Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Volkswagen VW => ID.4 => Emne startet av: ID4 på torsdag 09. september 2021, klokken 15:19
Hei.
Forsøker å gjøre en god avtale. Hva betalte du/ligger i din avtale? Og hva var specen?
Tenker mest på føreassistent+ og komforpakke+ inkl vinterdekk.
Greit å kunne sammenligne hva andre har fått i pris.
Personlige saker.
Tror neppe du får mye tilbakemeldinger.
Enig. Dette tema er regelmessig oppe, med lite respons, naturlig nok.
Får man respons er det nok de som ligger nær listepris eller har standardavtaler. De som får store rabatter vet jo at dette er pga. relasjoner av ulikt slag. Og, eksponering av disse avtalene er jo en sikker måte å ødelegge relasjonen på.
Hvorfor? Jo, fordi jeg har sett at når gode avtaler eksponeres er det ofte en eller annen som ikke kun tar dette som interessant info, men printer ut og bruker som brekkstang ovenfor egen leverandør....."jeg vil ha det samme..." Det var den relasjonen.... ;D
Tror nok vi må leve med spenningen, har jeg betalt mye, lite osv.....eller glemme hele prisen og fokusere på bilen.
Sitat fra: biggern på lørdag 11. september 2021, klokken 21:14
Personlige saker.
Tror neppe du får mye tilbakemeldinger.
Et forslag for trådstarter er å kjøpe fra noen av de merkene som har lik prising for alle, ingen mulighet til å diskriminere basert på sosioøkonomisk bakgrunn osv. :)
I tråden «utstyrspakker GTX» på side 3 så leser man at det var mulig (i mai) å få en god utstyrt bil med ~5% rabatt uten noen avtaler.
VW/Møller har tradisjonelt hatt storkundeavtaler med endel bedrifter. På e-tron gav de hvertfall 3%, kanskje mer etterhvert. På andre merker så får man mellom 3-6% på elbiler, mer på andre biler. Det viktige er å høre med flere forhandlere.
Sitat fra: daktari på søndag 12. september 2021, klokken 10:34
VW/Møller har tradisjonelt hatt storkundeavtaler med endel bedrifter. På e-tron gav de hvertfall 3%, kanskje mer etterhvert. På andre merker så får man mellom 3-6% på elbiler, mer på andre biler. Det viktige er å høre med flere forhandlere.
Det bør være gode rabatt ordinger så lenge begge parter tjener på det..
Egentlig synes jeg det er rart ikke Agrol har med seg VW på sine avtaler.... når de har med så mange andre merker.. se bilde og lenke under.. Merkelig!
Det er lenge siden jeg sjekket opp alle fagforeningene og de bilavtalene de har... det er flere... men jeg kan heller nå huske at VW var med på noen av disse da... Sjekk uansett disse hvis du er interessert:
Unio
Tekna
Akademikerne
NTL
og den som de fra NHH ofte benytter, har glemt navnet på den foreningen...
Ofte er slike medlemskap greie å ha dersom man vet man skal ha elbil med rabatt litt langt frem i tid fra det merket... men det er jo en kost/nytte greie som alle selv må vurdere...
https://agrol.no/fordel/kategori/bil/bilmerker/
Er man ansatt i helsevesenet (Helse Bergen) får man et meget godt avslag. Lurer på om det er den beste rabattavtalen Møller (Bergen) har? Ellers vet jeg andre store bedrifter i Bergen har grei avtale, men litt dårligere enn Helse Bergen. Hør med selger, har inntrykk av de ikke opplyser om avtaler før man spør.
Var bare tilfeldig jeg fant ut Agrol avtale med Nissan når jeg bestilte bil for 4 år siden. Betale 1000kr i medlemskap og få 9% rabatt på bil er jo ikke noe å lure på!
Forøvrig er jeg ikke noe veldig tilhenger av slike avtaler.
Møller har det visst for seg at man må ha bilavtale med firmaet, dvs. kjøregodtgjørelse e.l. betalt av jobben. Derfor har de ikke rene rabatter knyttet til medlemskap.
Med slike betingelser (krav om kjøregodtgjørelse) skal vel fordelen også strengt tatt skattlegges.
Har fått inntrykk av at det er lite rabatt å få på elbil. Det er jo litt rart om det skal være veldig forskjellig å kjøpe bil sammenlignet med andre ting. Det er ikke slik lengre at du kan prute om du går på butikken og kjøper ny vaskemaskin. Hvis det slik at enkelte kan få avslag på prisen via relasjoner med firmaet da må jo de andre betale mer for å kompensere for dette.
Alt er jo basert på tilbud og etterspørsel.
Med 1000vis på venting ifra fabrikk og måneders forsinkelser, tror jeg de ser liten grunn til å gi mer enn de må.
Sitat fra: ihaal på søndag 12. september 2021, klokken 17:04
Med slike betingelser (krav om kjøregodtgjørelse) skal vel fordelen også strengt tatt skattlegges.
Ja, og det burde jo ikke være lov med slike avtaler i bedrifter. Dette er jo noe som grenser til korrupsjon da det kan påvirke avtaler firmaet gjør senere. Møller har vel et skjema som skal signeres av den i selskapet som er ansvarlig for firmabiler, og jeg kjenner til flere tilfeller der selskapene har nektet og signere. Men da var bilene allerede bestilt og betalt, og de hørte ikke noe mer fra Møller.
Sitat fra: Ledam på søndag 12. september 2021, klokken 17:20
Har fått inntrykk av at det er lite rabatt å få på elbil. Det er jo litt rart om det skal være veldig forskjellig å kjøpe bil sammenlignet med andre ting. Det er ikke slik lengre at du kan prute om du går på butikken og kjøper ny vaskemaskin. Hvis det slik at enkelte kan få avslag på prisen via relasjoner med firmaet da må jo de andre betale mer for å kompensere for dette.
Jeg pruter på vaskemaskin og bil. Jeg er også villig til å gå ut av butikken uten handel dersom jeg ikke får rabatt. På kapitalvarer er det mulig å få rabatter. Jeg tør hevde at en forhandler som ikke gir noen rabatter er uklok, det blir nesten som laug der de beskytter hverandre da kunden går til en annen i lauget om han ikke får rabatt.
Jeg fikk tilbud om ca 5% rabatt på GTX uten noen form for storkundeavtale. Jeg fikk beskjed om å ikke bruke det som brekkstang hos lokal forhandler da det blir bråk om en gir rabatter til kunder utenfor eget område. Praksisen om å dele inn markedet geografisk på denne måten kan det sies mye om, men er vel litt off tonic her.
Om ingen vil dele. Men kanskje kommentere om dette er et greit tilbud:
Grunnpris
456 080 kr
Utstyr:
Mørke ruter
+ 2 800 kr
Svingbart tilhengerfeste
+ 9 200 kr
Infotainmentpakke +
+ 12 400 kr
Førerassistentpakke +
+ 25 000 kr
Tilbehør:
Lanseringspakke 19" sølv
+ 24 490 kr
Veiledende pris
529 970 kr
Tilbud på dette til kr 505 000. Hot or not?
Jeg syns prisen er greit - rundt 5% prisavslag - og mye bil for pengene
Sitat fra: HelEl på mandag 13. september 2021, klokken 11:52
Om ingen vil dele. Men kanskje kommentere om dette er et greit tilbud:
Grunnpris
456 080 kr
Utstyr:
Mørke ruter
+ 2 800 kr
Svingbart tilhengerfeste
+ 9 200 kr
Infotainmentpakke +
+ 12 400 kr
Førerassistentpakke +
+ 25 000 kr
Tilbehør:
Lanseringspakke 19" sølv
+ 24 490 kr
Veiledende pris
529 970 kr
Tilbud på dette til kr 505 000. Hot or not?
Sitat fra: HelEl på mandag 13. september 2021, klokken 11:52
Om ingen vil dele. Men kanskje kommentere om dette er et greit tilbud:
Grunnpris
456 080 kr
Utstyr:
Mørke ruter
+ 2 800 kr
Svingbart tilhengerfeste
+ 9 200 kr
Infotainmentpakke +
+ 12 400 kr
Førerassistentpakke +
+ 25 000 kr
Tilbehør:
Lanseringspakke 19" sølv
+ 24 490 kr
Veiledende pris
529 970 kr
Tilbud på dette til kr 505 000. Hot or not?
Du har med andre ord fått lanseringspakken med vinterdekk inkludert i prisen. Det er meget bra. Jeg fikk vite at jeg kunne få halvparten av lanseringspakken i prisavslag - du har fått hele.
Sitat fra: HelEl på mandag 13. september 2021, klokken 11:52
Om ingen vil dele. Men kanskje kommentere om dette er et greit tilbud:
Grunnpris
456 080 kr
Utstyr:
Mørke ruter
+ 2 800 kr
Svingbart tilhengerfeste
+ 9 200 kr
Infotainmentpakke +
+ 12 400 kr
Førerassistentpakke +
+ 25 000 kr
Tilbehør:
Lanseringspakke 19" sølv
+ 24 490 kr
Veiledende pris
529 970 kr
Tilbud på dette til kr 505 000. Hot or not?
En bra pris.
Egentlig burde vi organisert oss og gått sammen til en forhandler og fått kvantumsrabatt.
Ønsker ikke si hva totalsummen ble, men kan røpe at jeg fikk 29k rabatt. Synes jeg gjorde en god handel.
Hva er så hemmelig med hvilken pris man får? Det kan jo være 100% anonymt.
Trådstarter er jo bare ute etter å høre hva slags pris andre har, ikke om det er Ole Olsen i Møller Ensjø som ordnet avtalen...
Fint om folk kan si når de bestilte. Jeg har inntrykk av at rabattene sitter lengre inne nå med halvledermangel og god etterspørsel.
Bestillte midten av juni
Jeg fikk tilbud på halv pris på vinterdekkpakken i september.
Sitat fra: Dieselgubben på tirsdag 14. september 2021, klokken 08:26
Jeg fikk tilbud på halv pris på vinterdekkpakken i september.
Tilbudet jeg har fått er på bordet nå. Levering langt ut i 2022. Men tenker at en ID4X som er gått utstyrt som leveres i 2022 til ca 500k neppe kan være tapsprosjekt første dagene. Er uten elseter, men det vil ikke lønne seg til den prisen de er priset.
Var mye frem og tilbake med en Møller-forhandler som mente å ha fått beskjed sentralt at man har intet å gi nå for tiden (sic!), men endte til slutt opp med å få halv pris på vinterhjul - evt 10.000,- i avslag.
Kontaktet en annen Møller-forhandler, og fikk relativt kjapt tilbud på vinterhjul i prisen, samt ettermontert hengerfeste til fabrikkpris (for å forhåpentlig korte ned ventetid). Med prosessen til første Møller-forhandler friskt i minne, sa jeg meg fornøyd med det tilbudet.
Grunnpris
456 080 kr
Eksteriør:
Kings Red Metallic Exclusive / Sort tak
+ 1 600 kr
21" Narvik lettmetallfelger
+ 5 100 kr
Interiør:
Interiørpakke Top-Sport+
+ 27 900 kr
Utstyr:
Svingbart tilhengerfeste
+ 9 200 kr
Komfortpakke +
+ 4 200 kr
Sportspakke +
+ 12 000 kr
Infotainmentpakke +
+ 12 400 kr
Designpakke +
+ 14 500 kr
Førerassistentpakke +
+ 25 000 kr
Tilbehør:
Lanseringspakke 19" sølv
+ 24 490 kr
Veiledende pris
592 470 kr
Rabatt 30000
Valutagevinst 7300
Reell Pris 555.800 kr
Fullspekket bil,og de som fikk med seg valutagevinsten i mai/juni.
Tilleggsrabatter er typisk 3 år serviceavtale,takstativ,lakkbehandling.
Sitat fra: Chivas på tirsdag 14. september 2021, klokken 08:59
Var mye frem og tilbake med en Møller-forhandler som mente å ha fått beskjed sentralt at man har intet å gi nå for tiden (sic!), men endte til slutt opp med å få halv pris på vinterhjul - evt 10.000,- i avslag.
Kontaktet en annen Møller-forhandler, og fikk relativt kjapt tilbud på vinterhjul i prisen, samt ettermontert hengerfeste til fabrikkpris (for å forhåpentlig korte ned ventetid). Med prosessen til første Møller-forhandler friskt i minne, sa jeg meg fornøyd med det tilbudet.
Det er min erfaring også. Noen sier de ikke kan gi rabatter, mens andre ønsker deg som kunde og strekker deg lenger.
Sitat fra: tornaldo på mandag 13. september 2021, klokken 20:25
Hva er så hemmelig med hvilken pris man får? Det kan jo være 100% anonymt.
Trådstarter er jo bare ute etter å høre hva slags pris andre har, ikke om det er Ole Olsen i Møller Ensjø som ordnet avtalen...
Hallooo. Alle kan si at jeg fikk min GTX til 510.000, uten å si noe mer.
Pris, etterspørsler, kunde relasjoner, firma avtaler osv. tilsier hva en kan få i rabatt.
Er ikke vanskeligere enn det.
Tror du trådstarter trengte tilbakemeldinger kun for sin egen del, eller for å kunne benytte dette ovenfor sin leverandør ?!
Sitat fra: biggern på tirsdag 21. september 2021, klokken 00:38
Sitat fra: tornaldo på mandag 13. september 2021, klokken 20:25
Hva er så hemmelig med hvilken pris man får? Det kan jo være 100% anonymt.
Trådstarter er jo bare ute etter å høre hva slags pris andre har, ikke om det er Ole Olsen i Møller Ensjø som ordnet avtalen...
Hallooo. Alle kan si at jeg fikk min GTX til 510.000, uten å si noe mer.
Pris, etterspørsler, kunde relasjoner, firma avtaler osv. tilsier hva en kan få i rabatt.
Er ikke vanskeligere enn det.
Tror du trådstarter trengte tilbakemeldinger kun for sin egen del, eller for å kunne benytte dette ovenfor sin leverandør ?!
Ønsket å sjekke om jeg hadde fått en normal avtale, god avtale eller dårlig avtale. Men få som ønsker å dele. Ser ikke helt problem med det siden det her er forholdsmessig anonymt. Trenger ikke si hvor en har kjøpt, eller hvor i landet du kjøper.
Sitat fra: biggern på tirsdag 21. september 2021, klokken 00:38
Sitat fra: tornaldo på mandag 13. september 2021, klokken 20:25
Hva er så hemmelig med hvilken pris man får? Det kan jo være 100% anonymt.
Trådstarter er jo bare ute etter å høre hva slags pris andre har, ikke om det er Ole Olsen i Møller Ensjø som ordnet avtalen...
Hallooo. Alle kan si at jeg fikk min GTX til 510.000, uten å si noe mer.
Pris, etterspørsler, kunde relasjoner, firma avtaler osv. tilsier hva en kan få i rabatt.
Er ikke vanskeligere enn det.
Tror du trådstarter trengte tilbakemeldinger kun for sin egen del, eller for å kunne benytte dette ovenfor sin leverandør ?!
Var det et reelt spørsmål, retoriske spørsmål, eller var det bare et surt oppstøt langt over midnatt. Uinteressant var det uansett.
Du kan jo lese hva han ønsket over her, så kan du gjøre dine egne konklusjoner for bidraget ditt.
Når det nå er 9-12 mnd. leveringstid på GTX, som bestilles idag, samtidig som det vil skje tekniske endringer/funksjoner på 2022 modeller (som muligens bedre lyd anlegg, flere kameraer/aut. Parkering osv.) hvilken forhandler tørr eller må gå ut med mer rabatt, enn nødvendig på dagens priser?
Forhandlere er like lite informert om hva VW sentralt kommer med, som Importør og oss forbrukere.
Tekniske endringer på 22 modell....ellee mener du 23 modell ?
Endring skjer gjerne i Okt/Nov på modell endringer for neste år.
Kanskje kjappere på nye El-modeller.
Sitat fra: biggern på onsdag 22. september 2021, klokken 18:51
Endring skjer gjerne i Okt/Nov på modell endringer for neste år. Kanskje kjappere på nye El-modeller.
Det virker rart. Tror ikke de kan gjøre endringer i november på biler som skal leveres i januar. Volkswagen har i alle år levert neste årsmodell allerede fra august.
Sitat fra: e-Stig på onsdag 22. september 2021, klokken 21:05
Sitat fra: biggern på onsdag 22. september 2021, klokken 18:51
Endring skjer gjerne i Okt/Nov på modell endringer for neste år. Kanskje kjappere på nye El-modeller.
Det virker rart. Tror ikke de kan gjøre endringer i november på biler som skal leveres i januar. Volkswagen har i alle år levert neste årsmodell allerede fra august.
Ja vel, min GTX er på vei, produsert forrige uke. Har ikke hørt noe om endringer på denne.
Vi skriver idag 22 September.
Har leste ett sted at pga alle forsinkelsene så flyttes skifte til 2022 model til nov, normalt er jo etter ferien i aug hos VW
Sitat fra: Bjoris på mandag 04. oktober 2021, klokken 19:05
Har leste ett sted at pga alle forsinkelsene så flyttes skifte til 2022 model til nov, normalt er jo etter ferien i aug hos VW
Det tror jeg ikke noe på.
I kontraken min står det "Årsmodelle; 2022" og den leveres nese uke etter prognosene.
Sitat fra: Rexen på mandag 04. oktober 2021, klokken 19:17
Sitat fra: Bjoris på mandag 04. oktober 2021, klokken 19:05
Har leste ett sted at pga alle forsinkelsene så flyttes skifte til 2022 model til nov, normalt er jo etter ferien i aug hos VW
Det tror jeg ikke noe på.
I kontraken min står det "Årsmodelle; 2022" og den leveres nese uke etter prognosene.
Det var dumt, vi må se langt etter lys i stripen under skjermen, bedre ryggekamera etc da antakelig...
Forstår ikke denne diskusjonen. Alle GTX er jo 22 modell, selv om de kan være produsert før august. Eventuelle endringer kommer nok ikke før 23 modell. Det er ikke kjent når modellskiftet inntreffer, men det er normalt rundt uke 27 2022.
Sitat fra: Bjoris på mandag 04. oktober 2021, klokken 19:43
Sitat fra: Rexen på mandag 04. oktober 2021, klokken 19:17
Sitat fra: Bjoris på mandag 04. oktober 2021, klokken 19:05
Har leste ett sted at pga alle forsinkelsene så flyttes skifte til 2022 model til nov, normalt er jo etter ferien i aug hos VW
Det tror jeg ikke noe på.
I kontraken min står det "Årsmodelle; 2022" og den leveres nese uke etter prognosene.
Det var dumt, vi må se langt etter lys i stripen under skjermen, bedre ryggekamera etc da antakelig...
Ryggekamera er bra, i hvertfall hvis du tenkte på at det er for mørkt. Som det står i annen tråd, det er bare å justere så blir alt mye lysere.
Sitat fra: Trond.m på onsdag 06. oktober 2021, klokken 21:13
Forstår ikke denne diskusjonen. Alle GTX er jo 22 modell, selv om de kan være produsert før august. Eventuelle endringer kommer nok ikke før 23 modell. Det er ikke kjent når modellskiftet inntreffer, men det er normalt rundt uke 27 2022.
Diskusjonen kommer vel av at VW Danmark har lagt opp endrede pakker som skal slå inn på biler produsert etter uke 48.
OK, og hva skulle endringene fra uke 48 være. Nå er det ikke uvanlig at modellskifte skjer som vanlig (juni / juli), og at det derfor vil være forskjellige spesifikasjoner på samme årsmodell. Audi gjorde også dette og endret rekkevidde og tilgjengelig kapasitet på e-tron produsert etter uke 48 i 2020.
Det er vel ikke utenkelig at det fra uke 48 blir raskere DC lading.
Raskere DC ladning er vel en software oppdatering - ikke en fysisk endring på bilen.
Det er uansett en veldig uheldig situasjon dersom det blir slik at biler med litt ulike design/pakker utleveres til kundene omtrent samtidig. Det skjedde vel med Tesla kundene og frontlykter på model 3 der det var litt lotto om en fikk gammel eller ny design. Ellers er det helt ville tilstander på verdensmarkedet når det kommer til biler om dagen - noen ruller sine biler rett ut på en flystripe og lar dem stå der i påvente av manglende deler. Og da kan det jo fort ende med at man får en gammel modell og ny utlevert samtidig. VW kompenserer jo ikke for forsinkelser så vidt jeg vet - men her har mange, meg selv inkludert, faktisk bestilt bilen ved aller,aller første anledning etter å ha stått på ventelister i lang tid, og i verste fall skal man da oppleve at den bilen man får utlevert allerede er gammel modell idet man får utlevert nøklene. Det er i så fall helt uhørt.
Ligger en annen tråd her på forumet om det, bla. oppdatert parkeringsassistent (mulig det er kun software), bedre lyd med subwoofer i stor multimediapakke.
https://elbilforum.no/index.php?topic=57518.15 (https://elbilforum.no/index.php?topic=57518.15)
Der har de denne bilden https://elbilforum.no/index.php?action=dlattach;topic=57518.0;attach=81820;image (https://elbilforum.no/index.php?action=dlattach;topic=57518.0;attach=81820;image)
Det er også oppdatert i de danske prislistene https://prislister.volkswagen.dk/id.4%20gtx (https://prislister.volkswagen.dk/id.4%20gtx)
Ja, det blir interessant å se nå hva som skjer for oss som har infotainmentpk+ og levering juli neste år om vi får med ekstra stereo eller ikke:)
Jeg har en ID4 1st og lurer på å bestille en GTX med minimalt med ekstrautstyr i et forsøk på å få den et stykke under 500.000. Det jeg trenger fra ekstrautstyret er skvettlapper og hengerfeste samt infotainmentpakken for å få ryggekamera og adaptiv cruisekontroll.
Jeg har sagt at jeg vil ha en bil med samme utstyr som ID4 1st, så da er det vel det jeg trenger og forstår at jeg da får med LED Matrixlys på kjøpet, samt kanskje noe mer, forhåpentlig gummimatter.
Høres dette greit ut tror dere eller er det noe mer utstyr man absolutt bør ha?
Ville tatt med komfortpakke pluss. Da har du en bra utstyrt bil.
Sitat fra: Gnilre på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 21:32
Jeg har en ID4 1st og lurer på å bestille en GTX med minimalt med ekstrautstyr i et forsøk på å få den et stykke under 500.000. Det jeg trenger fra ekstrautstyret er skvettlapper og hengerfeste samt infotainmentpakken for å få ryggekamera og adaptiv cruisekontroll.
Jeg har sagt at jeg vil ha en bil med samme utstyr som ID4 1st, så da er det vel det jeg trenger og forstår at jeg da får med LED Matrixlys på kjøpet, samt kanskje noe mer, forhåpentlig gummimatter.
Høres dette greit ut tror dere eller er det noe mer utstyr man absolutt bør ha?
Grunnpris
456 080 kr
Eksteriør:
Glacier White Metallic / Sort tak
0 kr
20" Ystad lettmetallfelger
0 kr
Interiør:
GTX interiør
0 kr
Utstyr:
Mørke ruter
+ 2 800 kr
Svingbart tilhengerfeste
+ 9 200 kr
Komfortpakke +
+ 4 200 kr
Førerassistentpakke
+ 11 500 kr
Tilbehør:
Skvettlapper foran
+ 1 390 kr
Lanseringspakke 19" sølv
+ 24 490 kr
Kostnadsfri forsikring første måned
Veiledende pris
509 660 kr
Dette oppsettet bør det være mulig å prute 22-23 tusen på.
Da har du bil til 486.
Bør også være lett salgbar senere også.
Farge er jo selvsagt valgfri.
Tror komfortpakke+ og hengerfeste samt mørke ruter er lure tilvalg hvis man vil holde kostnadene nede. Ser mange leasing-biler har dette som standard. Komfortpakke+ er imidlertid ikke noe som inngår i 1st. Eneste jeg ikke er helt sikker på, er om det er noen assistentpakker som inngikk i 1st som du i dag må ha førerassistentpakke+ for å få.
Takk for tips :+1: Har korrigert utstyrslista mi på GTX en smule.
Ble til at jeg valgte ganske lite utstyr, men jeg tar med lanseringspakken med 19tommers vinterdekk, hengerfeste, førerassistentpakke, skvettlapper og mørke ruter.
Mobile i Hokksund har 10-års jubileum står det på hjemmesiden deres og med kampanjetilbud og avslag på inntil 42.500,-: https://mobile.no/hokksund-jubileum/
skal det ikke mye regneferdigheter til for å finne ut at prisen ble litt under 470.000. Levering en gang neste år, men haster ikke for meg å bytte ut ID4 1st.
Endelig en firehjulsdrevet elektrisk familiebil på meg :)
Hvilken farge har du bestilt? Fikk nettopp utlevert min i hvit og er ekstremt fornøyd med å ha lagt 3000 ekstra i svarte 20" felger. Gir bilen et utrolig visuelt løft i hvit
Sitat fra: ihaal på torsdag 14. oktober 2021, klokken 22:52
Hvilken farge har du bestilt? Fikk nettopp utlevert min i hvit og er ekstremt fornøyd med å ha lagt 3000 ekstra i svarte 20" felger. Gir bilen et utrolig visuelt løft i hvit
Jeg bestilte Mangan Grey og får da standard Ystad 20'' felger. Blir ikke så mye visuelt løft av det tror jeg. Hadde vært morsomt å kjøre rød bil, men jeg er nok litt for gammel til det :D
Ok! Tenkte på vinterfelgene.
Grunnprisen på Id.4 GTX har endret til 465180,-?
Sitat fra: Første elbil på torsdag 21. oktober 2021, klokken 10:00
Grunnprisen på Id.4 GTX har endret til 465180,-?
Det var varslet at alle priser gikk opp 2 % i dag. Selgerne fikk beskjed om det, så de kunne ringe og informere. Det er prisgaranti, så det berører ikke inngåtte kontrakter.
Det er modig gjort av Møller. All informasjon jeg får fra godt informerte kilder i bilbransjen venter at priser på elbiler skal betydelig ned fremover.
Dette pga elbiler er langt enklere enn forbrenningsbiler og med volum og mer moden batteriteknologi og produksjon skal prisen betydelig ned.
Jeg har også plukket opp at nevnte importør ikke er positiv til å inngå leasingavtaler på dyre elbiler. For å få en akseptabel leasingpris må restverdien som de forplikter seg til også være fornuftig utforma dagens priser. Slår forventningen om lavere priser inn vil de tape på høy restverdien.
Den som lever får se om dette er et kortsiktig uklokt valg, for mitt vedkommende ble det et argument for å velge alternativt.
Sitat fra: Limodriver på torsdag 21. oktober 2021, klokken 10:45
Det er modig gjort av Møller. All informasjon jeg får fra godt informerte kilder i bilbransjen venter at priser på elbiler skal betydelig ned fremover.
Dette pga elbiler er langt enklere enn forbrenningsbiler og med volum og mer moden batteriteknologi og produksjon skal prisen betydelig ned.
Selvsagt skal prisene ned. Forbedringer i teknologi, mer industrialisering av produktene, bedre og mer effektive batterier til lavere kost grunnet høyere produksjon.
MEN, vi står nå i en verdenssituasjon hvor det er komponentkrise og fraktkrise. Hvor råvareprisene har steget til himmels. Hvor magnesium ser ut til å bli neste knapphetsressurs. Selvsagt setter produsentene opp prisene. De selger alt de makter å produsere, og da er det jo naturlig å dra opp prisene litt for å justere til markedet. På samme måte som Tesla ikke setter ned prisene på Model Y.
Jeg forstår selvfølgelig opportunismen i den midlertidige frakt og komponentkrisen. Spørsmålet er ikke om, men når og hvor hurtig tilbudssiden mer enn kompenserer for etterspørselssiden. Men, jeg tør påstå det er mer vågalt å øke prisen på biler du ikke klarer å levere. Høyere pris kombinert med lang leveringstid tror jeg kan være en giftig cocktail i forhold til salgsstatistikken. Men, høyere pris og færre solgte biler fører selvfølgelig til kortere leveringstid.
Det er en merkelig situasjon at Tesla har Norges mest solgte bilmodell og selger i bøtter og spann uten å gi en eneste krone i avslag. Dette enten du er enkeltkunde eller flåtekunde. Og Tesla kan levere på kort tid. Møller derimot, gir titalls tusener i avslag på hver eneste bil de selger enda de ikke kan levere innenfor et normalt svangerskap.
Mangler Møller selvtillit på eget merkes vegne? Hvorfor gir man avslag når kundene står i kø for å kjøpe til tross for uendelig leveringstid? Her også har Møller/VAG mye å lære av Elon!
Møller har en drøss med gamle avtaler fra en tid konkurransen var stor. Når Leveringsituasjonen blir bedre blir det priskrig.
Husk at også Tesla har hatt for vane å gi rabatter på lagervarer ved kvartalsslutt eller når det har kommet ny modell.
Husk at også Tesla har hatt for vane å gi rabatter på lagervarer ved kvartalsslutt eller når det har kommet ny modell.
[/quote]n
Ser den, men Tesla gir ikke rabatter, men setter ned prisen for gud og hvermann. Jeg må nok si at jeg har litt mer respekt for den måten å gjøre det på. Hadde Møller/VAG hatt litt mer selvtillit på eget merkes vegne så hadde de sagt at det er fast pris på alle elbiler.
Dette rabattsystemet er jo en uting som vi gjerne skulle vært foruten, og som Tesla - til oss forbrukeres/kunders store tilfredshet, har vært en pioner for å avskaffe.
Stor takk til Elon for at han gir verdens bilindustri et velfortjent og nødvendig spark i baken slik at eldgamle tekniske løsninger og gamle merkantile "sannheter" gruses.
Sitat fra: Løytnanten på fredag 22. oktober 2021, klokken 18:42
Dette rabattsystemet er jo en uting som vi gjerne skulle vært foruten, og som Tesla - til oss forbrukeres/kunders store tilfredshet, har vært en pioner for å avskaffe.
Jeg er helt enig i at modellen er bra, og Tesla er stort sett alene om en slik salgsmodell i dag (Seat er den eneste andre jeg kommer på). Men Tesla var ikke pioneren her. GM-merket Saturn (som gikk åt skogen i 2010, etter finanskrisen) hadde "no haggle"-priser allerede på 90-tallet og så lenge de levde. Kundene var såvidt jeg har skjønt veldig fornøyd med det.
Møller er ikke verstingen i rabatt jungelen. Selv synes jeg BMW topper det meste med sine ymse avtaler. BMW selgerene sitter jo med en egen mappe med alle avtalene i. Og dette er bibelen som følges så vidt jeg har oppfattet. Forsøkt å spørre om like rabatter som f.eks andre får,men møtes da med bibelen. Jeg KAN innlemmes i bibelen og få rabatter ved å gjøre grep som å melde meg inn i ymse foreninger, men jeg synes dette er helt tullete. Hos Møller kan man i det minste be om rabatter basert på et godt kundeforhold ved f eks å kjøpe flere biler. Men synes Tesla modellen der alle likebehandles er mest rett
Mener å huske at for 10-20 år siden prøvde både Renault og Opel seg med nettopris. Men det psykologiske aspektet ved å få rabatt er kanskje viktig.
Føler f eks at folk i en sportsbutikk på bygda ser rart på meg når jeg kjøper til fullpris, da den lokale idrettsklubben gir 10% og samtlige innbyggere bruker avtalen.
Sitat fra: daktari på fredag 22. oktober 2021, klokken 22:44
Mener å huske at for 10-20 år siden prøvde både Renault og Opel seg med nettopris. Men det psykologiske aspektet ved å få rabatt er kanskje viktig.
Vel - når landets mestselgende bilmerke kan selge skjorta av de andre merkene totalt uten rabatter så er rabatt kanskje ikke så viktig som importørene og vi tror?
Selger mente han hadde strukket strikken for langt når han ga meg 5% rabatt på ID4, men når andre med rett avtale/rett arbeidsgiver får opptil 8-10% fristet det ikke tilstrekkelig til at det ble kjøp.
Sitat fra: hELgenen på fredag 22. oktober 2021, klokken 19:19
Møller er ikke verstingen i rabatt jungelen. Selv synes jeg BMW topper det meste med sine ymse avtaler. BMW selgerene sitter jo med en egen mappe med alle avtalene i. Og dette er bibelen som følges så vidt jeg har oppfattet. Forsøkt å spørre om like rabatter som f.eks andre får,men møtes da med bibelen. Jeg KAN innlemmes i bibelen og få rabatter ved å gjøre grep som å melde meg inn i ymse foreninger, men jeg synes dette er helt tullete. Hos Møller kan man i det minste be om rabatter basert på et godt kundeforhold ved f eks å kjøpe flere biler. Men synes Tesla modellen der alle likebehandles er mest rett
100% enig. Og for å dra en parallell til bankverdenen; hos DnB må du forhandle i det vide og brede for å få den beste boliglånsrenten de tilbyr, og du må ofte følge opp underveis for å få renten satt ned like mye som andre. Sbanken tilbyr samme rente til alle, uten forhandlingsmonn. Det viser seg også at Sbanken har lavere rente enn DnB. Jeg er ikke kunde hos DnB for å si det slik ;)
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 23. oktober 2021, klokken 03:36
Sitat fra: hELgenen på fredag 22. oktober 2021, klokken 19:19
Møller er ikke verstingen i rabatt jungelen. Selv synes jeg BMW topper det meste med sine ymse avtaler. BMW selgerene sitter jo med en egen mappe med alle avtalene i. Og dette er bibelen som følges så vidt jeg har oppfattet. Forsøkt å spørre om like rabatter som f.eks andre får,men møtes da med bibelen. Jeg KAN innlemmes i bibelen og få rabatter ved å gjøre grep som å melde meg inn i ymse foreninger, men jeg synes dette er helt tullete. Hos Møller kan man i det minste be om rabatter basert på et godt kundeforhold ved f eks å kjøpe flere biler. Men synes Tesla modellen der alle likebehandles er mest rett
100% enig. Og for å dra en parallell til bankverdenen; hos DnB må du forhandle i det vide og brede for å få den beste boliglånsrenten de tilbyr, og du må ofte følge opp underveis for å få renten satt ned like mye som andre. Sbanken tilbyr samme rente til alle, uten forhandlingsmonn. Det viser seg også at Sbanken har lavere rente enn DnB. Jeg er ikke kunde hos DnB for å si det slik ;)
Samtidig som det var veldig enkelt valg å gå fra S'banken til Bulder bank, som har akkurat samme system, men lavere rente i tillegg til at du får utbytte



Kundene vil gå mot det beste tilbudet.
I forhold til Tesla mot VW, så passer jo Tesla på at ikke prisforskjell er for stor i forhold til veiledende. Men Tesla har jo også en kundemasse som gir tildels høyere pris for nye bruktbiler enn nypris selv om de har greit leveringsvolum
(dette er ikke lett å bli klok på)
Disse avtalene som VW opererer med holder heller (potensielle) kunder som meg borte. Jeg orker/ønsker ikke Agrol avtaler eller lignende og det bidrar til at jeg får dårligere regnestykke i forhold til dem siden jeg heller ikke har fagforening eller arbeidsgiver som har avtale. Dermed seiler også koreanerne (EV6/I5) opp som konkurent.
Vi er kanskje litt OT nå, men apropos at VW har satt opp prisene, så setter også BMW opp prisene på modeller der etterspørselen er ekstremt mye større enn leveringsevnen. iX50 går opp 80.000 fra november og i4 M50 40.000 😮 Vi vi nok se prisøkninger også hos andre, så de går ikke alltid nedover selv om man skulle forventet det. Sterkt økende etterspørsel fra andre land bidrar nok til det.
Teslakundene blir jo "lurt" de også. Det er langt fra alle av disse som er fornøyde selv om alle får lik pris på et gitt tidspunkt. F.eks kan jo kunde neste dag få rentekampanje verdt mange titusener vs vanlig billån, kunder får levert biler med forskjellig batteri og frontlykter selv om man har bestilt på samme tidspunkt og til samme pris, noen får varmepumpe og andre ikke, plutselig prisfall grunnet oppdatering midt i året m.m. Det er ikke slik at VW er helt feilfri på dette heller, men Tesla har sine svin på skogen. I tillegg melker de europeiske markeder mens kinesere og amerikanere kan kjøpe samme bil relativt rimeligere.
Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 23. oktober 2021, klokken 07:49
Teslakundene blir jo "lurt" de også.[...]
Jada, man vet aldri hva som kommer av prisreduksjoner og kampanjer. Tesla-kjøpere har imidlertid den fordelen at de kan returnere bilen hvis de ikke vil ha den innen 7/14 dager uansett grunn (hjelper selvfølgelig ikke når prisendringen eller kampanjen kommer 15+ dager etter kjøp).
Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 23. oktober 2021, klokken 07:49
Teslakundene blir jo "lurt" de også. Det er langt fra alle av disse som er fornøyde selv om alle får lik pris på et gitt tidspunkt. F.eks kan jo kunde neste dag få rentekampanje verdt mange titusener vs vanlig billån, kunder får levert biler med forskjellig batteri og frontlykter selv om man har bestilt på samme tidspunkt og til samme pris, noen får varmepumpe og andre ikke, plutselig prisfall grunnet oppdatering midt i året m.m. Det er ikke slik at VW er helt feilfri på dette heller, men Tesla har sine svin på skogen. I tillegg melker de europeiske markeder mens kinesere og amerikanere kan kjøpe samme bil relativt rimeligere.
Hos Tesla har man mulighet til å gå ut av avtalen uten særlige omkostninger, og evt bestille ny bil hvis endringene er viktige for deg. Og det kan man gjøre selv etter at bilen er levert.
Hos de fleste andre er man låst fra da kontrakt ble skrevet. (I beste fall kan man endre på konfigurasjon/ekstrautstyr). Man er som regel ikke sikret mot prisjusteringer oppover heller. Når leveringstiden blir lang, og det i tillegg kanskje blir forsinkelser, så kan dette fort nærme seg bondefangeri.
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 23. oktober 2021, klokken 05:45
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 23. oktober 2021, klokken 03:36
Sitat fra: hELgenen på fredag 22. oktober 2021, klokken 19:19
Møller er ikke verstingen i rabatt jungelen. Selv synes jeg BMW topper det meste med sine ymse avtaler. BMW selgerene sitter jo med en egen mappe med alle avtalene i. Og dette er bibelen som følges så vidt jeg har oppfattet. Forsøkt å spørre om like rabatter som f.eks andre får,men møtes da med bibelen. Jeg KAN innlemmes i bibelen og få rabatter ved å gjøre grep som å melde meg inn i ymse foreninger, men jeg synes dette er helt tullete. Hos Møller kan man i det minste be om rabatter basert på et godt kundeforhold ved f eks å kjøpe flere biler. Men synes Tesla modellen der alle likebehandles er mest rett
100% enig. Og for å dra en parallell til bankverdenen; hos DnB må du forhandle i det vide og brede for å få den beste boliglånsrenten de tilbyr, og du må ofte følge opp underveis for å få renten satt ned like mye som andre. Sbanken tilbyr samme rente til alle, uten forhandlingsmonn. Det viser seg også at Sbanken har lavere rente enn DnB. Jeg er ikke kunde hos DnB for å si det slik ;)
Samtidig som det var veldig enkelt valg å gå fra S'banken til Bulder bank, som har akkurat samme system, men lavere rente i tillegg til at du får utbytte



Kundene vil gå mot det beste tilbudet.
I forhold til Tesla mot VW, så passer jo Tesla på at ikke prisforskjell er for stor i forhold til veiledende. Men Tesla har jo også en kundemasse som gir tildels høyere pris for nye bruktbiler enn nypris selv om de har greit leveringsvolum
(dette er ikke lett å bli klok på)
Disse avtalene som VW opererer med holder heller (potensielle) kunder som meg borte. Jeg orker/ønsker ikke Agrol avtaler eller lignende og det bidrar til at jeg får dårligere regnestykke i forhold til dem siden jeg heller ikke har fagforening eller arbeidsgiver som har avtale. Dermed seiler også koreanerne (EV6/I5) opp som konkurent.
Kia har også slike avtaler, får 5% som Econa medlem og Hyundai kan en få 7,5% rabatt om arbeidsgiver signerer på at du kjører i arbeidet som jo veldig mange av oss gjør så jeg vet ikke helt om de er så mye bedre enn Møller.
Generelt er jeg enig i at slike avtaler er noe dritt, men Tesla har jo en lei tendens til å lokke med 100% finansiering til ekstremt lav rente noe som fører til at folk som ikke burde kjøpet så dyr bil plutselig får råd, ikke bra det heller syns jeg. Mange har kjøpet dyre X og tapt hinsides på verdifall samtidig som de jo knapt har betalt ned på bilen.
Tesla «skjuler» rabatt på denne måten, men de skal ha for at «alle får»!
Vw har hatt en veldig aggressiv pris på ID4, det forsvarer en liten prisoppgang, men NOK styrker seg så vi får se om det var riktig, leveringsproblemer trumfer nok bedre NOK kurs på kort sint, er jeg redd.
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 23. oktober 2021, klokken 05:45
Samtidig som det var veldig enkelt valg å gå fra S'banken til Bulder bank, som har akkurat samme system, men lavere rente i tillegg til at du får utbytte



Ja, om DnB får kjøpe Sbanken og integrerer kundene i sitt system så blir det nytt bankbytte når fastrenteavtalen min går ut. Men pr. nå har jeg 1,39% fastrente i over 2 år til, og er godt fornøyd med det :)
Ser at det skrives om prisoppgang - pga at høyere materialprise vil jeg anta, men hva med valuta? NOK styrker seg mot EUR daglig nå, og hvis det vedvarer...?
Valuta er nok sikret inn for en lengre periode allerede. Mao vil dette med valuta først slå inn når denne valutasikringen opphører. Når vet jeg ikke,men tipper minst 6 mnd og kanskje maks 2 år. Så tror ikke valuta slår inn så raskt. Men kan ta feil.
Sitat fra: hELgenen på lørdag 23. oktober 2021, klokken 20:08
Valuta er nok sikret inn for en lengre periode allerede. Mao vil dette med valuta først slå inn når denne valutasikringen opphører. Når vet jeg ikke,men tipper minst 6 mnd og kanskje maks 2 år. Så tror ikke valuta slår inn så raskt. Men kan ta feil.
Hvorfor skulle importøren velge å la en eventuell valutasikring komme kundene til gode?
Importøren er der for å tjene penger. Med ventelister så lange som et vondt år så må man jo være direkte tilbakestående om man ikke utnytter situasjonen til å tjene mest mulig penger.
Sitat fra: Løytnanten på lørdag 23. oktober 2021, klokken 20:59
Sitat fra: hELgenen på lørdag 23. oktober 2021, klokken 20:08
Valuta er nok sikret inn for en lengre periode allerede. Mao vil dette med valuta først slå inn når denne valutasikringen opphører. Når vet jeg ikke,men tipper minst 6 mnd og kanskje maks 2 år. Så tror ikke valuta slår inn så raskt. Men kan ta feil.
Hvorfor skulle importøren velge å la en eventuell valutasikring komme kundene til gode?
Importøren er der for å tjene penger. Med ventelister så lange som et vondt år så må man jo være direkte tilbakestående om man ikke utnytter situasjonen til å tjene mest mulig penger.
Jeg vet ikke hvorfor importøren skulle gjøre det - men de gjorde det faktisk. Fikk 7300,- NOK avslag pga. valutakursen da de hadde reforhandlet valutasikringen..Fikk en fin liten mail om det der tidligere.........Du finner den sikkert et annet sted her inne
Ser ut som prisen har økt 10 000 nå.
Sitat fra: ihaal på lørdag 30. oktober 2021, klokken 10:44
Ser ut som prisen har økt 10 000 nå.
Ja, 2 % økning på alle modeller.
Men det gjelder vel ikke de som har bilen på vei?
Eller hvordan gjør egentlig Møller det her?
Sitat fra: hELgenen på lørdag 30. oktober 2021, klokken 11:51
Men det gjelder vel ikke de som har bilen på vei?
Det bør stå i kontrakten din. Normalt står de jo ikke fritt til å øke pris (minus endring i skatter og avgifter).
Sitat fra: turfsurf på lørdag 30. oktober 2021, klokken 11:56
Sitat fra: hELgenen på lørdag 30. oktober 2021, klokken 11:51
Men det gjelder vel ikke de som har bilen på vei?
Det bør stå i kontrakten din. Normalt står de jo ikke fritt til å øke pris (minus endring i skatter og avgifter).
Det står et punkt som er litt uklart for meg :
"Dersom det før levering, eller før uløpet av avalt leveringsstid skjer endringer i :
..
.
Importøres/fabrikkens bilpris som får betydning for for selgers innkjøpspris, endres kjøpesummen tilsvarende"
Jeg vil jo tro at siden bilen er produsert og på vei så er fabrikkens bilpris i det minste uendret.
Importøren har endret sin pris, men så skulle også bilen vært levert for lenge siden - altså avtalt leveringsstid er jo gått ut på
dato for lenge siden.
Så hvordan denne saken står vet jeg ikke - men her har altså noen som har bestilt bil lenge etter meg , allerede fått sin bil til avtalt pris , hvilket også er bekreftet av selger. Dersom jeg som kunde skal lide et lotto tap her fordi de sliter med å få transportert bilen så synes jeg det virker veldig urimelig - bilen min har nemlig stått noen uker i Bremerhaven nå.
Men skulle likt å se dem dokumentere at bil som allerede er produsert, som har fått vin.nr, og hvor kunden allerede har fått en oppdatert kjøpekontrakt der både pris og vin.nr står - igjen skal oppleve at prisen justeres.
Jeg får bare vente i spenning - men det er jo dette lotto systemet mhp priser og bindende kontrakter Møller har fått mye pepper for før. En ting er å sette en ny pris for nye avtaler - noe helt annet er å binde kunder til en avtale og så kunne skru opp prisen med inntil 6% før levering
Tror ikke prisøkningen gjelder inngåtte kontrakter.