Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Tesla => Lading av Tesla => Emne startet av: toralfr på tirsdag 20. april 2021, klokken 10:10

Tittel: Tesla og V2G
Skrevet av: toralfrtirsdag 20. april 2021, klokken 10:10
VAG har meldt ut at alle modellar på MEB-plattforma skal ha V2G-egenskapar frå årsskifte 21/22. Eg finn ikkje noko oppdtatert informasjon som tydar på at Tesla har liknande planar. Det kan i så fall få meg til å gå for Enyaq heller enn TMY. 

Er det noko som helst som kan tyde på at dette kan komme på relativt kort sikt for Tesla? Det nyaste eg finn er nokre rykte frå sommaren 2020.
Tittel: Sv: Tesla og V2G
Skrevet av: o.b.lixtirsdag 20. april 2021, klokken 10:50
Sitat fra: toralfr på tirsdag 20. april 2021, klokken 10:10
VAG har meldt ut at alle modellar på MEB-plattforma skal ha V2G-egenskapar frå årsskifte 21/22.

Link?
Tittel: Sv: Tesla og V2G
Skrevet av: toralfrtirsdag 20. april 2021, klokken 10:53
https://cleantechnica.com/2021/04/06/all-volkswagen-meb-based-electric-cars-will-be-v2g-capable-beginning-in-2022/

"During its Power Day in March, Volkswagen said it was moving ahead with vehicle to grid (V2G) bi-directional battery charging technology. Now it's official. In an interview with Handelsblatt this week, Volkswagen board member Thomas Ulbricht said, "The test vehicles are running. We are in the last [phases] with the preparations." Beginning in January, 2022, every electric car from the Volkswagen Group that uses the MEB electrical platform — that includes cars from Audi, Skoda, and Seat-Cupra — will be able to not only charge from the electrical grid but also able to return electricity to the grid on demand."
Tittel: Sv: Tesla og V2G
Skrevet av: ok67tirsdag 20. april 2021, klokken 11:22
Om eg skulle kjøpt bruktbil og hadde valget mellom med eller utan V2G, så hadde eg valgt utan. V2G vil gi større belastning på batteriet og redusere levetida.
Tittel: Sv: Tesla og V2G
Skrevet av: toralfrtirsdag 20. april 2021, klokken 11:30
Ser den, men samtidig er dette noko som mest sannsynleg vil påverke verdien ved vidaresal - uavhengig av at ein tek det i bruk eller ikkje.
Tittel: Sv: Tesla og V2G
Skrevet av: turfsurftirsdag 20. april 2021, klokken 12:24
Sitat fra: toralfr på tirsdag 20. april 2021, klokken 10:10
Er det noko som helst som kan tyde på at dette kan komme på relativt kort sikt for Tesla? Det nyaste eg finn er nokre rykte frå sommaren 2020.
Hadde vært veldig greit med 11kW V2G ja. Hadde vært helt supert å kunne bruke elbilen som backup til strøm på hytta, siden strømmen går relativt ofte der, og det er brønnvann.

Men V2G/A må være noe annet enn en 3kW stikkontakt. Støttet av ladeboks med automatisk innkobling via power gateway når nettet går hadde vært noe.
Tittel: Sv: Tesla og V2G
Skrevet av: jlantirsdag 20. april 2021, klokken 13:41
Det er kanskje ikke ønskelig  for Tesla å innføre V2G så lenge ganske mange har gratis superlading.
Tittel: Sv: Tesla og V2G
Skrevet av: turfsurftirsdag 20. april 2021, klokken 14:16
Sitat fra: jlan på tirsdag 20. april 2021, klokken 13:41
Det er kanskje ikke ønskelig  for Tesla å innføre V2G så lenge ganske mange har gratis superlading.
På nye biler uten gratis superlading er jo ikke dette noe problem. V2G vil jo kreve fysisk endring uansett.
Tittel: Sv: Tesla og V2G
Skrevet av: Counterpointertirsdag 20. april 2021, klokken 15:12
Bruktverdi på bil med V2G er interessant, blir den høyere fordi den har en funksjon eller lavere fordi batteriet får mer bruk og slitasje?

Jeg tipper det litt begge deler, noen vil ikke ønske en slik bil godt brukt og andre positivt vil være villig til å gi litt ekstra for dette.

Hvis strømselskapene begynner å betale for biler med V2G for å utgjevne topper kan det bli attraktivt.
Tittel: Sv: Tesla og V2G
Skrevet av: Asbjorneltirsdag 20. april 2021, klokken 17:57
Mener å ha lest at Elin har sagt at v2g er vurdert som unyttig, men at v2h er noe de ser fremtid i.

Jeg er tilbøyelig til å være litt enig, bilene skal ikke forsyne grid, men kan fint holde et hus eller ei hytte gående over et strømbrudd.

Har ikke kilde, annet enn egen hukommelse.
Tittel: Sv: Tesla og V2G
Skrevet av: o.b.lixonsdag 21. april 2021, klokken 11:08
Tesla sitt offisielle synspunkt er at det er powerwall som skal brukes til dette og ikke bilen.
Tittel: Sv: Tesla og V2G
Skrevet av: toralfronsdag 21. april 2021, klokken 12:26
Tesla vil nok unngå å kannibalisere powerwall-businessen sin så lenge dei kan, ja, men då blottar dei flanken for konkurrentane på dette punktet. Spesielt når tilgangen på powerwall er så pressa som han er no.

Det kan jo vere dette som er business-caset til VAG.
Tittel: Sv: Tesla og V2G
Skrevet av: keepitsimpletorsdag 22. april 2021, klokken 12:16
Det vill komme for alle biler relativt snart tenker jeg. V2G plus solceller innen 5 år på vårt hus!
Tittel: Sv: Tesla og V2G
Skrevet av: Hansitorsdag 22. april 2021, klokken 12:24
Det håper og tror jeg også keepitsimple.

Samme her forhåpentligvis. Solcelle er på plass, V2G er fremdeles for kostbart til Leafen (https://wallbox.no/nettbutikken/wallbox-quasar/) samt at den lokale nettleverandøren ikke er klar for det ifølge daglig leder.
Tittel: Sv: Tesla og V2G
Skrevet av: Thomas Parslitorsdag 22. april 2021, klokken 13:06
V2G gir en strømpris av en annen verden med dagens batteriteknologi, kan dere komme med et økonomisk resonnement for hvordan V2G vil påvirke bruktprisen på en bil?

Eller for å gjøre det enkelt, hva må strømprisen være for at V2G ikke er et tap for forbruker?
Tittel: Sv: Tesla og V2G
Skrevet av: Counterpointertorsdag 22. april 2021, klokken 18:22
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 22. april 2021, klokken 13:06
V2G gir en strømpris av en annen verden med dagens batteriteknologi, kan dere komme med et økonomisk resonnement for hvordan V2G vil påvirke bruktprisen på en bil?

Eller for å gjøre det enkelt, hva må strømprisen være for at V2G ikke er et tap for forbruker?
Du må forklare hva du mener? Aner ikke om du er enig eller uenig, og hva argumentet er.
Tittel: Sv: Tesla og V2G
Skrevet av: Thomas Parslifredag 23. april 2021, klokken 17:12
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 22. april 2021, klokken 18:22
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 22. april 2021, klokken 13:06
V2G gir en strømpris av en annen verden med dagens batteriteknologi, kan dere komme med et økonomisk resonnement for hvordan V2G vil påvirke bruktprisen på en bil?

Eller for å gjøre det enkelt, hva må strømprisen være for at V2G ikke er et tap for forbruker?
Du må forklare hva du mener? Aner ikke om du er enig eller uenig, og hva argumentet er.

Jeg påstår V2G er en utrolig dårlig investering for bileier hvis du regner med tap av batterikapasitet.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0378775317306365

Tittel: Sv: Tesla og V2G
Skrevet av: Ulvisfredag 23. april 2021, klokken 17:29
Heilt andre incentiv enn selg billig og kjøp dyrt (strøm, altså) må iallefall på bana.
Sol/vind + batteri, for V2H, også i 'island mode' (som krev utstyr for til/fråkobling (og kanskje synkronisering) av distribusjonsnettet) kan gjere det aktuelt.
Dyrt blir det nok.
~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
Tittel: Sv: Tesla og V2G
Skrevet av: Counterpointerlørdag 24. april 2021, klokken 03:04
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 23. april 2021, klokken 17:12
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 22. april 2021, klokken 18:22
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 22. april 2021, klokken 13:06
V2G gir en strømpris av en annen verden med dagens batteriteknologi, kan dere komme med et økonomisk resonnement for hvordan V2G vil påvirke bruktprisen på en bil?

Eller for å gjøre det enkelt, hva må strømprisen være for at V2G ikke er et tap for forbruker?
Du må forklare hva du mener? Aner ikke om du er enig eller uenig, og hva argumentet er.

Jeg påstår V2G er en utrolig dårlig investering for bileier hvis du regner med tap av batterikapasitet.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0378775317306365
Det var lett å forstå

Er vel egentlig også ganske enig med deg i det.
Tittel: Sv: Tesla og V2G
Skrevet av: Mdahlørdag 24. april 2021, klokken 13:31
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 23. april 2021, klokken 17:12
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 22. april 2021, klokken 18:22
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 22. april 2021, klokken 13:06
V2G gir en strømpris av en annen verden med dagens batteriteknologi, kan dere komme med et økonomisk resonnement for hvordan V2G vil påvirke bruktprisen på en bil?

Eller for å gjøre det enkelt, hva må strømprisen være for at V2G ikke er et tap for forbruker?
Du må forklare hva du mener? Aner ikke om du er enig eller uenig, og hva argumentet er.

Jeg påstår V2G er en utrolig dårlig investering for bileier hvis du regner med tap av batterikapasitet.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0378775317306365

Det kan så være, men om vi skal tro Tesla at "The million Mile Battery" kommer inne få år, så er vel det bedre egnet til V2G enn eksisterende batterier.
Tittel: Sv: Tesla og V2G
Skrevet av: turfsurflørdag 24. april 2021, klokken 14:57
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 23. april 2021, klokken 17:12

Jeg påstår V2G er en utrolig dårlig investering for bileier hvis du regner med tap av batterikapasitet.
Ja, for bruk til generell lastbalansering. Som backup ved strømbrudd er dog saken annerledes.
Tittel: Sv: Tesla og V2G
Skrevet av: Hansisøndag 25. april 2021, klokken 19:42
Jeg kan svare for min egen del:
Jeg bidrar til det grønne skiftet der jeg kan (jeg kunne kanskje egentlig stoppet her? Hehe :)).
Kjører elektrisk og har gjort det siden ca. 2012.
Monterte solcellepaneler i 2016, regner med å gå ca. i null økonomisk i løpet av levetiden.
Syns solcelleoverflater på elbiler er flott selv om det økonomisk sett kanskje ikke vil gi de store besparelsene vil jeg heller bruke penger på noe som gjør bilen "grønnere" enn på mye annet tilleggsutstyr.
Heier på de som går i front for energieffektive transportmetoder, f.eks. Tesla og Aptera.
Heier på de som vil lage "solcellebiler" som Sono Motors Sion og Aptera.
Håper man vil kunne utnytte energi fra dempere og at regenerering av energi kan ta over fullt og helt for mekaniske bremser.

Det var litt bakgrunn. Rent konkret i forhold til V2G:
Jeg kjører per nå en Nissan Leaf 2013-modell AZE0 (facelift). Batteristatus er per i dag 11/12 streker. (Jeg vurderer oppgradering til fortrinnsvis 40 kWh batteripakke som jeg antar vil koste ca. 50'.)
Om jeg gir strømselskapene tilgang til batteripakken min og den slites marginalt raskere plager det meg ikke så mye. Pent brukt 24 kWh batteripakke koster vel ca. 20', om jeg skulle måtte bytte den 1 (eller kanskje til og med 2?) år tidligere hvis jeg får installert V2G enn hvis jeg ikke hadde gjort det spiller det fint liten rolle for min del (forutsetter selvfølgelig at batteripakken brukes i second life prosjekter og til slutt gjenvinnes med høy virkningsgrad som jeg tar som en selvfølge). Jeg vil også kunne få noen kroner for kWh strømselskapet kjøper som kan trekkes fra prisen på bytte av batteripakke.
Mitt hovedfokus: Om jeg ved å installere V2G kan bidra til at det grønne skiftet kan gå raskere til en så relativt liten sum hadde det for meg vært utrolig positivt :)

Så vidt jeg har forstått er det grønne skiftet også hovedfokuset til Tesla og derfor fremstår det for meg merkelig at man ikke tillater V2G. Forhåpentligvis vil man gjøre det når batteripakkene blir mer holdbare.
Tittel: Sv: Tesla og V2G
Skrevet av: Asbjorneltirsdag 27. april 2021, klokken 20:20
Har fått mindre troen på v2g, men det er klart at om hele bilflåten i Europa er tilkoblet vil det kunne ta topper i forbruk og dipper i produksjon i tenkte scenarier.

Det jeg derimot har mer troen på, og som er mer tilgjengelig er smarte ladere hvor man kan koble ut ladere i regioner på sekunder ved behov, samt styre tilgjengelig effekt. Dette vil ikke påvirke hverken batteri eller i mage tilfeller bruk av bilene.
Ja, også kan v2h være interessant for de som ønsker å redusere egen regning(og belastning på grid indirekte) ved å lade på billige stunder og bruke bilen som "aggregat" på de dyre timene, eller for å dra ned snitteffekt på de dyre timene, og for begrensing av effektuttak dersom det skulle komme en kostnad på dette. Kombinert med egen privat sol og vindkraft kan dette spare større utbygginger av parker mange misliker.
Tittel: Sv: Tesla og V2G
Skrevet av: daktaritirsdag 27. april 2021, klokken 22:28
Hvis du akser avgårde og motorene trekker 300 kW, flere ganger om dagen i korte etapper - vil ikke det være verre enn jevnt 11 kW, som er det ladekabel og ladeinstallasjon tåler?

Men konseptet gir teoretisk mening for meg med de strømprisene vi hadde i vinter. Lade billig på natten og bruke en 2-6 kWh  fra bilen til å koke kaffe på morran og lage middag. Men det er vel da V2Home ikke Grid.

PS Hyundai og KIAs nye plattform har også noe nytt her samt den kule adapteren som gjør at du kan lade opp en annen elbil! Sjekk FullyChargeds video av Ioniq 45.
Tittel: Sv: Tesla og V2G
Skrevet av: RJKmandag 03. mai 2021, klokken 11:27
Selv om VW-gruppens biler skal få V2G-kapabilitet i fra årsskiftet 21/22, så tviler jeg sterkt på at dette kommer på allerede produserte biler. Tipper dette vil gjelde nye modeller som kommer etter den datoen. Så skal man ha V2G, så tipper jeg man må innom et skifte av kjøretøy, men om jeg tar feil, så blir jeg veldig overrasket.

Samtidig kjenner jeg litt på at dette er mindre aktuelt for mange, nettopp fordi bilen ikke står hjemme på dagtid, men er med en på jobb. Med visse unntak i storbyene, der mange er nødt til å bruke kollektivt pga manglende parkeringsplass.

Den ekstra slitasjen er muligens et negativt aspekt, og ønsker man å beholde bilen lenge, så tror jeg det gjelder at det er kjekt for videresalg, men ikke noe man betaler ekstra for, eller velger å bruke. Ihvertfall frem til man ser at batteriene holder glatt i 15-20 selv med slik bruk. Men å være forsøkskanin selv, det tviler jeg sterkt på at man ønsker å være selv.

V2L derimot, er noe som jeg forventer at mange andre elbiler vil implementere snarest. Det å kunne lade og/eller drive eksternt utstyr, selv om bilen er av, eller mens den står tilkoblet f.eks. på campingplassen eller rasteplassen, er praktisk. Det blir litt som campermode/utility mode, men der selve bilen er av.

Det forenkler bl.a. det å kunne dra en vifteovn opp til takteltet, uten å måtte ha bilen halveis på, selv om det skulle bli kjølig ute i løpet av natta, samtidig som kjøleboksen inni bilen holder melka og annen mat kjølig.

Har forøvrig ikke sett at noen har sagt at VW, Skoda eller Audi kommer med en slik camper modus, som hadde vært svært nyttig for mange. Foreløpig tyder dette på at det ikke er noe det kan/vil levere. For meg vil slikt være et krav til neste elbil. Har det nå, og elsker det, selv om jeg ikke har brukt det veldig mye, men kjekt på tur når man er en eller to, eller kanske 2,5... ;). Men det er brukt, og det gir og strøm til kjøleboksen over 12V-uttaket.
Tittel: Sv: Tesla og V2G
Skrevet av: Motorwattmandag 03. mai 2021, klokken 16:29
SitatV2L derimot, er noe som jeg forventer at mange andre elbiler vil implementere snarest. Det å kunne lade og/eller drive eksternt utstyr, selv om bilen er av, eller mens den står tilkoblet f.eks. på campingplassen eller rasteplassen, er praktisk. Det blir litt som campermode/utility mode, men der selve bilen er av.

Ioniq 5 får V2L med 230V 3.6 kW.

(https://images.chosun.com/resizer/CJ5bRhTVgzO0CR8VhyPcrOLhbO8=/616x0/smart/cloudfront-ap-northeast-1.images.arcpublishing.com/chosun/BHABFTLBQJH3RDPGXBVT4JCILE.jpg)
Tittel: Sv: Tesla og V2G
Skrevet av: o.b.lixtirsdag 04. mai 2021, klokken 10:46
Sitat fra: Motorwatt på mandag 03. mai 2021, klokken 16:29
Ioniq 5 får V2L med 230V 3.6 kW.

Cybertruck skulle også få V2L, så Tesla er nok klar for den ideen.

Faktisk er det permanent 12v i tilhengerkontakten på Model X, som betyr bilen kan lade campingvogn selv om bilen er av.
Tittel: Sv: Tesla og V2G
Skrevet av: Lynettirsdag 04. mai 2021, klokken 13:56
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 04. mai 2021, klokken 10:46
Sitat fra: Motorwatt på mandag 03. mai 2021, klokken 16:29
Ioniq 5 får V2L med 230V 3.6 kW.

Cybertruck skulle også få V2L, så Tesla er nok klar for den ideen.

Faktisk er det permanent 12v i tilhengerkontakten på Model X, som betyr bilen kan lade campingvogn selv om bilen er av.
Begge 12V uttakene i tilhengerkontakten går av når bilen er av, men så vidt jeg husker går den ene på i campmode
Tittel: Sv: Tesla og V2G
Skrevet av: Martiniosøndag 11. september 2022, klokken 05:15
Hva er riktig her angående 12v uttak til campingvogn? Noen som har peiling og kan svare på det?
Altså, vil campingvognen forsynes med 12v selv når bilen er parkert og låst uten camp-mode på? (Camp-mode trekker en del strøm så kanskje ikke så effektivt for fricamping med unntak av når man sover og camper i selve bilen selvsagt). Eventuelt er vel sentry mode et alternativ, hvis man må ha den våken for å forsyne 12v??

Hvorfor døde tråden her når dette spørsmålet står uoppklart :(
Hilsen en som er på leting etter Model X for helelektrisk fricamping med campingvogn + ecoflow batteribank (eventuelt annet alternativ) + solcellepanel(er). Tror dette blir spennende prosjekt, men må kanskje ha gass for steking og koking for å ha strøm nok for oppvarming på vinterstid. Hvis noen er interessert i dette prosjektet mitt og har innspill eller spørsmål, svar gjerne på tråden her videre. :)
Tittel: Sv: Tesla og V2G
Skrevet av: kodaxsøndag 11. september 2022, klokken 08:31
Jeg regner med at DC-DC-laderen som lader 12V-batteriet ikke er særlig kraftig, her er i hvert fall en fyr som ikke hadde sukksess med å prøvde å rekke endel strøm fra det.
Det hadde jo vært kjekt å kunne bruke bilen som kraftkilde (særlig for oss med gratis lading), men da er det nok bedre å koble seg rett på hovedbatteriet (noe man bare må gjøre hvis man er sertifisert og ikke bryr seg om garantien).
Tittel: Sv: Tesla og V2G
Skrevet av: RJKmandag 12. september 2022, klokken 00:34
Det beste er vel å plugge inn en 12V til 240V inverter, type de du får kjøpt på Clas Ohlson etc. 12V fra bilen vil gi noe strøm (150-500 W), men ikke nok til å drive campingvogna. Men nok til å brukte til noe utstyr. Fant en på 1200W hos thansen.no:

https://www.thansen.no/bil/utstyr/elutstyr/adapter-og-omformere/omformer-12-230v-1200w-mobiline-pi-1200/n265/pn9870 (https://www.thansen.no/bil/utstyr/elutstyr/adapter-og-omformere/omformer-12-230v-1200w-mobiline-pi-1200/n265/pn9870)
(https://dyncdn.thg.dk/img/40594_0_m_719_1200.JPG)

Alternativet er å skaffe seg solcellepaneler, få installert elektronikk for dette, og lade opp batterier du kjøper til. Et alternativ da, er å skaffe seg en "strømstasjon" som en Goal Zero (Teslabjørn har jo testet å lade en Tesla fra en slik):

https://www.power.no/hjem-og-fritid/el-materiell/baerbare-stroemstasjoner/goal-zero-yeti-200x-baerbar-stroemstasjon/p-1088150/store/1122/?gclid=Cj0KCQjwjvaYBhDlARIsAO8PkE37on42uvHDHG0TrY9GmKYZSSulHcUGM774QdJABk5eXO17JM0maxMaAljxEALw_wcB&gclsrc=aw.ds (https://www.power.no/hjem-og-fritid/el-materiell/baerbare-stroemstasjoner/goal-zero-yeti-200x-baerbar-stroemstasjon/p-1088150/store/1122/?gclid=Cj0KCQjwjvaYBhDlARIsAO8PkE37on42uvHDHG0TrY9GmKYZSSulHcUGM774QdJABk5eXO17JM0maxMaAljxEALw_wcB&gclsrc=aw.ds)

(https://media.power-cdn.net/images/h-e51b37b07b1ce6ced3be0e65c60df07b/products/1088150/1088150_7_1200x1200_w_g.webp)

Tittel: Sv: Tesla og V2G
Skrevet av: geearmandag 12. september 2022, klokken 09:39
Sitat fra: Martinio på søndag 11. september 2022, klokken 05:15
Hva er riktig her angående 12v uttak til campingvogn? Noen som har peiling og kan svare på det?
Altså, vil campingvognen forsynes med 12v selv når bilen er parkert og låst uten camp-mode på? (Camp-mode trekker en del strøm så kanskje ikke så effektivt for fricamping med unntak av når man sover og camper i selve bilen selvsagt). Eventuelt er vel sentry mode et alternativ, hvis man må ha den våken for å forsyne 12v??

Hvorfor døde tråden her når dette spørsmålet står uoppklart :(
Hilsen en som er på leting etter Model X for helelektrisk fricamping med campingvogn + ecoflow batteribank (eventuelt annet alternativ) + solcellepanel(er). Tror dette blir spennende prosjekt, men må kanskje ha gass for steking og koking for å ha strøm nok for oppvarming på vinterstid. Hvis noen er interessert i dette prosjektet mitt og har innspill eller spørsmål, svar gjerne på tråden her videre. :)
Beste alternativet her er nok fortsatt å hente strøm som er ment til elektronisk hengerbrems. Der er det 12V alltid på, med 20A sikring, altså inntil 240W (og litt mer også hvis/når ladespenning fra DC-DC er 14V). DC-DC vil da stå på hele tiden i bilen, så den vil ha en del standby-forbruk, men mye lavere enn i camp mode og sannsynligvis også lavere enn sentry. Her ser jeg for meg at du må få inn en DC-DC på inntil 200W eller noe i den duren, slik at du lader campingvognbatteriene fra denne kontinuerlig mens parkert, og at forbrukstopper over dette dermed tas av campingvognbatteriene, i stedet for å ryke sikringen. Det bør holde fint til å drifte LED-lys, TV, mobil/PC og lignende. Koketopp og varme må gå på gass, kjøleskap bør også på gass, men ser ikke bort fra at det hadde gått fint å kjøre det på 12V.

Pluggen til bremsekontrolleren ligger bak venstre panel rett ved beina til føreren. De første par årene fulgte det med ferdig kontakt med ledningsstumper på, for å koble til, men tror det ble fjernet i Europa etterhvert. Uansett får du nok tak i det fra en eksisterende Model X (sikkert mange som ikke skjønner hva den er til), eller får kjøpt hos Tesla.
Tittel: Sv: Tesla og V2G
Skrevet av: Daniel_0007mandag 12. september 2022, klokken 09:42
Sitat fra: RJK på mandag 12. september 2022, klokken 00:34
Det beste er vel å plugge inn en 12V til 240V inverter, type de du får kjøpt på Clas Ohlson etc. 12V fra bilen vil gi noe strøm (150-500 W), men ikke nok til å drive campingvogna. Men nok til å brukte til noe utstyr. Fant en på 1200W hos thansen.no:

https://www.thansen.no/bil/utstyr/elutstyr/adapter-og-omformere/omformer-12-230v-1200w-mobiline-pi-1200/n265/pn9870 (https://www.thansen.no/bil/utstyr/elutstyr/adapter-og-omformere/omformer-12-230v-1200w-mobiline-pi-1200/n265/pn9870)
(https://dyncdn.thg.dk/img/40594_0_m_719_1200.JPG)

Alternativet er å skaffe seg solcellepaneler, få installert elektronikk for dette, og lade opp batterier du kjøper til. Et alternativ da, er å skaffe seg en "strømstasjon" som en Goal Zero (Teslabjørn har jo testet å lade en Tesla fra en slik):

https://www.power.no/hjem-og-fritid/el-materiell/baerbare-stroemstasjoner/goal-zero-yeti-200x-baerbar-stroemstasjon/p-1088150/store/1122/?gclid=Cj0KCQjwjvaYBhDlARIsAO8PkE37on42uvHDHG0TrY9GmKYZSSulHcUGM774QdJABk5eXO17JM0maxMaAljxEALw_wcB&gclsrc=aw.ds (https://www.power.no/hjem-og-fritid/el-materiell/baerbare-stroemstasjoner/goal-zero-yeti-200x-baerbar-stroemstasjon/p-1088150/store/1122/?gclid=Cj0KCQjwjvaYBhDlARIsAO8PkE37on42uvHDHG0TrY9GmKYZSSulHcUGM774QdJABk5eXO17JM0maxMaAljxEALw_wcB&gclsrc=aw.ds)

(https://media.power-cdn.net/images/h-e51b37b07b1ce6ced3be0e65c60df07b/products/1088150/1088150_7_1200x1200_w_g.webp)

Den har vel litt lite futt, bedre å gå for den tb har ecoflow delta max. Koster litt men da får ihvertfall noe som varer et par år og kan utvides med ekstra batteri som han har gjort nå hvor han hjalp dama som gikk tom for strøm på e6  :laugh:

https://www.foto.no/ecoflow/140865/ecoflow-delta-max-2016wh-2400w
Tittel: Sv: Tesla og V2G
Skrevet av: Martiniomandag 12. september 2022, klokken 13:34
Sitat fra: geear på mandag 12. september 2022, klokken 09:39
Sitat fra: Martinio på søndag 11. september 2022, klokken 05:15
Hva er riktig her angående 12v uttak til campingvogn? Noen som har peiling og kan svare på det?
Altså, vil campingvognen forsynes med 12v selv når bilen er parkert og låst uten camp-mode på? (Camp-mode trekker en del strøm så kanskje ikke så effektivt for fricamping med unntak av når man sover og camper i selve bilen selvsagt). Eventuelt er vel sentry mode et alternativ, hvis man må ha den våken for å forsyne 12v??

Hvorfor døde tråden her når dette spørsmålet står uoppklart :(
Hilsen en som er på leting etter Model X for helelektrisk fricamping med campingvogn + ecoflow batteribank (eventuelt annet alternativ) + solcellepanel(er). Tror dette blir spennende prosjekt, men må kanskje ha gass for steking og koking for å ha strøm nok for oppvarming på vinterstid. Hvis noen er interessert i dette prosjektet mitt og har innspill eller spørsmål, svar gjerne på tråden her videre. :)
Beste alternativet her er nok fortsatt å hente strøm som er ment til elektronisk hengerbrems. Der er det 12V alltid på, med 20A sikring, altså inntil 240W (og litt mer også hvis/når ladespenning fra DC-DC er 14V). DC-DC vil da stå på hele tiden i bilen, så den vil ha en del standby-forbruk, men mye lavere enn i camp mode og sannsynligvis også lavere enn sentry. Her ser jeg for meg at du må få inn en DC-DC på inntil 200W eller noe i den duren, slik at du lader campingvognbatteriene fra denne kontinuerlig mens parkert, og at forbrukstopper over dette dermed tas av campingvognbatteriene, i stedet for å ryke sikringen. Det bør holde fint til å drifte LED-lys, TV, mobil/PC og lignende. Koketopp og varme må gå på gass, kjøleskap bør også på gass, men ser ikke bort fra at det hadde gått fint å kjøre det på 12V.

Pluggen til bremsekontrolleren ligger bak venstre panel rett ved beina til føreren. De første par årene fulgte det med ferdig kontakt med ledningsstumper på, for å koble til, men tror det ble fjernet i Europa etterhvert. Uansett får du nok tak i det fra en eksisterende Model X (sikkert mange som ikke skjønner hva den er til), eller får kjøpt hos Tesla.

Takk for interessant info. Men jeg tenker å prøve helelektrisk fricamping med Ecoflow eller lignende produkter og 1 400W solcellepanel. Nå har jeg mer eller mindre landet på 1x Ecoflow delta 1300 + 1x Ecoflow max 2000 eller Pro (3700) og håper at dette skal kunne dekke koketopp, varme i vogn og vann, lys, pc og kjøleskap (kjøleskap kan veksles mellom 12v og 230v, for eksempel nedkjøling på 230v og vedlikehold av temperatur på 12v hvis det trengs å avlastes Ecoflow batteriene). Mulig dette kan gå tror jeg. I verste fall må jeg gå for gass bare for steking/koking for å ikke ha for lite strøm noen dager med lite sol. EcoFlow deltaen er også bærbar nok til å lades opp mens jeg er andre steder og eventuelt i 12v i bilen for å hente strøm til vognen dersom solcellene ikke alltid er pålitelig nok.

Hvor genialt høres dette ut? Har tenkt mye på det og tror det skal funke. Gi meg gjerne tilbakemelding med innspill og idéer.
Tittel: Sv: Tesla og V2G
Skrevet av: Martiniomandag 12. september 2022, klokken 13:38
Sitat fra: Martinio på mandag 12. september 2022, klokken 13:34
Sitat fra: geear på mandag 12. september 2022, klokken 09:39
Sitat fra: Martinio på søndag 11. september 2022, klokken 05:15
Hva er riktig her angående 12v uttak til campingvogn? Noen som har peiling og kan svare på det?
Altså, vil campingvognen forsynes med 12v selv når bilen er parkert og låst uten camp-mode på? (Camp-mode trekker en del strøm så kanskje ikke så effektivt for fricamping med unntak av når man sover og camper i selve bilen selvsagt). Eventuelt er vel sentry mode et alternativ, hvis man må ha den våken for å forsyne 12v??

Hvorfor døde tråden her når dette spørsmålet står uoppklart :(
Hilsen en som er på leting etter Model X for helelektrisk fricamping med campingvogn + ecoflow batteribank (eventuelt annet alternativ) + solcellepanel(er). Tror dette blir spennende prosjekt, men må kanskje ha gass for steking og koking for å ha strøm nok for oppvarming på vinterstid. Hvis noen er interessert i dette prosjektet mitt og har innspill eller spørsmål, svar gjerne på tråden her videre. :)
Beste alternativet her er nok fortsatt å hente strøm som er ment til elektronisk hengerbrems. Der er det 12V alltid på, med 20A sikring, altså inntil 240W (og litt mer også hvis/når ladespenning fra DC-DC er 14V). DC-DC vil da stå på hele tiden i bilen, så den vil ha en del standby-forbruk, men mye lavere enn i camp mode og sannsynligvis også lavere enn sentry. Her ser jeg for meg at du må få inn en DC-DC på inntil 200W eller noe i den duren, slik at du lader campingvognbatteriene fra denne kontinuerlig mens parkert, og at forbrukstopper over dette dermed tas av campingvognbatteriene, i stedet for å ryke sikringen. Det bør holde fint til å drifte LED-lys, TV, mobil/PC og lignende. Koketopp og varme må gå på gass, kjøleskap bør også på gass, men ser ikke bort fra at det hadde gått fint å kjøre det på 12V.

Pluggen til bremsekontrolleren ligger bak venstre panel rett ved beina til føreren. De første par årene fulgte det med ferdig kontakt med ledningsstumper på, for å koble til, men tror det ble fjernet i Europa etterhvert. Uansett får du nok tak i det fra en eksisterende Model X (sikkert mange som ikke skjønner hva den er til), eller får kjøpt hos Tesla.

Takk for interessant info. Men jeg tenker å prøve helelektrisk fricamping med Ecoflow eller lignende produkter og 1 400W solcellepanel. Nå har jeg mer eller mindre landet på 1x Ecoflow delta 1300 + 1x Ecoflow max 2000 eller Pro (3700) og håper at dette skal kunne dekke koketopp, varme i vogn og vann, lys, pc og kjøleskap (kjøleskap kan veksles mellom 12v og 230v, for eksempel nedkjøling på 230v og vedlikehold av temperatur på 12v hvis det trengs å avlastes Ecoflow batteriene). Mulig dette kan gå tror jeg. I verste fall må jeg gå for gass bare for steking/koking for å ikke ha for lite strøm noen dager med lite sol. EcoFlow deltaen er også bærbar nok til å lades opp mens jeg er andre steder og eventuelt i 12v i bilen for å hente strøm til vognen dersom solcellene ikke alltid er pålitelig nok.

Hvor genialt høres dette ut? Har tenkt mye på det og tror det skal funke. Gi meg gjerne tilbakemelding med innspill og idéer.

For å legge til kommentar her om V2G/V2L så tror jeg også V2G ikke er så verdt det i praksis, men i mitt tilfelle som jeg skal gjøre her i praksis så blir dette en måte å delvis bruke bilen til V2L gjennom Ecoflowen etter behov. En variabel å være obs på her er at AGM/OEM batteriene ikke tåler dette mye i lengden, og derfor holder jeg på å undersøke muligheter for å få Ohmmu's Litium (LiFePO4) 12v batterier inn på markedet i Norge fordi de vil tåle slikt brukt mye bedre, er mer effektive, miljøvennlige, 8 kg lettere og vil bli mer økonomisk i lengden fordi de varer lengre.
Tittel: Sv: Tesla og V2G
Skrevet av: jlanmandag 12. september 2022, klokken 15:20
Sitat fra: Martinio på mandag 12. september 2022, klokken 13:34
Nå har jeg mer eller mindre landet på 1x Ecoflow delta 1300 + 1x Ecoflow max 2000 eller Pro (3700) og håper at dette skal kunne dekke koketopp, varme i vogn og vann, lys, pc og kjøleskap (kjøleskap kan veksles mellom 12v og 230v, for eksempel nedkjøling på 230v og vedlikehold av temperatur på 12v hvis det trengs å avlastes Ecoflow batteriene).
Jeg tror det er batteridrevet varme i vogn som er den største utfordringen hvis det skal forsynes fra bilen. Det er selvfølgelig veldig avhengig av hvor lav utetemperator (og innetemperatur) du ser for deg. Gassvarmere er typisk på 3 kW eller mer, men de går jo ikke hele tiden. Så kanskje 500W snitteffekt med en god varmepumpe, med temperaturdifferanse på en 10-15 grader.Da bør du nok opp i 50A på 12V.
Tittel: Sv: Tesla og V2G
Skrevet av: Martiniomandag 12. september 2022, klokken 16:16
Tror du ikke leste nøye nok her, har ikke tenkt å drive noe av varme på 12v/strøm fra bil(utenom eventuelt noe indirekte via oppladning av Deltaen). Det skal jeg ha strøm til fra ecoflowene (1300Wh + 2000Wh/3700Wh) med forsyning av 400W solcellepanel + eventuell ekstra henting av strøm med deltaen andre steder og/eller fra oppladning med 12v sigarettenner.

Setter pris på at du ga meg pekepinn på hva jeg kan forvente av Wh forbruk for å holde varme i bilen! Har letet etter veiledende numre. Så lenge jeg ikke skal holde mye varme mer enn 5 timer per dag uten sol så skal jeg klare meg helelektrisk tror jeg
Tittel: Sv: Tesla og V2G
Skrevet av: geearmandag 12. september 2022, klokken 19:30
Må være i sommerhalvåret dette iallfall, kanskje bare sommermånedene, for å drive oppvarming fra en batteribank på usle 3,3 kWh, evt. 5 kWh, blir nok stusselige greier.
Tittel: Sv: Tesla og V2G
Skrevet av: RJKmandag 12. september 2022, klokken 23:20
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 12. september 2022, klokken 09:42
Sitat fra: RJK på mandag 12. september 2022, klokken 00:34
Det beste er vel å plugge inn en 12V til 240V inverter, type de du får kjøpt på Clas Ohlson etc. 12V fra bilen vil gi noe strøm (150-500 W), men ikke nok til å drive campingvogna. Men nok til å brukte til noe utstyr. Fant en på 1200W hos thansen.no:

https://www.thansen.no/bil/utstyr/elutstyr/adapter-og-omformere/omformer-12-230v-1200w-mobiline-pi-1200/n265/pn9870 (https://www.thansen.no/bil/utstyr/elutstyr/adapter-og-omformere/omformer-12-230v-1200w-mobiline-pi-1200/n265/pn9870)


Alternativet er å skaffe seg solcellepaneler, få installert elektronikk for dette, og lade opp batterier du kjøper til. Et alternativ da, er å skaffe seg en "strømstasjon" som en Goal Zero (Teslabjørn har jo testet å lade en Tesla fra en slik):

https://www.power.no/hjem-og-fritid/el-materiell/baerbare-stroemstasjoner/goal-zero-yeti-200x-baerbar-stroemstasjon/p-1088150/store/1122/?gclid=Cj0KCQjwjvaYBhDlARIsAO8PkE37on42uvHDHG0TrY9GmKYZSSulHcUGM774QdJABk5eXO17JM0maxMaAljxEALw_wcB&gclsrc=aw.ds (https://www.power.no/hjem-og-fritid/el-materiell/baerbare-stroemstasjoner/goal-zero-yeti-200x-baerbar-stroemstasjon/p-1088150/store/1122/?gclid=Cj0KCQjwjvaYBhDlARIsAO8PkE37on42uvHDHG0TrY9GmKYZSSulHcUGM774QdJABk5eXO17JM0maxMaAljxEALw_wcB&gclsrc=aw.ds)



Den har vel litt lite futt, bedre å gå for den tb har ecoflow delta max. Koster litt men da får ihvertfall noe som varer et par år og kan utvides med ekstra batteri som han har gjort nå hvor han hjalp dama som gikk tom for strøm på e6  :laugh:

https://www.foto.no/ecoflow/140865/ecoflow-delta-max-2016wh-2400w (https://www.foto.no/ecoflow/140865/ecoflow-delta-max-2016wh-2400w)
Dette var bare et eksempel på et slikt batteri. Hvor kraftig, hvor mange kWh man vil betale for, er jo bare spørsmål om hvor mye man vil legge i det.

Og det er igjen avhengig av hvor mye energi man trenger på dager som er overskyet, og forbruket om natta. Forbruk på dag kan vel gå på gjennomstrømming frasolcellene, litt avhengig av hva som støttet.

Men er vel gjerne slik at jo mer solceller, dess større batterikapasitet ønsker man seg, for da er vel og forventet forbruk i den høyere enden av skalaen. Skal man f.eks. støtte oppvarming av stor vogn, varming av varmtvann, microbølgeovn og induksjonsplater for matlaging, så er det bare å dytte på.

Da er det kanskje og verdt å vurdere fast installasjon av Li-Ion-batterier i vogna som er mer permanent tilkoblet, og kan lades både fra solcellepaneler på taket og eventuelt "landstrøm" fra garasje eller campingplassen, eller til nød fra AC-lader mens bilen hurtig/lynlader.