Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) => Emne startet av: elektrolux på torsdag 19. august 2021, klokken 14:00
Starter en tråd for å samle informasjon om BMW sin fantastiske C-evolution scooter.
Jeg mener denne ble for god og for dyr og derfor erstattet av CE 04
Den opprinnelige BMW K17 C evolution (0C03) (ECE):
- SR (Short Range 100km - 8 kWh 60Ah batteri med kontinuerlig 11kW motor med 35 kW max effekt som betyr at 16 åringer med A1 sertifikat kan kjøre den
- LR (Long Range 160km - 12.5 kWh 94Ah batteri med kontinuerlig 19kW motor med 35 kW max effekt.
Farger: hvit/grønn (2013-2016), grå/grønn (2015-2018), grå/sort (2018-2020) som på bildet
Scooteren er den mest momentsterke på markedet med sine 600 Nm på bakhjulet fra 0 rpm.
Et av argumentene mine for å kjøpe den var sikkerheten med ABS og antispinn og at jentungen på 16 år kunne kjøre den.
Her er diverse data en nerd i Frankrike har samlet månedlig og over 60 000 km og 4 år på sin C-evolution.
Legg merke til snittforbruket på rundt 75 Wh/km som er betydelig mindre enn stort sett alle alternativ. Selv med en strømpris på 2 kr/kWt snakker vi kr 1,50 / bomfrie mil. ;D
Oversatt til fossilt drivstoff snakker vi 0,75 dl/mil og det på et ganske så heftig kjøretøy.
Imponerende prestasjon på en annen C-evolution scooter:
Batteriet var på 85% SOH under mitt siste intervju. 70 km per dag å gå på jobb hele året. 100 % ladet hver dag. Original IlM.
Interessant med 7.5 Wh/mil
Jeg tok en prøvetur med CE04 over ca 43 km, langkjøring i fint vær, snittfart ca 70 og kom til ca 8.3 Wh/mil.