Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Tesla => Model Y => Emne startet av: Otkristo på tirsdag 21. september 2021, klokken 14:51

Tittel: Model Y Standard Range
Skrevet av: Otkristotirsdag 21. september 2021, klokken 14:51
Ser Model Y SR er klar for levering i Hong Kong.
Meget konkuransedyktig rekkevidde, 455 km WLTP.
Spesielt når Model 3 SR er oppgitt med 448 km WLTP.
Kommer til å selge meget bra når den kommer til Norge
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: elskerteslatirsdag 21. september 2021, klokken 14:57
Hva tror vi prisen på denne blir her til lands?

Sent from my GM1913 using Tapatalk

Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: Mobileumtirsdag 21. september 2021, klokken 15:01
SitatKommer til å selge meget bra når den kommer til Norge

Kommer den til Norge?
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: elskerteslatirsdag 21. september 2021, klokken 15:02
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 21. september 2021, klokken 15:01
SitatKommer til å selge meget bra når den kommer til Norge

Kommer den til Norge?
Garantert. Spørsmålet er når. Tekniske data om SR Y ligger allerede gjemt på Tesla sine sider på tysk.

Sent from my GM1913 using Tapatalk

Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: turfsurftirsdag 21. september 2021, klokken 15:09
Så hva er batterikapasiteten? 65kWh brutto?
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: Mobileumtirsdag 21. september 2021, klokken 15:12
Se her:

https://driveteslacanada.ca/model-y/standard-range-model-y-germany-confirming-launch-europe/
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: Mobileumtirsdag 21. september 2021, klokken 15:14
According to documentation posted to the TFF-Forum, the vehicle that was tested contained the new 60kWh LFP battery from CATL.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: tornaldoonsdag 22. september 2021, klokken 21:48
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 21. september 2021, klokken 15:09
Så hva er batterikapasiteten? 65kWh brutto?

Batteriet må vel fort ha 62-63 kWh netto om den skal klare WLTP på 455 km.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: turfsurfonsdag 22. september 2021, klokken 21:50
Sitat fra: tornaldo på onsdag 22. september 2021, klokken 21:48

Batteriet må vel fort ha 62-63 kWh netto om den skal klare WLTP på 455 km.
RWD har vel en del lavere forbruk enn AWD, så vil tippe under 60kWh netto.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: tornaldoonsdag 22. september 2021, klokken 23:02
Sitat fra: turfsurf på onsdag 22. september 2021, klokken 21:50
Sitat fra: tornaldo på onsdag 22. september 2021, klokken 21:48

Batteriet må vel fort ha 62-63 kWh netto om den skal klare WLTP på 455 km.
RWD har vel en del lavere forbruk enn AWD, så vil tippe under 60kWh netto.

Den skal være fryktelig effektiv når den bare har 50 km kortere WLTP rekkevidde, med 17-18% mindre batterikapasitet, men det vil i så fall være en gledelig overraskelse.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: geearonsdag 22. september 2021, klokken 23:22
SR RWD: 60000 Wh / 455 km = 132 Wh/km
LR AWD: 70000 Wh / 507 km = 138 Wh/km

6 Wh lavere per kilometer ser veldig realistisk ut for min del. Med forbehold om at nettokapasiteten faktisk er hhv. 60 og 70 kWh, men vil nesten heller tro nettoforskjellen er enda litt større, og at forskjellen i forbruk også er større.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: tornaldotorsdag 23. september 2021, klokken 07:19
Ja du har helt rett. Vet ikke hva jeg blanda inn i utregningene mine.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: advaletorsdag 23. september 2021, klokken 09:41
Sitat fra: snakkesalig på tirsdag 21. september 2021, klokken 15:00
87% av LR-prisen i HK = 466.940 her på Bjerget.

Hmm, til sammenligning får man Kia EV6 med RWD og 528km rekkevidde... Tipper WLTP på Y ender på 410-420 når man sammenligner WLTP for LR i Norge kontra HK.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: turfsurftorsdag 23. september 2021, klokken 09:56
Sitat fra: advale på torsdag 23. september 2021, klokken 09:41

Hmm, til sammenligning får man Kia EV6 med RWD og 528km rekkevidde... Tipper WLTP på Y ender på 410-420 når man sammenligner WLTP for LR i Norge kontra HK.
LR i HK har vel annet batteri, så det holder vel ikke vann.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: geeartorsdag 23. september 2021, klokken 12:33
1 km iht WLTP er vel akkurat det samme i HK og i Norge, ellers blir det litt meningsløst...
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: advaletorsdag 23. september 2021, klokken 15:45
I HK står LR på 542 km WLTP, i Norge 507km. Hvorfor blir jo bare spekulasjoner.

Om det er forskjellig batteri er i spekulasjon-kategorien. Men ser man på f.eks ID.4 med litt ekstrautstyr som f.eks HUD e.l. så spiser det fort av noen km i WLTP. Eller utstyrer med forskjell dekk så ender man også med forskjell WLTP. Florerer jo av forskjellige WLTP på samme modell. Så det er vel ikke uvanlig.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: turfsurftorsdag 23. september 2021, klokken 15:54
Sitat fra: advale på torsdag 23. september 2021, klokken 15:45
I HK står LR på 542 km WLTP, i Norge 507km. Hvorfor blir jo bare spekulasjoner.
Tja når forskjellen i rekkevidde på de to er så godt som nøyaktig lik forskjellen i kapasitet mellom 77 og 82kWh batteri så vil jeg si det er mere enn spekulasjoner.

Tesla operer heller ikke med forskjellig rekkevidde på utstyrspakker.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: geeartorsdag 23. september 2021, klokken 16:39
De har samme tall på Model 3 SR og Performance, for eksempel. Men det er motsatt for Model 3 Long range, den har 3-4 mil lenger i Norge enn i HK. Er nok overveiende sannsynlig at det er forskjell på batteripakkene som leveres.

Andre biler har også så godt som samme tall, feks Hyundai..
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: jlantorsdag 23. september 2021, klokken 16:57
Sitat fra: geear på torsdag 23. september 2021, klokken 16:39
Men det er motsatt for Model 3 Long range, den har 3-4 mil lenger i Norge enn i HK.
TM3 LR MIC med 580 km WLTP (77 kWh= selges også som inventory biler i Norge - med 20500 i rabatt i forhold til biler med 614km (82 kWh), som til nå har vært USA produserte.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: tornaldolørdag 02. oktober 2021, klokken 08:02
På Hong Kong sidene til Tesla, er levering av SR+ endret fra Q4 2021 til Q1 2022. Om det er pga venteliste, eller forsinket produksjonsstart, vites ikke.

Det kan jo bety at etterspørselen etter SR+ er høy, eller at de prioriterer å produsere LR i stede. F. eks. for å sende til Europa. Men det blir jo bare spekulasjoner fra min side.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: Radiallørdag 02. oktober 2021, klokken 09:49
Jeg leste i September de leverer ut enormt antall SR i kinesiske markedet og populæriteten er veldig høy, så de er nok regelrett utsolgt på produksjonskapasitet pga all eksport som foregår samtidig tenker jeg.

HongKong er jo ikke akkurat på høyfjellet, så behovet for AWD er vel rimelig begrenset i disse markedene og SR vil naturligvis tiltrekke seg flere kjøpere pga både pris og tilstrekkelig fremkommelighet.

Ligger vel i kortene at det er Shanghai som vil levere eventuell TMY SR til Europa. Der nede lages batteriene + alle delene OG nå alt av TM3 som skal til EU 😄
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: elskerteslatorsdag 11. november 2021, klokken 10:41
Sitat fra: Radial på lørdag 02. oktober 2021, klokken 09:49
Jeg leste i September de leverer ut enormt antall SR i kinesiske markedet og populæriteten er veldig høy, så de er nok regelrett utsolgt på produksjonskapasitet pga all eksport som foregår samtidig tenker jeg.

HongKong er jo ikke akkurat på høyfjellet, så behovet for AWD er vel rimelig begrenset i disse markedene og SR vil naturligvis tiltrekke seg flere kjøpere pga både pris og tilstrekkelig fremkommelighet.

Ligger vel i kortene at det er Shanghai som vil levere eventuell TMY SR til Europa. Der nede lages batteriene + alle delene OG nå alt av TM3 som skal til EU
Godt poeng. Jeg kunne ikke sagt det bedre.
Hvis jeg skulle gjettet så vil vi nok se Model Y SR når Berlin har fått opp produksjonen til den grad at Shanghai har kapasitet til å levere SR. Slik det er nå produserer Shanghai såpass mye at de snart ikke har kapasitet til mer. Mulig de kommer til å utvide fabrikken enda litt mer.

Sent from my GM1913 using Tapatalk

Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: ToWalkOrDrivetorsdag 25. august 2022, klokken 09:14
Ser at det ryktes at Tyskland skal begynne å lage Model Y Standard Range (SR) "om få uker" for et par uker siden:
https://www.lydogbilde.no/nyheter/rykte-billigere-tesla-model-y-pa-vei-kan-unnga-moms/

...men det står utrolig lite om dette rundt forbi, så vidt jeg har sett.
Noen som hørt noe mer?
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: rlndtorsdag 25. august 2022, klokken 10:50
Spent på pris da, mellom 450' og 500', forskjellen på M3 standard og LR er på 85', i så fall burde MY Standard koste 475'.

Blir utrolig mye bil for pengene, finnes det noen konkurrenter som kan matche det?

Edit: Ser at ID4 starter på ca 440 inkludert leveringsomkostninger.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: vinterdekktorsdag 25. august 2022, klokken 11:36
Sitat fra: rlnd på torsdag 25. august 2022, klokken 10:50
[...] i så fall burde MY Standard koste 475'.

Blir utrolig mye bil for pengene, finnes det noen konkurrenter som kan matche det?

Edit: Ser at ID4 starter på ca 440 inkludert leveringsomkostninger.

Om prisen på MY RWD/SR havner på 475 000 kr, så ligger BZ4X Active AWD på 473 400 kr i prislisten til Toyota.

(Henger meg på denne tråden, veldig interessert i nye oppdateringer om denne modellen.)
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: ToWalkOrDrivetorsdag 25. august 2022, klokken 11:57
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 25. august 2022, klokken 11:36
Sitat fra: rlnd på torsdag 25. august 2022, klokken 10:50
[...] i så fall burde MY Standard koste 475'.

Blir utrolig mye bil for pengene, finnes det noen konkurrenter som kan matche det?

Edit: Ser at ID4 starter på ca 440 inkludert leveringsomkostninger.

Om prisen på MY RWD/SR havner på 475 000 kr, så ligger BZ4X Active AWD på 473 400 kr i prislisten til Toyota.

(Henger meg på denne tråden, veldig interessert i nye oppdateringer om denne modellen.)

Synes det er veldig vanskelig å sammenligne priser med Toyota. På den ene siden ser det ut som at rekkevidde er mye bedre enn på MY SR, og at du får med AWD, men på den annen side så er alt som er inkludert i to av de øverste utstyrspakkene på Toyota inkludert i standardpakken på en TMY LR, som varme i alle seter, minne på stolen, kunstskinn, premium lyd og panorama tak. Men vet ikke hvordan TMY SR blir i forhold til TMY LR.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: Radialtorsdag 25. august 2022, klokken 12:04
Toyota BZ4X er en ganske mye mindre bil enn Y, kan egentlig ikke sammenlignes.
Men for den jevne pensjonist eller lignende, trenger man trolig ikke så mye plass som Y tilbyr, og da får man mer for pengene.

Men jeg sammenlignet Y LR mot SR i Hong Kong, og satte prisforholdet opp mot prisene i Norge nå, og da endte jeg opp på rund 430k.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: vinterdekktorsdag 25. august 2022, klokken 13:34
Sitat fra: Radial på torsdag 25. august 2022, klokken 12:04
Toyota BZ4X er en ganske mye mindre bil enn Y, kan egentlig ikke sammenlignes. [...]

Y er nok en god del bredere.

Sitat fra: Radial på torsdag 25. august 2022, klokken 12:04
Men jeg sammenlignet Y LR mot SR i Hong Kong, og satte prisforholdet opp mot prisene i Norge nå, og da endte jeg opp på rund 430k.

:+1:
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: Daniel_0007torsdag 25. august 2022, klokken 14:03
Sitat fra: rlnd på torsdag 25. august 2022, klokken 10:50
Spent på pris da, mellom 450' og 500', forskjellen på M3 standard og LR er på 85', i så fall burde MY Standard koste 475'.

Blir utrolig mye bil for pengene, finnes det noen konkurrenter som kan matche det?

Edit: Ser at ID4 starter på ca 440 inkludert leveringsomkostninger.

Nissan Aryia 63 evolve koster 465 da får du en godt utstyrt bil og i motsetning til id4 hvor man må legge på en del.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: Radialtorsdag 25. august 2022, klokken 15:37
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 25. august 2022, klokken 13:34
Sitat fra: Radial på torsdag 25. august 2022, klokken 12:04
Toyota BZ4X er en ganske mye mindre bil enn Y, kan egentlig ikke sammenlignes. [...]

Y er nok en god del bredere.

Sitat fra: Radial på torsdag 25. august 2022, klokken 12:04
Men jeg sammenlignet Y LR mot SR i Hong Kong, og satte prisforholdet opp mot prisene i Norge nå, og da endte jeg opp på rund 430k.

:+1:

Ikke minst har Y MYE større lagringskapasitet, samt mye bedre benplass bak.
BZ4X er fin på første seterad, ellers er det relativt mye trangere lengere bakover.

Solterra er lik, forøvrig 😆
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: Stjernemixfredag 26. august 2022, klokken 06:54
Sjekk konfiguratoren.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: snakkesaligfredag 26. august 2022, klokken 07:08
Den var dyr. Bare 40.000 billigere enn LR.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: daktarifredag 26. august 2022, klokken 07:48
Y SR RWD koster altså 534k med 19" og i hvit men med inkl hengerfeste. wltp 455 km, 0-100 6,9 sek.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: Stjernemixfredag 26. august 2022, klokken 07:51
Virker som den er identisk med LR minus firehjulsdrift. Model 3 SR var mer ribba.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: Contangofredag 26. august 2022, klokken 08:04
Sitat fra: snakkesalig på fredag 26. august 2022, klokken 07:08
Den var dyr. Bare 40.000 billigere enn LR.
Enig. Logikken henger ikke sammen. Jeg begynner å helle mot at det er større endringer på vei med de andre modellene og at prisene blir satt opp da. Fargene vet vi er på vei, men det må være mer.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: Jonny85fredag 26. august 2022, klokken 08:13
Tipper vi ser en oppgang i pris nå snart på Long Range og Performance. Var ikke mye som skilte i pris på Y bakhjulstrekk vs 4 hjulstrekk.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: AUKfredag 26. august 2022, klokken 08:27
Med moms er prisforskjellen litt større. Men det peker vel kanskje mot valuta-prisøkning på LR.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: BjarneDfredag 26. august 2022, klokken 08:30
Forskjellene på bilene ser ut til å begrense seg til DU og batteri, men prisforskjellen på 40k er unaturlig lav ja. Burde være lik som Model 3 (85k). AWD vs RWD betinger alene 30-40k. 10-15 kWt større batteri kommer dermed «gratis» med LR.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: Handymanfredag 26. august 2022, klokken 08:37
Kanskje de ønsker få bestillinger i starten, og deretter setter opp prisen på Dual motor?
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: BjarneDfredag 26. august 2022, klokken 08:51
Vanskelig å forstå at noen i det hele tatt kommer til å velge SR fremfor LR. Forestill deg at du allerede satt med en SR i garasjen og fikk tilbud fra Tesla om å oppgradere til AWD og i tillegg få 25% større batterikapasitet tilsv. over 100 km lengre rekkevidde for 40k. Hvem ville ikke slått til? Veldig få tror jeg.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: Otkristofredag 26. august 2022, klokken 09:13
Sitat fra: BjarneD på fredag 26. august 2022, klokken 08:51
Vanskelig å forstå at noen i det hele tatt kommer til å velge SR fremfor LR. Forestill deg at du allerede satt med en SR i garasjen og fikk tilbud fra Tesla om å oppgradere til AWD og i tillegg få 25% større batterikapasitet tilsv. over 100 km lengre rekkevidde for 40k. Hvem ville ikke slått til? Veldig få tror jeg.
Enig. Det er større prisforskjell mellom SR og LR i andre land enn Norge.
I tillegg er det lengre leveringstid for Norge.
Jeg tror Tesla vil selge flest SR i andre land enn Norge.
Se priser i Danmark
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: ToWalkOrDrivefredag 26. august 2022, klokken 09:33
Wow, det var veldig stor forskjell mellom Danmark og Norge.
Ser at 1 dansk krone koster 1,3 kroner, ca. Når en tar hensyn til det koster en TMY SR i Norge 89,1% av det danskene betaler i omregnet NOK. Men nordmenn betaler bare 78,4% for en LR og 74,7% for en P....så da ligger det kanskje i kortene at de to sistnevnte vil stige mye, hvis de ikke vil beholde disse forskjellene.
Skal nordmenn betale 89,1% av dansk NOK-pris for LR, så vil den koste 635.910,- mens Performance vil koste 715.446 kroner...men så er det selvfølgelig ikke Danmark som er fasiten for Norge, men viser jo hvilken vei det kan bære...
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: vinterdekkfredag 26. august 2022, klokken 10:09
Broom melder at prisen kuttes på MY med innføring av RWD utgave, men konsensus i tråden her er at prisene bare går opp.  ::)

https://www.tv2.no/broom/na-kutter-de-prisen-pa-norges-mest-solgte/15046220/

« Den nye modellen har rekkevidde på opptil 455 kilometer. 0-100 km/t går på 6,9 sekunder og topphastigheten er på 217 km/t.

Som standard leveres den med Autopilot, såkalt Premium interør (oppvarmede for- og bakseter, oppvarmet ratt) og steroanlegg som inkluderer 13 høyttalere og subwoofer.

Som på Long Range- og Performance-variantene er det også bagasjerom i front og separat deling av bakseter.

Maksimal ladefart er for øvrig på 170 kW. Bilene som kommer til Europa blir produsert ved Teslas Gigafactory i Shanghai, Kina.»

Kinesisk bil også.

Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: TeslaSYfredag 26. august 2022, klokken 11:10
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 26. august 2022, klokken 09:33
Wow, det var veldig stor forskjell mellom Danmark og Norge.
Ser at 1 dansk krone koster 1,3 kroner, ca. Når en tar hensyn til det koster en TMY SR i Norge 89,1% av det danskene betaler i omregnet NOK. Men nordmenn betaler bare 78,4% for en LR og 74,7% for en P....så da ligger det kanskje i kortene at de to sistnevnte vil stige mye, hvis de ikke vil beholde disse forskjellene.
Skal nordmenn betale 89,1% av dansk NOK-pris for LR, så vil den koste 635.910,- mens Performance vil koste 715.446 kroner...men så er det selvfølgelig ikke Danmark som er fasiten for Norge, men viser jo hvilken vei det kan bære...
kanskje priser er med moms i Danmark ?
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: Daniel_0007fredag 26. august 2022, klokken 11:16
Var altfor stiv pris, burde lagt seg under 500 pga momsen som kommer.
Ser ingen grunn å gå for sr med denne pris forskjelllen, tipper prisen til LR går nok opp til 600k snart for å gjøre forskjellen enda større.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: Moasfredag 26. august 2022, klokken 11:36
For 449k tror jeg mange hadde kjøpt en Y SR i Norge:)
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: Paulfredag 26. august 2022, klokken 11:44
i Litauen selges MY SR for 41.990EUR +MVA (uten tilhengerfeste),  dvs 420.000 NOK +dokumentavgift.

forskjell mellom LR og SR er 11.000EUR, cirka 110.000 kr der!   

Det betyr at tesla fortsatt tjener penger hvis dem selger MY SR for 420t kr(430t kr med tilhengerfeste)

Tipper at strategien for tesla er å selge SR i Norge dyrt for dem som er utålmodige, og så sette ned pris etterhvert


https://www.tesla.com/en_LT/modely/design#overview (https://www.tesla.com/en_LT/modely/design#overview)

Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: Otkristofredag 26. august 2022, klokken 11:49
Sitat fra: TeslaSY på fredag 26. august 2022, klokken 11:10
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 26. august 2022, klokken 09:33
Wow, det var veldig stor forskjell mellom Danmark og Norge.
Ser at 1 dansk krone koster 1,3 kroner, ca. Når en tar hensyn til det koster en TMY SR i Norge 89,1% av det danskene betaler i omregnet NOK. Men nordmenn betaler bare 78,4% for en LR og 74,7% for en P....så da ligger det kanskje i kortene at de to sistnevnte vil stige mye, hvis de ikke vil beholde disse forskjellene.
Skal nordmenn betale 89,1% av dansk NOK-pris for LR, så vil den koste 635.910,- mens Performance vil koste 715.446 kroner...men så er det selvfølgelig ikke Danmark som er fasiten for Norge, men viser jo hvilken vei det kan bære...
kanskje priser er med moms i Danmark ?
Pris i Danmark er inkl mva
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: Jonny85fredag 26. august 2022, klokken 12:21
Er det mulig tesla setter prisen på 2 hjulstrekken dyr for å unngå at kunder skal kansellere long rang og performance som er i bestilling?
Eller tror du at tesla kommer til å øke L og P i pris?
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: jlanfredag 26. august 2022, klokken 12:34
Sitat fra: Jonny85 på fredag 26. august 2022, klokken 12:21
Er det mulig tesla setter prisen på 2 hjulstrekken dyr for å unngå at kunder skal kansellere long rang og performance som er i bestilling?
Helt klart en veldig markedstilpasset prising ihverfall. I Tyskland er det bare 3000 EUR opp til LR, mens i Frankrike er det 14000 EUR.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: REN-BILfredag 26. august 2022, klokken 13:00
Det vi kan kalle markedstilpasning :)

Ser at en SR i Danmark havner ut på (minus avgifter) 468.000nok. I Norge 534.000nok. Tesla tjener altså 66.000kr mer per bil de selger til Norge ift. Danmark.

Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: Radialfredag 26. august 2022, klokken 13:09
Denne skal ned i pris, eventuelt skal de andre mye høyere opp, så fort man ser om etterspørselen er der.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: OleBrum2fredag 26. august 2022, klokken 20:13

INGEN kommer til å velge SR fremfor LR med en prisforskjell på 40 000.

Ville nok fått salg om den lå på 460-470 000.

Men, tenker de heller setter opp prisen på LR fremfor å sette ned prisen på SR.
Dette da alle andre bilmerker også setter opp prisen kraftig. Kanskje med små unntak på billigbilene MG og snart BYD. Personlig tror jeg ikke Tesla kunne solgt såpass om det ikke var prisstigning «over hele linjen». De har ikke forspranget de en gang hadde, og nå har de også åpnet opp ladestasjonene for andre.

Kan jo håpe på nedgangstider der nybilsalg går i kjelleren pga dyr rente, dyr mat, og dyr strøm...men det kan bli lenge til det reflekteres i priser. Enn så lenge skal alt bare bli mer kostbart.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: Handymanfredag 26. august 2022, klokken 23:36
Sitat fra: OleBrum2 på fredag 26. august 2022, klokken 20:13
INGEN kommer til å velge SR fremfor LR med en prisforskjell på 40 000.
Jeg er helt sikker på at du tar feil. Det er ALTID noen som har en øvre grense på budsjettet. Men salget kommer definitivt ikke til å ta helt av. Selger de bare èn SR så har du jo bommet ;-)
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: Elbromlørdag 27. august 2022, klokken 00:23
TM3 SR var vel heller ingen suksess salgsmessig i Norge. Nordmenn legger vel nok heller i litt ekstra for AWD og lengre rekkevidde.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: Radiallørdag 27. august 2022, klokken 08:21
Sitat fra: Elbrom på lørdag 27. august 2022, klokken 00:23
TM3 SR var vel heller ingen suksess salgsmessig i Norge. Nordmenn legger vel nok heller i litt ekstra for AWD og lengre rekkevidde.

Ehh,jo...langt over 40% av leveransene siden Kina begynte å levere 3'er til Norge ,har vært SR/RWD.
https://teslastats.no/

Det er nå lengere leveringstid på SR/RWD enn AWD også... Så RWD er definitivt en suksess 🙂
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: Moaslørdag 27. august 2022, klokken 08:32
TM3 SR til 349k - 100k lavere pris en LR i 2021 så var dette en bra deal. Selv nordmenn klarte ikke la vær å unngå å kjøpe disse da. Men slike priser kommer nok aldri tilbake.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: ViktorSlørdag 27. august 2022, klokken 10:00
Sitat fra: Moas på lørdag 27. august 2022, klokken 08:32
TM3 SR til 349k - 100k lavere pris en LR i 2021 så var dette en bra deal. Selv nordmenn klarte ikke la vær å unngå å kjøpe disse da. Men slike priser kommer nok aldri tilbake.
Angrer enda på at jeg ikke kjøpe SR+ i fjor høst til 349. Til den prisen skulle jeg overtalt meg selv til at jeg hverken trenger 4*4 eller ekstra høyde under bilen. (Venter på Y nå til 250k mere ..)
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: Hideyowifelørdag 27. august 2022, klokken 10:08
Vet ikke hvordan garantier er i andre land, men ofte er den bare 2 eller 3 år. I Norge er den 5. Tipper Tesla derfor jekker prisene opp pga det og. Men bilene har blitt dyre. For min smak, for dyre. Vi bestilte vår M3 SR+ ifjor sommer for 349k. Nå koster samme bil 409k. Ja man får biiittelitt større batteri, men også dårligere ytelse. Spekker jeg samme bil idag blir totalprisen 444k  ???  [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: Handymanlørdag 27. august 2022, klokken 10:40
Sitat fra: Hideyowife på lørdag 27. august 2022, klokken 10:08
Vet ikke hvordan garantier er i andre land, men ofte er den bare 2 eller 3 år. I Norge er den 5.
Begresnet bilgaranti i Danmark er 4 år/80000km. I Norge 5 år/100000km.
De andre garantiene er like etter det jeg ser.
Norge derimot har 5års lovpålagt reklamasjonsrett. Det er nok reklamasjonsretten fremfor garantien som koster Tesla ekstra i Norge.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: magneticlørdag 27. august 2022, klokken 11:25
Tesla släpper billigare Model Y med bakhjulsdrift https://www.vibilagare.se/nyheter/tesla-slapper-billigare-model-y-med-bakhjulsdrift
Dyre priser i sverige
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: advalelørdag 27. august 2022, klokken 13:34
TM3 SR+ var den beste dealen når den kostet rundt 350 000. Nå er den på rundt 400 000 også setter Tesla ut Y SR for 520k?!

Tesla må jo sitte og gappskratte i bakrommet når de satt prisen (jeg kan høre den distinkte latteren til Musk).

Har stadig utsatt bilkjøp pga investeringer i bolig. Får bare sitte stille litt til. Jeg tror uansett med inntog av flere elbiler med kort levering (og hyggelige priser) viser at proppen bør absolutt løsne snart.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: vinterdekklørdag 27. august 2022, klokken 14:47
Nå roter også inflasjonen og realvekst-nedgangen litt med hodene våre også. 350K i 21 var mye mer penger den gang enn den vil være etter lønnsoppgjøret i 23. Men det er reelt problem for produsenter at elbiler blir dyrere og at vanlige folk ikke har råd til nye biler mer. Jeg er litt skuffet over at prisen på Model Y ferdig levert ikke havnet under 500K, merker nesten hastverk å bestille en eller annen bil før alle produsenter øker prisene ytterligere.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: ViktorSlørdag 27. august 2022, klokken 15:05
Sitat fra: advale på lørdag 27. august 2022, klokken 13:34
TM3 SR+ var den beste dealen når den kostet rundt 350 000. Nå er den på rundt 400 000 også setter Tesla ut Y SR for 520k?!

Tesla må jo sitte og gappskratte i bakrommet når de satt prisen (jeg kan høre den distinkte latteren til Musk).

Har stadig utsatt bilkjøp pga investeringer i bolig. Får bare sitte stille litt til. Jeg tror uansett med inntog av flere elbiler med kort levering (og hyggelige priser) viser at proppen bør absolutt løsne snart.

Hvilke biler med kort levering og hyggelig priser snakker du om?
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: geearlørdag 27. august 2022, klokken 15:07
Sitat fra: advale på lørdag 27. august 2022, klokken 13:34
TM3 SR+ var den beste dealen når den kostet rundt 350 000. Nå er den på rundt 400 000 også setter Tesla ut Y SR for 520k?!

Tesla må jo sitte og gappskratte i bakrommet når de satt prisen (jeg kan høre den distinkte latteren til Musk).

Har stadig utsatt bilkjøp pga investeringer i bolig. Får bare sitte stille litt til. Jeg tror uansett med inntog av flere elbiler med kort levering (og hyggelige priser) viser at proppen bør absolutt løsne snart.
Da tror jeg du skal vente lenge. Det vi ser nå er fortsatt bare starten, elbilen er omtrent på fosterstadiet fortsatt. I Norge føles det som om vi nærmer oss "kneika", men alle andre er jo 4-10 år bak Norge på elbilfronten, og vi er bare en dråpe totalt sett. Ja, produksjonskapasitet og modeller vil bare øke på, men det kan nok være lenge før det er overkapasitet. Litt avhengig av hva som skjer med økonomien og eventuelle påbud/forbud/insentiver rundt forbi på kloden..
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: advalelørdag 27. august 2022, klokken 15:18
@vinterdekk Du snakker som om biler (eller Teslaer) er boligpriser. Må kjøpe før de løper fra deg haha..

Ja kan godt 520 er "billig" eller at den skal opp. Men er bare å sammenligne den med andre tilsvarende biler og se hva man får igjen. Tesla (og spesielt "billig"-versjonen SR-modellene) er i grunn hvilket som helst andre biler. De har jo blitt tatt igjen på alle forsprangene sine. Og i tillegg liker jo Teslasjåfører å dra frem SC, og den er nå åpent osv.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: advalelørdag 27. august 2022, klokken 15:35
@geear tror alle ble tatt i senga av implikasjonene av corona det hadde på bilindustrien. Der tok jeg også feil. Ukraina-invasjonen kunne heller "ingen" forutse. Hadde ikke de tingene skjedd hadde prisene synket. Blant annet med TM3 SR+ fra 350 000 og på den tiden tenkte folk greit nok, ikke at det var billig osv.

Fosterstadiet? Hehe, nei nei nei nei. Det blir snart masse ledig kapasitet fremover. Tipper etter nyttår vil slusene åpnes opp.

Kan sikkert skrive mye, men for å gjøre ting kort (og samtidig svare ViktorS), hvorfor tror du blant annet BYD kommer med en bil 0,5-klasse under Y for 370k(estimert) og modellen Han som er konkurrent til 3 - som vil helt sikkert koste under 400k for topputgaven - alle med kort leveringstid.

Og jeg tror Tesla endelig skal begynne å levere Semi'en neste år. De klargjør ikke Semi'en med 200kwh når de kan allokere batteriene til andre med høyere margin osv.

Men jeg kan også ta feil og flere "dark horses" hendelser kan inntreffe. F.eks at Kina går ti krig mot Taiwan.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: Vaduzlørdag 27. august 2022, klokken 19:14
Det er veldig høy inflasjon i vesten, men det betyr ikke at det blir deflasjon etter at det er ferdig, bare at inflasjon vil stabiliseres rundt 2% igjen, så at bilene skal bli billigere i en absolutt forstand vil sannsynligvis ikke skje. Om du ønsker å kjøpe billigere biler enn tesla finnes jo det allerede, VW, MG, Hyundai og KIA feks.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: advalelørdag 27. august 2022, klokken 21:07
Ja selvfølgelig. Hvis "alle" bilprodusentene sliter med levering og økte kostnader - slikt som det har vært i de siste årene så tilsier det at prisene skal øke. Men det er ikke situasjonen lenger. BYD - som tross alt selger snart like mange elbiler som Tesla - kan levere kjapt og med hyggelige (uhørte) priser vs Tesla. Så ting løsner opp snart tenker jeg. Til og med Elon sier hvis inflasjonen er under kontroll vil de senke prisene.

Men for all del - du får hoppe på og kjøpe SR til 520 000 nå, ingen som stopper deg.

Penger er ikke et problem her, bare snakk om hva man skal bruke de til. Jeg kan sikkert slenge på flere argumenter som motdemper prisgalloppene på elbilene i det siste osv. Men det enkle er ofte det beste - vi får bare se frem til over nyttår hvem som har rett :)
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: Otkristolørdag 27. august 2022, klokken 21:32
Sitat fra: advale på lørdag 27. august 2022, klokken 21:07
Ja selvfølgelig. Hvis "alle" bilprodusentene sliter med levering og økte kostnader - slikt som det har vært i de siste årene så tilsier det at prisene skal øke. Men det er ikke situasjonen lenger. Ihvertfall ikke når BYD - som tross alt selger snart like mange elbiler som Tesla - kan levere kjapt og med hyggelige (uhørte) priser vs Tesla.
Tesla leverte 564 000 elbiler første halvår, mens BYD leverte 323 519 elbiler.
Når du ser på salg av rene elbiler (BEV) er Tesla fortsatt verdens største produsent og ingen indikasjoner at BYD tar igjen Tesla med det første. Eller kanskje du har andre kilder?
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: hELgenenlørdag 27. august 2022, klokken 21:54
Jeg finner litt andre tall her :

https://insideevs.com/news/602826/byd-plugin-car-sales-july2022/

BEVs: 404,511 (up 242% year-over-year)
PHEVs: 395,860 (up 384% year-over-year)
Total: 800,371 (up 300% year-over-year)

https://www.statista.com/statistics/502208/tesla-quarterly-vehicle-deliveries/

Men - det er kanskje ikke samme periode

Uansett - BYD vokser mye




Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: tornaldolørdag 27. august 2022, klokken 22:28
Enig med de som sier at TMY bakhjulstrekk er priset alt for høyt. Jeg tippet den skulle selges for 499000, og det vil ikke overraske meg om det er prisen når vi nærmer oss nytt år. Burde vel kostet nærmere 480000 for at det skulle føles som et brukbart kjøp.

BYD har jeg ingen tro på at skal påvirke markedet i Norge i veldig stor grad med det første. Build Your Dreams Atto 3, gleder meg til å få presentert de grensesprengende salgsstatistikkene til bilen i Norge og Europa i 2023, gjerne presentert av "advale"...?
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: Daniel_0007lørdag 27. august 2022, klokken 23:14
Sitat fra: tornaldo på lørdag 27. august 2022, klokken 22:28
Enig med de som sier at TMY bakhjulstrekk er priset alt for høyt. Jeg tippet den skulle selges for 499000, og det vil ikke overraske meg om det er prisen når vi nærmer oss nytt år. Burde vel kostet nærmere 480000 for at det skulle føles som et brukbart kjøp.

BYD har jeg ingen tro på at skal påvirke markedet i Norge i veldig stor grad med det første. Build Your Dreams Atto 3, gleder meg til å få presentert de grensesprengende salgsstatistikkene til bilen i Norge og Europa i 2023, gjerne presentert av "advale"...?

Ikke sov på Byd sin Europa satsning, ja de bomma litt med tang(utdatert model med litt stiv pris) Men atto 3 har jeg troa på, med høy inflasjon, høye strømpriser så kan jeg se at flere som velger vekk tesla for noe billigere som mg4 eller atto 3.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: automatlørdag 27. august 2022, klokken 23:24
Sitat fra: hELgenen på lørdag 27. august 2022, klokken 21:54

Uansett - BYD vokser mye

I hjemmemarkedet ja.

I elbillandet Norge har de solgt færre enn 2500 eksemplarer av Tang.

Når den jevne europeer skal ta skrittet over til elbil, så har BYD en betydelig oppgave foran seg med å overbevise folk om å gå for et helt ukjent bilmerke. Den politiske vinden i Vesten blåser heller ikke Kinas vei.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: hELgenensøndag 28. august 2022, klokken 06:42
Sitat fra: automat på lørdag 27. august 2022, klokken 23:24
Sitat fra: hELgenen på lørdag 27. august 2022, klokken 21:54

Uansett - BYD vokser mye

I hjemmemarkedet ja.

I elbillandet Norge har de solgt færre enn 2500 eksemplarer av Tang.

Når den jevne europeer skal ta skrittet over til elbil, så har BYD en betydelig oppgave foran seg med å overbevise folk om å gå for et helt ukjent bilmerke. Den politiske vinden i Vesten blåser heller ikke Kinas vei.

BYD er definitivt ikke ukjent. De har siden 2018 levert mange elbusser til Norge
Dette er et merke mange Nordmenn allerede har blitt vant til å se i gatene.

https://www.yrkesbil.no/yrkesbil/byd-med-store-leveranser-til-vy-buss-og-unibuss/142588

Det var gjennom buss jeg selv ble kjent med dette - og når bilen kom til Norge å visste jeg ganske mye
om merket og erfaringer man hadde med bussen og forsåvidt RSA. Tang var og er en ganske ineffektiv
elbil med tullete service intervall. Men merket har potensial i seg til å vokse mye i Europa.
Dersom man ikke gjør noe politisk for å fryse ute kinesere så kan jeg ikke se for meg at BYD og kanskje
ett eller to kina merker til vil utfordre Tesla innenfor elbil segmentet. Faktisk er kvaliteten på det kinesere
leverer ofte bedre enn hva Tesla klarer å få til. Mange Tesla kunder fikk vel seg en skikkelig overraskelse når
de så hvor bra skrudd sammen Tesla fra Kina var. Den eneste merket jeg vet om i Europa som klarer å skru
sammen biler like bra som kinesere er BMW. Alle de andre er allerede passert av flere kina merker.

Og vekstraten til BYD er jo formidabel - og med kvalitet på høyde eller bedre enn Tesla til en billigere pris - vel
da må en nesten inn med politiske grep for å stoppe denne kineseren fra å vokse.

Ble litt avsporing i forhold til emnetaggen - men kanskje en burde ha en egen tråd BYD vs Tesla - eller Kinabiler vs Tesla - for det kina leverer av kvalitet på bilene - det er overraskende bra  - og så lenge man kan handle fritt uten politisk innblanding vil mange kaste seg over en kina bil de kommende årene fordi man får mye bil for pengene her.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: geearsøndag 28. august 2022, klokken 10:45
Uansett, hadde logikken din holdt, så hadde alle kjørt Renault eller Peugeot eller Skoda eller Seat eller Dacia eller Ford eller et av de andre billigmerkene, og alle de andre bilprodusentene hadde vært borte, allerede i dag. At BYD er leveringsdyktige og har lave priser betyr ikke at de vil ta over hele markedet i Norge. Faktisk tror jeg tvert i mot at de ikke konkurrerer på mye av det Tesla-eiere velger Tesla for. De konkurrerer nok mer mot bilprodusenter med konvensjonelle løsninger. Det er jo nettopp alle de små detaljene og valgene Tesla har gjort som skiller de fra BMW, Audi, MB osv.

Personlig syns jeg Tang visuelt sett er en vellykket bil, men tror allikevel at BYD får utfordringer med å ta store markedsandeler i Norge og Europa.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: advalesøndag 28. august 2022, klokken 14:49
Altså, jeg skrev vel ikke at BYD selger like mye eller mer enn Tesla? Jeg skrev S-N-A-R-T, men tipper innen 1-2 år.

Uansett, grunnen til at jeg trekker frem dette er fordi de er en sterk konkurrent. Driver man f.eks. innen netthandel, blir man mer skremt av Amazon eller en ukjent liten aktør? BYD er ikke hvem som helst. Når BYD er ikke så langt unna å catche opp med med Tesla og de skal åpne slusene i Europa - sier seg selv at det vil påvirke markedet.

Når BYD nylig lanserer en bil som går 420km til 370k, og MG 420km til 320k. Så kommer Tesla med 420km til 520k haha.
Som sagt Tesla må gappskratte i bakrommet når de satt prisen. Det er vel fordi de vet "dumme" nordmenn betaler hva som helst for Teslaer. Tesla vil fortsatt dominere salgslistene, det er fordi mange tror fortsatt de er overlegne og ikke minst FSD-hypen. Det siste store konkurransefortrinnet Tesla har igjen(foruten FSD hypen/løgnen), slik jeg ser det, er 0-100 - som har gjort dem "sexy" og ført mye gratis publisitet osv, men snart matcher de andre dette også.

Hvorfor tolker folk dette som at jeg tror BYD skal selge mer enn Tesla i Norge? Jeg har vel aldri sagt det.  I mange år har jeg ikke skjønt hva i granskauen bilprodusentene gjør som etablerer joint-ventures i Kina. De burde tatt ansvar som "førstemann i frontlinja". Så det er de som horer seg fullstendig. Men uansett om man ikke ønsker biler fra Kina er poenget mitt at det er så stor prisgap at det begynner å bli latterlig og at Tesla bør ned i pris. Og derfor tror jeg proppen skal løsne etterhvert (eller svelger den bitter pillen og kjøper like godt "Kina bil"  :laugh:) mens andre tror prisen skal opp . Så får vi se etter nyttår hvem som har rett hehe.

Da har jeg ikke engang nevnt eiendomskrakk, corona-nedstenging, og bank-run i Kina som garantert vil frigjøre mer kapasitet.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: hELgenensøndag 28. august 2022, klokken 16:35
520 + 14 + ca 30/40 (vinterdekk) og moms på det over 500..

564 + 16= 580/590 på vei,


For RWD...

Blir spennende å se salgstall på denne

Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: Contangosøndag 28. august 2022, klokken 17:37
Sitat fra: hELgenen på søndag 28. august 2022, klokken 16:35
520 + 14 + ca 30/40 (vinterdekk) og moms på det over 500..
Hvis du mener 30-40 tusen kr for vinterhjul kan du trygt bytte dekkforhandleren du bruker. De koster 25k hos Tesla og mindre hos tredjepart om du kjøper rimelige felger.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: overskyetsøndag 28. august 2022, klokken 19:39
Sitat fra: Contango på søndag 28. august 2022, klokken 17:37
Sitat fra: hELgenen på søndag 28. august 2022, klokken 16:35
520 + 14 + ca 30/40 (vinterdekk) og moms på det over 500..
Hvis du mener 30-40 tusen kr for vinterhjul kan du trygt bytte dekkforhandleren du bruker. De koster 25k hos Tesla og mindre hos tredjepart om du kjøper rimelige felger.

Men da er det ikke akkurat Vossen eller BBS.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: turfsurfsøndag 28. august 2022, klokken 19:48
Sitat fra: overskyet på søndag 28. august 2022, klokken 19:39
Men da er det ikke akkurat Vossen eller BBS.
Det er det vel de færreste som kjøper til vinterhjulene sine. Tesla leverer de samme felgene til vinterhjul som til sommerhjul, og koster 25k
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: automatmandag 29. august 2022, klokken 08:32
Sitat fra: hELgenen på søndag 28. august 2022, klokken 06:42

BYD er definitivt ikke ukjent. De har siden 2018 levert mange elbusser til Norge
Dette er et merke mange Nordmenn allerede har blitt vant til å se i gatene.

- - -

Dersom man ikke gjør noe politisk for å fryse ute kinesere så kan jeg ikke se for meg at BYD og kanskje
ett eller to kina merker til vil utfordre Tesla innenfor elbil segmentet.

BYD er kjent for norske elbilnerder, men er nok ubetydelig som merkevarenavn i Europa. Selv om det står BYD på en og annen buss.

Det har skjedd mye politisk det siste halve året. Ukrainakrigen har vært en sikkerhetspolittisk øyeåpner for europeere. Og Kinas manglende vilje til å ta avstand fra Putin blir lagt merke til. Kina diskrediterte også seg selv med den aggresive millitærøvelsen ved Taiwan. Det har også kommmet fler Kinakritiske reportasjer i media, som denne:
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/OrLj21/kinas-farlige-tiaar

Kinaproduserte Teslaer kan nok også bli lidende under dette, men de har i det minste den fordelen at merkevaren ikke er kinesisk. MG og Polestar kan også gå under radaren her.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: geearmandag 29. august 2022, klokken 09:17
Sitat fra: advale på søndag 28. august 2022, klokken 14:49
Når BYD nylig lanserer en bil som går 420km til 370k, og MG 420km til 320k. Så kommer Tesla med 420km til 520k haha.
Som sagt Tesla må gappskratte i bakrommet når de satt prisen. Det er vel fordi de vet "dumme" nordmenn betaler hva som helst for Teslaer. Tesla vil fortsatt dominere salgslistene, det er fordi mange tror fortsatt de er overlegne og ikke minst FSD-hypen. Det siste store konkurransefortrinnet Tesla har igjen(foruten FSD hypen/løgnen), slik jeg ser det, er 0-100 - som har gjort dem "sexy" og ført mye gratis publisitet osv, men snart matcher de andre dette også.
Jeg kunne kopiert innlegget mitt enda en gang, som svar på dette innlegget, for du fikk ikke med deg det essensielle. Formulert på ny, hvis prisen er alt som betyr noe for et bilkjøp, hvorfor er det ikke da et av billigmerkene (det billigste) som er det eneste merket som selger biler? Og kroken på døra for alle andre?

At du karakteriserer alle som ikke velger en kinesisk billigbil for "dumme" forteller mye om deg, men lite om andre. "På seg selv kjenner en andre" er et fint uttrykk som det er verdt å tenke over når meningene spriker mye fra de fleste andre. At du selv kun prioriterer pris og rekkevidde betyr ikke at alle andre gjør det.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: Moasmandag 29. august 2022, klokken 09:41
Sitat fra: hELgenen på søndag 28. august 2022, klokken 16:35
520 + 14 + ca 30/40 (vinterdekk) og moms på det over 500..

564 + 16= 580/590 på vei,


For RWD...

Blir spennende å se salgstall på denne

Nei;
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: hELgenenmandag 29. august 2022, klokken 10:16
Sitat fra: Moas på mandag 29. august 2022, klokken 09:41
Sitat fra: hELgenen på søndag 28. august 2022, klokken 16:35
520 + 14 + ca 30/40 (vinterdekk) og moms på det over 500..

564 + 16= 580/590 på vei,


For RWD...

Blir spennende å se salgstall på denne

Nei;

Hva du mener - Nei?

Er det vinterdekkprisen med felg du mener jeg har feil?

Jeg skriver ca fordi hva den blir etter nyttår med moms er usikkert - det er forventes nemlig ganske store problemer å få tak i vinterdekk. Men skriver du 20k isteden så står de andre tallene seg,  men det
blir en ganske dyr rwd bil uansett.

520.000 + 14.200 + 20.000 (sett med vinterdekk) + moms på det over 500.000 blir :

554.200 + 13.550 = 567.750

I mitt hode er dette en ganske dyr RWD sett opp mot konkurrentene.

Hvorvidt en potensiell Tesla kunde synes dette blir for drøyt eller ikke skal være usagt, og derfor
er jeg spent på salgstallene på denne modellen.




Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: Moasmandag 29. august 2022, klokken 11:12
Sitat fra: hELgenen på mandag 29. august 2022, klokken 10:16
Sitat fra: Moas på mandag 29. august 2022, klokken 09:41
Sitat fra: hELgenen på søndag 28. august 2022, klokken 16:35
520 + 14 + ca 30/40 (vinterdekk) og moms på det over 500..

564 + 16= 580/590 på vei,


For RWD...

Blir spennende å se salgstall på denne

Nei;

Hva du mener - Nei?
Se pristabellen for 2023 jeg vedla i forrige innlegg.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: advalemandag 29. august 2022, klokken 11:43
@geear Selvfølgelig er det mye mer. Mens du anklager andre(meg) - det er vel du som glemmer hva som er sakens kjerne her. Vi snakker om pris og prisutvikling. Der du mener prisene skal bare opp. Men så greier altså andre bilprodusenter å lansere nye biler fra 320k og god tilgang. Det tilsier at det er god kapasitet etc. SR skal være "ribbet og billig"-versjonen og skal gi bang for bucks.

Ja elbiler er mer enn bare rekkevidde. E-Tron selges som hakka møkk til tross for meget lav effektivitet, og i de siste årene har det jo vært fanesak fra Tesla-leiren om rekkevidde er alfa og omega - så du kaster ikke bare steiner men biler i glasshuset alt ettersom hvilket retning vinden går  :laugh:  (Seg selv kjenner man best sier du? :laugh:)

Detaljert sammenligning på utstyr, komfort etc vs andre biler er vel forbehold i en annen tråd - derfor trekker jeg bare kjapt rekkevidden på 420km.

Har vel aldri sagt at de som ikke kjøper kinesiske biler er "dumme". Da får du re-lese igjen.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: tornaldomandag 29. august 2022, klokken 14:01
Rekkevidden er forøvrig 455 med 19". Rekkevidden oppgitt på hjemmesiden er med 20", som er ekstrautstyr.

Prisen på 519000+levering er selvfølgelig alt for høy til å selge noe særlig i Norge. Kanskje det er en villet strategi fra Tesla, at de helst vil selge Long Range her til lands..

Har tro på at prisen blir justert ned etter hvert, men har absolutt ingen tro på at det er BYD eller annet kinesisk merke som vil påvirke prisen i særlig grad den nærmeste tiden. BYD kommer til å trenge bra med tid på å bygge merkevaren i Norge og Europa. "Atto 3" og "Tang" virker som elendig måtte å bygge det på.. Ikke på lik linje med Honda Fitta, men likevel.....
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: Moasmandag 29. august 2022, klokken 14:34
Prisforskjellen øker fra 40 til 50k når man legger til moms. Prisen på Y SR treffer ganske godt på snittprisen til norske nybilkjøpere. Til samme pris kan man velge mellom den og f.eks. en ribbet ix1 eller id buzz. Det er konkurrenter som da har begrenset extrautstyr. Bare ting som adaptive lys som er på Y SR koster fort 20k + mva.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: geearmandag 29. august 2022, klokken 14:39
Y har ikke adaptive lys... men kan fort få det via software.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: Radialmandag 29. august 2022, klokken 17:48
Er 90% sikker på at denne går ned i pris, trolig før levering i Q1/Q2-23 og trolig ned til 490k.

Da har alle med Q3+Q4 2022 bestillingr fått LR/P bilene sine, ingen har angrerett lenger.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: BjarneDmandag 29. august 2022, klokken 18:36
Prisøkning på LR ligger vel mer i kortene. Kan virke som Tesla har priset SR etter en kalkyle tilpasset dagens markedsbilde, men venter ennå med å justere de gamle prisene tilsvarende.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: Simmelimonsdag 31. august 2022, klokken 10:35
At noen forventer prisnedgang i disse tidene er vel som å tro på julenissen. Pris på LR skal vel heller opp enn ned.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: Geir Tore Simonsenonsdag 31. august 2022, klokken 12:03
Bil uten firehjulstrekk er uaktuelt nesten uansett hva prisen er.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: RuneWonsdag 31. august 2022, klokken 12:50
Fra DinSide:

"Tesla Model Y med bakhjulstrekk skal bygges på Teslas fabrikk i Shanghai i Kina. Bilene med firehjulstrekk kommer fra den nye fabrikken i Berlin."

(https://dinside.dagbladet.no/motor/ny-billig-tesla/77021037)

Noen som vet om dette stemmer og hvilke bilder dette gjelder?

Jeg har en LR Y i bestilling, med est lev. nov-des (har ikke fått VIN enda).
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: Sandvikaonsdag 31. august 2022, klokken 12:50
Sitat fra: Geir Tore Simonsen på onsdag 31. august 2022, klokken 12:03
Bil uten firehjulstrekk er uaktuelt nesten uansett hva prisen er.
Takk for bidraget.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: Daniel_0007onsdag 31. august 2022, klokken 13:09
Sitat fra: RuneW på onsdag 31. august 2022, klokken 12:50
Fra DinSide:

"Tesla Model Y med bakhjulstrekk skal bygges på Teslas fabrikk i Shanghai i Kina. Bilene med firehjulstrekk kommer fra den nye fabrikken i Berlin."

(https://dinside.dagbladet.no/motor/ny-billig-tesla/77021037)

Noen som vet om dette stemmer og hvilke bilder dette gjelder?

Jeg har en LR Y i bestilling, med est lev. nov-des (har ikke fått VIN enda).

Desverre må du nok bare vente å se hva vin blir, er en miks nå av hva som leveres, LR både fra kina og tyskland
https://teslastats.no/

EE 236XX   Model Y   2022   Hvit   017007   DE-LR er fra Tyskland
EE 488XX   Model Y   2022   Hvit   402380   CN-LR fra Kina
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: tornaldoonsdag 31. august 2022, klokken 13:33
Veldig mange som ville gått for denne hvis den hadde det samme prisforholdet som Model 3 LR og RWD.

AWD er kjekt å ha, men mange trenger størrelsen mer enn framkommeligheten og rekkevidden.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: Radialonsdag 31. august 2022, klokken 17:31
Sitat fra: tornaldo på onsdag 31. august 2022, klokken 13:33
Veldig mange som ville gått for denne hvis den hadde det samme prisforholdet som Model 3 LR og RWD.

AWD er kjekt å ha, men mange trenger størrelsen mer enn framkommeligheten og rekkevidden.

Nettopp.
Hadde nok vært betydelig flere ID4/Enyaq med RWD og 50-60kwh batteri, om de hadde fått tak i dem.
Dessverre plukker VAG bort mye alright utstyr etc når batteristørrelsen går ned, og vips er de ikke særlig attraktive.

Y SR med såpass mye standard utstyr, er en god deal, men ikke til den prisen.

Forøvrig peker alle piler for økonomien nedover straks, så da skjer det nok ting... I hele EU.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: RuneWtorsdag 01. september 2022, klokken 09:32
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 31. august 2022, klokken 13:09
Sitat fra: RuneW på onsdag 31. august 2022, klokken 12:50
Fra DinSide:

"Tesla Model Y med bakhjulstrekk skal bygges på Teslas fabrikk i Shanghai i Kina. Bilene med firehjulstrekk kommer fra den nye fabrikken i Berlin."

(https://dinside.dagbladet.no/motor/ny-billig-tesla/77021037)

Noen som vet om dette stemmer og hvilke bilder dette gjelder?

Jeg har en LR Y i bestilling, med est lev. nov-des (har ikke fått VIN enda).

Desverre må du nok bare vente å se hva vin blir, er en miks nå av hva som leveres, LR både fra kina og tyskland
https://teslastats.no/

EE 236XX   Model Y   2022   Hvit   017007   DE-LR er fra Tyskland
EE 488XX   Model Y   2022   Hvit   402380   CN-LR fra Kina

Takk for info :)
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: AlexØtorsdag 01. september 2022, klokken 15:38
Sitat fra: RuneW på torsdag 01. september 2022, klokken 09:32
Takk for info :)
Så lenge den ikke er fra Fremont så er det uansett ikke noe å bekymre seg om.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: advaletorsdag 01. september 2022, klokken 18:19
I Kina er leveringstiden fra 1 uke for SR. Mens LR er fra 16 uker. Noen som fortsatt tror at prisene skal opp for SR eller? De sender sikkert et lass av SR fra Kina.

Tipper de har sikret seg et hav av LFP-batterier. Og forsåvidt helt i tråd med hva jeg har sagt i mange år - at LFP kommer til å ta over markedet og Tesla in-house batteri er overhypet og blir utkonkurrert før de får opp produksjonen.

De er sikkert så billig at det er høyere avanse med SR nå. I USA har de tatt vekk muligheten for å bestille LR.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: LFCtorsdag 01. september 2022, klokken 20:11
Sitat fra: Radial på mandag 29. august 2022, klokken 17:48
Er 90% sikker på at denne går ned i pris, trolig før levering i Q1/Q2-23 og trolig ned til 490k.

Da har alle med Q3+Q4 2022 bestillingr fått LR/P bilene sine, ingen har angrerett lenger.

Norge er vel det landet i verden som selger Tesla Y til lavest pris.
En P koster vel $ 68.000 i US nå.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: overskyettorsdag 01. september 2022, klokken 20:50
Er tvilsomt om noe som helst går ned i pris nå. Det er store leveringsproblemer hos alle leverandører og inflasjonen er høy. Prisene skal nok heller opp.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: Contangotorsdag 01. september 2022, klokken 21:01
Sitat fra: overskyet på torsdag 01. september 2022, klokken 20:50
Det er store leveringsproblemer hos alle leverandører...
Det er ikke helt sant. Chip problemene er i praksis over og markedet begynner å oversvømmes - se eksvs på Nvidia aksjekursen som har halvert seg. Det tar bare litt tid før det forplanter seg inn i bilindustrien. Men om prisene på biler skal ned er jeg usikker på.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: overskyettorsdag 01. september 2022, klokken 22:02
Sitat fra: Contango på torsdag 01. september 2022, klokken 21:01
Sitat fra: overskyet på torsdag 01. september 2022, klokken 20:50
Det er store leveringsproblemer hos alle leverandører...
Det er ikke helt sant. Chip problemene er i praksis over og markedet begynner å oversvømmes - se eksvs på Nvidia aksjekursen som har halvert seg. Det tar bare litt tid før det forplanter seg inn i bilindustrien. Men om prisene på biler skal ned er jeg usikker på.

Når ventetiden på biler er lang, så er det leveringsproblemer.
Tittel: Sv: Model Y Standard Range
Skrevet av: Contangotorsdag 01. september 2022, klokken 22:08
Sitat fra: overskyet på torsdag 01. september 2022, klokken 22:02
Når ventetiden på biler er lang, så er det leveringsproblemer.
Aye aye, sir.