Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Audi => Kommende Audier => Emne startet av: telcontar på mandag 19. april 2021, klokken 10:28

Tittel: A6 e-tron
Skrevet av: telcontarmandag 19. april 2021, klokken 10:28
https://www.tv2.no/broom/13930411/

Ser lovende ut denne
Tittel: Sv: A6 e-tron
Skrevet av: s3xymandag 19. april 2021, klokken 10:59
Viser jo at mange biler som dyttes ut i dag har allerede utgått rekkevidde og ladekapasitet
Tittel: Sv: A6 e-tron
Skrevet av: telcontarmandag 19. april 2021, klokken 11:42
Sitat fra: s3xy på mandag 19. april 2021, klokken 10:59
Viser jo at mange biler som dyttes ut i dag har allerede utgått rekkevidde og ladekapasitet

Sånn sett er Ioniq5 og EV6 bra speccet på batteri/lading.
Tittel: Sv: A6 e-tron
Skrevet av: turfsurfmandag 19. april 2021, klokken 11:52
Sitat fra: s3xy på mandag 19. april 2021, klokken 10:59
Viser jo at mange biler som dyttes ut i dag har allerede utgått rekkevidde og ladekapasitet
Dette er jo en platform for de litt større bilene. Regner med at det blir slik at det kun er de største bilene som får virkelig god rekkevidde. Ser samme tendensen hos MB og.

Ur-etron er utdatert dog.
Tittel: Sv: A6 e-tron
Skrevet av: Carboymandag 19. april 2021, klokken 19:02
Denne ser lovende ut ja. Mye tøffere enn etron GT. Og mye kulere med hatchback bakluke.
Det slår meg at det bare er tull å kjøpe elbiler nå for utviklingen går så fort og det er så mange som kommer etterhvert med lengre og lengre rekkevidde. Man risikerer å tape store summer i verditap for de utdateres så raskt.
Tittel: Sv: A6 e-tron
Skrevet av: Chimpmandag 19. april 2021, klokken 20:38
Sitat fra: Carboy på mandag 19. april 2021, klokken 19:02
Denne ser lovende ut ja. Mye tøffere enn etron GT. Og mye kulere med hatchback bakluke.
Det slår meg at det bare er tull å kjøpe elbiler nå for utviklingen går så fort og det er så mange som kommer etterhvert med lengre og lengre rekkevidde. Man risikerer å tape store summer i verditap for de utdateres så raskt.

Sånn vil det vel være når A6 kommer også, da er det plutselig bare 2 år igjen til det kommer faststoffbatterier med lang rekkevidde, osv osv
Tittel: Sv: A6 e-tron
Skrevet av: Jon65mandag 19. april 2021, klokken 21:06
Sitat fra: Chimp på mandag 19. april 2021, klokken 20:38
Sitat fra: Carboy på mandag 19. april 2021, klokken 19:02
Denne ser lovende ut ja. Mye tøffere enn etron GT. Og mye kulere med hatchback bakluke.
Det slår meg at det bare er tull å kjøpe elbiler nå for utviklingen går så fort og det er så mange som kommer etterhvert med lengre og lengre rekkevidde. Man risikerer å tape store summer i verditap for de utdateres så raskt.

Sånn vil det vel være når A6 kommer også, da er det plutselig bare 2 år igjen til det kommer faststoffbatterier med lang rekkevidde, osv osv

Nettopp, så perioden med lavt verditap på elbiler er nok over
Tittel: Sv: A6 e-tron
Skrevet av: Electric cars in Norwaymandag 19. april 2021, klokken 21:16
Sitat fra: Jon65 på mandag 19. april 2021, klokken 21:06
Sitat fra: Chimp på mandag 19. april 2021, klokken 20:38
Sitat fra: Carboy på mandag 19. april 2021, klokken 19:02
Denne ser lovende ut ja. Mye tøffere enn etron GT. Og mye kulere med hatchback bakluke.
Det slår meg at det bare er tull å kjøpe elbiler nå for utviklingen går så fort og det er så mange som kommer etterhvert med lengre og lengre rekkevidde. Man risikerer å tape store summer i verditap for de utdateres så raskt.

Sånn vil det vel være når A6 kommer også, da er det plutselig bare 2 år igjen til det kommer faststoffbatterier med lang rekkevidde, osv osv

Nettopp, så perioden med lavt verditap på elbiler er nok over

Tja, det kan være litt både og dette med verditap. Ikke sikkert at faststoff rulles ut så raskt som  man håper..  dermed vil behovet for dagens elbiler være der. Derimot ICE vil man tape på fremover. Bra det... 
Tittel: Sv: A6 e-tron
Skrevet av: Carboymandag 19. april 2021, klokken 21:33
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 19. april 2021, klokken 21:16
Sitat fra: Jon65 på mandag 19. april 2021, klokken 21:06
Sitat fra: Chimp på mandag 19. april 2021, klokken 20:38
Sitat fra: Carboy på mandag 19. april 2021, klokken 19:02
Denne ser lovende ut ja. Mye tøffere enn etron GT. Og mye kulere med hatchback bakluke.
Det slår meg at det bare er tull å kjøpe elbiler nå for utviklingen går så fort og det er så mange som kommer etterhvert med lengre og lengre rekkevidde. Man risikerer å tape store summer i verditap for de utdateres så raskt.

Sånn vil det vel være når A6 kommer også, da er det plutselig bare 2 år igjen til det kommer faststoffbatterier med lang rekkevidde, osv osv

Nettopp, så perioden med lavt verditap på elbiler er nok over

Derimot ICE vil man tape på fremover. Bra det...

Det med ICE biler er nok ikke sikkert. Har du en litt gromt motorisert ICE bil kan den holde seg bedre enn man tror. Men alt har med tilbud og etterspørsel å gjøre. Om etterspørselen er større enn tilbudet vil jo prisene øke.
Tittel: Sv: A6 e-tron
Skrevet av: Electric cars in Norwaymandag 19. april 2021, klokken 21:36
Sitat fra: Carboy på mandag 19. april 2021, klokken 21:33
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 19. april 2021, klokken 21:16
Sitat fra: Jon65 på mandag 19. april 2021, klokken 21:06
Sitat fra: Chimp på mandag 19. april 2021, klokken 20:38
Sitat fra: Carboy på mandag 19. april 2021, klokken 19:02
Denne ser lovende ut ja. Mye tøffere enn etron GT. Og mye kulere med hatchback bakluke.
Det slår meg at det bare er tull å kjøpe elbiler nå for utviklingen går så fort og det er så mange som kommer etterhvert med lengre og lengre rekkevidde. Man risikerer å tape store summer i verditap for de utdateres så raskt.

Sånn vil det vel være når A6 kommer også, da er det plutselig bare 2 år igjen til det kommer faststoffbatterier med lang rekkevidde, osv osv

Nettopp, så perioden med lavt verditap på elbiler er nok over

Derimot ICE vil man tape på fremover. Bra det...

Det med ICE biler er nok ikke sikkert. Har du en litt gromt motorisert ICE bil kan den holde seg bedre enn man tror. Men alt har med tilbud og etterspørsel å gjøre. Om etterspørselen er større enn tilbudet vil jo prisene øke.

Ja enig. Men bare dersom det er en litt gromt motorisert ICE bil. Disse vil bli samle objekter (noen hvertfall).

Derimot vil Medelsvensson biler (brød&melk ICE) falle mye i pris. Bra :+1:
Tittel: Sv: A6 e-tron
Skrevet av: Chimpmandag 19. april 2021, klokken 21:39
Perioden med lavt verditap på elbil er da over for lengst. Dyre elbiler faller ihvertfall mye, det har vært tilfelle med både jaguar og Audi. Ice-biler faller vel fortsatt mer, men det er ikke store forskjellen. Var vel slutt på de gode tidene for 2-3 år siden når det begynte å komme flere gode reelle alternativer til tesla på markedet.
Tittel: Sv: A6 e-tron
Skrevet av: THEtirsdag 20. april 2021, klokken 09:28
Sitat fra: Chimp på mandag 19. april 2021, klokken 20:38
Sitat fra: Carboy på mandag 19. april 2021, klokken 19:02
Denne ser lovende ut ja. Mye tøffere enn etron GT. Og mye kulere med hatchback bakluke.
Det slår meg at det bare er tull å kjøpe elbiler nå for utviklingen går så fort og det er så mange som kommer etterhvert med lengre og lengre rekkevidde. Man risikerer å tape store summer i verditap for de utdateres så raskt.

Sånn vil det vel være når A6 kommer også, da er det plutselig bare 2 år igjen til det kommer faststoffbatterier med lang rekkevidde, osv osv

Samme tenkte jeg i 2017 da jeg kjøpte X100D. Etter nesten 4 år og 115000 km er det fremdeles ikke noe alternativ som frister så mye at jeg vurderer å bytte ut bilen. Audi A6 Quattro med 2 tonn hengervekt, 700 km rekkevidde og 270 kW hurtiglading er absolutt et alternativ som jeg vil vurdere selv om jeg aldri har likt Audi spesielt godt. Mercedes EQS er at annet alternativ. Det som er usikkert er prisnivå og når bilene kommer på veien. Foreløpig vil jeg si at min 2017 modell ikke er utdatert sammenlignet med andre alternativer som kan kjøpes og registreres i dag.
Tittel: Sv: A6 e-tron
Skrevet av: ginsengtirsdag 27. april 2021, klokken 13:43
Denne synes jeg ser meget spennende ut.
Spent på hva den innvendige plassen blir for småbarnsfamilier, hvis den skal rivalisere Tesla Model S, må vel det være en prioritet.

Og spent på pris og da så klart.
Tittel: Sv: A6 e-tron
Skrevet av: bmw2002tirsdag 15. mars 2022, klokken 21:53
Bilde av Avantutgaven:
https://www.progress.audi/progress/en/fully-electric-everyday.html
Tittel: Sv: A6 e-tron
Skrevet av: Electric cars in Norwaytirsdag 15. mars 2022, klokken 21:56
Bmw :+1: takker. Den bilen ser jo ut som en million dollars!

https://www.motor1.com/news/573670/audi-a6-avant-e-tron-concept-teaser/
Tittel: Sv: A6 e-tron
Skrevet av: Søronsdag 16. mars 2022, klokken 12:33
Her er det garantert noen som klarer å få mer ut av bildet, men kjapp justering av lys og kontrast så ser vi litt mer linjer. Spennende sak dette :)
 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
Tittel: Sv: A6 e-tron
Skrevet av: bmw2002onsdag 16. mars 2022, klokken 20:12
Flere bilder her:

https://www.instagram.com/p/CbJkWNxpznL/?utm_medium=copy_link
Tittel: Sv: A6 e-tron
Skrevet av: THEtorsdag 17. mars 2022, klokken 11:04
Denne må jeg si at jeg har troa på. Håper produksjonsmodellen blir nært opp mot konseptet.
https://dinside.dagbladet.no/motor/audi-klassiker-blir-elektrisk/75638537 (https://dinside.dagbladet.no/motor/audi-klassiker-blir-elektrisk/75638537)
Tittel: Sv: A6 e-tron
Skrevet av: bmw2002torsdag 17. mars 2022, klokken 11:37
Så veldig interessant ut, men synd det ser ut som den kommer først i 2024. Ryktene tidligere har vært levering høsten 2023.

Tittel: Sv: A6 e-tron
Skrevet av: ToWalkOrDriveonsdag 27. april 2022, klokken 14:21
Sitat fra: Carboy på mandag 19. april 2021, klokken 19:02
Denne ser lovende ut ja. Mye tøffere enn etron GT. Og mye kulere med hatchback bakluke.
Det slår meg at det bare er tull å kjøpe elbiler nå for utviklingen går så fort og det er så mange som kommer etterhvert med lengre og lengre rekkevidde. Man risikerer å tape store summer i verditap for de utdateres så raskt.

Litt rart at Model S fra 2014 kunne gå nesten 500km....egentlig ikke skjedd sinnsykt mye på 8 år.
https://elbil.no/myteknuser-lunde-tester-model-s/

Angående verditap så er den norske kronen i ferd med å svekke seg ganske kraftig igjen, samtidig som råvarepriser galopperer og lønnsøkningene står i kø. Så det kan fort bli en del økning på bilpriser fremover, som vil hjelpe å holde bilprisen høy. Det så en også på Model S. Jeg tapte ca 200.000 på 4,5 år. Ikke veldig ille det...blir jo fort mva og andre avgifter for dyre elbiler fremover når SV og AP har sagt sitt. Dette vil og opprettholde bruktprisene, og øke nyprisene...

SÅ LØP OG KJØP!!!
Tittel: Sv: A6 e-tron
Skrevet av: THEonsdag 11. mai 2022, klokken 09:30
Dette kan fort bli min neste bil, i alle fall hvis produksjonsmodellen blir noe i nærheten av konseptet. Spesifikasjonene som er antydet er i alle fall bra nok. https://bilnorge.no/artikkel.php?aid=56427 (https://bilnorge.no/artikkel.php?aid=56427).
Tittel: Sv: A6 e-tron
Skrevet av: serenejetonsdag 11. mai 2022, klokken 18:48
Samme her - jeg hater SUV men er stuck med iX da ingen lager en stor nok premium el-stasjonsvogn. Den dagen Bmw, Audi eller Mercedes leverer en sånn slår jeg til umiddelbart.
Tittel: Sv: A6 e-tron
Skrevet av: bmw2002lørdag 14. mai 2022, klokken 19:46
Så konseptbilen i Oslo i dag. Var skikkelig lekker, synd produksjonen ikke starter før i halvår 2024.
Tittel: Sv: A6 e-tron
Skrevet av: Elektro12torsdag 01. august 2024, klokken 07:13
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/Avrzdz/audi-a6-e-tron-frister-med-inntil-750-kilometers-rekkevidde?utm_source=vgfront-personalized&utm_content=hovedlopet_row7_pos2&utm_term=niche_personalized_front-test-standard_bandit-2-proteus4
Tittel: Sv: A6 e-tron
Skrevet av: Boikott My Asstorsdag 01. august 2024, klokken 07:41
Var klaging på støy på Q6, får håpe dette ikke gjelder nye A6

https://www.motor.no/bil/motor-har-testet-audi-q6-e-tron/281961
Tittel: Sv: A6 e-tron
Skrevet av: ToWalkOrDrivetorsdag 01. august 2024, klokken 08:46
Sitat fra: Elektro12 på torsdag 01. august 2024, klokken 07:13https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/Avrzdz/audi-a6-e-tron-frister-med-inntil-750-kilometers-rekkevidde?utm_source=vgfront-personalized&utm_content=hovedlopet_row7_pos2&utm_term=niche_personalized_front-test-standard_bandit-2-proteus4
751km gjelder vel Sportsback med 2WD. Men dersom en må ha 4WD og stasjonsvogn så er en nede i 635km. Men for all del - det er jo fantastisk rekkevidde det, særlig kombinert med rask ladefart og ganske lavt forbruk.
Tittel: Sv: A6 e-tron
Skrevet av: elektrolørdag 03. august 2024, klokken 09:07
Bagasjerommet på 502 liter i Avant modellen (stasjonsvogna må jo være årets skuffelse. Selv om det nok er større i praksis. Hadde håpet å se godt over 600, jeg.. I stedet er vi veldig nær
400-tallet.

2024 Skoda Superb stasjonsvogn har 695 liter bagasjerom. Etter de samme målemetodene, vil jeg tro? Den er kortere utvendig, og ikke kjent for å ha akkurat dårlig beinplass i baksetet.

Ellers er jeg skeptisk til bakkeklaringen på nye A6. Bilen er lang og trenger litt bakkeklaring for å komme over kanter ol. Har bilen luftfjæring?

(Beklager dårlig research, men har knapt internett på hytta etter at arbeidsgiver byttet til Telia.)
Tittel: Sv: A6 e-tron
Skrevet av: SISlørdag 03. august 2024, klokken 10:22
Kan fåes med luftfjæring, 40mm mellom laveste/høyeste nivå. Vil etterhvert komme med 435 hk og Quattro. Rekkevidde på den varianten er ikke oppgitt enda.
Tittel: Sv: A6 e-tron
Skrevet av: SISlørdag 03. august 2024, klokken 10:30
A6 Etron ser ut til å levere på mange områder. Så spørs det om stasjonsvognens tid er forbi eller? "Alle" går for SUV/Crossover om dagen.
Tittel: Sv: A6 e-tron
Skrevet av: turfsurflørdag 03. august 2024, klokken 10:59
Hvis sportback har stor bagasjeluke (type kombi), så vil jeg heller ha en slik enn Avant eller SUV.

Men hva er det med Audi, har de bestemt seg for at 500l er nok for alle?
Tittel: Sv: A6 e-tron
Skrevet av: elektrosøndag 04. august 2024, klokken 00:55
Jeg bytter rekkevidde mot plass når som helst. Kilometer mot liter.
Tittel: Sv: A6 e-tron
Skrevet av: Trond.msøndag 04. august 2024, klokken 07:01
Sitat fra: elektro på søndag 04. august 2024, klokken 00:55Jeg bytter rekkevidde mot plass når som helst. Kilometer mot liter.
Da må jo id.buzz passe deg perfekt 😉. Fungerer i praksis som en utebod på hjul.
Tittel: Sv: A6 e-tron
Skrevet av: turfsurfsøndag 04. august 2024, klokken 09:16
Sitat fra: elektro på søndag 04. august 2024, klokken 00:55Jeg bytter rekkevidde mot plass når som helst. Kilometer mot liter.
Har man nok rekkevidde så trenger man jo ikke mere. Samme med plass. Ganske lenge til at man får nok rekkevidde IMO. Trenger jeg plass en gang i blant tar jeg bare med hengeren.
Tittel: Sv: A6 e-tron
Skrevet av: elektrotirsdag 06. august 2024, klokken 00:05
Sitat fra: Trond.m på søndag 04. august 2024, klokken 07:01
Sitat fra: elektro på søndag 04. august 2024, klokken 00:55Jeg bytter rekkevidde mot plass når som helst. Kilometer mot liter.
Da må jo id.buzz passe deg perfekt 😉. Fungerer i praksis som en utebod på hjul.

Men hvordan frakter man 10-12 par ski og staver i ID.Buzz? Med noe på taket er der mange steder man ikke kommer inn. Bla. i min garasje.

Dessuten er jeg litt skeptisk til bakkeklaring, støynivå og fjæringskomfort, i forhold til premium elbil med luftfjæring.. Er også skeptisk til det å kjøre på butikken og over alt i minibuss. Det siste er jo helt irrasjonelt, da selv den lange Buzzen, med unntak av høyden, ikke er noe større enn en e-tron, og faktisk har bedre svingradius. Likevel..
Tittel: Sv: A6 e-tron
Skrevet av: Trond.mtirsdag 06. august 2024, klokken 07:22
OT, men min skyld 😉
Det med ski i id.buzz er faktisk litt problematisk med alle seter i bruk. For meg betyr det ikke noe, og komforten oppfatter jeg som god. Jeg sitter minst like godt som i iX som jeg hadde før og den oppfattes som veldig lettkjørt. Noe mer hjulstøy naturligvis, men det er en bil man blir glad i på en litt uforklarlig måte. Derfor har jeg ikke klart å kvitte meg med den selv etter 18 mnd som er ekstremt lenge for meg 😉 Det er jo umulig å sammenlikne den med nye A6, men det var ment som en kommentar til at enkelte mener at plass er viktigere enn rekkevidde.

Tilbake til temaet 👍
Tittel: Sv: A6 e-tron
Skrevet av: ToWalkOrDrivetirsdag 06. august 2024, klokken 10:02
Sitat fra: elektro på tirsdag 06. august 2024, klokken 00:05
Sitat fra: Trond.m på søndag 04. august 2024, klokken 07:01
Sitat fra: elektro på søndag 04. august 2024, klokken 00:55Jeg bytter rekkevidde mot plass når som helst. Kilometer mot liter.
Da må jo id.buzz passe deg perfekt 😉. Fungerer i praksis som en utebod på hjul.

Men hvordan frakter man 10-12 par ski og staver i ID.Buzz? Med noe på taket er der mange steder man ikke kommer inn. Bla. i min garasje.

Dessuten er jeg litt skeptisk til bakkeklaring, støynivå og fjæringskomfort, i forhold til premium elbil med luftfjæring.. Er også skeptisk til det å kjøre på butikken og over alt i minibuss. Det siste er jo helt irrasjonelt, da selv den lange Buzzen, med unntak av høyden, ikke er noe større enn en e-tron, og faktisk har bedre svingradius. Likevel..

Hmmm...trodde det skulle være noe fancy plass under setene, men det var sikkert en annen bil.... Er jo kommet en del forskjellige utgaver av bokser for krok hvis en ikke har ski som er lenger enn 190cm. Er sikkert og nyttig for A6 for de som synes 8 timers kjøring uten pause er alt for lite  ;)
Tittel: Sv: A6 e-tron
Skrevet av: Suverintirsdag 06. august 2024, klokken 10:39
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 06. august 2024, klokken 10:02Er jo kommet en del forskjellige utgaver av bokser for krok hvis en ikke har ski som er lenger enn 190cm.

Har du lange ski; Aluminiumsboksen til HS-x-boks får du opp til 210 innvending lengde :)
https://www.kultur-og-krambu.com/p/hs-x-boks-210-cm/
Tittel: Sv: A6 e-tron
Skrevet av: ToWalkOrDrivetirsdag 06. august 2024, klokken 14:14
Sitat fra: suverin på tirsdag 06. august 2024, klokken 10:39
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 06. august 2024, klokken 10:02Er jo kommet en del forskjellige utgaver av bokser for krok hvis en ikke har ski som er lenger enn 190cm.

Har du lange ski; Aluminiumsboksen til HS-x-boks får du opp til 210 innvending lengde :)
https://www.kultur-og-krambu.com/p/hs-x-boks-210-cm/

Dersom en bare har noen få veldig lange ski tror jeg at jeg hadde modifisert de endestykkene på MFT backboxen :-). Men var jo gøy den aluboksen og  :D Sikkert lurt å feste bra med reflekser/lys på den, siden den nok stikker ut noen få cm på en Buzz osv.
Tittel: Sv: A6 e-tron
Skrevet av: RJKtirsdag 06. august 2024, klokken 19:20
Sitat fra: elektro på tirsdag 06. august 2024, klokken 00:05
Sitat fra: Trond.m på søndag 04. august 2024, klokken 07:01
Sitat fra: elektro på søndag 04. august 2024, klokken 00:55Jeg bytter rekkevidde mot plass når som helst. Kilometer mot liter.
Da må jo id.buzz passe deg perfekt 😉. Fungerer i praksis som en utebod på hjul.

Men hvordan frakter man 10-12 par ski og staver i ID.Buzz? Med noe på taket er der mange steder man ikke kommer inn. Bla. i min garasje.

Dessuten er jeg litt skeptisk til bakkeklaring, støynivå og fjæringskomfort, i forhold til premium elbil med luftfjæring.. Er også skeptisk til det å kjøre på butikken og over alt i minibuss. Det siste er jo helt irrasjonelt, da selv den lange Buzzen, med unntak av høyden, ikke er noe større enn en e-tron, og faktisk har bedre svingradius. Likevel..
Det er vel ikke vanskeligere å putte 12 par ski inni en ID. Buzz enn en Audi A6 e-Tron. Da skal du i tilfelle ha skikkelig mye bagasje, som du heller ikke får plass til i A6'en.

At man selv har en garasje som er for lav til en ID. Buzz med skiboks på taket, er vel heller et veldig personlig problem. De fleste garasjer er jo normalt laget slik at man kan stå oppreist, også en godt høy person, også under porten.

Men, som flere andre sier, om du absolutt må ha plass utenfor bilen, så er en boks som festes på tilhengerkroken, en mulig løsning. En annen er å ha en liten henger, der man dessuten får plass til mye annen bagasje, også den du helst ikke vil ha inni bilen.

Og vil du ikke eie en henger, så er det relativt billig å leie tilhenger. Hygglo gir ukesleie fra 900,- så man kan leie noen uker før det lønner seg å kjøpe egen!

https://www.hygglo.no/category/245-tilhenger (https://www.hygglo.no/category/245-tilhenger)

Og med en ID. Buzz, vil du stort sett klare deg uten leiehenger de fleste dager i året. Feriedager med (alt for ) mye bagasje med seg, blir ev. unntaket. 8)
Tittel: Sv: A6 e-tron
Skrevet av: turfsurftirsdag 06. august 2024, klokken 20:03
Evt kan man kjøpe syvseter Buzz og lege ned ene siden. Da kan man ha mye ski i bilen.
Tittel: Sv: A6 e-tron
Skrevet av: elektrotirsdag 06. august 2024, klokken 22:07
Sitat fra: RJK på tirsdag 06. august 2024, klokken 19:20
Sitat fra: elektro på tirsdag 06. august 2024, klokken 00:05
Sitat fra: Trond.m på søndag 04. august 2024, klokken 07:01
Sitat fra: elektro på søndag 04. august 2024, klokken 00:55Jeg bytter rekkevidde mot plass når som helst. Kilometer mot liter.
Da må jo id.buzz passe deg perfekt 😉. Fungerer i praksis som en utebod på hjul.

Men hvordan frakter man 10-12 par ski og staver i ID.Buzz? Med noe på taket er der mange steder man ikke kommer inn. Bla. i min garasje.

Dessuten er jeg litt skeptisk til bakkeklaring, støynivå og fjæringskomfort, i forhold til premium elbil med luftfjæring.. Er også skeptisk til det å kjøre på butikken og over alt i minibuss. Det siste er jo helt irrasjonelt, da selv den lange Buzzen, med unntak av høyden, ikke er noe større enn en e-tron, og faktisk har bedre svingradius. Likevel..
Det er vel ikke vanskeligere å putte 12 par ski inni en ID. Buzz enn en Audi A6 e-Tron. Da skal du i tilfelle ha skikkelig mye bagasje, som du heller ikke får plass til i A6'en.

At man selv har en garasje som er for lav til en ID. Buzz med skiboks på taket, er vel heller et veldig personlig problem. De fleste garasjer er jo normalt laget slik at man kan stå oppreist, også en godt høy person, også under porten.

Men, som flere andre sier, om du absolutt må ha plass utenfor bilen, så er en boks som festes på tilhengerkroken, en mulig løsning. En annen er å ha en liten henger, der man dessuten får plass til mye annen bagasje, også den du helst ikke vil ha inni bilen.

Og vil du ikke eie en henger, så er det relativt billig å leie tilhenger. Hygglo gir ukesleie fra 900,- så man kan leie noen uker før det lønner seg å kjøpe egen!

https://www.hygglo.no/category/245-tilhenger (https://www.hygglo.no/category/245-tilhenger)

Og med en ID. Buzz, vil du stort sett klare deg uten leiehenger de fleste dager i året. Feriedager med (alt for ) mye bagasje med seg, blir ev. unntaket. 8)

Det er en grunn til at halve Norge kjører rundt med skiboks på vinteren. Man ønsker ikke unødig slitsje på interiør, samt mengder med snø is og skarpe, spisse, tunge gjenstander i kupeen.. Og det er ikke bare min private garasje som ikke har typ 2,25 m. fri høyde.

Leie henger gjør jeg gjerne, men ikke til ting som kan fraktes med skiboks. 8)

Boks på hengerfestet kan fungere, men det er ikke voldsomt praktisk manøvrere. Pent er det heller ikke. Dog slipper man å klatre. Og unngår særlig merforbruk.

7-seter med nedlagte seter, som @turfsurf foreslår, kan sikkert og fungere. Men en bil med passasjerene på andre seterad, så man kan snakke sammen, bagasjen trygt forvart bak nettingvegg og våte ski på taket - er en oppskrift som fungerer enda bedre. Og det er det A6'en bør levere på. For å peile inn på topic igjen.

(Tviler ikke på at man blir glad i Buzzen @Trond.m, jeg synes den er dødskul! Og selvfølgelig praktisk på de fleste måter.)
Tittel: Sv: A6 e-tron
Skrevet av: RJKtirsdag 06. august 2024, klokken 22:20
Sitat fra: elektro på tirsdag 06. august 2024, klokken 22:07
Sitat fra: RJK på tirsdag 06. august 2024, klokken 19:20
Sitat fra: elektro på tirsdag 06. august 2024, klokken 00:05
Sitat fra: Trond.m på søndag 04. august 2024, klokken 07:01
Sitat fra: elektro på søndag 04. august 2024, klokken 00:55Jeg bytter rekkevidde mot plass når som helst. Kilometer mot liter.
Da må jo id.buzz passe deg perfekt 😉. Fungerer i praksis som en utebod på hjul.

Men hvordan frakter man 10-12 par ski og staver i ID.Buzz? Med noe på taket er der mange steder man ikke kommer inn. Bla. i min garasje.

Dessuten er jeg litt skeptisk til bakkeklaring, støynivå og fjæringskomfort, i forhold til premium elbil med luftfjæring.. Er også skeptisk til det å kjøre på butikken og over alt i minibuss. Det siste er jo helt irrasjonelt, da selv den lange Buzzen, med unntak av høyden, ikke er noe større enn en e-tron, og faktisk har bedre svingradius. Likevel..
Det er vel ikke vanskeligere å putte 12 par ski inni en ID. Buzz enn en Audi A6 e-Tron. Da skal du i tilfelle ha skikkelig mye bagasje, som du heller ikke får plass til i A6'en.

At man selv har en garasje som er for lav til en ID. Buzz med skiboks på taket, er vel heller et veldig personlig problem. De fleste garasjer er jo normalt laget slik at man kan stå oppreist, også en godt høy person, også under porten.

Men, som flere andre sier, om du absolutt må ha plass utenfor bilen, så er en boks som festes på tilhengerkroken, en mulig løsning. En annen er å ha en liten henger, der man dessuten får plass til mye annen bagasje, også den du helst ikke vil ha inni bilen.

Og vil du ikke eie en henger, så er det relativt billig å leie tilhenger. Hygglo gir ukesleie fra 900,- så man kan leie noen uker før det lønner seg å kjøpe egen!

https://www.hygglo.no/category/245-tilhenger (https://www.hygglo.no/category/245-tilhenger)

Og med en ID. Buzz, vil du stort sett klare deg uten leiehenger de fleste dager i året. Feriedager med (alt for ) mye bagasje med seg, blir ev. unntaket. 8)

Det er en grunn til at halve Norge kjører rundt med skiboks på vinteren. Man ønsker ikke unødig slitsje på interiør, samt mengder med snø is og skarpe, spisse, tunge gjenstander i kupeen.. Og det er ikke bare min private garasje som ikke har typ 2,25 m. fri høyde.

Leie henger gjør jeg gjerne, men ikke til ting som kan fraktes med skiboks. 8)

Boks på hengerfestet kan fungere, men det er ikke voldsomt praktisk manøvrere. Pent er det heller ikke. Dog slipper man å klatre. Og unngår særlig merforbruk.

7-seter med nedlagte seter, som @turfsurf foreslår, kan sikkert og fungere. Men en bil med passasjerene på andre seterad, så man kan snakke sammen, bagasjen trygt forvart bak nettingvegg og våte ski på taket - er en oppskrift som fungerer enda bedre. Og det er det A6'en bør levere på. For å peile inn på topic igjen.

(Tviler ikke på at man blir glad i Buzzen @Trond.m, jeg synes den er dødskul! Og selvfølgelig praktisk på de fleste måter.)
Bare minner på at selv den korte utgaven kan stikke skiene under baksetene, og har man den "hattehylla", så får man bra med bagasje oppå. gulvet. Og mer enn hva man får i A6'en.

Da er det ikke store faren for å skade interiøret, og skiene kan knapt flytte seg. Og den eventuelle lille vandringsveien, løser man med noen stropper. En gummimatte under kan ta seg av mesteparten av smeltet snø, dersom man ikke har fått børstet av skiene først.

Som sagt, for den som er mer opptatt av plass enn lengst mulig rekkevidde, er nok en Buzz beste valget. Den vil selvsagt ha endel svakheter og mangler mot en A6 E-Tron, men ikke på plass.

Takboks har jeg hatt, og solgte fordi jeg ikke går på ski og prioriterte taktelt. Jeg ser helt klart at en takboks gjør godt for manglende bagasjeplass.

Men det er tross alt godt mindre av slikt i A6 selv med en romslig takboks, så lenge man sammenligner likt mot likt, og altså da netting mellom bagasjerom og kupé på begge, slik at man kan utnytte plassen til taket.

Og det var altså det om plass som var det jeg svarte på. Der er det en klar vinner, og den har VW-logo! ;)
Tittel: Sv: A6 e-tron
Skrevet av: turfsurfonsdag 07. august 2024, klokken 07:41
Sitat fra: elektro på tirsdag 06. august 2024, klokken 22:07Det er en grunn til at halve Norge kjører rundt med skiboks på vinteren. Man ønsker ikke unødig slitsje på interiør, samt mengder med snø is og skarpe, spisse, tunge gjenstander i kupeen..
Eneste grunnen til å ha takboks er fordi man ikke har stor nok bil :) Synes det ser forferdelig ut, øker forbruket og er ellers noe ræl. Da tar jeg heller hengeren om jeg ikke får ting inn i bilen. Den prøver ihvertfall ikke å se bra ut. Ellers har jeg aldri skadet interiøret eller hatt problemer med fukt, skiposer finnes.

Alt IMNSHO selvfølgelig.

Når det gjelder A6, så er vel det en fire persons bil + nødsete som vanlig.
Tittel: Sv: A6 e-tron
Skrevet av: Øyvind.honsdag 07. august 2024, klokken 09:12
Ettersom vi all hovedsak står slalom og går på ski på hytta har vi ikke behov for å frakte ski over lange distanser. Dermed er skipose i bilen best løsning for oss.
Takboksen ville vært en vesentlig ulempe i mye lengre tid enn den brukes. Har hatt takboks noen ganger før, men det var før vi kjøpte hytte kombinert med et mye større bagasjebehov som gjorde at vi også brukte den på sommeren.
Skulle bagasjebehovet endre seg benytter vi heller Thule Easybag på plattform bak bilen fremfor takboks. Ingen støy og nesten ingen endring i forbruk, samt praktisk tilgang og demontering/remontering.
Tittel: Sv: A6 e-tron
Skrevet av: hemitorsdag 08. august 2024, klokken 21:31
Sitat fra: elektro på tirsdag 06. august 2024, klokken 00:05
Sitat fra: Trond.m på søndag 04. august 2024, klokken 07:01
Sitat fra: elektro på søndag 04. august 2024, klokken 00:55Jeg bytter rekkevidde mot plass når som helst. Kilometer mot liter.
Da må jo id.buzz passe deg perfekt 😉. Fungerer i praksis som en utebod på hjul.

Men hvordan frakter man 10-12 par ski og staver i ID.Buzz? Med noe på taket er der mange steder man ikke kommer inn. Bla. i min garasje.

Dessuten er jeg litt skeptisk til bakkeklaring, støynivå og fjæringskomfort, i forhold til premium elbil med luftfjæring.. Er også skeptisk til det å kjøre på butikken og over alt i minibuss. Det siste er jo helt irrasjonelt, da selv den lange Buzzen, med unntak av høyden, ikke er noe større enn en e-tron, og faktisk har bedre svingradius. Likevel..

vi fikk 2 personer med alpinstøvler på seg, og 7 par alpinski, samt 3 par staver i en e-up. litt stabling da.
Tittel: Sv: A6 e-tron
Skrevet av: SISlørdag 28. september 2024, klokken 11:06
Skal bli interessant å følge med på salget av tyske (eller andre) "premium" stasjonsvogner fremover: A6 etron (og i5 for den del.) Er stasjonsvognenes tid forbi? Litt trist isåfall. Har hatt det selv siste 20 år Men etter å ha prøvd iX , som imponerer med sitt komfortnivå må jeg si, blir jeg i tvil om hva en skal satse på neste gang. 99% av tiden cruiser en bare på veien, blir ikke så mye sportslig kjøring, da fungerer en SUV kanskje bedre, bedre oversikt fra førerplass og. Prisforskjellen ser ikke ut til å være stor heller? En godt utstyrt A6 etron Avant eller i5 Touring med 4WD nærmer seg fort millionen.
Tittel: Sv: A6 e-tron
Skrevet av: turfsurflørdag 28. september 2024, klokken 12:22
Sitat fra: SIS på lørdag 28. september 2024, klokken 11:06Prisforskjellen ser ikke ut til å være stor heller? En godt utstyrt A6 etron Avant eller i5 Touring med 4WD nærmer seg fort millionen.
Det er vel det største problemet med disse, prisingen. Ellers synes jeg stasjonsvogn / sedan er bedre å kjøre på motorvei enn store SUVer, siden det ikke er like følsomme for sidevind.