Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) => Emne startet av: elektrolux på mandag 14. juni 2021, klokken 07:53
Denne videoen stiller spørsmålet og gir en god analyse på problemet.
https://youtu.be/O2zlYpy6QCM
Har selv flere elektriske 2-3 og 4 hjuls MC, men når jeg skulle ha en "ordentlig" MC ble det likevel en med eksospotte.
Til bruk i nærområdet er en elektrisk scooter genial, men når en kondensator eller halvleder til 10-100 kr feiler må hele laderen til 25000 kr byttes. Blir nesten som å måtte kjøpe en ny motor fordel vannpumpen må byttes.
For å oppnå tilstrekkelig aerodynamikk må sykkelen kapsles og senkes noe Peraves har gjort, men da faller de fleste kjøperne vekk grunnet kost og muligens image.
Og så er det ladehastigheten: Med over halve forbruket sammenlignet med en bil, men gjerne 1/10 del så stort batteri er hurtiglading ganske tregt, og begrensende i forhold til den frihetsfølelsen en MC skal gi.
Du er inne på de vesentlige tingene + at motorsyklister er i enda større grad enn bileiere opptatt av motorlyd. Mc har jo også et utvalg av utgaver med mye lyd av heftig type.
Personlig synes jeg også det føles litt utrygt/rart at andre trafikanter ikke kan høre meg. Spesielt fotgjengere blir en utfordring når en er rask og lydløs (merkelig at det ikke er kommet krav om lydgenerator på el mc.........)
Please, ikke sett EU byråkratene på slike ideer. Siste vi trenger er enda mer lyd. Ille nok med elbilene som høres ut som uroer og som bråker mer enn en moderne dieselbil.
Kjører en så sakte at det ikke er dekk/vind støy kan en stoppe på en-to meter om nødvendig. En kan uansett aldri ta for gitt at andre hører at en nærmer seg. Det er selvfølgelig et lite sjokk å oppdage et stille kjøretøy der en ikke forventer det, men det samme kan en si om personer en ikke forventer å møte like bak et hjørne eller en dør.
Det betyr ikke at det har vært en farlig situasjon.
Er helt enig i at lyd er helt unødvendig på biler. De lager mer enn nok lyd med dekkene.
Slik er det ikke med mc. Hvertfall de Zero'ene jeg har kjørt. Mener ikke den må være permanent, jeg synes det hadde vært greit med en knapp. Det å bruke hornet passer seg dårlig synes jeg.
Jeg kunne godt tenkt meg elektrisk motorsykkel. Tror ikke jeg hadde savnet motorlyden. Men jeg kjører gjerne dagsetapper på 45-50 mil flere dager på rad, så det må skje store fremskritt på batterisiden for at det skal være aktuelt med el-MC for min del.
Sitat fra: oivindg på onsdag 16. juni 2021, klokken 09:46
Tror ikke jeg hadde savnet motorlyden. Men jeg kjører gjerne dagsetapper på 45-50 mil flere dager på rad, så det må skje store fremskritt på batterisiden for at det skal være aktuelt med el-MC for min del.
Dagsetapper på 45-50 mil bør vel ikke være noe problem. To-tre ladestopp så er vel det gjort.
Sitat fra: turfsurf på onsdag 16. juni 2021, klokken 10:04
Sitat fra: oivindg på onsdag 16. juni 2021, klokken 09:46
Tror ikke jeg hadde savnet motorlyden. Men jeg kjører gjerne dagsetapper på 45-50 mil flere dager på rad, så det må skje store fremskritt på batterisiden for at det skal være aktuelt med el-MC for min del.
Dagsetapper på 45-50 mil bør vel ikke være noe problem. To-tre ladestopp så er vel det gjort.
Ønsker ikke å bruke flere timer underveis for å lade. Vanligvis stopper jeg én eller to ganger en halvtimes tid i løpet av en dag. Ønsker heller ikke å måtte planlegge turene mine.
Sitat fra: oivindg på onsdag 16. juni 2021, klokken 11:55
Ønsker ikke å bruke flere timer underveis for å lade. Vanligvis stopper jeg én eller to ganger en halvtimes tid i løpet av en dag. Ønsker heller ikke å måtte planlegge turene mine.
Hvor lang rekkevidde har du på motorsykkelen i dag. Da jeg kjørte MC var ikke rekkevidden noe særlig over 20 mil, så jeg måtte uansett planlegge med å stoppe for å fylle bensin. Med en halvtimes stopp får man jo ladet mye. Tror ikke det er veldig mye igjen før el-MC er der mtp rekkevidde.
Sitat fra: turfsurf på onsdag 16. juni 2021, klokken 12:21
Sitat fra: oivindg på onsdag 16. juni 2021, klokken 11:55
Ønsker ikke å bruke flere timer underveis for å lade. Vanligvis stopper jeg én eller to ganger en halvtimes tid i løpet av en dag. Ønsker heller ikke å måtte planlegge turene mine.
Hvor lang rekkevidde har du på motorsykkelen i dag. Da jeg kjørte MC var ikke rekkevidden noe særlig over 20 mil, så jeg måtte uansett planlegge med å stoppe for å fylle bensin. Med en halvtimes stopp får man jo ladet mye. Tror ikke det er veldig mye igjen før el-MC er der mtp rekkevidde.
Det er vel ingen el-MCer som har hurtiglading i dag? Tror ikke det monner mye med en halvtimes lading.
På langturer har jeg 50 mil rekkevidde. Noe kortere ved litt hardere kjøring.
Sitat fra: oivindg på onsdag 16. juni 2021, klokken 13:10
Det er vel ingen el-MCer som har hurtiglading i dag? Tror ikke det monner mye med en halvtimes lading.
Lightning LS-218 og Energica Ego bl.a har DC hurtiglading. Ca 15 mil på en halvtime.
Zero tilbyr også hurtiglading som tilvalg og HD Livewire har det, men det er likevel litt for kort rekkevidde og lang ladetid.
Touring mc er et stykke frem.
Alt går om en legger til rette for det tar seg tiden og aksepterer begrensninger, men det blir for veldig spesielt interesserte.
Som kort pendlertransport, bykjøring og fritidskjøring er det allerede bra nok.
Hvorfor slår ikke elektriske motorsykler ann?
Fordi de er oppdratt pent...!
:laugh:
Litt mere seriøst. Folk har en oppfatning om hvor lang rekkevidde man liksom må ha, selv om 90 % av turene er langt under range, men man ønsker å kjøpe etter langturene. Tanken om å måtte stoppe et ukjent sted og trenge lading, men ikke vite om man får ladet der man er. Dessuten er det lite inspirerende å dra med seg el ladekabel om den er like massiv som en for elbiler. Hvor skal den gjøres av?
Det er også begrenset med forhandlere som tar inn elsyklene. Bor man i Oslo, så er det for så vidt greit nok, men bor man lengre unna, så hvor får man kjøpt de., og hvor får man utført service, vedlikehold og reparasjoner fra folk som kjenner produktene? Da blir det lang mere usikkert enn å kjøpe en ice-versjon som de fleste kan sette seg inn i og ekspertise finnes det en gode del av.
Dessuten, prisene for elversjonene er dyre, selv om man får kjøpt de uten mva, og det blir litt lite når man bor klimatisk slik til at det blir en sommerleke for de fleste, og ikke et reelt alternativ til å eie en bil. I land lengre sør, kan man klare seg med en MC så lenge man maks er 2.
Sitat fra: oivindg på onsdag 16. juni 2021, klokken 11:55
Sitat fra: turfsurf på onsdag 16. juni 2021, klokken 10:04
Sitat fra: oivindg på onsdag 16. juni 2021, klokken 09:46
Tror ikke jeg hadde savnet motorlyden. Men jeg kjører gjerne dagsetapper på 45-50 mil flere dager på rad, så det må skje store fremskritt på batterisiden for at det skal være aktuelt med el-MC for min del.
Dagsetapper på 45-50 mil bør vel ikke være noe problem. To-tre ladestopp så er vel det gjort.
Ønsker ikke å bruke flere timer underveis for å lade. Vanligvis stopper jeg én eller to ganger en halvtimes tid i løpet av en dag. Ønsker heller ikke å måtte planlegge turene mine.
Løsningen på dette er nevnt i videoen, og er i praksis en Monoracer. Den klarer rundt 400-500 km på en lading.
Se www.krafteier.de
Sitat fra: elektrolux på torsdag 17. juni 2021, klokken 05:18
Sitat fra: oivindg på onsdag 16. juni 2021, klokken 11:55
Sitat fra: turfsurf på onsdag 16. juni 2021, klokken 10:04
Sitat fra: oivindg på onsdag 16. juni 2021, klokken 09:46
Tror ikke jeg hadde savnet motorlyden. Men jeg kjører gjerne dagsetapper på 45-50 mil flere dager på rad, så det må skje store fremskritt på batterisiden for at det skal være aktuelt med el-MC for min del.
Dagsetapper på 45-50 mil bør vel ikke være noe problem. To-tre ladestopp så er vel det gjort.
Ønsker ikke å bruke flere timer underveis for å lade. Vanligvis stopper jeg én eller to ganger en halvtimes tid i løpet av en dag. Ønsker heller ikke å måtte planlegge turene mine.
Løsningen på dette er nevnt i videoen, og er i praksis en Monoracer. Den klarer rundt 400-500 km på en lading.
Se www.krafteier.de
Er nok ikke mange som vil sitte i en boks for å kjøre mc, det å sitte i friluft er veldig viktig imho
Har akkurat kjøpt meg 2015-modell Zero, og kjørt den heim i 3 etapper innimellom anna aktivitet. Det er montert ekstern lader i toppboksen, men den gir berre rett i underkant av 1 kW. Dette er null problem i kvardagen, men turar som krever lading undervegs vil vel neppe bli vurdert..
Finnes det kraftigere ladarar som passer i standard toppbos til motorsykkel, vil eg gjerne ha tips :)
Kjøpte selv en 2 kW 0-190V 10A laboratorium strømforsyner som jeg bruker på BMW C Evolution.
Om du oppgir spenning ( End of charge ) og mulige ytre mål kan jeg høre med leverandøren om en egnet strømforsyner til deg.
Fantastisk! fann litt info her : https://zeromanual.com/wiki/Chargers
Denne har eg: https://zeromanual.com/wiki/Zero_Quick_Charger
Data: https://delta-q.com/product/quiq-1000-industrial-battery-charger/
Det er vel Anderson-kontakt på sykkelen.
Om laderen er litt høgare er det null stress, mens det er kanskje max 5 cm å gå på lengde og bredde. 2 kW høres fint ut, alternativt 16 A J1772, men da må det vel litt kommunikasjon til?
Anderson SBS 75 ser det ut som
Hva er feil med el-MC?
(HD) Livewire er i dyreste laget (300+) burde kostet drøyt 200 når den er avgiftsfri. Fantastisk å kjøre, men jeg vil gjerne ha litt kåpe.
Zero er gode sykler (har en SR) Morsomme og kvikke som fan, men treeeeeeeeeeeig lading, og dyrt og komplisert å få ettermontert. Har veldig lyst på en SR/S, men den kommer fort på 300 med sidevesker, toppboks og premium-utgave med 12kW (1 times) lader. Og ingen har dem på lager så vidt jeg vet. Jeg gir ellers pluss i boka til Leeres i Fredrikstad for god service på Zero. Det skal sies at Zero har mange morsomme modeller langt nedover i prissjiktet og importeres av Erling Sande AS (Suzuki)
Energica finner jeg dessverre ingen som selger. Heller ingen av de andre merker/modeller som er lansert. Hele norsk MC-bransje ser ut som de bare ønsker å legge ned så fort som mulig (ved kun å selge dyre adventure bikes til 60-åringer og cafe racere til 40-åringer) og uten å røre el-MC i det hele tatt.
Hovedproblemet med el-MC er de tradisjonelle MC-produsentene. BMW forbyr endatil salg og service på sin el-scooter (som var god) for sine forhandlere. Ingen av de kjente MC-produsentene vil selge elektrisk, for da forsvinner den store melkekua, de vanvittige servicekostnadene på MC. Jeg regnet ut at min siste BMW kostet mer enn 1 kr. per km kun i servicekost uten olje og slitedeler bare for å følge BMWs program.
Hva gjelder rekkevidde: 90% av kjøringa mi går fint på en Zero SR. Langturer er uansett laaaaaaaaaangt mer behagelig i en model S enn selv en goldwing 2018+ modell. Men jeg har en FJR1300 som får et par tusen km i året som touringsykkel. Den er med 144 HK som et esel i forhold til Zero.
Det el-MC MÅ ha som standard er minst L2-lading 6kW som minimum (bestill dette når du kjøper Zero) eller CCS (Standard på energica og LiveWire). Da er rekkevidde ikke noe problem, selv på motorvei.
Jeg tror ikke vi ser noe skikkelig oppsving i el-MC før en masseprodusent som Royal Enfield kaster seg uti el-markedet med rimelige priser og tilfredsstillende ytelser. Mer sannsynlig er kanskje at vi får kinesiske merker, Kina er i ferd med å blir ledende på eksport av elbiler og veien er kort for at det kan åpne for el-mc.
Apropos lyd - artig mye dobbeltmoral og paradoksal argumentasjon fra mange og myndigheter: Solgte nylig Harleyen som har vært bannlyst fordi de bråker så fælt og akkurat de samme som har ment at "Loud pipes saves lives" er tull, argumenterer mot el-MC fordi de er lydløse.
Som MC fører må jeg si at det er utrolig digg å slippe den jævla masete lyden av eksosstøy, særlig ved kjøring i konstant fart over tid.
Lyd på MC hjelper litt men ikke mye i forhold til trafikksikkerhet, og er ingen garanti.
Mitt råd er uansett at dere lar være å prøve en elektrisk motorsykkel. Det er så lettkjørt og moro at det blir svært vanskelig å la være å kjøpe.
Kjørte en fra Suzuki standen på siste VÅR demo på Lillestrøm, før Covid. En artig og sprek mc. Helt stille under fart..herlig :+1:
Sitat fra: Balrog på søndag 04. juli 2021, klokken 19:33
Jeg tror ikke vi ser noe skikkelig oppsving i el-MC før en masseprodusent som Royal Enfield kaster seg uti el-markedet med rimelige priser og tilfredsstillende ytelser.
Du snakker da om den Indiske produsenten? Har kjørt den klassiske 350 utgaven i India (super kul sykkel), men det var ikke high tech i 1990 engang 
Er de potensielle til å produsere en model som selges utenfor India?
Sitat fra: Counterpointer på søndag 04. juli 2021, klokken 23:53
Sitat fra: Balrog på søndag 04. juli 2021, klokken 19:33
Jeg tror ikke vi ser noe skikkelig oppsving i el-MC før en masseprodusent som Royal Enfield kaster seg uti el-markedet med rimelige priser og tilfredsstillende ytelser.
Du snakker da om den Indiske produsenten? Har kjørt den klassiske 350 utgaven i India (super kul sykkel), men det var ikke high tech i 1990 engang 
Er de potensielle til å produsere en model som selges utenfor India?
Royal Enfield selger motorsykler utenfor India, også i Norge. EU modellene har fuel injection i motsetning til India modellene som har forgassere. Batteripakken vil være kostbar for Royal Enfield også.
Jeg greier ikke å finne et eneste rasjonellt argument for el-motorsykkel men det vil sikkert endre seg etterhvert som batterienes energitetthet øker og prisene går nedover. Muligens lavere servicekostander men batteripakken må kanskje fornyes etter 10-15 år og motorsykler skrotes ikke etter 15 år så batteripakken må kanskje fornyes flere ganger.
Sitat fra: HPF på mandag 05. juli 2021, klokken 02:01
Jeg greier ikke å finne et eneste rasjonellt argument for el-motorsykkel men det vil sikkert endre seg etterhvert som batterienes energitetthet øker og prisene går nedover. Muligens lavere servicekostander men batteripakken må kanskje fornyes etter 10-15 år og motorsykler skrotes ikke etter 15 år så batteripakken må kanskje fornyes flere ganger.
Hvis du ikke kan finne et rasjonelt argument... Prøv å kjøre en..!
De er bedre å kjøre- morsommere, akselererer bedre, staller ikke, og du har alltid dreiemoment tilgjengelig. Du slipper å kjøre til bensinstasjon i det daglige. I tillegg hører du trafikken rundt deg bedre- spesielt ved lyskryss og i køkjøring. Sykkelen blir ikke varm av køkjøring, og den trenger ikke å kjøre på tomgang for å varme opp.
Det sagt, så er tilgjengeligheten for CCS-baserte sykler dårlig, utvalget av type sykler er begrenset, og syklene er dyre i innkjøp og relativt tunge. Lading tar tid, selv med CCS, så snakker vi bortimot en times lading for å få nye 15-20 mil. Kjøling for batteri er enda ikke "løst" for motorsykkel- ingen tilbydere har aktiv kjøling og oppvarming av batteri, selv om det nok skulle la seg gjøre.
For meg er rekkevidden lang nok- jeg trenger pause lenge før sykkelen. Har kjørt 30 mil på en dag uten problemer med sykkelen jeg har nå. Stopper jeg på en ladeplass er det alltid noen som vil prate så jeg knapt får gjort noe annet før sykkelen er ladet opp.
PS: Fortnine holder til i Canada som har dyr på strøm, dårlig tilgang på ladere og få tilbydere på elektriske motorsykler- og han reviewer bare det han har tilgang på selv. Sånn sett så er det åpenbare huller i analysen hans . Hvis man er villig til å gå litt utenfor grensa, så fins det langt mer fristende alternativer enn de Fortnine har prøvekjørt.
Energica har forøvrig lange ventelister (>3måneder), så jeg tror ikke problemet er manglende etterspørsel, eller at "salget feiler".
Sitat fra: yhafting på torsdag 26. august 2021, klokken 21:11
Kjøling for batteri er enda ikke "løst" for motorsykkel- ingen tilbydere har aktiv kjøling og oppvarming av batteri, selv om det nok skulle la seg gjøre.
BMW C-evolution har en slags kjøling / varmefunksjon:
- Cellene står samlet i en aluminiumskasse med luftekanal som vil kjøle ved kjøring, og varme ved lading.
Kom over en video med et selvbygg av hybrid Mc. Er jo ikke så dumt tenkte jeg umiddelbart.
https://youtu.be/m9sdOTUcNV4
Hva tenker dere?
Sjekk ut de nye modellene fra Energica (tre modeller kom i år). De har god rekkevidde (21,5 kwh batteri) og lader med inntil 20kw på CCS-lading. Jeg har en slik nå, og har kjørt den et par uker. Det fungerer meget bra.
Rekkevidde på landevei i Norge er i hvert fall på 200+ km.
Denne sykkelen kan være en gamechanger. Den rimeligste utgaven i Norge koster 230 000, etter at støtten fra Enova er trukket fra. Det er jo helt OK.
Google Energica motorcycle, så ser dere. Den forhandles i Bergen av PM Motor, men det kommer sikkert flere leverandrer ganske snart.
Du kan ikke skrive slikt uten å legge til bilder ;D
Her er et bilde fra garasjen :-)
:+1: Lekkert
Tilgjengelighet. alle vil ha Lightning 218..
buddy kom før model S.
Man trenger noe som er bedre enn tilsvarende fossil.
Det er det eneste som teller. Folk driter i lyden.
Aldri før har et menneske sagt "kul lyd i den 4ern".
Denne kan kansje slå ann https://starkfuture.com/no-NO/products/stark-varg-ex Ny modell lanseres i mai som har allsidige bruks områder (oppdag Norge). Er nå gate godkjent. og prisen er tolererbar når man får 25000kr i stønad fra Enova. Vurderer sterkt en slik selv.
Cross/Enduro tror jeg ikke er for mengdene. Jeg personlig vil ikke ha en sykkel i den klassen. Det måtte kun blitt om jeg ble så rik at jeg kan kjøpe en "leke" for hver aktivitet jeg ønsker å prøve.
Sikkert dr.tmorro å leke med, men som kombinert lek og seriøst bruk, så faller det utenfor for min del.
Jeg er mer mot cruiser/chopper, men kan helt klart ha en mer touring-klasse. Altså sykkel både for å kjøre rundt i bysentrum, men og ta en lengre tur med. Og der tror jeg de fleste ligger i interessesfæren.
Men jeg tror mange ønsker sykkel som kan lades raskt når man er langs veien, på en strekning lengre enn rekkevidden tilsier. Med MC kan du ikke ha 1 time+ ladetid når man ikke er hjemme, men på tur.
Jeg tror derfor at den store adopsjonen først kommer når slike nødvendigvis små batteriene kan takle opplading på 10-15 minutter på en hurtig/lynlader. Nå i tidlig fase, kanskje så mye som 30 minutter er innafor i disse scenarionene.
Cross er leketøy, enduro med skilter er veldig brukbart til det meste.
Jeg har kjørt alle typer fossilsykler og eid R-sykkel, chopper, lett touring og sidevognsykkel (+atv'er).
Skulle jeg hatt noe igjen måtte det blitt en offroad/enduro. Den ville vært ypperlig for pendling, småturer og moro. Langtur betyr såpass stor sykkel (typ BMW R1200 ol) at det er bedre å leie touringsykkel, eller kjøre bil.
Er jo og litt kjipt at den kommer inn i kategori Tung Motorsykkel med 80 hk, sånn at unge uten erfaring må være 24 år, eller 20 år om en har hatt A2 i 2 år. Går an å justere effekt med forskjellige kjøremoduser, men det hjelper nok ikke på sertifikatet.
Ser det er 7,2 kWh batteri. Er gjerne litt lite, men nok til det meste av småpendling. I skogen kunne en visst holde på opp til 5 timer.
Den ser i hvert fall skikkelig ut, men ganske smal sal for de som bare skal pendle langt. Og skal du leke i skogen så vil en jo slite i Norge med å finne lovlige steder, kanskje. Til og med elsykler har jo innstrammede regler på gang.
Ser jo ut som en bra og gøy leke til å pendle en mil hver vei.
Video fra skogen:
https://youtu.be/SXJzlsrfhjo?si=p6u9OzfPLCw4obTp
Videoen gav meg flashback til da jeg lærte meg å kjøre moped med naboens moped, den første i nabolaget. Gøy, men ellers er ikke dette kjøring jeg gjør ihvertfall.
Og, jeg er ikke så sikker på hvor gode muligheter det er til å få bagger/vesker som passer på slike sykler. Jeg må ha et sted å ha PC-veska, noe drikke og mat ev. og så er det jo og behovet for å få med seg ting fra en stopp innom butikken.
Vet det er flust av muligheter på de større endurosyklene som f.eks. Africa Twin. Men samtidig, jeg er temmelig kort i beina, og ikke så høy i det store og hele med mine 170 cm, så jeg vil nok slite med å kjøre slike sykler.
Så kommer og det jeg prøvde å hinte til, dette er ikke MC jeg vil vise meg frem på, der jeg stort sett cruiser i byen eller langs hovedveier. Da vil som sagt en chopper-type eller en mer touringtype mc som utgåtte Honda VFR800 være mer egnet. Ser dog ut som Honda har stoppet denne i 21, og ikke laget noe som reelt sett erstatter den!
Har ikke sett på andre merker om de har noe som kunne fungert istedet for VFR'en, og ja, jeg sikler jo litt på de større syklene som er fine til touring, men ikke slike som GoldWing eller tilsvarende med mye pakk og vekt på, forhjulet. Men som sakt en 750-800-900-kubikk fungerer flott om man ikke kjører med passasjer, men heller med en turvenn(inne) med egen MC.
Dog ikke fremmed for å kunne hekte på en tilhenger for de lengre turene der man ønsker å få med seg mere utstyr, eventuelt en som også fungerer som telt-vogn. Sett noen gode eksempler på slike, selv om det blir mer hjemmesnekret look, og ikke glassfiberbokser som kan motivlakkeres eller bare lakkeres i sykkelens farger og stil!
Bygd om denne til MC-tilhenger f.eks eller montert på en MC-vennlig tilhenger.
https://gentletent.com/en/b-turtle (https://gentletent.com/en/b-turtle)
Flere alternativer:
https://www.kompactkamptrailers.com/minimatecamper (https://www.kompactkamptrailers.com/minimatecamper)
https://www.outdoorsy.com/blog/motorcycle-camper-trailers (https://www.outdoorsy.com/blog/motorcycle-camper-trailers)
Ryggsekk er ypperlig på Mc. Har aldri likt å kjøre med hverken vesker eller topplag. Kan til nød godta tankveske, men der har jo el mc stort sett ett oppbevaringsrom.........
Ryggsekk opp til en viss størrelse går greit. Kjørte noen og 30 mil med ryggsekk for en uke med fallskjermhopping en gang, det valget angret jeg på.
Ryggsekk er heller ikke så gunstig mtp sikkerhet.
Snakker selvfølgelig ikke om 40 kg sekk med full oppakning 🤷🏻
Før ryggskinne kom så tror jeg en ryggsekk som satt godt kunne øke sikkerheten.
Når jeg så etter forskning om mc og ulykker. Finner ingenting i forhold til ryggsekk, men det var god dokumentasjon på høy fart og farlige manøvre. Faktisk var det i en oversikt 3 dødsulykker knyttet til feil innfesting av hjelm.
https://www.vegvesen.no/globalassets/fag/fokusomrader/trafikksikkerhet/ulykkesdata/region-midtuag-arsrapport2010.pdf
Ryggsekken over får man vel knapt en vannflaske og en blings eller to i. Altså langt fra nok for mange. Og spesielt det jeg nevnte om en tur innom butikken på vei hjem.
Selv liker jeg å ha ryggen fri, bokstavelig talt. Mye bedre å kunne legge ting i vesker, og ha en viss sjanse for at det overlever en velt eller liten kollisjon i sakte fart.
Hadde en episode der jeg fikk en taxi i fronten fordi idioten ikke kunne vikepliktsregelen. Jeg ble kasta av sykkelen og havnet bak taxien. En veske på ryggen, så hadde innholdet blitt knust. Og det kunne og ødelagt for meg i fallet.
Fronten ble selvsagt skadet, men ikke det jeg hadde i skinnbaggene. Sykkelen hadde veltebøyler, så den reddet sykkelen for langt større skader, og også innholdet i veskene.
Har aldri hatt på sidevesker på MC, men synes jo det er veldig praktisk med boks. Men ble aldri til at jeg brukte den. Det fine med ryggsekk på MC er hvis en har en sekk som avlaster vekten ned mot salen, så en slipper vekt på skuldrene, og med brystbelte og magebelte. Ble en del kjøring sånn.
Har og trynt med vanlig trø-sykkel med sekk, og endte på ryggen i en steinur. Da var det veldig bra å ha sekk, så jeg kunne fortsette turen. Hjelmen fikk og et kjempekakk, 2cm fra kanten, så hadde flaks der. Det er ufattelig mange som ikke har rett hjelm / rett størrelse, eller ikke har festet hjelmen rett, særlig på trøsykler. Ser unger som sykler med hjel vippet 30 grader bakover. Hjelper ikke nødvendigvis så mye om en tryner.
Ser ut som den Varg EX har en fin lang sal å hvile ryggsekk på.
Nå kan du til og med få ryggsekk med Airbag. Det må jo være bra greier, kanskje.
https://www.agm.no/helite/1720242/helite-h-moov-ryggsekk-mekanisk
Sitat fra: Counterpointer på søndag 02. mars 2025, klokken 19:38Før ryggskinne kom så tror jeg en ryggsekk som satt godt kunne øke sikkerheten.
Problemet med ryggsekker er at de lett hekter, så i stedet for å skli rolig bortover blir du flippet og spinner rundt. Mye styggere skader av det, tro meg.
Har vært gjennom fire ulykker med motorsykkel selv (av forskjellige årsaker), og det er stor forskjell på konsekvensene av disse hendelsesforløpene.
Sitat fra: Counterpointer på søndag 02. mars 2025, klokken 19:57Når jeg så etter forskning om mc og ulykker. Finner ingenting i forhold til ryggsekk, men det var god dokumentasjon på høy fart og farlige manøvre. Faktisk var det i en oversikt 3 dødsulykker knyttet til feil innfesting av hjelm.
Ja, men det er heller ikke mange man ser som faktisk kjører med ryggsekk. Blir vel hovedsaklig brukt av pendlere og på småturer.
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. mars 2025, klokken 05:52Sitat fra: Counterpointer på søndag 02. mars 2025, klokken 19:38Før ryggskinne kom så tror jeg en ryggsekk som satt godt kunne øke sikkerheten.
Problemet med ryggsekker er at de lett hekter, så i stedet for å skli rolig bortover blir du flippet og spinner rundt. Mye styggere skader av det, tro meg.
Har vært gjennom fire ulykker med motorsykkel selv (av forskjellige årsaker), og det er stor forskjell på konsekvensene av disse hendelsesforløpene.
Det hørtes ikke godt ut.
Lurer på hvor lenge luften holder i en sånn airbag-sak når en sklir bortover på ru norsk asfalt.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 04. mars 2025, klokken 09:48Det hørtes ikke godt ut.
Nei, den ene ulykken førte til en syv timer lang operasjon med lokalbedøvelse og 3,5l blodoverføring. 7 brudd i låret, brist i lårhals samt ganske forslått, og 6 uker i sykeseng (før man kunne få internett på sykehus). Har ganske mye metall i kroppen enda.
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. mars 2025, klokken 12:57Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 04. mars 2025, klokken 09:48Det hørtes ikke godt ut.
Nei, den ene ulykken førte til en syv timer lang operasjon med lokalbedøvelse og 3,5l blodoverføring. 7 brudd i låret, brist i lårhals samt ganske forslått, og 6 uker i sykeseng (før man kunne få internett på sykehus). Har ganske mye metall i kroppen enda.
Nesten så man begynner å lure på om det var inspirasjonen til brukernavnet ditt... Surfa på "turf'en" som var grov asfalt...!
Huff, det hørtes ikke godt ut eller bra ut. Men formoder at du funker stort sett ubemerket av det, bortsett fra minnene. What doesn't kill you, makes you stronger! Om man får si det!
:+1:
Har ikke falt av motorsykkelen noen gang selv. Så kan ikke si jeg har personlig erfaring med det. Men ble påkjørt av en bil som brøt vikeplikten og satt fast mellom bil og mc. Min passasjer forsvant over meg og havnet på taket til bilen. Begge uskadde.
Har kjørt med liten ryggsekk mange ganger uten å merke noe til den heller ikke i høy fart.
Må nesten sitere Petter Solberg «it is'nt the fart who kills it is the smell» 😜
Sitat fra: RJK på tirsdag 04. mars 2025, klokken 13:32Nesten så man begynner å lure på om det var inspirasjonen til brukernavnet ditt... Surfa på "turf'en" som var grov asfalt...!
Huff, det hørtes ikke godt ut eller bra ut. Men formoder at du funker stort sett ubemerket av det, bortsett fra minnene. What doesn't kill you, makes you stronger! Om man får si det!
Brukernavnet kommer fra ett natthopp med fallskjerm i Florida som endte med en hook-turn og surfing på vått gress i nærmere 100km/t i soloppgangen. Helt magisk :)
Skadene har satt sine merker, men er til å leve med. Har ihvertfall motivert til å trene.
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. mars 2025, klokken 21:02Sitat fra: RJK på tirsdag 04. mars 2025, klokken 13:32Nesten så man begynner å lure på om det var inspirasjonen til brukernavnet ditt... Surfa på "turf'en" som var grov asfalt...!
Huff, det hørtes ikke godt ut eller bra ut. Men formoder at du funker stort sett ubemerket av det, bortsett fra minnene. What doesn't kill you, makes you stronger! Om man får si det!
Brukernavnet kommer fra ett natthopp med fallskjerm i Florida som endte med en hook-turn og surfing på vått gress i nærmere 100km/t i soloppgangen. Helt magisk :)
Skadene har satt sine merker, men er til å leve med. Har ihvertfall motivert til å trene.
Det hoppet hørtes ut som en fantastisk opplevelse! 8)
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. mars 2025, klokken 05:52Problemet med ryggsekker er at de lett hekter, så i stedet for å skli rolig bortover blir du flippet og spinner rundt. Mye styggere skader av det, tro meg.
Har vært gjennom fire ulykker med motorsykkel selv (av forskjellige årsaker), og det er stor forskjell på konsekvensene av disse hendelsesforløpene.
Deler din vurdering. Ryggskinne i jakka er standard for min del men ryggsekk liker jeg ikke og bruker aldri ryggsekk. Har hørt om stygge rygg og nakkeskader ved bruk av ryggsekk fordi det kan påvirke fallet dvs gi økte skader ved fallet.
Sitat fra: magnetic på lørdag 01. mars 2025, klokken 13:37Denne kan kansje slå ann https://starkfuture.com/no-NO/products/stark-varg-ex Ny modell lanseres i mai som har allsidige bruks områder (oppdag Norge). Er nå gate godkjent. og prisen er tolererbar når man får 25000kr i stønad fra Enova. Vurderer sterkt en slik selv.
Andre her som vet hvordan den løpende kostnaden er for El mc?
Vurderer sterkt å kjøpe inn en av disse:
Stark Varg 80hk
eller
Surron Storm bee
Men siden det er 15 år siden jeg sist hadde motorsykkel så er vel mye endret.
hvordan er forsikringspris på slike sykler feks? Og er det egentlig noe serviceintervall man gjør hos forhandler som man ikke kan gjøre selv? Er jo ikke akkurat mange delene på syklene.
Var på bane her forleden for å se på nevøen min, der var det en som kjørte en slik surron og det var jo helt surrealistisk at han holdt følge med bensin sykler. ( Dog riktignok bare i 30 min før han ga seg, men forstod det slik at batteri kan kjøpes separat og det er bare å bytte dersom man ønsker å punge ut for det)
Mens de andre måtte bytte filter ++ etter trening tok han bare sykkelen ut av porten og turet bortover veien og hjem som virkelig ga mersmak for min del.
Kjører 2015 Zero SR. Ombordladaren er død (kjent feil), så eg brukar ekstern lader. Ellers ingen problem. Ingen oljeskift eller anna service. Eg har tenkt å kjøre til drivbeltet ryk eller viser tegn til snart å gjere det, og ellers er det berre dekk som er slitedeler..
På crossykkel er det vel å forvente litt meir slitasje pga. hardare bruk, men drivlinja er forhåpentlegvis like problem- og vedlikeholdsfri?
Eg har aldri besøkt forhandlar eller verksted i løpet av dei 5 åra eg har hatt sykkelen min.
El-MC er absolutt interessant for meg, så lenge rekkevidden er lang nok og driftskostnadene ikke er for store.
Rekkevidde, ladehastighet og innkjøpspris er utfordringane per no slik eg ser det. Driftskostnader har eg knapt hatt..
Er det noen som har oversikt over hvilken el mc som er rimeligst og hvem som har lengst rekkevidde akkurat nå og er tilgjengelig i det norske markedet?
Hva legger du i el mc? Finnes jo kinesiske lett mc veldig billig.
Sitat fra: turfsurf på onsdag 28. mai 2025, klokken 08:51Hva legger du i el mc? Finnes jo kinesiske lett mc veldig billig.
Mener el mc ikke elsykkel. Sur Ron ol er mer enn godt nok.
Kina sykkel er litt risikabelt når det ikke har norsk importør.
Har du en link til en veldig billig som faktisk fungerer?
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 28. mai 2025, klokken 09:48Sitat fra: turfsurf på onsdag 28. mai 2025, klokken 08:51Hva legger du i el mc? Finnes jo kinesiske lett mc veldig billig.
Mener el mc ikke elsykkel. Sur Ron ol er mer enn godt nok.
Kina sykkel er litt risikabelt når det ikke har norsk importør.
Har du en link til en veldig billig som faktisk fungerer?
Så litt bakgårds-aktig det bygget i Helleveien 15 i Kragerø, ja... alle må begynne et sted?
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 28. mai 2025, klokken 09:48Sitat fra: turfsurf på onsdag 28. mai 2025, klokken 08:51Hva legger du i el mc? Finnes jo kinesiske lett mc veldig billig.
Mener el mc ikke elsykkel. Sur Ron ol er mer enn godt nok.
Kina sykkel er litt risikabelt når det ikke har norsk importør.
Har du en link til en veldig billig som faktisk fungerer?
Denne f.eks (lett mc):
https://elmobile.no/produkt/super-soco-tc-max/
Får vel fremdeles 11.000,- tilbake fra Enova også, ender på 39k.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 28. mai 2025, klokken 13:02Sitat fra: Counterpointer på onsdag 28. mai 2025, klokken 09:48Sitat fra: turfsurf på onsdag 28. mai 2025, klokken 08:51Hva legger du i el mc? Finnes jo kinesiske lett mc veldig billig.
Mener el mc ikke elsykkel. Sur Ron ol er mer enn godt nok.
Kina sykkel er litt risikabelt når det ikke har norsk importør.
Har du en link til en veldig billig som faktisk fungerer?
Så litt bakgårds-aktig det bygget i Helleveien 15 i Kragerø, ja... alle må begynne et sted?
Lave driftskostnader heier vi på 👍🏼😊🥳
Sitat fra: turfsurf på onsdag 28. mai 2025, klokken 13:27Sitat fra: Counterpointer på onsdag 28. mai 2025, klokken 09:48Sitat fra: turfsurf på onsdag 28. mai 2025, klokken 08:51Hva legger du i el mc? Finnes jo kinesiske lett mc veldig billig.
Mener el mc ikke elsykkel. Sur Ron ol er mer enn godt nok.
Kina sykkel er litt risikabelt når det ikke har norsk importør.
Har du en link til en veldig billig som faktisk fungerer?
Denne f.eks (lett mc):
https://elmobile.no/produkt/super-soco-tc-max/
Får vel fremdeles 11.000,- tilbake fra Enova også, ender på 39k.
Se der.
Den så jo riktig fresh ut👍🏼
Helt klart ikke noen match for en Stark Varg med 80 hk, men også en heeelt annen pris 😏
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 28. mai 2025, klokken 16:51Sitat fra: turfsurf på onsdag 28. mai 2025, klokken 13:27Sitat fra: Counterpointer på onsdag 28. mai 2025, klokken 09:48Sitat fra: turfsurf på onsdag 28. mai 2025, klokken 08:51Hva legger du i el mc? Finnes jo kinesiske lett mc veldig billig.
Mener el mc ikke elsykkel. Sur Ron ol er mer enn godt nok.
Kina sykkel er litt risikabelt når det ikke har norsk importør.
Har du en link til en veldig billig som faktisk fungerer?
Denne f.eks (lett mc):
https://elmobile.no/produkt/super-soco-tc-max/
Får vel fremdeles 11.000,- tilbake fra Enova også, ender på 39k.
Se der.
Den så jo riktig fresh ut👍🏼
Helt klart ikke noen match for en Stark Varg med 80 hk, men også en heeelt annen pris 😏
Kjedelig med bare saktelading via schuko, og man må skaffe seg adapter for å kunne lade via Type2-kabel.
Dessuten var ladetiden noe lang (8-9 timer mener jeg han sa i nederste videoen), selv om man kan kutte ned til 5-6 timer med den raskere laderen man kan kjøpe utenom!
Men ellers enig, var ikke så veldig dyrt for noe som kunne funket i byen eller til småpendling for de som ikke trenger veldig lang rekkevidde!
Hvis man vil spare tid på lading kan man jo kjøpe NIU med plugbare batterier, og kjøpe ett ekstra batteri eller to.
https://www.erling-sande.no/merker/niu/rqi-sport?v[Farge]=Sort%2Fsølv
Ellers må jeg si at vår CE-04 som også kun har type 2 lading lader fra 0-80% på under en time, så til småkjøring er ikke det noe stress. Kan kjøre frem og tilbake til jobb fem ganger, så om sommeren holder det med litt lading på solkraft to-tre ganger i uken, avhengig av annen bruk.
Kan du ha to batterier i samtidig, hjelper det kanskje på. Men jeg så nå helst for meg situasjon der man trenger å lade på stedet man kommer til, eller bare trenger litt påfyll på veien. Upraktisk å måtte dra med seg et ekstra batteri. Da er type2-mulighet en absolutt fordel.
Eller om det kommer opp automater der man kan bytte batteri. Virker som det er noe som slår an i Asia, der 2-hjulinger er mer vanlig året rundt, og biler er for dyrt for de fleste. Om det er marked for det i Norge, er dog et godt spørsmål. Jeg tviler litt.
Var forresten veldig mye mer info på de sidene, enn hos de andre som var linket til i denne saken. Men Erling Sande er jo en erfaren MC-forhandler/importør, så de vet mer hva som bør være med, og har et format de har dyrket frem.
Dog, fremdeles ser jeg de og kunne vært bedre, for det jeg så på siden, fortalte ikke om Type2-kontakt på den sykkelen det var lenket til. Her kunne de hatt en fast post på det spørsmålet, og ja eller nei, alt etter om det var eller ikke.