er enda rimeligere.. Så jeg krysser fingre for en EV9 Active med mulighet for største batteri og syv seter :)
Bildet viser Ev6- utvalget..
Der glemte du gulmerking på Exclusive LR AWD, som altså ligger til 597 K. ;)
Ja, det kan godt hende EV9 trenger noen flere modellvarianter, men greit å avvente litt hva som kommer etter intro-modellen. Den er jo en variant som "skal" være litt dyrere, så da kommer det helt sikkert noen versjoner under, som er mer spiselig prismessig!
Ser ut til at GT line launch ed ligger rundt 70k under i Tyskland hensyntatt mva og vektavgift, så BOS har et godt påslag som vanlig
Sitat fra: ProsjektX på tirsdag 19. september 2023, klokken 08:47Ser ut til at GT line launch ed ligger rundt 70k under i Tyskland hensyntatt mva og vektavgift, så BOS har et godt påslag som vanlig
Kan være at "norsk versjon" har noe mere standardutstyr som f.eks. varmepumpe. Men de er vel kjent for å ta seg godt betalt! ;)
Sitat fra: batterimannen på tirsdag 19. september 2023, klokken 08:29Litt mer priser
Panoramatak 19 900,-
Metallic Lakk 8 900,-
Pebble Gray Lakk 0,-
VINTERHJUL
Komplette vinterhjul med NOKIAN dekk:
20" Piggfritt - med TPMS (Bicolour) 46 910
20" Pigg - med TPMS (Bicolour) 49 825
20" Piggfritt - med TPMS (Grafitt) 46 144
20" Pigg - med TPMS (Grafitt) 49 059
Oi, denne skal bli tungsolgt! Veldig liten avstand opp til Volvo EX-90 f.eks. her.. For de som virkelig trenger plassen, kommer det jo også en lengre ID Buzz med AWD. For de som egentlig ikke trenger plassen, er alt fra Audi Q6 til Polestar 3 konkurrenter - som faktisk kan komme til å koste mindre. Eller Xpeng G9.. for å nevne noen.
NIO ES8 er et annet alternativ med 6- eller 7 seter. Eller hva med BYD Tang? 5990/mnd uten innskudd pt. Det kommer vel en facelift av begge disse før EV9 blir levert? Kanskje til og med bruktprisene på EQS SUV har begynt å komme ned. Før eller siden bikker vel den under en mill. også..
Kunne man fått EV9 med 6 seter og ALT utstyr, inkl. vinterhjul og kampanjerente til 899.000 ferdig på veien, så kanskje.. mest sannsynlig må de under 800.000 for å få ordentlig suksess.
Sitat fra: turfsurf på mandag 18. september 2023, klokken 22:24EX90 kommer vel på ca 100k mere, og er tregere men litt bedre rekkevidde?
Prisforskjellen er mindre. Utstyr som hengerfeste, vinterdekk, panoramatak (glasstak), ++ minsker forskjellen til ca 50k. (Sammenliknet med fullutstyrt EX90 Ultra)
For 50k kan Volvo skilte med luftfjæring, B&W anlegg (garantert bedre enn hva Kia kommer med), dobble sidevinduer, 80km ekstra rekkevidde. Service fra Volvo har av egen erfaring vært meget god, noe ikke alle Kia eiere jeg kjenne kan si det samme.
Kia'n er noe kjappere 0-100, men det er strengt tatt ikke veldig viktig for mange som skal ha denne type bil.
Sitat fra: hovik på tirsdag 19. september 2023, klokken 12:52Sitat fra: turfsurf på mandag 18. september 2023, klokken 22:24EX90 kommer vel på ca 100k mere, og er tregere men litt bedre rekkevidde?
Prisforskjellen er mindre. Utstyr som hengerfeste, vinterdekk, panoramatak (glasstak), ++ minsker forskjellen til ca 50k. (Sammenliknet med fullutstyrt EX90 Ultra)
For 50k kan Volvo skilte med luftfjæring, B&W anlegg (garantert bedre enn hva Kia kommer med), dobble sidevinduer, 80km ekstra rekkevidde. Service fra Volvo har av egen erfaring vært meget god, noe ikke alle Kia eiere jeg kjenne kan si det samme.
Kia'n er noe kjappere 0-100, men det er strengt tatt ikke veldig viktig for mange som skal ha denne type bil.
EX90 Ultra kommer IKKE med hengerfeste eller B&W som standard, men er tillegg på hhv 11 920 (hengerfeste) og 25 520 (B&W). Pilotpakken er 19 920 i tillegg. Performance-versjonen er 50 K i tillegg.
991 800 er det uten disse tilleggene, men i Platinum grey metallic og med Nordico Charcoal interiør. Og 21" felger. Med størst motor og felger og alt snacks utenom helårsdekk, kommer jeg til 1 150 500.
Kiaen er større, raskere, den har og doble glass i alle sidevinduer om jeg har lest rett, og pilotpakken er vel inkludert i den konfigurasjonen de har satt opp i første versjonen.
Den kommer og med Bose-anlegg har jeg sett (kanskje ikke det samme), men den har ventilerte seter (varme og kjøling) med skinninteriør i denne versjonen som betyr noe for endel.
Ifølge motor vil altså en "full pakke" med panoramatak, hengerfeste, vinterhjul og annet snacks komme på underkant av millionen. Fremdeles heftig dyrt for en Kia, men slik jeg oppfatter det, så må du altså minst 150 K over prisen til den heftigst utstyrte pakken til Kia.
Denne blir seigsolgt...
Eneste kan kanskje være Taxi-sjåfører som er lei av Tesla X eller ymse kina-merker, eller ihugga kia-fans med noen ekstra behov for flere seter.
Sitat fra: Radial på tirsdag 19. september 2023, klokken 15:35Denne blir seigsolgt...
Eneste kan kanskje være Taxi-sjåfører som er lei av Tesla X eller ymse kina-merker, eller ihugga kia-fans med noen ekstra behov for flere seter.
Den har jo støtte for 100 kg taklast og 2,5 tonn henger, så vil nok falle godt i smak for endel som ikke helt vet om de tør (eller ikke har råd til) å kjøpe en Land Rover/Range Rover...
Kan jo da ha taktelt OG batwing-markise på taket, og en grei "fritidshenger" med eget taktelt.
8)
Sant, er jo ett litt vel lukseriøst alternativ til Landcriuser-entusiaster etc om understellet kan understøtte litt offroad bruk.
Men jeg betviler Kia har offroad gener i denne🙈😂
Er jo begrenset hvor mye i skog og utmark man kan kjøre. En hyttevei blir fort største utfordringen, så det går nok greit.
Det eneste er jo at bilen ikke tillater like lett at man kommer med skrønehistorier, da alle ser at dette ikke er bilen for urørt terreng. ;)
Siden det først er snakk om skog og utmark, så har Kia EV9 bakkeklaring på 17,7 cm og Volvo EX90 20,8 cm.
Sånn jeg ser det er fordelen fra Kia sin side at den har større innvendig plass. Både på andre seterad, men spesielt på tredje. Ser at høyde opp til tal er bedre, fra gulv opp til setet virker høyere og de som har testet begge sier at beinplassen er bedre. Selv synes jeg også at EV9 ser bedre ut. Var bare ikke helt forberedt på prisen. Trodde den kom til å ligge 100 000+ under det den endte på.
Edit: glemte å legge til at jeg liker fysiske knapper som på EV9 (selv om jeg er under 40...).
Verditapet for første eier blir trolig verre enn for Volvo kundene.
Og det er her hunden ligger begravet. At bilen er bra betyr lite når lommeboka får en ekstra smell ved å velge Kia.
Tror som flere her at den blir tungsolgt.svært tungsolgt...
Akademikerne+ har avtale om rabatter på Kia. 13% på bensin, ned til 6% på elbiler men 4% på Soul. De har noe å gå på.
Sitat fra: daktari på onsdag 20. september 2023, klokken 08:27Akademikerne+ har avtale om rabatter på Kia. 13% på bensin, ned til 6% på elbiler men 4% på Soul. De har noe å gå på.
Sannsynligvis blir EV9 unntatt rabatt i starten? Så kommer den når de aller ivrigste har fått bestilt eller utlevert biler. Det har ihvertfall vært sånn tidligere.
Litt på siden, men ser Model X nå koster fra 75.000 USD i USA. https://youtu.be/EHl2AmEGPNU?si=GVcM9m--8WlgiJk2
Ca. 800.000 NOK altså! Det er riktig nok som 5-seter, men for øyeblikket er valgfri lakk inkludert i prisen. Det samme er som kjent også alt utstyret du trenger. Også hengerfeste, men antakelig ikke vinterhjul.
I Norge koster Model X fra 1.105' med vinterhjul. 1.150' som 7-seter og 1.188' som 6-seter.. Da er bilen uaktuell for de fleste, vil jeg tro.
Her må jo Kia gi prissetterne sine sparken. Hvorfor har de lesset på med alt av meningsløst utstyr på denne og utelatt hengerfeste? Dette er jo en bil som i all hovedsak treffer den delen av markedet der kjøper vil ha mer enn 5 seter og særdeles få av disse er i millionbilmarkedet. Trenger man ikke mer enn 5 seter er det jo meningsløst å i det heletatt vurdere EV9 når man ser på utvalget i markedet.
Hadde KiA priset denne med «riktig utstyr» til rundt 500' hadde de truffet en del av markedet som nesten ikke har konkurranse (gitt at Id.Buzz har kun 5 seter) og solgt i bøtter og spann.
Sitat fra: Elbilbjorn på torsdag 21. september 2023, klokken 09:53Hadde KiA priset denne med «riktig utstyr» til rundt 500' hadde de truffet en del av markedet som nesten ikke har konkurranse (gitt at Id.Buzz har kun 5 seter) og solgt i bøtter og spann.
Det er vel snakk om at det kommer en EV7, som sikkert vil være mer i 500k klassen.
Sitat fra: Elbilbjorn på torsdag 21. september 2023, klokken 09:53Her må jo Kia gi prissetterne sine sparken. Hvorfor har de lesset på med alt av meningsløst utstyr på denne og utelatt hengerfeste? Dette er jo en bil som i all hovedsak treffer den delen av markedet der kjøper vil ha mer enn 5 seter og særdeles få av disse er i millionbilmarkedet. Trenger man ikke mer enn 5 seter er det jo meningsløst å i det heletatt vurdere EV9 når man ser på utvalget i markedet.
Hadde KiA priset denne med «riktig utstyr» til rundt 500' hadde de truffet en del av markedet som nesten ikke har konkurranse (gitt at Id.Buzz har kun 5 seter) og solgt i bøtter og spann.
Tilhengerkrok er nok et veldig enkelt produkt å ha som tillegg. Gir god DB, og det gir jobb til verksted/klargjørere. Og de som skal ha krok, de SKAL ha krok selv om det er kraftig overpriset.
For noen år siden kostet krok fra 2500-5000,- ferdig montert, mens man nå betaler fra 8 K (eks mva) til fort 20-25 K for motorisert, svingbart og skjult krok. Jeg tenker tilleggskosten er langt mindre enn merprisen.
Så har du jo endel som absolutt ikke vil ha krok. De trenger ikke tenke mer på dette, men kan overlate kostnaden til neste kjøper, om behovet er der.
Bare for å ha klarlagt det, jeg hadde gjerne sett at det kom som standard, eller i det minste til langt mer edruelig kostnad. Men jeg ser hvorfor de velger å holde det utenom. Annet tilleggsutstyr er det fort så kostnadsmessig å gjøre noe med, så da er det langt billigere å få det inn i bilen under produksjon.
Igjen, om man er ute etter EV9 så er det bare å handle i Sverige til rundt 120k rabatt eller i Tyskland til rundt 70k. Finnes ingen grunner til å støtte BOS her med ågerpriser, som vanlig... Ellers kommer ioniq 7 snart også og kan være interessant om hyundai er mer edruelige med prisingen.
Noen som vet hvordan EX90 og EV9 ligger i forhold til hverandre når det kommer til nyttelast? Bør være tillatt med en god del vekt, siden det er 7-setere.
Sitat fra: batterimannen på lørdag 23. september 2023, klokken 10:38Noen som vet hvordan EX90 og EV9 ligger i forhold til hverandre når det kommer til nyttelast? Bør være tillatt med en god del vekt, siden det er 7-setere.
Finner dette om KIA EV):
"Bilens egenvekt varierer ut fra utstyrsnivå, og er oppgitt til 2.426-2.569 kilo – maksimal totalvekt er også variabel, fra 3.070-3.240 kilo. Det bør gi en god del over 600 kilo til folk og bagasje i Kia EV9."
https://bil24.no/vi-har-sjekket-ut-kia-ev9/ (https://bil24.no/vi-har-sjekket-ut-kia-ev9/)
Dette finner jeg om EX90 fra Volvos egne sider:
"Vekt (Egenvekt med fører), Twin Motor: 2811 kg
Vekt (Tillatt totalvekt), Twin Motor: 3390 kg
Vekt (Egenvekt med fører), Twin Motor Performance: 2811 kg
Vekt (Tillatt totalvekt), Twin Motor Performance: 3390 kg"
https://www.volvocars.com/no/cars/ex90-electric/specifications/ (https://www.volvocars.com/no/cars/ex90-electric/specifications/)
Det skulle dermed bety 579 kg i egenvekt.
Med 6 passasjerer á 75 kg, er vi oppe i 450 kg. så i snitt kan sjåfør og passasjerer pakke med seg i underkant av 18,43 kg hver i EX90.
Om jeg forutsetter at den tyngste KIA-utgaven får den høyeste totalvekte, og den letteste får den minste totalvekten, vil det si hhv. 671 for tyngste utgave og 644 kg for den letteste. Det vil da gi 31,57 og 27,71 kg per person i KIA'ene. Det høres ut som KIA er klar vinner i øvelsen nyttelast.
Sitat fra: ProsjektX på fredag 22. september 2023, klokken 10:52Igjen, om man er ute etter EV9 så er det bare å handle i Sverige til rundt 120k rabatt eller i Tyskland til rundt 70k. Finnes ingen grunner til å støtte BOS her med ågerpriser, som vanlig... Ellers kommer ioniq 7 snart også og kan være interessant om hyundai er mer edruelige med prisingen.
Hva jeg har forstått så har Kia i Sverige og eventuelt andre land fått forbud mot å selge biler på eksport til Norge for at Kia skal kunne flå norske kjøpere. Ellers hadde det jo vært veldig enkelt å kjøpe bilen i Sverige hvor prisen er mer riktig satt.
Jeg forstår ingenting av prissettingen her. I USA er denne priset fra 55k, ikke så mye mer enn Model Y. Så ca 580 000 kr + ca 50 000 i avgifter.
Prisen skulle altså vært fra 633 000 kr!?
Sitat fra: Torpedo Ted på søndag 01. oktober 2023, klokken 16:48Jeg forstår ingenting av prissettingen her. I USA er denne priset fra 55k, ikke så mye mer enn Model Y. Så ca 580 000 kr + ca 50 000 i avgifter.
Prisen skulle altså vært fra 633 000 kr!?
Ja, den fins med flere batterier, med to- eller firehjulsdrift og i flere utstyrsnivå. I Norge er det kun stort batteri, firehjulsdrift og godt utstyrt som importeres.
Denne blir nok tungsolgt ja. Du skal være ganske ihuga KIA fan for å velge denne over en EX90, eller for å betale en million for en KIA generelt. Ser jo også litt gammeldags og boksete ut, tviler på at rekkevidde på motorvei blir særlig bra når den har formen til en starcraft, men vi får se.
Fra Kia-importør Bertel O. Steen får vi opplyst at de nye modellene blir tilgjengelige etter jul i Norge, med levering før sommeren.
Det er foreløpig bare den såkalte GT line-utstyrspakken som selges i Norge, der bilen starter på ganske nøyaktig 900.000 kroner. I Sverige koster samme modell 870.000 svenske kroner, eller da 883.000 kroner med dagens kurs.
Innstegsmodellen av EV9 får en prislapp på 807.900 kroner i Sverige, som da er drøye 60.000 kroner rimeligere enn GT-line-utgaven. EV9 Plus havner midt i mellom og koster 838.000 svenske kroner. Da får man blant annet 360-kamera, massasje i førersetet, seter i vegansk lær og automatisk bremsing ved rygging.
Ting som er eksklusivt for topputgaven er blant annet LED Matrix-kjørelys, head-up display, fjernstyrt parkeringsassistanse og nøkkelfri kjøring.
Sitat fra: batterimannen på tirsdag 19. desember 2023, klokken 20:38Det er foreløpig bare den såkalte GT line-utstyrspakken som selges i Norge, der bilen starter på ganske nøyaktig 900.000 kroner. I Sverige koster samme modell 870.000 svenske kroner, eller da 883.000 kroner med dagens kurs.
Den svenske prisen er inkludert svensk mva på hele beløpet. BOS har altså et mye høyere påslag enn hva prisforskjellen ved første øyekast tilsier.
https://www.elbil24.no/nyheter/kia-ev9-far-lavere-pris/80720263
Den firehjulsdrevne versjonen er en EV9 Exclusive AWD med 7 seter, altså tilnærmet lik betegnelse som toppmodellen, men uten GT-Line i betegnelsen. Motoriseringen er den samme - 384 hestekrefter - men den har noe mindre utstyr, som igjen gir en lavere pris. Oppgitt pris for denne er satt til 799.000 kroner, altså 100.000 kroner ned fra toppmodellen.
Den nye utgaven med ren bakhjulsdrift er også en EV9 Exclusive 7-seter, der den ene motoren yter en effekt på 203 hestekrefter fra et dreiemoment på 350 Newtonmeter. Også denne mangler utstyret som følger en GT-Line... Prisen for denne er satt til 739.900 kroner.
Sitat fra: batterimannen på lørdag 23. desember 2023, klokken 23:01https://www.elbil24.no/nyheter/kia-ev9-far-lavere-pris/80720263
Den firehjulsdrevne versjonen er en EV9 Exclusive AWD med 7 seter, altså tilnærmet lik betegnelse som toppmodellen, men uten GT-Line i betegnelsen. Motoriseringen er den samme - 384 hestekrefter - men den har noe mindre utstyr, som igjen gir en lavere pris. Oppgitt pris for denne er satt til 799.000 kroner, altså 100.000 kroner ned fra toppmodellen.
Den nye utgaven med ren bakhjulsdrift er også en EV9 Exclusive 7-seter, der den ene motoren yter en effekt på 203 hestekrefter fra et dreiemoment på 350 Newtonmeter. Også denne mangler utstyret som følger en GT-Line... Prisen for denne er satt til 739.900 kroner.d
Fint at de tilbyr en billigere versjon :+1: i denne dyrtid på en helt konge bil.
800k, tja... Er jo mye billigere enn Model X, og mye mer plass enn i iX, og kan leveres lenge før PS3/eX90.
Og ikke er den "kinesisk", har 7års "garanti" + 2500kg på kroken.
Er det også vinterdekk med til 800k, kan det jo være en grei deal. Men hadde heller sett denne ned mot 700 blank, og en rwd rett under 600 feks.
Er vel 46 000 - 50 000 for vinterdekk (20"). Kan hende de kommer med en kampanje hvor de er inkludert, men vil ikke tro det.
Tilbehørsprisliste EV9 - NTB Kommunikasjon https://kommunikasjon.ntb.no/files/17847239/18033920/35672/no
Sitat fra: batterimannen på torsdag 28. desember 2023, klokken 22:58Tilbehørsprisliste EV9 - NTB Kommunikasjon https://kommunikasjon.ntb.no/files/17847239/18033920/35672/no
32k for hengerfeste, yikes. Og vinterhjul bør man enten få rabatt på eller kjøpe tredjepart.
Er det noen som vurderer AWD GT Line om prisen er tilsvarende Sverige/tyskland?
Nå har EV9 akkurat stukket av med en prestisjetung pris. Under New York International Auto Show som pågår akkurat nå, har den blitt kåret til Årets bil i verden.
https://www.tv2.no/broom/karet-til-arets-bil-i-verden/16570882/
Fint med awards, men det har ikke nødvendigvis noe særlig nytte sånn egentlig.
Fiat hadde vel årets bil i 2020 eller noe, men solgte ikke en sjiit🤔
Sitat fra: Radial på fredag 29. mars 2024, klokken 20:22Fint med awards, men det har ikke nødvendigvis noe særlig nytte sånn egentlig.
He he helt enig radial :+1:
Var vel jeep avenger som ble årets bil i fjor, er det noen som har kjøpt den? En liten, dyr forhjulstrekker med halvdårlig rekkevidde og meh infotainment.
Ja disse prisene har sånn ca null verdi.
Og her om dagen lanserer NAF en test av familiebiler der EV9 faktisk var med, men når de utelater storselgere som feks Model Y og Hyundai Ionic 5, da mister testen all cred.
Sitat fra: Radial på torsdag 04. april 2024, klokken 21:17Og her om dagen lanserer NAF en test av familiebiler der EV9 faktisk var med, men når de utelater storselgere som feks Model Y og Hyundai Ionic 5, da mister testen all cred.
Ja det viser jo dumheten i det. TMY er jo selve fasit på en populær bil og må være med på slike tester. Men kansje Tesla sa nei til deltakelse? Da må de jo isåfall ta en Toyota dvs låne bilen privat.
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 04. april 2024, klokken 21:45Sitat fra: Radial på torsdag 04. april 2024, klokken 21:17Og her om dagen lanserer NAF en test av familiebiler der EV9 faktisk var med, men når de utelater storselgere som feks Model Y og Hyundai Ionic 5, da mister testen all cred.
Ja det viser jo dumheten i det. TMY er jo selve fasit på en populær bil og må være med på slike tester. Men kansje Tesla sa nei til deltakelse? Da må de jo isåfall ta en Toyota dvs låne bilen privat.
De har vel egentlig aldri nektet biler i noen tester meg bekjent, og en slik familiebil-test er jo no-brainer å stille med Y på..hvem som mente 3 var aktuell som en slags konkurrent til EV9 eller Nio ES8 etc kan man jo lure fælt på😂
Sitat fra: Radial på torsdag 04. april 2024, klokken 21:54De har vel egentlig aldri nektet biler i noen tester meg bekjent, og en slik familiebil-test er jo no-brainer å stille med Y på..
Du husker jo dårligere enn meg du ;D husker du ikke at Tesla Norge en gang for noen år siden nektet å levere en bil, tror det var TMS på en av de kjente testene. Var det vinter eller sommertesten? Husker ikke.
Testet EV9 her om dagen. Kjører Tesla Model Y til vanlig.
Førsteinntrykket var veldig bra. Om man kjører en Model Y til vanlig, så vil EV9 oppleves som en SVÆR bil og må håndteres i trafikken deretter. Bor du i et leilighetsbygg med relativt trang parkering? Stay away :D
Stolene framme var gode å sitte i. Et hakk mykere enn i min Tesla, samt flere innstillinger. Definitivt et pluss mot Tesla (selv om jeg trives godt i Tesla sine seter også). Baksetene har kortere/mindre understøtte enn Tesla.
Ellers er det skuffende at plasten i interiøret ser og mest sannsynlig er av det billige slaget. Nesten en turnoff om man ellers liker bilen.
På veien trivdes jeg veldig godt. Bilen har kvikk motor, bra kjørelengde og er meget bra å kjøre til å være så stor. Et hakk irriterende med fartsgrenseadvarsel som irriterer MYE og må slås av på hver tur.
Lydanlegget er absolutt på høyde med Tesla, men jeg testet ikke anlegget som følger med billigste versjon.
Har man behov for en stor bil og potensiale for 7 seter? Løp og kjøp. Har man ikke behovet er det nok mye enklere å ferdes i trafikken med en mindre doning.
Jeg har samme inntrykk som deg etter prøvekjøring, helt perfekt familiebil, med litt pragmatisk interiør og mye knapper. Blir ikke redd for at ungene skal sparke litt i setene eller ripe opp ting som i mange andre store SUVer.
Jeg hadde definitivt kjøpt denne hadde den kostet 200k mindre. 1 mill for en GT Line er mer enn jeg ønsker å bruke. Blir fort 900k for den «billige» versjonen.
Tenker å sitte litt på gjerde, se an buzz gtx, ex90 og rentesituasjonen som jeg tror muligens skal opp enda et hakk. Bør komme noen gode tilbud på denne etterhvert, selges nesten ikke til tross for at den er innertier for barnefamilier.
Man får sånn ca 2x model Y eller ID4 4x4 til prisen av 1x EV9...det er klart de fleste tenker seg nøye om før man velger EV9.
Ingen av dem har 6/7 seter eller enorm bagasjeplass.
Man sitter høyere og har bedre plass i alle seter i EV9. Komforten er også et knepp opp.
Enig i at prisen er 100k for høy, og som nevnt tidligere tror jeg man får den mye billigere ved import fra Sverige.
Neida, men i 6/7 seter klassen er det blitt fortreffelig mye å velge i til betydelig lavere priser enn dette.
De store plussene jeg ser virkelig skiller EV9 fra de andre i denne litt større klassen er spesielt hengervekta på 2500kg, og de 22,5cm med bakkeklaring.
De to tallene appellerer godt til mange praktiske formål.
Sitat fra: Radial på tirsdag 23. april 2024, klokken 21:02Neida, men i 6/7 seter klassen er det blitt fortreffelig mye å velge i til betydelig lavere priser enn dette.
De store plussene jeg ser virkelig skiller EV9 fra de andre i denne litt større klassen er spesielt hengervekta på 2500kg, og de 22,5cm med bakkeklaring.
De to tallene appellerer godt til mange praktiske formål.
Det er faktisk nesten ingenting annet å velge i. EQB ubrukelig 3. rad, model x ingen taklast og trangt baki, Tang ubrukelig 3. rad, buzz dårlig rekkevidde, software, batterivarme og bakhjulstrekk, nio es8 baas er dyrt, usikker fremtid, hongqi uaktuell på så mange plan, EQS suv liten inni, dyr.
Også er det stellantis greier som er elendig og noe mifa/maxus/euniq greier som er dyrt eller dårlig.
Før var det bare å kjøpe en sharan eller smak om man hadde tre barn, nå finnes det ingenting under 6-700k.
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 23. april 2024, klokken 21:14Sitat fra: Radial på tirsdag 23. april 2024, klokken 21:02Neida, men i 6/7 seter klassen er det blitt fortreffelig mye å velge i til betydelig lavere priser enn dette.
De store plussene jeg ser virkelig skiller EV9 fra de andre i denne litt større klassen er spesielt hengervekta på 2500kg, og de 22,5cm med bakkeklaring.
De to tallene appellerer godt til mange praktiske formål.
Det er faktisk nesten ingenting annet å velge i. EQB ubrukelig 3. rad, model x ingen taklast og trangt baki, Tang ubrukelig 3. rad, buzz dårlig rekkevidde, software, batterivarme og bakhjulstrekk, nio es8 baas er dyrt, usikker fremtid, hongqi uaktuell på så mange plan, EQS suv liten inni, dyr.
Også er det stellantis greier som er elendig og noe mifa/maxus/euniq greier som er dyrt eller dårlig.
Før var det bare å kjøpe en sharan eller smak om man hadde tre barn, nå finnes det ingenting under 6-700k.
Id.Buzz GTX kommer vel rett rundt hjørnet nå. Antar den får alle oppdateringer fra id 7 osv
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 23. april 2024, klokken 21:35Sitat fra: Vaduz på tirsdag 23. april 2024, klokken 21:14Sitat fra: Radial på tirsdag 23. april 2024, klokken 21:02Neida, men i 6/7 seter klassen er det blitt fortreffelig mye å velge i til betydelig lavere priser enn dette.
De store plussene jeg ser virkelig skiller EV9 fra de andre i denne litt større klassen er spesielt hengervekta på 2500kg, og de 22,5cm med bakkeklaring.
De to tallene appellerer godt til mange praktiske formål.
Det er faktisk nesten ingenting annet å velge i. EQB ubrukelig 3. rad, model x ingen taklast og trangt baki, Tang ubrukelig 3. rad, buzz dårlig rekkevidde, software, batterivarme og bakhjulstrekk, nio es8 baas er dyrt, usikker fremtid, hongqi uaktuell på så mange plan, EQS suv liten inni, dyr.
Også er det stellantis greier som er elendig og noe mifa/maxus/euniq greier som er dyrt eller dårlig.
Før var det bare å kjøpe en sharan eller smak om man hadde tre barn, nå finnes det ingenting under 6-700k.
Id.Buzz GTX kommer vel rett rundt hjørnet nå. Antar den får alle oppdateringer fra id 7 osv
Ja den blir perfekt om den får de oppgraderingene.
Når jeg bygger en ID.Buzz med alt utstyr lander jeg på ca 700k u/v.hj. før rabatter. Da har man 82 kWh brutto og rwd.
Lange ID.buzz med større batteri på 87 kWh, og hvertfall GTX, vil antagelig vippe opp 50k, kanskje 100.
Da er vi på 800k før rabatter.
Prisen nærmer seg raskt EV9 GT, men den har da 100+ kWh, "800V". Og antagelig mindre innvendig plass.
Så konklusjonen er fortsatt at EV9 nok bør ned i pris når lange Buzz kommer.
Nio ES8 er etter min oppfatning litt mindre innvendig enn EV9, det er EQS suv også til en pris på ca 1,5 mill..
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 23. april 2024, klokken 16:23Jeg har samme inntrykk som deg etter prøvekjøring, helt perfekt familiebil, med litt pragmatisk interiør og mye knapper. Blir ikke redd for at ungene skal sparke litt i setene eller ripe opp ting som i mange andre store SUVer.
Jeg hadde definitivt kjøpt denne hadde den kostet 200k mindre. 1 mill for en GT Line er mer enn jeg ønsker å bruke. Blir fort 900k for den «billige» versjonen.
Tenker å sitte litt på gjerde, se an buzz gtx, ex90 og rentesituasjonen som jeg tror muligens skal opp enda et hakk. Bør komme noen gode tilbud på denne etterhvert, selges nesten ikke til tross for at den er innertier for barnefamilier.
Enig. Den er for dyr og helt utrolig at de prøvde seg på 999k for denne. Bilen ser og føles litt billig ut inni kontra IX f.eks. Vi/jeg er i markedet for en syvseter og denne er egentlig spot on for oss. Jeg trenger hengervekt på 2500kg også....
Par ting som irriterte meg var; rattet går ikke langt nok ut mot fører. Veldig rar plassering av start/stop og gir skifter. Ellers er software/skjermoppsett ganske kjipe greier kontra tyske biler.
Vanvittig med plass selv på tredje rad når jeg satt bak meg selv "tre ganger".
Sitat fra: Sunfire2k5 på mandag 29. april 2024, klokken 22:19Sitat fra: Vaduz på tirsdag 23. april 2024, klokken 16:23Jeg har samme inntrykk som deg etter prøvekjøring, helt perfekt familiebil, med litt pragmatisk interiør og mye knapper. Blir ikke redd for at ungene skal sparke litt i setene eller ripe opp ting som i mange andre store SUVer.
Jeg hadde definitivt kjøpt denne hadde den kostet 200k mindre. 1 mill for en GT Line er mer enn jeg ønsker å bruke. Blir fort 900k for den «billige» versjonen.
Tenker å sitte litt på gjerde, se an buzz gtx, ex90 og rentesituasjonen som jeg tror muligens skal opp enda et hakk. Bør komme noen gode tilbud på denne etterhvert, selges nesten ikke til tross for at den er innertier for barnefamilier.
Enig. Den er for dyr og helt utrolig at de prøvde seg på 999k for denne. Bilen ser og føles litt billig ut inni kontra IX f.eks. Vi/jeg er i markedet for en syvseter og denne er egentlig spot on for oss. Jeg trenger hengervekt på 2500kg også....
Par ting som irriterte meg var; rattet går ikke langt nok ut mot fører. Veldig rar plassering av start/stop og gir skifter. Ellers er software/skjermoppsett ganske kjipe greier kontra tyske biler.
Vanvittig med plass selv på tredje rad når jeg satt bak meg selv "tre ganger".
Ser at fjøring / kjøreopplevelse har fått litt laber karakter. Hvordan syntes du den var over fartshumper og i svinger?
Har prøvekjørt ev9 og syns den var fantastisk. Kommer fra q7 etron og etron 55. Vurderer nå EV9.
Jeg har sett flere tester der understell og kjøreegenskaper roses opp i skyene på tross av at det ikke er luftfjæring.
Sitat fra: hybrid88 på onsdag 01. mai 2024, klokken 20:35Har prøvekjørt ev9 og syns den var fantastisk. Kommer fra q7 etron og etron 55. Vurderer nå EV9.
Jeg har sett flere tester der understell og kjøreegenskaper roses opp i skyene på tross av at det ikke er luftfjæring.
Wow! Det høres veldig lovende ut. De testene jeg har lest er kanskje fra land hvor du får en ny BMW X5 for 500.000, sånn at kravene er høyere, eller kjørt av gamle gubber.
Det er endel bra tester på YouTube. Så mange anerkjente priser denne bilen har sanket. Nå var det red dot. Det må være bra tenker jeg!
Det er norsk ivrig biltester som mente den var bedre enn EQS suv og IX50.
https://youtu.be/5zSDy3nNKVQ?si=cE8ZRFq9E6qFbG6P
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 30. april 2024, klokken 09:56Sitat fra: Sunfire2k5 på mandag 29. april 2024, klokken 22:19Sitat fra: Vaduz på tirsdag 23. april 2024, klokken 16:23Jeg har samme inntrykk som deg etter prøvekjøring, helt perfekt familiebil, med litt pragmatisk interiør og mye knapper. Blir ikke redd for at ungene skal sparke litt i setene eller ripe opp ting som i mange andre store SUVer.
Jeg hadde definitivt kjøpt denne hadde den kostet 200k mindre. 1 mill for en GT Line er mer enn jeg ønsker å bruke. Blir fort 900k for den «billige» versjonen.
Tenker å sitte litt på gjerde, se an buzz gtx, ex90 og rentesituasjonen som jeg tror muligens skal opp enda et hakk. Bør komme noen gode tilbud på denne etterhvert, selges nesten ikke til tross for at den er innertier for barnefamilier.
Enig. Den er for dyr og helt utrolig at de prøvde seg på 999k for denne. Bilen ser og føles litt billig ut inni kontra IX f.eks. Vi/jeg er i markedet for en syvseter og denne er egentlig spot on for oss. Jeg trenger hengervekt på 2500kg også....
Par ting som irriterte meg var; rattet går ikke langt nok ut mot fører. Veldig rar plassering av start/stop og gir skifter. Ellers er software/skjermoppsett ganske kjipe greier kontra tyske biler.
Vanvittig med plass selv på tredje rad når jeg satt bak meg selv "tre ganger".
Ser at fjøring / kjøreopplevelse har fått litt laber karakter. Hvordan syntes du den var over fartshumper og i svinger?
Jeg prøvde ikke bilen lenge, men over fartsdumper var den "tung i baken" kontra en IX (som kanskje er for stiv?)
Det er plassen inni, 7seter og 2500kg på kroken som gjør bilen. Resten er litt under det man er vant til fra premium brands.
Sitat fra: Sunfire2k5 på fredag 03. mai 2024, klokken 20:57Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 30. april 2024, klokken 09:56Sitat fra: Sunfire2k5 på mandag 29. april 2024, klokken 22:19Sitat fra: Vaduz på tirsdag 23. april 2024, klokken 16:23Jeg har samme inntrykk som deg etter prøvekjøring, helt perfekt familiebil, med litt pragmatisk interiør og mye knapper. Blir ikke redd for at ungene skal sparke litt i setene eller ripe opp ting som i mange andre store SUVer.
Jeg hadde definitivt kjøpt denne hadde den kostet 200k mindre. 1 mill for en GT Line er mer enn jeg ønsker å bruke. Blir fort 900k for den «billige» versjonen.
Tenker å sitte litt på gjerde, se an buzz gtx, ex90 og rentesituasjonen som jeg tror muligens skal opp enda et hakk. Bør komme noen gode tilbud på denne etterhvert, selges nesten ikke til tross for at den er innertier for barnefamilier.
Enig. Den er for dyr og helt utrolig at de prøvde seg på 999k for denne. Bilen ser og føles litt billig ut inni kontra IX f.eks. Vi/jeg er i markedet for en syvseter og denne er egentlig spot on for oss. Jeg trenger hengervekt på 2500kg også....
Par ting som irriterte meg var; rattet går ikke langt nok ut mot fører. Veldig rar plassering av start/stop og gir skifter. Ellers er software/skjermoppsett ganske kjipe greier kontra tyske biler.
Vanvittig med plass selv på tredje rad når jeg satt bak meg selv "tre ganger".
Ser at fjøring / kjøreopplevelse har fått litt laber karakter. Hvordan syntes du den var over fartshumper og i svinger?
Jeg prøvde ikke bilen lenge, men over fartsdumper var den "tung i baken" kontra en IX (som kanskje er for stiv?)
Det er plassen inni, 7seter og 2500kg på kroken som gjør bilen. Resten er litt under det man er vant til fra premium brands.
Vil vel tro den er satt opp med fjæring for tung last. Burde vel strengt tatt egentlig hatt adaptiv fjæring for mer komfortabel kjøring uavhengig av last.
På EV9 så har den selvjusterende bakdemper, dvs slik type som pumper seg opp selv. Ikke luft-fjær. Eksempel på produsent, det finnes flere merker. ZF Nivomat. https://www.zf.com/products/en/cars/products_65846.html
Min opplevelse av EV9 var at den var rimelig fast satt opp, men ikke ukomfortabel, langt fra knallhard, absolutt ikke duvende. Greit kompromiss. Kunne med fordel hatt luftfjærer bak og adaptive dempere.
Sitat fra: daktari på lørdag 04. mai 2024, klokken 10:31På EV9 så har den selvjusterende bakdemper, dvs slik type som pumper seg opp selv. Ikke luft-fjær. Eksempel på produsent, det finnes flere merker. ZF Nivomat. https://www.zf.com/products/en/cars/products_65846.html
Min opplevelse av EV9 var at den var rimelig fast satt opp, men ikke ukomfortabel, langt fra knallhard, absolutt ikke duvende. Greit kompromiss. Kunne med fordel hatt luftfjærer bak og adaptive dempere.
Ja da høres det bedre ut :+1:
Sitat fra: Sunfire2k5 på mandag 29. april 2024, klokken 22:19Sitat fra: Vaduz på tirsdag 23. april 2024, klokken 16:23Jeg har samme inntrykk som deg etter prøvekjøring, helt perfekt familiebil, med litt pragmatisk interiør og mye knapper. Blir ikke redd for at ungene skal sparke litt i setene eller ripe opp ting som i mange andre store SUVer.
Jeg hadde definitivt kjøpt denne hadde den kostet 200k mindre. 1 mill for en GT Line er mer enn jeg ønsker å bruke. Blir fort 900k for den «billige» versjonen.
Tenker å sitte litt på gjerde, se an buzz gtx, ex90 og rentesituasjonen som jeg tror muligens skal opp enda et hakk. Bør komme noen gode tilbud på denne etterhvert, selges nesten ikke til tross for at den er innertier for barnefamilier.
Enig. Den er for dyr og helt utrolig at de prøvde seg på 999k for denne. Bilen ser og føles litt billig ut inni kontra IX f.eks. Vi/jeg er i markedet for en syvseter og denne er egentlig spot on for oss. Jeg trenger hengervekt på 2500kg også....
Par ting som irriterte meg var; rattet går ikke langt nok ut mot fører. Veldig rar plassering av start/stop og gir skifter. Ellers er software/skjermoppsett ganske kjipe greier kontra tyske biler.
Vanvittig med plass selv på tredje rad når jeg satt bak meg selv "tre ganger".
Jeg kjøpte ny fra Sverige. Med litt småting, tilhengerfeste, og første service gratis (2år/30k). Justert for valuta og inkludert alle avgifter gikk det på ca. 790 k for GT line 7 seter. Kunne fått noe billigere hos annen forhandler, men følte servicen var bedre hvor jeg kjøpte og de er rett ved der vi har hytte. Import er egentlig uproblematisk. Fikk handlet uten mva. slik at jeg ikke måtte legge ut svensk mva for å få det refundert senere.
Jeg har nå kjørt bilen i en måneds tid og et par hundre mil. Må si vi er veldig fornøyde. Enormt med plass. trukket båten med den, noe som også fungerer veldig greit. Man sitter bra, også bak. Overaskende mye plass på rad 3.
Men enig i at den er alt for dyr i Norge.
Sitat fra: M3 på tirsdag 02. juli 2024, klokken 13:42Sitat fra: Sunfire2k5 på mandag 29. april 2024, klokken 22:19Sitat fra: Vaduz på tirsdag 23. april 2024, klokken 16:23Jeg har samme inntrykk som deg etter prøvekjøring, helt perfekt familiebil, med litt pragmatisk interiør og mye knapper. Blir ikke redd for at ungene skal sparke litt i setene eller ripe opp ting som i mange andre store SUVer.
Jeg hadde definitivt kjøpt denne hadde den kostet 200k mindre. 1 mill for en GT Line er mer enn jeg ønsker å bruke. Blir fort 900k for den «billige» versjonen.
Tenker å sitte litt på gjerde, se an buzz gtx, ex90 og rentesituasjonen som jeg tror muligens skal opp enda et hakk. Bør komme noen gode tilbud på denne etterhvert, selges nesten ikke til tross for at den er innertier for barnefamilier.
Enig. Den er for dyr og helt utrolig at de prøvde seg på 999k for denne. Bilen ser og føles litt billig ut inni kontra IX f.eks. Vi/jeg er i markedet for en syvseter og denne er egentlig spot on for oss. Jeg trenger hengervekt på 2500kg også....
Par ting som irriterte meg var; rattet går ikke langt nok ut mot fører. Veldig rar plassering av start/stop og gir skifter. Ellers er software/skjermoppsett ganske kjipe greier kontra tyske biler.
Vanvittig med plass selv på tredje rad når jeg satt bak meg selv "tre ganger".
Jeg kjøpte ny fra Sverige. Med litt småting, tilhengerfeste, og første service gratis (2år/30k). Justert for valuta og inkludert alle avgifter gikk det på ca. 790 k for GT line 7 seter. Kunne fått noe billigere hos annen forhandler, men følte servicen var bedre hvor jeg kjøpte og de er rett ved der vi har hytte. Import er egentlig uproblematisk. Fikk handlet uten mva. slik at jeg ikke måtte legge ut svensk mva for å få det refundert senere.
Jeg har nå kjørt bilen i en måneds tid og et par hundre mil. Må si vi er veldig fornøyde. Enormt med plass. trukket båten med den, noe som også fungerer veldig greit. Man sitter bra, også bak. Overaskende mye plass på rad 3.
Men enig i at den er alt for dyr i Norge.
Det høres ikke dumt ut. Driver selv og ser på import fra Sverige. Ser det er ganske mye å spare. Veldig greit når man slipper og legge ut for svensk mva også. Var det noe problem å handle mvafritt fra forhandleren? Lov å spørre hvem du handlet av?
Sitat fra: AJ82 på tirsdag 02. juli 2024, klokken 22:22Det høres ikke dumt ut. Driver selv og ser på import fra Sverige. Ser det er ganske mye å spare. Veldig greit når man slipper og legge ut for svensk mva også. Var det noe problem å handle mvafritt fra forhandleren? Lov å spørre hvem du handlet av?
Fint å sjekke de mulighetene dersom det lønner seg og man har kompetanse på dette området.
Litt humor under:
Men viktig å ikke havne i den fellen som den tyske bilforhandleren falt ned i da ;D
Han importerte en VW ID. som bare var laget for Kina til Tyskland og skulle selge disse i Tyskland.
Da ble det fort slik at VW i Tyskland satte foten ned og saksøkte denne karen og jeg tror han nylig tapte den saken og måtte betale de hvite ut av øya i kostnader.
VW argumenterte hardt med at de ikke hadde apparat i Tyskland til å følge opp de ID. som da skulle rulle rundt i Tyskland og kreve service og reklamere for forhold som VW ikke kunne følge opp.
Sitat fra: M3 på tirsdag 02. juli 2024, klokken 13:42Sitat fra: Sunfire2k5 på mandag 29. april 2024, klokken 22:19Sitat fra: Vaduz på tirsdag 23. april 2024, klokken 16:23Jeg har samme inntrykk som deg etter prøvekjøring, helt perfekt familiebil, med litt pragmatisk interiør og mye knapper. Blir ikke redd for at ungene skal sparke litt i setene eller ripe opp ting som i mange andre store SUVer.
Jeg hadde definitivt kjøpt denne hadde den kostet 200k mindre. 1 mill for en GT Line er mer enn jeg ønsker å bruke. Blir fort 900k for den «billige» versjonen.
Tenker å sitte litt på gjerde, se an buzz gtx, ex90 og rentesituasjonen som jeg tror muligens skal opp enda et hakk. Bør komme noen gode tilbud på denne etterhvert, selges nesten ikke til tross for at den er innertier for barnefamilier.
Enig. Den er for dyr og helt utrolig at de prøvde seg på 999k for denne. Bilen ser og føles litt billig ut inni kontra IX f.eks. Vi/jeg er i markedet for en syvseter og denne er egentlig spot on for oss. Jeg trenger hengervekt på 2500kg også....
Par ting som irriterte meg var; rattet går ikke langt nok ut mot fører. Veldig rar plassering av start/stop og gir skifter. Ellers er software/skjermoppsett ganske kjipe greier kontra tyske biler.
Vanvittig med plass selv på tredje rad når jeg satt bak meg selv "tre ganger".
Jeg kjøpte ny fra Sverige. Med litt småting, tilhengerfeste, og første service gratis (2år/30k). Justert for valuta og inkludert alle avgifter gikk det på ca. 790 k for GT line 7 seter. Kunne fått noe billigere hos annen forhandler, men følte servicen var bedre hvor jeg kjøpte og de er rett ved der vi har hytte. Import er egentlig uproblematisk. Fikk handlet uten mva. slik at jeg ikke måtte legge ut svensk mva for å få det refundert senere.
Jeg har nå kjørt bilen i en måneds tid og et par hundre mil. Må si vi er veldig fornøyde. Enormt med plass. trukket båten med den, noe som også fungerer veldig greit. Man sitter bra, også bak. Overaskende mye plass på rad 3.
Men enig i at den er alt for dyr i Norge.
Var 790 komplett bil inkl vinterhjul også?
Sitat fra: AJ82 på fredag 05. juli 2024, klokken 14:49Sitat fra: M3 på tirsdag 02. juli 2024, klokken 13:42Sitat fra: Sunfire2k5 på mandag 29. april 2024, klokken 22:19Sitat fra: Vaduz på tirsdag 23. april 2024, klokken 16:23Jeg har samme inntrykk som deg etter prøvekjøring, helt perfekt familiebil, med litt pragmatisk interiør og mye knapper. Blir ikke redd for at ungene skal sparke litt i setene eller ripe opp ting som i mange andre store SUVer.
Jeg hadde definitivt kjøpt denne hadde den kostet 200k mindre. 1 mill for en GT Line er mer enn jeg ønsker å bruke. Blir fort 900k for den «billige» versjonen.
Tenker å sitte litt på gjerde, se an buzz gtx, ex90 og rentesituasjonen som jeg tror muligens skal opp enda et hakk. Bør komme noen gode tilbud på denne etterhvert, selges nesten ikke til tross for at den er innertier for barnefamilier.
Enig. Den er for dyr og helt utrolig at de prøvde seg på 999k for denne. Bilen ser og føles litt billig ut inni kontra IX f.eks. Vi/jeg er i markedet for en syvseter og denne er egentlig spot on for oss. Jeg trenger hengervekt på 2500kg også....
Par ting som irriterte meg var; rattet går ikke langt nok ut mot fører. Veldig rar plassering av start/stop og gir skifter. Ellers er software/skjermoppsett ganske kjipe greier kontra tyske biler.
Vanvittig med plass selv på tredje rad når jeg satt bak meg selv "tre ganger".
Jeg kjøpte ny fra Sverige. Med litt småting, tilhengerfeste, og første service gratis (2år/30k). Justert for valuta og inkludert alle avgifter gikk det på ca. 790 k for GT line 7 seter. Kunne fått noe billigere hos annen forhandler, men følte servicen var bedre hvor jeg kjøpte og de er rett ved der vi har hytte. Import er egentlig uproblematisk. Fikk handlet uten mva. slik at jeg ikke måtte legge ut svensk mva for å få det refundert senere.
Jeg har nå kjørt bilen i en måneds tid og et par hundre mil. Må si vi er veldig fornøyde. Enormt med plass. trukket båten med den, noe som også fungerer veldig greit. Man sitter bra, også bak. Overaskende mye plass på rad 3.
Men enig i at den er alt for dyr i Norge.
Var 790 komplett bil inkl vinterhjul også?
790! Dette her høres ut som en god Deal. Harrytur til Sverige:+1:
I Norge får en Exclusive med 4WD for 799.000 og 7 års garanti. Det kan vel ikke være så ille?
Når man får GT Line til 790 i Sverige så er det jo det.
Har sett litt på Exclusive varianten, men det er flere ting der som mangler som jeg vil ha dessverre. Denne er jo også tilsvarende rimeligere i Sverige. Det er dessverre slik at uansett hvordan man snur og vender på det er EV9 veldig overpriset i Norge. Fordelen med Kia er jo også 7 års "verdensgaranti" så da er det heller ikke noen tydelige fordeler med å handle norsk bil.
Hmm..visste ikke at denne var aå mye billigere i Sverige. Er det større garanti forskjeller,eller dekkes dette greit via fabrikkgaranti?
Andre modeller der prisforskjellen er stor?
Sitat fra: hELgenen på lørdag 06. juli 2024, klokken 13:49Hmm..visste ikke at denne var aå mye billigere i Sverige. Er det større garanti forskjeller,eller dekkes dette greit via fabrikkgaranti?
Andre modeller der prisforskjellen er stor?
Likt utstyrt. Selges direkte fra Kia i Sverige, intet importørledd.
Må si EV9 kjøpt i Sverige er ett knallkjøp. Uten luftfjæring så er det en bil man kan satse på å ha en stund også. Nesten så man må prøvekjøre. Noen som vet hvordan lysene er på den?
Sitat fra: turfsurf på søndag 07. juli 2024, klokken 10:17Må si EV9 kjøpt i Sverige er ett knallkjøp. Uten luftfjæring så er det en bil man kan satse på å ha en stund også. Nesten så man må prøvekjøre. Noen som vet hvordan lysene er på den?
Bjørn Nyland har en test her.
https://www.youtube.com/watch?v=iVGj3UJ6d_k
Ser jo bra ut de!
Sitat fra: turfsurf på søndag 07. juli 2024, klokken 10:17Må si EV9 kjøpt i Sverige er ett knallkjøp. Uten luftfjæring så er det en bil man kan satse på å ha en stund også. Nesten så man må prøvekjøre. Noen som vet hvordan lysene er på den?
Gjør det, jeg er utrolig fornøyd, alt inkludert rett over 800k.
Sitat fra: Vaduz på onsdag 10. juli 2024, klokken 09:08Sitat fra: turfsurf på søndag 07. juli 2024, klokken 10:17Må si EV9 kjøpt i Sverige er ett knallkjøp. Uten luftfjæring så er det en bil man kan satse på å ha en stund også. Nesten så man må prøvekjøre. Noen som vet hvordan lysene er på den?
Gjør det, jeg er utrolig fornøyd, alt inkludert rett over 800k.
Hvordan blir regnestykket? Og det er med vinterhjul også? Blir kjøpet uten moms i Sverige, så betaler man norsk moms på det som overstiger 500k når man innfører den?
Og må vel ikke har serviceavtale i Sverige på bilen?
Sitat fra: Kjeks1 på torsdag 29. august 2024, klokken 15:57Sitat fra: Vaduz på onsdag 10. juli 2024, klokken 09:08Sitat fra: turfsurf på søndag 07. juli 2024, klokken 10:17Må si EV9 kjøpt i Sverige er ett knallkjøp. Uten luftfjæring så er det en bil man kan satse på å ha en stund også. Nesten så man må prøvekjøre. Noen som vet hvordan lysene er på den?
Gjør det, jeg er utrolig fornøyd, alt inkludert rett over 800k.
Hvordan blir regnestykket? Og det er med vinterhjul også? Blir kjøpet uten moms i Sverige, så betaler man norsk moms på det som overstiger 500k når man innfører den?
Og må vel ikke har serviceavtale i Sverige på bilen?
Her er slik jeg har forstått det. Siste først, BOS gir deg nok en serviceavtale. Tipper det.
BOS er dyre på felgpakken. Min erfaring...Hvertfall når jeg var med å kjøpte KIA EV der. Sjekk ut Meghjul.no først er mitt tips. Bor du i Oslo så stikk opp på Stålfjæra ved Kaldbakken
Avgifter: Slik forstår jeg systemet: betaling v engangsavgift og visning på trafikkstasjonen tar du senere og du betaler moms på beløpet over 500 000,- betaler du på grensestasjonen når du passerer grensen.
Akkurat det med betaling er greit. Men noen som har gjort det, må man ha svenske skilt på bilen fra forhandler, eller finnes det noe midlertidig skilt man kan bruke. Og får man forsikret bilen hos et norsk selskap om bilen har svenske skilter?
Så det jeg lurer på er vel egentlig hvordan man i praksis får bilen fra forhandler og hjem, med forsikring.
Sitat fra: Kjeks1 på mandag 02. september 2024, klokken 20:34Akkurat det med betaling er greit. Men noen som har gjort det, må man ha svenske skilt på bilen fra forhandler, eller finnes det noe midlertidig skilt man kan bruke. Og får man forsikret bilen hos et norsk selskap om bilen har svenske skilter?
Så det jeg lurer på er vel egentlig hvordan man i praksis får bilen fra forhandler og hjem, med forsikring.
Svenskene har prøveskilt/eksportskilt som gir deg rett til å kjøre inn til Norge. Så må du innom tollen, og du får visstnok tillatelse til å kjøre hjem/til nærmeste tollstasjon med disse. Ev. at du med chassisnummer får bestilt norske prøveskilt du setter på ved grensa.
Ihvertfall det jeg har lest om import ved kjøp av bil i Sverige. Men kanskje noen av forhandlerne i Gøteborg og nærmere grensa er så vant med dette, at de har skaffet seg tillatelse til å utstede norske prøveskilt, eller kanskje og skilt man få lov å sette på etter at papirene er ordnet ved tollstasjonen!.
Norske prøveskilt er gyldige i Sverige i følge SVV. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/skilt/proveskilt/
Jeg er derimot litt usikker på om det er slik at bilen må ha vært momset inn i landet før du får ut prøveskilt til den. Syns å hørt noe om dette en gang. Men husk på at det er kun ansvarsforsikring på prøveskilt. Svenske eksportskilt med forsikring er kanskje like greitt. Du kan kjøre på svenske skilt i 30 dager etter innførsel. https://lovdata.no/forskrift/1990-01-25-92/§2-7
Jeg er svensk, men har bodd i Norge i 15 år. Jeg har vært i kontakt med et par bilforhandlere i Sverige og har fått beskjed fra en av dem at de ikke kan selge til meg fordi jeg ikke har et aktivt svensk personnummer, siden jeg har bodd i Norge i mange år. Den andre sa at de ikke fikk selge nye biler for eksport. Jeg skrev at jeg hadde lest på et forum at det er nordmenn som har fått det til, men har ikke fått noe svar. Dere som har fått det til, fra hvem har dere kjøpt?
Er det mulig å få tilbake moms hvis jeg kjøper en brukt bil i Sverige?
Noen tidlige erfaringer med EV9 exclusive for dem det måtte interessere. Etter 13 år og nærmere 300.000 km med Sharan var det på tide å fornye (før det 11 år med Citroen Evasion). Lang ID.Buzz var vurdert, forsåvidt også E-5008. Prøvde også VW Multivan eHybrid som var en vits. Jeg syntes Buzz skuffa litt, og jeg fikk den bare lirka inn i garasjen og måtte ut gjennom skyvedøra, så det blei EV9 Exclusive til slutt, sju seter og firehjulstrekk. Det har tydeligvis blitt vanskelig å prute på nybiler nå. Etter noen uker fram og tilbake sa jeg ja til et avslag på ca. 25.000, så det kom noe under 800k med avtakbart hengerfeste og noe småpjank. Hengerfestet venter jeg ennå på. Vinterhjul var håpløst dyrt hos BOS, så dette skaffes best annetsteds. Pass bare på dette med vekt og innpress. Billig er det ikke, men enkelt å spare 15.000 i forhold til BOS.
Det største irritasjonsmomentet til å begynne med var den helsikes fartsgrensevarslinga. En ting er at den begynner å klage når en nærmer seg fartsgrensa (speedometeret har ca 5% feilvisning), men den piper hver gang fartsgrensa endres også, og den gjetter riktig på fartsgrense i beste fall 80% av tida. Sjøl med hurtigknapp til rett meny krevde det flere skjermtrykk å skru av, og det tar tid før menyene er tilgjengelige, så da er en allerede godt i gang med kjøringa, så dette blir jo trafikkfarlig. Men etter programvareoppdatering kan varslinga nå enkelt skrus av med en knapp på rattet uten å ta blikket av vegen, så jeg anser dette som løst.
Støynivået er behagelig, og den holder det den lover på rekkevidde nå på sommeren. Første langtur var Oslo-Trondheim og ved ankomst etter 48 mil hadde jeg ennå 25% på batteriet og bilen mente jeg kunne kjøre helt til 65 mil! Antakelig godt hjulpet av sommertemperatur og treg trafikk på E6. Ved passering Alvdal var det enda 50% igjen, så det var bare å peise på. På returen, som starta med 98%, hadde jeg imidlertid bare 5% igjen ved hjemkomst 350 moh etter 50 mil, men også mer kjøring i 110 km/t enn motsatt veg.
EV9 er stor. Dvs innvendig volum ganske lik Sharan, men utvendig en god del større. Når jeg kommer fra Sharan føles panseret enormt og ser ganske harry ut. Trange parkeringsplasser er trøblete, og sharanen føles veldig lettparkert i forhold. Parkeringssensorene går lett i konstant pip og nødbremsen slår raskt inn sjøl om det kan være både 20 og 30 cm klaring. Det er jo helst når bilen må lirkes inn med mindre enn 10 cm klaringerer at sensorer kunne være nyttige. I garasjen har jeg lagt planker som styrer bilen så jeg enkelt kan parkere med cm-presisjon.
Navigasjonssystemet er greit, men jeg ender som regel med å bruke Google Maps når det trengs. Det mases om digital nøkkel på mobilen, men registrering gir bare feilmelding, så dette får jeg vel ta med forhandler etterhvert. Kjøreassistanse funker også greit nok. Har prøvd andre biler som river langt mer i rattet for ingenting, og på motorvegen ender jeg ofte med å la den styre fart og ratt. Om jeg kjører ut på E6 fra Oslo, skrur alt på og tar en lur, tipper jeg det er ca. 50% sjanse for at jeg ikke krasjer før rundkjøringa etter Mjøsbrua.
Som fersk elbilsjåfør er egentlig det største irritasjonsmomentet betaling ved ladestasjoner. Etter så mange år med elbiler i Norge, hvordan får bransjen lov til å holde på slik? Jeg går i alle fellene, men jeg lærer. Først trudde jeg at jeg skulle få Kia Charge Plus-abonnement uten månedsavgift i to år slik jeg blei fortalt, så jeg bestilte det ettersom det ikke syntes å være noe å tape, men det gjaldt visst ikke fordi det tilfeldigvis gikk noen få dager over 1. juni før kontrakten blei underskrevet, og jeg fikk ikke kansellert det uten oppsigelsestid sjøl om jeg oppdaga feilen etter ei uke uten å ha hatt lada noen steder. Neste feil var å prøve Kia Charge-kortet på en stasjon der det så fint stod 4 kr/kWh på skiltet, men den prisen fikk jeg langt fra. Da må en bla seg langt inn i en app for å se. Nok en nybegynnerfeil.
Sitat fra: Medisilvanus på torsdag 26. september 2024, klokken 14:40Som fersk elbilsjåfør er egentlig det største irritasjonsmomentet betaling ved ladestasjoner. Etter så mange år med elbiler i Norge, hvordan får bransjen lov til å holde på slik? Jeg går i alle fellene, men jeg lærer.
Takk Medis....... :+1: du skriver godt.
Ja som det heter "hvorfor skal du ha det noe bedre enn alle andre"? ;D og vi har vel alle vært der. Trøsten er at man lærer litt hver dag.
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 26. september 2024, klokken 21:39Sitat fra: Medisilvanus på torsdag 26. september 2024, klokken 14:40Som fersk elbilsjåfør er egentlig det største irritasjonsmomentet betaling ved ladestasjoner. Etter så mange år med elbiler i Norge, hvordan får bransjen lov til å holde på slik? Jeg går i alle fellene, men jeg lærer.
Takk Medis....... :+1: du skriver godt.
Ja som det heter "hvorfor skal du ha det noe bedre enn alle andre"? ;D og vi har vel alle vært der. Trøsten er at man lærer litt hver dag.
Ja, ofte når en har sånne mellomledd av noen ladetilbydere så får en ikke kampanjepriser som den direkte ladetilbyderen gir. På Uno-X kan du til og med betale med Visa/Mastercard. Har du f.eks. DNB Mastercard får du i tillegg en ekstrarabatt på 10-16% avhengig av Mastercard-program hos de fleste ladeoperatører.
En bør egentlig sette seg ned en kveld og kikke på https://chargefinder.com/no og se hvilke ladeoperatører en kan tenke seg å lade hos, og så laste ned tilhørende apper, og registrere inn Mastercard. Mer har mange men dyre ladere. Uno-X har blant de billigste, om en ikke har et veldig bra abonnement. Tesla har og rimelige og mange stolper, så svært sjeldent kø.
Det var Uno-X jeg var innom, ja. De har gjort det riktig. Jeg toppa batteriet neste dag. Drog da bankkortet, toppa batteriet med 25 kWh og blei trukket 100 kroner.
Heldigvis kan jeg stort sett lade hjemme og på jobb. Blir stort sett 4-5 langturer i året som krever ladestasjoner.
I forhold til plass til 3 barneseter (2 fremover og 1 bakover), så lurer jeg litt på hvor god plass det er i Kia EV9 kontra alternativer.
Jeg ser fra en annen tråd, mål mellom isofix-punkter. Har noen mål mellom isofix-punktene i EV9?
Sitat fra: OlliBolli på lørdag 11. november 2023, klokken 21:53Mulig jeg kan hjelpe deg litt på vei, HP90. Jeg har målt nesten 30 forskjellige biler over midtsetet (fra midt av innerste isofix på hver side og over midtsetet). Vi har tre barn, hvor 2 i barnesete, men ønsker god plass til personen i midten, så har vært på jakt etter det samme som deg.
Av de bilene du nevner, så er følgende mål:
EQC: 43 cm
Etron Q8: 44 cm
Etron Q4: 45 cm
Id4 gtx: 45 cm
Model Y: 47 cm (vi kjører denne i dag, fungerer helt greit mtp plass, men alt annet er så bra)
Ix3 : 47 cm
Byd Tang: 49 cm
IX: 50 cm
Hongqi: 51 cm (ryker på rekkevidde)
X5: 53,5 cm (vet, hybrid, men tok med fordi den har god plass og en bra bil)
Id Buzz: 57 cm
Model X: 58 cm (er nok denne vi ser på som neste)
Byd Tang har jo nå et utrolig leasingtilbud, og en brukt Model X 2020 får du til budsjettet ditt. Begge disse har god plass, Tang har en del godt ekstrautstyr. Model Y er vi veldig fornøyd med når det kommer til alt annet enn akkurat midtsetet. Merk at vi har ett stort barnesete på hver side, og en voksen får plass i midten, bare ikke helt behagelig.
Håper det hjalp :)
Vet ikke hva målene er, men vi kjører en bakovervendt, en bilstol og en på sittepute i midten normalt sett, også har vi en bilstol i tredje rad på lengre turer for å ha litt fleksibilitet. Tror alle biler i verden blir grusomt trange med tre store barneseter på en rad, men EV9 er den største bilen vi har prøvd i alle retninger.
Sitat fra: Medisilvanus på søndag 29. september 2024, klokken 18:41Det var Uno-X jeg var innom, ja. De har gjort det riktig. Jeg toppa batteriet neste dag. Drog da bankkortet, toppa batteriet med 25 kWh og blei trukket 100 kroner.
Heldigvis kan jeg stort sett lade hjemme og på jobb. Blir stort sett 4-5 langturer i året som krever ladestasjoner.
Var noen som brukte Elton (mener jeg det var) på Uno X i sommer, da Uno X hadde prikkete skjorte i Tour de France. De som betalte direkte betalte da 1 krone, mens Elton kunder betalte full pris.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 13. oktober 2024, klokken 23:37Var noen som brukte Elton (mener jeg det var) på Uno X i sommer, da Uno X hadde prikkete skjorte i Tour de France. De som betalte direkte betalte da 1 krone, mens Elton kunder betalte full pris.
Må alltid betale direkte for å få best pris på Uno-X når de har tilbud.
Sitat fra: Elektrowagen på mandag 14. oktober 2024, klokken 07:11Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 13. oktober 2024, klokken 23:37Var noen som brukte Elton (mener jeg det var) på Uno X i sommer, da Uno X hadde prikkete skjorte i Tour de France. De som betalte direkte betalte da 1 krone, mens Elton kunder betalte full pris.
Må alltid betale direkte for å få best pris på Uno-X når de har tilbud.
Samt følge med på sporten ;D i tilfelle ledertrøyen osv på på laget som de sponser he he
gjelder all sport for å være sikker (kan også brukes som argumentasjon for å få lov til hjemme å se på tv sporten fremfor farmen osv he he
Dette er tøft! Ja takk til en slik utgave :)
https://www.elbil24.no/nyheter/kia-satser-pa-turglede-med-ev9-og-pv5/82217552
Sitat fra: Suverin på torsdag 14. november 2024, klokken 12:32Dette er tøft! Ja takk til en slik utgave :)
https://www.elbil24.no/nyheter/kia-satser-pa-turglede-med-ev9-og-pv5/82217552
Ja, måtte bare slike komme i salg, og ikke bare som teezers foran/under store messer...!
:+1:
Regner med at sånne dekk spiser rekkevidde til frokost!
Sitat fra: batterimannen på torsdag 14. november 2024, klokken 16:32Regner med at sånne dekk spiser rekkevidde til frokost!
Ikke best egnet for "cruisin' down the highway", nei! Sikkert kjempefint til offroad-type kjøring.
Men kan jo forhåpentligvis velge en mellomting, eller velge det som er mest fornuftig for egen type bruk!
For min del var nok det andre mer interessant enn selve dekkutrustningen! Men så har vel ihvertfall EV9 bra med rekkevidde i utgangspunktet, så det man taper er vel ikke mere enn at man har greit igjen.
En standard EV9 har vel rundt 563 km rekkevidde, så om man havner rett under 500, så er det sikkert ikke krise. Heller ikke om man havner ned mot 450 km heller! Da snakker jeg om fullt ferieutrustet, med oppakning!
8)
Sitat fra: batterimannen på torsdag 14. november 2024, klokken 16:32Regner med at sånne dekk spiser rekkevidde til frokost!
Man kan gå for en litt snillere variant som BF Trail terrain, da er det ikke store forskjellen, men de er fortsatt vesentlig bedre enn vanlige dekk utenfor allfarvei :)
Vet om folk som har BF Goodrich Trail Terrain på Solterra (https://www.kleinwier.nl/2023-subaru-solterra-ev/) og har tilnærmet samme forbruk med 18" Trail terrain som de hadde med 20" "vanlig sommerdekk".
Men som det nevnes her, rekkevidde bør ikke være store utfordringen på EV9 uansett :)
En EV9 med skikkelig bakkeklaring og litt AT hjul vil appellere til ganske mange som trenger en mer praktisk bil.
Legg til skikkelig stein beskyttelse for undersiden av bilen, så snakker vi potent sak.
Sitat fra: batterimannen på torsdag 14. november 2024, klokken 16:32Regner med at sånne dekk spiser rekkevidde til frokost!
Prøvde å google det, og ser at det blir skrevet at EPA-rekkevidde blir redusert med 63km med all terrain dekk på en Rivian pick-up og 75km for SUV. Sto en del tall der, og har ikke satt meg veldig inn i det (hva de sammenligner med), men kan leses her:
https://www.motortrend.com/features/rivian-r1t-r1s-all-terrain-tires-epa-range/
Sitat fra: Radial på fredag 15. november 2024, klokken 09:06Legg til skikkelig stein beskyttelse for undersiden av bilen, så snakker vi potent sak.
Hel metall plate aka skid plate som vi hadde på mc'ene våre i skauen :+1: