Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model Y => Emne startet av: JLindberg på fre 09. jul 2021, kl. 13:27
https://elbil.no/tesla-model-y-leveres-i-norge-i-august/
Har også mottatt mail fra Tesla. Har bestilt LR til dagens pris, så er veldig i tvil om jeg skal vente til Berlin-produksjonen er i gang med ny batteriteknologi (og formentlig lengere rekkevidde og muligvis billigere). Trenger dog ny bil til høsten, så må ut og finne en midlertidig løsning hvis jeg utsetter levering. Vanskelig valg!
Sitat fra: JLindberg på fre 09. jul 2021, kl. 13:27
https://elbil.no/tesla-model-y-leveres-i-norge-i-august/
Har også mottatt mail fra Tesla. Har bestilt LR til dagens pris, så er veldig i tvil om jeg skal vente til Berlin-produksjonen er i gang med ny batteriteknologi (og formentlig lengere rekkevidde og muligvis billigere). Trenger dog ny bil til høsten, så må ut og finne en midlertidig løsning hvis jeg utsetter levering. Vanskelig valg!
Det store spørsmålet er om Tesla vil øke rekkevidden med nye batterier selv om de kan. Det samme med evt økt ladehastighet.
Ikke sikkert de gjør det første året for å kunne produsere flest mulige biler. Kanskje de heller reduserer antall battericeller.
Et enda større spørsmål er hvorfor vi trengte ny tråd når det samme allerede diskuteres i annen tråd
Sitat fra: Otkristo på fre 09. jul 2021, kl. 13:40
Sitat fra: JLindberg på fre 09. jul 2021, kl. 13:27
https://elbil.no/tesla-model-y-leveres-i-norge-i-august/
Har også mottatt mail fra Tesla. Har bestilt LR til dagens pris, så er veldig i tvil om jeg skal vente til Berlin-produksjonen er i gang med ny batteriteknologi (og formentlig lengere rekkevidde og muligvis billigere). Trenger dog ny bil til høsten, så må ut og finne en midlertidig løsning hvis jeg utsetter levering. Vanskelig valg!
Det store spørsmålet er om Tesla vil øke rekkevidden med nye batterier selv om de kan. Det samme med evt økt ladehastighet.
Ikke sikkert de gjør det første året for å kunne produsere flest mulige biler. Kanskje de heller reduserer antall battericeller.
I tillegg er det snakk om å sette opp egen produksjonslinje med 2170 batterier i Berlin. Dette da det er usikkerhet rundt produksjon av 4680 cellene
Sitat fra: Otkristo på fre 09. jul 2021, kl. 13:43
I tillegg er det snakk om å sette opp egen produksjonslinje med 2170 batterier i Berlin. Dette da det er usikkerhet rundt produksjon av 4680 cellene
Det jeg er hørt er at de lager begge utgavene parallelt - en linje med samme batterier som Model 3 i dag - en linje med de nye 4680-batteriene. Så hvis det blir innkjøringsproblemer med 4680 så produseres det likevel biler til kundene.
Fikk Mail av Tesla nå.
Sitat fra: Slowpokes på fre 09. jul 2021, kl. 17:43
Fikk Mail av Tesla nå.
Hmm... jeg ser din er 10000 kr billigere enn min i grunnpris.
Sitat fra: Otkristo på fre 09. jul 2021, kl. 17:51
Sitat fra: Slowpokes på fre 09. jul 2021, kl. 17:43
Fikk Mail av Tesla nå.
Hmm... jeg ser din er 10000 kr billigere enn min i grunnpris.
Ah.. du har svart lakk og den var inkludert i 2019. Min har hvit lakk
Sitat fra: Otkristo på fre 09. jul 2021, kl. 17:53
Sitat fra: Otkristo på fre 09. jul 2021, kl. 17:51
Sitat fra: Slowpokes på fre 09. jul 2021, kl. 17:43
Fikk Mail av Tesla nå.
Hmm... jeg ser din er 10000 kr billigere enn min i grunnpris.
Ah.. du har svart lakk og den var inkludert i 2019. Min har hvit lakk
Bestilte 15.03.19 da var svart standard ja..
Har nettopp fått nøyaktig samme epost og pris. Men har fått Enyaq. Er det slik at eg jfr. avtalen mister depositumet om eg ikkje benytter angreskjemaet? Kan tyde på at eg kanskje mister det ved kansellering fram mot levering.
Sitat fra: Stip på fre 09. jul 2021, kl. 18:08
Har nettopp fått nøyaktig samme epost og pris. Men har fått Enyaq. Er det slik at eg jfr. avtalen mister depositumet om eg ikkje benytter angreskjemaet? Kan tyde på at eg kanskje mister det ved kansellering fram mot levering.
Dersom du bestilte Model Y da depositum var på kr 15 000 er jeg ganske sikker (les 99%) på at du får det refundert ved kansellering.
Takk, håper det stemmer.
Sitat fra: Slowpokes på fre 09. jul 2021, kl. 17:43
Fikk Mail av Tesla nå.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Jeg var nok en del senere ute, skjønner jeg...:
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
40 høvdinger prisøkning på grunnprisen var "merkbart".
En ting jeg stusser på er at det det er så stor forskjell på "Leverings- og Registreringsavgift"
Edit: Det lukter litt kansellering her. Hadde jeg reservert tidlig hadde valget vært lettere. Men med FSD som drøyer, hengerfeste som fortsatt ikke er klart og kina-biler som ikke er "next gen", virker ikke bestillingen min så fristende lenger.
Jeg bestilte til 534k. Pluss EAP til 30k, 20" til 18,5k svart lakk 10k. Totalt 607k. Vet ikke om hengerfeste er inkludert eller om det kommer I tillegg? Så kommer vinterdekk til slutt. Får se om jeg beholder eller kansellerer, men er mye morofaktor i bilen da.
Hengerfeste er ikke inkludert dersom du ikke valgte det som tilvalg ved bestillingen din. Det var vel en opsjon en periode før Tesla fjernet det for noen uker siden. Alle Model Y er nå klargjort for hengerfeste, og en må booke time til montering i Tesla-appen etter levering. Vil anta det koster rundt kr 10 000. Originale 19-tommers vinterdekk kan legges til i bestillingen for kr 24 990 dersom en kontakter Tesla før levering.
Sitat fra: Doff på man 12. jul 2021, kl. 23:07
Hengerfeste er ikke inkludert dersom du ikke valgte det som tilvalg ved bestillingen din. Det var vel en opsjon en periode før Tesla fjernet det for noen uker siden. Alle Model Y er nå klargjort for hengerfeste, og en må booke time til montering i Tesla-appen etter levering. Vil anta det koster rundt kr 10 000. Originale 19-tommers vinterdekk kan legges til i bestillingen for kr 24 990 dersom en kontakter Tesla før levering.
Ok, hengerfeste må jeg ha, så det får bare koste det det koster. La inn bestilling forrige torsdag, dagen før Kina-bilene ble bekreftet, og da var ikke hengerfeste et valg. Vinterdekk er lagt til manuelt via mail, men ikke lagt til bestillingen når jeg går inn på min Tesla.
Usikker på hva jeg gjør, har det ikke travelt med å bytte bil, og hadde sett frem til levering om noen mnd, planen var å sette av 100k til EK før bilen kom, men rekker ikke det på 8 uker.
Dere som hadde tidlig bestilling av Performance, hvilken pris fikk dere?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: Havvo på tir 13. jul 2021, kl. 09:06
Dere som hadde tidlig bestilling av Performance, hvilken pris fikk dere?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg endte opp på 608k med FSD.
Edit: 5 seter, hvit, standard interiør.
Min Performance kom på 614k; sort bil med FSD, 7 seter og 21'' Überturbine felger. Dvs full spec.
570k grå bil uten fsd
Sitat fra: Stip på fre 09. jul 2021, kl. 18:08
Har nettopp fått nøyaktig samme epost og pris. Men har fått Enyaq. Er det slik at eg jfr. avtalen mister depositumet om eg ikkje benytter angreskjemaet? Kan tyde på at eg kanskje mister det ved kansellering fram mot levering.
Hvorfor ikke selge bilen videre, hvis du har reservert den til 30-40.000 kr under dagens pris?
Sitat fra: Doff på man 12. jul 2021, kl. 23:07
Hengerfeste er ikke inkludert dersom du ikke valgte det som tilvalg ved bestillingen din. Det var vel en opsjon en periode før Tesla fjernet det for noen uker siden. Alle Model Y er nå klargjort for hengerfeste, og en må booke time til montering i Tesla-appen etter levering. Vil anta det koster rundt kr 10 000. Originale 19-tommers vinterdekk kan legges til i bestillingen for kr 24 990 dersom en kontakter Tesla før levering.
Er du sikker på at man må til service center? Jeg har antatt man bestiller i nettbutikken og setter det på selv. Alle Yer er jo som du sier klargjort.
Sette på selv?
Er jo selve hengerfeste vi snakker om her,ikke bare kroken. Så her må nok et verksted inn for å montere
Sitat fra: OhmPaPa på fre 09. jul 2021, kl. 17:07
Sitat fra: Otkristo på fre 09. jul 2021, kl. 13:43
I tillegg er det snakk om å sette opp egen produksjonslinje med 2170 batterier i Berlin. Dette da det er usikkerhet rundt produksjon av 4680 cellene
Det jeg er hørt er at de lager begge utgavene parallelt - en linje med samme batterier som Model 3 i dag - en linje med de nye 4680-batteriene. Så hvis det blir innkjøringsproblemer med 4680 så produseres det likevel biler til kundene.
Hvor har du hørt det?
Elon har jo bekreftet at det skal brukes 4680 celler i next gen Y. Cellene skal produseres, stockpiles og sendes til Berlin i første omgang.
Jeg vet at dette ikke er noen kjøp/salg tråd, men dersom noen vurderer å kansellere sin bestilling så kan jeg være interessert i å ta over reservasjonen eller evt. kjøpe bilen. Min kone har brått innsett at Tesla faktisk kan konkurrere med fossilbil og er derfor litt på gli til å kjøpe en Model Y.
Bare på grunn av at den har 3-delt baksete så hun kan få med seg skiene inne i bilen :o
Sitat fra: ELTesla på ons 14. jul 2021, kl. 09:49
Jeg vet at dette ikke er noen kjøp/salg tråd, men dersom noen vurderer å kansellere sin bestilling så kan jeg være interessert i å ta over reservasjonen eller evt. kjøpe bilen. Min kone har brått innsett at Tesla faktisk kan konkurrere med fossilbil og er derfor litt på gli til å kjøpe en Model Y.
Bare på grunn av at den har 3-delt baksete så hun kan få med seg skiene inne i bilen :o
Prøv heller på FB gruppen, der skjer dette as we speak...
Forøvrig en meget smart kone du har :+1:
Lenker:
3&Y gruppa:
https://www.facebook.com/groups/375815736525028/?ref=share
Tesla salg gruppa og bilde er derfra:
https://www.facebook.com/groups/1511910779117366/?ref=share
Se der ja. Takk for informativt svar. Skal se om det finnes noe på FB.
Er mest glad i dette forumet det er så mye enklere å navigere enn på de forskjellige FB gruppene.
Om noen her inne vurderer å kansellere så gi meg gjerne beskjed.
Ja, vi må smi nå mens jernet er varmt :D :angel:
Sitat fra: ELTesla på ons 14. jul 2021, kl. 10:33
Se der ja. Takk for informativt svar. Skal se om det finnes noe på FB.
Er mest glad i dette forumet det er så mye enklere å navigere enn på de forskjellige FB gruppene.
Om noen her inne vurderer å kansellere så gi meg gjerne beskjed.
Ja, vi må smi nå mens jernet er varmt :D :angel:
:+1: bare hyggelig. Ja penger spart er penger tjent ;D som det heter...
Ellers så kan du sikkert legge ut en post her inne nettopp på kjøp &salg delen....det er nok mest korrekt framgangsmåte....
Sitat fra: Magnus Hansen på ons 14. jul 2021, kl. 00:28
Sitat fra: Doff på man 12. jul 2021, kl. 23:07
Hengerfeste er ikke inkludert dersom du ikke valgte det som tilvalg ved bestillingen din. Det var vel en opsjon en periode før Tesla fjernet det for noen uker siden. Alle Model Y er nå klargjort for hengerfeste, og en må booke time til montering i Tesla-appen etter levering. Vil anta det koster rundt kr 10 000. Originale 19-tommers vinterdekk kan legges til i bestillingen for kr 24 990 dersom en kontakter Tesla før levering.
Er du sikker på at man må til service center? Jeg har antatt man bestiller i nettbutikken og setter det på selv. Alle Yer er jo som du sier klargjort.
I følge selgeren i Kr.sand MÅ den inn for "montering av HF". Han antok at det kun var montering av elektronikkboksen, og evt. SW-oppdatering som måtte utføres på SC. Han trodde ikke det var en større monteringsjobb mekanisk, menn det var spekulasjoner fra hans side.
Sitat fra: Handyman på ons 14. jul 2021, kl. 11:10
Sitat fra: Magnus Hansen på ons 14. jul 2021, kl. 00:28
Sitat fra: Doff på man 12. jul 2021, kl. 23:07
Hengerfeste er ikke inkludert dersom du ikke valgte det som tilvalg ved bestillingen din. Det var vel en opsjon en periode før Tesla fjernet det for noen uker siden. Alle Model Y er nå klargjort for hengerfeste, og en må booke time til montering i Tesla-appen etter levering. Vil anta det koster rundt kr 10 000. Originale 19-tommers vinterdekk kan legges til i bestillingen for kr 24 990 dersom en kontakter Tesla før levering.
Er du sikker på at man må til service center? Jeg har antatt man bestiller i nettbutikken og setter det på selv. Alle Yer er jo som du sier klargjort.
I følge selgeren i Kr.sand MÅ den inn for "montering av HF". Han antok at det kun var montering av elektronikkboksen, og evt. SW-oppdatering som måtte utføres på SC. Han trodde ikke det var en større monteringsjobb mekanisk, menn det var spekulasjoner fra hans side.
Det er en flere timers jobb, bakfanger må av, rett moment må skrus, elektronisk kobles samt omprogrammering. En kyndig hjemmemekker klarer dette unntatt software.
Bilen trenger neppe jekkes, men det er nok enklere da, så kanskje kan hjemmeservice ta disse.
Man kan jo håpe Tesla monterer på klargjøring, slik andre merker får til, og ikke belaster den allerede dårlige servicekapasiteten.
Sitat fra: daktari på ons 14. jul 2021, kl. 11:27
Sitat fra: Handyman på ons 14. jul 2021, kl. 11:10
Sitat fra: Magnus Hansen på ons 14. jul 2021, kl. 00:28
Sitat fra: Doff på man 12. jul 2021, kl. 23:07
Hengerfeste er ikke inkludert dersom du ikke valgte det som tilvalg ved bestillingen din. Det var vel en opsjon en periode før Tesla fjernet det for noen uker siden. Alle Model Y er nå klargjort for hengerfeste, og en må booke time til montering i Tesla-appen etter levering. Vil anta det koster rundt kr 10 000. Originale 19-tommers vinterdekk kan legges til i bestillingen for kr 24 990 dersom en kontakter Tesla før levering.
Er du sikker på at man må til service center? Jeg har antatt man bestiller i nettbutikken og setter det på selv. Alle Yer er jo som du sier klargjort.
I følge selgeren i Kr.sand MÅ den inn for "montering av HF". Han antok at det kun var montering av elektronikkboksen, og evt. SW-oppdatering som måtte utføres på SC. Han trodde ikke det var en større monteringsjobb mekanisk, menn det var spekulasjoner fra hans side.
Det er en flere timers jobb, bakfanger må av, rett moment må skrus, elektronisk kobles samt omprogrammering. En kyndig hjemmemekker klarer dette unntatt software.
Bilen trenger neppe jekkes, men det er nok enklere da, så kanskje kan hjemmeservice ta disse.
Man kan jo håpe Tesla monterer på klargjøring, slik andre merker får til, og ikke belaster den allerede dårlige servicekapasiteten.
OK, selgeren i Kr.sand trodde at tverrbjelken med "mottageren" for kroken allerede var på bilene. Hvis det ikke er tilfellet, så stemmer jo din beskrivelse om at det faktisk er en liten jobb.
Noen som har hørt eller vet noe når om det blir demobiler tilgjengelig i denne omgangen? Eller prioriterer de å levere ut samtelige biler til kunder?
Sitat fra: Kongle. på ons 14. jul 2021, kl. 17:16
Noen som har hørt eller vet noe når om det blir demobiler tilgjengelig i denne omgangen? Eller prioriterer de å levere ut samtelige biler til kunder?
I Trondheim regner de med å få demobiler i slutten av august. De kommer vistnok samtidig med kundebilene.
Sitat fra: Kongle. på ons 14. jul 2021, kl. 17:16
Noen som har hørt eller vet noe når om det blir demobiler tilgjengelig i denne omgangen? Eller prioriterer de å levere ut samtelige biler til kunder?
Selgeren i Kr.sand sa at det ikke blir demobiler for prøvekjøring i første omgang, men at de største Show-room får biler til kun til utstilling.
Sitat fra: Handyman på ons 14. jul 2021, kl. 12:40
Sitat fra: daktari på ons 14. jul 2021, kl. 11:27
Sitat fra: Handyman på ons 14. jul 2021, kl. 11:10
Sitat fra: Magnus Hansen på ons 14. jul 2021, kl. 00:28
Sitat fra: Doff på man 12. jul 2021, kl. 23:07
Hengerfeste er ikke inkludert dersom du ikke valgte det som tilvalg ved bestillingen din. Det var vel en opsjon en periode før Tesla fjernet det for noen uker siden. Alle Model Y er nå klargjort for hengerfeste, og en må booke time til montering i Tesla-appen etter levering. Vil anta det koster rundt kr 10 000. Originale 19-tommers vinterdekk kan legges til i bestillingen for kr 24 990 dersom en kontakter Tesla før levering.
Er du sikker på at man må til service center? Jeg har antatt man bestiller i nettbutikken og setter det på selv. Alle Yer er jo som du sier klargjort.
I følge selgeren i Kr.sand MÅ den inn for "montering av HF". Han antok at det kun var montering av elektronikkboksen, og evt. SW-oppdatering som måtte utføres på SC. Han trodde ikke det var en større monteringsjobb mekanisk, menn det var spekulasjoner fra hans side.
Det er en flere timers jobb, bakfanger må av, rett moment må skrus, elektronisk kobles samt omprogrammering. En kyndig hjemmemekker klarer dette unntatt software.
Bilen trenger neppe jekkes, men det er nok enklere da, så kanskje kan hjemmeservice ta disse.
Man kan jo håpe Tesla monterer på klargjøring, slik andre merker får til, og ikke belaster den allerede dårlige servicekapasiteten.
OK, selgeren i Kr.sand trodde at tverrbjelken med "mottageren" for kroken allerede var på bilene. Hvis det ikke er tilfellet, så stemmer jo din beskrivelse om at det faktisk er en liten jobb.
Ble nettopp oppringt av Tesla og han kunne fortelle at HF ikke kunne betales sammen med bilen, og at HF derfor vil bli tillagt MVA. MVA-fritak gjelder kun det som kan leveres sammen med bilen.
Det kan derfor virke som at det er vensentlige deler som må monteres/byttes, siden det ikke kunne inngå som en del av kjøpet. Jeg tror derfor HF kommer til å koste 15 000,- eller mer.
Sitat fra: Handyman på ons 14. jul 2021, kl. 19:39
Ble nettopp oppringt av Tesla og han kunne fortelle at HF ikke kunne betales sammen med bilen, og at HF derfor vil bli tillagt MVA. MVA-fritak gjelder kun det som kan leveres sammen med bilen.
Det kan derfor virke som at det er vensentlige deler som må monteres/byttes, siden det ikke kunne inngå som en del av kjøpet. Jeg tror derfor HF kommer til å koste 15 000,- eller mer.
Hvis du ser på annet tilbehør Tesla selger opp mot de amerikanske prisene så blir kr. 15.000,- eller mer altfor høyt. Se på f.eks. takstativ til Model 3. 400 USD mot Kr. 4.900,-. Garasjeportåpner, 325 USD mot kr. 3.200,-.
Model Y HF koster USD 1200 i den amerikanske shopen. Tipper det lander på rundt kr. 12.000-13.000 et sted.
Sitat fra: CaZpaH på ons 14. jul 2021, kl. 22:27
Sitat fra: Handyman på ons 14. jul 2021, kl. 19:39
Ble nettopp oppringt av Tesla og han kunne fortelle at HF ikke kunne betales sammen med bilen, og at HF derfor vil bli tillagt MVA. MVA-fritak gjelder kun det som kan leveres sammen med bilen.
Det kan derfor virke som at det er vensentlige deler som må monteres/byttes, siden det ikke kunne inngå som en del av kjøpet. Jeg tror derfor HF kommer til å koste 15 000,- eller mer.
Hvis du ser på annet tilbehør Tesla selger opp mot de amerikanske prisene så blir kr. 15.000,- eller mer altfor høyt. Se på f.eks. takstativ til Model 3. 400 USD mot Kr. 4.900,-. Garasjeportåpner, 325 USD mot kr. 3.200,-.
Model Y HF koster USD 1200 i den amerikanske shopen. Tipper det lander på rundt kr. 12.000-13.000 et sted.
Enig meg deg, men han jeg pratet med spekulerte i en pris mellom 13k og 20k. Håper (og tror) på en pris under 15k.
Vinerhjulpakka skal koste 24900,-
Snakker vi pris ferdig montert eller skal de ha noe for monteringen også?
Sitat fra: oroar på tor 15. jul 2021, kl. 07:33
Snakker vi pris ferdig montert eller skal de ha noe for monteringen også?
Fra den amerikanske shopen:
SitatPrice includes shipping and installation and ships to your preferred Service Center. For additional questions, visit Tesla Shop FAQ.
Ser ikke hvorfor det ikke skal bli det samme i Norge. (Dette er da prisen til USD1200):
https://shop.tesla.com/product/model-y-tow-package
Sitat fra: oroar på tor 15. jul 2021, kl. 07:33
Snakker vi pris ferdig montert eller skal de ha noe for monteringen også?
Slik han uttrykte seg, var det ferdig montert. Men prisen er altså ikke bestemt enda, annet enn at MVA kommer i tillegg.