Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: Jstakk på søndag 06. juni 2021, klokken 13:14

Tittel: God elbil på glatt føre
Skrevet av: Jstakksøndag 06. juni 2021, klokken 13:14
Alle vintertester av elbiler ser ut til å fokusere på rekkevidde. Men hvilke biler har gode kjøreegenskaper på glatt føre?
Jeg er på utkikk etter en bil til å bruke når jeg skal på skitur på fjellet, opp og ned bratte bakker med snø og slaps og is. Helst under 500 000.
Tittel: Sv: God elbil på glatt føre
Skrevet av: Carl Anton Stenlingsøndag 06. juni 2021, klokken 15:28
Her vil jo egenskapene skille litt avhengig av om modellen har firehjulsdrift eller tohjulsdrift. Som alltid er det imidlertid viktig å være klar over at firehjulsdrift ikke hjelper når du kjører nedover.

Vi har Leaf, Ioniq og Model 3 LR i familien.
Av disse er Model 3 selvfølgelig absolutt best på vinterføre pga. firehjulstrekk. Kunne vært høyere bakkeklaring.
Leafen går også greit på fjellet. Ioniq er hakket dårligere på vinterføre, sannsynligvis pga. litt lite vekt over drivhjulene. Har imidlertid ikke blitt stående fast på fjellet noen ganger med disse bilene. Vi kjører piggfritt.

Generelt har elbiler bedre vektfordeling (50/50) enn mange andre biler. Dette gir balanserte kjøreegenskaper om vinteren.
Man får ikke nødvendigvis samme fremkommelighet i oppoverbakkene som en forhjulsdrevet bil med tung motor over drivhjulene, men til gjengjeld er bakhjulsskrens mindre sannsynlig.
Tittel: Sv: God elbil på glatt føre
Skrevet av: E-Trondsøndag 06. juni 2021, klokken 18:41
Under 500 så får du blant annet Polestar 2 4wd til ca 466 tusen med moderat utstyr, inkludert vinterhjul og hengerfeste.
Mercedes Eqa 300 4wd Progressive Edition til ca 485.
Id4 Gtx  til 490
Og snart Mg Marvel til 380-480.
Tittel: Sv: God elbil på glatt føre
Skrevet av: Truls Antonsensøndag 06. juni 2021, klokken 18:56
Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 06. juni 2021, klokken 15:28
Her vil jo egenskapene skille litt avhengig av om modellen har firehjulsdrift eller tohjulsdrift. Som alltid er det imidlertid viktig å være klar over at firehjulsdrift ikke hjelper når du kjører nedover.

Det kan variere litt hvordan brems/regen er satt opp. Om en tohjulstrekker har kraftig regen, og event bruker regen aktivt ved bremsing, kan det være mer uheldig på 2 vs 4-hjulstrekk, mtp skrens osv, ved at drivhjulene har mest bremseeffekt. En 4-hjulstrekk vil her ha mer jevn bremseeffekt på begge akslingene, og således mindre fare for skrens.
Kan være greit å kjenne til på «sin» bil hvordan den oppfører seg, og hvordan en event håndterer det ved marginale forhold.

På vår e-tron, er det alltid regen med bremsepedalen, men kan komme forbi dette, og bare bruke friksjonsbrems ved å sette i N. Nå har denne 4-hjulstrekk, så problem med at bakhjul/fremhjul slipper pga brems er ikke så stort. (Men det er mye vekt i bevegelse..)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: God elbil på glatt føre
Skrevet av: Carl Anton Stenlingsøndag 06. juni 2021, klokken 20:01
Når det gjelder regenerering, dvs. at bilen bruker motoren til å bremse og gjenvinne energi, så kan det teoretisk sett gjøre at man får skrens hvis den bremser for hardt og bremsingen gjelder bare det ene hjulparet.

I praksis er nok dette sjelden en problemstilling siden regenereringen blir svakere når hjulparet går saktere rundt. Ved fornuftig motorstyring skal man derfor ikke få hjullåsing. Firehjulsdrift gir imidlertid en mulighet for å fordele regenereringen mellom hjulparene.

Mange justerer ned regenereringen om vinteren på biler hvor dette er mulig. Det har også tilleggsfordelen at bremseskivene brukes noe mer i den perioden hvor det er veisalt på veiene.

Sammenlignet med fossilbiler så vil jeg si at motorbremsproblematikken er omtrent som for en automatgiret fossilbil og bedre enn en manuelt giret fossilbil.
Tittel: Sv: God elbil på glatt føre
Skrevet av: Jstakkmandag 14. juni 2021, klokken 15:58
Takk for gode innspill. Her var mye det gode tips, og jeg fått noen biler på listen jeg skal sjekke ut.
Tittel: Sv: God elbil på glatt føre
Skrevet av: Trekkoppbilmandag 14. juni 2021, klokken 17:29
Tittel: Sv: God elbil på glatt føre
Skrevet av: Moasmandag 14. juni 2021, klokken 21:19
Jeg har i løpet av årene kjørt elbil med 2wd på de verst tenkelige forhold med alt fra underkjølt regn til enorme snømengder.

Det har aldri vært et problem å komme seg frem.
Tittel: Sv: God elbil på glatt føre
Skrevet av: Counterpointermandag 14. juni 2021, klokken 23:07
Sitat fra: Moas på mandag 14. juni 2021, klokken 21:19
Jeg har i løpet av årene kjørt elbil med 2wd på de verst tenkelige forhold med alt fra underkjølt regn til enorme snømengder.

Det har aldri vært et problem å komme seg frem.
Da vil alle som har litt forståelse av bilkjøring skjønne at du overdriver!
Tittel: Sv: God elbil på glatt føre
Skrevet av: turfsurftirsdag 15. juni 2021, klokken 08:16
Sitat fra: Moas på mandag 14. juni 2021, klokken 21:19
Jeg har i løpet av årene kjørt elbil med 2wd på de verst tenkelige forhold med alt fra underkjølt regn til enorme snømengder.

Det har aldri vært et problem å komme seg frem.
Da har du ikke kjørt på så dårlig føre som du påstår. Skulle likt å se deg kjøre opp hytteveien vår med 30cm bløt snø med iX3.

Forskjellen i fremkommelighet på 2WD og AWD er udiskuterbar. Så har 2WD og fordeler, som vekt, forbruk, plass, pris, kompleksitet.
Tittel: Sv: God elbil på glatt føre
Skrevet av: elitentirsdag 15. juni 2021, klokken 10:20
4x4 er jo bra men har kortere rekkevidde pga mer vekt og to drivlinjer, men hvor ofte trenger man det? MG ZS EV har bra vektfordeling på forhjulene. Har selv Leaf 30kw som sjelden har problemer på vinterføre. Det som jeg synes virker positivt er alle de nye el-bilene med bakhjulsdrift er at de har liten svingradius, motoren over drivhjulene. Når man skal til fjells, vil jo elmotoren på bakakselen og all bagasje bak, bety at det er mye vekt på drivhjulene bak, og dermed god fremkommelighet. I utforbakker med mye regenerering, mister man ikke styringen da forhjulene ikke låses. Flere modeller som har denne løsningen er jo Skoda Enyaq, VW ID 3 og 4, Audi EQ4, Tesla 3 SR med flere.
Tittel: Sv: God elbil på glatt føre
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 15. juni 2021, klokken 10:58
2wd og 4wd kan ikke sammenlignes på fremkommelighet. Så enkelt er det.
Frem til 2016 hadde jeg kun hatt 2wd, og fra 2016-2021 har jeg i hovedsak kjørt 4wd.
Selv opp til hytta klarer jeg meg helt greit med 2wd. Jeg kommer opp og klarer å komme meg ut av situasjonene hvor det er krevende.
Men - med 4wd trenger jeg ikke tenke. Det er bare å kjøre. Trenger ikke se an trafikken foran om det er bratt og glatt, trenger ikke ta fart, trenger ikke vurdere forholdene. Og det er behagelig. Litt som aircondition, hjelpesystemer mm. Ingen ting folk flest "må" ha, men det er veldig behagelig.
4wd regenerering gir en form for hill descent control, kan regenerere mer/jevnere/tryggere på glatt føre.

Teller på knappene nå om jeg skal kjøre IX3 gjennom neste vinter eller ei, for den gjorde det bra når jeg testet den på bratte/glatte veier. Dvs bra til å være 2wd. Men det blir en avveining ift ytelser, hengervekt, fremkommelighet, forbruk og ikke minst - pris. IX3 er et godt alternativ til EQC og E-tron, til en mye lavere pris.
Tittel: Sv: God elbil på glatt føre
Skrevet av: hemitirsdag 15. juni 2021, klokken 11:28
kjøpe en med 4x4, tesla har det beste 4x4 jeg har prøvd på alle elbilene hittil, men de andre kommer seg virkelig, husk at rekkevidden på vintern på ski ofte er tragisk på typisk skiføre, har oplevd å ikke komme frem til ustaoset fra bærum med fullada bil, og knapt komme opp til skarsnuten, kulde, fart, snø etc dreper rekkevidde.

styr unna leaf/egolf og andre FWD, de har regen, på samme hjul som du prøver svinge med, og mye vekt bak, dårlig fremkommelighet, dårlig oppførsel på vinterveier. i3 etc er overlegent selv om den er RWD de fleste FWD elbilene.

(de som nå skriker at leafen og egolfen min etc er kjempebra på vinterføre, har ofte en begrenset erfaring med bil)

Tittel: Sv: God elbil på glatt føre
Skrevet av: Barid Belonsdag 16. juni 2021, klokken 15:13
Sitat fra: hemi på tirsdag 15. juni 2021, klokken 11:28
kjøpe en med 4x4, tesla har det beste 4x4 jeg har prøvd på alle elbilene hittil, men de andre kommer seg virkelig, husk at rekkevidden på vintern på ski ofte er tragisk på typisk skiføre, har oplevd å ikke komme frem til ustaoset fra bærum med fullada bil, og knapt komme opp til skarsnuten, kulde, fart, snø etc dreper rekkevidde.

styr unna leaf/egolf og andre FWD, de har regen, på samme hjul som du prøver svinge med, og mye vekt bak, dårlig fremkommelighet, dårlig oppførsel på vinterveier. i3 etc er overlegent selv om den er RWD de fleste FWD elbilene.

(de som nå skriker at leafen og egolfen min etc er kjempebra på vinterføre, har ofte en begrenset erfaring med bil)

Som Niro-eier støtte jeg dette. Den er definitivt akkurat passe på vinterføre selv om vektfordelingen er ok.
Tittel: Sv: God elbil på glatt føre
Skrevet av: Trekkoppbilfredag 18. juni 2021, klokken 17:15
En bilist som fikke Ioniq hybrid som lånebil er den første jeg kom bort i som var opptatt av vektfordeling på ulike bilmodeller, da den bilen var tydeligvis vanskelig å komme opp bakkene med.

Vektfordeling:
2016 Nissan Leaf SL: 57,7% foran: https://www.carfolio.com/nissan-leaf-sl-492470
Fiat 500E: 57/43: https://www.elbilhallen.no/fiat500e
2019 Nissan Leaf S: 56/44: https://www.evspecifications.com/en/comparison/1ef422
e-Niro: 54,8/45,16: https://tbtp-ev.github.io/tbtp-results-weight.html
Hyundai Ioniq: 50/50: https://tbtp-ev.github.io/tbtp-results-weight.html
BMW i3: 50/50: https://finansavisen.no/nyheter/motor/2014/02/bmw-i3-den-kuleste-kompakt-elbilen
Så kommer det an på hvordan du laster kjøretøyet.
Fordelinga blir nok anneledes i bratte bakker.
Hvis du rygger oppover med en framtung fwd, så sparker det unna.

Skal man opp en bakke på 300 meter, kan det være noen få prosent til eller fra i friksjonen, som avjgør om du kommer opp 300 meter eller 270 meter.
Den første vinteren for mange år sida, hadde jeg en Leaf med Hakka R2, og en med Michelin.  Tendensen var jeg ofte kom opp med Hakka, men ikke med Michelin.
Tittel: Sv: God elbil på glatt føre
Skrevet av: Carl Anton Stenlingsøndag 20. juni 2021, klokken 00:05
Kan legge til Tesla Model 3 LR vektfordeling 48 % foran, 52 % bak.
Tittel: Sv: God elbil på glatt føre
Skrevet av: ToWalkOrDriveonsdag 30. juni 2021, klokken 12:55
Kan og legge til at Tesla Model 3 Performance er den beste bilen jeg har kjørt på glattføre, med Continental Viking Contact 7 piggfritt. At det er lavt tyngdepunkt, fin vektfordeling foran og bak, store og brede hjul, og at bilen er relativt tung tror jeg bidrar til denne opplevelsen (bagasje skifter ikke balansen så mye). Men dekkene skal og ha sin del av æren:
https://motor.no/2019-22550-r17-continental/continental-vikingcontact-7/140566
Tittel: Sv: God elbil på glatt føre
Skrevet av: Counterpointeronsdag 30. juni 2021, klokken 20:51
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 30. juni 2021, klokken 12:55
Kan og legge til at Tesla Model 3 Performance er den beste bilen jeg har kjørt på glattføre, med Continental Viking Contact 7 piggfritt. At det er lavt tyngdepunkt, fin vektfordeling foran og bak, store og brede hjul, og at bilen er relativt tung tror jeg bidrar til denne opplevelsen (bagasje skifter ikke balansen så mye). Men dekkene skal og ha sin del av æren:
https://motor.no/2019-22550-r17-continental/continental-vikingcontact-7/140566
Støtter deg på dette. Min kones LR er bedre på vinterføre enn min performance, grunnen er at hun har Conti 7 og jeg har Nokian R3
Tittel: Sv: God elbil på glatt føre
Skrevet av: Ingeniørenfredag 02. juli 2021, klokken 08:40
Vet ikke om vekt fordeling har allverden å si. Vel så mye har det å si har den har en avansert 4-hjulsdrift som ikke bare lar ett hjul stå å spinne på et glatt parti uten at det andre på samme aksel gjør en jobb. Skal ikke si hvem som er best her men det finnes tester som avslører dette lett. Heller til at 4 hjuls trekkende SUV er bedre her.

Litt mer her:
https://www.aftenposten.no/motor/i/JonJxm/visste-du-at-firehjulstrekkeren-din-som-regel-bare-trekker-paa-to-hjul