Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: Kjartan87 på mandag 05. april 2021, klokken 00:35

Tittel: Familebil med kort leveringstid
Skrevet av: Kjartan87mandag 05. april 2021, klokken 00:35
Har forsøkt å søke litt på forumet her, og svaret er ofte ID4 eller Enyaq. Men det passer ikke spørsmålet mitt helt.

Er på utkikk etter en elbil som passer noen med et lite barn, har god nok rekkevidde og/eller god plass i bagasjen. Tenker da minst 400 liter. Samtidig må den kunne leveres før sommeren.

Og det er på det siste jeg tror ID4 eller Enyaq ryker? Og det er vel muligens ventetid på XC40 og IX3 og?

Så de jeg tror jeg har å velge mellom da er:

Polestar 2, Tesla model 3 SR, Audi E-tron 50 (her går rekkevidde på bekostning av bagasje, men den vil jo funke for 98% av all kjøringen) eller Kia E-niro. Noen jeg har oversett her? Personlig er jeg mest begeistret for Polestar, med E-tron på en god nummer to. Men jeg skal jo dele regningen med noen som mener E-tron blir litt i største laget når man bor sentralt i byen.

Litt rotete struktur her kanskje, men - hva ville dere gått for? Altså rundt 450 rekkevidde og minst 400 liter bagasje. Kan justere litt på rekkevidden hvis bagasjen passer. Men ikke noe under rekkevidden til E-tron 50.

Edit: Vi tenker å lease, er ganske fersk på det området. Har forstått at man kan justere innskudd/månedsleie opp og ned avhengig av hverandre, men totalsummen etter 36 måneder vil vel være lik uansett? Den er vel hogd i stein av forhandler?
Tittel: Sv: Familebil med kort leveringstid
Skrevet av: Jambomandag 05. april 2021, klokken 01:24
I din situasjon, hvis jeg absolutt måtte hatt bil før sommeren, ville jeg sett på Kia e-Niro eller Volvo XC40 (usikker på leveringstiden der), ev. Polestar 2 om du ikke trenger/ønsker høyere sittestilling. Hvis jeg kunne ventet ville jeg valgt ID4 eller Enyaq som nok er de bilene som akkurat nå passer best mtp. størrelse på bagasjerom.

Model 3 hadde jeg droppet bl.a. pga. utformingen på bagasjerommet, når du har lastet inn og ut f.eks. barnevogn i bilen en stund så setter du pris på å ha størst mulig bagasjeromsåpning/luke. I alle fall siden du er så nøye på bagasjeromsplassen.

Hadde droppet å vurdere Audi e-tron 50 pga. lav rekkevidde, husk at rekkevidden som kanskje ser akkurat akseptabel ut på papiret er vesentlig kortere på vinteren. Utenom det er jo bilen som du sier meget stor når det gjelder utvendige mål. Jeg vurderte e-tron tidligere men droppet det kjapt da jeg fikk målt lengde og bredde i garasjen min og sammenlignet med e-trons mål. I tillegg har jeg dårlig erfaring med å manøvrere store biler i norske parkeringshus som ofte er bygget med altfor små klaringer, for krappe kurver og for trange parkeringsplasser.
Tittel: Sv: Familebil med kort leveringstid
Skrevet av: Kjartan87mandag 05. april 2021, klokken 01:39
Takk! Høyere sittestilling er ikke et must. Kia'en er nok det aller mest fornuftige. Men også det trausteste.
Vil helst ha noe før sommeren da oddsen for at man kan sette seg på et fly til syden er minimal. Og barnevogna kommer til høsten. Og i valget mellom Polestar og Tesla M3 er valget lett ( for meg ), det må bli Polestar.

Enig i innvendingene mot E-tron. Men det er jo en fin bil da...Sjekket den på ABRP og kommer til hytta med 50 uten å måtte lade (med rundt 19% igjen), som vil være det som er brorparten av langturene bilen skal på. Men ja, den skal jo stå i en fellesgarasje når den ikke er i bruk. Og mye gateparkering osv osv..
Tittel: Sv: Familebil med kort leveringstid
Skrevet av: Barfotmandag 05. april 2021, klokken 07:01
Er E-Tron innforbi prismessig, bør du se på Jaguar I-Pace EV-320 og. Fra 597.000 ny.

Har prøvekjørt, fantastisk fin bil, men ennå ikke bestemt oss.

Polestar2 ble for trang inni.
Tittel: Sv: Familebil med kort leveringstid
Skrevet av: turfsurfmandag 05. april 2021, klokken 09:06
I-Pace bør jo passe bra her ja. Praktisk og ikke for stor å ferdes med i hverdagen, men god plass i kupe og bagasjerom. Realistisk rekkevidde er mellom 30 og 45 mil (WLTP er vel 47 mil).

Når det gjelder leasing er jo størst mulig innskudd det mest lønsomme grunnet renter, men de er jo ikke allverden akkurat nå. En annen ting som taler for ett solid innskudd er at det kan komme MVA på leasing igjen.
Tittel: Sv: Familebil med kort leveringstid
Skrevet av: golomandag 05. april 2021, klokken 09:15
Ring rundt til VW forhandlere og hør om de har ID4 1st inne. Mange har biler som kan leveres på dagen eller som er på vei fra fabrikk. Det er biler som kunder har avbestilt. Rett før påske hadde Møller Ryen 2 stk inne.
Tittel: Sv: Familebil med kort leveringstid
Skrevet av: Kjartan87mandag 05. april 2021, klokken 13:50
Takk igjen for gode svar her. E-tron er innenfor budsjett (med et nødskrik). I-pace blir nok litt for dyr med leasing. E-tron 50 leasing finner jeg for totalt 268 000. I-Pace kommer på 324 000.

Har kjørt en del ID3, og hvis skjerm osv er samme oppsett på ID4 frister ikke det så innmari. Det virket tregt og knotete. Selv om ID4 har nok av andre kvaliteter for å veie opp.

Men hvordan tror dere muligheten er for å prute litt på E-tron 50? Som sagt finner jeg den til 268 totalt. Samtidig får man IX3 til 280 som har bedre rekkevidde og fortsatt godkjent bagasjerom.
Tittel: Sv: Familebil med kort leveringstid
Skrevet av: Stikkkontaktmandag 05. april 2021, klokken 14:40
Sitat fra: Kjartan87 på mandag 05. april 2021, klokken 13:50
Men hvordan tror dere muligheten er for å prute litt på E-tron 50? Som sagt finner jeg den til 268 totalt. Samtidig får man IX3 til 280 som har bedre rekkevidde og fortsatt godkjent bagasjerom.

e-tron 50 til 268k er vel ganske spedt utstyrt?
Erik Arnesen kjører en kampanje til 289k.
Ser ut som om den du viser til er en Advanced Business med hengerfeste, mens den hos EA er en Advanced Sport med S-Line.

https://blogg.eabryn.no/audi-kampanje/audi-e-tron-50/
Tittel: Sv: Familebil med kort leveringstid
Skrevet av: Trekkoppbilmandag 05. april 2021, klokken 15:27
Polestar 2 har 30% høyere forbruk enn Model 3, iflg offisielle tall. Under Motor sin test, var målt forbruk på Polestar 2, 54% høyere enn forbruket på Model 3. https://motor.no/elbil/polestar-2-i-motors-rekkeviddetest-vinter-2021/194093

Det virker litt rart å bruke penger på et batteri med høy kapasitet, så kjøper man en bil som har mye høyere forbruk enn konkurenten.

Det er mange grunner til å være skeptisk til kinabilene.
Tittel: Sv: Familebil med kort leveringstid
Skrevet av: hELgenenmandag 05. april 2021, klokken 15:33
Både kina biler og usa biler fortjener litt skepsis. Ville holdt meg unna begge inntil videre
Tittel: Sv: Familebil med kort leveringstid
Skrevet av: Kjartan87mandag 05. april 2021, klokken 15:43
Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 05. april 2021, klokken 14:40
Sitat fra: Kjartan87 på mandag 05. april 2021, klokken 13:50
Men hvordan tror dere muligheten er for å prute litt på E-tron 50? Som sagt finner jeg den til 268 totalt. Samtidig får man IX3 til 280 som har bedre rekkevidde og fortsatt godkjent bagasjerom.

e-tron 50 til 268k er vel ganske spedt utstyrt?
Erik Arnesen kjører en kampanje til 289k.
Ser ut som om den du viser til er en Advanced Business med hengerfeste, mens den hos EA er en Advanced Sport med S-Line.

https://blogg.eabryn.no/audi-kampanje/audi-e-tron-50/

Var denne kampanjen jeg siktet til- https://moss.audi.no/kampanje/e-tron/ gikk ut for et par dager siden men..
Tittel: Sv: Familebil med kort leveringstid
Skrevet av: automatmandag 05. april 2021, klokken 17:50
Sitat fra: hELgenen på mandag 05. april 2021, klokken 15:33
Både kina biler og usa biler fortjener litt skepsis. Ville holdt meg unna begge inntil videre
Hva er grunnen til å holde seg unna USA-biler? Hva er galt med f.eks. Ford Mustang Mach-E?
Tittel: Sv: Familebil med kort leveringstid
Skrevet av: hELgenenmandag 05. april 2021, klokken 19:38
Sitat fra: automat på mandag 05. april 2021, klokken 17:50
Sitat fra: hELgenen på mandag 05. april 2021, klokken 15:33
Både kina biler og usa biler fortjener litt skepsis. Ville holdt meg unna begge inntil videre
Hva er grunnen til å holde seg unna USA-biler? Hva er galt med f.eks. Ford Mustang Mach-E?

@Trekkoppbil nevnte at det var mange grunner til å holde seg unna Kina biler - tolket det slik at noen av argumentasjonen her var politisk motivert, feks manglende menneskerettigheter i Kina. På samme måte måte kan en også argumentere for at arbeidslivet i USA også fremmer uorganiserte arbeidstagere som jobber for småpenger. Begge deler fortjener litt skepsis
Tittel: Sv: Familebil med kort leveringstid
Skrevet av: automatmandag 05. april 2021, klokken 21:32
Sitat fra: hELgenen på mandag 05. april 2021, klokken 19:38
Sitat fra: automat på mandag 05. april 2021, klokken 17:50
Sitat fra: hELgenen på mandag 05. april 2021, klokken 15:33
Både kina biler og usa biler fortjener litt skepsis. Ville holdt meg unna begge inntil videre
Hva er grunnen til å holde seg unna USA-biler? Hva er galt med f.eks. Ford Mustang Mach-E?

@Trekkoppbil nevnte at det var mange grunner til å holde seg unna Kina biler - tolket det slik at noen av argumentasjonen her var politisk motivert, feks manglende menneskerettigheter i Kina. På samme måte måte kan en også argumentere for at arbeidslivet i USA også fremmer uorganiserte arbeidstagere som jobber for småpenger. Begge deler fortjener litt skepsis

Syns det er litt spesielt å sette lav/manglende fagorganisering i USA i samme bås som menneskerettsbruddene og overvåkingen i diktaruret Kina. Er forøvrig en egen tråd om kinabiler. Så diskusjoner om det kan tas der.
https://elbilforum.no/index.php?topic=51284.0
Tittel: Sv: Familebil med kort leveringstid
Skrevet av: Electric cars in Norwaymandag 05. april 2021, klokken 22:25
SitatSyns det er litt spesielt å sette lav/manglende fagorganisering i USA i samme bås som menneskerettsbruddene og overvåkingen i diktaruret Kina.

Helt enig  :+1:
Tittel: Sv: Familebil med kort leveringstid
Skrevet av: turfsurftirsdag 06. april 2021, klokken 06:57
Sitat fra: automat på mandag 05. april 2021, klokken 21:32
Syns det er litt spesielt å sette lav/manglende fagorganisering i USA i samme bås som menneskerettsbruddene og overvåkingen i diktaruret Kina.
Nå produsererer tyskerne bl.a biler i mange kontinent, så skal man ta slike hensyn blir det ikke bil. Er nok ingen bilprodusenter som ikke har noe snusk på bakrommet, enten selv eller fra underleverandører. Kina er i en egen klasse derimot.
Tittel: Sv: Familebil med kort leveringstid
Skrevet av: hELgenentirsdag 06. april 2021, klokken 07:10
Man kan jo rangere både land og bilprodusenter ut fra ulike kriterier som menneskerettigheter,miljø,arbeidsforhold. osv. Det er ikke snakk om å samle alle i samme bås,men bruke forbrukermakten ut fra egne preferanser
Tittel: Sv: Familebil med kort leveringstid
Skrevet av: automattirsdag 06. april 2021, klokken 08:00
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 06. april 2021, klokken 07:10
Man kan jo rangere både land og bilprodusenter ut fra ulike kriterier som menneskerettigheter,miljø,arbeidsforhold. osv. Det er ikke snakk om å samle alle i samme bås,men bruke forbrukermakten ut fra egne preferanser
Da regner jeg med at du har foretatt en grundig kartlegging av de forskjellige elbilprodudusentene og landene da. Er det andre vi bør unngå?
Tittel: Sv: Familebil med kort leveringstid
Skrevet av: 1000kwhtirsdag 06. april 2021, klokken 08:08
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 06. april 2021, klokken 07:10
Man kan jo rangere både land og bilprodusenter ut fra ulike kriterier som menneskerettigheter,miljø,arbeidsforhold. osv. Det er ikke snakk om å samle alle i samme bås,men bruke forbrukermakten ut fra egne preferanser
Da burde jo ingen handle med Norge for vi gjør oss jo rike på å spy ut CO2 fra oljeproduksjon.
Tittel: Sv: Familebil med kort leveringstid
Skrevet av: SurSnasentirsdag 06. april 2021, klokken 09:02
Sitat fra: Kjartan87 på mandag 05. april 2021, klokken 13:50
Har kjørt en del ID3, og hvis skjerm osv er samme oppsett på ID4 frister ikke det så innmari. Det virket tregt og knotete. Selv om ID4 har nok av andre kvaliteter for å veie opp.

Men hvordan tror dere muligheten er for å prute litt på E-tron 50? Som sagt finner jeg den til 268 totalt. Samtidig får man IX3 til 280 som har bedre rekkevidde og fortsatt godkjent bagasjerom.

Kan anbefale deg å prøve ID.4. Hadde også en temmelig skuffende opplevelse av ID.3 da den kom, og fryktet det verste da ID.4 kom med ID.3-grensesnittet som basis.
Etter ei helg med ID.4 på prøvekjøring snudde jeg fullstendig. Programvaren er langt mer forseggjort nå. Bilen er svært velkjørende, støysvak, komfortabel, og med meget god plass.

Det er mange forhandlere som har noen eksemplarer inne, og også eksemplarer de har bestilt opp for å kunne ha for relativt kjappe salg til de som ikke er avhengig av å gjøre egenspec.
Tittel: Sv: Familebil med kort leveringstid
Skrevet av: ToWalkOrDrivetirsdag 06. april 2021, klokken 13:49
Tror ikke jeg ville satt som et kriterium at du måtte absolutt hatt den før ferien...er jo en del meget bra biler på vei. Mener å ha sett at det går an å leie biler på månedsbasis fra firma, om en ikke leier fra slike bildelingssteder i mellomtiden. Jeg for min del har stor tro på Tesla Model Y som kommer til høsten en uviss tid, men Enyaq/ID4 ser veldig lovende ut de og, selv om det virker som de ikke utnytter bagasjeplassen like godt som Model Y. Når alt dette er sagt så er det en grunn til at Tesla Model 3 er den desidert meste solgte elbilen i 1. kvartal i år. Den har mye mer plass en skulle tro, særlig om en hiver på en takboks. En kan jo og supplere med bagasjeboks på hengerfeste ved behov....eller tilhenger :-). Har selv kjørt over 40.000 km uten feil (har Performance). Den har over 420 liters bagasjeplass. Jeg ville gått for Long Range, som koster 464.000 ferdig registrert godt utstyrt (uten vinterdekk) også med tanke på når du skal selge den en gang...ettersom den om noen år fortsatt vil regnes som en bil med meget god rekkevidde (580km), i tillegg til at du da får 4WD + litt annet, som du ikke får med SR...ville uansett ha prøvekjørt Tesla Model 3, ID4 og Enyaq.... men dersom jeg ikke var så "Tesla-skadd-avhengig" så ville jeg og sett på hybrid i form av Kia Sorento dersom du planlegger mange hytteturer med vogn og gjerne flere unger, om du ikke bor midt i en forferdlig bompengeplass.

En annen ting du vil tenke på, hvis du skal kjøre rund på sommerferie i Norge, er hurtigladere...er jo mindre viktig jo større batteri du har, men når det ruller ut ca 10.000 elbiler i måneden ut på veiene, og alle skal ha Norges-ferie, så er det en viss fare for liten kapasitet på ladenettet. En Tesla kan lade på alle CCS pluss Tesla sine superladere...har erfart at dette er ganske greit og praktisk (røde prikker i kartet under, mens de grå er under planlegging/bygging).
Tittel: Sv: Familebil med kort leveringstid
Skrevet av: ToWalkOrDrivetirsdag 06. april 2021, klokken 13:55
Fikk ikke lagt til dette bildet i posten over.
Tittel: Sv: Familebil med kort leveringstid
Skrevet av: Kjartan87onsdag 07. april 2021, klokken 13:03
Takk igjen for mange gode svar her. Bor midt i Oslo med alt det fører med seg av bompenger og plass, bilen vil stå i en trang garasje og turen til hytta er på om lag 250km. Var nede og så på garasjeplassen i kjelleren her i går, og det blir trangt hvis man skal putte en ID4, Enyaq, E-tron osv inni der, så det var en som hadde prøvd seg, han må ha kommet ut via bagasjeluka tror jeg.

Så da blir det fort en av de i det mindre segmentet, og da er vi på Polestar eller Model 3? XC40 kunne funket men den var ikke klar før til høsten.
Tittel: Sv: Familebil med kort leveringstid
Skrevet av: ToWalkOrDriveonsdag 07. april 2021, klokken 13:23
Brukeren Finnøy har laget en meget bra oversikt over elbiler som inneholder bredde og lengde, så du får sjekket hvordan de vil passe i garasjen. Hvis det er grisetrangt så har Tesla Model 3 med EAP (fra 2019) Summon. Det samme har FSD- versjoner. Da kan du trille frem bilen med mobilen. Er litt knotete og tar litt tid, så hvis du kommer deg inn i bilen uten å bruke Summon er det best. Jeg har mest brukt det dersom jeg skal flytte frem bilen i gårdsrommet uten at jeg skal kjøre....f.eks. for å komme til inn i garasjen...men og hvis noen har parkert provoserende nært.

Her er linken til lanseringskalenderen til Finnøy som inneholder bredde, lengde osv:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vTYF_EIY5eL7EHIwDMfEHwVM1E6CsllUXpbIcTKS8CJ21gQIgd497ke-du2qlvDiqfsEKY05gSiGdjD/pubhtml

Tråden er her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.120
Tittel: Sv: Familebil med kort leveringstid
Skrevet av: vinterdekktorsdag 08. april 2021, klokken 06:47
Med lite barn og trang parkeringsplass er det mye som må klaffe, det er stort sprang i størrelse på de bilene i åpningsposten. Det kan være lurt å prøve en bil, og prøve med snudd barnesete også. Da har man ett referansepunkt. Hilsen en som også har trang garasjeplass.
Tittel: Sv: Familebil med kort leveringstid
Skrevet av: johnsalftorsdag 08. april 2021, klokken 16:29
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 08. april 2021, klokken 06:47
Med lite barn og trang parkeringsplass er det mye som må klaffe, det er stort sprang i størrelse på de bilene i åpningsposten. Det kan være lurt å prøve en bil, og prøve med snudd barnesete også. Da har man ett referansepunkt. Hilsen en som også har trang garasjeplass.
Kia eNiro har vel den aller beste kombo liten utvendig og rommelig inni.
Et traust og veldig fornuftig kjøp, uten noen wow-faktor.
Tittel: Sv: Familebil med kort leveringstid
Skrevet av: Trekkoppbilfredag 09. april 2021, klokken 22:27
Det finnes fortsatt igjen noen utgaver av den billige kampanjemodellen av i-Pace: EV320.

I 2020 var det høye bøter for fabrikanter med høye utslippstall, og etter mine beregninger kunne man tjene over 20 000€ i reduserte bøter på å selge en nullutslippsbil, avhengig av bl.a hvor store utslippstall man hadde.
Nå var Jaguar en av de få som klarte å levere biler på slutten av året, og de dumpa ut biler med store rabatter. Billigmodellen blei tagga med EV320, og det var smart å gi den eget navn, så man ikke ødela markedet for EV400. Forskjellen ligger på 320 kontra 400 hk, men mange vil nok ikke bry seg om det. Bilene måtte nok registreres før nyttår, så de selges muligens som brukte, på tross av at de ikke er brukt.

EV320 var en ny modell på slutten av 2020 med en del oppdateringer etter at i-Pace hadde vært på markedet et par år.

Problemet med leveringstid, er at mange produsenter klarte ikke å levere 4-hjulstrekk til sist sesong, og det har vært vanskelig å finne noe bedre alternativ enn i-Pace. Man kunne kjøpe nye eksperimentelle modeller av tvilsomme fabrikat, eller biler med leveringstid til lenge etter sesongen, men de er nesten like dyre som EV320.
Tittel: Sv: Familebil med kort leveringstid
Skrevet av: johnsalfmandag 12. april 2021, klokken 18:36
Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 09. april 2021, klokken 22:27
Det finnes fortsatt igjen noen utgaver av den billige kampanjemodellen av i-Pace: EV320.

I 2020 var det høye bøter for fabrikanter med høye utslippstall, og etter mine beregninger kunne man tjene over 20 000€ i reduserte bøter på å selge en nullutslippsbil, avhengig av bl.a hvor store utslippstall man hadde.
Nå var Jaguar en av de få som klarte å levere biler på slutten av året, og de dumpa ut biler med store rabatter. Billigmodellen blei tagga med EV320, og det var smart å gi den eget navn, så man ikke ødela markedet for EV400. Forskjellen ligger på 320 kontra 400 hk, men mange vil nok ikke bry seg om det. Bilene måtte nok registreres før nyttår, så de selges muligens som brukte, på tross av at de ikke er brukt.

EV320 var en ny modell på slutten av 2020 med en del oppdateringer etter at i-Pace hadde vært på markedet et par år.

Problemet med leveringstid, er at mange produsenter klarte ikke å levere 4-hjulstrekk til sist sesong, og det har vært vanskelig å finne noe bedre alternativ enn i-Pace. Man kunne kjøpe nye eksperimentelle modeller av tvilsomme fabrikat, eller biler med leveringstid til lenge etter sesongen, men de er nesten like dyre som EV320.
Den er vel fortsatt et veldig dårlig valg for en med trang parkeringsplass?