Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => NIO => ES8 => Emne startet av: daktari på torsdag 02. september 2021, klokken 22:05
Bilene er jo ganske like: luksus, 5 meter lange, 3 meter akselavstand.
iX40 ligger på 750k med vinterhjul, fully charged med rabatter. 72ish kWh batteri. enorm bakseteplass, men ingen frunk og litt usikker på bagasjerommet. carbonfiber-chassis, laserlys, stålfjærer.
ES8 har justerbare bakseter, rails, rettere bakluke, 7-seter/6-seter, dører med ramme og det virker som en voldsom appetitt på investeringer!
Blir en spennede høst!
100 kWh batteri på ES8 og med batteribyttemuligheten til Nio vil det også komme oppgraderingsmuligheter. På en av videoene til TB nevnte de at 150 kWh kommer.
Virker som klart overtak til ES8
Hvis ikke iX 40 har veldig stort bagasjerom, så vet jeg ikke helt.. da har den ganske middels specs og høy pris. Jeg liker bilen altså. Og klart, «ekte premium», laserlys mm. frister, men..
Må si meg enig med @Counterpointer her. ES8 med 100 kWh batteri og mye større plass, samt fleksible batteriløsninger, vinner. Men bil er mer enn fornuft og specs. Og trenger du ikke veldig masse plass forsvinner jo ett av hovedargumentene.
Sitat fra: elektro på fredag 03. september 2021, klokken 21:37Men bil er mer enn fornuft og specs.
Definitivt. Ukjent kinesisk mot etablert tysk premium er lett valg for mange.
Har fått tilbud på en i4M50 selv og følelsen av kvalitet er ikke uviktig.
Hadde kjøpt i4 M50 på flekken selv, om jeg hadde hatt mulighet. Synes det er rart at ikke ALLE snakker om den.
Sitat fra: elektro på fredag 03. september 2021, klokken 23:25
Hadde kjøpt i4 M50 på flekken selv, om jeg hadde hatt mulighet. Synes det er rart at ikke ALLE snakker om den.
Hm, har sykt lyst på den, men:
- kort rekkevidde
- dårlig plass i baksetet
- bakkeklaring ?
Sitat fra: turfsurf på fredag 03. september 2021, klokken 23:33
Sitat fra: elektro på fredag 03. september 2021, klokken 23:25
Hadde kjøpt i4 M50 på flekken selv, om jeg hadde hatt mulighet. Synes det er rart at ikke ALLE snakker om den.
Hm, har sykt lyst på den, men:
- kort rekkevidde
- dårlig plass i baksetet
- bakkeklaring ?
Rekkevidden på 510 km (WLTP) er vel til å leve med? På iX3 er de jo også ganske konservative.
De to andre tingene er jeg helt med på. For meg faller den mellom to stoler.
I4 blir veldig bra. Lekker, rekkevidden blir antakelig veldig bra mtp BMWs konservative anslag. Hadde bagasjerommet vært større hadde jeg bestilt en.
Når det gjelder topic ville jeg nok helt klart gått for IX av de to per idag.
Det som er med iX er baksetet. Ufattelig mye benplass, som business på Norwegian 787. Men vi har barn i baksetet, og trenger bagasjeplass - Ikke benplass. Så utrolig teit at man ikke kan slide setene i en så stor SUV.
Trenger man av og til mer enn 5 seter, må det jo bli ES8. Også en fordel at man kan oppgradere batteriet til 150 kWh faststoffbatteri om et par år.
Sitat fra: daktari på lørdag 04. september 2021, klokken 13:47
Det som er med iX er baksetet. Ufattelig mye benplass, som business på Norwegian 787. Men vi har barn i baksetet, og trenger bagasjeplass - Ikke benplass. Så utrolig teit at man ikke kan slide setene i en så stor SUV.
Henger meg på denne. For alle med barn mellom 2 og 14 år, eller som sjelden har passasjerer i baksetet i det hele tatt, så er jo benplass bak noe man gjerne ofrer for mer bagasjeplass. Men iX blir nok populær som taxi. :)
Baksetet i NIO ES8 kan flyttes ca. 25 cm. i lengderetningen og skyves enda lengre frem for å komme til ved inn/utstigning. Eller bare for å bare komme til på 3. seterad, som også har isofix fester. Vinkelen på 2. seterad kan forøvrig justeres. Det kan den ikke på 3. seterad. Disse setene er veldig lave, så de er primært for barn, selv om det er nok benplass og takhøyde til at folk på rundt 180 cm. Egne ventilasjonsluker. Problemet er at man blir sittende litt med knærne oppunder øra.
Bagasjerommet målte jeg til 133 cm. lengde med 2. seterad i fremste, faste posisjon! Bredden er ca. 106 cm. på det smaleste, 128 cm. over hjulbuene/koppholderne og 134 cm. på det bredeste, ved de bakre sidelommene.
Sitat fra: elektro på søndag 05. september 2021, klokken 10:03
Sitat fra: daktari på lørdag 04. september 2021, klokken 13:47
Men iX blir nok populær som taxi. :)
Det samme har jeg tenkt også. Det blir masse Taxi - for det er jo en helt Konge bil!
Litt satt på spissen at iX blir best som taxi da, men det blir jo en dyr bil og stor bil. Synd hvis den ikke har større bagasjeplass enn en ENYAQ og røkla liksom.
iX40 er én ting, den er ikke SÅ dyr, men den har jo mindre batteri, lavere WLTP og tregere lading enn e-tron 55 quattro, snart tre år senere. Den er sikkert litt romsligere, men husk, ingen frunk.. (Man får plass til en duffelbag str. Large med klær eller flere handleposer der i e-tron, med verktøy og kabler under gulvet bak.) Kunne de ikke bare satt bakre seterad på skinner i iX som IONIQ 5? Av og til virker det som bildesignere ikke tenker på bagasje i det hele tatt.. mistenker at flere av dem ikke har HYTTE eller bedriver turaktiviteter i fjellheimen på jevnlig basis. :D
133 cm dypt på Nio med baksetet mest forover er plausibelt, jeg målte ca 109 i bakerste posisjon. iX fikk jeg ikke lov å måle (hvorfor skal alt være så jækla hemmelig?!) men subjektivt litt dypere og bredere enn e-tron i bagasjen. Like høyt gulv dessverre.
Jeg får en følelse av at iX er mest for Kina, hvor de fjongr sitter baki, sjåføren foran og de ikke driver med sport.
Flyttbare bakseter er genialt for min del. Har det på Kodiaqen i dag og det er en veldig fin funksjon i en bil med god plass i bakseter og bagasjerommet. Noe jeg hadde savnet på Enyaq.
Sitat fra: elektro på fredag 03. september 2021, klokken 23:48
Rekkevidden på 510 km (WLTP) er vel til å leve med? På iX3 er de jo også ganske konservative.
51 mil rekkevidde på en ny liten sedan synes jeg er ganske dårlig. Og 510 km er med de minste felgene. Setter ikke 18 tommere på en M50. Husker ikke helt, men mener rekkevidden dropper til ett sted mellom 41 og 43 mil med større felger.
Om BMW leverer like bra på WLTP med i4 som med iX3 gjenstår å se. i3 var ikke spesielt bra i så måte.
Sitat fra: turfsurf på mandag 06. september 2021, klokken 08:33
Sitat fra: elektro på fredag 03. september 2021, klokken 23:48
Rekkevidden på 510 km (WLTP) er vel til å leve med? På iX3 er de jo også ganske konservative.
51 mil rekkevidde på en ny liten sedan synes jeg er ganske dårlig. Og 510 km er med de minste felgene. Setter ikke 18 tommere på en M50. Husker ikke helt, men mener rekkevidden dropper til ett sted mellom 41 og 43 mil med større felger.
Om BMW leverer like bra på WLTP med i4 som med iX3 gjenstår å se. i3 var ikke spesielt bra i så måte.
Regner ikke med at man ikke setter 18-tommere på en Model 3 heller da? ;)
Foreløpig WLTP rekkevidde på i4 eDrive 40 er 585 km (bakhjulsdrift, 340 HK, 0-100 på 5,7 sek)
Foreløpig WLTP rekkevidde på i4 M50 er 520 km (firehjulsdrift, 544 HK, 0-100 på 3,9 sek)
Så får vi se hvor realistisk dette er i forhold til andre produsenters tall. Jeg synes i alle fall dette er et knallbra utgangspunkt for en performance orientert bil hvor du ikke trenger å gi avkall på noe, selv om du er bilinteressert. Kjempebra for videre adopsjon av elbiler. Så vil selvfølgelig både hjulstørrelse, kjøreforhold og hastighet påvirke reell rekkevidde. Dette gjelder for alle biler.
Også bra at bilen sannsynligvis har en flatere ladekurve enn f.eks. Model 3. Da behøver man ikke optimalisere ladestoppene like mye, og man får også bedre utbytte av V2 eller 150 kW HPC. Selv om peak hastighet på BMW i4 skal være 210 kW med ca. 80 kWh netto batteri. Den kunne gjerne vært enda flatere, for mind del, men for en indikasjon på hva man kan forvente, kan vi se på iX3 med 74 kWh batteri som bruker omtrent samme tid på øvelsen 10-80% som i4 iht. spec, 31 min:
iX3 lader med 123 kW ved 50% mens Model 3 lader med 90 kW
iX3 lader med 80 kW ved 70% mens Model 3 lader med 57 kW
iX3 lader med 46 kW ved 90% mens Model 3 lader med 33 kW
Sammenligner med Model 3 fordi det er regnet for å være den beste elbilen i universet på markedet. Og fordi de to er klare konkurrenter med omtrent helt like ytre mål (i4 er litt lengre, men Model 3 sies å ha bedre bakseteplass).
Sitat fra: elektro på mandag 06. september 2021, klokken 11:08
Regner ikke med at man ikke setter 18-tommere på en Model 3 heller da? ;)
På en Performance er det temmelig uaktuelt ja. Har heller ikke det på sommerhjulene på vår LR. Tok foresten feil, det er 17" som er minste felg på i4, men de går kanskje ikke på M50.
Ellers er vel dette feil tråd for å diskutere i4 mot TM3?
Edit: Bruker man konfiguratoren er det kun det ene settet 20" som gir 438km rekkevidde. Finnes noen helt ok 19" som gir 510km rekkevidde. Kunne vel levd med de, blir interessant å se bilen IRL. Synes dog 510 mil fremdeles er lite hvis ikke BMW overpresterer her.
Sitat fra: turfsurf på mandag 06. september 2021, klokken 11:21
På en Performance er det temmelig uaktuelt ja.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210906/d8697cfb6724b95e9e71af3ceece1f47.jpg)
Sitat fra: Counterpointer på mandag 06. september 2021, klokken 18:42
Sitat fra: turfsurf på mandag 06. september 2021, klokken 11:21
På en Performance er det temmelig uaktuelt ja.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210906/d8697cfb6724b95e9e71af3ceece1f47.jpg)

Hadde kanskje vurdert det på vinterhjul, men ikke sommerhjul. Har noe med helhet å gjøre. Blir enda værre på i4 M50 hvor stylingen er mere utpreget. Men det er nå bare min mening da....
Sitat fra: turfsurf på mandag 06. september 2021, klokken 19:40
Hadde kanskje vurdert det på vinterhjul, men ikke sommerhjul.
Skal innrømme at det er vinter 
Nok off topik
SUVer som iX og ES8 passer ikke med for små hjul, men det koster i rekkevidde. Og selv om de har grei rekkevidde så er det enda en stund til du kan slenge på tung henger på vinterføre uten å måtte planlegge litt (for mye).
Jeg må si at nok en titt på iX gjør at jeg hvertfall heller mot ES8 for vårt "240-behov".
Med så mye benplass er det synd den ventilasjonsgrillen er plassert så langt bak og ser så stygg ut.
https://youtu.be/4MCGSzJXfRw
Sitat fra: Counterpointer på mandag 06. september 2021, klokken 20:05
Sitat fra: turfsurf på mandag 06. september 2021, klokken 19:40
Hadde kanskje vurdert det på vinterhjul, men ikke sommerhjul.
Skal innrømme at det er vinter 
Nok off topik
SUVer som iX og ES8 passer ikke med for små hjul, men det koster i rekkevidde. Og selv om de har grei rekkevidde så er det enda en stund til du kan slenge på tung henger på vinterføre uten å måtte planlegge litt (for mye).
Synes SUVer kler litt gummi. Uansett er jeg villig til å ofre utseende for komfort, men alt med måte. Tung henger på vinterføre.. he he, folk har forskjellig behov. Tror ikke det er noe must for de fleste. Tror heller ikke de fleste har førerkort for det..
Definitivt greit med mye gummi på suv.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210908/646e74d2a204fe2434d3c32f225d034e.jpg)
Sitat fra: elektro på torsdag 09. september 2021, klokken 00:15
Tung henger på vinterføre.. he he, folk har forskjellig behov. Tror ikke det er noe must for de fleste. Tror heller ikke de fleste har førerkort for det..
Tung henger er nå en ting. Men skaphenger for å frakte møbler o.l. blir jo fort brukt om vinteren også. IMO er tilhenger og motorvei der elbilene er for dårlige på rekkevidde enda.
Derfor er jo batterileie veldig interessant på ES8. Og iX40 blir litt uinteressant siden rekkevidden vil bli elendig på motorvei.
Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. september 2021, klokken 06:39
Derfor er jo batterileie veldig interessant på ES8.
Mener å huske fra videoen til TB at NIO skulle ha opp 16! batteribyttestasjoner i løpet av 2022 allerede. Det er ganske offensivt.
5 min stopp for 100% 100kW gjør absolutt motorvei med tilhenger til en mer mulig øvelse.
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 09. september 2021, klokken 06:49
5 min stopp for 100% 100kW gjør absolutt motorvei med tilhenger til en mer mulig øvelse.
Absolutt, og så gjør det jo at man etterhvert kan få større batteri og.
Da har vi prisene, og for 800k får man en ES8 premium med "alt" og 100 kWh.
For 800k får jeg en iX40 Fully charged med wltp 100 km kortere og 29 kWh mindre batteri (en hel Leaf mindre...)
Forskjellene er laserlys vs led, luftfjæring, 7 seter, skyvbart baksete, 830 vs 500 l bagasje, ladefart vs batteribytte 6x pr måned inkl, Kina vs Bayern, rammeløse dører vs normale, begge har dust ladeluke og mangler frunk.
Og Fully Charged har på langt nær samme utstyrsnivå som ES8 Signature. Da må du nok opp på Supercharged, til 900.000. Vil folk gi det for en bil med såpass begrenset rekkevidde i 2022? Ikke får man kjempeplass heller.
Nå er det andre forskjeller, som svingbart hengerfeste, blendbart panoramatak vs. et som kan åpnes, stereoanlegg (selv standardanlegget i BMW er antakelig bedre enn ES8 Signature, og du kan oppgradere til Harman Kardon eller Bowers & Wilkins (inkl. i Supercharged)).. Pluss at jeg forutinntatt nok antar at BMW'en kjører bedre og har kneppet bedre komfort. Men ES8 har utfra det jeg har sett beste infotainment. Selv om det kanskje tar fokus mer bort fra veien.
Jeg synes for øvrig at 644' + 2000/mnd for ES8 m. 100 kWh BaaS virker som en enda bedre deal. Det er med vinterhjul.
Kan hvertfall anta at ES8 knuser iX med hele 16 banankasser! X 11+1, Ioniq 5 11, Enyaq 10.