Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn => Emne startet av: buestad på mandag 30. juli 2012, klokken 14:08
(Jeg tillater meg å opprette en ny tråd på dette temaet. Forrige tråd (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3021.0.html (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3021.0.html)) om dette ble startet i 2010 og har 5 sider og er derfor ikke så oversiktlig... Det kommer også nye dekk hele tiden så tenkte det var greit)
Jeg har nettopp kjøpt ny i-miev uten vinterdekk, dels fordi jeg synes at 12-15000 er for mye og dels fordi jeg synes originalfelgene på i-miev er kjempestygge.
Jeg har undersøkt litt her på forumet ang uoriginal felg og slik jeg ser det to alternativer: MAK Cruizer fra Felgimport og BM Hawk fra Martins felger. Prisen på begge ligger på ca 1100-1200 inkl mva per stk fra forhandler. (Se denne tråden for mer om felger http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5182.0.html)
Når det gjelder dekk har jeg enda ikke funnet ut hva jeg skal velge. Jeg har undersøkt en del og snakket med en forhandler jeg har kjøpt mange dekk fra tidligere som jeg stoler på. Han mener det er viktig å kjøpe dekk som er beregnet for nordiske forhold. Dette stemmer også med det jeg leser på Continental sin nettside: http://www.conti-online.com/generator/www/no/no/continental/automobile/themes/dekktips/vinterdekk_forskjeller_no.html
Mange vinterdekk man får fra feks dekkonline.com er ikke beregnet for nordiske forhold. man får et billig dekk, men det er nødvendig vis ikke så sikkert.
Har lest her på forumet at i-miev er levert originalt med Continental Viking Contact 5.
Finnes det andre typer vinterdekk levert fra forhandler der ute?
Hvilke andre typer dekk har dere valgt, og hvorfor?
Jeg fikk min iOn levert med Yokohama, men kunne velge mellom Toyo, Continental og Yokohama. De sistnevnte virket for meg å ha den mykeste gummien, så jeg valgte disse. De siste årene har jeg alltid kjøpt dekk fra dekkonline.com. De leverer det meste, og de nye Michelin X-Ice II jeg kjøpte til Touranen i oktober i fjor var produsert i august. At bilgummiforhandlerne prøver å rakke ned på dekkonline.com og liknende nettsteder tyder vel bare på at de ser på dem som en alvorlig konkurrent. Jeg fikk mine nye vinterdekk for ca 2/3 av billigste pris i Oslo. Dekkonline.com leverte dem til http://www.lilleakerdekkservice.no/ hvor jeg fikk dem montert og avbalansert for 200.-
;-D Hans
Har du mer eksakt betegnelse på Yokohama dekkene?
Selv har jeg hatt Yokohama IceGuard (ettellerannet) på to tidligere biler å vært godt fornøyd med disse. Yokohama Ice Guard ig30 fikk ikke så god test i fjor vinter...
Når det gjelder dekkonline så har de også gode dekk. Tok et par stikkprøver på vinter og sommerdekk som jeg har hatt, og prisene jeg har betalt hos forhandler er ganske lik på hva de har på dekkonline. Hos forhandleren min får jeg anbefalinger i forskjellige prisklasser med hva deres kunder mener om dekket. I tillegg legger de dekkene på felgene balanserer de inkludert i prisen.
dekkomsetning.no (så fikk de litt reklame)
Skal sjekke vinterdekkene når jeg kommer hjem.
;-D Hans
Sitat fra: buestad på mandag 30. juli 2012, klokken 14:08
Har lest her på forumet at i-miev er levert originalt med Continental Viking Contact 5.
Finnes det andre typer vinterdekk levert fra forhandler der ute?
Hvilke andre typer dekk har dere valgt, og hvorfor?
I fjor vinter fantes det iallefall ikke Conti Viking Contact 5 i rett dimensjon til forhjulen. Jeg har Conti TS800 foran og bak. Disse bør unngås, helt elendige.
Conti TS760 er markant bedre, men jeg tror de er utgått.
emagic
Dekkene heter Yokohama IceGuard IC30. Hvordan de er vet vi ikke før det blir glatt og det er forhåpentligvis noen måneder unna... ::)
I vinter kjørte jeg med (av alle tester utskjelte) Barum Polaris på Thinken og de gikk greit unntatt når temperaturen gikk under -15. Da ble gummien for hard. Yoko'ene virker endel mykere, men det er ikke bare hardheten på gummien som gjelder.
// Hans
Merker jeg er veldig nysgjerrig her, som ny I-Miev bruker, valgte jeg også og ikke kjøpe med vinterdekk, da syntes det var alt for dyrt fra forhandleren (som forøvrig ga veldig dårlig service i utgangspunktet, så vet hvem jeg ikke skal forholde meg til videre)
Men er jo da på jakt etter vinterdekk, så er spent på¨hva folk kan anbefale =)
Jeg ser nå at det er en tråd jeg har gått glipp av http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4163.0.html
Her ligger det mye bra info om vinterdekk
Kort oppsummert så er det en del som har Conti dekk av type TS 760 og 800. noen har 800 forran og bak og er middels fornøyd med det mens andre har 760 forran og 800 bak og er godt fornøyd... Begge disse er på vei ut. Conti Viking Contact 5 er gode dekk og finnes i dimensjon 185/55 15". disse er jo litt bredere enn originale bakdekk, men kan brukes bak. Usikker på hva vi skal gjøre med forhjul. Yokohama iceGuard ig30 nevnt som gode dekk. Hankook er også nevnt og kan være et godt alternativ. Usikker på type og om man må trikse litt med dimensjonen...
@ Director: Jeg fikk dekkene mine for 6900 sammen med bilen. Syntes ikke den prisen var så ublu...
;-D Hans
inkl felg?
Sitat fra: buestad på tirsdag 31. juli 2012, klokken 09:08
inkl felg?
På lettmetallsfelger som til forveksling er like de orginale Peugeot-felgene.
;-D Hans
Tilbake til dekkonline.com: Michelin X-Ice Xi2 195/65 R15 91T koster nå 904.- stk fritt levert.
Byttdekk.com har pris ned mot 727.- for ferske dekk og ned mot 436.- for dekk produsert i 2009.
Her tilkommer frakt på 360.-
Billigste forhandler i Oslo ligger på ca 12-1300.- Ergo kan man spare noen hundrelapper.
;-D Hans
Jeg finner ikke michelin x-ice på dekkonline jeg... :-[
Edit: Jeg ser at du har søkt på en annen dimensjon enn jeg. Den dimmen du har opgitt tviler jeg du kan bruke på iOn'en.
Har fått tilbud på Felger (BM Hawk) og Bridgestone Blizzak ws60 til samlet pris på 8550,- hos en lokal forhandler.
Sitat fra: buestad på tirsdag 31. juli 2012, klokken 13:34
Jeg finner ikke michelin x-ice på dekkonline jeg... :-[
Edit: Jeg ser at du har søkt på en annen dimensjon enn jeg. Den dimmen du har opgitt tviler jeg du kan bruke på iOn'en.
Har fått tilbud på Felger (BM Hawk) og Bridgestone Blizzak ws60 til samlet pris på 8550,- hos en lokal forhandler.
Mich X-Ice var for Touranen. Det var bare ment som et priseksempel på forskjellen mellom on-line- og de vanlige sjappene.
Nei, man finner ikke mange dekk i 145/65 R15 72S, men dekkonline har jo Blizzak http://alturl.com/wbd56 til 715.- stk. (Bakdekkene koster 803.- stk)
;-D Hans
Tror ikke LM-18 er det samme som WD60
Sitat fra: buestad på tirsdag 31. juli 2012, klokken 13:34
Har fått tilbud på Felger (BM Hawk) og Bridgestone Blizzak ws60 til samlet pris på 8550,- hos en lokal forhandler.
Hvis du kjøper disse felgene, kan du ikke ta noen bilder av dem? Er litt spent på hvordan de ser ut med 4 bolter kontra 5 som katalogbildene viser.
Har ikke kjøpt meg vinterhjul jeg heller. Sjekket jo litt priser på dekk jeg vurderte tidligere i vår, så prisene får dere ta med en klype salt. (Viser jo også hvor mye de har gått ned/opp i pris.)
Continental TS760 145/65 R15 72T (foran): 973,50 (Dekkonline.com) [3,5 - 2,16]
Continental TS800 175/55 R15 77T (bak): 858,00 (Dekkonline.com) [4 - 1,77]
Hankook W442 145/65 R15 72T (foran): 884,20 (Dekkonline.com) [3,5 - 2,20]
Hankook W442 175/55 R15 77T (bak): 655,50 (Dekkonline.com) [3,5 - 2,20]
Maxxis MA-PW 145/65 R15 T: 519,90 (Dekkonline.com) [3,5 - 2,21]
Maxxis MA-PW 175/55 R15 T: 723,80 (Dekkonline.com) [3,5 - 2,21]
Yokohama IG30 145/65R-15 72Q (foran): 964,- (Autogrip.no)
Yokohama IG30 175/55R-15 77Q (bak): 1451,- (Autogrip.no)
Kan jo sjekke priser på http://www.prisjakt.no også.
Søk på dekk på Dekkonline:
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&sowigan=Wi&Breite=145&Quer=65&Felge=15&Speed=&kategorie=6&Marke=&ranzahl=4&suchen=Tilbudet+viser (http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&sowigan=Wi&Breite=145&Quer=65&Felge=15&Speed=&kategorie=6&Marke=&ranzahl=4&suchen=Tilbudet+viser)
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&sowigan=Wi&Breite=175&Quer=55&Felge=15&Speed=&kategorie=6&Marke=&ranzahl=4&suchen=Tilbudet+viser (http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&sowigan=Wi&Breite=175&Quer=55&Felge=15&Speed=&kategorie=6&Marke=&ranzahl=4&suchen=Tilbudet+viser)
Skulle ikke Sharif starte med nettsalg av dekk også?
Jeg får felgene og dekkene ila uka sa de. Skal knipse noen bilder når jeg får de på bilen.
Jeg kommer til å flytte sommerdekkene over på BM Hawk felgene og så vinterdekkene på originalfelgene siden jeg synes de originale er så stygge...
Tror sharifs nettbutikk heter http://www.europdekk.no
Bertel O Steen på Skøyen solgte med Yokohama dekk på lettmetall felger, neste like originalfelger. Selgeren der (salgssjefen?) kunne fortelle at til elbil var Yokohama klart og foretrekke. Andre high brand merker som Nokian Conti osv egnet seg ikke så godt, på langt nær.. dramatisk forskjell. Ga 10. tusen og noe for disse. De var med i "tilbudspakka" ferdig på vei 199.900,- Mer om dette vet jeg ikke.
Da har jeg fått nye felger (BM Hawk) på sommerdekka og vinterdekk type Bridgestone Blizzak ws60 på de originale felgene. Betalte 8500 for dekk og felger og 300 ekstra for å ta av og legge på sommerdekka.
Sitat fra: buestad på fredag 03. august 2012, klokken 09:36
Da har jeg fått nye felger (BM Hawk) på sommerdekka og vinterdekk type Bridgestone Blizzak ws60 på de originale felgene. Betalte 8500 for dekk og felger og 300 ekstra for å ta av og legge på sommerdekka.
Ikke gæærnt, og ikke ser det så ille gæli ut heller. Smalere felg foran enn bak? Orginalt er vel 4" foran og 4.5" bak.
;-D Hans
Her er det 4" forran og 5" bak. Trodde det var det originalt også.
Sitat fra: buestad på fredag 03. august 2012, klokken 12:40
Her er det 4" forran og 5" bak. Trodde det var det originalt også.
Du har sikkert rett. Jeg var ikke helt sikker på om det var 4.5" felger bak. ::)
;-D Hans
Sitat fra: buestad på fredag 03. august 2012, klokken 09:36
Da har jeg fått nye felger (BM Hawk) på sommerdekka og vinterdekk type Bridgestone Blizzak ws60 på de originale felgene. Betalte 8500 for dekk og felger og 300 ekstra for å ta av og legge på sommerdekka.
Se der ja :)
Fremdeles ikke fan av hjul med 5 eiker hvor hullene ikke ligger symmetrisk, men synes BM Hawk løser det bedre enn Rader (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5182.msg52268.html#msg52268).
Lånte et lite utsnitt av bildet ditt til posten min i felg-tråden (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5182.msg51791.html#msg51791) ;)
Blizzak WS60 så jo faktisk ut som et skikkelig vinterdekk også! jeg er etter 1,5 vinter klar for å bytte ut TS800'ene mine, så du må huske å fortelle hvordan blizzakene fungerer når snøen kommer til høsten!
emagic
Sitat fra: buestad på fredag 03. august 2012, klokken 09:36
Da har jeg fått nye felger (BM Hawk) på sommerdekka og vinterdekk type Bridgestone Blizzak ws60 på de originale felgene. Betalte 8500 for dekk og felger og 300 ekstra for å ta av og legge på sommerdekka.
Hvilken forhandler var dette? Mulig jeg kommer til å gjøre samme handel som deg :)
Sitat fra: Kris på fredag 03. august 2012, klokken 22:41
Hvilken forhandler var dette? Mulig jeg kommer til å gjøre samme handel som deg :)
Det var hos N. Timenes og Sønn i Vågsbygd i Kristiansand. De er i First Stop kjeden.
Sitat fra: Phuc på fredag 03. august 2012, klokken 15:42
Se der ja :)
Fremdeles ikke fan av hjul med 5 eiker hvor hullene ikke ligger symmetrisk
Jeg er forsåvidt enig. Tenkte ikke over det før du nevnte det på forumet. Men sammenliknet med MAK Cruizer, som var mitt andre alternativ, så synes jeg at disse helhetlig var finere, og så er de enklere å vaske :)
Jeg syns de ser overraskende bra ut. Velger disse med mindre noe annet spennende kommer på markedet snart.
Sitat fra: buestad på mandag 06. august 2012, klokken 07:58
Sitat fra: Phuc på fredag 03. august 2012, klokken 15:42
Se der ja :)
Fremdeles ikke fan av hjul med 5 eiker hvor hullene ikke ligger symmetrisk
Jeg er forsåvidt enig. Tenkte ikke over det før du nevnte det på forumet. Men sammenliknet med MAK Cruizer, som var mitt andre alternativ, så synes jeg at disse helhetlig var finere, og så er de enklere å vaske :)
Synes også at BM Hawk ser bra ut, er de jeg opprinnelig ville ha, men tror jeg går for MAK Cruiser.
Anyways.. da jeg sjekket priser før sommeren, så fikk jeg følgende svar:
BM Hawk: veil. 1470,- +mva
5145,- inkl mva Dekkmann Furuset (husk 10% rabatt for NAF-medlemmer)
MAK Cruiser: veil. 1550,- +mva
5300,- inkl mva Johs Bjerke
5425,- inkl mva Dekkmann Furuset (husk 10% rabatt for NAF-medlemmer)
Så har dere noe å sammenligne med. Spurte ikke om dekk den gang.
Tar nok en ny ringerunde når vinteren nærmer seg.
Hvor mye koster disse Blizzak WS60-dekkene?
Prisene jeg fikk på felger var 1100-1400 for BM-hawk. Billigst på First Stop og Dekkmann (tror jeg, Har kastet notatene mine). MAK Cruizer fikk jeg en pris for alle fire på 4700 fra dekkomsetning på Evje. Har ikke skjekket noen flere der
Sitat fra: Phuc på mandag 06. august 2012, klokken 16:53
Hvor mye koster disse Blizzak WS60-dekkene?
Jeg vet jeg ikke eksakt prisen siden jeg som sagt fikk en samlet pris på 8550,- Mener han nevnte at han tok ca 1100 for felgene og da blir prisen for dekkene 1037 per dekk. Men det er sikkert forskjellig pris på 175 og 145 dekket så dette blir uansett ikke helt riktig.
Noen som kjenner til Novex vinterdekk. Finner veldig lite på nettet om dekkene. Ser Dekkmestern på Haugenstua selger felgpakke til i-miev til 6000 k
Forsøkte å finne ut hvilke piggfrie vinterdekk som var best ved å sjekke forskjellige tester. Problemet er at mange av testene er gjort på dekktyper som ikke fins i dimensjonene til Imiev. Dermed gir de heller ikke et riktig bilde av hvilke dekk som er gode for våre biler. Yokohama Iceguard ig30, som jeg hadde inntrykk av at var ganske bra, kom for eksempel dårligst ut på Motors vinterdekktest.
Noen som har noen oversikt over hvilke dekk som er gode og hvilke man bør unngå?
Jeg er i ferd til å bestille fra dekkonline.com. Valget står mellom:
1. Kumho til 4400
2. Blizzak til 4800
3. Conti til 5800
(sortert etter pris). Alle priser ferdig levert til Oslo. 4 dekk på stålfelg (bevist valg av type felg).
Ingen av dekkene har vært på noen dekk test. Eneste pekepinne er produsentens navn. Conti er visst kontinentale dekk (holder i Oslo område), Bliizakk har anerkjent teknologi og Kumho lager gode vinterdekk for Norden.
Sitat fra: breitling på søndag 07. oktober 2012, klokken 13:31
Jeg er i ferd til å bestille fra dekkonline.com. Valget står mellom:
1. Kumho til 4400
2. Blizzak til 4800
3. Conti til 5800
(sortert etter pris). Alle priser ferdig levert til Oslo. 4 dekk på stålfelg (bevist valg av type felg).
Ingen av dekkene har vært på noen dekk test. Eneste pekepinne er produsentens navn. Conti er visst kontinentale dekk (holder i Oslo område), Bliizakk har anerkjent teknologi og Kumho lager gode vinterdekk for Norden.
Conti er vel Continental (?), og er et av de beste og mest annerkjente dekkene - derfor er de også dyrere. Det er da med i diverse tester, men jeg vet ikke om det gjelder akkurat den modellen du tenker på.
Sitat fra: breitling på søndag 07. oktober 2012, klokken 13:31
Jeg er i ferd til å bestille fra dekkonline.com. Valget står mellom:
1. Kumho til 4400
2. Blizzak til 4800
3. Conti til 5800
(sortert etter pris). Alle priser ferdig levert til Oslo. 4 dekk på stålfelg (bevist valg av type felg).
Ingen av dekkene har vært på noen dekk test. Eneste pekepinne er produsentens navn. Conti er visst kontinentale dekk (holder i Oslo område), Bliizakk har anerkjent teknologi og Kumho lager gode vinterdekk for Norden.
Tror jeg også handler Blizzak LM dekk hos dekkonline. Vurderte Semperit også, som visst nok er en økonomivariant av Conti. Virker som disse Blizzak LM dekkene er litt allround, som jo er det man trenger i Oslo området der det ikke altid er snø og is. WS utgaven var mer for rene vinterforhold, og sikkert med mykere gummi som også slites raskere. Dekkonline virket som den mest ryddige av nettsjappene og hadde gode priser.
Hva med Hankook W442? Er de noe tess?
Takket rare dekk dimensjoner (foran) får vi nøye oss med midtre hyller. Øvre hyller er reservert for Continental, Michelin, Nokian.
Vi får velge mellom kontinentale dekk (Conti fra Continental), Yokohama (mitt første valg, men dekkonline.com har ikke 145/65), Blizzak (velkjent men ukjent testresultat for disse dimensjoner), Hankook og Kumho (bom-bom) og tyske Semperit.
Eneste dekk som er prøvd og testet av våre trilling-brødre er Conti med vinnerkombinasjon TS760 foran og TS800 bak. Tror at en eller annen har Yokohama. Blizzak, Kumho og Hankook rullet ikke sist vinter (rett meg opp hvis det er feil).
Min liste (i denne rekkefølgen):
1. Yokohama
2. Conti
3. Blizzak
4. Hankook/Kumho
Her er det smak og behag...
Sitat fra: Phuc på søndag 07. oktober 2012, klokken 22:42
Hva med Hankook W442? Er de noe tess?
Vi har disse på vår. Fungerte bra sist vinter i allefall.
Av erfaring er Semperit dårligere enn det er billig,styr unna. Rett meg gjerne om noen har annen erfaring.
Jeg har sett mange trilliger som har ContiVikingContact 5 185/55 bak kombinert med TS760 foran. Det er en ganske fin kombinasjon tror jeg, jeg har tenkt å bytte til dette i år fordi TS800 ikke holder mål i min nær vertikale oppkjørsel.
emagic
Sitat fra: emagic på mandag 08. oktober 2012, klokken 19:50
Jeg har sett mange trilliger som har ContiVikingContact 5 185/55 bak kombinert med TS760 foran. Det er en ganske fin kombinasjon tror jeg, jeg har tenkt å bytte til dette i år fordi TS800 ikke holder mål i min nær vertikale oppkjørsel.
Er ikke det lurt å ha smalere dekk på vinterføre? I tillegg tilsvarende dimensjon for 175/65 er 195/50?
Et annet spm: har vi plass foran for 155/60 (Smart har enda rarere 155/65)?
Sitat fra: breitling på tirsdag 09. oktober 2012, klokken 08:38
Er ikke det lurt å ha smalere dekk på vinterføre? I tillegg tilsvarende dimensjon for 175/65 er 195/50?
Trillingene bruker 175/55x15 bak, ikke 175/65x15.
Har bestilt meg MAK Cruiser felger nå til 4028,- hos Torvik Verksted.
Yokohama hadde ikke IG30-dekkene på lager (3730,-)
Hankook W442 kom på rundt 4000-4100, så de takket jeg nei til.
DekkCenteret Oslo AS hadde dette tilbudet:
MAK Cruiser + Yokohama IG30: 8350,- (usikker på om montering var med i prisen og om dekk er tilgjengelige)
Dekkmann Furuset hadde dette tilbudet:
MAK Cruiser + Blizzak WS60: 8934,- (inkl. montering + ventiler + avgifter)
Nå gjenstår det bare å bestille dekk. Ser at utvalget hos dekkonline har krympet fra i går.
Conti i 145/65x15 er ikke lengre på lista.
Tror jeg går for Hankook W442 (Roll resistance: F, Wet grip: C, Noise emissions: 71 dB / Roll resistance: E, Wet grip: C, Noise emissions: 71 dB).
Så ut som om Blizzak LM-18 (Roll resistance: G, Wet grip: E, Noise emissions: 70 dB) og Blizzak LM-20 (Roll resistance: F, Wet grip: E, Noise emissions: 72 dB) var litt dårlig på vått føre, noe det er mye av i Oslo vinterstid.
Ref. dekkmerking: http://www.stoysvakedekk.no/?artikler=i-2012-ny-europeisk-merkeordning-for-stoysvake-bildekk
Sorry, skrivefeil :D
Jeg ser også etter dekk som er gode på tørr/våt asfalt (85% av Oslo-vinter). I tillegg til at det er fordel hvis de støyer mindre.
Rart at dekkonline ikke har Europeisk Dekkmerking... fant tallene mine hos http://mytyres.co.uk som er søstersida i Storbritannia.
De tallene kan vel ikke direkte sammenlignes med en grundig dekktest, men de gir jo litt info. Alle dekktester er uansett utført med andre dimensjoner enn de som er aktuelle for oss.
Sitat fra: Phuc på tirsdag 09. oktober 2012, klokken 13:33
Nå gjenstår det bare å bestille dekk. Ser at utvalget hos dekkonline har krympet fra i går.
Conti i 145/65x15 er ikke lengre på lista.
Har du bestilt Hankook eller Continental?
Det ble Hankook W442 foran og bak på meg. Var litt problematisk med VISA-betaling (http://e24.no/it/norske-nettbanker-er-av-internett/20284414) i går, men det ordnet seg til slutt.
Hadde egentlig tenkt å sette vinterdekkene på orginalfelgene og sommerdekkene på MAK Cruiser-felgene.
BOS annonserer -40% på vinterdekk. Nokian 195/65R15 skal være kr. 4500. Fikk et tilbud for fire Continental dekk på alufelg ferdig montert kr. 11000 :-\
Sitat fra: breitling på onsdag 10. oktober 2012, klokken 22:12
BOS annonserer -40% på vinterdekk. Nokian 195/65R15 skal være kr. 4500. Fikk et tilbud for fire Continental dekk på alufelg ferdig montert kr. 11000 :-\
Vi ikke akkurat kalle det noe tilbud. Kjøpte akkurat 4 stk. Mich MaxICE2 i 205/60 R16 på MAK-felger til vår nye dieselpurke fra Bayern. 9700.- ferdig montert hos Johs Bjerke på Bryn i Oslo. (Dekkene kostet 4100.- for fire, felgene 1450.- stk + litt for motering og avbalansering)
;-D Hans
Jeg har bestemt meg for stålfelg. Står det noen sted at trillingene IKKE kan benytte stålfelger? (Alt er tillatt med mindre det er forbudt).
Var egentlig akkurat dette jeg skulle spørre om nå, virker som at alle går for alufelger på vinterdekkene, men selv tror jeg at jeg velger stålfelger, fullt sett med continental Winter Contact ferdig montert og avbalansert til 5821,- =)
Har fått på Toyo GSi5 i originaldimensjon både foran og bak. 5100.- inkl omlegging.
Dette er visstnok et helt nytt dekk på det norske markedet og jeg er spent på hvordan det vil fungere. Det har i alle fall fått gode anmeldelser i det canadiske markedet. (http://img.tapatalk.com/d/12/10/11/usehatez.jpg)
Sikkert et bra dekk. Men nå gjelder det de originale Dunlop sommerdekkene. Er det andre enn meg som har lagt merke til at forhjulene ikke sitter så veldig bra på våt vei? Jeg kjører hver dag ned en bakke som ender i en litt feildosert rundkjøring hvor jeg skal 270% rundt. (Ned Kongsveien, mot Grønlia for de som er lokalkjent i Oslo) Hvis det er litt vått her så understyrer bilen svært lett slik at stabilitetskontrollsystemet slår inn og bremser forhjulene slik at det glipper ytterligere... Her må jeg kanskje passe ekstra godt på til vinter'n slik at jeg ikke ender rett frem inn Oslogate ... ::)
;-D Hans
Det er ikke noe vekt foran. Ta med en sementsekk som passasjer ;D
PS: I morges stod 3 biler og spinnet oppover Mortensrudveien. Alle tre på hver sin is flekk. På veie hjem valgte jeg den sikre E6. Jeg hadde også et stykke (ca. 1000 m) nedoverbakke med et par skarpe sving. Kjørte veeeldig forsiktig. Skal holde meg innendørs til vinterdekkene kommer :-\
Sitat fra: breitling på torsdag 11. oktober 2012, klokken 09:39
Det er ikke noe vekt foran. Ta med en sementsekk som passasjer ;D
PS: I morges stod 3 biler og spinnet oppover Mortensrudveien. Alle tre på hver sin is flekk. På veie hjem valgte jeg den sikre E6. Jeg hadde også et stykke (ca. 1000 m) nedoverbakke med et par skarpe sving. Kjørte veeeldig forsiktig. Skal holde meg innendørs til vinterdekkene kommer :-\
He he. Kjent fenomen. Min første bil var ei gul boble, 72-modell 1303LS med 2.0 liters motor fra en caravelle. Den gikk som ei kule, men hadde en slem tendens til å gå rett frem om vinter'n hvis det var litt snø...
;-D Hans
Føyer meg inn i Toyo Gsi 5-klubben. Virker lovende utfra omtale (og utseende). Om det stemmer med virkeligheten gjenstår å se.
Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 11. oktober 2012, klokken 09:27
Sikkert et bra dekk. Men nå gjelder det de originale Dunlop sommerdekkene. Er det andre enn meg som har lagt merke til at forhjulene ikke sitter så veldig bra på våt vei?
...
Jeg prøvekjørte iMiev for ett års tid siden på våt asfalt og min umiddelbare reaksjon på kjøreegenskapene var at den understyrte langt mer enn min 11 år gamle P106 (80.000km og originaldempere/fjærer).
Jeg tror det du opplever skyldes bilen mer enn med dekkene. Hvor mye som skyldes smale fordekk er ikke godt å si, men det kan umulig hjelpe...
Thomas
Huff,ikke snakk om dette.Kona kom hjem igår kveld og syntes det var glatt i rundkjøringene. ;)Jeg spurte om det var bak eller foran.Det gikk liksom rett frem sa hun. Med våt kald vei og noe høyt lufttrykk i dekk kan det bli slik.
Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 11. oktober 2012, klokken 09:27
Sikkert et bra dekk. Men nå gjelder det de originale Dunlop sommerdekkene. Er det andre enn meg som har lagt merke til at forhjulene ikke sitter så veldig bra på våt vei? Jeg kjører hver dag ned en bakke som ender i en litt feildosert rundkjøring hvor jeg skal 270% rundt. (Ned Kongsveien, mot Grønlia for de som er lokalkjent i Oslo) Hvis det er litt vått her så understyrer bilen svært lett slik at stabilitetskontrollsystemet slår inn og bremser forhjulene slik at det glipper ytterligere... Her må jeg kanskje passe ekstra godt på til vinter'n slik at jeg ikke ender rett frem inn Oslogate ... ::)
;-D Hans
helt vanlig det med slike smale dekk.og lite vekt forran, heldigvis er esp knall bra i miev'n...
på en annen side er jo disse smale dekkene helt konge på dårlige norske motorveier og mye regn - 0 aquaplaning...
Sitat fra: Skippern på torsdag 11. oktober 2012, klokken 09:14
Har fått på Toyo GSi5 i originaldimensjon både foran og bak. 5100.- inkl omlegging.
Dette er visstnok et helt nytt dekk på det norske markedet og jeg er spent på hvordan det vil fungere. Det har i alle fall fått gode anmeldelser i det canadiske markedet.
Det så jo faktisk ut som et vinterdekk iallefall!
En tanke som slo ned i meg nå, er det mulig å gå ned på felgdimensjon for å få andre valgmuligheter?
(Rent bortsett fra at felgene er spesielle og da...)
Og- hvor bredt dekk går det an å montere på fremfelgene?
emagic
Det var jo en knakende god ide! 13" eller 14" felger og komfortable dekk med høy profil.
Her kan du enkelt finne ut hvioke dimensjoner du i såfall trenger:
http://www.rimsntires.com/specs.jsp (http://www.rimsntires.com/specs.jsp)
Ja for søren!!! Jeg må finne en 14" felg som passer sånn ca foran
Det MÅ jo gå inn et 155/65 R14 dekk i hjulbuen. det er jo bittelitt bredere, men med -2,18% rulleomkrets. 155/70 har omtrent identisk omkrets, men er en mer ukurant size igjen.
Bak så har jeg som nevnt lenger opp i tråden sett flere med 185/55 R15 så der er det iallefall plass.
Det kan da ikke være forbudt å ha
155/65 R14 foran (-2,18 %)
185/55 R15 bak (+1,92%)
Med disse så kunne vi fått på enten Conti Viking Contact 5 eller min lille drøm Conti Ice Contact :-)
Nå fikk jeg blod på tann!!
Hvor kan man få fatt i en 14" felg som passer foran??? Om den er av titan eller alu eller stål bryr jeg meg ikke om :-)
emagic!!!
Disse her for eksempel:
http://www.byttdekk.com/felger/steel/steelrim/#item=45964 (http://www.byttdekk.com/felger/steel/steelrim/#item=45964)
Med disse dekkene:
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=52573530.129.30298&typ=R-208212&ranzahl=4&Breite=155&Quer=80&Felge=13&weiter=30&Ang_pro_Seite=10&Transport=P&dsco=129&sowigan=Wi (http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=52573530.129.30298&typ=R-208212&ranzahl=4&Breite=155&Quer=80&Felge=13&weiter=30&Ang_pro_Seite=10&Transport=P&dsco=129&sowigan=Wi)
Billig blir det også :)
Fra før, så vet vi jo at folk kjører rundt med 185/55x15 (http://www.prisjakt.no/category.php?l=s97706473#rparams=l=s97706494) ContiVikingContact 5 på bakdekkene.
I dag, så så jeg at noen hadde 155/60x15 (http://www.prisjakt.no/category.php?k=1107#rparams=l=s97706473) ContiWinterContact TS800 på forhjulet.
Men er det noen i det hele tatt som er fornøyd med TS800? Synes de ser så glatte ut.
Sitat fra: Kris på torsdag 11. oktober 2012, klokken 22:33
Disse her for eksempel:
http://www.byttdekk.com/felger/steel/steelrim/#item=45964 (http://www.byttdekk.com/felger/steel/steelrim/#item=45964)
Med disse dekkene:
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=52573530.129.30298&typ=R-208212&ranzahl=4&Breite=155&Quer=80&Felge=13&weiter=30&Ang_pro_Seite=10&Transport=P&dsco=129&sowigan=Wi (http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=52573530.129.30298&typ=R-208212&ranzahl=4&Breite=155&Quer=80&Felge=13&weiter=30&Ang_pro_Seite=10&Transport=P&dsco=129&sowigan=Wi)
Billig blir det også :)
Javisst!
Jeg fant denne felgen:
http://www.byttdekk.com/felger/dezent/dezent_l/#item=40957 (http://www.byttdekk.com/felger/dezent/dezent_l/#item=40957)
Som jeg tror skal passe ganske greit.
Innpresset er 4mm forskjellig, men i følge denne : http://www.rimsntires.com/specs.jsp
så vil den med 155/55 R14 være 9mm nærmere "suspension & brakes", noe som rangeres som "acceptable on most cars".
Med den pakken du foreslår vil dekkene stikke 5mm lenger inn og 5mm lenger ut og være 5mm større, men du kan evt. gå ned til 155/70 R13 så blir dekket mindre.
Men steike, jeg kjøper gjerne stål jeg altså!
Nå fikk jeg lyst til å bestille felger i kveld :-)
emagic
Sitat fra: Phuc på torsdag 11. oktober 2012, klokken 22:35
I dag, så så jeg at noen hadde 155/60x15 (http://www.prisjakt.no/category.php?k=1107#rparams=l=s97706473) ContiWinterContact TS800 på forhjulet.
Hvordan ser dette ut på bilen? Stikker dekkene mye ut?
Da har jeg ofret meg i fellesskapets tjenste og 4 stålfelger er på vei til meg, så får vi se hvordan dette går :-)
Planen er nå følgende dimensjoner:
175/70 R 13 bak (+0,3% omkrets)
155/80 R 13 foran (+1,53% omkrets)
Når felgene kommer så blir det strake veien ut for å kjøpe Continental Ice Contact og piggdekkoblat for Oslo, så blir jeg en herlig kombinasjon av miljøhelt og miljøsvin!
Det eneste jeg ikke skjønner er hvorfor jeg ikke har tenkt på dette før...
Og nå kan jeg jo gå på biltema for å kjøpe hjulkapsler ;D
emagic!
Sitat fra: Stjerneglis på torsdag 11. oktober 2012, klokken 23:03
Sitat fra: Phuc på torsdag 11. oktober 2012, klokken 22:35
I dag, så så jeg at noen hadde 155/60x15 (http://www.prisjakt.no/category.php?k=1107#rparams=l=s97706473) ContiWinterContact TS800 på forhjulet.
Hvordan ser dette ut på bilen? Stikker dekkene mye ut?
Jeg syntes de stakk mye ut, men det kan ha noe med at lufttrykket kanskje ikke var helt riktig.
http://www.motormann.no/ (http://www.motormann.no/) har forresten en veldig bra felg/dekk-kalkulator.
Hvorfor vil dere ha Stålfelger..? Som jeg ser det så ruster de, er tyngre, "gamledags" er ikke pene og ( pen hjulkapsel kan jo avhjelpe for akkurat det da) vanskligere å spyle av bremser, når du vasker bilen , salt og sånt . tja i det hele tatt skjønner jeg ikke det. Mer solid kanskje.. ?
Sitat fra: Bjornt på fredag 12. oktober 2012, klokken 10:26
Hvorfor vil dere ha Stålfelger..? Som jeg ser det så ruster de, er tyngre, "gamledags" er ikke pene og ( pen hjulkapsel kan jo avhjelpe for akkurat det da) vanskligere å spyle av bremser, når du vasker bilen , salt og sånt . tja i det hele tatt skjønner jeg ikke det. Mer solid kanskje.. ?
vel, de ruster, men de koster 350 istf 1000 pr stk
Og sannelig ikke lett å finne en alufelg med riktige mål. Har funnet en Dezent L Si, men den er jo ekstremt åpen og ikke så godt egent på vinterhjul vil jeg tippe.
Og jeg vil tippe på at en 13" stål veier mindre enn 15" Alu.
Men, dette blir hjulsett nr 3, så greit å holde kosten nede.
emagic
Dette blir kjempespennende. Jeg forstår heller ikke hvorfor alu nødvendigvis er lettere enn stål. Særlig ikke når du går ned to tommer i diameter. Og så syns jeg små stålfelger ofte er fine i seg selv, uten kapsler. Kunne gjerne hatt 12" jeg, dersom det var tilgjengelig. Mulig jeg går for samme oppsett, men uten pigg. Håper du kan legge ut et bilde av hvordan dette blir!
Det selges mye dårlige alufelger rundt omkring. Lakk og overflatebehandling som ikke tåler veisalt og legeringer som ikke tåler dårlige norske veier. I mange tilfeller er vektbesparelsen marginalt sammenlignet med stålfelger...
Stålfelger ruster, men når sist har du sett en stålfelg som har rustet i stykker?
Litt retrolook er bare kult sammenlignet med billige stygge bling bling Kina-felger...
Ja vekten tror jeg det ikke det er stor forskjell på. Svinetunge dekka til 407'en min, vi så "lettmetall" vet jeg ikke om er rette ordet.
akk ja, søknad til dusteforbundet er avsendt...
Det er jo en liten detalj...
bilen har jo BREMSER!!
Bak kommer det ikke til å bli noe problem.
Men foran...
hmmm
Samtidig bygger alufelgen mye innover.
Så vi får se...
emagic - ikke lenger FULLT så optimistisk
Hmm, ja godt poeng.
Bare å vente og se.
Men stålfelgen er jo tynn i godset. Du kan jo måle radien fra nav og ut til ytterside av kaliper, og beregne hva diameteren på denne avstanden blir i tommer. Er det mindre enn 12" tror jeg du er innenfor.
Du ofret deg virkelig for fellesskapet :-\
Håper det funker!
Sitat fra: Kris på lørdag 13. oktober 2012, klokken 12:53
Men stålfelgen er jo tynn i godset. Du kan jo måle radien fra nav og ut til ytterside av kaliper, og beregne hva diameteren på denne avstanden blir i tommer. Er det mindre enn 12" tror jeg du er innenfor.
Ja, byttet til "vinterdekkene" i dag og har mål og fundert etter alle kunstens regler.
Jeg tror det kan komme til å gå, alufelgen er ekstremt tjukk i godset.
Det er i såfall caliperen som blir for tjukk, skiva er godt innenfor
emagic
Krysser fingre!
Sitat fra: emagic på torsdag 11. oktober 2012, klokken 23:34
Da har jeg ofret meg i fellesskapets tjenste og 4 stålfelger er på vei til meg, så får vi se hvordan dette går :-)
Planen er nå følgende dimensjoner:
175/70 R 13 bak (+0,3% omkrets)
155/80 R 13 foran (+1,53% omkrets)
Når felgene kommer så blir det strake veien ut for å kjøpe Continental Ice Contact og piggdekkoblat for Oslo, så blir jeg en herlig kombinasjon av miljøhelt og miljøsvin!
Det eneste jeg ikke skjønner er hvorfor jeg ikke har tenkt på dette før...
Og nå kan jeg jo gå på biltema for å kjøpe hjulkapsler ;D
emagic!
piggdekk???
piggdekk i oslo ?? ?? ?
er jo bedre å kjøre en V10 som bruker 2,5 på mila enn ha på piggdekk...
Sitat fra: Kris på fredag 12. oktober 2012, klokken 14:50
Dette blir kjempespennende. Jeg forstår heller ikke hvorfor alu nødvendigvis er lettere enn stål. Særlig ikke når du går ned to tommer i diameter. Og så syns jeg små stålfelger ofte er fine i seg selv, uten kapsler. Kunne gjerne hatt 12" jeg, dersom det var tilgjengelig. Mulig jeg går for samme oppsett, men uten pigg. Håper du kan legge ut et bilde av hvordan dette blir!
sett på trillebårfelger hos maxbo? ;)
Nei, det har jeg ikke sett på. Passer de?
Da har jeg fått dekkene mine montert på felg. Hjulskift får jeg ta meg av selv... gadd ikke å betale 300,- for den jobben.
Tok vel ikke mer enn en uke å få hjulene :)
- 9. okt. kl. 1100 - Bestilte felger hos Torvik Verksted (http://www.torvik-verksted.no/)
- 9. okt. kl. 1530 - Hentet felger hos Torvik Verksted
- 9. okt. kl. 1615 - Bestilte dekk fra Dekkonline.com (http://www.dekkonline.com/) med levering til Lilleaker Dekkservice (http://lilleakerdekk.no/)
- 10. okt. kl. 1200 - Fikk e-post med trackingnummer og link til DPD (se bildevedlegg)
- 16. okt. kl. 1500 - Så at dekkene var utlevert og tok en kjapp tlf til Lilleaker Dekkservice som sa at jeg bare kunne komme og levere felgene hvis det kun var montering av dekk jeg ønsket (hjulskift krever timebestilling)
- 16. okt. kl. 1545 - Leverte felger til Lilleaker Dekkservice (de skulle gi beskjed når det var ferdig)
- 16. okt. kl. 1750 - Fikk SMS om at dekkene var ferdig montert og at jeg kunne hente dagen etter
- 17. okt. kl. 0930 - Hentet dekkene hos Lilleaker Dekkservice
Hvis vi trekker fra tid brukt på research og kjøring fram og tilbake og rundt omkring for å innhente priser, hente/levere felger/hjul osv, så kostet det hele:
- MAK Cruiser (http://www.felgimport.no/wip4/product_detail.epl?id=567662&cat=17969): 4000,-
- Hankook Winter ICept RS W442 145/65 R15 72T: 1100,-
- Hankook Winter ICept RS W442 175/55 R15 77T: 1400,-
- Montering: 600,-
Totalt: 7100,-
Dekkene var DOT-merket med 2812 (foran) og 3212 (bak).
Kan trygt anbefale alle parter som var involvert i min vinterhjulhandel ;D
Sitat fra: breitling på onsdag 10. oktober 2012, klokken 22:12
BOS annonserer -40% på vinterdekk. Nokian 195/65R15 skal være kr. 4500. Fikk et tilbud for fire Continental dekk på alufelg ferdig montert kr. 11000 :-\
Hvor annonserer de dette?
Jeg var innom Skøyen, og de hadde ikke fått med seg dette. Kan jo være litt mangelful kommunikasjon der. De bruker Post-it lapper istedenfor kalender vet jeg ;)
Jeg fikk en epost fra BOS; der stod bla gode tilbud på Nokian dekk. Stakk innom på BOS Økern og i butikken så annonse om 40% rabatt. Men Nokian har ikke vår dekk dimensjon, dessverre.
Sitat fra: emagic på lørdag 13. oktober 2012, klokken 16:03
Sitat fra: Kris på lørdag 13. oktober 2012, klokken 12:53
Men stålfelgen er jo tynn i godset. Du kan jo måle radien fra nav og ut til ytterside av kaliper, og beregne hva diameteren på denne avstanden blir i tommer. Er det mindre enn 12" tror jeg du er innenfor.
Ja, byttet til "vinterdekkene" i dag og har mål og fundert etter alle kunstens regler.
Jeg tror det kan komme til å gå, alufelgen er ekstremt tjukk i godset.
Det er i såfall caliperen som blir for tjukk, skiva er godt innenfor
emagic
Krysser fingre!
Fikk du sjekket om felgene passet til slutt?
Er det noen som vet hvordan Novex vinterdekk er? ser det ligger ute tilbud på finn.no fra dekkmestern....
Jeg skal straks kjøpe min første elbil, i-miev, men dersom jeg skulle kjøpe vinterdekk via forhandleren ville det komme på ca 13000 ekstra... ser dekkmestern tar 6000....
Fristende men hold deg unna ukjente merker. Mye å velge mellom Continental, Hankkok, Yokohama, Kumho, Bridgestone. Bla ref. til Phuc innlegg.
Jeg venter mine Continental dekk på stålfelg for kr. 6000.
jeg har fortsatt ikke klart å bestemme meg for type vinterdekk....
kom over denne på autogrip.no da jeg satt og søkte : Yokohama
Varenr Beskrivelse Pris Pris m/Mva Enhet Lager
401072 Y 145/65R-15 72Q IG30 964,00 1205 STK 119
402748 Y 145/65R-15 72T IG35 PIGG 964,00 1205 STK Ventes til lager: 29.10.2012
Har lest her tidligere at det ikke er mulig å finne piggdekk i den dimensjonen...
Er veldig usikker på hvordan I-Miev er å kjøre på vinteren mtp bakhjulstrekk bl. a.
de av dere som har kjørt mye på vinterføre med denne bilen, må gjerne komme med sine erfaringer.
Resultat av min "vinterdekk operasjon":
Continental WinerContact TS760 foran og TS800 bak i original dimensjon på stålfelg. Ferdig levert og balansert fra dekkonline.com kr. 6030.
Opprinnelig levert til Lilleaker dekkservice for montering men gutta hadde ikke tid før neste uke og jeg hadde det travelt. Valgte å montere selv. Det tok en halv time på en solfylt fredag ettermiddag.
Felgene er overraskende nok sølvfarget!
Pyntet med 12-eikers hjulkapsler fra Jula til kr. 99. Resultatet ble ikke så ille!
Felgene er så pass fine at jeg har lyst til å sette på de små vintage kapsler som dekker kun muttere og nav.
Sitat fra: breitling på søndag 28. oktober 2012, klokken 12:05
Resultat av min "vinterdekk operasjon":
Continental WinerContact TS760 foran og TS800 bak i original dimensjon på stålfelg. Ferdig levert og balansert fra dekkonline.com kr. 6030.
Opprinnelig levert til Lilleaker dekkservice for montering men gutta hadde ikke tid før neste uke og jeg hadde det travelt. Valgte å montere selv. Det tok en halv time på en solfylt fredag ettermiddag.
Felgene er overraskende nok sølvfarget!
Pyntet med 12-eikers hjulkapsler fra Jula til kr. 99. Resultatet ble ikke så ille!
Felgene er så pass fine at jeg har lyst til å sette på de små vintage kapsler som dekker kun muttere og nav.
Kjekt å vite at stålfelger er et alternativ også. Stilig med litt retro-look på de felgene, så du får gjøre som du sier og finne kapsler som passer :)
Sitat fra: tinhan på lørdag 20. oktober 2012, klokken 20:25
Er det noen som vet hvordan Novex vinterdekk er? ser det ligger ute tilbud på finn.no fra dekkmestern....
Jeg skal straks kjøpe min første elbil, i-miev, men dersom jeg skulle kjøpe vinterdekk via forhandleren ville det komme på ca 13000 ekstra... ser dekkmestern tar 6000....
Hvis man kjøper vinterhjul med en ny el.bil, får man vel også disse uten moms, eller?
Hvis ja, er det jo helt hinsides å ta 13.000 for 4 hjul!!
Sitat fra: Jærbuen på søndag 28. oktober 2012, klokken 21:24
Hvis ja, er det jo helt hinsides å ta 13.000 for 4 hjul!!
QFT... forhandlerne har dog av og til kjørt kampanjer hvor 2 sett med hjul er inkludert i prisen.
Det er vel kun da at det har lønt seg. Hvis ikke selgeren klarer bedre enn 13 lapper for et hjulsett, så bør man bare gjøre jobben selv.
Når jeg kjøpte min bil i april, så fikk jeg en pris på 12.000 på et hjulsett. Takket pent nei. Var innom rett etter sommer og forhørte meg om felger og fikk en pris på 2000 per felg. Like ukurant det og...
Vurderer å prøve å skaffe piggdekk, både fordi vi bor litt grisete (ofte bratt, isete bakke) og fordi jeg tror piggdekk har lavere rullemotstand pga. stivere gummi. Standard dekkdimensjon bak er jo 175/55R15. Men det går vel bra å sette på et marginalt bredere dekk? For i 185/55R15 finnes det faktisk et utvalg i piggdekk: http://www.byttdekk.com/sok/storrelse/dekk/185-55-15/DV/1/
Men foran er det en helt håpløs dimensjon. Er det lov å kjøre med blandet piggfri og pigg? Det ville hjulpet å ha pigg på drivhjulene om ikke annet.
Yokohama 145/65R-15 72T IG35 PIGG/175/55R-15 77T IG35 PIGG kommer jo snart ifølge http://webshop.autogrip.no/autogrip/
Veiledende priser er litt stive da... 2x1205,- + 2x1813,75 = 6037,50
Jeg hadde en interessant samtale med eieren i Leaftaxien i Sandvika idag. Han har valgt de nye miljøvinterdekkene til Michelin med lav rullemotstand og sier at bilen bruker merkbar mindre energi (han nevnte et % tall som jeg ikke noterte meg) på den faste daglige turen til Drammen sammenlignet med sommerdekkene. Han ligger på cruise i 100 km/h opp Lierbakkene. Noe å tenke på når ved anskaffelse av vinterdekk til elbilen...
Vi må desverre vente til Michelin har 145/65R15 i sin portefølje. Leaf har helt "normale" dekkdimensjoner.
Ikke lov å kjøre med blandet pigg og piggfri. Ikke lurt heller.
Kjørte på en spiker i går, og ble pent nødt til å bestille meg vinterdekk med en gang. Fikk da testet lappskausen og kompressoren som ligger i bilen. Dette fungerte utmerket, og tok mindre tid enn å skifte dekk. Noe som er fint når man har liten tid.
Bestilte Yokohama W.drive på dekkonline. Dette er jo såkalte kontinentaldekk, men tror de passer fint i Oslo med stort sett våt salt asfalt.
Ah, jeg ser de har IG35 dekket i Russland iallefall :-)
Så får vi se om det dukker opp hos Autogrip slik de anslår på websiden sin.
Måtte skrinlegge alternativ-felgprosjektet foreløpig, bremsesystemet foran er alt for stort til å gå ned på felgdimensjon.
Men, om Yokohama virkelig kommer med et piggdekk i riktig dimensjon for fremhjulene så begynner det å likne på noe, da blir det nok Yokohama foran og Conti Ice Contact bak.
Det trengs, for nå står bilen min plassert nede på veien, nesten tom for strøm, og må en tur via hurtigladeren til ABB på Nesbru før kvelden er omme - snøen hadde ikke smeltet, og det var ikke mulig å komme opp bakken til huset når jeg kom hjem fra jobb :-(
emagic
Da var vinterdekk bestilt. Yokohama IG35 pigg foran og bak.
Med felger kom det totalt på kr 8800.
Sitat fra: tinhan på onsdag 31. oktober 2012, klokken 13:30
Da var vinterdekk bestilt. Yokohama IG35 pigg foran og bak.
Med felger kom det totalt på kr 8800.
Det var jo ikke så ille pris. Hva slags felger fikk du med da?
Nå har jeg allerede kjøpt vinterhjul, men for andre som kommer senere, så kan det jo være nyttig å vite hvor du fikk dette.
Det var jo ikke så ille pris. Hva slags felger fikk du med da?
Nå har jeg allerede kjøpt vinterhjul, men for andre som kommer senere, så kan det jo være nyttig å vite hvor du fikk dette.
[/quote]
Det er Mak felger, gikk inn på Autogrip.no og fant en forhandler i nærheten.
Er fornøyd med prisen, det er jo rimeligere enn bilforhandleren som skulle ha 13000...
Rekkevidden økte med 20 km da jeg skiftet til sommerdekk for 14 dager siden, så det er veldig tydelig at rullemotstanden er helt vesentlig. Noen som har funnet vinterdekk med tilnærmet sommer-rekkevidde?
Ikke for og være frekk men det tror jeg ikke noe på. Om man har vinterdekket med mest rullemotstand og sommerdekket med minst rullemotstand i samme dim. og lufttrykk kunne det med godvilje kansje blitt halvparten.
Må si meg enig med Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 13. mai 2013, klokken 13:28
Rekkevidden økte med 20 km da jeg skiftet til sommerdekk for 14 dager siden, så det er veldig tydelig at rullemotstanden er helt vesentlig. Noen som har funnet vinterdekk med tilnærmet sommer-rekkevidde?
Vi fikk minst 20 km bedre rekkevidde da Bridgestone vinterdekkene ble tatt av, utetemperaturen og lufttrykk var den samme med begge dekkene...
Sitat fra: kzh på tirsdag 14. mai 2013, klokken 09:48
Vi fikk minst 20 km bedre rekkevidde da Bridgestone vinterdekkene ble tatt av, utetemperaturen og lufttrykk var den samme med begge dekkene...
Vi har Continental ContiWinterContact. Helt super gripeevne men fikk følelsen av å rulle i sirup i nedoverbakker. Hjalp lite å pumpe dem ekstra opp. Godt å få dem av.
Sitat fra: erik e på mandag 13. mai 2013, klokken 20:57
Ikke for og være frekk men det tror jeg ikke noe på. Om man har vinterdekket med mest rullemotstand og sommerdekket med minst rullemotstand i samme dim. og lufttrykk kunne det med godvilje kansje blitt halvparten.
Erik E, hvis du virkelig ikke har merket overgangen fra vinter- til sommerdekk, så vil jeg gjerne vite hvilke dekk du har?
Orginalt på sommer = Dunlop Vinter = Hankook . Mulig jeg ikke registrerer noe siden jeg lader daglig.
Vurderer Nokian Hakkapeliitta R på bakhjulene ihvertfall (dim finnes vel ikke foran ennå?), de fikk hele 10 av 10 mulige på rullemotstand på NAFs vinterdekktest. Noen som har brukt dem forrige sesong?
Sitat fra: tomrh på fredag 19. juli 2013, klokken 11:28
Vurderer Nokian Hakkapeliitta R på bakhjulene ihvertfall (dim finnes vel ikke foran ennå?), de fikk hele 10 av 10 mulige på rullemotstand på NAFs vinterdekktest. Noen som har brukt dem forrige sesong?
Finnes de i dimensjon for bakhjulene da?
Så bare 175/65R15 på sida deres.
http://www.nokiantyres.no/dekk-no?id=10924176&group=1.01&name=Nokian+Hakkapeliitta+R
Sitat fra: Phuc på fredag 19. juli 2013, klokken 14:40
Sitat fra: tomrh på fredag 19. juli 2013, klokken 11:28
Vurderer Nokian Hakkapeliitta R på bakhjulene ihvertfall (dim finnes vel ikke foran ennå?), de fikk hele 10 av 10 mulige på rullemotstand på NAFs vinterdekktest. Noen som har brukt dem forrige sesong?
Finnes de i dimensjon for bakhjulene da?
Så bare 175/65R15 på sida deres.
http://www.nokiantyres.no/dekk-no?id=10924176&group=1.01&name=Nokian+Hakkapeliitta+R
Det går med 65 mener jeg. Dekket kommer 1 cm nærmere hjulhuset, det er ikke mye.
Vi har kjøpt en iOn som var importert fra Danmark. Det fulgte med vinterhjul - Meteor vinterdekk på stålfelger. Så langt har dekkene vært ok men det har ikke vært hverken snø eller is enda. Jeg har aldri hørt om Meteor dekk før. Har noen erfaringer med disse dekkene på vinterføre?
Sent from my iPad using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)
Sitat fra: Snibur på søndag 10. november 2013, klokken 09:56
Vi har kjøpt en iOn som var importert fra Danmark. Det fulgte med vinterhjul - Meteor vinterdekk på stålfelger. Så langt har dekkene vært ok men det har ikke vært hverken snø eller is enda. Jeg har aldri hørt om Meteor dekk før. Har noen erfaringer med disse dekkene på vinterføre?
Sent from my iPad using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)
Ingen erfaring med dekket, men det er et meget rimelig "budget-dekk" som nok ikke kan matche egenskapene til dekk av dobbel pris. Kommer du opp Skrenten i vinter, ja da er det godkjent... :D
Skal heldigvis ikke opp Skrenten ...
Har alltid kjørt på Michelin men med de sære dimensjonene det er på trillingene er det vel ikke så mye å velge mellom og Michelin ser ut til å være utelukket. Får vel se hvordan Meteor-dekkene oppfører seg når det kommer snø og is. Ser av tidligere innlegg at Yokohama og kombinasjon av ulike typer Continental på for- og bakhjul ser ut til å være utbredt. Kunne vært artig å hørt om erfaringer fra siste vinter med ulike dekk som passer for trillingene - de fleste innleggene går vel på hva som er mulig å få tak i og ikke så mye hvordan de funker på vinterføre.
For å snakke for meg selv og mine Conti TS760 og 800, så fungerte den kombinasjonen bra sist vinter (for øvrig min første i ny elbil). Sto aldri fast, men la heller ikke ut på de store eventyrreiser som opp Skrenten... Bilen har et meget følsomt ESP/antispinnsystem som vil trå i kraft ved den minste uregelmessige bevegelse - det være seg hjulspinn eller antydning til sladd. I mine øyne slår det altfor tidlig inn, men alternativet ved å slå av ESP er ikke bra. For disse bilene sladder lett - og slipper du gassen vil bilen regenerere(bremse) som gir en slags "dra i brekket"-funksjon. Vips har du snurret rundt!
Kjøpte inn snøsokker i sommer som jeg snart skal legge i bilen. Blir vinteren i år lik den i fjor, blir de nok liggende i posen sin... ;D Anbefaler forresten å sette inn en Defa-vifte før sprengkulda setter inn! Og inn med skikkelige gummimatter slik at gulvteppet blir minst mulig vått. Og zalo på innsiden av vinduene for å begrense duggen. Og ulltepper i alle seter... Og...og..
Digger Zero'n min, jeg! :)
Sitat fra: buestad på tirsdag 31. juli 2012, klokken 09:03
Jeg ser nå at det er en tråd jeg har gått glipp av http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4163.0.html
Her ligger det mye bra info om vinterdekk
Kort oppsummert så er det en del som har Conti dekk av type TS 760 og 800. noen har 800 forran og bak og er middels fornøyd med det mens andre har 760 forran og 800 bak og er godt fornøyd... Begge disse er på vei ut. Conti Viking Contact 5 er gode dekk og finnes i dimensjon 185/55 15". disse er jo litt bredere enn originale bakdekk, men kan brukes bak. Usikker på hva vi skal gjøre med forhjul. Yokohama iceGuard ig30 nevnt som gode dekk. Hankook er også nevnt og kan være et godt alternativ. Usikker på type og om man må trikse litt med dimensjonen...
Kan man IKKE bruke 185 bredde foran???
Spørsmålet er om 185/55-15 passer både foran og bak på tvillingene... Har noen felger med denne dim'n tilsalgs (egentlig til E-up) og har en miev kar som er interessert.., hvis de passer :-)
Sitat fra: Stiania79 på tirsdag 11. februar 2014, klokken 16:05
Spørsmålet er om 185/55-15 passer både foran og bak på tvillingene... Har noen felger med denne dim'n tilsalgs (egentlig til E-up) og har en miev kar som er interessert.., hvis de passer :-)
Ikke sikkert det er så mange som har forsøkt dette da økt rullemotstand ikke er å foretrekke på elbilen... Nå passer hjulene bak foran (bilder finnes på forumet et eller annet sted), så 1 cm bredere dekk bør gå bra uten at jeg tør påstå det. Kan jo hende det vil subbe i fjærbeinet mm eller stikke ut på utsiden av skjermen... Forøvrig synes jeg ikke contidekkene mine er noe særlig bra i år, men en skikkelig saltbelegguffefjerning hadde nok hjulpet litt. Det går heldigvis mot vår! 8)
Sitat fra: Mr.Zero på onsdag 12. februar 2014, klokken 13:38
Nå passer hjulene bak foran (bilder finnes på forumet et eller annet sted), så 1 cm bredere dekk bør gå bra uten at jeg tør påstå det. Kan jo hende det vil subbe i fjærbeinet mm eller stikke ut på utsiden av skjermen...
De vil ihvertfall ikke stikke ut. (Så lenge man ikke skrur felgen på med innsiden ut da..)
Sitat fra: tomrh på onsdag 12. februar 2014, klokken 13:50
Sitat fra: Mr.Zero på onsdag 12. februar 2014, klokken 13:38
Nå passer hjulene bak foran (bilder finnes på forumet et eller annet sted), så 1 cm bredere dekk bør gå bra uten at jeg tør påstå det. Kan jo hende det vil subbe i fjærbeinet mm eller stikke ut på utsiden av skjermen...
De vil ihvertfall ikke stikke ut. (Så lenge man ikke skrur felgen på med innsiden ut da..)
Det var du som postet bildene av bakhjul foran, var det ikke..? ;D
Sitat fra: Mr.Zero på onsdag 12. februar 2014, klokken 22:06
Det var du som postet bildene av bakhjul foran, var det ikke..? ;D
Nope. Forhjul bak. :D
Med orginalfelger går det ikke med bakhjul foran.
Navet foran har en liten ekstra "ring" som gjør at senterhullet foran er 56 mm mens det bak er 54 mm. Felgene har da senterhull på 56 og 54 mm.
Så, du kan sette forhjul bak, men ikke bakhjul foran.
I en annen post her er det beskrevet en som har brukt 175/55-15 foran, men ikke beskrevet hva slags felg eller om det faktisk var plass.
Sitat fra: tomrh på fredag 19. juli 2013, klokken 17:31
Sitat fra: Phuc på fredag 19. juli 2013, klokken 14:40
Sitat fra: tomrh på fredag 19. juli 2013, klokken 11:28
Vurderer Nokian Hakkapeliitta R på bakhjulene ihvertfall (dim finnes vel ikke foran ennå?), de fikk hele 10 av 10 mulige på rullemotstand på NAFs vinterdekktest. Noen som har brukt dem forrige sesong?
Finnes de i dimensjon for bakhjulene da?
Så bare 175/65R15 på sida deres.
http://www.nokiantyres.no/dekk-no?id=10924176&group=1.01&name=Nokian+Hakkapeliitta+R
Det går med 65 mener jeg. Dekket kommer 1 cm nærmere hjulhuset, det er ikke mye.
Pga. at jeg kjørte på en spiker måtte jeg skifte vinterdekk bak. Så det ble Hakka R2 175/65-15. (Valgte bort alternativet 185/55-15 fordi bredere dekk gir dårligere grep, og var usikker på om det ville bli en utbulning fra felgen). Har ikke fått testet på skikkelig vinterføre ennå, for her i Trøndelag forsvant snøen i januar. Men kan gi en oppdatering ang. kjøreegenskaper. Rullemotstanden virker ihvertfall å være svært lav, slik som Hakka R2 lover, ble overrasket over å ha brukt en strek mindre enn vanlig da jeg kom (fra Trondheim) til Helltunnellen i går ettermiddag. :o
Jeg merker også at esp'en slår inn i krappe svinger der den ikke slo inn før, samt at bilen virker noe mer vinglete i høye hastigheter. Skyldes vel at tyngdepunktet er blitt marginalt høyere. Ikke at det gjør så mye om vinteren da siden man likevel ikke kjører rally akkurat. Jeg merker også at regen har blitt litt svakere, det har vel med at elektronikken tror at farten er lavere enn den er. Noe som bringer meg inn på speedometer-misvisning. På myimiev.com forumet kom de vel fram til slutt at farts-sensoren må sitte på bakakselen, men var ikke sikre (http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=26&t=1656) (noe jeg selv enkelt kan teste nå forresten..). Misvisningen skal da være 1911,66 (http://mcgrefer.com/query/?s=size+1756515)/1801,7 (http://mcgrefer.com/query/?s=size+1755515) = 1,061 eller 6,1%. Dvs. 80 km/t med original dim vil vises som 80 / 1,061 = 75 km/t. Oi! Her er det viktig å ikke ligge altfor mye over fartsgrensa hehe. ;D
Men så vokser kilometerstanden saktere, blir sjeldnere service nå. ;D ;D
Edit: 175/65-15 må jo forøvrig være perfekt for deg, Mr.Zero, som har senket bilen. Da får du 1,75 cm økt klaring om vinteren, bak ihvertfall. :D
Sitat fra: tomrh på lørdag 01. mars 2014, klokken 08:18
Sitat fra: tomrh på fredag 19. juli 2013, klokken 17:31
Sitat fra: Phuc på fredag 19. juli 2013, klokken 14:40
Sitat fra: tomrh på fredag 19. juli 2013, klokken 11:28
Vurderer Nokian Hakkapeliitta R på bakhjulene ihvertfall (dim finnes vel ikke foran ennå?), de fikk hele 10 av 10 mulige på rullemotstand på NAFs vinterdekktest. Noen som har brukt dem forrige sesong?
Finnes de i dimensjon for bakhjulene da?
Så bare 175/65R15 på sida deres.
http://www.nokiantyres.no/dekk-no?id=10924176&group=1.01&name=Nokian+Hakkapeliitta+R
Det går med 65 mener jeg. Dekket kommer 1 cm nærmere hjulhuset, det er ikke mye.
Pga. at jeg kjørte på en spiker måtte jeg skifte vinterdekk bak. Så det ble Hakka R2 175/65-15. (Valgte bort alternativet 185/55-15 fordi bredere dekk gir dårligere grep, og var usikker på om det ville bli en utbulning fra felgen). Har ikke fått testet på skikkelig vinterføre ennå, for her i Trøndelag forsvant snøen i januar. Men kan gi en oppdatering ang. kjøreegenskaper. Rullemotstanden virker ihvertfall å være svært lav, slik som Hakka R2 lover, ble overrasket over å ha brukt en strek mindre enn vanlig da jeg kom (fra Trondheim) til Helltunnellen i går ettermiddag. :o
Jeg merker også at esp'en slår inn i krappe svinger der den ikke slo inn før, samt at bilen virker noe mer vinglete i høye hastigheter. Skyldes vel at tyngdepunktet er blitt marginalt høyere. Ikke at det gjør så mye om vinteren da siden man likevel ikke kjører rally akkurat. Jeg merker også at regen har blitt litt svakere, det har vel med at elektronikken tror at farten er lavere enn den er. Noe som bringer meg inn på speedometer-misvisning. På myimiev.com forumet kom de vel fram til slutt at farts-sensoren må sitte på bakakselen, men var ikke sikre (http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=26&t=1656) (noe jeg selv enkelt kan teste nå forresten..). Misvisningen skal da være 1911,66 (http://mcgrefer.com/query/?s=size+1756515)/1801,7 (http://mcgrefer.com/query/?s=size+1755515) = 1,061 eller 6,1%. Dvs. 80 km/t med original dim vil vises som 80 / 1,061 = 75 km/t. Oi! Her er det viktig å ikke ligge altfor mye over fartsgrensa hehe. ;D
Men så vokser kilometerstanden saktere, blir sjeldnere service nå. ;D ;D
Edit: 175/65-15 må jo forøvrig være perfekt for deg, Mr.Zero, som har senket bilen. Da får du 1,75 cm økt klaring om vinteren, bak ihvertfall. :D
Tror jeg neppe går opp på profilen - like greit å sette på originalfjærene bak før vinteren setter inn. Men det har gått veldig bra i vinter. Litt brøyting og subbing har det blitt, men ikke noe problem. Så forresten at nye iOn kommer med Bridgestone vinterdekk på biler levert i området. Myke og fine, men nest dårligst energimerking.. Contidekkene jeg og mange andre har er ikke verdens beste vinterhjul, men fungerer veldig bra på våt vei (som det oftest er i og rundt oslogryta). Dessuten er ikke rullemotstanden så gæli, innbiller jeg meg. Snart kommer sommer'n! T.o.m på Svalbard er det jo elbilføre om dagen! ;D
Kan man oppleve økt rekkevidde hvis man skifter vinterhjul? Merket at rekkevidden minket med nesten 30km uten varme når vi skiftet fra sommer dekk
Sitat fra: Terolsen på søndag 02. mars 2014, klokken 21:24
Kan man oppleve økt rekkevidde hvis man skifter vinterhjul? Merket at rekkevidden minket med nesten 30km uten varme når vi skiftet fra sommer dekk
Vinterdekk har en gummiblanding som er mye mykere enn sommerdekk. Du vil derfor godt merke når vintergummi'n kommer på - rullemotstanden øker og rekkevidden daler. Dette kan til en viss grad kompenseres ved å fylle høyere lufttrykk i dekkene. Og velge vinterdekk med minst mulig rullemotstand.
Mange trillinger ruller rundt på Continentaldekk beregnet for mellomeuropeisk vinter. Funker sånn passe på snø, men triller rimelig bra da de har en forholdsvis hard gummiblanding. Våt vei reduserer også rekkevidden forholdsvis mye. Masse våt snø er pyton.. :-[
Sitat fra: Terolsen på søndag 02. mars 2014, klokken 21:24
Kan man oppleve økt rekkevidde hvis man skifter vinterhjul? Merket at rekkevidden minket med nesten 30km uten varme når vi skiftet fra sommer dekk
Tester viser at det er stor forskjell på rullemotstand fra dekk til dekk. Jeg valgte Hakka R2 bak av den grunn, selv om dimensjonen er noe feil. Tror jeg vil anbefale 185/55-15 av stabilitetshensyn (framfor 175/65-15 som jeg valgte), fordi sideveggene i dekket er myke og tyngdepunktet bør absolutt ikke heves.
Sitat fra: tomrh på lørdag 01. mars 2014, klokken 08:18
Pga. at jeg kjørte på en spiker måtte jeg skifte vinterdekk bak. Så det ble Hakka R2 175/65-15. (Valgte bort alternativet 185/55-15 fordi bredere dekk gir dårligere grep, og var usikker på om det ville bli en utbulning fra felgen).
...
Jeg merker også at esp'en slår inn i krappe svinger der den ikke slo inn før, samt at bilen virker noe mer vinglete i høye hastigheter. Skyldes vel at tyngdepunktet er blitt marginalt høyere.
Jeg likte ikke den vinglefølelsen og at esp'en slo inn, så jeg fikk byttet Hakkaene til 185/55-15. Nå sitter den godt på veien igjen. :)
Sitat fra: tomrh på torsdag 06. mars 2014, klokken 13:17
Sitat fra: tomrh på lørdag 01. mars 2014, klokken 08:18
Pga. at jeg kjørte på en spiker måtte jeg skifte vinterdekk bak. Så det ble Hakka R2 175/65-15. (Valgte bort alternativet 185/55-15 fordi bredere dekk gir dårligere grep, og var usikker på om det ville bli en utbulning fra felgen).
...
Jeg merker også at esp'en slår inn i krappe svinger der den ikke slo inn før, samt at bilen virker noe mer vinglete i høye hastigheter. Skyldes vel at tyngdepunktet er blitt marginalt høyere.
Jeg likte ikke den vinglefølelsen og at esp'en slo inn, så jeg fikk byttet Hakkaene til 185/55-15. Nå sitter den godt på veien igjen. :)
Jåla! ;D
Sitat fra: Mr.Zero på torsdag 06. mars 2014, klokken 23:37
Jåla! ;D
Hehe! Kan jo nevne at jeg så noen Trinity-felger hos dekkselgeren, de kostet under 1000-lappen pr. stk for alt under 18". Fikk litt lyst på 16"-felger til sommerdekka. ;D
Det skal gå med 205/40-16, som gir samme rulleomkrets. Kan jo også senke bilen bittelitt med 195/40-16, senkning har jeg jo hørt skal fungere bra. ;)
Sitat fra: tomrh på fredag 07. mars 2014, klokken 08:31
Sitat fra: Mr.Zero på torsdag 06. mars 2014, klokken 23:37
Jåla! ;D
Hehe! Kan jo nevne at jeg så noen Trinity-felger hos dekkselgeren, de kostet under 1000-lappen pr. stk for alt under 18". Fikk litt lyst på 16"-felger til sommerdekka. ;D
Det skal gå med 205/40-16, som gir samme rulleomkrets. Kan jo også senke bilen bittelitt med 195/40-16, senkning har jeg jo hørt skal fungere bra. ;)
Senking gir mening med trillinglivet.. ;D I går blåste det så kraftig i Oslo-området at en trillingeier jeg kjenner bestemte seg for senking der og da... Han brukte hele E6 på sin vei hjem. Jeg brukte bare drøye halve.. ;)
Sitat fra: tomrh på fredag 07. mars 2014, klokken 08:31
Sitat fra: Mr.Zero på torsdag 06. mars 2014, klokken 23:37
Jåla! ;D
Hehe! Kan jo nevne at jeg så noen Trinity-felger hos dekkselgeren, de kostet under 1000-lappen pr. stk for alt under 18". Fikk litt lyst på 16"-felger til sommerdekka. ;D
Det skal gå med 205/40-16, som gir samme rulleomkrets. Kan jo også senke bilen bittelitt med 195/40-16, senkning har jeg jo hørt skal fungere bra. ;)
Senking er gull for trilling :)
Men jeg tror vel ikke lavere rulleomkrets gir samme endring som lavere og stivere fjærer, som jo endrer geometrien på understellet.
Sitat fra: Jafo på onsdag 12. mars 2014, klokken 08:54
Men jeg tror vel ikke lavere rulleomkrets gir samme endring som lavere og stivere fjærer, som jo endrer geometrien på understellet.
Jeg tror vi kan dele den samlede effekten inn i to deleffekter: stivhet og tyngdepunkt. Senkning av tyngdepunkt vil stabilisere bilen mer okke som.
Stivheten påvirkes av fjæringer som du sier, men kan også påvirkes noe av dekkvalg. Selv om jeg nå er tilbake på 55-profil, oppleves Hakkaene litt mer geléaktige og ustabile enn sommerdekka (og også Continental-vinterdekka), rett og slett fordi gummiblandingen er mykere slik at dekkveggen ikke er så stiv. Dette vil nok kunne oppveies av stivere fjæringer.
Fikk nye vinterdekk; Continental viking contact6 til c-zeroen i riktig størelse foran og bak, har ikke testet dem men de ser fine ut :)
Jeg tok nettopp av hakkaene. Null forandring i rekkevidde! Forrige vinter da jeg tok av continentaldekka, økte rekkevidden med nesten 20 km. Hakka R2 er gull på rullemotstand! :)
Angrer vel litt nå da. ;)
Sitat fra: tomrh på søndag 13. april 2014, klokken 01:26
Jeg tok nettopp av hakkaene. Null forandring i rekkevidde! Forrige vinter da jeg tok av continentaldekka, økte rekkevidden med nesten 20 km. Hakka R2 er gull på rullemotstand! :)
Det er faktisk ingen vinterdekk som slår Hakka R2 på rullemotstand, når støy er lav og egenskapene på is er blant de beste i tillegg så har man en vinner, ihvertfall for elbiler\plugin-hybrider hvor rekkevidde er viktig!
Det er sol og snart sommer. Men etter å prøvd dekk i litt andre dimensjoner og sett at det funker, har drømmen om piggdekk fått ny vind i seilene, for piggdekk ville nok hjulpet oss endel der vi bor (jfr. dette (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7161.msg142177.html#msg142177) m.m.). Jeg fikk nettopp en idé om å kjøpe 4 stk 5"x14"-felger til mjauen. For i 15" finnes det jo ikke piggdekk i smalere bredde enn 185. I 14" er utvalget MYE bedre! De dekkdimensjonene som gir minimal endring i rulleomkrets, der det også finnes tilbud i piggekk, er 155/70-14 foran og 165/65-14 bak. Mulig man skulle hatt 4,5"x14"-felg foran, og det fins (http://www.dekkleader.com/aluminiumsfelger/dezent/l-1/4.5x14-4x100-et45-60.1-26266), men med innpress ET45. Går det?
Hmmm. Miljøvennlig bil med piggdekk ?
Har prøvd ett sett med gamle 14" alufelger, og de gikk ikke på pga størrelsen til bremsekaliperen...
Sitat fra: Jafo på torsdag 08. mai 2014, klokken 14:01
Har prøvd ett sett med gamle 14" alufelger, og de gikk ikke på pga størrelsen til bremsekaliperen...
Æsj, der røk den idéen. :(
Sitat fra: Terolsen på torsdag 08. mai 2014, klokken 13:51
Hmmm. Miljøvennlig bil med piggdekk ?
I byer har du et poeng mhp. svevestøv. På landsbygda er det annerledes, da er framkommelighet viktigst. Flere grisgrendte gårdsbruk og husklynger har lange privateide veier som ikke akkurat strøs av noen kommunal strøbil kl. 5 om morgenen. Den ene av elbilene våre vil uansett pendlekjøres utenfor bynære strøk og kan godt ha piggdekk.
Sitat fra: tomrh på torsdag 08. mai 2014, klokken 14:19
Sitat fra: Jafo på torsdag 08. mai 2014, klokken 14:01
Har prøvd ett sett med gamle 14" alufelger, og de gikk ikke på pga størrelsen til bremsekaliperen...
Æsj, der røk den idéen. :(
...
Var ikke veldig mye om å gjøre, kan være det blir plass til stålfelger, som jo bare har en "valset plate" og ikke som alufelger som er støpt.
Sitat fra: Jafo på torsdag 08. mai 2014, klokken 14:24
Var ikke veldig mye om å gjøre, kan være det blir plass til stålfelger, som jo bare har en "valset plate" og ikke som alufelger som er støpt.
Faren min har en Corolla 97-mod, den har 14" stålfelger med 4x100 boltsirkel og 54,1 mm nav. Kan ihvertfall teste foran på mjauen med en slik.
Det har kommet piggdekk til trillingene! Yokohama IceGuard Stud IG35. Se http://www.yokohama-online.com/Tyre-Finder
Sitat fra: tomrh på torsdag 15. mai 2014, klokken 10:09
Det har kommet piggdekk til trillingene! Yokohama IceGuard Stud IG35. Se http://www.yokohama-online.com/Tyre-Finder
det er jo bra,men er vel ikke mange som har behov får pigdekk? eller skal du ha neste år? går i pigfritt her så får jeg eller finne frem kjetting hvis det skulle oppstå problemer :)
Sitat fra: svingen på torsdag 15. mai 2014, klokken 12:52
det er jo bra,men er vel ikke mange som har behov får pigdekk? eller skal du ha neste år?
Er vel ikke uten grunn at alle naboene våre har kjøpt firehjulstrekkere mens vi må sette igjen elbilen hos naboen lengre nede i veien de verste dagene. Regner med det blir pigg til vinteren ja, kona må være trygg på å klare å komme seg hjem. :) Har jo allerede kjøpt et par gode Hakka R2 dekk for å ha bak, men de kan egentlig bare henge i garasjen og vente til Trondheimspolitikerne gjeninnfører piggavgift.
Sitat fra: tomrh på torsdag 08. mai 2014, klokken 21:10
Sitat fra: Jafo på torsdag 08. mai 2014, klokken 14:24
Var ikke veldig mye om å gjøre, kan være det blir plass til stålfelger, som jo bare har en "valset plate" og ikke som alufelger som er støpt.
Faren min har en Corolla 97-mod, den har 14" stålfelger med 4x100 boltsirkel og 54,1 mm nav. Kan ihvertfall teste foran på mjauen med en slik.
Da har jeg testet, og det er ikke mulig med 14" foran på trilling. Grunnen sees på bildet.
Prøv med spacere hvis problemet er at felgen tar borti fjærbeinet. Ikke er det lov, og ganske harry au - men skal felgen på, ja så skal den på... ;D
Sitat fra: Mr.Zero på søndag 18. mai 2014, klokken 22:18
Prøv med spacere hvis problemet er at felgen tar borti fjærbeinet. Ikke er det lov, og ganske harry au - men skal felgen på, ja så skal den på... ;D
Nei det er ikke verdt det. Får jo tak i pigg nå i originaldim, ei dekksjappe i Trondheim tilbød full pakke m/Yokohama for fire lapper. Og vil jeg ha skikkelige piggdekk som f.eks. Hakka 8, så fås de jo bak i dim 185/55-15, det er jo bak det er viktigst for framkommeligheten.