Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Tekniske spørsmål => Enkle tekniske spørsmål og svar på disse => Emne startet av: Jan E-28 på fredag 09. juli 2021, klokken 12:57

Tittel: Oppførsel på biler med ESM vs PSM magnet i motor?
Skrevet av: Jan E-28fredag 09. juli 2021, klokken 12:57
Flere biler kommer nå med ESM (electrically excited synchronous motor) vs PSM (permanent magnet synchronous motor).

Slik jeg forstår det så er en av årsakene at en da slipper kostnad og miljøproblemet med magneter. Ulempen er(ivertfall har vært) at de er litt større og litt mindre effektive på full last.
Siden Elbil skjeldent går på full last, og styringsystemene har blitt så bra, så vil jeg tro denne delen har utjevnt seg i det siste?

Men så en test av BMW IX utført av nederlandske Auto Week hvor de kommenterte at "the engine slips a little bit since there is no magnet. But on the other hand its not a sport car, so it's ok."
BMW bruker sin gen5 i IX, som er en ESM motor med spoler isteden for magneter i rotoren.

Hva mener han egentlig med det?
Vil tro den typiske "hakkingen" magnetiske motorer har ikke er merkbar i en bil?
Blir det litt som følelsen mellom automat og manuel gir han mener?

De få elbilene jeg har prøvd. Så kan jeg ikke huske at jeg har kjent at motoren "hopper" over felt i motoren?