Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Ford => Mach-e => Emne startet av: turfsurf på mandag 23. august 2021, klokken 20:08
Nå som mange har fått sine biler og har formodentlig brukt den litt i sommer, hvordan er erfaringene ang. hastighet og kompabilitet?
Ladet bare et par ganger på 150kW lader. Rundt 10 grader ute, varm bil, fra 40-80% og fikk vel i snitt ca 100kW (samme MER-stasjon).
Ellers en del på 50kW ladere med omtrent full pupp.
Ikke prøvd plug charge, men funka problemfritt med brikke hos de ulike jeg prøvde.
Sitat fra: eltyl på tirsdag 24. august 2021, klokken 20:15
Ladet bare et par ganger på 150kW lader. Rundt 10 grader ute, varm bil, fra 40-80% og fikk vel i snitt ca 100kW (samme MER-stasjon).
OK, er da ikke helt ille det. Lading og mangel på varmepumpe er det som trekker ned mest på en flott bil.
Varmepumpe ser ikke ut til å gi så nok til å forsvare kostnaden. Resonnementet er nok at rekkevidden er god nok. Biler med kortere rekkevidde er mer avhengig av de siste 10%.
Rekkevidden gjør at jeg heller ikke stresser over ladehastigheten. En lading per dag på langtur (to hvis det mangler destinasjonslader) slik vi kjører og da er egentlig 50kW tilstrekkelig kjapt. 30-45 minutter mens man hviler litt.
Men dette er veldig subjektivt.
Sitat fra: eltyl på tirsdag 24. august 2021, klokken 23:14
Varmepumpe ser ikke ut til å gi så nok til å forsvare kostnaden. Resonnementet er nok at rekkevidden er god nok. Biler med kortere rekkevidde er mer avhengig av de siste 10%.
Rekkevidden gjør at jeg heller ikke stresser over ladehastigheten. En lading per dag på langtur (to hvis det mangler destinasjonslader) slik vi kjører og da er egentlig 50kW tilstrekkelig kjapt. 30-45 minutter mens man hviler litt.
Men dette er veldig subjektivt.
Ja, varmepumpe er vel ikke det viktigste. Ladefart er en annen sak når man beveger seg utenfor Norges grenser. Da blir det fort 3-4 ladinger pr dag.