Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Volkswagen VW => ID.4 => Emne startet av: LMOR på lørdag 08. mai 2021, klokken 17:53
Fant ikke noe om dette her i farten.
Noen som vet når det er mulig å få bedre lyd?
Rart at en bil i denne prisklassen ikke har noe annet enn standard lyd?
Dette undrer jeg meg over også. I promobildene ser det ut som noe som ligner på dynaudio sin logo på diskanthøyttalerne i a-stolpen. Dette er dog ikke nevnt noe sted enda. Mulig det blir tilgjengelig på et senere tidspunkt.
Har sett at Lyd & Bilde sier at det er Harmon & Kardon som er på bildene, og at de har info om at det kommer til nyttår.
Standard anlegg er en show stopper for meg.
Det er ingen oppgradert lyd i GTX, heller ingen pakker som tilbyr dette. Selger sa dette er noe VW ikke tilbyr på alle id4 varianter per dags dato og jeg droppet bilen pga det.
Ville ikke hengt meg for mye opp i hvilke merker som trykkes på høyttalerne, har hatt Kia med JBL som ikke var noe skryte av, og hatt BMW I3 med Harman Kardon som heller ikke var det.
Anlegget i min ID4 1St er bedre enn begge disse på alle parametere jeg synes er vesentlig. Det eneste de ikke slår de to nevnte på er trøkk i bassen. Både dynamikk og alt under 200 Hz er svakere. Det er dog det jeg legger minst vekt på i en bil.
På evne til å gjengi akustisk musikk, spesielt strykere, er det vesentlig bedre enn nevnte JBL og HK anlegg. Med litt tuning unngår man sagbruk-effekten som mange anlegg lider av.
Tale er harmomisk og sibilanter er nesten fraværende.
Det er heller ikke digitale artifakter som jeg synes mange anlegg med billige digitalforsterkere lider av. Imponert av at de har klart unngå det.
Merkenavn betyr lite, vet ikke om alle vet det, men Harman selger under disse navnene; Harman Kardon, JBL og Infinity.
Hadde ikke trodd jeg skulle trives med et "ikke-oppgradert-anlegg" uten kjente merkenavn klistret noe sted. :D
Sitat fra: LMOR på lørdag 08. mai 2021, klokken 17:53
Fant ikke noe om dette her i farten.
Noen som vet når det er mulig å få bedre lyd?
Rart at en bil i denne prisklassen ikke har noe annet enn standard lyd?
Noen har laget en basskasse m forsterker til Enyaq, ryktet tilsier at denne kommer til ID4 også. Angivelig er høyttalerne bra kvalitet i Enyaq, så får se hva som blir sagt om ID4. Det foregående taler skriver tyder på at det ikke er noen mangel antagelig.
Ok, den kan jo være at den jeg testet i dag var helt feil innstilt, men jeg kjørte til og fra Møller med en i3 med Harmon Kardon. Spilte musikk fra samme kilde via CarPlay. Det var som natt og dag.
Skal gi den en ny sjanse neste uke. Hadde egentlig samme opplevelse da jeg hentet min siste i3. Den var også helt feil innstilt.
Lyd og bilde tester ID4:
https://www.lydogbilde.no/test/biler/volkswagen-id-4-standard-lyd/?_gl=1*118fd3s*_ga*YW1wLWV3SHBNcEZtRzNJM1dlWW1vX0xPU1JxU3B1TGRsNnlMUGJQdmEzZFB4LWMweURJNzJMS1BTMHpqNktxVXBndzU.#lesvidere
Takk. Da trenger jeg ikke teste på nytt.
Det var akkurat slik det hørtes ut. Kan ikke sammenlignes med en i3 med oppgradert lyd.
Så da blir det å vente eller kjøpe en Q4 med Sonos.
Som daktari nevner over vedrørende oppdatering til ID4, så jobber BassBrothers med dette:
https://www.lydogbilde.no/nyheter/biler/match-plug-play-skoda-enyaq-bass-brothers/
Jeg vil ha noe som er fabrikk montert og som dermed går på samme garanti som bilen. Og alle elementene må være av god kvalitet.
Fant denne, så det er i hvert fall tenkt at det skal finnes en pakke med subwoofer. Noen steder står det 9+1.
Er det samme som med Skoda.
Blir ikke levert noe bedre lydsystem med bilene før det verste salgsrushet er over...
Enhver oppgradering av anlegget dekkes av norsk kjøpslov i 5 år.
Sitat fra: LMOR på søndag 09. mai 2021, klokken 01:00
Jeg vil ha noe som er fabrikk montert og som dermed går på samme garanti som bilen. Og alle elementene må være av god kvalitet.
Samme her. Tredjparts installasjon på en ny bil er uinteressant. GTX er herved lagt død på interessesiden frem til det evt kommer.
Interessant med så ulike vurderinger av samme anlegg. De som ikke synes det er bra, kunne de utdype de følgende forhold?
- Hvilke type musikk spilles?
- Hva er de viktigste egenskapene til god lyd i bil?
- Hva er de opplevde svakhetene ved gjengivelsen i ID4?
Sitat fra: Olemann på søndag 09. mai 2021, klokken 11:59
Interessant med så ulike vurderinger av samme anlegg. De som ikke synes det er bra, kunne de utdype de følgende forhold?
- Hvilke type musikk spilles?
- Hva er de viktigste egenskapene til god lyd i bil?
- Hva er de opplevde svakhetene ved gjengivelsen i ID4?
For meg er et kriterie viktig, og det er bra sub. Hører på meste av musikk, men glad i god bass. Har en bmw med 2x sub (1 under hvert sete), orginalt hifi upgrade (676), men ikke Harman(688) anlegget.
Det hadde jo vært en hi-fi revolusjon hvis et standard anlegg hadde vært like bra som et som koster typisk 12000.- ekstra.
Jeg har referansemusikk som jeg tester alle høytalere med, inkl high-end. Enkelt å høre forskjell.
En enkelt HomePod Mini låter bedre enn det jeg fikk ut i går. Men jeg vet altså ikke om det var riktig innstilt.
Men når bilen er bygget for å kunne leveres med oppgradert anlegg med subwoofer, så en den ikke aktuell før den kan leveres med det.
Fant denne. Er tatt opp med god mikrofon, og mellomtonen er akkurat så metallisk som jeg opplevde den
https://youtu.be/vjqB7XQS4qc
Må spilles av på gode høytalere for å kunne høre det slik det var tatt opp.
Så hvis noen mener at lyden egentlig er mye bedre enn dette, så skriv innstillingene dere bruker, så tester jeg gjerne på nytt.
Ja, dette låt elendig. Men ikke så rart når det er tatt opp med mikrofon og det i tillegg er brukt komprimert Spotify, samt trådløs så vidt jeg oppfattet.
Det jeg synes dette viser korrekt, er at bassen er tynn, det er både lite dynamikk/krefter og den ruller antagelig av tidlig. Trenger man dette så må man ha både subW og sub forsterker.
Dynamikken vil også prege slaginstrumenter, så om dette er noe man lytter mye til så vil også både subW og sub forsterker gi bedring.
Når det gjelder stemme så viser denne videoen intet av interesse, lyttet til 3 av sangene og muligens er de alle elendig innspilt, lyden i presensområdet er av en helt annen kvalitet enn denne videoen viser.
Det er tvert imot fraværet av sagbruk/metall/sibilanter dette anlegget er godt til.
Anbefaler å sjekke ut på et godt opptak med gode strykere.
Noe å teste med er f.eks. cello solo, nærfeltopptak, feks. en av Bach sine cellosonater. Her avsløres nådeløst metallisk klang, og som nevnt over er anlegget i ID4 god på dette.
Men, musikksmaken er ulik, kan hende påvirker dette hvordan lyd oppleves også.
Jeg er en noob på lyd, men selv jeg forstår at det å gjengi lyd via en youtube video er totalt bak mål.
Jeg synes ikke lyden er fantastisk i id.4 - du har ikke en sub som får ørene til å flagre eller en treble som hører fuglene kvitre uten sus, men til hverdagsbruk så fungerer dette fint for meg. Det eneste jeg savner er kanskje litt flere justeringsmuligheter. Mulig noe kan gjøres med software oppdateringer på det området? Jeg tror lyd er veldig individuelt og avhengig av musikk type man spiller. Hører jeg på klassisk vil jeg ha et helt annet lydbilde enn om jeg hører på techno - og jeg hører faktisk på begge stilarter og de krever helt ulike innstillinger av lyden for å få den opplevelsen jeg vil ha.
Og når jeg hører på alltid nyheter på nrk krever det også en litt annet lydbilde osv - men som sagt - det fungerer til hverdagsbruk og jeg hadde aldri noen fantasi om at anlegget skulle være fantastisk på alle områder - det har jeg aldri opplevd i noen bil ennå. Jeg har vært på fabrikk besøk hos Quad Electroacoustics i Huntingdon og hørt hva det beste de kan klare å få frem av lyd og det var i alle fall bedre enn det jeg har opplevd i bil selv om jeg ikke ble slått i bakken da heller. Men litt flere filtre, litt flere justeringsmuligheter slik at en kunne lagre sine egne innstillinger - det hadde nok vært mer enn godt nok for meg i bilen.
Hmm, det er ikke YouTube som setter begrensningene her dessverre.
Det blir lett upresist og dermed lite verdifullt for andre det som skrives om lyd og lydgjengivelse.
Her er et bidrag til å bringe samtalen noen nivåer opp fra "dette var god lyd" eller "dette var dårlig lyd".
Med disse uttrykkene er det håp om at man (dersom man orker bruke tid på å uttrykke seg) også kan få andre til å forstå hva man prøver si. Selv om opplevelsen er subjektiv, betyr ikke dette at det er uinteressant, det kreves bare litt jobb med å uttrykke seg.
https://www.moon-audio.com/audiophile-terms-guide
Som nevnt før var Lyd & Bilde sin test godt beskrivende;
Standard-anlegget låter heller ikke spesielt inspirerende, med en ganske diffus og slank lydkarakter.
Kan ikke beskrive det bedre selv, og jeg mener som dem at det er uforståelig at det ikke tilbys et alternativ der alle elementene er av bedre kvalitet.
Veldig bra at mange ikke bryr seg eller synes de er gode nok. Men de mister en del kunder. Og kanskje er det bevisst. At de vil at jeg da kjøper Audi.
Ja, og i praksis må du da ut med 100k for er annet
lydanlegg.
Det ryktes også at Focal har egne plug n play elementer man kan bytte.
Jeg synes NRK P1 høres helt topp ut i min ID.4 :+1: ;)
Men jeg skulle gjernr hatt kraftigere lyd på blinklyset. Det hører jeg nesten ikke 8)
Jeg har nå testet anlegget i id4 i flere titalls timer. Har lang erfaring med Bang og Olufsen anlegg i Audi e-tron samt prøvespilt masse anlegg i flere titalls demobiler, leiebiler og venners biler av ulike merker de siste årene. Id4 anlegget låter bedre eller like bra som flertallet mener jeg, få spiller mer naturlig og rent.
Selvsagt er det ikke like bra som Bang og Olufsen jeg betalte 14000 ekstra for, men det spiller nesten like fint og detaljert i en del toneleier, men bassen er ikke like bra. Lydkilde av god kvalitet er essensielt. Bang og Olufsen var ikke verdt de 14000 kr ekstra, ville ikke betalt for det om det var mulig i id4.
Til å være et standard anlegg er id4 anlegget uvanlig bra. Ikke for dem som må ha dundrende bass og er vant med kraftige subwoofere, men for dem som setter pris på mest mulig naturtro gjengivelse av musikken og som liker mest mulig detaljert lydbilde som får frem alle detaljer i rytme, perkusjon,samt ønsker fin klang i tangentinstr. som piano, hammondorgel og strenge-/blåseinstrumenter.
Det er ikke det beste allround anlegget som finnes, noen innspillinger som i utgangspunktet har noe flat lyd låter ikke så bra på anlegget, det mangler som noen sier litt på dypbass. Men bruker man noen timer på å sette sammen en spilleliste i Tidal hifi vil man få seg en god lytteopplevelse i id4. Jeg bruker Tidal hifi og laster ned med høyeste oppløsning på telefonen. Spiller kablet carplay. Toneinnstillinger mest mulig nøytralt. Et knepp opp på bass og diskant, et knepp ned på mellomtone. Har nå laster ned flere titalls album og spillelister med flere hundre sanger i beste kvalitet (Master og hifi) som jeg til enhver tid har tilgjengelig for spilling i bilen uten å bruke mobildata. Genialt!
Ang tredjeparts deler som ekstra plug and play forsterker og subkasse slik Bass Brothers leverer (omtalt på deres facebooks side og i Lyd og bilde), så er dette noe som ikke krever noen form for inngrep som går ut over garanti eller som på andre måter påvirker bilens kvalitet og egenskaper. Kan lett fjernes og etterlater ingen spor overhodet), kan ikke skjønne at folk er skeptiske til en slik løsning dersom den viser seg å bli like god på id4 som på enyaq. Pris på 9900 er heller ikke gal mener jeg. En lydpakke hadde sikkert kostet rundt 6000 kr og pakken fra Bass Brother skal visstnok spille fletta av slike lydpakker i den prisklassen.
Her er noen album/låter man bør teste før man konkluderer med at anlegget låter dårlig. Høytalerne blir også noe mer rund og varm i lyden etter en del spilling. Test disse med tidal hifi og oppsummer da etter om dette er et dårlig anlegg eller ikke. Skulle gjerne sittet sammen med Lyd og bilde og hørt på dette og tatt en ny oppsummering etterpå.
Eksempler på Album/sanger i Tidal hifi med god lyd:
Album:
Eric Clapton & Friends: The Breeze - An appr..JJ Cale
Nick Cave : The boatmans call
Dire Straits - Dire Straits albumet med bl annet Sultans of swing (hør de livlige cymbalene mm)+ sjekk ut enkeltlåter som klassikerne Brothers in Arms og Your latest trick
Muscle Shoals - Small Town (Blues, Funk, Soul spilt inn i Muscle Shoals studio)
Van Morrison : The Prophet speaks + Moondance
Bob Marley: Legend og Exodus
Solomon Burke: Don't give up on me
Toto IV med klassikerne Africa og Rosana
The Weeknd - After Hours
Sanger:
Somebody (Dagny)
The model (Kraftwerk)
Money (Pink Floyd)
Another Brick in the wall pt 2)
Come Together, Something, Here comes the sun mfl (The Beatles)
Living for the city + Higher ground (Stevie Wonder)
Jump ((Van Halen)
Rainy Night in Georgia (Tony Joe White)
Anniversary song (Cowboy Junkies)
A thought is just a passing train (John Moreland)
Fin gjennomgang! Det å legge fram musikk man liker og tester med er bra, både fordi det viser noe om preferanser og konkret lar andre etterprøve dette selv.
Anleggets svakhet er dynamikk i lavere frekvensområde, og også evne til å gjengi bass i det hele tatt. Trenger man mye av dette er det naturlig at man må oppgradere.
Anleggets styrke, og der slår det som jeg har skrevet før også, mange anlegg som har "merke-navn" klistret på seg.
Test ut, og gjerne med kablet Tidal Master som det foreslås, en av Bach sine cellosonater, og jeg tror man blir overasket.
Mellomtonen er veldig bra, åpen, akustisk. Det noen opplever som diffus er kanskje nettopp fraværet av det jeg opplever som hissighet og spisshet.
Man kan også spille ganske høyt uten at lyden "sprekker/vrenger", det er ikke opplagt i denne klassen.
Men for all del, det er helt ok å mene at anlegget ikke passer, og smak kan ikke så lett diskuteres, i alle fall ikke samordnes, så jeg runder av med dette, vil tro de fleste har skjønt mine preferanser.
Det som blir feil er å si at anlegget er "dårlig" eller har dårlig lyd.
Sitat fra: Kjellegolf på mandag 10. mai 2021, klokken 10:05
Jeg har nå testet anlegget i id4 i flere titalls timer. Har lang erfaring med Bang og Olufsen anlegg i Audi e-tron samt prøvespilt masse anlegg i flere titalls demobiler, leiebiler og venners biler av ulike merker de siste årene. Id4 anlegget låter bedre eller like bra som flertallet mener jeg, få spiller mer naturlig og rent.
Sitat fra: Olemann på mandag 10. mai 2021, klokken 10:47
Fin gjennomgang! Det å legge fram musikk man liker og tester med er bra, både fordi det viser noe om preferanser og konkret lar andre etterprøve dette selv.
Anleggets svakhet er dynamikk i lavere frekvensområde, og også evne til å gjengi bass i det hele tatt. Trenger man mye av dette er det naturlig at man må oppgradere.
Anleggets styrke, og der slår det som jeg har skrevet før også, mange anlegg som har "merke-navn" klistret på seg.
Test ut, og gjerne med kablet Tidal Master som det foreslås, en av Bach sine cellosonater, og jeg tror man blir overasket.
Mellomtonen er veldig bra, åpen, akustisk. Det noen opplever som diffus er kanskje nettopp fraværet av det jeg opplever som hissighetog spisshet.
Men for all del, det er helt ok å mene at anlegget ikke passer, og smak kan ikke så lett diskuteres, i alle fall ikke samordnes, så jeg runder av med dette, vil tro de fleste har skjønt mine preferanser.
Sitat fra: Kjellegolf på mandag 10. mai 2021, klokken 10:05
Jeg har nå testet anlegget i id4 i flere titalls timer. Har lang erfaring med Bang og Olufsen anlegg i Audi e-tron samt prøvespilt masse anlegg i flere titalls demobiler, leiebiler og venners biler av ulike merker de siste årene. Id4 anlegget låter bedre eller like bra som flertallet mener jeg, få spiller mer naturlig og rent.
Enig med deg, bass kan være noe spinkel i noen sammenhenger! Men på de fleste av mine forslag vil du faktisk høre en ganske potent og fin bass uten at den blir buldrete. Ikke noe man kjenner i magen, men fin i mange tilfeller. Og takk for tips til klassisk musikk, skal teste det ut!
Hovedpoenget mitt er at mange konkluderer altfor raskt med at anlegget er dårlig. Det bør man ikke uten videre gjøre uten å ha testet det grundig først. Men helt fair at ikke dette faller i smak hos alle, jeg tror du og jeg ikke nødvendigvis ville likt alle anlegg de refererer til - som helt sikkert har mer effekt og en kraftig subwoofer som gir krafig bass - men ikke nødvendigvis bedre/finere lyd. Dette kan jo diskuteres i det uendelige, det er jo ikke noe fasit her :)
Jeg skal obsolutt teste på nytt + prøve å gjøre noen reelle frekvensspekter sammenligninger.
Tror jeg har god oversikt over annerkjente referanseinspillinger.
Har holdt på med Hi-Fi i mange år, men som jeg skrev helt i starten brukte jeg for lite tid denne gangen.
Jeg vil heller ha svak men stam bass enn bulder fra en cheap subwoofer.
Hadde en Toyota leiebil i dag med overraskende god standard lyd, men alt for buldrende bass.
Min test-favoritt ift presist bass og god mellomtone er:
The Voodooyoodoo med Spyro Gyra.
Den vet jeg hvordan skal høres ut på et high end anlegg og hva jeg ikke hører på et for dårlig anlegg.
En annen god test er om du hører trommen etter 11 og 16s på Ane Brun sin These Days, og om du føler om hun står foran deg etter 22 og 53s
Passerer id.4 den nye testen blir det GTX på meg.
Mitt Dirac anlegg på BMW 5-serien har ingen problem med å passere testen, og H&K anlegget i i3 er godt nok.
Så er dette standard anlegget bedre enn det jeg har i i3, så blir jeg imponert og glad.
Sitat fra: LMOR på mandag 10. mai 2021, klokken 16:41
Passerer id.4 den nye testen blir det GTX på meg.
Mitt Dirac anlegg på BMW 5-serien har ingen problem med å passere testen, og H&K anlegget i i3 er godt nok.
Så er dette standard anlegget bedre enn det jeg har i i3, så blir jeg imponert og glad.
Spinkel mellomtone og bass. Kona anlegget er dobbelt så bra med tanke på lyd. Jeg må minst inn med aktiv sub + oppgradere 2veis bass/mellom i dører til 3veis.
Her er et "plug n play"-kit, men uten sub.
http://www.nopapers.org/index.php/2021/04/20/upgrade-the-vw-id-4-audio-system/
God referanse dette her, vår egen Truls Mørk spiller Bach cellosonate nr 1, her på Tidal i Masterkvalitet for de som vil så tett på kilden som mulig.
Dette er et opptak som er krevende også for gode hjemmeanlegg, nettopp fordi det inneholder det klassiske "harpiks-raspet" som alle som har spilt (eller hører mye på) strykeinstrumenter vet mye om.
Det er både gjennomsiktig ettersom lyden ikke kamufleres i mange andre instrumenter og det er mye mikrodynamikk her.
Dette vil ikke låte optimalt på noe bilanlegg, det kreves et større rom for utklinging enn det kupeen gir, men man får sjekket ut mellomtonen som jeg mener er det viktigste, og spesielt klangen, på mange bilanlegg vil denne musikken gi meg assosiasjoner til snekkersagen jeg bruker når jeg skjærer terassebord...ID4 anlegget håndterer dette akseptabelt. JBL anlegget i Kia eNiro klarte det ikke.
Så håper jeg som sagt tidligere at man slutter å skrive om "god" og "dårlig" lyd, noe mer upresist skal man lete lenge etter. Men, beskriv gjerne, det er interessant.
https://tidal.com/browse/track/126487
Her er samme musikk med Yo-Yo Ma, mer tilgivende opptak, flott det og, og mindre rasp og mindre utfordrende for dårlige anlegg:
https://tidal.com/browse/track/93158825
Er ikke spinkel mellomtone og bass beskrivende?
Kan du beskrive hva som gjør id.4 anlegget bedre enn i3 H&K, så jeg er forberedt på hva jeg skal høre etter?
Og kjøre testen jeg nettopp beskrev, og beskrive hvordan det høres ut på ditt favorittanlegg?
Vet ikke om det er meg som spørres her, men kan sjekke musikken på mitt favorittanlegg, må bare få byttet et par rør først som har tatt kvelden (liker ikke transistor og kunstig lyd, så mitt hjemmeanlegg er 100% radiorør)
Jo, spinkel bass er forståelig og som nevnt tidligere synes jeg ID4 er svak i bassen, kan gjenta det jeg skrev tidligere, det er både tidlig avrulling og det svak dynamikk i bassen.
Mellomtonen er ikke spinkel, tvert imot er den noe av det beste ved anlegget, den er hva jeg kaller organisk eller akustisk, og den er ikke "sagbruk" om det er et forståelig uttrykk.
HK anlegget i min i3 var kunstigere i lyden, den virket prosessert, men absolutt mer trøkk i bassen og det gikk dypere. Strykere fikk jeg aldri til med det anlegget, noe som er viktig for meg.
Som partyanlegg er både eNiro sitt JBL anlegg og i3 sitt HK anlegg bedre. Som musikk og taleformidler i bil relatert til mitt bruk er ID4 bedre egnet.
Sitat fra: LMOR på mandag 10. mai 2021, klokken 18:03
Er ikke spinkel mellomtone og bass beskrivende?
Kan du beskrive hva som gjør id.4 anlegget bedre enn i3 H&K, så jeg er forberedt på hva jeg skal høre etter?
Og kjøre testen jeg nettopp beskrev, og beskrive hvordan det høres ut på ditt favorittanlegg?
OK, jeg liker å teste ting, så jeg tror jeg må grave frem måleinstrumentene for frekvens og impulsrespons. Så kan vi heller konkludere om en liker det slik det skal være, eller om en må ha farget lyd.
Jeg hadde de første kommersielle Philips DSP høyttalerne som var revolusjonerende. Perfekt lyd var det dessverre ingen som likte, så de måtte farge lyden.. men da ble det også veldig bra.
Dirac var en ny revolusjon, da kunne jeg kompensere alle feil i de høyttalerene jeg kjøpte og i det rommet de ble satt i. Dirac brukes i flere biler, og de kunne fint fått ut mye bedre lyd av et hvilket som helst standard anlegg også. Dirac er perfekt for bil, fordi det er så mange flater som reflekterer på et lite område.
https://www.dirac.com/automotive-audio
Var pilot for Dirac på hjemmeanlegg i starten og har alt utstyret som trengs for å måle det som er grunnlaget for Dirac sin DSP, altså frekvens og impulsrespons fra elementene i rommet de står i.
Får se om det fungerer på den bærbare maskinen jeg har nå. Mikrofonen er en referansemikrofon med helt flat kurve.
Kan begynne med å legge ut hvordan det ser ut med mine gamle høyttalere i stuen. De var nær det optimale for meg, men klarte ikke helt Ane Brun. Her vises det tydelig at det var mellomtonen som var utfordringen til disse. Den røde kurven viser det Dirac optimaliserer mot, og som er mer enn bra nok.
Skal prøve å måle i3 i morgen, og id.4 når jeg får lånt den igjen.
Det ble for spennende.., her er målingene av i3. Den har som flere har sagt her god bass, men sliter i mellomtonene og enda mer på diskanten. Så så langt har du rett Olemann :+1:
Så da blir det spennende å se om du også har rett ift Id.4.
Sjekke resultatet nederst av summen av frekvens og impuls i en bil. Det blir mye refleksjoner. i3 har ingen Dirac dessverre.
Takker så mye for glimrende innhold! Spent på å se målinger av ID.4.
Det hadde også vært interessant å se en sammenligning med Enyaq om du får fatt på en slik. Den har samme hovedenhet, men annet oppsett på høyttalere og delefilter.
Interessant!
Men, hvorfor settes target som det optimaliseres mot helt opp til +8dB fra 20-80 Hz? Dette blir lett slitsom bass, men klart, det er jo ofte et slikt lydbilde mange ønsker seg i bil, muligens et forsøk på å unngå legge inn ekstra SubW et eller annet sted.
Jeg synes slik heving ofte blir slitsom, dessuten forstyrrer den helheten i lydbildet. For et PA anlegg eller party etc fungerer det sikkert helt supert. Risikoen er også "vreng" om ikke elementene takler dette påtrykket.
Blir artig å se din analyse av ID4.
Når det gjelder nøytralitet har jeg ingen stor tro på det, jeg vet hva jeg liker, og det er summen av hele kjeden, inkludert rommet (kupeen) som skaper totaliteten.
Det er stor forskjell på å sitte på rad 1 og rad 17 i Oslo Konserthus, selv om begge deler er "nøytralt".
(for ikke å si, sitte midt i strykergruppa.)
Enig med deg Olemann. Target på den gamle var en test på hvor langt jeg kunne presse Dirac. Hadde glemt det.
«Riktig» target er litt mer bass og litt mindre diskant enn flatt.
Tok den bort, men kan legge ut en med default target og sum høyre venstre kanal.
Default target, fremdeles i3, splittet per kanal. De fleste synes litt mer bass og mindre diskant er mest behagelig å høre på. Ikke for skjærende diskant.
Men i3 er litt langt unna det meste. Min 5 serie med Dirac er nesten perfekt (tror jeg), men den er så gammel at jeg ikke kan teste digitalt, så derfor blir ikke en måling riktig.
Sitat fra: Kjellegolf på mandag 10. mai 2021, klokken 10:05
Skulle gjerne sittet sammen med Lyd og bilde og hørt på dette og tatt en ny oppsummering etterpå.
Eksempler på Album/sanger i Tidal hifi med god lyd:
Album:
Har hørt gjennom disse, og er ikke enig i at mange av disse klarer å skille et high end fra et anlegg til 10000.-. Det vil være forskjell, men tøyer ikke grensene.
Det hjelper ikke å ha Flac eller lossless hvis ikke innspilling er god nok i utgangspunktet.
Ane Brun sporet jeg foreslo inneholder en dybde og oppløsning som gjør at de fleste vil kunne høre forskjellen på stegene oppover til anlegg til 100 000.- og kanskje videre.
Men det beste er målinger. De er ikke subjektive eller farget av en spesiell musikksmak.
Jeg har ikke gjort noen grundig analyse av anlegget i id4. Kun hørt litt på radio og diverse Spotify da det stort sett er slik jeg bruker anlegg i bil. Id4 plasserte seg på helt OK nivå. Litt spinkel lyd, ikke noe særlig trøkk og støynivået i kupeen er ikke veldig lavt så det blir en middels opplevelse. Mye bedre enn dårlige anlegg, men et godt stykke under gode anlegg. Egentlig som forventet, men i den positive enden av forventningen.
Jeg går tilbake til EQC neste uke, og Burmester anlegget det er noe helt annet. Men det koster jo en del ekstra, og det er ikke så mye trøkk i det heller. Det spiller dog vesentlig penere med utgangpunkt i de samme kildene.
Depositum på ID4 GTX ble refundert på 1 dag. Det var raskt og effektivt håndtert av Møller.
Det er sant at målinger er objektive og ikke farget (gitt at man måler rett og har bra utstyr).
Men, det er komplisert å avgjøre "god/dårlig" lyd basert på målinger.
Noe er nokså lett, som å vise en frekvensrespons mot nivå (db eller rms vs. Hz), og det kan si noe om et anlegg "har mye bass" feks., da i forhold til andre deler av spekteret.
Men, den totale opplevelsen av god lyd handler om så mye mer enn bare nivået pr. frekvens.
Da må man inn med forvrengning og støy (THD+N) og også fase, i tillegg til at type forvrenging har mye å si på opplevelsen. Mange opplever f.eks. 3. harmonisk forvrengning som bra, det gir en fylde og rundhet til lyden, men er like fullt målbar forvrengning. Høyere orden forvrengning vil høres bedre og mer plagsomt, selv om lavere ordens vil vises best i målinger med høy prosent THD. Så her må man måle THD over hele spekteret i så fall og lage gode sammenstillinger. THD varierer også med hvor på utstyrets nivå man er (hvor mye effekt man tar ut f.eks.).
Hensikten min er er ikke å lage mye teori om lyd, men vise at skal man utlede "god" lyd fra målinger, så må man måle mer enn bare frekvensrespons.
Det er gøy å måle, og det er viktig, men en bør være litt varsom med å konkludere med "best" lyd ut i fra enkelt målinger.
ID4 har et enkelt anlegg, antagelig billig å produsere, men de har fått til noe, og dette er for meg viktig; de har klart å gi mellomtonen en naturlighet som gir meg lite lyttetretthet og de klarer gjengi musikk så jeg får følelsen av å sitte bak i konsertsalen. Dvs det klarer ikke skremme med skarptrommen, det har ikke dypt basstrøkk og det mangler makrodynamikk.
Så dermed er det forståelig at mange vil ha inn både DSP og Sub og forsterker, selv vil jeg heller ha dette anlegget her enn i de bilene jeg kom fra, som altså var Kia eNiro (JBL) og BMW i3 (HK). Fordi jeg verdsetter naturlighet, gjerne litt temmet, og er allergisk mot sagbruk, sibilanter og digital lyd....
Sitat fra: LMOR på mandag 10. mai 2021, klokken 20:06
Enig med deg Olemann. Target på den gamle var en test på hvor langt jeg kunne presse Dirac. Hadde glemt det.
«Riktig» target er litt mer bass og litt mindre diskant enn flatt.
Tok den bort, men kan legge ut en med default target og sum høyre venstre kanal.
Prøv denne for å få litt dype toner :)
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.youtube.com/watch%3Fv%3DfzlT80jQ3lo&ved=2ahUKEwjW1Mbn9MDwAhXCo4sKHQGKCr8QtwJ6BAgHEAI&usg=AOvVaw3vDIfstnZsfxGqEhQEdAyh
Er helt enig i at farget lyd kan oppleves bedre Olemann, men jeg ønsker at optimale innspillinger skal høres ut som de ble spilt inn.
Har tatt en måling i stua, for å sikre at jeg ikke har noen feil i målekjeden.
Her går det helt ned til 10Hz, litt for mye bass, men den er stram, og diskanten er plugget ned fordi jeg ikke liker for skarp diskant i dårligere innspillinger, og ikke hører så mye der oppe uansett. Mellomtonen er mye bedre enn i i3, og impulsresponsen er bedre i stua enn i bilen.
Så jeg mener måleoppsettet er godt nok. Mikrofonen har individuell kalibreringsfil fra fabrikken.
Sitat fra: LMOR på mandag 10. mai 2021, klokken 21:59
Sitat fra: Kjellegolf på mandag 10. mai 2021, klokken 10:05
Skulle gjerne sittet sammen med Lyd og bilde og hørt på dette og tatt en ny oppsummering etterpå.
Eksempler på Album/sanger i Tidal hifi med god lyd:
Album:
Har hørt gjennom disse, og er ikke enig i at mange av disse klarer å skille et high end fra et anlegg til 10000.-. Det vil være forskjell, men tøyer ikke grensene.
Det hjelper ikke å ha Flac eller lossless hvis ikke innspilling er god nok i utgangspunktet.
Ane Brun sporet jeg foreslo inneholder en dybde og oppløsning som gjør at de fleste vil kunne høre forskjellen på stegene oppover til anlegg til 100 000.- og kanskje videre.
Men det beste er målinger. De er ikke subjektive eller farget av en spesiell musikksmak.
Jeg påstår på ingen måte at anlegget i id4 er på hifi nivå/highend, jeg skriver at "Til å være et standard anlegg er id4 anlegget uvanlig bra. Ikke for dem som må ha dundrende bass og er vant med kraftige subwoofere, men for dem som setter pris på mest mulig naturtro gjengivelse av musikken og som liker mest mulig detaljert lydbilde som får frem alle detaljer i rytme, perkusjon,samt ønsker fin klang i tangentinstr. som piano, hammondorgel og strenge-/blåseinstrumenter."
Mitt hovedpoeng med innlegget mitt er at anlegget låter ganske så bra med riktig lydkilde, den massive kritikken en del gir er etter min mening ofte dårlig begrunnet og unyansert. Min spilleliste var ment å vise litt mer av spennvidden dette anlegget kan by på, at det ikke er så begrenset og dårlig som en del hevder. Med min enkle "metode" tror jeg flere vil få mer glede av anlegget.
Jeg skal teste Ane Brun sangen du nevner, blir spennende å høre :)
Jeg er på ingen måte noen ekspert som har peiling på målinger og detaljer, bare meget glad i musikk med ok/god lyd. Jeg mener anlegget er i stand til å levere lyd som gir lytterne fine opplevelser i mange tilfeller. Jeg har forståelse for at hifi ekspertene ikke alltid er like begeistrede. Dette koker uansett ned til smak og behag i stor grad, vi har forskjellige meninger om hva som er god lyd. Derfor lages det et meget stort antall høytalere med stort spenn. Jeg husker jeg og kompisene satt med anlegg fra hifi klubben og prøvde å bli enige om hva som var de beste innstillingene på forsterkeren for å gi best lyd i høytalerne. Noen foretrakk SOURCE DIRECT uten loudness, bass og diskant for å få renest mulig lyd, andre sverget til dette for å få fyldig nok lyd.Før foretrakk jeg det siste, nå har jeg gått over til det første.
Blir spennende å se hva Bass Brothers kan få til, de skal jo levere både lydoppsett med mye bass og et oppsett med fokus på mest mulig naturlig og balansert lyd.
Vi får se når jeg får målt id.4. Blir spennende. I mellomtiden kom det inn døren en ny referanse; Apple Airpod MAX.
De var fantastiske, og selv om målingen ikke er lett å ta på disse (siden jeg ikke får klemt dem sammen, "hodet blir for lite", kan jeg bare ta en kanal om gangen), så tror jeg målingen fra venstre kanal er representativ. Sjekk impulsresponsen, her inkludert refleksjoner som det altså ikke er noen av!
(antar diskantmålingen ikke er helt å stole på, men kanskje er de dårlige over 10kHz. Må lage et tettere og bedre testmiljø. Men er ikke så viktig i denne sammenhengen. Tviler på at noen hører de frekvensene i en bil uansett)
Har ikke hørt dybden i Ane Brun sangen så bra noen gang før.
Hadde det vært lov, så hadde jeg klart valgt 2 sett AirPod MAX og brukt de i bilen. Billigere og bedre enn oppgradert lyd.
Da har fått fått testet en Mercedes EQC med Burmeister. Må si jeg er litt overasket. BMW i3 er vesentlig bedre, både i bass og i diskant. Tydelig på kurvene og den faller igjennom på testplatene mine, mye mer grøtete og trommene på Ane Brun høres ikke en gang.
Jeg kunne levd med denne lyden, men den er altså ikke like god som i3. Neste ut blir id.4 en gang senere i uken. Vil heller ha litt for lite bass enn for mye og upresis. Men det er jo bare å skru ned bassen i EQ, men jeg vil helst ikke bruke EQ, det er et dårlig tegn at en må gjøre det.
Du burde teste I-Pace sitt Meridian og B&O på e-tron. Siste krevde mye mikk med equalizer, hadde +1 disk, +3 mid, -5 sub for at det skulle funke fordi mellomtonen var litt bort, men det var beste jeg har hatt på klang og luftighet.
Model 3 er også interessant, der er det veldig mye bløt sub men ikke så klart og luftig i toppen.
Ellers er det ganske stor forskjell på hvordan det låter på alle bilene når man justerer, så regner med du justerer til en subjektiv god lyd før du måler?
Jeg justerer ikke før målingen. Det er begrensede muligheter for justering, og jeg tenker at de som laget bileb burde sørge for at 0 var nøytral lyd. Mye enklere å gjøre det riktig i en bil, da de vet hvor alt er i rommet.
Jeg er ute etter om de som har designet bilen faktisk bryr seg om god lyd.
I den subjektive testen etterpå, så justerer jeg, som f.eks. EQC der jeg tok bassen ned 4 og diskanten opp 1, er jo egentlig ute for å finne en bil jeg kan leve med. Dette begynte med at id.4 lyden ikke var å leve med. Men den skal få en ny sjanse.
Og jeg er ikke subjektiv ift i3, som er best så langt (og ikke trenger justering), fordi BMW er ikke på listen over aktuelle biler nå når 2 skal bli til 1. ikke i-pace heller, da bilen må kunne trekke mer enn 1200 kg. Men kjenner en med i-pace :).
Har også tenkt å teste Enyaq (som merkelig nok kan leveres med oppgradert anlegg), Ioniq 5 og Q4 e-tron.
På oppfordring har jeg nå testet, Jaguar I-Pace med Meridian anlegg. Takk for den oppfordringen for nå har jeg fått en ny referanse. Helt fantastisk lyd! Passerte alle testet med glans.
Den produserer faktisk lyd rent helt ned til 10Hz.. Men likevel stram og presis bass. Trommene i Ane Brun sangen ble gjengitt like bra som i stua her.
(Alle innstillingene stod i nøytral, ikke noe behov for justering)
Klar første plass så lang, så i3 og så EQC
Må kanskje vurdere I-Pace likevel.
Veldig interessant! Perkusjon er I-pace/Meridian helt rå på. spent på om noen stiller opp med en B&O E-tron, og om det der er et stor dipp i mellomtone.
For egen del vurderer jeg lydkvalitet/opplevelse sammen med støynivå i kupeen. Hjelper ikke med bra anlegg om kupeen ikke er tyst, med mindre en spiller høyt.
Spent på å teste ID4 med doble vinduer over sommeren, men da jeg har eid både id4 og eqc nylig er jeg nok langt mer på linje med Lyd og Bilde enn bilder/grafer her i denne tråden.
Sitat fra: LMOR på onsdag 12. mai 2021, klokken 20:23
På oppfordring har jeg nå testet, Jaguar I-Pace med Meridian anlegg. Takk for den oppfordringen for nå har jeg fått en ny referanse. Helt fantastisk lyd! Passerte alle testet med glans.
Den produserer faktisk lyd rent helt ned til 10Hz.. Men likevel stram og presis bass. Trommene i Ane Brun sangen ble gjengitt like bra som i stua her.
(Alle innstillingene stod i nøytral, ikke noe behov for justering)
Klar første plass så lang, så i3 og så EQC
Må kanskje vurdere I-Pace likevel.
Testet du 380w eller 825w anlegget?
Det var en first edition med 825W
DA ER TESTEN AV ID.4 Pro klar.
Først takk til Olemann som insisterte på at lyden var bra, for det var den!
Nå forstår jeg hvorfor de ikke tilbyr oppgradert anlegg. Skulle nesten tro det var en svak sub der likevel..
Mye bedre lyd enn Burmeister EQC, og jeg må kanskje si meg enig i at den var bedre enn i3 også. Var ikke noe problem å høre trommene fra Ane Brun stykke, og mye bass i "dyp bass" test låtene mine også. Men det er et stykke opp til I-Pace, men det koster en god del mer også.
Eneste var at det var noe merkelig mer refleksjonene, så programmet mitt kunne ikke behandle dataene hvis lyden var satt for høyt. Men det påvirket ikke lydopplevelsen min.
Konklusjonen er at anlegget ikke er noen grunn for meg til å ikke kjøpe GTX. Men må prøve Q4, Enyaq og Ionic 5 først tror jeg.
Sitat fra: LMOR på onsdag 12. mai 2021, klokken 22:19
Det var en first edition med 825W
Den koster nok en del mer ja. Er std på HSE, kanskje opsjon på lavere utgavene
Sitat fra: LMOR på onsdag 12. mai 2021, klokken 22:32
DA ER TESTEN AV ID.4 Pro klar.
Først takk til Olemann som insisterte på at lyden var bra, for det var den!
Nå forstår jeg hvorfor de ikke tilbyr oppgradert anlegg. Skulle nesten tro det var en svak sub der likevel..
Mye bedre lyd enn Burmeister EQC, og jeg må kanskje si meg enig i at den var bedre enn i3 også. Var ikke noe problem å høre trommene fra Ane Brun stykke, og mye bass i "dyp bass" test låtene mine også. Men det er et stykke opp til I-Pace, men det koster en god del mer også.
Eneste var at det var noe merkelig mer refleksjonene, så programmet mitt kunne ikke behandle dataene hvis lyden var satt for høyt. Men det påvirket ikke lydopplevelsen min.
Konklusjonen er at anlegget ikke er noen grunn for meg til å ikke kjøpe GTX. Men må prøve Q4, Enyaq og Ionic 5 først tror jeg.
Ev6 får Meridian anlegg, kan være bra anlegg med 14 høyttalere
Sitat fra: telcontar på onsdag 12. mai 2021, klokken 22:37
Sitat fra: LMOR på onsdag 12. mai 2021, klokken 22:19
Det var en first edition med 825W
Den koster nok en del mer ja. Er std på HSE, kanskje opsjon på lavere utgavene
Ser den kostet 2300 pund ekstra utenom first edition pakken den gang, så ja, Id.4 anlegget gir klart mest lyd for pengene av alle de jeg har testet så langt.
Dette var gode nyheter, og vel i tråd med det Bass Brothers sa om Enyaq - jeg forutsetter at de har like høyttalere.
Refleksjoner, var det glasstak i bilen du testet? Hvilken effekt har det?
Pga din test er nok gtx aktuell igjen, men bestiller nok ingen bil før jeg vet hva BMW i4 awd lander på prismessig :P
i4 er for lav synes jeg.
Jeg kjører på en gammel versjon av Dirac programvaren, og jeg hørte litt merkelige høyfrekvente lyder når jeg scannet opp mot og over 20kHZ. Så jeg tror det er DSP/beskyttelse på høye frekvenser på den bilen, som mappet frekvensene lavere. Teorien min er at analyseprogrammet tolket responsen som å være utenfor det området den taklet.
Lavere volum gjorde at jeg heller ikke hørte samme effekt, og målingen gikk greit.
Så mest sannsynlig var det ikke refleksjoner som gjorde det.
Glasstak bør ikke være noe problem. Det er mye glass allerede.
Sitat fra: telcontar på onsdag 12. mai 2021, klokken 22:45
Pga din test er nok gtx aktuell igjen, men bestiller nok ingen bil før jeg vet hva BMW i4 awd lander på prismessig :P
En mulighet :)
https://bilradiospes.no/focal/109416/focal-inside-premium-61-lydpakke-vw
Jeg ville ikke ha endre på høyttalerne. De er gode nok. Hvis rommet der sub kan være er tomt, så ville jeg heller kjøpt en sub som passer der. Men det skal ikke mye til før du ødelegger kvaliteten som er der allerede.
Det må være fordi en er mest opptatt av mest mulig bass..
Artig å lese at ørene mine ikke er helt på jordet.
Lyd og lydopplevelse er komplisert materie, det handler selvsagt mye om utstyr, men også om implementering av dette, i tillegg til subjektive preferanser.
Mine preferanser er tunet over et langt liv og er også endret underveis. Har bl.a. endret preferert lytteplass i de fleste konsertsaler fra rad 1-2 til rad 7-10. Dette sier noe om endring i smak, som også uttrykker noe om hva jeg liker i et HiFi anlegg. Her er jo folk ulike.
Jeg setter høyt på listen over hva som betyr noe at man unngår lyttetretthet, og at man unngår slitsomme sibilanter og lyd som høres digital ut. Synes begrepet "akustisk klang" er bra, selv om det ikke er helt presist.
ID.4 anlegget har mange kvaliteter som gjør at jeg liker musikken (og talen) som formidles. Har likevel ingen problemer med å skjønne at andre har preferanser som gjør at de ønsker seg enda mer dynamikk og hardtslående bass.
Også gøy at noen revurderer bilen som følge av dette, får informere min selger om det ;D
Sitat fra: LMOR på onsdag 12. mai 2021, klokken 22:32
DA ER TESTEN AV ID.4 Pro klar.
Først takk til Olemann som insisterte på at lyden var bra, for det var den!
Nå forstår jeg hvorfor de ikke tilbyr oppgradert anlegg. Skulle nesten tro det var en svak sub der likevel..
Mye bedre lyd enn Burmeister EQC, og jeg må kanskje si meg enig i at den var bedre enn i3 også. Var ikke noe problem å høre trommene fra Ane Brun stykke, og mye bass i "dyp bass" test låtene mine også. Men det er et stykke opp til I-Pace, men det koster en god del mer også.
Eneste var at det var noe merkelig mer refleksjonene, så programmet mitt kunne ikke behandle dataene hvis lyden var satt for høyt. Men det påvirket ikke lydopplevelsen min.
Konklusjonen er at anlegget ikke er noen grunn for meg til å ikke kjøpe GTX. Men må prøve Q4, Enyaq og Ionic 5 først tror jeg.
Sitat fra: LMOR på onsdag 12. mai 2021, klokken 22:32DA ER TESTEN AV ID.4 Pro klar.
Konklusjonen er at anlegget ikke er noen grunn for meg til å ikke kjøpe GTX. Men må prøve Q4, Enyaq og Ionic 5 først tror jeg.
Tusen takk til LMOR som gjør disse testene og legger dem ut! Denne tråden skulle jo stått øverst på fremsiden til elbilforum så alle får lest seg opp på lyd. Generelt høyt nivå på alt som skrives her.
Det har vært en myte i flere tiår at det er bortkastet å bruke penger på lyd i bil. Det er lett å skjønne argumentene med at en bil er en liten boks med dekkstøy, vindstøy og trafikkstøy. I tillegg er det ulikt antall mennesker og ulik bagasje i bilen fra gang til gang. Dermed blir det en vanskelig oppgave å tune lyden perfekt hele tiden.
Mulig det. MEN: Mange av oss sitter i bilen i flere hundre timer hvert år. Jeg hører mye mer musikk i bilen enn jeg rekker å høre hjemme. Derfor er det viktig at lydanlegget i bilen er så godt som mulig. Hvis ID.4 hadde hatt dårlig lyd hadde den vært uaktuell. Nå står det mellom den og Q4 e-tron 40.
Fint at noen andre enn meg synes dette er nyttig. Det begynte som den ene tingen som trakk id.4 ned, men nå ligger den på topp igjen.
Synes ikke Q4 er verd prisen selv om anlegget skulle være bedre, da jeg ikke trenger mer enn det som er i id.4. For meg er også 360 kamera et must, og det kan ikke Audi levere før i 2022 sier ryktene.
Hvorfor står ikke Enyaq på din liste? Har planer om å teste den i morgen.
Sitat fra: e-Stig på torsdag 13. mai 2021, klokken 12:55
Sitat fra: LMOR på onsdag 12. mai 2021, klokken 22:32DA ER TESTEN AV ID.4 Pro klar.
Konklusjonen er at anlegget ikke er noen grunn for meg til å ikke kjøpe GTX. Men må prøve Q4, Enyaq og Ionic 5 først tror jeg.
Tusen takk til LMOR som gjør disse testene og legger dem ut! Denne tråden skulle jo stått øverst på fremsiden til elbilforum så alle får lest seg opp på lyd. Generelt høyt nivå på alt som skrives her.
Takk også til Olemann som bare med sine erfarne, høykvalitets subjektive ører lyttet seg fram til fasiten på høytalerne i ID.4 :+1: :D
Takker, likte den beskrivelsen, " erfarne, høykvalitets subjektive ører." :D
Kanskje en ny business mulighet dette, leie ut ørene mine ;)
Sitat fra: Rexen på torsdag 13. mai 2021, klokken 14:19
Sitat fra: e-Stig på torsdag 13. mai 2021, klokken 12:55
Sitat fra: LMOR på onsdag 12. mai 2021, klokken 22:32DA ER TESTEN AV ID.4 Pro klar.
Konklusjonen er at anlegget ikke er noen grunn for meg til å ikke kjøpe GTX. Men må prøve Q4, Enyaq og Ionic 5 først tror jeg.
Tusen takk til LMOR som gjør disse testene og legger dem ut! Denne tråden skulle jo stått øverst på fremsiden til elbilforum så alle får lest seg opp på lyd. Generelt høyt nivå på alt som skrives her.
Takk også til Olemann som bare med sine erfarne, høykvalitets subjektive ører lyttet seg fram til fasiten på høytalerne i ID.4 :+1: :D
Takk til LMOR for interessant måling og uttalelser i etterkant. Og ikke minst takk for meget spennende låtforslag med Ane Bruns These days! Meget bra sang med mye spennende lyd - har lyttet mye på den!
Og takk til Olemann også for konstruktive innspill.
Lett å høre på hylekoret og tro at det stemmer, godt å se at flere deler min erfaring!
Dette viser nok en gang at god lyd kan være så mangt, jeg synes en del er vel raske med å konkludere uten å være kritiske til om sine egne kriterier og definisjoner...
For meg er god lydkilde og det å spille album og sanger med god lyd/produksjon med å løfte anlegget,samt mest mulig nøytrale innstillinger med evt små justeringer opp eller ned. JEg er fornøyd og det er hyggelig å se at flere og flere her og i andre forum deler samme opplevelse.
Da tror jeg at jeg runder av testingen med standard anlegget til Enyaq, siden noen ønsket å ha den med, og det var en av de som var aktuelle for meg også.
Hadde faktisk samme måleutfordring som på id.4, så det er nok noe i "systemet" til denne plattformen..
Men lyden var faktisk dårligere og mer inkonsistent enn id.4. Kunne også høre det på test sporene.
Sjekk dippen på 35Hz, her er den noen som har glemt å gjøre slike målinger, slik at delefilteret er skrudd sammen feil, eller om elementene mangler overlapp, el.l.
Når det er slik på standardanlegget, ville jeg ikke stolt på at oppgradert lyd er godt skrudd sammen heller, på samme måte som EQC ikke har klart bassen på en god måte.
Bør nok ikke velge Enyaq over id.4 pga lyden. Det var diverse ting som var bedre enn id.4 ellers, f.eks større rettstilt skjerm, men for meg var det alt for mange ting som jeg synes id.4 var bedre på.
Sitat fra: LMOR på torsdag 13. mai 2021, klokken 13:09
Fint at noen andre enn meg synes dette er nyttig. Det begynte som den ene tingen som trakk id.4 ned, men nå ligger den på topp igjen.
Hvorfor står ikke Enyaq på din liste? Har planer om å teste den i morgen.
Etter 12 år med Opel på 80 og 90-tallet har vi nå hatt Volkswagen (Polo, Touran, Golf, e-Golf) og Audi (A6, A4, A3) fra samme forhandler i 25 år. Fornuften tilsier at det blir vanskelig både å bytte bilmerke og forhandler. Men vi hadde faktisk en e-Mach i reservasjon så det er ikke umulig å nå opp med de rette forutsetningene.
Både innsiden og utsiden på Q4 ser mye bedre ut enn ID.4, men det sitter langt inne å bruke godt over en halv million på en "liten" bil. Må gi biljournalistene rett i at blodet sannsynligvis vil bruse mer når man kjører en Q4. For meg som er opptatt av god lyd vil naturligvis lydtest av Q4 være en viktig del av avgjørelsen, men på Q4 får man oppgradert med Sonos. Vi tro det tar lyden til nye høyder.
Lyd er svært subjektivt.
Mennesket kan oppfatte lyder med frekvenser mellom ca 20 og 20 000 Hz. Etter hvert som man blir eldre, blir hørselen mindre følsom for de høye frekvensene. Hørselsorganet er mest følsomt for lyd mellom 1000 og 4000 Hz.
At noen kan måle lyd med grafer og bilder kan sikkert være noe nyttig, men det nyttigste er å møte opp og høre selv. Hva du liker og hvordan er det bare du som kan vite.
For mange år siden var jeg på Oslo Hi-Fi Center for å kjøpe høyttalere. Da fant selgeren frem noen trekanta høyttalere, ikke så store egentlig. Han satte på klassisk musikk og det hørtes jo ut som om jeg satt midt blant musikerne. Med en fantastisk lydgjengivelse. Hele spekteret fra dype pauker og kontrabass og cello helt opp til triangel og harpens lyse klimpring. Ubeskrivelig egentlig. Han satte på en CD med Judas Priest på de samme høyttalerne.... Det hørtes egentlig ganske likt ut som fra telefonhøyttalerne til Apple iPhone 5. Skikkelig elendig. Grafene hadde sikkert blitt fine på disse trekantede høyttalerne også, tenker jeg...
Alle andre uttalelser jeg har fra folk er at Enyaq lyder mye bedre enn iD4 originalt, også angående tema fra mister Gråbein som er tester og skribent for Lyd&Bilde var klar i sin tale at Enyaq er mye bedre originalt enn iD4. Dette kan se ut å være en som ute etter lydkvalitet på visse frekvenser fremfor en gjenomgående morsom lyd med litt trykk i.
Å måle lyd vil sjelden gi en beskrivelse av hvordan det egentlig lyder, men vil selvsagt kunne gi en pekepinn på om det mangler noe i registeret. Men om det mangler noe på 35 hz er ingen som dør av. Men inntrykket fra beskrivelser fra alle er at iD4 er tynnere i lyden. Men spiller uansett ikke noen rolle siden alt kan oppgraderes og en DSP kan justeres akkurat dit man selv vil. Så kjøp den bilen du vil, så kan lyden ordnes uten problem.
Selv heller jeg til Enyaq, og det er ikke lyden som avgjør det... Det er det resten av bilen som gjør. Interiøret og oppsettet med knapper, skjermer o.l.
Nå var jo målingen et tillegg til et sett med test-låter jeg har brukt gjennom mange år. Blir litt forenklet begrunnelse for at testene ikke er gode nok.
Ellers tror jeg at analyseverktøyet til Dirac er bedre enn hørselen til mange av testerne i testene jeg har lest, som ofte er litt lettvinte.
Har fulgt med på testet og testet høyttalere selv i mange år. Tester spriker i alle retninger og for noen blir det sterke følelser.
De fleste bilene har svakheter ved lave og høye frekvenser som de fleste ikke hører, og som betyr lite i en bil.
Mellom det er en jevn frekvensgjengivelse beste utgangspunkt for at alle er fornøyd. Er det mange dipper, så vil noe musikk høres flott ut, mens annen musikk faller gjennom.
Hovedkonklusjonen ble at lyden ikke burde være en grunn til å ikke velge ID.4, noe som var viktig for meg å finne ut av. Det er heller ikke noen grunn til å ikke velge Enyaq. Jeg ble bare skuffet over at de ikke har brydd seg mer, men det er kanskje bare viktig for meg.
Den eneste objektive måte å test lydkvalitet på er målinger, alt annet blir en farget fremstilling andre egentlig ikke kan forholde seg til. Det finnes mye faglitteratur på dette, og tror ikke det er så mye uenighet i fagmiljøet.
If the frequency response of a speaker system is not flat, the music you are listening to could have some significant sound manipulation, all of which have not been intended by the musician.
The flat response is the universal reference for translating the tonal balance of the musician's original intent to any sound system and between sound systems. No matter if you are listening to a system in your car or to a system in your living room. A flat response offers a listening experience without coloration when transitioning between audio systems.
Artig diskusjon dette.
Anbefaler alle å lese denne tråden fra start - om de ikke alt har gjort det, så er det faktisk mulig at nivå klatrer stadig høyere, det er ikke dårlig for en "sosial media" diskusjon.
Jeg tillot meg linke til denne tråden på Enyaq forum, der det også går en tråd om lydanlegget. Kan se ut som noen er kommet derfra over hit, også artig:-) Da kan det vel også hende at Enyaq forsvares, naturlig nok.
Ingen er vel i tvil om at lyd er subjektivt, men det er også en fysisk størrelse. Og vi er ulikt utrustet mht. evne til å tolke nyanser, noen klarer f.eks. skille lydtrykk med 1dB diff, men de aller fleste klarer ikke det.
Det at man som voksen ikke hører sinustoner over 15kHz betyr likevel ikke at anlegget kan rulle av på 15kHz uten at det betyr noe for opplevelsen av musikk.
Begreper er viktig, og et begrep som "tynn lyd" blir for upresist til å ha noen interesse, synes jeg. Så, beskriv gjerne subjektivt, som lyd også er, men legg litt flid i begrepsvalgene, og som sagt før, opplys gjerne om preferanser. Det f.eks greit å vite om man skal vinne en konkurranse for rånere på stripa på Notodden, eller om man skal nyte en fiolinsonate.
I en bil så vil det være en del annen støy og vibrasjoner også. Lave frekvenser du ikke hører, vil du normalt føle. På de aller høyeste frekvensene skjedde den noe rart både i ID.4 og Enyaq som jeg ikke har hørt før, men tipper det var over 20kHz, og at det er en beskyttelse av elementene. Høyt volum på disse frekvensene klippes på en litt spesiell måte. Men det er ikke mulig å høre når du spiller musikk.
Det er helt avgjørende å ha et godt opptak også. Om det er CD kvalitet etter det ypperst som er mulig spiller liten rolle i forhold til om opptaket er bra.
For å illustrere dette så legger jeg ved spektrum på min favoritt-test Ane Brun vs Mamma Mia fra ABBA Gold. These Days går lavere og høyere og har en flatere kurve. ABBA sangen vil være vanskelig å bruke for å skille mellom gode og dårlige høyttalere, mens Ane Brun er ideell.
Sitat fra: Olemann på fredag 21. mai 2021, klokken 01:36
Artig diskusjon dette.
Jeg tillot meg linke til denne tråden på Enyaq forum, der det også går en tråd om lydanlegget. Kan se ut som noen er kommet derfra over hit, også artig:-)
Ja, det er en fin tråd med meninger.
Jeg så den på Enyaq siden og tenkte at det er fint å lese annet også som er med i bilvalget mitt.
Klassisk musikk er litt mer utfordrende å "huske" lydbildet og nesten umulig å bruke til å sjekke ytterpunktene. Men klassisk musikk med god innspilling inneholder mye dynamikk og romfølelse, og vil derfor fort avsløre forskjellen på høyttalere. Kommer lyden fra en transistorradio eller er du faktisk til stede i lokalet.
Og basert på målingene er det ID.4 og I-Pace med oppgradert anlegg som vil gjengi klassisk musikk best av de bilene jeg har testet nå.
Legger ved spektrum i to gode klassiske innspillinger. (Det er frekvenser opp til 20+ kHz der, men det er altså lite og bidrar bare til "romfølelsen")
Til info så kommer Cupra Born(ID.3-kloning) med Beats stereo som ekstrautstyr til 500 Euro.
9 høyttalere, digital flerkanalsforsterker,subwoofer og 395 watts effekt.
Hvis dere leter litt så er det ikke vanskelig å finne oppgraderinger til anlegget I Id4 og Enyaq
Også med sub.
https://bilradiospes.no/search?q=id4
https://www.focal-inside.com/volkswagen/en/vw-id-3-compact-2020-3/
Sitat fra: E-Trond på onsdag 26. mai 2021, klokken 17:40
Hvis dere leter litt så er det ikke vanskelig å finne oppgraderinger til anlegget I Id4 og Enyaq
Også med sub.
https://bilradiospes.no/search?q=id4
https://www.focal-inside.com/volkswagen/en/vw-id-3-compact-2020-3/
Og hvor mye bedre er disse dør høyttalere forhold til originale?
Under min test savnet jeg kun dyp bass. Så for meg er en SW (subwoofer) imot bakre V høyttaler per idag tilfredsstillende.
Kabling bestillt imot bagasjerom.
En liten aktiv SW koster 2300,- som får 12v ifra uttak i bagasje uttaket.
Bestillt en Pioneer TS-WX130DA for montering i GTX.
VW liker det ikke, men dette er en kjapp løsning på mangel av mulighet for oppgradert system, om en ikke ønsker å vente til 2022.
Så gjenstår jo kun å høre om dette er tilfredsstillende....i August?
En liten ekstra sub for utfylling av lyden nedover frekvens kan nok gjøre susen ja.
Og som du viste,det trenger ikke bli spesielt dyrt. :+1:
Kvalitet på ettermarkeds-anlegg kan man jo aldri være sikker på.
Men om man får valuta for pengene med et dyrt orginal anlegg ,med fancy navn,kan man heller ikke vite.
Jeg har ikke så stor tro på at en får så mye bedre lyd uten å bruke minst 20000.- på et anlegg i id.4. Har ikke prøvd noen tredjeparts-sub i bil, men hjemme må en opp i minst 7000.- for å få noe som er presist nok til at det ikke blir bulder hvis det legges oppå det anlegget som står i bilen. Kjøper du original oppgradering med bilen, så er det differansen til standardanlegget du betaler. Hvis du bytter ut etterpå, så må en betale mer for et bedre anlegg.
Burmeister anlegget til EQC koster ca 15000.- ekstra, standardanlegget er ikke gratis der heller, så vi kan gjette på nesten 20000.- for anlegget.
Det hadde mye mer bass enn id.4, men det var bulderbass, og det gikk faktisk ikke så lavt som id.4, selv om det anlegget har «sub».
L&B Tech Reviews ser jeg kom til samme konklusjon som meg:
Although the Burmester system sounds excellent, it could have had even more airy treble resolution, and even more powerful deep bass.
Jeg kjørte 10 timer med q4 i går, den hadde Sonos lydpakke. Spilte mye av den samme musikken som jeg spiller i id4'en med samme telefon, kabel og carplay fra Tidal. Det var definitivt bass til stede der som jeg ikke har i id4, det merkes at det ligger en liten sub bak under baggasjeromsgulv. Overraskende liten, tok vel ca 40-50 % av rommet der feks bass brothers velger å fylle hele) Så bass var bedre, men diskanten var ikke så detaljert og klar som i id4. Bilen var riktignok bare noen dager gammel, så høytalerne var nok ikke spilt helt inn. Mulig jeg ikke klarte å få optimale innstillinger heller, de hadde feks en funksjon som het "Panorama" tror jeg det var... Ble overrasket over at forskjellen ikke var større!
Jeg er ingen ekspert på lyd, men jeg fikk styrket troen på at anlegget i id4 faktisk har gode høytalere og at anlegget kan bli enda bedre med riktig type sub og en forsterker med dsp tilsvarende Bass brother løsningen. Er redd for å miste detaljene høytalerne i id4 gir, men ønsker samtidig noe mer bass når jeg hører på en del album..........
Interessant, men ikke så overraskende. Har et Sonos anlegg på hytta som høres ut som du beskriver det her.
Skulle gjerne testet B&W anlegget i BMW iX til 40+ tusen. Det burde være bedre enn iPace.
ID.4 går ganske dypt, men har svak bass. Så du går kanskje ikke glipp at så mye hvis du skrur opp bassen i EQ.
Hvis du vil prøve med egen sub, så vi den ikke ødelegge så mye hvis den har et delefilter som kan stilles på f.eks 50Hz, og hvis den er presis og ikke bare blir «ullen basslyd»
Takk for tips LMOR! Har kontaktet et lokalt bilstereo firma her i Viken, skal få et tilbud på en forsterker med dsp og en sub med 1 element. Er spent på pris og lydkvalitet på noe slikt... Ang anlegg i ix3, så sa vel Bjørn Nyland at det var noe av det beste han hadde hørt i en bil- at han hørte detaljer i musikken han ikke hadde lagt merke til før i andre biler. Ikke vet jeg om han har god peiling eller ikke, ,men han har ihvertfall kjørt mange ulike biler.
Jeg skal få innstallert/laget pakke til min ID.4 hos Bassbrothers nå til helgen!
Tror dette vil gi et betydelig løft. Opplever at kvaliteten på dagens høyttalere er relativt bra, og tror disse vil skinne ved å flytte bassfundament til sub, samtidig som man kan rydde lydbildet ved tidskorrigering.
Erfaringer deles her etterpå!
Antar at du mente iX Kjellegolf, tror ikke iX3 har mulighet for et så godt anlegg.
Sitat fra: eriksen.eriksen på mandag 07. juni 2021, klokken 15:35
Jeg skal få innstallert/laget pakke til min ID.4 hos Bassbrothers nå til helgen!
Tror dette vil gi et betydelig løft. Opplever at kvaliteten på dagens høyttalere er relativt bra, og tror disse vil skinne ved å flytte bassfundament til sub, samtidig som man kan rydde lydbildet ved tidskorrigering.
Erfaringer deles her etterpå!
Meget spennende! Ser frem til å høre erfaringene dine her :)
Sitat fra: eriksen.eriksen på mandag 07. juni 2021, klokken 15:35
Jeg skal få innstallert/laget pakke til min ID.4 hos Bassbrothers nå til helgen!
Tror dette vil gi et betydelig løft. Opplever at kvaliteten på dagens høyttalere er relativt bra, og tror disse vil skinne ved å flytte bassfundament til sub, samtidig som man kan rydde lydbildet ved tidskorrigering.
Erfaringer deles her etterpå!
Blir det lagt ut bilder og slikt på BassBrothers si FB-side og?
Forstår det slik som at de både vil poste en del bilder og monteringsveiledning på sine sider ja! Bare til å holde utkikk etter en gul ID.4 ila helgen. ;)
Tror det er en del rundt om som går og venter på denne pakken. Ikke så rart i grunn, da de fleste biler i dag har mulighet for å oppgradere til et noe mer påkostet musikkanlegg.
Min erfaring er likevel at det ikke nødvendigvis betyr bedre lyd at man setter inn flere høyttalere på fabrikken. Nøkkelen er plassering av høyttalere, og tuningen av systemet. Her tror jeg at Bassbrothers vet hva de gjør, og at de dermed kan levere vel så gode resultater som de fabrikkmontert anleggene som for eksempel Skoda Sound System (uten at jeg har testet sistnevnte, men har dog hørt et par av deres Canton-anlegg uten å få bakoversveis...).
Sitat fra: eriksen.eriksen på tirsdag 08. juni 2021, klokken 10:16
Forstår det slik som at de både vil poste en del bilder og monteringsveiledning på sine sider ja! Bare til å holde utkikk etter en gul ID.4 ila helgen. ;)
Tror det er en del rundt om som går og venter på denne pakken. Ikke så rart i grunn, da de fleste biler i dag har mulighet for å oppgradere til et noe mer påkostet musikkanlegg.
Min erfaring er likevel at det ikke nødvendigvis betyr bedre lyd at man setter inn flere høyttalere på fabrikken. Nøkkelen er plassering av høyttalere, og tuningen av systemet. Her tror jeg at Bassbrothers vet hva de gjør, og at de dermed kan levere vel så gode resultater som de fabrikkmontert anleggene som for eksempel Skoda Sound System (uten at jeg har testet sistnevnte, men har dog hørt et par av deres Canton-anlegg uten å få bakoversveis...).
Blir spennende å høre hva Bass Brothers mener om resultatet i id4! De var jo meget begeistret over hva de fikk til i Skoda Enyaq - der mente de jo at standard høytalerne var et godt utgangspunkt fordi elementene var ganske så gode. Håper de blir like begeistrede etter å ha instalert dette i din bil!
Et spørsmål: Hva slags lyd er du på jakt etter ? (på Skodaen lagde de 2 lydfiler. 1 lydfil for dem som ville ha virkelig bra basstrøkk og 1 lydfil for dem som ville ha mer bass men samtidig beholde mest mulig av detaljer og naturlig lyd. Jeg er på jakt etter det siste - håper de lager 2 varianter her også)
Gleder meg virkelig til å høre mer om dette, tror de kan selge mange slike pakker dersom resultatet blir bra og prisen blir på samme nivå som med enyaqs løsning :)
Jeg er som deg også ute etter alternativ nummer 2!
Det som er greit å vite er at bassbrothers uten kostnad kan redigere dsp-oppstettet og tilsende nye lydfiler etter våre egne ønsker og preferanser. Dette forutsetter da naturligvis at man kan sette ord på hva man ønsker seg på en god måte. Jeg kommer for eksempel til å be dem om å bruke en dynamisk eq-kurve, som gir et lite løft i bassområdet ved lavt volum, som gradvis avtar når man skrur opp lyden. Synes spesielt i bil der man har en del lavfrekvent støy at bass har en tendens til å drukne på lavt volum.
Høres ut som en god plan !
Da står min ID.4 hos Bassbrothers i Fosnavåg. Bare til å følge med på FB for de som lurer på en slik pakke.
En fin kjøretur fra Bergen (uten ladestopp..!), hyggelige folk hos BB, og et flott hotell i Fosnavåg!
God musikk og grei lyd på vei opp. Forhåpentlig blir det meget god både lyd og musikk på nedturen i morgen!
Spent på rapport og takk for at du går foran.
Kan du spørre dem om det er mulig å lage en mindre kasse også, med bare 1 sub? Har bruk for plassen baki der.
Interessant...
Mulig det går an å bruke bare venstre del av kassen og sette inn et 8" single sub som peker mot høyre del der man kan ha kabler og sånt.
(https://scontent.fosl1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.6435-9/fr/cp0/e15/q65/193469959_10159996516230832_7421814503143967974_n.jpg?_nc_cat=101&ccb=1-3&_nc_sid=9e2e56&_nc_ohc=QA04-yzFyeEAX86FogN&_nc_ht=scontent.fosl1-1.fna&tp=14&oh=a3c3a9b8306e44ea9723f4f985bcdb43&oe=60C89EF7)
https://m.facebook.com/bassbrothersas/photos/pcb.10159996516490832/10159996516220832/?type=3&source=49&__tn__=EH-R
Sitat fra: eriksen.eriksen på fredag 11. juni 2021, klokken 21:46
Da står min ID.4 hos Bassbrothers i Fosnavåg. Bare til å følge med på FB for de som lurer på en slik pakke.
En fin kjøretur fra Bergen (uten ladestopp..!), hyggelige folk hos BB, og et flott hotell i Fosnavåg!
God musikk og grei lyd på vei opp. Forhåpentlig blir det meget god både lyd og musikk på nedturen i morgen!
Er spent på resultatet Eriksen Eriksen, hvordan ble lyden? :)
Jeg har nå lyttet til anlegget i noen timer og her er mine tanker om forskjeller:
- Bilen har fått ett bassfundament som tidligere har vært helt fraværende. Den spiller nå dypt og med god trøkk i bassen.
- Det generelle lyttevolumet er blitt en del høyere.
- Lydbildet er endret. Man føler mer at man har musikken mer fremfor seg, enn at den kommer fra dørene når tidskompenseringen er aktivert.
Ellers kan man i stor grad påvirke hvilken lyd man ønsker i samarbeid med BB. Utgangspunktet i deres pakke er en lydsignatur som er ganske farget sammenlignet med skandardlyden i ID.4, men dette lar seg justere via DSPen i forsterkeren. Jeg har går for en noe mindre farget utgave der spesielt basisnivået er dratt noe ned, men fremdeles litt mer enn nøytralt da jeg synes det fungerer best i bil med mye lavfrekvent støy. Jeg kan tenke meg at noen også vil ønske en enda mer nøytral lydsignatur. Man kan da be BB om dette, eller selvfølgelig bryne seg på å stille DSP selv... Den er forøvrig lett tilgjengelig med en USB-kabel under hanskerommet.
Det er også greit å vite at det ikke er gjort inngrep i bilen som ikke kan reverseres. Man kan med andre ord meget raskt gjøre bilen helt original igjen ved å ta ut det nye systemet. Ikke at det bil aktuelt for min del!
Spurte om dette med å lage kasse med halv størrelse. De ville ikke lage noen egen pakke med det alternativet da de mener at man trenger volumet i kassen, men de kunne levere alt på forespørsel.
Alt i alt vil jeg si at dette er en stor oppgradering til prisen, og at det er en mye mer engasjerende lytteopplevelse!
Bare til å bestille!
takk for oppløftende oppsummering! Jeg tror også jeg går for dette ja, det blir en tur fra Oslo og opp til Bass Brothers i sommer! Og ønsker nok en lydfil/lydsignatur lignende din tror jeg.
Jeg hører mest på "organisk" musikk med ekte trommer, perkusjon, bass, strenger mm som jeg ønsker skal lyde naturlig, men med et bassfundament en del sterkere enn på mitt standard anlegg. Hører på pop, rock, soul, blues, americana, roots, country, jazz. Da er kanskje noe lignende din innstilling bra for meg? Bass brothers skriver på Facebook at de har laget noen filer, regner med at din er en av dem? Er fremdeles naturlig diskant og detaljer til stede?
Du skriver at "Lydbildet er endret. Man føler mer at man har musikken mer fremfor seg, enn at den kommer fra dørene når tidskompenseringen er aktivert." Er det positivt ? (beklager, har ikke mye peil på dette)
Bass Brothers sier selv at det ble kneppet bedre lyd med dette i id4 sammenlignet med i enyaq.
Meget bra at du gjorde dette på bilen din og delte erfaringer!
Hvis noen med denne pakken kjører mellom Bergen og Stavanger, så måler jeg gjerne forskjellen i impuls og frekvensrespons.
Send i så fall en PM.
Dumt spørsmål fra en lyd noob - men kan man justere lydbildet fra mobil eller fra en betjening i bilen etter en slik oppgradering? Tenker at ulik musikk har ulike preferanser - og det blir jo veldig rotete dersom man ikke kan justere lydbilde enkelt mens man er i bilen
Spørsmål fra en annen lydamatør; Ettersom jeg ser ligger subkassen i brønnen i bagasjerommet. Vil det ikke ha stor innvirkning på lyden med og uten last i bagasjerommet?
Jeg har ikke tenkt å oppgradere, selv om jeg ikke er lyd-noob :) Justeringer vet jeg ikke noe om, men er enig med hElgenen. Endres lydbilde må en lett kunne justere det.
Som jeg har skrevet og limt inn tidligere her, så er en flat respons å foretrekke. Da får du høre alt slik de som spilte inn lyden hadde tenkt det. Hvis de vil ha mye bass, så legger de på mye bass. Har du et slikt anlegg trenger du aldri stille noe, og alt høres bra ut.
Når det gjelder med og uten baggasje, så er disse brønnene ment for sub, så jeg tror ikke det spiller noen rolle. Normalt kan de sette sub-en hvor som helst i et rom.
Når noen med kraftig sub i bilen kjører forbi så høres den nesten like godt 10m utenfor bilen som inni bilen.
Angående lydinnspilling så fungerer tonekontroll og alle andre innstillinger i bilen som før. Forskjellen er bare at når alt står i midten, er er det slik BB har stilt inn lyden. Ønsker man mer/mindre bass, mellomtone eller diskant kan man fremdeles justere dette i bilens meny i tillegg til fader.
Har kjørt litt både med og uten bagasje. Kan ikke si at jeg merker veldig stor forskjell på dette. Teoretisk vil alt man legger inn i bilen av både bagasje og passasjerer påvirke akustikken, men tror man må lytte etter disse forskjellene for å merke dem. Ikke noe av betydning for vanlig bruk for min del i alle fall.
Når det gjelder detaljer og naturlig diskant sammenlignet med standardanlegget vil jeg si at mye er likt, mulig at det nå er en anelse mer topp enn originalt, spesielt i de helt øverste frekvensene.
Når jeg skriver at lydbildet er endret er dette i positiv forstand. Man opplever at lydbildet henger bedre sammen, og at stemmer og instrumenter er mer naturlig plassert i lydbildet. Dette gjelder kun dog for førersetet. Anlegget er nå stilt inn slik at lyden fra alle høyttalerne treffer førersetet samtidig. Det vil dermed si at de andre passasjerene på en måte er nedprioritert. De får fremdeles god lyd, men ikke like god som i førersetet. Det er slik med alle musikkanlegg, at det kun finnes en ideell lytteposisjon. Denne vil vanligvis være midt mellom høyttalerne, men der er det jo ingen som sitter i bil. Det er dermed kompensert for dette i DSPen slik at førersetet bil den nye "midten".
Enig med deg LMOR at i et ideelt anlegg er en flat respons det aller beste, og dette er noe jeg sikter på i mine hjemmeanlegg og hodetelefoner til lytting i rolige omgivelser. Når det gjelder lytting i bil eller på farten generelt vurderer jeg det annerledes da man som regel ikke er i verken gode situasjoner eller omgivelser til å rette oppmerksomheten mot mikrodetaljer. Her synes jeg faktisk at et litt sminket uttrykk som engasjerer og føles på kroppen fungerer bedre, men dette er selvfølgelig bare min subjektive mening.
Dersom en flatest mulig respons er det man ønsker tror jeg man bør vurdere andre alternativer enn BB da deres pakke er laget med andre verdier og idealer.
Spør gjerne mer om jeg har glemt å svare på noe!
En måling ville ha gitt svaret. Hvis de bare har lagt til på de laveste frekvensene, så er det godt mulig at kurven din nå er flatere enn standardanlegget.
Noen som vet om noen kan utføre monteringen her i stor Oslo området om pakken bestilles?
Fikk testet GTX grundig i går. Som mange sier, bra lyd til standardanlegg å være, men mangler litt både i topp og bunn.
Sitat fra: turfsurf på onsdag 16. juni 2021, klokken 10:01
Fikk testet GTX grundig i går. Som mange sier, bra lyd til standardanlegg å være, men mangler litt både i topp og bunn.
Litt usikker på hvem som kan dokumentere at det mangler noe i toppen. Selv iPace anlegget er dårligere der. Hvis du mener over 20kHZ så er ikke noen gode på det, og det er ikke så interessant.
På ID.4 mangler det kun noe i bunnen, men har mer presis gjengivelse på lave frekvenser enn EQC sitt Burmeister anlegg.
Sitat fra: LMOR på onsdag 16. juni 2021, klokken 12:24
Litt usikker på hvem som kan dokumentere at det mangler noe i toppen. Selv iPace anlegget er dårligere der. Hvis du mener over 20kHZ så er ikke noen gode på det, og det er ikke så interessant.
På ID.4 mangler det kun noe i bunnen, men har mer presis gjengivelse på lave frekvenser enn EQC sitt Burmeister anlegg.
Rent subjektivt fra min side. Det er jo begrensede justeringsmuligheter på anlegget også (tredelt EQ)
Har noen sammenlignet standard lydanlegg på Enyaq med ID4, er de identiske?
Prøvde Enyaq tidligere og syntes det anlegget egentlig var ganske dårlig (ingen bas, skarp diskant og ukomfortablelt å høre på med høy volum)
Standard lydanlegg på e-tron er mye bedre, til sammenligning.
Sitat fra: tromsø på onsdag 16. juni 2021, klokken 14:45
Har noen sammenlignet standard lydanlegg på Enyaq med ID4, er de identiske?
Prøvde Enyaq tidligere og syntes det anlegget egentlig var ganske dårlig (ingen bas, skarp diskant og ukomfortablelt å høre på med høy volum)
Standard lydanlegg på e-tron er mye bedre, til sammenligning.
Jeg har gjort objektive målinger og subjektive vurderinger som ligger tidligere i denne tråden. Enyaq sitt anlegg kom dårligere ut i begge. Men ikke så dårlig som du beskriver. Jeg brukte som trådstarter litt for dårlig tid første gangen jeg hørte på ID.4, på å sjekke om alle innstillingene var satt nøytralt, så det høres ut som tilsvarende noe var justert når du hørte på Enyaq.
I mine måling og tester kom ID.4 ut best i diskanten av alle jeg har testet. Noe også Olemann påpekte helt først i denne tråden.
Sitat fra: HelEl på onsdag 16. juni 2021, klokken 09:46
Noen som vet om noen kan utføre monteringen her i stor Oslo området om pakken bestilles?
Jeg ville sjekket med en av disse:
http://www.oslobilstereo.no/
https://www.strommen-bilradio.no/
Ingen anbefalinger fra meg, bare de jeg kom på som monterer. Men om de tar oppdrag der man tar med eget utstyr, er jeg ikke sikker på.
Alle verksteder kan nok gjøre det. Mekonomen eller andre. Monteringen kan en også gjøre selv, så hvis en trenger hjelp er det bare fordi de er flinkere til å demontere og montere. Trenger ikke kunne noe om anlegg.
I dag skulle jeg teste lyden på en Ioniq 5. Men det var en nedtur. Det var ikke mulig å koble lyd fra en Mac til Bluetooth. Koblingen ble opprettet, men bilen støtter tydeligvis ikke den standarden jeg trengte. Første bil jeg har testet der dette ikke var mulig.
Men den subjektive testen var mulig. Fungerte fint med en IPhone. (Selv om trådløs CarPlay ikke støttes. Kan ikke forstå biler som har trådløs lading men ikke trådløs CarPlay. Blir litt tullete å ha kabel i og legge telefonen på trådløs lading..)
Den subjektive testen var at det var nok dyp bass, men lyden ble «ullen» i hele spekteret. Veldig lik som Burmeister på EQC egentlig.
Synes det er rart at VW ikke får fart på lyd oppgradering i id.4, en bil til 500K fortjener vesentlig bedre lyd enn std anlegget i id.4 (min subjektive mening, ikke målt med utstyr:)). Elementene er for dårlig, svak forsterker og total mangel av bass.
Sitat fra: tromsø på onsdag 16. juni 2021, klokken 14:45
Har noen sammenlignet standard lydanlegg på Enyaq med ID4, er de identiske?
Prøvde Enyaq tidligere og syntes det anlegget egentlig var ganske dårlig (ingen bas, skarp diskant og ukomfortablelt å høre på med høy volum)
Standard lydanlegg på e-tron er mye bedre, til sammenligning.
Det er vi nok uenige om. Syntes selv det først, se trådstart, men faktum er at lyden er veldig bra sammenlignet med dyre anlegg
Dere som oppgraderer anlegget igjennom en 3.part, -hva tenker dere ift. garanti og Møller? Kan de dette seg på bakbeina ift. garanti på det elektriske systemet til bilen? Hva med dersom en velger en løsning der en også i tillegg henter strøm i fra 12V batteriet? Har lest om mange som sliter med at tomt 12V batteri på MEB-bilene...
Jeg har hatt Bass Brothers løsningen siden i sommer (Mach subwoofer og ekstra Mach forsterker) Har så langt ikke merket noe problem med verken 12 V batteriet eller anlegget/bilen forøvrig. En del VW forhandlere installerer jo dette for kundene, så jeg kan ikke tenke meg at dette vil påvirke garanti. Det er jo ingen direkte inngrep i bilen så langt jeg kan se. Alt i alt vil jeg virkelig anbefale dette, løsningen min spiller langt bedre enn alt jeg har hørt i elbiler så langt. (Med "bedre" så tenker jeg mest på fin lyd, ikke på kraftigst mulig lyd. spiller med høyoppløst kilde/Tidal hifi v carplay)
Sitat fra: LMOR på fredag 14. mai 2021, klokken 17:22
Da tror jeg at jeg runder av testingen med standard anlegget til Enyaq, siden noen ønsket å ha den med, og det var en av de som var aktuelle for meg også.
Hadde faktisk samme måleutfordring som på id.4, så det er nok noe i "systemet" til denne plattformen..
Men lyden var faktisk dårligere og mer inkonsistent enn id.4. Kunne også høre det på test sporene.
Sjekk dippen på 35Hz, her er den noen som har glemt å gjøre slike målinger, slik at delefilteret er skrudd sammen feil, eller om elementene mangler overlapp, el.l.
Når det er slik på standardanlegget, ville jeg ikke stolt på at oppgradert lyd er godt skrudd sammen heller, på samme måte som EQC ikke har klart bassen på en god måte.
Bør nok ikke velge Enyaq over id.4 pga lyden. Det var diverse ting som var bedre enn id.4 ellers, f.eks større rettstilt skjerm, men for meg var det alt for mange ting som jeg synes id.4 var bedre på.
Er ikke 35Hz veldig lavt på slike standardhøytalere uten bruk av subwoofer? Hvilken frekvens ville du justert høypass og lavpass til på standardhøytalerene? Jeg har fått montert inn DSP og sub i min bil, og driver og leker meg litt med innstillingene.
Det var lenge siden... jo enig. Normalt ville en kanskje hatt delefilteret på en plass mellom 60-80.
Men etter denne testen har jeg testet et par biler til, og HK anlegg på BMW har en dipp på ca 130, som jeg ser noen mener har noe med elementene som er brukt ift hvor de står montert.
Brukte litt tid på å justere equalizeren best mulig for å få bort den dippen i BMWen, men det er ikke så lett.
Men for å treffe bedre så måtte en ha målt ditt oppsett og så målt igjen etter justering.
Sitat fra: LMOR på mandag 14. februar 2022, klokken 19:30
Det var lenge siden... jo enig. Normalt ville en kanskje hatt delefilteret på en plass mellom 60-80.
Men etter denne testen har jeg testet et par biler til, og HK anlegg på BMW har en dipp på ca 130, som jeg ser noen mener har noe med elementene som er brukt ift hvor de står montert.
Brukte litt tid på å justere equalizeren best mulig for å få bort den dippen i BMWen, men det er ikke så lett.
Men for å treffe bedre så måtte en ha målt ditt oppsett og så målt igjen etter justering.
Ja, lenge siden, men jeg syns det er bedre å søke og bygge på gamle tråder heller enn å opprette nye tråder ;)
Hva slags utstyr benytter du? Hva er kostnadene for slikt utstyr? Har du noen god metode på å få tidskorrigeringen korrekt ut over å fysisk måle avstand fra sub og trekke fra avstandene til øvrige høyttalere?
https://www.dirac.com/live/
Er den jeg bruker til måling. Vet ikke hva det koster nå. Til målingene bruker jeg bare første del med en referansemikrofon.
Jeg hadde denne kompensasjonen i en BMW for mange år siden, og kjøpte dette til å korrigere mange stereoanlegg etter det. Da retter den opp både frekvens og impulsrespons automatisk. Men du kan nok ikke bruke automatisk korreksjon på ditt anlegg. Så da må du eventuelt måle, justere manuelt og måle igjen.
Blir litt spennende å se hvordan det lyder av det oppgraderte anlegget fra vw. Antar at ingen har fått dette enda, men det kommer vel etterhvert
Sitat fra: Krokstein på tirsdag 15. februar 2022, klokken 14:28
Blir litt spennende å se hvordan det lyder av det oppgraderte anlegget fra vw. Antar at ingen har fått dette enda, men det kommer vel etterhvert
Har tro på at det kan bli veldig bra. Standard anlegget nå er et av de beste på alt bortsett fra i sub området.
Tenkte unngå å starte en ny tråd, og ser denne tråden har Tidal omtalt.
Har fått et lite luksusproblem, spiller Tidal fra Android mobil (Samsung S20) over Android auto (trådløst) i min GTX.
Men; jeg får ikke stoppet avspillingen. Hver eneste gang bilen lukter telefonen så drar den i gang avspillingen der den stoppet sist. Jeg kan selvsagt stoppe avspillingen hver eneste gang ved å klikke på lydsporet og stoppe den, det virker både på mobilen og på Android Auto i bilen.
MEN; ved neste Android Auto tilkobling så drar den i gang igjen med Tidal avspilling der den slapp sist, helt automatisk.
Har prøvd å tvinge Tidal til stopp i app innstillinger på mobilen, men det hjalp ikke. Den er meget seiglivet i sin spilleiver.
Tips til hvordan stoppe denne overivrige musikkpresentatøren?
Hadde også dette problemet med Spotify. Gikk inn på innstillinger på telefonen, åpnet Android Auto og slo av "Start medieavspilling automatisk". Har fungert fint etter at jeg gjorde dette.
Sitat fra: Mangart på lørdag 05. mars 2022, klokken 08:43
Hadde også dette problemet med Spotify. Gikk inn på innstillinger på telefonen, åpnet Android Auto og slo av "Start medieavspilling automatisk". Har fungert fint etter at jeg gjorde dette.
Takk, det var byttig tips!
Sitat fra: Mangart på lørdag 05. mars 2022, klokken 08:43
Hadde også dette problemet med Spotify. Gikk inn på innstillinger på telefonen, åpnet Android Auto og slo av "Start medieavspilling automatisk". Har fungert fint etter at jeg gjorde dette.
Så bra.
Har noen et tilsvarende tips for CarPlay?
Sitat fra: Mangart på lørdag 05. mars 2022, klokken 08:43
Hadde også dette problemet med Spotify. Gikk inn på innstillinger på telefonen, åpnet Android Auto og slo av "Start medieavspilling automatisk". Har fungert fint etter at jeg gjorde dette.
Takk for tips, det skal testes!
Det funket, takk igjen!
Tips til andre; det ligger ikke under Apper i innstillinger, men under avanserte funksjoner, der kan man igjen velge Android Auto og mediaplay kommer opp som ett av mange valg.
Sitat fra: Olemann på lørdag 05. mars 2022, klokken 19:52
Sitat fra: Mangart på lørdag 05. mars 2022, klokken 08:43
Hadde også dette problemet med Spotify. Gikk inn på innstillinger på telefonen, åpnet Android Auto og slo av "Start medieavspilling automatisk". Har fungert fint etter at jeg gjorde dette.
Takk for tips, det skal testes!
Er i ferd med å bytte bil. Bilstereoen er selvfølgelig veldig viktig for meg. vanlig id4 og GTX har samme anlegg?
Leter etter biler med oppgradert stereo,etter å ha lest mye negativt.Veldig lite å velge i.
Men etter å ha lest denne tråden så har jeg vel kanskje funnet ut at std duger også.Da blir det mye lettere å kjøpe id4.
Har hatt ok billyd i mange år uten SUB.Har Dirac i dagens bil uten sub, og før der igjen så var det 8år med JBL uten sub
Lyden i min ID.4 1st Max ble helt elendig etter oppdatering til software 3.0. Det er en kjent sak og skal visstnok allerede være en TPI på dette, men fiksen var ikke tilgjengelig hos norske forhandlere da jeg sjekket rett før påske.
Før oppdatering var jeg veldig fornøyd med lyden. Så lenge du ikke forventer rånebilbass og spiller på normale volumer, er lyden klar og fin med god mellomtone og diskant, men det er absolutt ikke hi-fi av ypperste klasse.
Vil bare ha god lyd, er ikke så veldig kresen på billyd.vil bare ha god å naturlig lyd. Skal jeg ha godlyd så blir det øreklokker hjemme
Sitat fra: igniztion på onsdag 12. april 2023, klokken 09:15Lyden i min ID.4 1st Max ble helt elendig etter oppdatering til software 3.0. Det er en kjent sak og skal visstnok allerede være en TPI på dette, men fiksen var ikke tilgjengelig hos norske forhandlere da jeg sjekket rett før påske.
Før oppdatering var jeg veldig fornøyd med lyden. Så lenge du ikke forventer rånebilbass og spiller på normale volumer, er lyden klar og fin med god mellomtone og diskant, men det er absolutt ikke hi-fi av ypperste klasse.
Du må få 3.0.6 som korrigerer lydanlegg enheten.
PS! det indikeres kun 3.0.0 i skjermen.
Valget står mellom id 4 med std anlegg eller utvidet, enyaq, Q4 eller "vanlig" e-tron.
Audi er jo noe dyrere,vanlig etron enda dyrere,men en større og bedre bil? med luftputer.
Hvordan er egentlig lyden i Enyaq? ser målinger i tråden her sier den er dårligere enn id4. Enyaq er en større bil, noe som er pluss for meg.
Så det jeg egentlig lurer på er hvordan er lyden i skoda med Canton?
id4 er jo egentlig stor nok, blir mye tenking her...
Sitat fra: Svk på tirsdag 02. mai 2023, klokken 13:03Valget står mellom id 4 med std anlegg eller utvidet, enyaq, Q4 eller "vanlig" e-tron.
Audi er jo noe dyrere,vanlig etron enda dyrere,men en større og bedre bil? med luftputer.
Hvordan er egentlig lyden i Enyaq? ser målinger i tråden her sier den er dårligere enn id4. Enyaq er en større bil, noe som er pluss for meg.
Så det jeg egentlig lurer på er hvordan er lyden i skoda med Canton?
id4 er jo egentlig stor nok, blir mye tenking her...
Finnes det noe alternativ til å dra rundt å prøvespille i de ulike bilene dersom det er viktig. Har selv utvidet anlegg i ID.4 GTX. Mer enn godt nok for min del....men det trenger ikke bety at alle andre også liker lyden ;)
Sitat fra: Svk på tirsdag 02. mai 2023, klokken 13:03Valget står mellom id 4 med std anlegg eller utvidet, enyaq, Q4 eller "vanlig" e-tron.
Audi er jo noe dyrere,vanlig etron enda dyrere,men en større og bedre bil? med luftputer.
Hvordan er egentlig lyden i Enyaq? ser målinger i tråden her sier den er dårligere enn id4. Enyaq er en større bil, noe som er pluss for meg.
Så det jeg egentlig lurer på er hvordan er lyden i skoda med Canton?
id4 er jo egentlig stor nok, blir mye tenking her...
Kan ikke si noe om lyden, men størrelse Enyaq vs ID.4 må kun handle om innvendig pakning og en litt rettere bakvendt. Plattformen er samme.
Sitat fra: Svk på tirsdag 02. mai 2023, klokken 13:03Valget står mellom id 4 med std anlegg eller utvidet, enyaq, Q4 eller "vanlig" e-tron.
Audi er jo noe dyrere,vanlig etron enda dyrere,men en større og bedre bil? med luftputer.
Hvordan er egentlig lyden i Enyaq? ser målinger i tråden her sier den er dårligere enn id4. Enyaq er en større bil, noe som er pluss for meg.
Så det jeg egentlig lurer på er hvordan er lyden i skoda med Canton?
id4 er jo egentlig stor nok, blir mye tenking her...
Vanlig eTron (Q8) føles mindre innvendig enn ID.4 og Enyaq. Ellers er det en fantastisk premium-bil, men det gjenspeiles jo også i prisen.
Jeg har ID.4 med std anlegg og er fornøyd med lyden i den. Dersom man ønsker litt mer partyfaktor, kan det nok lønne seg å oppgradere til noe med sub.
Har ikke testet Enyaq med Canton, men har hørt den med std anlegg utvidet med Bass Brothers og det spiller veldig bra.
Det heller vel mest mot id4, helst den med org SUB.
Det er nettopp naturlig lyd som er vanskelig å få til. Jeg er enig, jeg jakter også "bare" naturlig og god lyd.
Det som er lett er å få bass som rister bilen (og fotgjengere) og diskant som kan skjære glass. Effekt er både lett å få til og billig med klasse D forsterkere.
Men, slike tråder som dette bærer noen ganger preg av at "mer er bedre", jeg vil heller som deg si; jeg vil bare ha god og naturlig lyd.
Jeg vil ikke ha kunstig mye bass. Akkurat slik som det låter i vår eminente Opera, for eksempel. Men, lett og billig er det ikke.
Sitat fra: Svk på onsdag 12. april 2023, klokken 09:29Vil bare ha god lyd, er ikke så veldig kresen på billyd.vil bare ha god å naturlig lyd. Skal jeg ha godlyd så blir det øreklokker hjemme
Ser på Bass Brothers sin Facebook side at de nå har laget en lydpakke til VW sitt sound System. De sier at original elementer er gode og beholder dem. Subwoofer er altfor dårlig og må byttes ut. En solid forsterker Legges til og gir et sjeldent godt resultat ifølge BB. Så her kan man redde anlegget og få meget god og solid lyd i id4.
"(Her med HELE videoen🤣)
Spiller HØYT ja! Kan ikke huske sist vi hadde en bil i garasjen som spiller så til de grader høyt uten forvrengning😳 Vi er i gang med de første lyttetestene av ukens prosjekt. VW ID4 med VW Sound System originalt, der vi prøver ut forskjellige måter å jazze det opp til et nivå som virkelig sparker liv i rockefoten. Resultat til nå er mildt sagt hysterisk🔊🤘👌"
https://fb.watch/l0sYIvDs4s/
Mulig dette er veien å gå. Virker nå så de har full kontroll på det de driver med
Sitat fra: Kjell Salvigsen på onsdag 07. juni 2023, klokken 19:24Ser på Bass Brothers sin Facebook side at de nå har laget en lydpakke til VW sitt sound System. De sier at original elementer er gode og beholder dem. Subwoofer er altfor dårlig og må byttes ut. En solid forsterker Legges til og gir et sjeldent godt resultat ifølge BB. Så her kan man redde anlegget og få meget god og solid lyd i id4.
"(Her med HELE videoen🤣)
Spiller HØYT ja! Kan ikke huske sist vi hadde en bil i garasjen som spiller så til de grader høyt uten forvrengning😳 Vi er i gang med de første lyttetestene av ukens prosjekt. VW ID4 med VW Sound System originalt, der vi prøver ut forskjellige måter å jazze det opp til et nivå som virkelig sparker liv i rockefoten. Resultat til nå er mildt sagt hysterisk🔊🤘👌"
https://fb.watch/l0sYIvDs4s/
Herlig morro å høre på han sunnmøringen...han gir alt...men mye rot i bagasjerommet da....se bilde... ;D