Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Volvo / Polestar => Emne startet av: eSaab på tir 28. sep 2021, kl. 14:19
Polestar 4 kommer att bli en Suv Coupé
https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/2023-polestar-4-will-be-affordable-mid-sized-suv-coupe
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20210930/da-kommer-polestars-nya-modeller-precept-blir-5/
Troligt pris
https://alltomelbil.se/sa-mycket-kommer-polestar-4-att-kosta-blir-mindre-och-billigare-an-polestar-3/
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20220719/avslojat-sa-illigblir-porsche-utmanaren-polestar-4/
Lite mer info
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20221114/polestar-4-lanseras-2023-en-mindre-suv-coupe/
Spion bilder på Polestar 4
www.insideevs.com/news/636450/polestar-4-spotted-in-china
Mer bilder
https://alltomelbil.se/maskerad-polestar-4-siktad-ute-pa-vagarna/
Dette er kanskje den mest spennende bilen som blir lansert fremover, synes jeg. Hvis den får nok plass (ala ID.4 / Model Y). På tide med et eget delforum?
Vintertest
https://www.elbil24.no/nyheter/her-viser-polestar-frem-sine-tre-neste-elbiler/78821884
https://www.arenaev.com/heres_our_first_look_at_the_upcoming_polestar_4-news-1412.php
Mer info
https://carup.se/polestar-4-testas-pa-vagarna-far-premiar-senare-i-ar/
Den 18 April har Polestar 4 premiär
https://feber.se/bil/polestar-4-premiar-den-18-april/449843
https://www.elbil24.no/nyheter/na-skal-polestar-nyheten-endelig-vises-frem/78987521
Polestar 4 vintertesting
https://www.youtube.com/watch?v=M8VeTNASxNk
https://www.youtube.com/shorts/md1hKjYkB5s
Bilen ser virkelig bra ut.
Blir spennende å se på prisene. :laugh:
Bilder
www.elbilen.se/nyheter/premiar-for-polestar-4-snabbaste-polestar-hittills
www.mestmotor.se/automotorsport/2030418/polestar-4-officiell-fakta-pris-och-bilder
Försäljningen i Europa startar om några veckor
https://alltomelbil.se/da-kommer-de-nya-elbilarna-polerstar-3-och-polestar-4/
https://www.elbil24.no/nyheter/svensk-pris-avslort/80808858
Indikasjon av et mulig norsk prisnivå. Venter med spenning, spesielt etter at Tesla har igangsatt en ny priskrig igjen
Åpnes opp for bestilling kl 09:00 31. Jan
Veldig synd at 4 og 3 er så nærme hverandre i pris, størrelse og utseende.
3ern burde vært mer praktisk i hekken.
Sitat fra: daktari på tir 23. jan 2024, kl. 19:33Veldig synd at 4 og 3 er så nærme hverandre i pris, størrelse og utseende.
3ern burde vært mer praktisk i hekken.
Like i pris?
Lekker bil,kan snart sees i Norge.
https://www.polestar.com/no/polestar-4-ecarexpo/
Synes bilen ved første øyekast ser pen ut. Men det er noen detaljer her jeg ikke liker sett opp mot f.eks polestar 2 som gjør Polestar 4 en del mindre praktisk å eie i hverdagen. Det første jeg savner er denne robuste SUV plastikken rundt hjulbuer og ikke minst, langs sidene og fronten nede . Som Polestar 2 eier har jeg satt pris på at jeg kan fjerne møkk (da særlig snø og is) og skitt nede langs kanten av bilen uten å skade lakk - alt virker så gjennomtenkt med tanke på hverdagsbruk når det kommer til det utvendige på Polestar 2 - med Polestar 4 har man gått i fellen og forsøkt å pynte/sminke den med mer upraktiske utvendige detaljer med piano lakk skjermer i front/bak og lakk detaljer hjulbuer og andre steder det ikke burde vært slike detaljer. På innsiden så er den derimot mye bedre enn Polestar 2. I Polestar 4 har man skikkelige koppholdere som faktisk kan brukes - og det er naturligvis bedre plass fordi det er en større bil og denne fossil tunnellen er selvfølgelig borte. Så jeg har litt blandende følelser her - jeg liker bedre når bilene faktisk er gjennomtenkt med tanke på praktisk familiebruk. Vår Polestar 2 ser som ny ut den i dag etter noen års bruk.
Det er det ikke alle biler som klarer - og det er noen detaljer her på Polestar 4 som kanskje vil gjøre at man raskt vil se spor etter bruk slik at bilen eldes raskere. Men designspråket er pent på Polestar 4 - bare synd de har kledd den så jålete for å si det på den måten.
Mye bra med PS4. God plass i kupeen, pent interiør,kraftige motorer og god rekkevidde. Samt skikkelig hengervekt.
Minuset er altfor liten frunk. Det hele koker ned til hva den koster. En fullutstyrt AWD bør ikke koste mye over 700.000 med vinterdekk. Selv ventet jeg på Macan, men jeg fikk helt avsmak når jeg fikk prisene på utstyr. At nordmenn må betale 30-50% mer for samme utstyret som en engelskmann er direkte frekt. Jeg sammenligner ikke MAcan og PS4 direkte, men de treffer mitt bruksområde og ønsker for en ny bil ganske likt. Spørsmålet er om man vil betale en halv million mer for en Porsche som er vesentlig tregere og som garantert har en elendig infotainmentløsning.
Dersom PS4 koster ca 700.000 med alt, og en Porsche med alt koster nesten 500k mer, og man er i markedet for en litt høyreist sportslig sedan/SUV og man ikke er opphengt i at bilen produseres i Kina - så burde PS4 være et enkelt valg å ta.
Prisen kommer vel i morgen - så da får vi se hva den koster.
Noen som sjekket prisen på utstyrt Macan i Sverige? Så ut som basisversjonen var likt priset på tross av norsk lavere mva.
Sitat fra: Stikkkontakt på tir 30. jan 2024, kl. 10:35Spørsmålet er om man vil betale en halv million mer for en Porsche som er vesentlig tregere og som garantert har en elendig infotainmentløsning.
Trodde Macan også brukte Google Automotive (noe modifisert).
Sitat fra: turfsurf på tir 30. jan 2024, kl. 19:38Sitat fra: Stikkkontakt på tir 30. jan 2024, kl. 10:35Spørsmålet er om man vil betale en halv million mer for en Porsche som er vesentlig tregere og som garantert har en elendig infotainmentløsning.
Trodde Macan også brukte Google Automotive (noe modifisert).
Ja, de skal gjøre det litt på sin egen måte. Og erfaringene mine med Taycan er at de ikke har peiling. Integrasjon av telefon, Spotify og appstabilitet er en katastrofe.
Konfiguratoren er åpnet og prisene er klare.
Blir fort i overkant av 800k for long range med _nødvendig_ ekstrautstyr.
Prisen er nok i overkant til at blir trykket på bestill-knappen her.
Enig med forfatteren til forrige innlegg ::)
Startprisen virker ikke så voldsomt høyt, men at de følger de "tradisjonelle" modellen ved overpriset nødvendige utstyr som vinterdekk og tilhengerfeste er en stor skuffelse :(
Tror jeg dropper å bestille også, blir sittende med min MY for en stund til, frem til en mer konkurransedyktig elbil dykker opp i ft. pris vs. verdi fra mitt perspektiv.
Kom også til rett over 800k. Det var vel først og fremst denne plus pakken til kr 52 000 som løftet prisen raskt.
Her var det noe mange vil ønske, og sikkert noe mange ikke trenger overhodet også, men man fikk ikke velge - alt eller ingenting. Hvorfor Pilot pakken var dratt ut av dette var litt underlig - men pilot pakken er også noe alle vil ha vil jeg tro - og da er det 16k ekstra der også. Så skal alle ha vinterdekk..39k og når man først er der så skal man vel slenge på hengerfeste (22k) og noen ymse matter (5k) - da blir det jo fort over 800k bare det..
Så dette ender da fort nær 300k dyrere enn f.eks en tilsvarende Polestar 2 eller en Model Y. Så ja, det blir en del
penger her. Som eier av Polestar 2 så tviler jeg ikke på at dette vil være en premium bil - men det finnes faktisk premium biler fra andre som produserer i Kina til en billigere penge også..
Men kanskje noen tenker på denne som et alternativ til Porsche Macan - så er det kanskje levelig?
Jeg tror kjøreopplevelsen er veldig bra i denne bilen - og den har det lille ekstra mhp plass som kanskje mange Polestar 2 eiere savner. Men jeg tenker som så at prisen opp fra Polestar 2 kanskje var 100k for mye.......
Hengerfeste, plusspakke, sota bakrute og vinterdekk holder for meg. Kanskje 21" hjul. Pilotpakken gir meg null på veiene på Vestlandet.
Sitat fra: hELgenen på ons 31. jan 2024, kl. 16:13Kom også til rett over 800k. Det var vel først og fremst denne plus pakken til kr 52 000 som løftet prisen raskt.
Her var det noe mange vil ønske, og sikkert noe mange ikke trenger overhodet også, men man fikk ikke velge - alt eller ingenting. Hvorfor Pilot pakken var dratt ut av dette var litt underlig - men pilot pakken er også noe alle vil ha vil jeg tro - og da er det 16k ekstra der også. Så skal alle ha vinterdekk..39k og når man først er der så skal man vel slenge på hengerfeste (22k) og noen ymse matter (5k) - da blir det jo fort over 800k bare det..
Så dette ender da fort nær 300k dyrere enn f.eks en tilsvarende Polestar 2 eller en Model Y. Så ja, det blir en del
penger her. Som eier av Polestar 2 så tviler jeg ikke på at dette vil være en premium bil - men det finnes faktisk premium biler fra andre som produserer i Kina til en billigere penge også..
Men kanskje noen tenker på denne som et alternativ til Porsche Macan - så er det kanskje levelig?
Jeg tror kjøreopplevelsen er veldig bra i denne bilen - og den har det lille ekstra mhp plass som kanskje mange Polestar 2 eiere savner. Men jeg tenker som så at prisen opp fra Polestar 2 kanskje var 100k for mye.......
Polestar 4 er som du sier en skikkelig premium bil. Kan ikke sammenlignes med Polestar 2 når det kommer til premiumsfølelse. Polestar 4 er i en helt annen liga, helt fantastisk! Bare å glede seg til prøvekjøring ;D Den er også 10x så kul i virkeligheten som på bildene.
Sitat fra: noia på tor 01. feb 2024, kl. 12:53Sitat fra: hELgenen på ons 31. jan 2024, kl. 16:13Kom også til rett over 800k. Det var vel først og fremst denne plus pakken til kr 52 000 som løftet prisen raskt.
Her var det noe mange vil ønske, og sikkert noe mange ikke trenger overhodet også, men man fikk ikke velge - alt eller ingenting. Hvorfor Pilot pakken var dratt ut av dette var litt underlig - men pilot pakken er også noe alle vil ha vil jeg tro - og da er det 16k ekstra der også. Så skal alle ha vinterdekk..39k og når man først er der så skal man vel slenge på hengerfeste (22k) og noen ymse matter (5k) - da blir det jo fort over 800k bare det..
Så dette ender da fort nær 300k dyrere enn f.eks en tilsvarende Polestar 2 eller en Model Y. Så ja, det blir en del
penger her. Som eier av Polestar 2 så tviler jeg ikke på at dette vil være en premium bil - men det finnes faktisk premium biler fra andre som produserer i Kina til en billigere penge også..
Men kanskje noen tenker på denne som et alternativ til Porsche Macan - så er det kanskje levelig?
Jeg tror kjøreopplevelsen er veldig bra i denne bilen - og den har det lille ekstra mhp plass som kanskje mange Polestar 2 eiere savner. Men jeg tenker som så at prisen opp fra Polestar 2 kanskje var 100k for mye.......
Polestar 4 er som du sier en skikkelig premium bil. Kan ikke sammenlignes med Polestar 2 når det kommer til premiumsfølelse. Polestar 4 er i en helt annen liga, helt fantastisk! Bare å glede seg til prøvekjøring ;D Den er også 10x så kul i virkeligheten som på bildene.
Dette med Premium følelse er alltid litt ullent for meg - og sikkert mange andre også.
Bare ting er dyrt og folk ser du har brukt mye penger kan jo bety at man ser på det man har kjøpt som premium.
Slik jeg ser interiøret i P4 så er det mye likheter her med P2, men den er mye større og har en del flere detaljer som er bedre. Om det er verdt 300k ekstra kan jo diskuteres, men for noen er det sikkert det.
Porsche kunder synes jo den bilen er premium, noe den sikkert er også, men ennå flere hundre tusen mer premimum enn f.eks P4 er vel tvilsomt - i alle fall sett fra mitt ståsted. Men så har du jo f.eks Xpeng G9 som av mange er omtalt som premium - og den blir billigere igjen enn P4. Så jeg vet ikke helt - P4 er sett opp mot Xpeng ikke fullt så premium for kronene...
Dette med kamera bak er noe som fruen ikke vil ha her - hun sier nei til den bilen basert på kamera løsningen.
Jeg tenker som så at når det snør og føyker så blir vel kameraet her også tildekket. Mange biler har vindushvisker bak som lett kan løse opp i dette med null sikt bak - men har P4 noe som stopper snøføyk og annet å sperre for kamera bak?
Sitat fra: hELgenen på tor 01. feb 2024, kl. 14:34Sitat fra: noia på tor 01. feb 2024, kl. 12:53Sitat fra: hELgenen på ons 31. jan 2024, kl. 16:13Kom også til rett over 800k. Det var vel først og fremst denne plus pakken til kr 52 000 som løftet prisen raskt.
Her var det noe mange vil ønske, og sikkert noe mange ikke trenger overhodet også, men man fikk ikke velge - alt eller ingenting. Hvorfor Pilot pakken var dratt ut av dette var litt underlig - men pilot pakken er også noe alle vil ha vil jeg tro - og da er det 16k ekstra der også. Så skal alle ha vinterdekk..39k og når man først er der så skal man vel slenge på hengerfeste (22k) og noen ymse matter (5k) - da blir det jo fort over 800k bare det..
Så dette ender da fort nær 300k dyrere enn f.eks en tilsvarende Polestar 2 eller en Model Y. Så ja, det blir en del
penger her. Som eier av Polestar 2 så tviler jeg ikke på at dette vil være en premium bil - men det finnes faktisk premium biler fra andre som produserer i Kina til en billigere penge også..
Men kanskje noen tenker på denne som et alternativ til Porsche Macan - så er det kanskje levelig?
Jeg tror kjøreopplevelsen er veldig bra i denne bilen - og den har det lille ekstra mhp plass som kanskje mange Polestar 2 eiere savner. Men jeg tenker som så at prisen opp fra Polestar 2 kanskje var 100k for mye.......
Polestar 4 er som du sier en skikkelig premium bil. Kan ikke sammenlignes med Polestar 2 når det kommer til premiumsfølelse. Polestar 4 er i en helt annen liga, helt fantastisk! Bare å glede seg til prøvekjøring ;D Den er også 10x så kul i virkeligheten som på bildene.
Dette med Premium følelse er alltid litt ullent for meg - og sikkert mange andre også.
Bare ting er dyrt og folk ser du har brukt mye penger kan jo bety at man ser på det man har kjøpt som premium.
Slik jeg ser interiøret i P4 så er det mye likheter her med P2, men den er mye større og har en del flere detaljer som er bedre. Om det er verdt 300k ekstra kan jo diskuteres, men for noen er det sikkert det.
Porsche kunder synes jo den bilen er premium, noe den sikkert er også, men ennå flere hundre tusen mer premimum enn f.eks P4 er vel tvilsomt - i alle fall sett fra mitt ståsted. Men så har du jo f.eks Xpeng G9 som av mange er omtalt som premium - og den blir billigere igjen enn P4. Så jeg vet ikke helt - P4 er sett opp mot Xpeng ikke fullt så premium for kronene...
Dette med kamera bak er noe som fruen ikke vil ha her - hun sier nei til den bilen basert på kamera løsningen.
Jeg tenker som så at når det snør og føyker så blir vel kameraet her også tildekket. Mange biler har vindushvisker bak som lett kan løse opp i dette med null sikt bak - men har P4 noe som stopper snøføyk og annet å sperre for kamera bak?
sitter ikke det kamera så høyt oppe og langt inne på bakruta at snøføyk ol ikke er aktuelt
Sitat fra: Counterpointer på tor 01. feb 2024, kl. 17:03Sitat fra: hELgenen på tor 01. feb 2024, kl. 14:34Sitat fra: noia på tor 01. feb 2024, kl. 12:53Sitat fra: hELgenen på ons 31. jan 2024, kl. 16:13Kom også til rett over 800k. Det var vel først og fremst denne plus pakken til kr 52 000 som løftet prisen raskt.
Her var det noe mange vil ønske, og sikkert noe mange ikke trenger overhodet også, men man fikk ikke velge - alt eller ingenting. Hvorfor Pilot pakken var dratt ut av dette var litt underlig - men pilot pakken er også noe alle vil ha vil jeg tro - og da er det 16k ekstra der også. Så skal alle ha vinterdekk..39k og når man først er der så skal man vel slenge på hengerfeste (22k) og noen ymse matter (5k) - da blir det jo fort over 800k bare det..
Så dette ender da fort nær 300k dyrere enn f.eks en tilsvarende Polestar 2 eller en Model Y. Så ja, det blir en del
penger her. Som eier av Polestar 2 så tviler jeg ikke på at dette vil være en premium bil - men det finnes faktisk premium biler fra andre som produserer i Kina til en billigere penge også..
Men kanskje noen tenker på denne som et alternativ til Porsche Macan - så er det kanskje levelig?
Jeg tror kjøreopplevelsen er veldig bra i denne bilen - og den har det lille ekstra mhp plass som kanskje mange Polestar 2 eiere savner. Men jeg tenker som så at prisen opp fra Polestar 2 kanskje var 100k for mye.......
Polestar 4 er som du sier en skikkelig premium bil. Kan ikke sammenlignes med Polestar 2 når det kommer til premiumsfølelse. Polestar 4 er i en helt annen liga, helt fantastisk! Bare å glede seg til prøvekjøring ;D Den er også 10x så kul i virkeligheten som på bildene.
Dette med Premium følelse er alltid litt ullent for meg - og sikkert mange andre også.
Bare ting er dyrt og folk ser du har brukt mye penger kan jo bety at man ser på det man har kjøpt som premium.
Slik jeg ser interiøret i P4 så er det mye likheter her med P2, men den er mye større og har en del flere detaljer som er bedre. Om det er verdt 300k ekstra kan jo diskuteres, men for noen er det sikkert det.
Porsche kunder synes jo den bilen er premium, noe den sikkert er også, men ennå flere hundre tusen mer premimum enn f.eks P4 er vel tvilsomt - i alle fall sett fra mitt ståsted. Men så har du jo f.eks Xpeng G9 som av mange er omtalt som premium - og den blir billigere igjen enn P4. Så jeg vet ikke helt - P4 er sett opp mot Xpeng ikke fullt så premium for kronene...
Dette med kamera bak er noe som fruen ikke vil ha her - hun sier nei til den bilen basert på kamera løsningen.
Jeg tenker som så at når det snør og føyker så blir vel kameraet her også tildekket. Mange biler har vindushvisker bak som lett kan løse opp i dette med null sikt bak - men har P4 noe som stopper snøføyk og annet å sperre for kamera bak?
sitter ikke det kamera så høyt oppe og langt inne på bakruta at snøføyk ol ikke er aktuelt
Nei,det tror jeg faktisk ikke da vinden snur pga turbulens der bak og vil samle snø inn over kamera. Men eneste måten å finne ut av dette er jo å prøve. Men det er ikke noe varme der da?
Det kommer garantert til å bli dekt til med støv/snø/etc før eller siden. Men når det er sagt, så kan jeg telle på en hånd når jeg faktisk har snudd meg bakover for å se (etter at en fikk bil med ryggekamera).
Størrelsesmessig i baksetene så er det jo stor forskjell på P2 og P4. Dyrt med unger som vokser 😆
Vil tro kameraet har varme og spyling så det lett kan vaskes fra førerplass.
Vil jo gjerne tro at Polestar er såpass oppegående at de tar høyde for snø og is...
Så vil jo tro at de har varmetråder i i området rundt kamera.
Noe annet ville jo ha vært helt idiotisk.
Og helst spyling i tillegg.
Ser jo selv aldri ut bakvinduet, bruker bare speil.
Sitat fra: obay på tor 01. feb 2024, kl. 19:32Det kommer garantert til å bli dekt til med støv/snø/etc før eller siden. Men når det er sagt, så kan jeg telle på en hånd når jeg faktisk har snudd meg bakover for å se (etter at en fikk bil med ryggekamera).
Størrelsesmessig i baksetene så er det jo stor forskjell på P2 og P4. Dyrt med unger som vokser 😆
He he he,guttungen har nådd 1.78 nå,har virkelig skutt i været på de 2 årene vi har hatt P2. 😱
Så det er snart på tide å se seg om etter en større bil... 😁
Men Polestar 4 har litt merkelige prioriteringer.
Sløsende romslig i baksetet,men ganske moderate 500 liter i bagasjerom.
Det er etter min menig altfor lite...
Sitat fra: E-Trond på tor 01. feb 2024, kl. 23:14Sitat fra: obay på tor 01. feb 2024, kl. 19:32Det kommer garantert til å bli dekt til med støv/snø/etc før eller siden. Men når det er sagt, så kan jeg telle på en hånd når jeg faktisk har snudd meg bakover for å se (etter at en fikk bil med ryggekamera).
Størrelsesmessig i baksetene så er det jo stor forskjell på P2 og P4. Dyrt med unger som vokser 😆
He he he,guttungen har nådd 1.78 nå,har virkelig skutt i været på de 2 årene vi har hatt P2. 😱
Så det er snart på tide å se seg om etter en større bil... 😁
Men Polestar 4 har litt merkelige prioriteringer.
Sløsende romslig i baksetet,men ganske moderate 500 liter i bagasjerom.
Det er etter min menig altfor lite...
Dette åroblemer er på mange biler om dagen. Lurer på om det er en kinesisk greie, da mange på ledernivå har sjåfør. Så sitter man da helst bak. iX, EQE SuV, Polestar 3 og 4...
Ja er mulig det,synes det er flere biler på markedet som prioriterer beinplass ja.
Angående kameraspeil så ser jeg Polestar skriver:
Designet for å være ren
Det takmonterte kameraet er plassert i et hus som er designet for å lede luftstrømmen og holde vann og urenheter unna linsene. Det betyr at regn og skitt vil ha liten innvirkning på sikten bakover.
Ingenting nevnes om spyling eller varme.
Fin bil, men litt stor. Hadde vært flott med en kombikupe som var 30cm kortere, og 10cm lavere og smalere.
Som Polestar 2... ;D ;D ;D
Men ja,Polestar 4 er jo over 2 meter bred,så altfor bred for min del.
Mulig karosseribredden er smalere,men den oppgir ikke Polestar.
Bilbredde med speil innfelt
2008 mm
Bilbredde med speil utfelt
2139 mm
Sitat fra: E-Trond på fre 02. feb 2024, kl. 08:22Ja er mulig det,synes det er flere biler på markedet som prioriterer beinplass ja.
Angående kameraspeil så ser jeg Polestar skriver:
Designet for å være ren
Det takmonterte kameraet er plassert i et hus som er designet for å lede luftstrømmen og holde vann og urenheter unna linsene. Det betyr at regn og skitt vil ha liten innvirkning på sikten bakover.
Ingenting nevnes om spyling eller varme.
Blir interessant å se om dette funker i praksis. Jeg har troen på at de har gjort jobben skikkelig, men det skal jo godt gjøres da når det er skitten vannsprut fra alle kanter eller snøføyk som pakker seg.
Nu börjar leveranserna i Sverige
https://alltomelbil.se/svenska-leveranserna-av-polestar-4-har-startat/
Teslabjørn har prøvekjørt den nå. Å flytte optisk fokus fra veien til speil-skjermen var irriterende, knappene på rattet er verre haptic-møkk enn jeg fryktet og software er buggy. Da vet jeg det jeg trenger å vite, kommer ikke til å gidde å prøvekjøre denne en gang.
Veldig buggy software, ser det ut til.
Software ser jo ut til å være helt krise. Speilet kan jeg sikkert venne meg til, og jeg har ingen problemer med tilsvarende rattknapper på iX.
Rart de leverer ut bilen før software er ferdig, nå blir det mye negativ omtale. Bilen ser bra ut utenpå og inni. Fin og tydelig grafikk på displayer, i motsetning til flere av de kinesiske bilene. jeg regner ikke denne som 100% kinesisk, i og med designet i Sverige. Isåfall er en Tesla laget i Kina også kinesisk. De må få ordnet software, så er dette en bil å regne med.
Sitat fra: SIS på lør 12. okt 2024, kl. 16:45Rart de leverer ut bilen før software er ferdig, nå blir det mye negativ omtale.
Ja her er det noe muffens :o
husker adm dir nærmest ringte rundt til de første P2 eierne for å si unnskyld og beklaget offentlig på FB eiergruppa når det var barnesykdommer der. Så han må jo ha erfaring i å si unnskyld .. men at han tar sjansen denne gang også? Merkelig sak
Er det dårlig selskapsøkonomi som gjør at bilen dumpes ut for salg med dårlig SW? Jeg vet ikke
Ja ja de Polstar 4 må tilbake :o trist sak for Polstar men viktig og riktig at de 150 hentes inn :+1:
https://www.vg.no/nyheter/i/EyvRw2/tv-2-polestar-tilbakekaller-alle-eksemplarer-av-bilmodell
Polestar tilbakekaller alle eksemplarer av bilmodell
I Norge skal det dreie seg om i overkant av 150 biler, melder tV 2.
- Emma Fondenes Øvrebø (https://www.vg.no/forfatter/emma-fondenes-oevreboe)
For 1 time siden
Det har blitt oppdaget problemer med modellen, som medfører at samtlige biler som har blitt utlevert, må på verksted, skriver TV 2 (https://www.tv2.no/broom/ma-tilbakekalle-alle-bilene/17113385/). I Norge skal det dreie seg om i overkant av 150 Polestar (https://www.vg.no/tag/polestar-3?utm_source=vg-article&utm_medium=auto-tagger&utm_campaign=EyvRw2) 4-biler.
Alle eierne skal ha fått beskjed om tilbakekallingen.
Mer konkret er det berøringsknappene på rattet som av og til ikke fungerer som de skal, og de må derfor erstattes. Ifølge Kristin Fjeld hos Polestar Norge, skal dette være en rask prosess.
Var prøvekjøring veldig lett tilgjengelig nær meg, så fikk testet par-og-20 minutter. Bilen virket mye større enn jeg forventet, altså i bredde og generelt omfang. Trodde den skulle være litt mindre.
Bakspeilet var irriterende, bildet kunne også tålt lav sol bedre. Uansett hvor mange timer vindtunnel de har hatt den i, jeg tror at det huset kommer til å pakke seg tett når du kjører over fjellet i føykesnø. Jaja, du får bare like dårlig syn bakover som varebiler.
Rattknappene var kjipe å bruke, spesielt til opp/ned på fart og høyre/venstre til følgeavstand. God, rikelig følgeavstand på største innstilling da. HUD var bra, håper den autodimmer godt ned om natten.
Du må dobbeltklikke på cruisekontroll-knappen for å få kun adaptiv, det fant jeg ikke ut før etterpå. Stoppet bak andre biler på rødt lys, da begynte den plutselig å nødblinke, uten at det hadde vært noen varsel i forkant om at jeg ikke holdt godt nok på rattet e.l. Den pingponget litt på en ganske rett vei i 60, så lurer på om en kunne spart på å droppe hele Pilot Assist? Det blir vel for spartansk nå til dags, måtte prøvekjørt litt lengre for å bekrefte det.
Glemte å spørre, og merket ellers ikke, om det var AWD eller RWD, men det var god svingradius i alle fall. Tipper RWD da. Ellers, design, komfort og støy virket alle sammen veldig bra. Ikke pip stille, men jeg vil ikke ha det for isolert heller.
Kan godt hende Polestar bli min neste bil, men ikke nå og ikke denne modellen. Håper rattknapper med haptisk feedback har forsvunnet da, for en stor, teit misforståelse av ergonomi det er.
Sitat fra: OlaM på tir 03. des 2024, kl. 13:29Var prøvekjøring veldig lett tilgjengelig nær meg, så fikk testet par-og-20 minutter. Bilen virket mye større enn jeg forventet, altså i bredde og generelt omfang. Trodde den skulle være litt mindre.
Enig, man blir litt lurt av størrelsen sett fra utsiden. Den er stoooor innvendig. Helt Konge bil :+1:
Plassen inni er helt ok som forventet gitt at utsiden er like diger som en SUV.
Se bilde. Artig å måle den mot TMY og ja den er bredere og lengre men går mer ned bak enn TMY. Det gir mening synes jeg :+1:
https://www.automobiledimension.com/car-comparison.php
TMY er mindre og nesten med dobbel bagasjekapasitet :P
Sitat fra: obay på fre 13. des 2024, kl. 10:27TMY er mindre og nesten med dobbel bagasjekapasitet :P
Stemmer det men jeg lurer på om det stemmer? Ulike målinger? Jeg vet ikke....
Y ser jo ut som en oppblåst boble så at den har større volum er jo ikke rart.
Sitat fra: Counterpointer på fre 13. des 2024, kl. 22:29Y ser jo ut som en oppblåst boble så at den har større volum er jo ikke rart.
Enig. Men det var så veldig diff...beetle 2016 ;D
Sitat fra: Electric cars in Norway på lør 14. des 2024, kl. 07:39Sitat fra: Counterpointer på fre 13. des 2024, kl. 22:29Y ser jo ut som en oppblåst boble så at den har større volum er jo ikke rart.
Enig. Men det var så veldig diff...beetle 2016 ;D
Såpeboble eller noe annet fleksibelt oppblåsbart. VW Beetle er ikke relevant 😝
Sitat fra: Counterpointer på lør 14. des 2024, kl. 14:53Sitat fra: Electric cars in Norway på lør 14. des 2024, kl. 07:39Sitat fra: Counterpointer på fre 13. des 2024, kl. 22:29Y ser jo ut som en oppblåst boble så at den har større volum er jo ikke rart.
Enig. Men det var så veldig diff...beetle 2016 ;D
Såpeboble eller noe annet fleksibelt oppblåsbart. VW Beetle er ikke relevant 😝
nå er du slem Counter.... :-X Bærer du nag mot PS4?
Sitat fra: Electric cars in Norway på lør 14. des 2024, kl. 20:08Sitat fra: Counterpointer på lør 14. des 2024, kl. 14:53Sitat fra: Electric cars in Norway på lør 14. des 2024, kl. 07:39Sitat fra: Counterpointer på fre 13. des 2024, kl. 22:29Y ser jo ut som en oppblåst boble så at den har større volum er jo ikke rart.
Enig. Men det var så veldig diff...beetle 2016 ;D
Såpeboble eller noe annet fleksibelt oppblåsbart. VW Beetle er ikke relevant 😝
nå er du slem Counter.... :-X Bærer du nag mot PS4?
Hvor i allverden får du det fra? Om noe så var jeg kritisk til formen på Y!
Sitat fra: obay på fre 13. des 2024, kl. 10:27TMY er mindre og nesten med dobbel bagasjekapasitet :P
Ser ikke akkurat så elegant ut heller. Men smaken er...
Tror forr sten ikke de målene for volum er sammenlignbare. Må nesten bruke VDA eller annen standard. Ikke poker at Y har plass til 970 l under hattehylla.
Sitat fra: daktari på lør 14. des 2024, kl. 21:07Tror forr sten ikke de målene for volum er sammenlignbare. Må nesten bruke VDA eller annen standard. Ikke poker at Y har plass til 970 l under hattehylla.
Har aldri hørt 970L om Y før. Det er som du sier ihvertfall ikke etter VDA. At det er litt større bagasjeplass totalt enn i PS4 vil jeg dog tro.
Sitat fra: Counterpointer på lør 14. des 2024, kl. 20:20Sitat fra: Electric cars in Norway på lør 14. des 2024, kl. 20:08Sitat fra: Counterpointer på lør 14. des 2024, kl. 14:53Sitat fra: Electric cars in Norway på lør 14. des 2024, kl. 07:39Sitat fra: Counterpointer på fre 13. des 2024, kl. 22:29Y ser jo ut som en oppblåst boble så at den har større volum er jo ikke rart.
Enig. Men det var så veldig diff...beetle 2016 ;D
Såpeboble eller noe annet fleksibelt oppblåsbart. VW Beetle er ikke relevant 😝
nå er du slem Counter.... :-X Bærer du nag mot PS4?
Hvor i allverden får du det fra? Om noe så var jeg kritisk til formen på Y!
Sorry Counter .... Jeg mente å si TMY - ikke PS4
Ikke rart du blir forvirret av mitt innlegg ;D
Sitat fra: Electric cars in Norway på søn 15. des 2024, kl. 09:09Sitat fra: Counterpointer på lør 14. des 2024, kl. 20:20Sitat fra: Electric cars in Norway på lør 14. des 2024, kl. 20:08Sitat fra: Counterpointer på lør 14. des 2024, kl. 14:53Sitat fra: Electric cars in Norway på lør 14. des 2024, kl. 07:39Sitat fra: Counterpointer på fre 13. des 2024, kl. 22:29Y ser jo ut som en oppblåst boble så at den har større volum er jo ikke rart.
Enig. Men det var så veldig diff...beetle 2016 ;D
Såpeboble eller noe annet fleksibelt oppblåsbart. VW Beetle er ikke relevant 😝
nå er du slem Counter.... :-X Bærer du nag mot PS4?
Hvor i allverden får du det fra? Om noe så var jeg kritisk til formen på Y!
Sorry Counter .... Jeg mente å si TMY - ikke PS4
Ikke rart du blir forvirret av mitt innlegg ;D
👍🏼
Räckviddstest
https://www.tv2.no/broom/knuser-konkurrentene-i-motervei-test/17266026/
Ja, så den videoen fra Carwow. Interessant test, men en del stopp for å bytte sjåfør som nok gjør at resultatet blir dårligere enn nødvendig. Men imponerende med 90% av WLTP selv om det ikke var høy motorveifart.
De sammenligner og plass i kupe og bagasjerom med Y, EV6, Explorer og de andre bilene i testen.
Link til testen:
https://youtu.be/2Z2VrcsPGXI?si=JBBzgalIbSWzHqa3
Sitat fra: eSaab på man 30. des 2024, kl. 21:38Räckviddstest
https://www.tv2.no/broom/knuser-konkurrentene-i-motervei-test/17266026/
»Knuser konkurrentene», er en interessant måte å uttrykke seg i en test hvor den ikke hadde lavest forbruk og heller ikke lengste rekkevidde 🤭
Derimot var den mest sannferdig, det er definitivt noe 👍🏼
Sitat fra: Counterpointer på tir 31. des 2024, kl. 10:13Sitat fra: eSaab på man 30. des 2024, kl. 21:38Räckviddstest
https://www.tv2.no/broom/knuser-konkurrentene-i-motervei-test/17266026/
»Knuser konkurrentene», er en interessant måte å uttrykke seg i en test hvor den ikke hadde lavest forbruk og heller ikke lengste rekkevidde 🤭
Om du tittar på tabellen ser du att P4 har längst räckvidd! 535 km ,närmsta konkurrent hade 511 km (Porsche macan)
Den har omtrent samme frontareal som Model Y og Explorer og har høyere forbruk enn de, så forbruksmessig er det ikke så veldig imponerende.
Macan har vel bredere dekk bak, så burde jo slå den greit. At disse to har størst rekkevidde er jo ikke så rart mtp vesentlig større batteri.
Det som overrasket mest var egentlig forskjellen mellom Explorer og Q4 som jo deler plattform, men det hører ikke hjemme her.
Hvilken fart kjørte de? Og kjørte de til 0 eller til stopp?
Mener de lå i 70 miles, men slakket ned til 60 mot slutten. Kjørte helt til stopp.
Uffda, stopp er jo dårlig endepunkt for vanlige folk. Så tallene er dessverre ikke relle da.man kan jo trekke fr alt fra 2-50 km avhengig av bil og forhold.
Sitat fra: eSaab på tir 31. des 2024, kl. 12:20Sitat fra: Counterpointer på tir 31. des 2024, kl. 10:13Sitat fra: eSaab på man 30. des 2024, kl. 21:38Räckviddstest
https://www.tv2.no/broom/knuser-konkurrentene-i-motervei-test/17266026/
»Knuser konkurrentene», er en interessant måte å uttrykke seg i en test hvor den ikke hadde lavest forbruk og heller ikke lengste rekkevidde 🤭
Om du tittar på tabellen ser du att P4 har längst räckvidd! 535 km ,närmsta konkurrent hade 511 km (Porsche macan)
Når en sammenligner biler med 94 mot 80/75 kWh så blir det litt skjevt. Men ser at jeg burde spesifisert det. Ble ikke like dårlig som Broom, men samme problem 👍🏼
He he dagens beste. Sjekk den nye PS4 reklamen tv2 sender nå med «har du Testa?»
Klart det er Tesla de tenker på ;D Se 2 bilder fra tv min.
Sitat fra: Electric cars in Norway på fre 02. mai 2025, kl. 17:29He he dagens beste. Sjekk den nye PS4 reklamen tv2 sender nå med «har du Testa?»
Klart det er Tesla de tenker på ;D Se 2 bilder fra tv min.
Ja - det vil nok forsøke å hente kunder fra Tesla.
Som eier av Polestar 2 kan jeg i alle fall bekrefte at bilen er problemfri - i alle fall min 2022 modell.
Og erfaringene med service hos volvo forhandler er gode - null problemer der.
Så selv om bilene ikke er like effektive som Tesla - så må jeg si at merket har vokst på meg som et trygt og godt merke selv om eieren i hovedsak er kinesiske. Jeg snuser mye på P4 om dagen - og synes bilen fremstår som solid. Litt dumt at Polestar ikke har innbytte da dette ville gjort det ennå enklere i en slik prosesses.
Velger heller Polestar fremfor Zeekr pga forhandlernettet mhp service.
Sitat fra: hELgenen på lør 03. mai 2025, kl. 13:07Sitat fra: Electric cars in Norway på fre 02. mai 2025, kl. 17:29He he dagens beste. Sjekk den nye PS4 reklamen tv2 sender nå med «har du Testa?»
Klart det er Tesla de tenker på ;D Se 2 bilder fra tv min.
Ja - det vil nok forsøke å hente kunder fra Tesla.
Som eier av Polestar 2 kan jeg i alle fall bekrefte at bilen er problemfri - i alle fall min 2022 modell.
Og erfaringene med service hos volvo forhandler er gode - null problemer der.
Så selv om bilene ikke er like effektive som Tesla - så må jeg si at merket har vokst på meg som et trygt og godt merke selv om eieren i hovedsak er kinesiske. Jeg snuser mye på P4 om dagen - og synes bilen fremstår som solid. Litt dumt at Polestar ikke har innbytte da dette ville gjort det ennå enklere i en slik prosesses.
Velger heller Polestar fremfor Zeekr pga forhandlernettet mhp service.
En på jobben kjøpte P4 og leverte sin TMY i innbytte nå i April. Kjøpt fra Bilservice.
Sitat fra: turfsurf på lør 03. mai 2025, kl. 13:25Sitat fra: hELgenen på lør 03. mai 2025, kl. 13:07Sitat fra: Electric cars in Norway på fre 02. mai 2025, kl. 17:29He he dagens beste. Sjekk den nye PS4 reklamen tv2 sender nå med «har du Testa?»
Klart det er Tesla de tenker på ;D Se 2 bilder fra tv min.
Ja - det vil nok forsøke å hente kunder fra Tesla.
Som eier av Polestar 2 kan jeg i alle fall bekrefte at bilen er problemfri - i alle fall min 2022 modell.
Og erfaringene med service hos volvo forhandler er gode - null problemer der.
Så selv om bilene ikke er like effektive som Tesla - så må jeg si at merket har vokst på meg som et trygt og godt merke selv om eieren i hovedsak er kinesiske. Jeg snuser mye på P4 om dagen - og synes bilen fremstår som solid. Litt dumt at Polestar ikke har innbytte da dette ville gjort det ennå enklere i en slik prosesses.
Velger heller Polestar fremfor Zeekr pga forhandlernettet mhp service.
En på jobben kjøpte P4 og leverte sin TMY i innbytte nå i April. Kjøpt fra Bilservice.
Er vel kanskje noen få som forhandler Polestar og tar innbytte,men stort sett så må man vel handle på nett så vidt jeg vet. Står i alle fall at for innbytte så ta kontakt med nærmeste volvo forhandler som kan kjøpe den ut. Selve handelen skjer ikke med Polestar men med den forhandleren. Kan jo selvfølgelig høre med nærmeste volvo forhandler,men det blir da ikke noe innbytte. Kjøper gjerne en P4,men må vel belage meg på finn.no vil jeg anta. Litt dumt at Polestar ikke har en innbytte ordning gjennom f.eks Volvo. Står jo Volvo på omtrent alle deler i bilen...
Sitat fra: hELgenen på lør 03. mai 2025, kl. 13:07Velger heller Polestar fremfor Zeekr pga forhandlernettet mhp service.
Hadde jeg gjort også hver dag hele uka ;D som unga sier så tøft
En del av Testa-kampanjen (som varer til 31.05. er jo nettopp å lokke folk over fra Tesla og andre ved å tilby 20.000 i ekstrarabatt om du har innbyttebil.
Sitat fra: Electric cars in Norway på lør 03. mai 2025, kl. 22:09Sitat fra: hELgenen på lør 03. mai 2025, kl. 13:07Velger heller Polestar fremfor Zeekr pga forhandlernettet mhp service.
Hadde jeg gjort også hver dag hele uka ;D som unga sier så tøft
Er ikke stor fan av Polestar design, synes Zeekr ser bedre ut. P4 er dog den som ser best ut av de.
Fikk utlevert Polestar 4 Awd og rett av gårde på ferie tur. Herlig bil å kjøre, fin balanse mellom komfort og sportslighet, foretrekker stålfjærer fremfor luftfjæring.
Er også meget godt fornøyd med kamera basert speil, ikke behov for hattehylle i bagasjerommet, bare å lempe nedi 😊 Bagasjelokket er også bedre støyisolert uten bakvindu 👍
EuroNcap 2025
https://alltomelbil.se/fem-stjarnor-till-polestar-4-och-zeekr-7x-i-krocktest/
Kjørte med min Polestar 4 awd (20 toms felger)fra Jæren til Bergen i går, 20 mil, gjennomsnittsforbruk på 1,53 kWh pr mil. Det må jo vær bra, viser at når det er varmt i veret og ikke for mye motorvei så vil bilen kunne klare 60 mil.
Varmt vær, flate veier (?) og nokså lav hastighet er vel i kombinasjon forklaringen på det lave forbruket?
Ja, så klart, men kontrasten i forbruket i forhold til korte turer er større enn hva jeg er vant til.
Kjørte fra Bergen til Ullensvang i dag, klarte den strekningen med enda lavere forbruk, 1,48.
Sitat fra: Eoniq på søn 13. jul 2025, kl. 14:50Ja, så klart, men kontrasten i forbruket i forhold til korte turer er større enn hva jeg er vant til.
Kjørte fra Bergen til Ullensvang i dag, klarte den strekningen med enda lavere forbruk, 1,48.
Hva er "normalen" på korte turer da?
Da ligger det mye mellom 1,8 og 2,3, alt etter ver og føreforhold. Må innrømme det at etter 3 år med Polestar 2, så ble jeg litt overrasket at forbruket var så mye høyere på P4'n
Under laddning går det nu att tävla i geoguessr.
https://alltomelbil.se/polestar-och-geoguessr-lanserar-specialversion-kanda-kartspelet/
Det var ikke mange innlegg her så tenkte å dele noen erfaringer etter et par uker og drøyt 1500 km i Polestar 4 AWD med plus og pilot pakkene samt 20" felger. Førstegangsregistrert i sept 2025 En del av kritikken kommer som følge av at jeg er to meter høy.
Pros
+ Støydemping
+ Fjæringskomfort
+ Gode fjernlys, middels nærlys
+ God bakseteplass
+ hjemskjerm kan konfigureres med hurtigtaster feks for å skru av hastighetsvarsel og trøtthets/oppmerksomhetsvarsel
+ Bra tilhengervekt
+ Lite pling og plong (minus hastighetsvarsel som er på alle biler)
+ Veldig god veksling mellom styreassist/bare ACC.
Cons
- Selve styreassistenten er livsfarlig og holder seg ikke innenfor tydelige linjer med mindre veien er uten svinger. Er mer til irritasjon med små napp i rattet så kjører helst uten
- Dårlig finjustering av adaptiv cruisecontroll. +/- 5 km/t er lett, men +/- 1 km/t er håpløst
- Merkelig dosering av gassen ved igangsetting, synes det er krevende å sette i gang mykt selv etter over tusen km bak rattet i bilen
- Merkbart klikk/hakk ved bytte mellom pådrag/regenerering
- Sjanseløst ryggekamera, hakker og henger etter så må rygge veldig sakte siste halvmeteren. "Ryggestrekene" på skjermen er upresise og til lite hjelp
- Speil som vippes ned ved rygging vipper alt for mye så en ser ikke noe som helst bak bilen, bare det som er på sidene.
- Vanskelig å finne frem i menyer under kjøring. Sort/orange gjør det litt vanskelig å lese.
- Trangt mellom ratt og midtkonsoll for lange ben. Selv med rattet i helt oppe og ute og setet i bunn og langt bak
- Bunnen av nakkeputa er for langt ned for de med lang rygg og den treffer overgangen mellom rygg og nakke, blir derfor sittende med lut øvre rygg og har av den grunn tiltet setet ubehagelig langt bakover.
- "Bakspeilkamera" er uvant, men går greit etterhvert. Med briller er det litt slitsomt fortsatt
- Dørhåndtak kommer ikke alltid ut når jeg nærmer meg bilen
- Førersetet har litt for liten tilt, så får ingen glede av sitteputeforlengeren.
- Appene på "appskjermen" har for intetsigende og minimalistiske ikoner. Å finne feks radio er tidkrevende
- Jeg trodde min Y var bred, men P4 er og føles mye bredere. Særlig i kombinasjon med nevnte ryggekamera og sidespeil er den klønete å parkere på gjennomsnittlige p-plasser (jeg rygger alltid inn)
- Høyt forbruk. Selv med 30% større batteri enn Model Y LR må den lades like ofte
Edit: Bilen har også HUD, men klarer ikke å bestemme meg for om den skal i Pros. Jeg er så høy at det uansett blir liggende på veien 3 meter foran bilen så må se vekk fra trafikkbildet akkurat som når jeg ser i displayet og det funker ikke med polariserte solbriller
Sitat fra: Håvar på ons 15. okt 2025, kl. 13:24Det var ikke mange innlegg her så tenkte å dele noen erfaringer etter et par uker og drøyt 1500 km i Polestar 4 AWD med plus og pilot pakkene samt 20" felger. Førstegangsregistrert i sept 2025 En del av kritikken kommer som følge av at jeg er to meter høy.
Pros
+ Støydemping
+ Fjæringskomfort
+ Gode fjernlys, middels nærlys
+ God bakseteplass
+ hjemskjerm kan konfigureres med hurtigtaster feks for å skru av hastighetsvarsel og trøtthets/oppmerksomhetsvarsel
+ Bra tilhengervekt
+ Lite pling og plong (minus hastighetsvarsel som er på alle biler)
+ Veldig god veksling mellom styreassist/bare ACC.
Cons
- Selve styreassistenten er livsfarlig og holder seg ikke innenfor tydelige linjer med mindre veien er uten svinger. Er mer til irritasjon med små napp i rattet så kjører helst uten
- Dårlig finjustering av adaptiv cruisecontroll. +/- 5 km/t er lett, men +/- 1 km/t er håpløst
- Merkelig dosering av gassen ved igangsetting, synes det er krevende å sette i gang mykt selv etter over tusen km bak rattet i bilen
- Merkbart klikk/hakk ved bytte mellom pådrag/regenerering
- Sjanseløst ryggekamera, hakker og henger etter så må rygge veldig sakte siste halvmeteren. "Ryggestrekene" på skjermen er upresise og til lite hjelp
- Speil som vippes ned ved rygging vipper alt for mye så en ser ikke noe som helst bak bilen, bare det som er på sidene.
- Vanskelig å finne frem i menyer under kjøring. Sort/orange gjør det litt vanskelig å lese.
- Trangt mellom ratt og midtkonsoll for lange ben. Selv med rattet i helt oppe og ute og setet i bunn og langt bak
- Bunnen av nakkeputa er for langt ned for de med lang rygg og den treffer overgangen mellom rygg og nakke, blir derfor sittende med lut øvre rygg og har av den grunn tiltet setet ubehagelig langt bakover.
- "Bakspeilkamera" er uvant, men går greit etterhvert. Med briller er det litt slitsomt fortsatt
- Dørhåndtak kommer ikke alltid ut når jeg nærmer meg bilen
- Førersetet har litt for liten tilt, så får ingen glede av sitteputeforlengeren.
- Appene på "appskjermen" har for intetsigende og minimalistiske ikoner. Å finne feks radio er tidkrevende
- Jeg trodde min Y var bred, men P4 er og føles mye bredere. Særlig i kombinasjon med nevnte ryggekamera og sidespeil er den klønete å parkere på gjennomsnittlige p-plasser (jeg rygger alltid inn)
- Høyt forbruk. Selv med 30% større batteri enn Model Y LR må den lades like ofte
Edit: Bilen har også HUD, men klarer ikke å bestemme meg for om den skal i Pros. Jeg er så høy at det uansett blir liggende på veien 3 meter foran bilen så må se vekk fra trafikkbildet akkurat som når jeg ser i displayet og det funker ikke med polariserte solbriller
Det er ikke sånn at dersom du har bilen i revers, og speilene derfor vippes ned, at du da kan vippe speilene opp med knappene, og lagre dette på brukerprofilen? Sånn at den husker en mer oppvippet posisjon neste gang? Sånn som det er på enkelte andre biler?
Takk for tips, det skal jeg teste ved neste kjøretur :)
Edit: Testet og fant ingen mulighet for å justere hvor mye speilet skal tiltes. Virker som om de tiltes maks ned uansett. Endte opp med å ha de i en mellomstilling permanent. Speilene er litt for små så ser litt lite av trafikken bak, men klarer akkurat å få med hvitlinja når jeg rygger inn på P-plass etc
Er det ikke mulig å justere posisjonen på HUD?
Sitat fra: daktari på man 27. okt 2025, kl. 18:54Er det ikke mulig å justere posisjonen på HUD?
Jo.
Sitat fra: daktari på man 27. okt 2025, kl. 18:54Er det ikke mulig å justere posisjonen på HUD?
Det hjelper jo ikke på problemet som er beskrevet. Den er det jeg har opplevd med alle HUD jeg har prøvd (Mercedes, BMW, Audi, VW m.fl), fokus er satt noen få meter foran bilen, og informasjonen er plassert nederst på frontruten. Da må man uansett flytte blikket og skifte fokus.
Det er derfor jeg opplever at HUD ikke er noen stor forskjell fra en bra plassert skjerm, og i tillegg er de fleste dårlige med polariserte solbriller.
Sitat fra: turfsurf på tir 28. okt 2025, kl. 06:15Sitat fra: daktari på man 27. okt 2025, kl. 18:54Er det ikke mulig å justere posisjonen på HUD?
Det hjelper jo ikke på problemet som er beskrevet. Den er det jeg har opplevd med alle HUD jeg har prøvd (Mercedes, BMW, Audi, VW m.fl), fokus er satt noen få meter foran bilen, og informasjonen er plassert nederst på frontruten. Da må man uansett flytte blikket og skifte fokus.
Det er derfor jeg opplever at HUD ikke er noen stor forskjell fra en bra plassert skjerm, og i tillegg er de fleste dårlige med polariserte solbriller.
Er informasjonen plassert nederst, så høres det for meg som den ikke er justert i rett høyde/posisjon.
Poenget er jo å få det justert så du ikke må titte ned, men skal kunne lese den mens man ser rett frem og på veien. Størrelse og skrift justeres så det er rett størrelse og skarp tekst.
Det med polariserte solbriller, er dog et problem det er vanskelig å komme seg unna, pga måten HUD normalt fungerer.
Sitat fra: RJK på tir 28. okt 2025, kl. 06:51Sitat fra: turfsurf på tir 28. okt 2025, kl. 06:15Sitat fra: daktari på man 27. okt 2025, kl. 18:54Er det ikke mulig å justere posisjonen på HUD?
Det hjelper jo ikke på problemet som er beskrevet. Den er det jeg har opplevd med alle HUD jeg har prøvd (Mercedes, BMW, Audi, VW m.fl), fokus er satt noen få meter foran bilen, og informasjonen er plassert nederst på frontruten. Da må man uansett flytte blikket og skifte fokus.
Det er derfor jeg opplever at HUD ikke er noen stor forskjell fra en bra plassert skjerm, og i tillegg er de fleste dårlige med polariserte solbriller.
Er informasjonen plassert nederst, så høres det for meg som den ikke er justert i rett høyde/posisjon.
Poenget er jo å få det justert så du ikke må titte ned, men skal kunne lese den mens man ser rett frem og på veien. Størrelse og skrift justeres så det er rett størrelse og skarp tekst.
Nei, vanligvis når man kjører ser man ut sånn ca midt i frontruten og har fokus kanskje 100-200m fremme. HUD bildet er plassert i nederste del av frontruten, og med ett fokuspunkt ca rett foran bilen. Ingen biler jeg har kjørt lar deg justere HUD midt i frontruten. Justeringen er bare for å tilpasses høyde på fører så ikke deler av bildet kuttes.
Ny funktion på gång
https://elbil24.no/nyheter/blir-forst-med-ny-google-funktion/83811183/
Sitat fra: turfsurf på tir 28. okt 2025, kl. 06:15Det er derfor jeg opplever at HUD ikke er noen stor forskjell fra en bra plassert skjerm, og i tillegg er de fleste dårlige med polariserte solbriller.
Mine 50 år gamle øyne er uenige. Opplever det som mye å bedre med HUD. Endringen i fokus er mye mindre og dermed raskere.