Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Tekniske spørsmål => Kjøretips => Emne startet av: Trond Arve på onsdag 13. juni 2012, klokken 23:19
Med den nye hurtigladeren på Lillehammer kommer Oslo - Trondheim et steg nærmere. Uten hurtigladere mellom Lillehammer og Trondheim må man belage seg på en overnatting. Mulig rute:
o Harestua - Lillehammer: 118 km, 1:42. Hurtiglading
o Lillehammer - Otta: 113 km, 1:28, 5 timer x 16A
o Otta - Hjerkinn: 78km (mye stigning), 1:01, overnatting, fullading
o Hjerkinn - Trondheim: 164km (mye nedover), 2:07
Kan eventuelt ta flere stopp mellom Lillehammer og Otta (gitt at lading er tilgjengelig).
Nesten rart akkurat denne distansen ikke har vært mere prioritert, skjønner at det kan være vanskelig med inntjening f.eks på Otta, men det burde vært sponset f.eks av transnova?
AR
Fåvang er mulig ladestopp mellom Lillehammer og Otta.
Det virker ikke som om noen har planlagt hurtigladere på denne strekninger, men jeg håper det kommer. Det er tross alt stor trafikk mellom Trondheim og Oslo, og jeg er sikker på at det blir mer elbiltrafikk dersom vi kan hurtiglade. Jeg bor 5 mil sør for Trondheim og kunne tenke meg og kjøre min Leaf til Oslo, spesielt med tanke på danmarkstur. Det er ikke mulig i dag uten overnatting :-[
Da er vi kommet hjem til Son fra Lysøya på Fosenhalvøya i Sør-Trøndelag, med to voksne og tre barn i Leafen. Finfin tur som passer bra for små kropper som ikke skal sitte lange etapper i bilsetet. Lengste etappe på en dag ble 412km, og laveste energiforbruk var 0,12kWh/km ned fra Dovre. Kjørte stort sett i fartsgrensa hele veien, bortsett fra ned fra fjellet der vi kjørte i fri mest mulig. Tror både Hageseter - Trondheim (168km) og Furuhaugli - Lillehammer (176km) hadde vært innen rekkevidde, men det hadde blitt for lange etapper for ungene.
Her er detaljer:
Nordover, Son - Lysøya via RV4, Gudbrandsdalen, Dovre:
Son - Harestua: 102km
Overnatting, gressklipp (med Rotak batteriklipper)
Dag 1: 102km
Harestua - Lillehammer: 123km
Hurtiglading
Lillehammer - Harpefoss: 76km
Badeland, lading
Harpefoss - Dombås: 83km
Middag, lading
Dombås - Hageseter turisthytte, Dovrefjell: 29km
Dag 2: 311km
Hageseter turisthytte - Støren: 119km
Lunch, lading
Støren - Trondheim: 50km
Hurtiglading
Trondheim - Lysøya: 115km
Dag 3: 284km
Totalt: 697 km
Sørover, Lysøya - Son via Dovre, Gudbrandsdalen, Hamar
Trondheim - Lysøya: 115km
Hurtiglading, Witro Bil
Trondheim - Støren: 42km
Ispause, lading
Støren - Halland Camping: 41km
Lekepause, lading
Halland Camping - Furuhaugli Turisthytter (Dovre, 1000 moh.): 95 km
Overnatting
Dag 1: 293 km
Furuhaugli Turisthytter - Fåvang: 127km
Lunch, lading
Fåvang - Lillehammer: 50km
Hurtiglading
Lillehammer - Hamar: 60 km
Middag, hurtiglading
Hamar - Oslo: 124 km
Hurtiglading
Oslo - Son: 51km
Dag 2: 412 km
Totalt: 705km
Imponerende tur!! :-)
Kult å se at det går, og at noen tør å være først ute med hele familien med på lasset! :)
Kudos!
imponerende gjennomført! men viser også tydelig svakheten ved langdistanse med elbiler og u- land nivå på veier i norge. 3 døgn på noe man burde kunne ta unna på noen timer...
Bra dette men bli med til Malaga i Spania og med elbil mot min iMiev
Sitat fra: foxy på mandag 16. juli 2012, klokken 01:28
imponerende gjennomført! men viser også tydelig svakheten ved langdistanse med elbiler og u- land nivå på veier i norge. 3 døgn på noe man burde kunne ta unna på noen timer...
Dersom målet hadde vært å komme raskest mulig fram hadde vi nok reist med fly.
Å bruke fly er overraskende treigt, siden transport til/fra flplass og ventetid spiser mer tid enn man aner.
Vårt eksempel:
Buss til Asker: 20 min.
Ventetid Asker: 25 min.
Flytoget til Gardermoen: 1 time
Ventetid Gardermoen: 1 time
Fly til Værnes: 1 time
Flybuss til Trondheim: 50 min.
Rutebuss til Tyholt: 30 min.
På en god dag tar turen 5 timer, på en vanlig dag (vente på bagasje -og kanskje ikke rekker en buss) blir det mer.
Når denne øvelsen skal gjøres med familie og mye bagasje, fremstår en litt lengre biltur som et godt alternativ.
Turen ilmyggo beskriver fremstår som en ren kosetur for både ungene og familien, og med et par hurtigladere mellom Oslo og Trondheim går den på en normal dag uten å bli stressende.
Å kjøre strekningen med en Model S eller Model X blir bare kos :)
Thomas
Flott innlegg! Håper flere følger opp med lignende tråder så man kan lære litt om hvordan turer med elbil fungerer i praksis.
Forøvrig tommelen opp for at du i hovedsak holder fartsgrensen, så vi unngår at ICE bilister over tid legger elbiler for hat :)
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 30. juli 2012, klokken 09:54
Flott innlegg! Håper flere følger opp med lignende tråder så man kan lære litt om hvordan turer med elbil fungerer i praksis.
Forøvrig tommelen opp for at du i hovedsak holder fartsgrensen, så vi unngår at ICE bilister over tid legger elbiler for hat :)
Takk takk :) Dessverre kjører mange over fartsgrensen, så man oppfattes vel uansett som en sinke selv om man ligger i fartgrensen (selv med kompensering for feilvisning).
Sitat fra: ilmyggo på mandag 30. juli 2012, klokken 23:24
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 30. juli 2012, klokken 09:54
Flott innlegg! Håper flere følger opp med lignende tråder så man kan lære litt om hvordan turer med elbil fungerer i praksis.
Forøvrig tommelen opp for at du i hovedsak holder fartsgrensen, så vi unngår at ICE bilister over tid legger elbiler for hat :)
Takk takk :) Dessverre kjører mange over fartsgrensen, så man oppfattes vel uansett som en sinke selv om man ligger i fartgrensen (selv med kompensering for feilvisning).
Men følger man fartsgrensen (inkl. kompensering for feilvisning) har man ingen grunn til å ha dårlig samvittighet! De som da oppfatter en som sinke må finne seg i å kjøre forbi :)
Sitat fra: Trond Arve på søndag 15. juli 2012, klokken 22:24
Da er vi kommet hjem til Son fra Lysøya på Fosenhalvøya i Sør-Trøndelag, med to voksne og tre barn i Leafen. Finfin tur som passer bra for små kropper som ikke skal sitte lange etapper i bilsetet. Lengste etappe på en dag ble 412km, og laveste energiforbruk var 0,12kWh/km ned fra Dovre. Kjørte stort sett i fartsgrensa hele veien, bortsett fra ned fra fjellet der vi kjørte i fri mest mulig. Tror både Hageseter - Trondheim (168km) og Furuhaugli - Lillehammer (176km) hadde vært innen rekkevidde, men det hadde blitt for lange etapper for ungene.
Her er detaljer:
Nordover, Son - Lysøya via RV4, Gudbrandsdalen, Dovre:
Son - Harestua: 102km
Overnatting, gressklipp (med Rotak batteriklipper)
Dag 1: 102km
Harestua - Lillehammer: 123km
Hurtiglading
Lillehammer - Harpefoss: 76km
Badeland, lading
Harpefoss - Dombås: 83km
Middag, lading
Dombås - Hageseter turisthytte, Dovrefjell: 29km
Dag 2: 311km
Hageseter turisthytte - Støren: 119km
Lunch, lading
Støren - Trondheim: 50km
Hurtiglading
Trondheim - Lysøya: 115km
Dag 3: 284km
Totalt: 697 km
Sørover, Lysøya - Son via Dovre, Gudbrandsdalen, Hamar
Trondheim - Lysøya: 115km
Hurtiglading, Witro Bil
Trondheim - Støren: 42km
Ispause, lading
Støren - Halland Camping: 41km
Lekepause, lading
Halland Camping - Furuhaugli Turisthytter (Dovre, 1000 moh.): 95 km
Overnatting
Dag 1: 293 km
Furuhaugli Turisthytter - Fåvang: 127km
Lunch, lading
Fåvang - Lillehammer: 50km
Hurtiglading
Lillehammer - Hamar: 60 km
Middag, hurtiglading
Hamar - Oslo: 124 km
Hurtiglading
Oslo - Son: 51km
Dag 2: 412 km
Totalt: 705km
sliter litt med å beregne ladetiden som vil trengs for en slik tur:
Dag1:
Hurtiglader -
Skjetten, Norge -> Trondheimsvegen 584, Minnesund->57,5 km, 40 min E6
- 30min ladning + 40min kjøring
Hurtiglader -
Trondheimsvegen 584, Minnesund -> Strandpromenaden 85, Lillehammer - 108 km, én time 36 min Rv33
- 30min ladning + 96min kjøring
Standardladning -
Strandpromenaden 85, Lillehammer-> Harpefoss->76,0 km, én time ett min E6
- 240min? ladning + 61min kjøring
Standardladning(mat) -
Harpefoss->Dombås-E6 82,6 km, én time 6 min -
240min? ladning + 66min kjøring
Standardladning? (Overnatting) -
Dombås - Hageseter turisthytte, Dovrefjell: 28,7 km, 23 min E6
- 480min ladning + 23min kjøring
Totalt: 286min kjøring og ladeventing(mat etc) 540min = 826min = 13 timer??? (+ 8timers ladning mens man sover)
Dag2:
Standardladning(spise) eller kjøre videre til trheim -
Hageseter turisthytte - Støren: 120 km, én time 37 min E6
"Tror både Hageseter - Trondheim (168km) og Furuhaugli - Lillehammer (176km) hadde vært innen rekkevidde, men det hadde blitt for lange etapper for ungene."
Leker litt med tanken å hente min usa importerte leaf og kjøre den fra oslo-trondheim.
Nå er ikke min rute satt opp så ulik det du har gjort i værtfall ikke etter lillehammer og det er jo etter der treg-ladningene begynner. kan det stemme at min tur vil ta ca 13timer første dag? Jeg beregnet 2 standard ladninger på 4 timer hver, der man venter/spiser etc.. er dette for mye? tips?
Artig tur som går fint med tålmodighet og planlegging, det er jo halve moroa :)
Anbefaler 16A EVSE (ladeledning) på langtur. Ladefart er da ~3,3 kW eller ~2 mil per time. Jeg brukte Jurassictest Green Race (http://www.jurassictest.ch/GR/) for å beregne energi per etappe. Når går turen? Vi kjørte med sommertemperatur, uten bruk av varmeapparat, og stort sett tørre veier. Regn, kaldt vær og varmeapparat vil gi lavere rekkevidde. Og ikke minst, rolig og jevn fart gir lengst rekkevidde.
Skal ta en titt på etappene senere.
Tror vi ladet i underkant av 4 timer i Harpefoss og nesten 2 timer på Dombås. Tilsammen litt mindre enn 6 timer med 16A-lading = ca. 20 kWt = ca 13 mil.
Sitat fra: Trond Arve på onsdag 24. april 2013, klokken 15:32
Tror vi ladet i underkant av 4 timer i Harpefoss og nesten 2 timer på Dombås. Tilsammen litt mindre enn 6 timer med 16A-lading = ca. 20 kW = ca 13 mil.
takker. mye god info her ;)
På Harpefoss ladet du på Badeland eller en annen plass? (betaling, 24timers tilgang?):
http://fronbadeland.no/index.php?pageID=77&page=Beliggenhet
Hvor på Dombås ladet du? (betaling, 24 timers tilgang?)
Hurtigladeren på Lillehammer, hvordan betaler man på denne forresten? visa kort eller må man ha noe spesiellt?
Venter i spenning på charge-amp ladeledning. har nærmest sotte på venteliste siden slutten av januar. men har for 2 uker siden fått bestilt. usikker på når jeg får den da. Går litt tregt med den leverandøren synes jeg.
Sitat fra: thoru på onsdag 24. april 2013, klokken 17:55
Hurtigladeren på Lillehammer, hvordan betaler man på denne forresten? visa kort eller må man ha noe spesiellt?
Vanlig Visa holder. Bare å dra kortet, akkurat som på parkeringsautomater. Ingen kode. Dessverre er laderen "krøplet" ved at man ikke kan sette på lading på mer enn 15 minutter i slengen. Skal du handle eller spise og må lade fullt må du derfor ut et par ganger og sette den igang igjen. Dette gjelder forøvrig alle Eidsivas ladere.
Ladet på Badeland, ringte på forhånd og avtalte. Veldig god service, fikk parkere ved inngangen og de strakk skjøteledning. Tror jeg hadde backup på en campingplass ikke så langt unna, husker ikke navnet... Ta med egen skjøteledning forresten, viktig at den er 2,5 mm2. På Dombås fant jeg stikk på sørsiden av Statoil, kioskjenta visste ikke engang at det var stikk der. Strøm finner man overalt ;D Hadde dessuten sjekket med en del campingplasser langs veien i tilfelle vi trengte å stoppe og lufte ungene og/eller lade. Lillehammer tar Visa.
...og husk høyt dekktrykk, tror jeg fyllte til nærmere 3 bar...
Sitat fra: Trond Arve på onsdag 24. april 2013, klokken 23:00
...og husk høyt dekktrykk, tror jeg fyllte til nærmere 3 bar...
kjempebra. Hvorfor er det så viktig med så mye luft? Jeg kommer nesten ikke til å ha noe med meg.
"Jurassictest Green Race". Genial side. Har vært innpå den siden, men skjønte faktisk ikke helt poenget med den før du tipset meg nå ;)
Fikk gjennomført turen denne uken faktisk ;)
Hentet min USA-leaf i Oslo.
Bilen var utstyrt med sommerdekk, så da brukte jeg yr.no og vegvesnets webkamera, for å sjekke veiforholdene over dovrefjellet:
http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Reiseinformasjon/Trafikkmeldinger/Webkamera
yr.no
Brukte litt tid med å bli vant til alle funksjonene, og tok ingen sjanser.Så ladet litt oftere enn nødvendig.
Minnesund hurtiglader var defekt. Den sa at den var ferdig å lade når man trykket start ladning. Tekniker kom etter ca 30 min. Fikk lade på treg 16amp mens jeg ventet. men ble vel 2 timer borte der.
* Minnesund hurtiglader Statoil - 74kr 30min
(fikk hurtigladekopp med 1 år varmdrikke -
http://www.elbil.no/ladestasjoner/966-fa-gratis-hurtigladekopp-hos-statoil)
* Hamar hurtiglader - 44kr - 22min (kjøpte mat på senteret der laderen var)
* Lillehammer hurtiglader - 44kr -22min (shoppingsenter)
* Vinstra vgs - 16AMP Industrikontakter IEC 60309 3-pin (4 uttak) - 0kr - ladet lenge her 4-5 timer
* Dombås Statoil - 16AMP Shuko (4 uttak) - 0kr - nattet i bilen - full-ladet
* Oppdal - campingplass - 16AMP Shuko - 30kr - ladet ca 3timer
* Støren - Butikksenter - 16AMP Shuko - 0kr - tok en liten lur i 2 timer
* Trondheim - destinasjon - hadde igjen 3-4 mil på bilen.
Pris: 192kr (inklusive statoilkopp med 1 år med varmdrikke)
og så kom turmat på ca 350kr. Togbillett på 399kr.
Hadde med strømstarter, stepup transformator fra 12v til 230v på 100w, Ipad, pc og icemodem.
Fant ut at en liten strømstarter, gav meg veldig lang pc tid. Så i de lengste pausene satt jeg å surfet og hørte på musikk via pcen. Fant ut at jeg egentlig kunne sløfet ice modemet. Android telefonen har en kjekk funksjon som gjør at den kan være trådløs hotspot.
Av EVSE-kabler, så hadde jeg med:
* UM-EVSE fra charge-amps, shuko støpsel
* Semiportabel ladestasjon - Mennekes med eller uten adapter til Industrikontakter IEC 60309 3-pin(http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html)
En ting som jeg la merke til er at om du overnatter i bilen slik jeg gjorde, hvordan får du egentlig låst hele bilen?
Alle dørene lar seg låse, men bagasjerommet lar seg åpne fra utsiden når nøkkelen er i nærheten.
Den offentlige ladenøkkelen:
Den du får med når du bli medlem i elbilforeningen: http://www.elbil.no/medlemsskap
Vinstra vgs - ok
Dombås statoil - ok
Støren butikksenter - ok
Støren Jernebanestasjon - ikke ok
Lurer litt på hvordan man skal benytte seg av Jernebanestasjonen sine ladeplasser. Noen som vet? så det var en på forumet som spurte om det samme, men klarer ikke finne tråden.
Bilder:
Minnesund Statoil hurtiglader - http://labs.seln.no/nissanleaf/oslotur/minnesund-hurtiglader.JPG (http://labs.seln.no/nissanleaf/oslotur/minnesund-hurtiglader.JPG)
Minnesund Statoil 16amp - http://labs.seln.no/nissanleaf/oslotur/minnesund16amp.JPG (http://labs.seln.no/nissanleaf/oslotur/minnesund16amp.JPG)
Hamar Maxi Storsenter hurtiglader - http://labs.seln.no/nissanleaf/oslotur/hamar-hurtiglader.JPG (http://labs.seln.no/nissanleaf/oslotur/hamar-hurtiglader.JPG)
Lillehammer Strandtorget hurtiglader http://labs.seln.no/nissanleaf/oslotur/lillehammer-hurtiglader.JPG (http://labs.seln.no/nissanleaf/oslotur/lillehammer-hurtiglader.JPG)
Vinstra VGS - 16amp http://labs.seln.no/nissanleaf/oslotur/vinstra-16amp.JPG (http://labs.seln.no/nissanleaf/oslotur/vinstra-16amp.JPG)
Vinstra VGS - 16amp boks http://labs.seln.no/nissanleaf/oslotur/vinstra-boks-16aamp.JPG (http://labs.seln.no/nissanleaf/oslotur/vinstra-boks-16aamp.JPG)
Dombås Statoil - 16amp http://labs.seln.no/nissanleaf/oslotur/dombas-16amp.JPG (http://labs.seln.no/nissanleaf/oslotur/dombas-16amp.JPG)
Støren butikksenter - 16amp http://labs.seln.no/nissanleaf/oslotur/storen-16amp.JPG (http://labs.seln.no/nissanleaf/oslotur/storen-16amp.JPG)
Støren butikksenter - 16ampboks http://labs.seln.no/nissanleaf/oslotur/storen-boks-16amp.JPG (http://labs.seln.no/nissanleaf/oslotur/storen-boks-16amp.JPG)
Støren Jernbanestasjon - 16amp http://labs.seln.no/nissanleaf/oslotur/storen-NSB-16amp.JPG (http://labs.seln.no/nissanleaf/oslotur/storen-NSB-16amp.JPG)
Min bil fremme i trheimen http://labs.seln.no/nissanleaf/oslotur/bil1.JPG (http://labs.seln.no/nissanleaf/oslotur/bil1.JPG)
Hvis man har en nøkkel inni bilen så må den evt. låses med knappen fra nøkkel nr. 2. Så lenge nøkkel nr. 1 befinner seg i bilen får du ikke låst opp uten å trykke på knappen på nøkkel nr. 2.
Er litt usikker på hva som skjer når dette gjøres fra innsiden av bilen. Men bilen kan i hvert fall ikke åpnes uten å trykke på selve fjernkontrollen/nøkkelen når det gjøres fra utsiden. ;)
Flott beskrivelse av turen forøvrig! :)
Sitat fra: gbzdoc på lørdag 11. mai 2013, klokken 00:36
Hvis man har en nøkkel inni bilen så må den evt. låses med knappen fra nøkkel nr. 2. Så lenge nøkkel nr. 1 befinner seg i bilen får du ikke låst opp uten å trykke på knappen på nøkkel nr. 2.
Er litt usikker på hva som skjer når dette gjøres fra innsiden av bilen. Men bilen kan i hvert fall ikke åpnes uten å trykke på selve fjernkontrollen/nøkkelen når det gjøres fra utsiden. ;)
Skulle vel tro i så fall at det går an å åpne et vindu, holde nøkkelen ut gjennom det og låse, for deretter å lukke vinduet.
Du får vel ikke tatt vinduene opp og ned uten at bilen er skrudd på?
Tror jeg må teste dette med nøkler inne og ute når jeg skal ut og kjøte nå straks. :D
Blir jo så jæ.... nysgjerrig! ;)
Sitat fra: gbzdoc på lørdag 11. mai 2013, klokken 10:48
Du får vel ikke tatt vinduene opp og ned uten at bilen er skrudd på?
Tror jeg må teste dette med nøkler inne og ute når jeg skal ut og kjøte nå straks. :D
Blir jo så jæ.... nysgjerrig! ;)
;) Ja test. Litt usikker på hvor sensoren til bagasjerommet er og hvor langt unnav nøkkelen må være. Om det f.eks holder å ha nøkkelen langt fremme i bilen. f.eks ved dashbordet.
Låser man med nøkkel eller knappen i døra mens man har nøkkelen inni bilen kan den IKKE åpnes fra utsiden uten å trykke på selve låse-opp knappen på en av nøklene. :)
Sitat fra: gbzdoc på søndag 12. mai 2013, klokken 22:09
Låser man med nøkkel eller knappen i døra mens man har nøkkelen inni bilen kan den IKKE åpnes fra utsiden uten å trykke på selve låse-opp knappen på en av nøklene. :)
Bra å vite til neste gang ;)
Japanerne har visst tenkt på alt :)
Sitat fra: thoru på fredag 10. mai 2013, klokken 23:32
Fikk gjennomført turen denne uken faktisk ;)
Hmm var det du som sto ved laderen på Minnesund ca. klokka 15 onsdag 8.mai? Var på tur nordover med familien, og hadde en times stopp der i det tidsrommet... i Caravelle denne gangen :-[
Sitat fra: thoru på fredag 26. april 2013, klokken 18:36
kjempebra. Hvorfor er det så viktig med så mye luft? Jeg kommer nesten ikke til å ha noe med meg.
Høyt dekktrykk betyr lavere rullemotstand, beklager seint svar.
Sitat fra: Trond Arve på fredag 17. mai 2013, klokken 20:54
Sitat fra: thoru på fredag 10. mai 2013, klokken 23:32
Fikk gjennomført turen denne uken faktisk ;)
Hmm var det du som sto ved laderen på Minnesund ca. klokka 15 onsdag 8.mai? Var på tur nordover med familien, og hadde en times stopp der i det tidsrommet... i Caravelle denne gangen :-[
ser ut som det kan ha vært meg. Ser fra sms-logg at jeg var der fra ca 13.30 til ca 15:30 pågrunn av den defekteladeren. Stod forøvrig to leafs til sammen der. Han som jobbet på statoil hadde leaf(ikke svart, men hvit trur jeg) og tok den med ned for å dobbelt sjekke at hurtigladeren ikke funka på andre leafs, mens vi venta på tekniker. Mulig det var bare min leaf som stod igjen på det tidspunktet ;)
Sitat fra: thoru på onsdag 22. mai 2013, klokken 10:59
ser ut som det kan ha vært meg. Ser fra sms-logg at jeg var der fra ca 13.30 til ca 15:30 pågrunn av den defekteladeren.
Var nok deg med svart Leaf tenker jeg. Tenkte jeg skulle gå bort og hilse på, men ungene måtte fores og flis ;D
det som ofte kan være lurt på langturer er å lade flere ganger istede for en lang ladestopp med mindre det faller naturlig i forbindelse med overnatting.
lading fra 0 til 80% tar ca like lang tid som lading fra 80 til 100%.
dette gjelder både vanlig lading og hurtiglading. ved hurtiglading vil du normalt ikke greie å lade lengre en til 96%.
Thoru og Trond Arve: Veldig interessante innlegg! Skal selv vurdere en tur oppover til Kvam i Gudbrandsdalen til sommeren takket være infoen dere har lagt ut her.
Oslo-Kvam er null problem med Leaf (er haugevis med chademoladere langs veien), har selv kjørt Oslo-Ringebufjellet flere ganger uten problemer.
Når hurtigladeren i Ringebu en dag åpner, så vil du kunne kjøre i godt tempo i fullt vintervær uten å måtte bekymre deg nevneverdig for rekkevidden.
God tur!
(Og for ordens skyld: når det har vært kaldt har jeg ladet 30min på Minnesund, 15min på Gjøvik og 15min på Lillehammer. Da har jeg hatt ca 50% rest ved ankomst Ringebu sentrum. Sommerstid bør det gå langt lettere.)
Har strekningen Trondheim-Oslo blitt noe særlig lettere med Leaf etter denne tråden ble startet. Vurderer turen i høstferien. Ellers så blir det låne- eller leiebil
Jeg kjørte e-Golf fra Asker til Oppdal for snart 5 uker siden. HurtigLadestasjoner på Ringebu var operativ da. Ladestasjonen på Kvam benyttet jeg ikke. Mellom Kvam og Trondheim er det ingen hurtigladestasjoner.
Anbefaler å benytte Kvam for siste hurtiglading og overnatting på Oppdal. Fra Oppdal bør du kunne nå Trondheim uten å lade.
Status Quo mao.