Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Tesla => Model Y => Emne startet av: TerjeFjern på mandag 20. september 2021, klokken 15:02

Tittel: Første kjøretur mellom Stavanger og Oslo i Model Y
Skrevet av: TerjeFjernmandag 20. september 2021, klokken 15:02
Hei
Hatt MY i snart 4 uker. Koser meg med den. Fredag ettermiddag/kveld blir første tur til østlandet, og da har jeg mange spørsmål, håper dere kan hjelpe meg ;)

1) Fornuftigere å kjøre via sørlandet?

- ABRP sier at det er 40 minutter raskere å kjøre over fjellet. Men det forutsetter vel mye: at man ikke blir stuck bak treig trafikk over fjellet? Etc. (Og så blir det vel mer behagelig å bruke Autopiloten på E39/E18 enn på veiene over fjellet).

- ABRP sier at jeg skal bare trenger 7 minutter lading på Notodden, der jeg skal lade fra 11% til 40%. Men med en 5-åring i bilen trenger jeg uansett en lengre pause, og tidligere enn Notodden.

- ABRP viser at Notodden er eneste lademulighet mellom Stavanger og Hokksund. Så da blir man ganske avhengig av at man faktisk rekker fram til Notodden. Er 11% for lite buffer å legge inn i planen? F eks så er det jo mye fjell som skal forseres, og da lurer jeg på om ABRP tar hensyn til dette?

- ABRP sier at hvis ikke manuelt legger inn ekstra ladetid, så kommer jeg fram til min mors leilighet med 10% rekkevidde igjen. Jeg trenger jo å komme meg videre, så 10% ved ankomst er ikke optimalt. Har ringt henne for å forhøre meg om lademulighet der hun bor men hun klarer ikke gi meg noe nyttig svar. Så jeg tror ikke jeg tar sjansen på å komme fram med 10%.

2) Hvis jeg kjører over sørlandet:

- Lading etter ca 2,5t i Lyngdal kan passe godt så 5-åringen får litt mat før han sovner. Noen anbefalinger på et greit sted å spise i kort gangavstand fra Superladeren?

- Resten av ladingen får man vel bare ta som det kommer, det er godt med ladere fra Lillesand og innover. Så får jeg passe på å lade opp såpass mye at jeg ikke kommer fram med nesten tomt batteri.
Tittel: Sv: Første kjøretur mellom Stavanger og Oslo i Model Y
Skrevet av: Thalgarmandag 20. september 2021, klokken 15:07
Ta Sørlandet. Suverent å ta pause i Lyngdal (bakeri på kjøpesenteret ved ladaren), og aust for E18 er det flust med ladarar om du skulle trenga det. Bamble, Telemarksporten eller Rugtvedt er alle fine stopp i passe køyreavstand frå Lyngdal. Autopilot er strålande å ha på strekket frå Kristiansand til Oslo.
Tittel: Sv: Første kjøretur mellom Stavanger og Oslo i Model Y
Skrevet av: Olathomandag 20. september 2021, klokken 15:13
Hvor tidlig skal du videre fra Oslo?  Og hvor i Oslo skal du bo?
Det er ganske godt med tregladere på offentlige parkeringsplasser her i byen, så i alle fall innafor Ring 3 er det neppe veldig langt å kjøre til en offentlig parkeringsplass der du kan lade over natta, hvis det er mulig.
Så kjør hjem til mor.  Last av barn og bagasje.  Sjekk en app, eller kjør litt rundt til du finner et offentlig ladepunkt.  Betal for parkering, og rusle tilbake til mor, så henter du bilen neste morgen, ferdig lada. 
Du kan kjøre ganske mange runder med 10% igjen, men litt marginer er jo greit å ha...
Tittel: Sv: Første kjøretur mellom Stavanger og Oslo i Model Y
Skrevet av: Mobileummandag 20. september 2021, klokken 15:16
Sitat- ABRP sier at hvis ikke manuelt legger inn ekstra ladetid, så kommer jeg fram til min mors leilighet med 10% rekkevidde igjen. Jeg trenger jo å komme meg videre, så 10% ved ankomst er ikke optimalt. Har ringt henne for å forhøre meg om lademulighet der hun bor men hun klarer ikke gi meg noe nyttig svar. Så jeg tror ikke jeg tar sjansen på å komme fram med 10%.

Du trenger vel ikke manuelt å legge til ekstra ladetid? Tror du kan legge inn ønsket SoC ved ankomst, og da regner den ut hvor lenge du må lade ved siste ladestopp.
Tittel: Sv: Første kjøretur mellom Stavanger og Oslo i Model Y
Skrevet av: sjossangmandag 20. september 2021, klokken 15:28
Vi kjører denne distansen mange ganger hvert år.

Over fjellet (Suleskar) er gøy hvis man er alene i bilen og liker å kjøre litt aktivt. Det er kortere, men overraskende ikke særlig mye raskere. Elendige veier!

Via Kristiansand er mye mer behagelig. Lader i Lyngdal og kafé rett ved SuC, men de har bare normale åpningstider (tror de stenger 17 på hverdager). Ellers må du kanskje gå tilbake til Shell (?) for en pølse eller bakeriet på senteret. Tror det skal ha kommet noen nye V3 Superladere bak ved Biltema. De skal vi teste i høstferien.

Neste naturlige ladestopp for oss er Brokelandsheia. Her har du Heimat og Burgerking. Derfra til Oslo er det vel bare 3 timer, men du har mange alternativer på veien :)

Husk at i Oslo har du flere gode alternativer i gatene + superlader i Ibsen P-hus.
Tittel: Sv: Første kjøretur mellom Stavanger og Oslo i Model Y
Skrevet av: ToWalkOrDrivemandag 20. september 2021, klokken 16:01
Når du skal kjøre så langt er det på forhånd lurt å justere ladegrensen til 100%. Dersom du vil lade allerede på Lyngdal vil du derimot fort ende opp i 100% igjen om du skal bestille mat på Banken (som ligger helt inntil superladerne - som har litt begrenset åpningstid - Obs Lyngdal/Shell har lengre åpent). Så da trenger du ikke ha 100% batteri når du starter.

Dersom du starter med 100% og kjører til Notodden vil du ha ca 20-25kWh tilgjengelig strøm når du er fremme. Jeg brukte 45kWh (hadde 25kWh igjen) fra Notodden til Sandnes (4 stk i bilen), som er 321km (litt medvind), som er 141Wt/km.
Da vi ladet på Notodden ruslet vi vestover til Shell-stasjonen (altså mot Stavanger) og fant en av de beste bensinstasjonene vi har sett. Har til og med en egen "spisestue" laget i Diner-stil fra 50-tallet hvor en kan spise og se sport på TV-en.

Fjellruten er ikke så kjedelig som sørlandsruten (Stavanger-Kristiansand er fæl), men asfalten på fjellruten avslører Tesla Model Y's mest negative ting: støtdempingen---"stutt" er ordet.

Hvis du lader på Notodden og rusler bort til Shell (evt. kjøpesenteret andre veien, som kan være åpent), så vil du ha ganske mye strøm når du kommer frem til Oslo....ikke vits å stoppe ladingen etter 7 minutter.
Tittel: Sv: Første kjøretur mellom Stavanger og Oslo i Model Y
Skrevet av: jlanmandag 20. september 2021, klokken 16:15
Sitat fra: TerjeFjern på mandag 20. september 2021, klokken 15:02
- ABRP viser at Notodden er eneste lademulighet mellom Stavanger og Hokksund. Så da blir man ganske avhengig av at man faktisk rekker fram til Notodden. Er 11% for lite buffer å legge inn i planen? F eks så er det jo mye fjell som skal forseres, og da lurer jeg på om ABRP tar hensyn til dette?
Hvis du krysser av for andre CCS ladere i ABRP, så finner du en god del ladere langs ruten over Suleskar . BKK Sinnes har 200 kW. Ellers har du 50 kW i Valle, Dalen, Høydalsmo m.fl. Evt. er det ikke så lang omvei om Åmot SuC heller.
Tittel: Sv: Første kjøretur mellom Stavanger og Oslo i Model Y
Skrevet av: TerjeFjernonsdag 22. september 2021, klokken 09:10
Takk for gode svar folkens

Da blir Lyngdal supercharger min første lynlader noensinne. Lagt inn bankkortet i appen nå, så da regner jeg med at betaling går knirkefritt.

Ser ut som det er mange steder å spise i nærheten. Vi er der i god tid før 19 da noen av spisestedene stenger.

9 timer igjen av lydboka mi så da har jeg god underholdning begge veier etter at guttungen har sovnet.

Så satser jeg på å lade opp såpass mye at jeg ikke kommer fram til Oslo med bare 10%. Så får jeg heller bruke litt tid på å utforske lokale ladestolper uten å være helt avhengig av å få det til å funke ;)
Tittel: Sv: Første kjøretur mellom Stavanger og Oslo i Model Y
Skrevet av: geearonsdag 22. september 2021, klokken 09:36
Oslo om Kristiansand er en lang tur med barn hvis du stopper allerede i Lyngdal. Det går bort masse tid på stopp, og å begynne å lade en LR etter bare 15-16 mil (på 60-65%?) er noe man gjør kun gjør om man må stoppe av andre grunner. Men skal sies at for ungene våre er Biltema kafé en stor favoritt.  :laugh: :o
Tittel: Sv: Første kjøretur mellom Stavanger og Oslo i Model Y
Skrevet av: ToWalkOrDriveonsdag 22. september 2021, klokken 10:40
Sitat fra: geear på onsdag 22. september 2021, klokken 09:36
Oslo om Kristiansand er en lang tur med barn hvis du stopper allerede i Lyngdal. Det går bort masse tid på stopp, og å begynne å lade en LR etter bare 15-16 mil (på 60-65%?) er noe man gjør kun gjør om man må stoppe av andre grunner. Men skal sies at for ungene våre er Biltema kafé en stor favoritt.  :laugh: :o

Vi stoppet faktisk på Lyngdal vi og selv om vi hadde masse strøm til å komme lenger. En av grunnene var at vi brukte en time på å komme fra Sandnes til forbi Ålgård en fredags ettermiddag (rundt 14:50). Blir nok rundt Bryne eller noe hvis vi skal kjøre samme tid igjen... Skjønner ikke at de ikke bare kan komme i gang å lage en tunnel under Ålgård...med ny regjering blir det spennende hva som skjer med alle de "fæle motorveiutbyggingene" som er planlagt.
Tittel: Sv: Første kjøretur mellom Stavanger og Oslo i Model Y
Skrevet av: BEonsdag 22. september 2021, klokken 15:14
Husk bare å sette SuC som destinasjon i navigasjonen, slik at bilen får forvarmet batteriet. Du sparer masse tid på det. Med en 5-åring i bilen som gjerne skal sov er det uten tvil sørlandet som passer på etappen. E18 er jo deilig å kjøre med autopilot!

Lyngdal hadde jeg ikke giddet å lade, stor fordel å ankomme med lavere SOC på bilen. Jeg hadde heller satset på Brokelandsheia med den bilen, det burde går greit. Så får du heller stoppe i Lillesand dersom det ser skummelt ut med Brokelandsheia. Du holdet fint kontroll med dette på energimenyen, bilen er stort sett pessimistisk med estimatet, så etter en stund ser du jo om du ligger over eller under estimatet.

Småstopp underveis for toalett og is går jo utmerket. Null stress med denne turen og Tesla. Bare å glede seg!
Tittel: Sv: Første kjøretur mellom Stavanger og Oslo i Model Y
Skrevet av: jlanonsdag 22. september 2021, klokken 15:35
Sitat fra: BE på onsdag 22. september 2021, klokken 15:14
Lyngdal hadde jeg ikke giddet å lade, stor fordel å ankomme med lavere SOC på bilen.
Hvis en likevel skal stoppe, så kan en jo likegodt lade (når det er god plass). Hvis en skal lade til en bestemt SoC på Brokelandsheia, så går det ikke raskere om en kommer inn med lavere SoC.
Tittel: Sv: Første kjøretur mellom Stavanger og Oslo i Model Y
Skrevet av: TerjeFjernmandag 27. september 2021, klokken 14:49
Da var turen gjennomført. Dere har sikkert mer peil enn meg, men jeg deler noen av mine lærepunkter, kanskje noe å lære for andre enn meg også:

- LYS:
Hjemreisen ble over fjellet. Opp fjellet i bakkene ovenfor Brokke kom vi inn i tykk tåke på kvelden. Jeg prøvde tåkelys og diverse. Men sikten var elendig. Så da måtte jeg bruke samme taktikk som i min 2003 Avensis: Vente på at det kom noen bak meg, og legge meg bak dem. Heldigvis måtte jeg bare vente noen sekunder før jeg ble tatt igjen. Tydelig at bilen som kom etter meg hadde super sikt, for han fløy opp fjellet. Selv om jeg tok det mer med ro enn ham i svingene, så hadde Y'en så mye kraft at jeg klarte å akselerere opp i ryggen på han på de små rette strekkene. Konklusjon: Skuffende tåkelys på Model Y, men god akselerasjon. Fjernlyset var vel ikke ekstremt imponerende heller. Og automatisk fjernlys-funksjonen var ofte veldig sensitiv så den skrudde av fjernlyset så fort den så refleksjon av lys. Men også motsatt - i en tunell møtte jeg en bil som blinket på meg for å få ned fjernlyset. Og så må det legges til at automatikken bruker lang tid på å slå på fjernlyset hvis den først har slått seg av for møtende biler :(

- LADING:
- På fredagen kom jeg til Lyngdal med fortsatt 66% igjen på batteriet, slik dere advarte meg om ???. Men har man en sulten og utålmodig 5-åring, så må man jo stoppe uansett ;). Viste seg at Tesla kun lar oss lade til 80% i fredagsrushet, og deretter truer de med sperreavgift, selv om det var masse ledige ladestolper. Så det var ganske meningsløst å bare fylle 14%, haha :) Jeg hadde ikke engang fått maten min innen 80% var nådd, og jeg fikk trusler fra Tesla-appen om mulig sperreavgift :P
- Da vi endelig fikk maten rusla vi bort til bilen, plugget ut og spiste før vi kjørte videre. Tenkte som sagt det var lurt å ikke komme fram til Oslo med nesten tomt batteri. Så neste planlagte ladestopp ble da Bamble. Etter at ungen sovna før Grimstad, kjente jeg behov for en biologisk pause. Så da ble det heller lading på Brokkelandsheia. Jeg lot den lade så mye at jeg var trygg på å kunne kjøre en del rundt i Oslo før jeg ladet der.
- Jeg plugget meg inn i en kommunal lader i Oslo lørdag, mens vi gikk en tur i godværet langs fjorden, og spiste på kafe. Ante ikke hva ladeprisen var. I ettertid viser det seg at kommunale ladere er gratis i Oslo, men man må betale eventuell parkeringsavgift. Som i mine to tilfeller viste seg å være null. Det skulle jeg ha visst.
- All info om lading på ladeplassen var utdatert. Lang historie, men tror jeg har lært litt som hjelper meg ved neste langtur.
- På hjemreisen hadde jeg planlagt å bruke tipset ovenfor om å lade og spise på Notodden. Hadde 40% batteri etter kommunal lading. Men pga mer kjøring i byen på søndagen før avreise så mente Y'en at jeg burde lade i Hokksund. Jeg vil jo ikke henge ut ladeplassen Hokksund, men ikke akkurat noe supert sted kl 1645 en søndag ettermiddag. Eneste sted å gå var hagesenteret :laugh: Hadde heldigvis med oss vann, epler og vafler så det ble søndagsmiddagen :laugh:
- Da vi passerte Notodden så hadde vi brukt så lite strøm at det ikke hadde vært nødvendig å lade i Hokksund :'(
- Kort konklusjon om lading: Vanskelig å få alt til å bli helt optimalt, men nå har jeg lært at det går seg til på et vis uansett.

KJØRING:
- Deilig å ha Autopilot. Det gjør at man får hvilt seg litt på de enkleste strekningene. Så har man godt med overskudd til å kjøre selv på de strekningene der Autopiloten ikke er god.
- Kort og godt en behagelig bil å kjøre på langtur. Fikk prøve både aktiv kjøring over fjellet, og å suse avgårde i autopiloten på motorvei.
Tittel: Sv: Første kjøretur mellom Stavanger og Oslo i Model Y
Skrevet av: glx-ridermandag 27. september 2021, klokken 15:13
Sitat fra: TerjeFjern på mandag 27. september 2021, klokken 14:49
- LADING:
- På fredagen kom jeg til Lyngdal med fortsatt 66% igjen på batteriet, slik dere advarte meg om ???. Men har man en sulten og utålmodig 5-åring, så må man jo stoppe uansett ;). Viste seg at Tesla kun lar oss lade til 80% i fredagsrushet, og deretter truer de med sperreavgift, selv om det var masse ledige ladestolper. Så det var ganske meningsløst å bare fylle 14%, haha :) Jeg hadde ikke engang fått maten min innen 80% var nådd, og jeg fikk trusler fra Tesla-appen om mulig sperreavgift :P


What? Er dette faktisk en greie?
Tittel: Sv: Første kjøretur mellom Stavanger og Oslo i Model Y
Skrevet av: Øyvind.hmandag 27. september 2021, klokken 15:17
Sitat fra: glx-rider på mandag 27. september 2021, klokken 15:13
Sitat fra: TerjeFjern på mandag 27. september 2021, klokken 14:49
- LADING:
- På fredagen kom jeg til Lyngdal med fortsatt 66% igjen på batteriet, slik dere advarte meg om ???. Men har man en sulten og utålmodig 5-åring, så må man jo stoppe uansett ;). Viste seg at Tesla kun lar oss lade til 80% i fredagsrushet, og deretter truer de med sperreavgift, selv om det var masse ledige ladestolper. Så det var ganske meningsløst å bare fylle 14%, haha :) Jeg hadde ikke engang fått maten min innen 80% var nådd, og jeg fikk trusler fra Tesla-appen om mulig sperreavgift :P


What? Er dette faktisk en greie?

Neida. Bilen foreslår å lade til kun 80%, men du kan fint justere til 100% om du ønsker.
Du straffes først økonomisk om du lar bilen stå tilkoblet og blokkerer stolpen etter at lading er avsluttet/ferdig.
Tittel: Sv: Første kjøretur mellom Stavanger og Oslo i Model Y
Skrevet av: sjossangmandag 27. september 2021, klokken 15:52
Sitat fra: TerjeFjern på mandag 27. september 2021, klokken 14:49
Da var turen gjennomført. Dere har sikkert mer peil enn meg, men jeg deler noen av mine lærepunkter, kanskje noe å lære for andre enn meg også:

Takk for god rapport :) Fikk du notert deg hvor mange watt/km du brukte?

Kan lønne seg å planlegge før man legger ut på tur, men så lenge man starter med mer enn 50% så når man som regel fram til neste supercharger :)

Skal kjøre Langhus-Stavanger på onsdag. Første gang i Y, men tatt turen mange ganger med S. Vi lader nok samme stedene som før, selv om Y bruker mye mindre strøm. Turen tar nok uansett like lang tid, da vi ofte somler på ladestoppene med mat og biologiske pauser (takk for nytt uttrykk).
Tittel: Sv: Første kjøretur mellom Stavanger og Oslo i Model Y
Skrevet av: Arhamandag 27. september 2021, klokken 17:14
Sitat fra: TerjeFjern på mandag 27. september 2021, klokken 14:49
- Jeg plugget meg inn i en kommunal lader i Oslo lørdag, mens vi gikk en tur i godværet langs fjorden, og spiste på kafe. Ante ikke hva ladeprisen var. I ettertid viser det seg at kommunale ladere er gratis i Oslo, men man må betale eventuell parkeringsavgift. Som i mine to tilfeller viste seg å være null. Det skulle jeg ha visst.
Parkering på ladeplass i Oslo er nok ikke gratis selv om ladingen er det.  Takstgruppene er 3051-3054 og har betaling hele døgnet med 5-15 kr pr time.
https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/lade-elbil-og-hybridbil/#toc-3
Tittel: Sv: Første kjøretur mellom Stavanger og Oslo i Model Y
Skrevet av: geearmandag 27. september 2021, klokken 17:15
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 27. september 2021, klokken 15:17
Sitat fra: glx-rider på mandag 27. september 2021, klokken 15:13
Sitat fra: TerjeFjern på mandag 27. september 2021, klokken 14:49
- LADING:
- På fredagen kom jeg til Lyngdal med fortsatt 66% igjen på batteriet, slik dere advarte meg om ???. Men har man en sulten og utålmodig 5-åring, så må man jo stoppe uansett ;). Viste seg at Tesla kun lar oss lade til 80% i fredagsrushet, og deretter truer de med sperreavgift, selv om det var masse ledige ladestolper. Så det var ganske meningsløst å bare fylle 14%, haha :) Jeg hadde ikke engang fått maten min innen 80% var nådd, og jeg fikk trusler fra Tesla-appen om mulig sperreavgift :P


What? Er dette faktisk en greie?

Neida. Bilen foreslår å lade til kun 80%, men du kan fint justere til 100% om du ønsker.
Du straffes først økonomisk om du lar bilen stå tilkoblet og blokkerer stolpen etter at lading er avsluttet/ferdig.
Bilen foreslår det ikke bare, men ladegrensa blir automatisk justert ned til 80% på de mest trafikkerte laderne, og da får man nok varsel om sperreavgift når man når 80% ja, men det er bare å trekke baren opp igjen til 100%, så får man god tid, ettersom det går så tregt å lade mot slutten.
Tittel: Sv: Første kjøretur mellom Stavanger og Oslo i Model Y
Skrevet av: TerjeFjerntirsdag 28. september 2021, klokken 09:18
Sitat fra: sjossang på mandag 27. september 2021, klokken 15:52

Takk for god rapport :) Fikk du notert deg hvor mange watt/km du brukte?

Kan lønne seg å planlegge før man legger ut på tur, men så lenge man starter med mer enn 50% så når man som regel fram til neste supercharger :)

Skal kjøre Langhus-Stavanger på onsdag. Første gang i Y, men tatt turen mange ganger med S. Vi lader nok samme stedene som før, selv om Y bruker mye mindre strøm. Turen tar nok uansett like lang tid, da vi ofte somler på ladestoppene med mat og biologiske pauser (takk for nytt uttrykk).

God tur. Jeg noterte ikke watten. Men jeg la merke til at estimatet bilen ga på hvor mye % av batteriet som ville være igjen på de forskjellige stoppesteder og ladesteder, var veldig bra!! Det er overraskende for meg som kommer fra en 2012 Leaf. Så jeg lærte at med Model Y så kan man stole ganske bra på oppgitt rekkevidde.
Tittel: Sv: Første kjøretur mellom Stavanger og Oslo i Model Y
Skrevet av: geeartirsdag 28. september 2021, klokken 09:26
Bilen justerer % ved ankomst basert på faktisk forbruk. Mulig topografi også er med, for det stemmer iallfall ganske bra selv ved lange utforkjøringer.
Tittel: Sv: Første kjøretur mellom Stavanger og Oslo i Model Y
Skrevet av: Rosstophertirsdag 28. september 2021, klokken 09:33
Sitat fra: TerjeFjern på tirsdag 28. september 2021, klokken 09:18
God tur. Jeg noterte ikke watten. Men jeg la merke til at estimatet bilen ga på hvor mye % av batteriet som ville være igjen på de forskjellige stoppesteder og ladesteder, var veldig bra!! Det er overraskende for meg som kommer fra en 2012 Leaf. Så jeg lærte at med Model Y så kan man stole ganske bra på oppgitt rekkevidde.

Jepp. Og man kan stole (nesten) 100 % på den, i hvertfall etter at du har kjørt noen km og den har fått med seg været. Bare å stille inn navigasjonen og kjøre uansett hvor i verden du skal. Planlegging før avreise er slikt som ikke-Tesla-eiere driver med.  ;)

Erfaringsmessig kan den bomme litt om du kjører f.eks. med skiboks og vindforholdene endrer seg underveis, men hvis du underveis får opp varsel om "Hold deg under XXX km/t for å nå destinasjonen" er det bare å avbryte navigasjonen og stille inn på nytt, så foreslår den nye ladestopp.

EDIT: Den beregner alltid at du skal ha minst 5 % ved ankomst. Ovennevnte varsel kommer dersom den forventer SOC under 5 % ved ankomst. Altså ofte kan man bare kjøre på og ignorere varselet. Akkurat det er noe som kommer etterhvert som du blir vant til systemet og rekkeviddeangsten forsvinner helt. 5 % er 25 km WLTP, så du har en del å gå på der.
Tittel: Sv: Første kjøretur mellom Stavanger og Oslo i Model Y
Skrevet av: ToWalkOrDrivetirsdag 28. september 2021, klokken 10:20
Sitat fra: glx-rider på mandag 27. september 2021, klokken 15:13
Sitat fra: TerjeFjern på mandag 27. september 2021, klokken 14:49
- LADING:
- På fredagen kom jeg til Lyngdal med fortsatt 66% igjen på batteriet, slik dere advarte meg om ???. Men har man en sulten og utålmodig 5-åring, så må man jo stoppe uansett ;). Viste seg at Tesla kun lar oss lade til 80% i fredagsrushet, og deretter truer de med sperreavgift, selv om det var masse ledige ladestolper. Så det var ganske meningsløst å bare fylle 14%, haha :) Jeg hadde ikke engang fått maten min innen 80% var nådd, og jeg fikk trusler fra Tesla-appen om mulig sperreavgift :P


What? Er dette faktisk en greie?

Måten å løse det på, som nevnt av andre, er å justere ladegrensen opp til 100% (som jeg nevnte 20. september ;-)). Ettersom ladefarten går ned, særlig på de siste 20%, så får du akkurat tid til å spise opp maten din før den når 100% om du begynner å lade med mye strøm på batteriet. Justeres f.eks. etter å ha plugget i ladekabelen, og lade-skjermen nedenfor vises...bare å dra pilen til høyre og trykke Done. Dette vil huskes av bilen til neste superlader, sånn at når du ikke lenger ønsker å lade til 100% så må du dra den ned igjen til ønsket grense. Første "lovbrudd" er forresten gratis...bot blir du belastet kun på 2. overtredelse.

Dersom du er i Oslo og navigerer til Stavanger så velger Tesla ut en ladeplan. Da kan du i stedet for å navigere til Stavanger heller trykke på superladeren du vil lade på (f.eks. Notodden), og trykk Naviger til den, og så vil Tesla fortelle deg hvor mange % du vil ha igjen når du kommer frem til den. Det vil stå et minustall om det ikke ser ut til at du vil nå frem.

Hokksund-laderne suger. Det er en kjedelig plass når kjøpesenteret er stengt og jeg får lave ladehastigheter (vet ikke om jeg har vært uheldig). Liertoppen har siste skrik innen Superladere (V3). Fikk høyere fart der, men fortsatt ingen fest på søndager. Notodden har vel heller ikke de raskeste laderne, men de har Shell'n :-)

Gratis-Appen "ChargeFinder" gir veldig grei info om ladere utenom Superchargers (den skiller og på ladehastighet). Slet forøvrig i Oslo med at maskinen ikke ville les bankkortet mitt, eller at jeg trykket noe feil.
Tittel: Sv: Første kjøretur mellom Stavanger og Oslo i Model Y
Skrevet av: Handymantirsdag 28. september 2021, klokken 14:25
Sitat fra: geear på tirsdag 28. september 2021, klokken 09:26
Bilen justerer % ved ankomst basert på faktisk forbruk. Mulig topografi også er med, for det stemmer iallfall ganske bra selv ved lange utforkjøringer.
Ja, topografien er helt klart med i beregningene. Opp til hytta stuper grafen bratt den siste biten (550 høydemeter på slutten), og omvendt hjem igjen. Da viser den at SoC skal stige på vei ned fra fjellet, noe den også gjør.
Tittel: Sv: Første kjøretur mellom Stavanger og Oslo i Model Y
Skrevet av: geearonsdag 29. september 2021, klokken 10:15
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 28. september 2021, klokken 10:20
Måten å løse det på, som nevnt av andre, er å justere ladegrensen opp til 100% (som jeg nevnte 20. september ;-)).
For ordens skyld så nevnte du å justere opp ladegrensa på forhånd, og det hjelper ikke noe, siden ladegrensa blir automatisk justert ned av Tesla når du plugger i en høyt trafikkert supercharger. Da må du justere det manuelt opp igjen for hver gang. ;)
Tittel: Sv: Første kjøretur mellom Stavanger og Oslo i Model Y
Skrevet av: ToWalkOrDriveonsdag 29. september 2021, klokken 10:52
Sitat fra: geear på onsdag 29. september 2021, klokken 10:15
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 28. september 2021, klokken 10:20
Måten å løse det på, som nevnt av andre, er å justere ladegrensen opp til 100% (som jeg nevnte 20. september ;-)).
For ordens skyld så nevnte du å justere opp ladegrensa på forhånd, og det hjelper ikke noe, siden ladegrensa blir automatisk justert ned av Tesla når du plugger i en høyt trafikkert supercharger. Da må du justere det manuelt opp igjen for hver gang. ;)

Shit! Det visste jeg ikke! Takk for den infoen. Tror jeg må lese manualen eller noe...en gang...på min Oslo-tur holdt den seg, men da var det ikke særlig fullt på laderne.
Tittel: Sv: Første kjøretur mellom Stavanger og Oslo i Model Y
Skrevet av: Rosstopheronsdag 29. september 2021, klokken 12:39
Man får varsel på telefonen når det skjer, og det står noe sånt som "Superlader med høy trafikk. Ladegrense satt til 80%. Endre ladegrensen i appen om nødvendig." Det er ikke sånn at dette er hemmelig eller at man må lære seg en hack på forhånd.
Tittel: Sv: Første kjøretur mellom Stavanger og Oslo i Model Y
Skrevet av: TerjeFjernonsdag 29. september 2021, klokken 13:09
Sitat fra: geear på onsdag 29. september 2021, klokken 10:15
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 28. september 2021, klokken 10:20
Måten å løse det på, som nevnt av andre, er å justere ladegrensen opp til 100% (som jeg nevnte 20. september ;-)).
For ordens skyld så nevnte du å justere opp ladegrensa på forhånd, og det hjelper ikke noe, siden ladegrensa blir automatisk justert ned av Tesla når du plugger i en høyt trafikkert supercharger. Da må du justere det manuelt opp igjen for hver gang. ;)

Takk for info folkens. Men dette virker unødvendig komplisert satt opp fra Tesla. Jeg hadde satt ladegrense til 100% da jeg ladet opp før jeg dro hjemmefra. Men nå sier dere at hvis jeg i Lyngdal hadde trykket 100% på nytt, etter å ha fått varsel om at det var rush-begrensninger, så hadde den fortsatt å lade forbi 80%. Det er jo et godt tips, men unødvendig tungvindt. Jeg skjønner intensjonen fra Tesla men litt tungvindt. Jeg får prøve dette neste gang jeg må lade i rushtiden. Satser på det blir lenge til ;)

Et spørsmål fra meg som nybegynner, ang kommentaren om Hokksund. Hokksund har 150 kW mens Notodden har 250 kW. Etter en stund med lading i Hokksund så jeg at den ladet med 63 kW. Spørsmålet er: Ville Notodden gitt meg høyere effekt, når det ser ut som at begrensningen egentlig var i batteriet?
Tittel: Sv: Første kjøretur mellom Stavanger og Oslo i Model Y
Skrevet av: geearonsdag 29. september 2021, klokken 13:18
Syns det er litt unødvendig, som om de skal jage oss avgårde, men syns ikke det er noe problem i praksis. Du får beskjed om det, og du får push-melding i god tid før den når 80%, og det er bare å åpne app og dra ladebaren lenger, tar noen sekunder, så det er lite stress. Og med den elendige ladehastigheten på Tesla etter 90%, så har man år og dag på seg til å spise/handle ferdig.

Det nevnes rushtid her, skal ikke påstå det sikkert, men for eksempel Lyngdal, Kjerlingland m.fl. mener jeg det skjer utenfor de verste utfartstidene også.
Tittel: Sv: Første kjøretur mellom Stavanger og Oslo i Model Y
Skrevet av: SurSnasenonsdag 29. september 2021, klokken 13:18
Sitat fra: TerjeFjern på onsdag 29. september 2021, klokken 13:09
Et spørsmål fra meg som nybegynner, ang kommentaren om Hokksund. Hokksund har 150 kW mens Notodden har 250 kW. Etter en stund med lading i Hokksund så jeg at den ladet med 63 kW. Spørsmålet er: Ville Notodden gitt meg høyere effekt, når det ser ut som at begrensningen egentlig var i batteriet?

Det kommer an på flere faktorer:
- Hvilken "State of Charge (SoC)" du ankom med, altså batteriprosenten
- Hvorvidt du hadde superladeren i navigasjonen slik at bilen hadde forvarmet batteriet til optimal temperatur
- Forhold ved selve ladestolpen. Jeg hadde meg en prøvelading i Hokksund selv for en uke siden. Hadde kjørt en times tid, og hadde laderen i navigasjonen slik at det ikke skulle stå noe på batteritemperaturen. Ankom med 15% på batteriet. Første stolpen fikk jeg bare opptil 60 kW på. Etter et par minutter uten bedring byttet jeg stolpe. Fikk da opptil 133 kW som maks.
Tittel: Sv: Første kjøretur mellom Stavanger og Oslo i Model Y
Skrevet av: Rosstopheronsdag 29. september 2021, klokken 13:21
Sitat fra: TerjeFjern på onsdag 29. september 2021, klokken 13:09
Et spørsmål fra meg som nybegynner, ang kommentaren om Hokksund. Hokksund har 150 kW mens Notodden har 250 kW. Etter en stund med lading i Hokksund så jeg at den ladet med 63 kW. Spørsmålet er: Ville Notodden gitt meg høyere effekt, når det ser ut som at begrensningen egentlig var i batteriet?

Alle ladere med 150kW effekt er v2-ladere, mens de med 250kW er v3. På v2 deler man strømmen på et ladepar. Dvs at om du står på 1A og noen andre står på 1B, vil dere dele på de 150kW som er tilgjengelig. Lader du alene på et ladepar eller har høy SOC så har det ikke noe å si. En v3-lader vil ikke gi mer effekt om det er batteriet som er begrensningen.
Tittel: Sv: Første kjøretur mellom Stavanger og Oslo i Model Y
Skrevet av: sjokomelkonsdag 29. september 2021, klokken 13:22
Sitat fra: TerjeFjern på onsdag 29. september 2021, klokken 13:09
Takk for info folkens. Men dette virker unødvendig komplisert satt opp fra Tesla. Jeg hadde satt ladegrense til 100% da jeg ladet opp før jeg dro hjemmefra. Men nå sier dere at hvis jeg i Lyngdal hadde trykket 100% på nytt, etter å ha fått varsel om at det var rush-begrensninger, så hadde den fortsatt å lade forbi 80%. Det er jo et godt tips, men unødvendig tungvindt. Jeg skjønner intensjonen fra Tesla men litt tungvindt. Jeg får prøve dette neste gang jeg må lade i rushtiden. Satser på det blir lenge til ;)

Et spørsmål fra meg som nybegynner, ang kommentaren om Hokksund. Hokksund har 150 kW mens Notodden har 250 kW. Etter en stund med lading i Hokksund så jeg at den ladet med 63 kW. Spørsmålet er: Ville Notodden gitt meg høyere effekt, når det ser ut som at begrensningen egentlig var i batteriet?
Det er meningen at det skal være "vanskelig" som et insentiv til at du flytter deg raskere og slipper til andre hvis du kan.
Notodden ville gitt deg høyere effekt siden det er en V3 Supercharger (merket med 250kW i kartet). På Hokksund er det en gammel V2 (merket med 150kW). På V2 deler to og to stolper lader, så hvis du kobler til 1A og så kobler noen til 1B, så får dere bare maks 75kW hver. På V3 deler 4 stolper én lader, men kapasiteten er stor nok til at det ikke er begrensninger for noen. Så der kan det stå koblet til folk på 1A, 1B, 1C og 1D samtidig uten at det har noen innvirkning.
Tittel: Sv: Første kjøretur mellom Stavanger og Oslo i Model Y
Skrevet av: tmnonsdag 29. september 2021, klokken 13:26
Sitat fra: TerjeFjern på onsdag 29. september 2021, klokken 13:09
Sitat fra: geear på onsdag 29. september 2021, klokken 10:15
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 28. september 2021, klokken 10:20
Måten å løse det på, som nevnt av andre, er å justere ladegrensen opp til 100% (som jeg nevnte 20. september ;-)).
For ordens skyld så nevnte du å justere opp ladegrensa på forhånd, og det hjelper ikke noe, siden ladegrensa blir automatisk justert ned av Tesla når du plugger i en høyt trafikkert supercharger. Da må du justere det manuelt opp igjen for hver gang. ;)

Takk for info folkens. Men dette virker unødvendig komplisert satt opp fra Tesla. Jeg hadde satt ladegrense til 100% da jeg ladet opp før jeg dro hjemmefra. Men nå sier dere at hvis jeg i Lyngdal hadde trykket 100% på nytt, etter å ha fått varsel om at det var rush-begrensninger, så hadde den fortsatt å lade forbi 80%. Det er jo et godt tips, men unødvendig tungvindt. Jeg skjønner intensjonen fra Tesla men litt tungvindt. Jeg får prøve dette neste gang jeg må lade i rushtiden. Satser på det blir lenge til ;)

Tviler på at dette vil være noe som plager deg i det daglige uansett. Man lar ikke grensen ligge på 100% til vanlig bruk. Bør i alle fall ikke det. Tanken er at når du først er ute på tur, og derfor bruker superladernettet, så vil du som oftest ikke trenge noe mer for å komme deg videre til neste lader eller destinasjon. Så når de ser at en ladestasjon begynner å fylles opp så justerer de den ned slik at det raskere frigjøres stolper og flere får muligheten til å lade. Kall det vanskelig. Noen trenger å lade forbi 80%, det har jeg selv opplevd å måtte gjøre av ymse grunner, og da må man selv bare justere det. Det kommer jo en beskjed om at de automatisk justerer ned grensen til 80% så det burde ikke komme som noe overraskelse i alle fall, og denne grensen kan man, som andre påpeker, overstyre. Her er det bare å kjøre og kose seg :-)

sjokomelk nevner også det med v2 og v3 -ladere bra mtp. det å dele lader. En annen faktor for at du får lav hastighet etter å ha stått en stund er jo bare at du begynner å fylle batteriet. Bilen har en eller annen ladekurve.  Du får ofte god ladehastighet, gitt at batteripakken har optimal temperatur, ved lavt batterinivå. Jo lengre ut i ladinga og jo mer strøm du har fått vil den dabbe av, feks. etter 80% vil du ikke oppleve de raske hastighetene uansett. Dette er uavhengig av effekten på ladestolpa :-)
Tittel: Sv: Første kjøretur mellom Stavanger og Oslo i Model Y
Skrevet av: Handymanonsdag 29. september 2021, klokken 13:40
Sitat fra: TerjeFjern på onsdag 29. september 2021, klokken 13:09
Men dette virker unødvendig komplisert satt opp fra Tesla. Jeg hadde satt ladegrense til 100% da jeg ladet opp før jeg dro hjemmefra. Men nå sier dere at hvis jeg i Lyngdal hadde trykket 100% på nytt, etter å ha fått varsel om at det var rush-begrensninger, så hadde den fortsatt å lade forbi 80%. Det er jo et godt tips, men unødvendig tungvindt. Jeg skjønner intensjonen fra Tesla men litt tungvindt. Jeg får prøve dette neste gang jeg må lade i rushtiden. Satser på det blir lenge til ;)
Dette er en av de geniale tingene med Tesla. Svært lett å justere om man trenger mer en 80% på tur, noe man sjelden trenger. Måltid kan være et tilfelle, men å ladet fult gjør bare ladepausene lengre, og sliter mer på batteriet, og at man opptar ladestoplen mer enn nødvendig. Man bør først som sist legge bort "fossil-tvangstanken" om å "fylle tanken helt, når man først fyller". Det er litt uvant i starten, men med elbil tenker man annerledes.
Tittel: Sv: Første kjøretur mellom Stavanger og Oslo i Model Y
Skrevet av: ToWalkOrDriveonsdag 29. september 2021, klokken 13:54
Sitat fra: Handyman på onsdag 29. september 2021, klokken 13:40
Sitat fra: TerjeFjern på onsdag 29. september 2021, klokken 13:09
Men dette virker unødvendig komplisert satt opp fra Tesla. Jeg hadde satt ladegrense til 100% da jeg ladet opp før jeg dro hjemmefra. Men nå sier dere at hvis jeg i Lyngdal hadde trykket 100% på nytt, etter å ha fått varsel om at det var rush-begrensninger, så hadde den fortsatt å lade forbi 80%. Det er jo et godt tips, men unødvendig tungvindt. Jeg skjønner intensjonen fra Tesla men litt tungvindt. Jeg får prøve dette neste gang jeg må lade i rushtiden. Satser på det blir lenge til ;)
Dette er en av de geniale tingene med Tesla. Svært lett å justere om man trenger mer en 80% på tur, noe man sjelden trenger. Måltid kan være et tilfelle, men å ladet fult gjør bare ladepausene lengre, og sliter mer på batteriet, og at man opptar ladestoplen mer enn nødvendig. Man bør først som sist legge bort "fossil-tvangstanken" om å "fylle tanken helt, når man først fyller". Det er litt uvant i starten, men med elbil tenker man annerledes.

Når en fyller strøm på Notodden på en søndag (og skal til Stavanger) er det er bra eksempel på hvor du ønsker å dra den opp til maks, siden det ikke er andre superladere på vei til Stavanger. I tillegg tar det litt tid å gå bort til Shell, og se retro bensinstasjon på baksiden, og supermoderne på forsiden, og spise i dineren...har du den på 100 så rekker du gjerne bare akkurat tilbake før den når 100%. Sannsynligvis er det bare 1 eller 2 biler der, så du står ikke i veien for noen. Kina-Modell Y lader overraskende raskt mellom 70-100% sammenlignet med eldre amerikanskproduserte Teslaer. Før tok det en evighet på slutten...så en kunne kose seg med isen...men fortsatt veldig tregt i forhold til begynnelsen...bare ikke så tregt som før. Hadde jo masse strøm igjen da jeg kom frem til Stavanger, så det var ikke pga strømmen jeg ladet til 98%...det var pga maten...
Tittel: Sv: Første kjøretur mellom Stavanger og Oslo i Model Y
Skrevet av: ToWalkOrDriveonsdag 29. september 2021, klokken 13:57
I USA har flere Model 3-eiere rapportert om høyere ladekraft gjennom hele registeret (Soc) på V3 vs V2-ladere. Men dette kan være annerledes på Kina-batterier. Hokksund synes jeg gikk tregt også på Model Y.