Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => BMW => BMW iX => Emne startet av: LMOR på mandag 08. november 2021, klokken 20:45

Tittel: Lading av iX - trenger vi bekymre oss
Skrevet av: LMORmandag 08. november 2021, klokken 20:45
Dette kommer inn som støy i flere tråder, bedre å samle synsingen her.
Tittel: Sv: Lading av iX - trenger vi bekymre oss
Skrevet av: LMORmandag 08. november 2021, klokken 20:51
https://www.bmw.com/en/innovation/how-to-charge-an-electric-car.amp.html

Fast charging places more strain on the battery than charging at a charging station with a lower power output. There is no need to worry, however, as active temperature management protects the battery during fast-charging, just as battery management prevents the battery from being completely drained. "That's why it's important to optimize battery life with intelligent operating and charging strategies," says charging expert Dr. Karin Krüger.


Oppsummert: vi trenger ikke bekymre oss så mye, tror Dr. Krüger vet mer om hvordan BMW takler levetiden bedre enn oss. Og han mener ikke at det er hver av oss som skal være intelligente, men at vi skal slappe av og stole på BMW.

Helt greit om noen vil gjøre noe ekstra selv, men ikke legg det frem som at det er noe alle vet at en skal måtte ha kompetanse rundt dette selv som BMW elbil eier.

Det er uansett lurt å stoppe hurtigladingen på 80-90%, rett og slett fordi beskyttelsen som er bygget inn gjør at det tar uforholdsmessig lang tid og blir dyrt å hurtiglade mer enn det.
Tittel: Sv: Lading av iX - trenger vi bekymre oss
Skrevet av: Trond.mmandag 08. november 2021, klokken 20:57
Det er vel ikke Dr. Krüger som skriver dukumentasjonen da 😉

Lader alle mine elbiler til 80 % og bekymrer meg ikke.
Tittel: Sv: Lading av iX - trenger vi bekymre oss
Skrevet av: LMORmandag 08. november 2021, klokken 21:06
Men dette gjelder altså primært hurtiglading, som bør begrenses, men da av flere grunner enn levetid.

Men ellers god oppsummering av hvor vi står, så får hver av oss gjøre sin egen vurdering. For min del hadde jeg kjørt dieselbil fremdeles hvis jeg hadde måttet forholde meg til dette.
Den første jeg hadde hadde med 80% hatt 80km rekkevidde om vinteren..
(Den har nå etter 7 år, over 100000km, og med 2000 100% ladinger samme opplevde rekkevidde som ny)
Tittel: Sv: Lading av iX - trenger vi bekymre oss
Skrevet av: LMORmandag 08. november 2021, klokken 21:18
Ellers er det nesten ingenting du kan bruke bilen til hvis en en skal tenke på alt på den listen.
Kjør forsiktig, varm bilen på forhånd. Ikke la bilen stå ute når det er kaldt, heller ikke når det er varmt..

Tenker også at forbrukertilsynet burde sett på dette ift markedsføringsloven hvis det hadde vært slik at bilen med normalt brukt ikke leverer tilnærmet samme rekkevidde etter 5år, uten at en i praksis må redusere rekkevidden til 80% til hverdagsbruk. Da burde rekkevidde bli oppgitt som det en normalt skal kunne hente ut av bilen uten å «ødelegge den».
Vi kan kanskje forholde oss til dette, men folk flest skal ikke måtte forstå og forholde seg til dette. De vil forvente den rekkevidden som stod i reklamen.
Tittel: Sv: Lading av iX - trenger vi bekymre oss
Skrevet av: Trond.mmandag 08. november 2021, klokken 21:55
Tenker det er åpenbart at BMW sin anbefaling om 10-80 % gjelder både AC og DC lading. BMW har da BMS som overvåker ladehastighet ved hurtiglading. Og jeg tror heller ikke BMW sin anbefaling skyldes at de tenker på kostnaden ved hurtiglading eller mulig kø ved ladestasjonen ?.

Det koster meg ingenting å bidra til at også neste eier, og eieren etter det får en bil med god rekkevidde. At du har god erfaring med en bil, betyr ikke det at den bilen du kjøper nå vil ha samme egenskaper. Det er tross alt endret kjemi og mer enn dobbel energitetthet i forhold til 2014 i3.
Tittel: Sv: Lading av iX - trenger vi bekymre oss
Skrevet av: Øyvind.hmandag 08. november 2021, klokken 22:19
Å unngå lang tid på høy SOC er helt i tråd med forskning og studier. For meg trumfer dokumenterte studier synsing og tro.
Å lade fast til 80-90% opplever jeg heller ikke problematisk. Justere ladegrensen i forkant av de få turene hvor 100% er nyttig tar bare noen sekunder. I hvert fall på de bilene ladegrensen styres fra app.
Ikke minst er det fint med regen fra start, og et godt salgsargument den dagen en selger at batteriet er pent behandlet. Har hatt dialog med en del kjøpere som er obs på dette.
Tittel: Sv: Lading av iX - trenger vi bekymre oss
Skrevet av: LMORmandag 08. november 2021, klokken 22:45
Hvilke dokumenterte studier henviser du til? De jeg har lest er koblet til batteriløsninger uten kontrollen BMW skryter av.
Nå er det mange gamle i3er, så det burde være enkelt å dokumentere det hvis det var et problem.
De fleste elbil-eiere jeg kjenner sliter å huske på forvarming når de skal på tur, så tror ikke dere representerer folk flest.
Det jeg linket til leser en før en kjøper bil, manualen får en ikke før etter en kjøper bil.
Så villedende markedsføring kan ikke reddes av det som står i manualen.
Så for meg er det åpenbart at dette ikke er noe som det forventes at en elbileier skal måtte tenke på. Akkurat som Dr.Krüger også sier.
Tittel: Sv: Lading av iX - trenger vi bekymre oss
Skrevet av: LMORtirsdag 09. november 2021, klokken 05:47
Jeg skal avslutte min argumentasjon med dette, og håper de som tenker på dette leser tråden fra starten og gjør seg opp sin egen mening. Nevner det som kanskje de fleste vet, at når vi lader til 100%, så betyr ikke det
100% av kapasiteten til batteriet. Det er en buffer. På iX skal det også være mulig å regenerere litt på 100% lading, som ville vært utenkelig hvis det hadde skadet batteriet. Det kan vi ikke skru av..

Mange hevder at VW sier at en ikke bør lade til mer enn 80% mer eksplisitt, men her sier de ikke et ord om en såpass viktig ting som levetid:

https://www.volkswagen.no/no/elbil/lade-elbil-rekkevidde/ladestasjon-hjemme-normallading.html

Men de nevner det viktige at ladingen går senere etter 80%. Og det gjør det også på AC.

Fikk også ny velkomstpakke av Elbilforeningen forrige uke, en sak som mange nye elbileiere leser, der slik viktig informasjon «som alle burde vite» burde stått. Men de skriver kun om det samme. Du stopper ikke pga levetid på batteriet, men for å spare tid.

En siste ting, hvis det hadde vært slik dere sier, så ville konseptet med ladbar hybrid, eller for så vidt hybrid, vært enda dårligere. Der er ikke lengre rekkevidde de dagene en trenger det relevant, så det ville betydd åpenbar villedende markedsføring, for en hybrid burde da alltid stå på 80% lading, og 3-5 mils rekkevidde ville blitt 20% kortere permanent.
Tittel: Sv: Lading av iX - trenger vi bekymre oss
Skrevet av: Jambotirsdag 09. november 2021, klokken 06:35
Det står ikke der nei, men det står i VW sine brukermanualer. F.eks. for VW ID.4:

Care instructions: Volkswagen recommends observing the following care instructions: Do not fully charge the high-voltage battery in everyday operation. Set an upper battery charge limit of 80% in the charging settings. Avoid complete discharge of the highvoltage battery if possible, e.g. in the case of long standing times with a low charge level. The charge level should not fall below 20% for extended periods. If the high-voltage battery has been fully charged, drive off immediately if possible. Avoid regular fast charging with direct current (DC) due to the high charging currents. [...] In the case of standing times of longer than 12 hours, park the vehicle with a charge level of at least 30% and no more than 80%, e.g. at the airport before a journey.

Edit: gjorde teksten mer lettlest og fjernet det som ikke var relevant.
Tittel: Sv: Lading av iX - trenger vi bekymre oss
Skrevet av: Trond.mtirsdag 09. november 2021, klokken 07:25
Synes det er veldig ryddig av VW å være tydelige i sine anbefalinger.

BMW synes jeg har vært, og er fortsatt veldig utydelige. Tror de fleste synes det er bedre med klare råd slik VW gir.

BMW skriver blant annet følgende i dokumentasjonen til iX40:

For å optimalisere levetiden til høyspenningsbatteriet må du blant annet ta hensyn til følgende:

«Unngå direkte sollys ved høye temperaturer»
«Parker kjøretøyet beskyttet ved lave temperaturer, for eksempel i en garasje»

«Parker ikke kjøretøyet lenger enn 14 dager uten at kjøretøyet er ladet opp»

Hva mener BMW er høye eller lave temperaturer ?
Hva mener de med å lade opp ?

Men nå har de i siste versjon lagt til for lengre tids stillstand:
«Parker helst kjøretøyet med et ladenivå 30-50 %»

Nå tror jeg nok at mange av disse rådene er for å sikre seg eller sin batterileverandør mot kostnader til reparasjoner. Men hvis batteriet skal vare hele bilens levetid, så bør nok alle som har mulighet til det bruke de sekundene det tar å tilpasse ladenivået til det faktiske behovet. De færreste av oss kjører 25 mil eller mer daglig.

LMOR sin uttalelse 25.10 i tråden «Nyttig informasjon om iX» er vel ikke lenger helt i samsvar med den siste oppdateringen av dokumentasjonen til BMW.

«BMW anbefaler å lade til 100% så vidt jeg har lest, de advarer i hvert fall ikke mot det, og jeg finner ingen dokumentasjon på at det er bedre for iX å lade til 80%»







Tittel: Sv: Lading av iX - trenger vi bekymre oss
Skrevet av: Rosstophertirsdag 09. november 2021, klokken 07:53
Sitat fra: LMOR på tirsdag 09. november 2021, klokken 05:47
En siste ting, hvis det hadde vært slik dere sier, så ville konseptet med ladbar hybrid, eller for så vidt hybrid, vært enda dårligere. Der er ikke lengre rekkevidde de dagene en trenger det relevant, så det ville betydd åpenbar villedende markedsføring, for en hybrid burde da alltid stå på 80% lading, og 3-5 mils rekkevidde ville blitt 20% kortere permanent.

Å bruke hybrider som argumentasjon her fungerer ikke, og du er selv ikke på grunnen nederst i teksten jeg har sitert. Plug-in hybrider har mye større buffer enn elbiler, og "fullt" batteri på en slik bil er gjerne nettopp 80 % av reell kapasitet. På gammeldagse hybrider er bufferen enda større, nettopp fordi de lades ofte og mye

Se f.eks. på denne sammenligningen fra Car and Driver:
 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
https://www.caranddriver.com/news/a15345397/battery-taxonomy-the-differences-between-hybrid-and-ev-batteries/
Tittel: Sv: Lading av iX - trenger vi bekymre oss
Skrevet av: LMORtirsdag 09. november 2021, klokken 08:05
Det stemmer, dette med 100% stod i manualen til min første i3, men står ikke der lengre.

Vi får velge hver vår vei, hjelper ikke diskutere mer med meg, så send heller dokumentasjonen til Dr. Krüger. Jeg velger å gjøre som han sier med fullt navn, stole på bilen.

Disse rådene er generelle og alle er riktige. Bilen blir aldri ladet til reelt 100%.
Varme er batterienes verste fiende, noe som er en utfordring ved hurtiglading.

Derfor er rådet om å sette fra seg bilen med 30% litt merkelig, fordi bilen trenger strøm for å kjøle ned batteriene hvis den settes ute i solsteken i en måned.

Jeg dropper ut fra tråden nå, men sender et krav til Dr. Krüger hvis jeg får problemer med kapasiteten, + ber om penger tilbake fra Elbilforeningen.


Ift hybrid:
Bufferen på en BMW 330e Sedan er på 10%

Tittel: Sv: Lading av iX - trenger vi bekymre oss
Skrevet av: Trond.mtirsdag 09. november 2021, klokken 08:10
Sitat fra: LMOR på tirsdag 09. november 2021, klokken 08:05
Jeg dropper ut fra tråden nå, men sender et krav til Dr. Krüger hvis jeg får problemer med kapasiteten, + ber om penger tilbake fra Elbilforeningen.
Lykke til. Tror nok de vil vise til denne. Den er i
riktignok for i3, men den gjelder nok fortsatt.
Tittel: Sv: Lading av iX - trenger vi bekymre oss
Skrevet av: LMORtirsdag 09. november 2021, klokken 08:44
Er altså ikke uenig i at batteriet taper seg. Det vi har diskutert her er om det å lade til 80% (reelt ca 70%) hver dag betyr nok til at det er verd det.
Hvis ja, så synes jeg det er merkelig at det ikke presiseres i en FAQ fra BMW eller som råd fra Elbilforeningen.
Tittel: Sv: Lading av iX - trenger vi bekymre oss
Skrevet av: Trond.mtirsdag 09. november 2021, klokken 10:09
Det ville være interessant å lese BMW sine garantivilkår for batteri. For i3 var garantien knyttet til kapasitet etter 8 år som min 70 %. Det var også en klar forutsetning at dersom kapasiteten skulle falle til eks. 50 %, så dekket garantien bare kostnaden for å kompensere tapet mellom 70 og 50 %. Det er jo egentlig en ekstremt dårlig garanti som ikke er verd noe. Nå tenker sikkert noen at garanti er unødvendig fordi batteriet holder mye bedre enn det, men jeg er sikker på at fabrikanten ønsker å ha klart definerte regler.
Det burde være en klausul også knyttet til årlig tap, for etter den gamle garantien fikk man ingen dekning hvis kapsiteten faller til 80 % etter et år. Det kan jo lett skje ved feil i en modul. Og det burde stå noe om hvordan kapasiteten skal kontrolleres / dokumenteres. Dette har vært et tema hos noen kunder med e-tron, og der sier verkstedene at de ikke har utstyr for å måle kapasiteten.

Noen som har link til oppdaterte garantivilkår for driftsbatteri fra BMW ?
Tittel: Sv: Lading av iX - trenger vi bekymre oss
Skrevet av: Chimptirsdag 09. november 2021, klokken 10:29
LMOR du har nok en litt mer pro-BMW holdning enn meg, du er litt sånn at dette stoler jeg på at BMW leverer på osv.

Men akkurat dette med lading til 100 % på saktelader er jeg enig med deg i. Det gjelder alle merker, dette hadde jeg ikke vært så bekymret for. Det er alltid sånn når folk kjøper første elbil, så mye bekymringer rundt lading. Tror det hadde blitt flere elbiler på veiene om folk hadde vært litt mindre redd for å ta steget.

Hurtiglading over 80 %, evt svært mye hurtiglading, det ville heller jeg søkt å unngå.

I-pace gjør feks en stabiliseringsprosess når den kommer til 100 %, og har godt av å bli ladet dit. Det er uansett buffer på topp.
Og hvor ofte blir det at man lader til 100 hver dag egentlig, det blir vel så sjelden uansett at det er uproblematisk? Et par ganger i uka kanskje? Null stress.
Men å la den stå på 100 % mer enn et par dager ville jeg ikke gjort. Og aldri på 0. Utover det, lev livet normalt og lad så mye du må når det passer deg.
Tittel: Sv: Lading av iX - trenger vi bekymre oss
Skrevet av: Ansjosfilettirsdag 09. november 2021, klokken 10:41
Bmw skriver jo også at bilen ikke bør parkeres ute på dager det ikke er median temperatur. Kanskje det er enda verre for batteriet enn å lade til 100%?
Noe å tenke på for dere nevrotikere det ute. 🙂
Tittel: Sv: Lading av iX - trenger vi bekymre oss
Skrevet av: LMORtirsdag 09. november 2021, klokken 10:58
Akkurat mitt poeng også, og fordi som kanskje ikke har lest alt jeg har skrevet, så har jeg hele tiden skrevet at en ikke bør hurtiglade til mer enn 80-90%.
Jeg har kun ladet til 95% en gang med den første i3en for å komme meg fra Eidfjord og over fjellet til første lader den gang det ikke var noen annen mulighet i 2014.

Full boost og full regenering er også høyere risiko (blir som lading på 200kW), så rådet med «kjør forsiktig» er reelt. God grunn til å kjøpe xDrive40  8)
Tittel: Sv: Lading av iX - trenger vi bekymre oss
Skrevet av: Jan E-28tirsdag 09. november 2021, klokken 12:10
Tok jo helt av dette  :D

Å sette state til 80% for noen eller 100% for andre betyr nok i praksis at ingen av disse kommer til å tenke nevneverdig over dette i det daglige uansett. Det blir bare en vane å vite at en kan fylle på litt ekstra om en skal langt, som ikke kommer til å koste en kalori å utføre.

For min del liker jeg å lese litt rapporter og forskning på batterier for å vite teknologien bak. Og gjøre meg opp en formening om hva som er "best", og prøve å implementere dette litt i det daglige. I praksis over tid har det muligens null betydning. Men det gir meg litt mer ro i sjelen en å ikke gjøre dette.

For noen betyr evighets-olje på girkassen nettopp det - den trengs aldri å byttes. Også kjører de rundt med litt nøkkete girskifte, som ikke gjør de noe, på en 10år gammel bil med 150.000+km. Også er det en annen som har lest og studert emnet litt, fikk skiftet oljen på 100.000km og kjører med litt mer myk giring. Bilene funker fortsatt optimalt for begge. Men han ene som har lest litt om det hadde ikke fått ro i sjelen om han var eieren av den bilen som ikke hadde fått oljeskifte  :+1:
Også finnes det sikkert en type til som kan lese om emnet, forstår problematikken, og klarer til tross for kunnskapen om dette å overse problemet uten å få dårlig følelse - jeg er ikke en av disse  :laugh:
Tittel: Sv: Lading av iX - trenger vi bekymre oss
Skrevet av: LMORtirsdag 09. november 2021, klokken 13:15
Veldig god avrunding av temaet!

Og så har vi også flertallet, som lever lykkelig uvitende om at det var noe her de burde tenke, og slik må det være hvis alle til slutt skal ha elbil.

Lukker tråden fordi den vi ha mer verdi nå når alle synspunkt er kommer frem og slik at diskusjonen ikke fortsetter i mange sider fremover uten økt verdi.

Vi lar sjefen for BMW lading avslutte, og legg spesielt merke til hva han sier fra 06:45

https://youtu.be/rN67NZh2cGY