Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Mercedes/ EQ => EQS => Emne startet av: daktari på tirsdag 13. april 2021, klokken 09:53
Startpris 750 med RWD?
Ingen som har funnet priser enda?
Sitat fra: daktari på torsdag 15. april 2021, klokken 19:55
Ingen som har funnet priser enda?
Selgeren min viste til informasjon fra importør om at priser først blir tilgjengelig i juni 😥
Tror neppe man får en fornuftig utstyrt bil under 1,1-1,2 mill, men håper likevel jeg blir positivt overrasket.
Kun lest at EQS vil koste fra 80 000 pund i UK.
Referanse fra en 2 timer gammel artikkel: https://www.carwow.co.uk/mercedes/news/4267/mercedes-eqs-price-specs-release-date (https://www.carwow.co.uk/mercedes/news/4267/mercedes-eqs-price-specs-release-date)
Tysk presse skriver at den ikke blir tilgjengelig med 5-sifret prislapp. Egentlig forståelig når fossil S-klasse starter på 106.000 euro.
20% rabatt på 1 mill i mva-fritak monner en del heldigvis.
Sitat fra: daktari på torsdag 15. april 2021, klokken 21:33
20% rabatt på 1 mill i mva-fritak monner en del heldigvis.
Ser ut som en deilig bil, men jeg må innrømme at jeg ikke er helt typen til å kjøre S-klasse. Taycan CT eller Macan EV er mer min gate. BMW i4 vurderes også. Mer kompakt, mer sporty, mindre snobbete.
Snobb.
Ryktene på bøgda sier at prisen for innstegsmodellen blir på rundt 100 000 euro. Stemmer dette, blir det nok for dyrt for meg. Vi får se hva suv'en koster når den kommer.
Priser før sommeren sier Bilnorge.no, levering allerede i september. Betyr det at de avventer konkurransen, f.eks. Tesla, eller valutaendringer, eller er generelt usikre på hvor de skal legge seg?
https://bilnorge.no/artikkel.php?aid=55008
Jeg blir veldig overrasket om man får kjøpt en minimalt men greit spekket EQS for under millionen.
Dette er ikke en volumbil.
Sitat fra: dundun på fredag 16. april 2021, klokken 12:07
Dette er ikke en volumbil.
Dette er pur luksus.
Non plus ultra.
Merkelig at noen mener at man må hensynta prisingen på andre elbiler. Etter min mening er det ingen sammenlignbare elbiler. Man priser den opp mot A8, 7-serie og S-klasse/GT AMG.
Men kommer den med hengerfeste??? :P
Fant nettopp ut at jeg kan få 4% på el-MB via BOS, så totalen blir kanskje ikke så ille for en bil i denne klassen.
Men det blir neppe EQS på oss - ref. image og sånt :)
Sitat fra: z4rd på fredag 16. april 2021, klokken 13:56
Men kommer den med hengerfeste??? :P
Fant nettopp ut at jeg kan få 4% på el-MB via BOS, så totalen blir kanskje ikke så ille for en bil i denne klassen.
Men det blir neppe EQS på oss - ref. image og sånt :)
Tror neppe 4 % er det som vil være avgjørende for om prisen er akseptabel eller ikke. Det utgjør ikke engang det du må betale for vinterhjul til denne bilen.
Enig i at 4% på 1 mill+ ikke er mye eller avgjørende hvis man skal handle en bil i dette segmentet. Det var ment (litt) humoristisk 8)
Greit å kjøpe TMX for 1mill+, mens en top of the line MB til samme pris skaper imageproblemer?
Deilig bil, men den blir garantert ikke billig - ihvertfall ikke når man har fått på det som trengs her.
Kan knapt kjøpe bakhjulsdrevet EQS uten Hyperscreen, så frykter man fort vipper 1,2 før taksameteret stopper..
Jeg ser poenget med image. En iX 50 eller e-tron til knappe millionen vil framstå som fornuftig bil for den som som trenger god plass. En bil i S klasse segmentet blir sett på som en direktørbil. Er man pensjonist som meg, så vil kanskje noen tenke at jeg kjøper bilen for å vise meg fram. Men har man pengene og er interessert i teknologi så bør man vel ikke ta sånne hensyn.
Jeg tror vi kommer til å se en del godt specca EQS som taxi - må jo være en helt topp arbeidsplass for mange. Elbil-fordeler, 770km WLTP osv.
Sitat fra: z4rd på fredag 16. april 2021, klokken 20:06
Jeg tror vi kommer til å se en del godt specca EQS som taxi - må jo være en helt topp arbeidsplass for mange. Elbil-fordeler, 770km WLTP osv.
Enig. Og Mercedes-Benz har mange tilhengere i taxi 🚕 bransjen. Det er bra :+1:
Noe helt annet.. skulle ikke Jaguar lage "Trådløs lading" for Oslo drosjer? Stoppet det prosjektet opp kanskje pga COVID-19? Noen som vet? I såfall blir det nok endel Jaguars i tillegg til MB i drosje bransjen fremover... bra det :+1:
Tror det kommer til å være laaaaangt steg fra RWD EQS ribbet til en loaded AMG EQS , skulle ikke forundre meg om spriket er opp mot en mill (800 k + til 1,8 mill).
Kan hende det er for forsiktig også, en Taycan Turbo S kommer jo lett opp i 2,5 ingen grunn til at en luksuscruiser fra MB med 760 hk skulle koste det samme eller mer.
Enig, Taycan-priser er nok ganske realistisk.
Tipper prisen på innstegsmodellen blir ca kr 945' og at en greit utstyrt bil fort kommer på rundt kr 1.150 - 1.200'
«Greit utstyrt» er ett temmelig bredt spekter med tyske premium biler, både når det gjelder hva du får og hva noen såkalt trenger.
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 17. april 2021, klokken 00:24
Kan hende det er for forsiktig også, en Taycan Turbo S kommer jo lett opp i 2,5 ingen grunn til at en luksuscruiser fra MB med 760 hk skulle koste det samme eller mer.
Du skal grave langt inn i Porsche exclusive manufactur for å klare å finne ekstrautstyr for 800000 på en Taycan TS.
Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 27. april 2021, klokken 06:57
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 17. april 2021, klokken 00:24
Kan hende det er for forsiktig også, en Taycan Turbo S kommer jo lett opp i 2,5 ingen grunn til at en luksuscruiser fra MB med 760 hk skulle koste det samme eller mer.
Du skal grave langt inn i Porsche exclusive manufactur for å klare å finne ekstrautstyr for 800000 på en Taycan TS.
Et par litt dårlige kilder til akkurat det er at Jan Thomas sa at hans Taycan koster 2,5 og et par stykker på Taycan face gruppa som postet det samme. Hvordan disse var utstyrt vet ikke jeg i detalj, men det dyreste hjulsett til bilen koster over 200k, tror ikke det skal være så vanskelig å finne 600 til!
Har forstått forhandler slik at salgsstart blir sent august, ikke juli som lovet.
Stemmer.
« Vi har nettopp mottatt informasjon om at den offisielle salgsstarten på EQS dessverre har blitt utsatt til etter sommerferien. Dette gjelder på global basis og styres av Mercedes-Benz AG i Tyskland. Vi har tidligere skrevet at vi forventet andre halvdel av juli, men har nå fått indikasjoner på første halvdel av august.
Det gledelige er at modellene fremdeles er forventet til Norge i høst, som planlagt. Det er altså muligheten til å bestille som er utsatt noen uker, ikke ankomst Norge. Endringer kan fremdeles forekomme, men basert på siste tilgjengelige informasjon er det september/oktober som er gjeldende.
Vi kommer tilbake med endelig dato for salgsstart og mer informasjon så snart som mulig. I mellomtiden kan du bli bedre kjent med EQS via YouTube-kanalen Unbox Therapy, som viser mange av de unike egenskapene ved denne banebrytende modellen.»
Men fremdeles ingen prislister?
Virker som om salget i Tyskland starter 30.7. Men tar forbehold om feil grunnet min svake kompetanse i det tyske språk 😉
Benny fra Broom forventer pris fra 1 million:
"Nei, prisene er rett og slett ikke klare, enda. Men jeg har snakket med litt folk her nede og fått litt kvalifisert gjetning på hva vi kan forvente. Rundt millionen er nok det vi starter på."
https://www.tv2.no/broom/14126260/
Men hvis dette stemmer så er det en dealbreaker for de fleste.
« Den kan ikke ha takboks og ikke trekke mer enn 750 kilos henger. For en del vil nok det, selv i dette segmentet, trekke ned»
Det virker som et merkelig valg. Men de tenker kanskje at direktører får noen til å kjøre bagasjen i forkant med en egen bil 🤔
Kan dagens S-klasse ha takstativ og henger?
Antar det. Så en 21 modell på Finn med hengerfeste og forberedelse for takstativ.
Sitat fra: dundun på mandag 26. juli 2021, klokken 17:00
Kan dagens S-klasse ha takstativ og henger?
Sitat fra: Trond.m på fredag 23. juli 2021, klokken 17:31
Men hvis dette stemmer så er det en dealbreaker for de fleste.
« Den kan ikke ha takboks og ikke trekke mer enn 750 kilos henger. For en del vil nok det, selv i dette segmentet, trekke ned»
Det virker som et merkelig valg. Men de tenker kanskje at direktører får noen til å kjøre bagasjen i forkant med en egen bil 
Er nok revende likegyldig for en del drosjesjåfører, så kan fort bli en dorsjeMerce dette, da det fort er en dealbreaker for de fleste andre som du skriver...
Det er nok ikke å forvente at EQS er en bil som retter seg til typisk småbarnsfamilier og norske hyttefolk dette.
Da er nok EQS SUV og EQE SUV mer egnet.
EQS er en (fantastisk god) komfortbil med unike langtursegenskaper og typiske S-klasse sedan og S-klasse coupe egenskaper bare med økt bagasjeplass og praktikalitet, litt i retning komfortabel og lukseriøs utgave av en elektrisk Porsche Panamera. Jeg hadde inntil nylig en 2015 S-klasse coupe V8 og den kunne hverken ha taklast eller tilhengerfeste, før den nå har blitt byttet ut i en Aston Martin med V12 som heller ikke har tilhengerfeste eller taklastmulighet. Det er ikke slike bilkategorier.
De fleste med slike biler har gjerne litt bilinteresse og ofte flere biler å velge i. F eks har vi en EQC til sånn type bruk. EQS er likevel langt mer praktisk enn tidlkgere S-klasser med unntak av hengervekt og taklast. De gangene man trenger de egenskapene tar man jo SUVen, eller kanskje en Range Rover eller en G 63 amg?
Ps - var det ikke noe som skulle fremvises i dag 30. juli? Kanskje blitt utsatt? Mener de skulle komme med priser i dag.
Ingen priser å spore ennå i noen land ? Det er jo rart at de bruker så lang tid på å sette prisen i sitt eget hjemmemarked. Er ikke produksjonen allerede i gang ?
Da har jeg fått epost fra Mercedes med informasjon om at bilen kan bestilles 10.8. Da må vi forvente at prisen er kjent. Ser ikke bort fra at det bare blit offentliggjort pris på ferdig spesifiserte modeller og ikke egen spec.
Tyske priser og konfigurator er klar.
EQS 450+ 106.374,10 €
EQS 580 4MATIC 135.529,10 €
Skulle vel bety ca 950.000 for 450+ og 1,2 for 580.
Jeg forsøkte å bygge en bil i Tysk konfig. Syns den ble ganske ok med 20000 euro i ekstrautstyr.
https://www.mercedes-benz.de/passengercars/content-pool/tool-pages/car-configurator.html/onlinecode/CCci/DE/de/M2NKCHBF?pid=direct_link_entry
Ble såpass dyrt ja. Lover ikke bra for EQS suv.
€8600,- for hyperscreen for de som måtte lure!
€1500,- for ekstra utslag på bakhjulsving.
945.000 for 450+. Det er mye som er standard. Men vanlig 450 med 90 kWh ikke sluppet enda.
Hyperscreen er standard på 580 4matic, da snakker vi fra 1.171.000 før rabattene.
https://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=55471
I innlegg #22 antyder jeg startpris på 945'
Var i grunn ganske bra anslag 

Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: Toalmar på tirsdag 10. august 2021, klokken 14:40
I innlegg #22 antyder jeg startpris på 945'
Var i grunn ganske bra anslag 

Sent from my iPhone using Tapatalk
Veldig bra faktisk!
Sitat fra: daktari på tirsdag 10. august 2021, klokken 16:56
Sitat fra: Toalmar på tirsdag 10. august 2021, klokken 14:40
I innlegg #22 antyder jeg startpris på 945'
Var i grunn ganske bra anslag 

Sent from my iPhone using Tapatalk
Veldig bra faktisk!
Når man legger til frakt og registrering så sier Bertelosteen kr 944.900,- spot on faktisk 
Sent from my iPhone using Tapatalk
Da er norsk prisliste offisiell:
https://www.mercedes-benz.no/content/dam/norway/passengercars/test/pricelists_pdf/Prisliste%20EQS%20fra%20Mercedes-EQ.pdf
Sitat fra: Trond.m på tirsdag 17. august 2021, klokken 20:44
Da er norsk prisliste offisiell:
https://www.mercedes-benz.no/content/dam/norway/passengercars/test/pricelists_pdf/Prisliste%20EQS%20fra%20Mercedes-EQ.pdf
Heisann, to tone lakk 130 000kr 



Trodde Hyperscreen til 75 000kr kom til å være dyreste tillegg.
Fort gjort å drive opp prisen med tilsvarende en mellomklassebil eller to.
Er vel akkurat som det skal være med S klasse
Hvordan er det mulig ? Og så stygg som bilen er med 2-tone lakk så skulle jeg hatt betalt for å velge det.
Så sant, og veldig trist siden prototypen var utrolig fin med den varianten den hadde.