Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model X 2014 - 2022 => Emne startet av: Anbil på tirsdag 16. mars 2021, klokken 10:55
Tesla tar seg svært godt betalt i Norge. Som flere har påpekt koster en ny Model X med dagens dollarkurs omtrent 200 000kr mer enn hva den i USA. Import fra USA er imidlertid lite aktuelt pga forskjeller på bilene, transport etc.
Hvis en ser på prisene i Estland, som så vidt jeg vet omtrent ikke har noen skatter på bilsalg, så er startprisen på Model X Long range 83 000 Euro.
https://www.tesla.com/en_EE/modelx/design?redirect=no#battery (https://www.tesla.com/en_EE/modelx/design?redirect=no#battery)
Omtrent 840 000 kr med dagens kurs. 110 000 kr under norsk pris. For Plaid versjonen er forskjellen nesten 200 000kr.
Er det noen som har sjekket mulighetene for å importere ny eller brukt Tesla fra Estland eller andre EU land med lave bilskatter? EU sine konkurranseregler er ganske klare på at det ikke skal være hindre for parallellimport i "det indre marked" (som Norge er del av gjennom EØS). Det burde derfor ikke være begrensinger noe juridisk som hindrer slik import hvertfall.
Men hvordan blir det da med garanti? Har hele EU 5 år 100 000 KM? Og gjelder garantien i Norge dersom man kjøper bil i et annet land eller må man reise dit?
Kanskje ligger det en fin mulighet for en driftig person til å tjene noen kroner her :)
Selve det å importer bil fra utlandet er i hovedsak enkelt. Problemet vil ikke ligge der.
Tesla vil muligens bli problemet ditt. Jeg har svakt i erindering at import fra "annet marked" er litt rød klut hos de.
Dette kan selvsagt ha endret seg. Noen som vet hvordan det er idag?
Ellers så er jo Tesla Norge de riktige å spørre.
Interessant. Står at den må hentes eller transporteres fra Tilburg i Nederland. God del å spare på Model S også, 75K for en LR, mere for Plaid. Kjører gjerne hjem fra Tilburg for den prisen. Må kanskje registreres i Estland først, vet ikke.
Noe oppdatering her rundt import?