Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Audi => Audi e-tron => Emne startet av: ThomasEL på mandag 22. mars 2021, klokken 23:04
Jeg oppdaget plutselig i kveld at bilen kun lader med 1,7kW. Den står som vanlig koblet til min hjemmelader (16A enfase), der jeg alltid ellers får 3,2-3,4kW.
Noen som har opplevd noe liknende? Siden det uansett er snakk om enfase, så kan det jo ikke være en fase som har kuttet ut. Verken i ombordladeren eller veggboksen, for da burde den jo ikke ladet i det hele tatt...
Edit:
Var ute og testet på en offentlig AC lader nå. Fikk 10kW der på en 3 fase 11kW stolpe, så da må nesten feilen ligge i ladeboksen min, ikke i bilen.
Fant du ut av hvor feilen ligger ? Eller kanskje du bare måtte rense kabelen ved å kjøre på med 11 kw 😉.
Regner med at reset av ladestasjon, reset av bil eller prøve en annen kabel ville løse peoblemet.
Sitat fra: Trond.m på torsdag 25. mars 2021, klokken 08:27
Fant du ut av hvor feilen ligger ? Eller kanskje du bare måtte rense kabelen ved å kjøre på med 11 kw 😉.
Regner med at reset av ladestasjon, reset av bil eller prøve en annen kabel ville løse peoblemet.
Vel...:
Av en eller annen grunn ville altså laderen min plutselig ikke gi mer enn 1,7kW. Jeg har endret på litt på dip-svitsjene, og fått den til å gi 3,4kW igjen. Men måtte da sette svitsjene i en posisjon som egentlig skal gi 20A. (Har selvsagt målt spenningen i ladestasjonen under belastning, så det er ikke spenningsfall som forårsaket problemet. Det leveres altså ikke mer enn 16A i denne nye innstillingen).
Jeg avventer svar fra forhandleren som leverte laderen i 2018, om de har vært borti noe liknende.
Kan det være irr i DIP-switchene? Jeg ville prøvd å måle motstand til jord/5V (eller hva logikken kjører på) for de forskjellige bryterne med sikring utkoblet, og spenning med strøm påslått (uten bil). De bør gi noenlunde samme verdier med samme bryterinnstilling.
PS: Siden du vel har OBDeleven, kan du også lese ut fasespenning og strømtrekk der. Mener den også har en verdi som sier hvilken strømstyrke ladestasjonen tilbyr.
Takk for tips :+1: :+1:
I OBDeleven: Tilgjengelig strøm fra ladestasjonen finner du under "C6 Battery Charger" - "max allowed AC phase current value". I bildet under er lading stoppet og ladestasjonen stilt på 7A 1-fas. Det vises samme strømstyrke for alle faser, som gir litt mening da det kun er ett pilotsignal. "Actual value" under viser sannsynligvis faktisk strømtrekk når lading pågår (sjekket ikke dette).
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
"AC-network current, actual value per module" viser også strømtrekk for hver av de tre lademodulene. Det brukes 1 eller 2 moduler i parallel (avhengig av strømstyrike på ladestasjon) ved 1-fas lading. Ved 3-fas får hver modul en fase, som balanseres så hver modul gir like mye effekt på DC-siden. Når fasen med lavest AC-spenning når sin maksimalverdi for strøm, vil modulene med evt høyere spenning strupes litt ned til samme effekt, og derfor litt under maksimalt strømtrekk på AC.
Supert, @Orbit!
Jeg hadde funnet "AC current, actual value pr module", men ikke den som viser maksverdien innstilt i ladeboksen.
- Skal sjekke hva den viser i ettermiddag :+1:
Det ser forøvrig ut til at jeg får konsistent 3,3-3,4kW nå etter å ha stilt om dip svitsjene (til en innstilling som egentlig skulle gitt 24A i følge manual). Så hvis OBDeleven nå viser 16A som maks tillat fra stasjonen, så er det en pussig bug som har oppstått i ladeboksen.
Dette er mystisk...
OBDeleven rapporterer at laderen kan gi 24,9A, noe som stemmer rimelig godt med hvordan jeg NÅ har dip svitsjene stilt inn...
- Mens akuell ladestrøm viser 16,4A, noe som ca passer med hva bilen mottar av effekt
Særdeles merkelig. Hva får du under "AC current, actual value pr module" og "DC-output current, actual value pr module"?
Min spekulasjon: Den ene laderen din er defekt, eller har brudd i tilkoblingene. Er det noen feilmelding for modul C6?
Ref tidligere tråd (https://elbilforum.no/index.php?topic=52509.msg944188#msg944188): Ved en-fas lading opptil 10A brukes en lader. Fra 12A brukes to ladere, og tipper den tredje kobles inn over 20A et sted. Så med ladestasjon stilt inn på 16A, planlegger bilen å lade med to ladere på 8A hver. Når den ene da er ute av drift, blir effekten 1,7 kW slik du ser. På 24A, settes det opp for å trekke 8A på hver at de tre laderne. Med en ute av drift, får du i praksis 16A.
Syretesten blir derfor å stille ladestasjon til 10A. Det vil da muligens gi ~2.1 kW lading, dvs mer enn med 16A-innstilling, da bilen bare bruker én lader på 10A.
@Orbit:
Takk for supergode og nøyaktige tips!! Jeg tror din antagelse kan være helt riktig! Hvis jeg ikke husker helt feil, fikk jeg nettopp mer effekt med dip svitsjene på 10A enn på 16A da jeg forsøkte alle mulige kombinasjoner her om dagen. Skal teste igjen, og også lese av de verdiene du foreslår.
Men det er én ting som rimer svært dårlig med dette: Nemlig at jeg fikk over 10kW på en 11kW trefaselader da jeg tok bilen med til jobb for å teste🤭
Med 3-fas, er det andre kontaktorer som kobler pinnene i ladekontakten til de interne laderne. Så da er det nok relé/kontaktor på AC-siden som er defekt, spesifikt de(t) som fordeler 1-fas over de tre laderne.
Takk for uvurderlig hjelp til feilsøking, @Orbit :+1: :+1:
Takket være deg og OBDeleven, så kan jeg nå oversende en rimelig nøyaktig diagnose til forhandler.
Alt er nemlig slik du antok:
- Når lader stilles inn på maks 10A, så lader bilen med 2,1kW. Én lademodul er aktiv, denne gir 10A
- Når lader stilles inn på maks 16A, så lader bilen med kun 1,7kW. Også her er kun én lademodul aktiv, her skulle to vært aktive. Den ene gir 8A
- Når lader stilles inn på maks 24A, så lader bilen med 3,4kW. Nå er to lademoduler aktive, hver av disse gir 8A. Her skulle den tredje modulen ha koblet inn.
Hvorvidt det er en av lademodulene eller kontaktor som fordeler som er defekt, er jo ikke 100% sikkert, men siden jeg fikk tilnærmet normal hastighet på 3 faselading, så tyder vel alt på at det er fordelingen som ikke fungerer.
Foråpentligvis har verksted en justerbar ladestasjon slik at det er lett å reprodusere feilen (dersom de er i tanker om at feilen ligger i ladestasjon eller kabel). "Vi koblet til, og bilen ladet fint" er i alle fall ikke riktig svar fra deres side. På 24A, var det da lademodul 1+3 som var aktiv?
Fant du noen feilkode for laderen? (Og dersom du må koble til OBD11 igjen for å sjekke, tar du en omtelling av temperatursensorer i batteriet til batterivarmetråden (https://elbilforum.no/index.php?topic=53474.msg965185#msg965185)?)
Sitat fra: Orbit på lørdag 27. mars 2021, klokken 08:41
Foråpentligvis har verksted en justerbar ladestasjon slik at det er lett å reprodusere feilen (dersom de er i tanker om at feilen ligger i ladestasjon eller kabel). "Vi koblet til, og bilen ladet fint" er i alle fall ikke riktig svar fra deres side. På 24A, var det da lademodul 1+3 som var aktiv?
Fant du noen feilkode for laderen? (Og dersom du må koble til OBD11 igjen for å sjekke, tar du en omtelling av temperatursensorer i batteriet til batterivarmetråden (https://elbilforum.no/index.php?topic=53474.msg965185#msg965185)?)
Tok bilde av følgende feilkoder i går. Har oversendt disse til verkstedet sammen med en fyldig beskrivelse:
(Skal ta en ny telling, ja)
Tipper det er "Target/actual current deviation = too high" som reflekterer feilen, dvs at bilen ikke får den strømmen den forventet. Det er bra laderen selv har detektert dette. Det blir nok ny lader på deg da (og at det er en kaldlodding inni den du har).
Fikk nok en bekreftelse på at én av lademodulene ikke fungerer/kobler inn da jeg kom til hytta:
Her har jeg en vegglader på 20A som normalt gir 4,4kW lading i bilen.
- Nå får jeg 2,2kW
Nå spør jeg for å forsøke å lære; kan denne sannsynlige defekten ha en sammenheng med batteri-strulet ditt også? Altså at lademodulen har vært luggete lenge og gitt bilen feil ladeinformasjon?
Sitat fra: storeulv på søndag 28. mars 2021, klokken 11:22
Nå spør jeg for å forsøke å lære; kan denne sannsynlige defekten ha en sammenheng med batteri-strulet ditt også? Altså at lademodulen har vært luggete lenge og gitt bilen feil ladeinformasjon?
Godt spørsmål... I utgangspunktet tviler jeg. Selve denne feilen med at kun to av tre lademoduler virker, er ny. Det vet jeg, fordi jeg veldig ofte sjekker ladeeffekten etter tilkobling. Så dette oppsto en gang denne uka.
Men om det likevel kan være noe... Muligens..
Jeg har jo tidligere uttrykt at jeg syns det er underlig at OBDeleven viser at høyeste celle kun lader til 95% SOC når jeg fullader bilen, til tross for at toppbufferen etter sigende kun skal være 1%...
- Men ingen andre med OBDeleven har foreløpig bekreftet eller avkreftet om det er normalt.
En liten oppdatering:
Jeg snakket med verkstedet nettopp. De har byttet et par ombordladere tidligere, men aldri vært ute for akkurat denne feilen.
- De sa imidlertid at jeg har dokumentert problemet såpass grundig, at de antar jeg har rett i min diagnose.
Har fått time til diagnose der et stykke ut i april.
Spent på status her. Har muligens samme problem selv.
Sitat fra: hybrid88 på onsdag 14. april 2021, klokken 08:06
Spent på status her. Har muligens samme problem selv.
Bilen min er inne for dignostisering i dag faktisk!
Men det rare er, at etter at denne feilen hadde vært aktiv i ca tre uker, så begynte det selvfølgelig å fungere normalt igjen nå et par dager før verkstedtimen..!!
Jeg håper likevel de klarer å avsløre hva feilen har vært. Jeg dokumenterte nemlig ganske godt underveis, og i tillegg så skal de mange feilkodene som dukket opp i OBDeleven fortsatt skulle kunne leses ut.
Oppdaterer når jeg vet hva de har funnet ut!
Oppdatering:
Som nevnt, begynte bilen å lade normalt igjen av seg selv her før helga. Det etter å i noen uker ha ladet på 1/2 fart ved tilkobling 16A lader, og 2/3 fart ved tilkobling 24A lader.
Det at alt nå virker igjen, gjorde at verkstedet dessverre ikke klarte komme til bunns i hva årsaken er. De fant de loggede feilkodene, men uten feilen til stede nå, så var det ikke mulig å finne årsak. Det var ikke mulig å gjenskape feilen, og feilloggen er ikke detaljert nok til å si hvorfor en av lademodulene i en periode ikke har koblet inn.
Feilen er selvsagt logget i systemet deres, slik at hvis feilen ikke dukker opp på ny før garantitiden er ute, så vil likevel dette ligge som en garantisak.
@Hybrid88:
Hvis du skal inn på verksted med din, så kan du jo gjerne nevne at Gumpens Auto i Kristiansand har foretatt feilsøk på liknende tilfelle. Vil tro sjansen er større for at de kommer til bunns i dette hvis de samkjører erfaringer. Det virker så langt å være en svært uvanlig feil.
Har jo blitt varmere i det siste. Temperatur er en parameter som kan påvirke elektronikkfeil.
Vanlige utstyr på elektronikkverksted er kjølespray, for å punktvis kjøle ned komponenter.
Jeg var innom erik arnesen der de dokumenterte feilen med bilde. Den ladet bare 4.3kw på 32a 1fas lading. De var helt enig at dette var feil og sendte melding til tyskland.
2 dager før bilen skulle inn igjen for ytterligere feilsøk forsvant feilen som har vært her i flere måneder. Så da kunne de ikke gjøre noe. Nå funker den som normalt i følge appen.
Så da skjedde vel dette for oss begge
Siden denne tråden kanskje er aktuell igjen (https://elbilforum.no/index.php?topic=49073.msg1000507#msg1000507): Her er (spekulativt) hva jeg tror problemet er. Skjema nedenfor er mitt gjett på hvordan laderen er laget for å bytte mellom 1-fas med høy strøm, og 3-fas (basert på i3, hvor jeg har skjema på innmaten).
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Ved 1-faslading brukes kontaktor S2/S3 for å få flere lademoduler i paralelltilkoblet over L1/N. Teorien er at S2 enten henger i 3-fasmodus (tilstand som vist på tegningen), eller at S2 ikke er skikkelig koblet mot L1 (f.eks. dårlig lodding). Det er så langt bare sett problemer som peker mot S2, som tyder på at denne er uheldig plassert på kretskortet, f.eks. i en posisjon som ikke får nok varme i loddeovnen.
Ja da har eg hatt bilen på 30 000km service. Skreiv i kommentarfeltet på bestillingen om at bilen berre lada 4,4kw der eg forventa 7kw.
Men innen eg kom meg inn på servicen lada bilen plutselig 6,9kw.
Dei fant ingen feilkoder som var lagra og kunne dermed ikkje gjere noko. Men dei har notert at eg har sett feilen og tilbydde at ein tekniker kunne sjå på saken viss det skjedde igjen.