Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Elbilen i Samfunnet => Emne startet av: eisa01 på søndag 31. januar 2021, klokken 12:26
Tenkte vi kunne ha en tråd for å dele erfaringer med bildeling og bilabonnement for oss som kun trenger bil av og til.
Bildeling:
- Kortidsleie på time/døgnbasis
- Hvis du skal leie opptil en uke bør du vurdere Bilabonnement da det kan være billigere
Bilabonnement:
- Kortidsleie på månedsbasis
- Godt valg hvis du pleier å bruke bilpool, men trenger bilen mye en periode
- Må skaffe parkering
Bildeling
Hyre (https://www.hyre.no/)
* Tilgjengelig i Oslo, Bergen, Trondheim, og flere andre mindre byer
* Eid av Møllergruppen
* Elbiler som Cupra Born, ID.4, Polestar osv tilgjenglig
* Bislet Bilutleie ser ut til å bruke Hyre som platform for bildelingsplassene de har fått?
- Fjernet ladekabel med stikk-kontakt
- Må laste ned appen for å se tilgjengelighet
* Private biler har ofte krav om å levere tilbake med samme ladestand, men det er få av dem hvis noen nå?
+ Tar Amex
+ Integrasjon med EasyPark, ParkLink og de fleste parkerings- og bomselskaper i landet
* 900+ biler i Oslo
Bilkollektivet (https://bilkollektivet.no/)
* Tilgjengelig i Oslo
* Samarbeid med Toyota på bilflåten, så lav andel elbiler
* Tilbyr Opel Corsa-e, Tesla Model 3 LR og Y (kun tilgjengelig som medeier)
* Teslaene er cappet på 130 km/t
+ Tilbyr elektrisk varebil
* Klikk og Kjør uten månedsavgift
* Forskjellige medeier abo som til 125 kr eller 1250 kr (sistnevnte gir 40% rabatt på tidspris, booking 5 mnd i forveien, og gratis egenandelreduksjon)
* Medeier krever innskudd på 1800 kr (1400 kr blir per nå tilbakebetalt ved avslutning av medlemskap, men dette er gitt av prislisten som kan endres)
- Må være medlem for å se tilgjengelighet
* Bruker Moqo som plattform
+ Tar Amex
* 700 biler
Getaround (https://no.getaround.com/)
+ Tilgjengelig i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger
* Alle typer elbiler vil teoretisk være tilgjengelig
- Ikke typisk å tilby timespriser
- Kan være kronglete å leie mtp godkjenning av utleier
+ Kan se tilgjengelighet uten å registrere seg
- Utleiere forventer ofte at du leverer bilen ladet opp tilbake
+ Tar Amex
Circle K (https://www.circlek.no/bil)
* Tilgjengelig i prinsippet over hele landet, foreløpig seks lokasjoner
* Bruker samme plattform som Bilkollektivet (Moqo)
- Bare varebil tilgjengelig som elbil
Dele (https://dele.no/)
* Tilgjengelig i Bergen
* Tilbyr biler som Leaf, Lexus Ux300e og varebiler
- Etableringsavgift 7000 kr (refunderes når man melder seg ut)
- Halvårsavgift på 600 kr
Trondheim bilkollektiv (https://trondheim-bilkollektiv.no/)
* Tilgjengelig i Trondheim
* Tilbyr biler som Leaf og Mach-e
- Årsavgift på 1400 kr
- Etableringavgift på 2500 kr (hvorav 2000 kr blir refundert per gjeldende prisliste ved utmelding)
- Må være medlem for å se tilgjengelighet
* TOBB-medlemmer får 900 kr årsavgift
Zipcar (https://www.zipcar.no/) (Avis)
- Fakturerer elbiler ordinær fossilbiltakst i bomringer uten å oppgi dette i vilkårene, og bruker dette som inntektskilde
- Krever 70% ladet ved levering, selv på kommunale ladeplasser
* Tilgjengelig i Oslo, Trondheim, Bodø, Sarpsborg
* Eid av Avis Budget Group
* Tilbyr Opel Mokka
- Må være registrert for å se tilgjengelighet
* 15% Obos-rabatt
Vy, Move About og Beast har trukket seg / gått konkurs i bildelingsmarkdet
Hertz Bildeling har trukket seg fra personbilmarkedet, og har nå kun varebiler
Otto har trukket seg fra privatmarkedet, muligens tilgjengelig hos noen borettslag
Fleks har trukket Feriebil, som kun var tilgjengelig sommeren 2023
Lukket bildeling
Tapcar har trukket seg fra privatmarkedet
Bilabonnement
imove (https://imove.no/)
* Tilgjengelig i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger
* 800 biler per juni 2021
* Variert utvalg elbiler i alle klasser (eUp til iX3 og Porsche Taycan)
+ Kan se tilgjengelige biler uten registrering
Drivalia CarCloud (https://carcloud.drivalia.no/)
* Tidligere Swap fra ALD automotive (Societe Generale), som ble kjøpt opp
* Tesla Model 3, Peugot e-2008 o.l. tilgjengelig
+ Bilen leveres hjem uten ekstra kostnad
+ Kan se tilgjengelige biler uten registrering
? 1000 kr depositum når du reserverer en bil som motregnes første månedsleie
Hertz Flexilease (https://www.hertzflexilease.no/)
- Hertz Fakturerer elbiler ordinær fossilbiltakst i bomringer uten å oppgi dette i vilkårene, og bruker dette som inntektskilde
* Del av Hertz, som er eid av Volvo/Geely i Norge
* Man leier i utgangspunktet en bilklasse (likt som ved utleie)
+ Slipper å vaske bilen før levering
- Må kontakte for å få pristilbud
+ Tar Amex
Avis Månedsleie (https://www.avis.no/leiebil-tilbud/leiebiltilbud-norge/avis-manedsleie)
- Avis fakturerer elbiler ordinær fossilbiltakst i bomringer uten å oppgi dette i vilkårene, og bruker dette som inntektskilde
* Del av Avis Budget Group
* Man leier en bilklasse
* Har eUp tilgjengelig
+ Tar Amex
Sesongbil (https://www.sesongbil.no/)
- Fakturerer elbiler ofte ordinær fossilbiltakst i bomringer uten å oppgi dette i vilkårene, og bruker dette som inntektskilde
* Del av Europcar
* Tilgjengelig i flere byer, inkl. Nord-norge
* Har Model Y, ID3
Fleks har gått konkurs, Honk-portalen (Finn), har lagt ned, SHFT/Santander ser ut til å ha lagt ned satsningen i det stille
Volvo Cars, Cupra Frii og Kinto Flex (Toyota) bilabonnement har minimum tre måneders abonnement og er derfor ikke listet opp
Leiebilforsikring
Litt usikker på om leiebilforsikring gjelder slike biler - det er mulig det er en begrensning på varigheten av leien, men hvis noen vet kan jeg legge det til her. Derav også kommentaren på om noen tar Amex, som har leiebilforsikring i noen av kortene sine
Ser for eksempel at Getaround har klager på at forsikringen ikke har dekket det på Trustpilot, mens jeg fikk dekket en skade på en SHFT bil på et 30-dagers abonnement hvor jeg hadde overnatting med reiseforsikringen
Merk at det er til dels forskjellige egenandeler hos de forskjellige aktørene, Bilkollektivet er verst med 15 000 kr som standard, men tilbyr og reduksjon til 2500 kr ved å legge på ~100 kr/dag på prisene
Dinero har en oversikt: https://dinero.no/kredittkort-egenandelsforsikring-leiebil/
Husk og at noen reiseforsikringer også har slik dekning hvis man har minst en ferietur med minst en overnatting
Liker Hertz bilpool best selv siden de har en pool 5 min fra der jeg bor med god tilgjengelighet på elbiler. Hyre er andrevalget som ofte er rimeligere på litt lengre turer (men ender alltid opp med bensinbil...)
Måtte derimot bruke SHFT i jula fordi folk hadde booket biler for en hel uke, så endte opp med å betale ca. det samme for en måned med SHFT (7000 kr for en helt ny Hyundai Kona). Dette var før parkering og oppskraping av døra i parkeringshuset :-\
Er ikke-abonnements-betalende kunde hos Hertz bilpool, og i høytider har de gjerne tilbud på lengre leier, samt at de har stående tilbud på weekendleie. Det kan fort være gunstig, og i visse tilfeller har jeg klart å få nesten gratis bil pga dette, selv om de har gjort om på dette i ettertid, da kanskje vel mange ble litt for smarte for de.
Dessverre for min del, så er det et stykke til nærmeste elbilalternativ, om ikke de har gjort store endringer. Men ICE-biler har jeg kun få hundre meter fra der jeg bor.
Er dog lenge siden jeg sjekket, siden jeg valgte å kjøpe egen bil istedet, siden det lønner seg for mitt behov.
Skal man ikke langt, så er det ofte gunstig å bruke poolen, men straks du skal langt, så blir det mye utregning på om vanlig billeie er vel så billig, eller om man skal ta en måned med dyrere abonnement for billigere km-pris. Det kan i visse tilfeller lønne seg godt om man skal ganske langt. Husk at her er drivstoff inkludert i prisen, men du betaler altså en km-sats for hver km du kjører.
Dog, de eies jo av Hertz bilutleie, og kan gi deg tilbud på lengre leie og med inkluderte km (eller fri kjørelengde), som burde falle rimeligere i slike tilfeller. Absolutt verdt å prøve en tlf om man midlertidig får slike behov.
Siden jeg ikke betaler abonnementspris, så har jeg valgt å beholde medlemsskapet, siden jeg da har tilgang til bl.a. varebil.
Fleks lanserte roll-over av ubrukte kilometer i dag, begynner å ligne på mobilabonnement :+1:
Hertz Bilpool i Sverige (Sunfleet (https://www.sunfleet.com/andringar-i-sunfleets-utbud-2020/)), er erstattet av Volvos nye brand M (https://m.co/se/en-US/) for bildeling. Blir spennende å se om det kommer til Norge snart, for plattformen og appen er rimelig gammeldags (derfor den ble byttet ut i Sverige)
Bestilt en Kia e-Niro hos Fleks, så blir spennende å prøve dem! Tilbyr både levering av bil, og at man slipper å vaske den før innlevering. I motsetning til når jeg leide fra SHFT så skal man levere den ladet tilbake, men de har begynt å tilby opplading i tillegg for 5 kr/kWh
7000 kr for pakken med 1500 km, og utlevering rett før sommerferien 29. juni 8)
Ser at modellen fortsatt er tilgjengelig, så de har tydeligvis fler
Hertz bilpool har forøvrig nettopp flyttet til eget domene fra tidligere sunfleet, så mulig det ikke blir erstattet av M i Norge med det første
Sparebank 1 har nettopp kjøpt halvparten av Fleks fra Bertel O. Steen, som forøvrig nå har 1500 biler hvorav 70% er elbiler
Dette må gjøre dem markedsledende på både bilpool og bilabonnement i Norge? De ønsker å vokse til 6000 biler (https://shifter.no/nyheter/sparebank1-tungt-inn-i-bilabonnement/215793) de neste to årene
iMove melder de har 800 biler på sin plattform (https://shifter.no/nyheter/imove-henter-160-millioner-kroner-og-far-europas-storste-markedsplass-pa-eiersiden/215093)
Vy har lansert Vy turbil, som er Tesla Model 3 man kan leie på døgnpris (så man slipper å betale dyr minuttpris en hel ferie :D )
Lover og at jeg så en Lexus UX 300e i sortimentet til Kento Flex, så puttet dem inn i oversikten, selv om de ikke har den på sidene sine nå
Veldig godt fornøyd med e-Niroen jeg hadde fra Fleks, men er nå tilbake på Hertz Bilpool da feriebehovet er over og bilen ville stått stille for det meste
Håper de snart får inn elbiler med lengre rekkevidde, i3, eGolf og Leaf holder bare i nærmiljøet. Spurte om dette i februar, og da planla de å få inn noen nye elbiler i oktober
Man får forøvrig 15% rabatt hvis man har DNB Pluss kundeprogram. Det går ikke an å legge til dette på en eksisterende konto, så man må faktisk opprette ny og få 5x250 kr sign up bonus via samme fordel 8)
Bilkollektivet har forøvrig endret til at man maks kan bestille bil 3 måneder i forveien for å gjøre tilgjengeligheten mer rettferdig, virker også som en del har vært misfornøyd med at bilene er "booket" opp hele sommeren, slik at man faktisk ikke kan bruke det for små turer og besøk
Bilkollektivet skal nå få 40 Tesla Model Y, hvorav to skal stå på Vulkan 8)
De sliter litt med tilgjengelighet, Model 3 må bookes to uker fram i tid, mens Ampera-e må bookes en uke. Samme helg har de bare Toyota fossilbiler, så tydelig hva folket vil ha :)
Hyre har også fått mange ID4, Enyaq osv, så der er det og veldig bra
Hertz bilpool kan ofte bookes samme helg, men foreløpig har de bare kortrekkeviddebiler i sortimentet
Fleks har forøvrig lansert i Stavanger
En del nyheter:
Fleks har lansert i Bergen og Trondheim, og ser ut til å ha skrudd opp prisene med ca 10%?
Europcar har kommet med Sesongbil, som hadde Model Y tilgjengelig tidligere i november
Hertz bilpool har endelig fått langrekkeviddebiler som ID4, og skal og få ID3
Hertz bilpool har justert prisene, lavere fastpriser, men litt høyere km-pris
Bilkollektivet vil endelig få Model Y i midten av desember
Otto ser ut til å ha ekspandert utenfor borettslagene sine, men litt lite elbiler
Otto har endret prisene til å ha 150 km inkl. som Hyre
I Oslo er Bilkollektivet er forøvrig utbooket for juleferien, mens Hyre og Hertz bilpool har masse biler tilgjengelig. Virker som om brukerne oppfører seg forskjellig, for Hyre har svarte tall i regnskapet, så de sliter ikke med lav bruk :)
Ser ut som om jeg dropper bilabonnement denne jula og går for Hertz bilpool, med Hyre/Bilkollektivet som backup
Fine ordninger helt til den dagen du krasjer og det plutselig koster 15.000,-
Det kommer selvfølgelig an på hvor mye man bruker bilen, men selv 15000 "dekker" kun faste kostnader på bilhold i 2-3 måneder, så med moderat bruk kan man fint gå på en slik "smell" en gang i året og fortsatt komme billigere ut
Mener det bare er Bilkollektivet/Hyre som har så høye egenandeler, og der er standard-valget at man har redusert egenandel for 100 kr dag eller noe?
Så for de aller fleste tror jeg ikke dette skal være en bekymring :)
Par nye ting:
Vy sine turbiler (Model 3) er nå stasjonsbasert og mulig å reservere 90 dager fram i tid
Beast er en ny internasjonal aktør med Teslaer som skal prøve seg med Vy turbil sitt gamle konsept, at man kan booke bil som passer mest for langtur på sparket. Får se om de får det til å funke bedre enn Vy
Hyre er nå desidert størst med 1100 biler og høyere omsetning enn Bilkollektivet
Litt kjip situasjon oppstod her i kveld :P
Solgte bilen min for en drøy uke siden, og tenkte at jeg kunne teste ut bilabo i mellomtiden, frem til jeg har utlevering av ny bil til uka. Plukka opp en søt liten Honda E fra imove, og har kost meg med den i en ukes tid nå.
I kveld dro skulle samboeren på hyttetur med noen venninner, og disse skulle hun plukke opp i Oslo. Vi bor i Tønsberg, så vi beregnet et ladestopp eller to på strekningen Tønsberg-Oslo tur-retur (Ikke akkurat noen rekkevidde-konge denne Hondaen, haha). Vel fremme i Drammen viser det seg at bilen ikke er særlig gira på hurtiglading i det hele tatt, 5-6 stasjoner er forsøkt, kundeservice på Cirkle K har bistått med hjelp, men null funk. Bilen vil ikke lade. Den tar sakte-lading, men det hjelper ikke så mye akkurat nå, for vi har ikke tid til å stå i 5-6 timer og vente på at bilen kan kjøres trygt hjem hit. Er heller ikke særlig hypp på en bil som kan kjøre 100km før den må lades i mange timer, det blir litt ubrukelig, og føles ikke helt som det produktet jeg har betalt for :P
Fruen skal som sagt på hyttetur, jeg er stuck 60 km unna uten bil, og det er i det store og det hele ikke så mye vi får gjort. Snakka med imove, de ba oss ringe Viking for å få bilen sendt på verksted, men Viking ville ikke sende ut noen bergingsbil så lenge Hondaen kunne kjøre, og tok i mot lading (altså saktelader).
Enden på visa ble at imove ringte Viking, og da kunne de plutselig plukke opp bilen senere i kveld likevel. Fruen blir hentet av en annen venninne, og jeg står enn så lenge uten bil i helga, og vet ikke helt hvordan det vil løse seg :P Krysser fingrene for at det løser seg i løpet av morgendagen, hvis ikke blir det tricky både å komme seg på jobb på mandag, samt å få hentet ut ny bil i Lillestrøm senere samme dag...
Noen av disse venninnene som ble skeptisk til elbil?
Sitat fra: Tesla88 på fredag 04. mars 2022, klokken 22:35
Noen av disse venninnene som ble skeptisk til elbil?
Nei, heldigvis er de oppegående folk ;)
Bilkollektivet har lagt ned i Stavanger, Kolumbus (https://www.kolumbus.no/reise/bil/bildeling-i-kolumbus/) har startet
Bilkollektivet har lansert Klikk og kjør uten månedsavgift, og et storbruker abonnement med 40% rabatt til 1250 kr/mnd
Beast har kommet med forhåndsbooking
Fleks har kommet med Tesla Model 3 & Y og Kia EV6
Viser seg at Hertz bildeling (tidligere bilpool) fakturer veiledende pris for alle bompasseringer, dette betyr at som elbilist må du betale tilsvarende fossilbiler flere steder. Dette er det ikke opplyst om i vilkårene eller prislisten, kun i "Ofte stilte spørsmål"... Dette er nok også årsaken til at "bompasseringene" er momsbelagt, siden de ikke viderefakturerer, men bruker det som en inntektskilde
Vet ikke hvordan praksisen er hos alle de andre, men Bilkollektivet har bompenger innbakt i km-avgiften og hos Hyre så får man riktig autopass-pris (inkl. 20% rabatt)
Hertz har også restrukturert hvordan de fakturerer, slik at tidskomponenten nesten kun er forsikring som har 0% moms. Det høres veldig merkelig ut å ikke ta det på km-avgiften, og høres nesten ut som noe Skatteetaten burde se på
Hertz bildeling er nok fortsatt billigst med DNB rabatt + Large medlemskap (spesielt ID4 som er feilkategorisert i prismodellen deres), men å være så uprofesjonelle gir en liten bismak
Ny bildelingstjeneste
Tapcar
tapcar.no (http://tapcar.no)
* Tilgjengelig i hele Norge
* Leveres i samarbeid med forsikringsselskapet Tryg.
* P2P-tjeneste. Er basert på at bileiere legger inn sin bil for deling. Andre brukere av tjenesten spør eieren om å bli godkjent. Godkjente brukere betjener seg selv og låser opp/starter med mobilen.
* Benytter bilens eget hardware, dvs ingen installering av "boks" i bilene.
* Eier kan la bilen være synlig på nett og få forespørsler, eller skjule den og sende personlige invitasjoner.
* Må laste ned app for se tilgjengelighet
* Kan kjøre spontant, eller reservere frem i tid
* Betaling via Vipps/efaktura
* Bruk fra 30 minutter og oppover
* For øyeblikket kun Tesla. Flere bilmerker legges til utover høsten og vinteren
* Gratis å legge inn bruker og bil
Ser egentlig veldig bra ut, men ender alltid for meg med at bil er litt personlig med særlig barneseter og utstyr som ligger i den fast og orker egentlig ikke drive å rydde den klar for at andre skal bruke. Kanskje mest for folk uten barn som bruker bilen lite, bor sentrumsnært og parkerer på gata primært.
@Vaduz Det er nettopp det som er annerledes her, tenker jeg. Det er ikke alminnelig utleie. Det er ikke meningen at barneseter skal fjernes, bilen vaskes, osv. Du deler bilen med en gruppe faste folk du kjenner "som den er". De vet at om de bruker bilen din så er det f eks. et barnesete i bilen, og de vet de kan bruke bilen om den er ledig (som du styrer i kalenderen). Mye lettere og greiere både for bileieren og for de som bruker bilen.
Ja ok, skal se litt mer nøye på det!
Nå har Vy lagt ned Vybil
Tapcar virker som et interessant konsept, en mer åpen versjon av Share
Ser Bislet Bilutleie faktisk har en app nå (de pleide å være i Hyre), men den er bugget på registrering...
Sitat
Nå har Vy lagt ned Vybil
Antar vi ser disse nå ligger på Finn, trolig er de blitt solgt på lukket forhandler auksjon. Ser minst 2 stk hvite 40 modl med rundt 20-30 tusen på tellern... disse vil nok bli nok så raskt solgt i bruktbilmarkedet. De er jo både kort kjørt og godt servert. Bøtta følger ikke med på disse bilene.
Hvilken løsning er best (billigst) dersom man ønsker å leie en romslig familiebil i 2-3 mnd. Altså, ha den parkert hjemme. Kjørelengde ca. 1500 km/mnd og den må ha takstativ.
Sitat fra: elektro på fredag 14. oktober 2022, klokken 08:02
Hvilken løsning er best (billigst) dersom man ønsker å leie en romslig familiebil i 2-3 mnd. Altså, ha den parkert hjemme. Kjørelengde ca. 1500 km/mnd og den må ha takstativ.
Da hadde jeg nok gått for en privat leieløsning og ikke via disse selskapene...
Sjekket dette for en tid siden med Hyre som jeg bruker her i Oslo - det ble dyrt.
Hyre er ikke ment for månedsleie.
Det du trenger er bilabonnement, for eksempel Fleks. Noen bilforhandlere har også slike løsninger
Vi bruker fleks.no. Fant ikke noe som var billigere, men vi leier mindre biler.
Sitat fra: turfsurf på lørdag 15. oktober 2022, klokken 17:02
Vi bruker fleks.no. Fant ikke noe som var billigere, men vi leier mindre biler.
Brukte Fleks ein mnd i sommar, og hadde ein EV6, det var supert det. Men trur kanskje dei har tilsv tull med bompengar som nemnt over for der har det rydd inn med betalingskrav...
Det høres veldig rart ut, kan ikke huske at det var noe tull med det når jeg hadde Fleks. Er heller ikke nevnt noe slikt om "veiledende" pris eller lignende i vilkår eller spørsmål på Fleks sine sider
Fleks har orden på bompasseringer. Har mange med 0,- i appen.
Prisene på bilabo har gått opp en del, ihvertfall for folk som er interessert i månedsabo i perioder
Hadde en splitter ny e-Niro til 6600 i en måned i fjor sommer, nå koster årsabo 6650 og månedsabo 8000 hos Fleks (og du får fort en 1+ år gammel bil). Hos iMove skal de ha 9400 (ubegrenset km)
iMove splitter seg forøvrig i to selskap - iMove som tilbyr bilabo og Casi som eier tech-stacken med kunder som Stellantis, Toyota Lexus, Volkswagen, Finn og AutoScout24
https://shifter.no/nyheter/imove-splittet-opp-nedbemannet-og-skiftet-navn-na-gir-bilabo-grnderne-gass-igjen-med-nye-casi/261791
Sitat fra: elektro på fredag 14. oktober 2022, klokken 08:02
Hvilken løsning er best (billigst) dersom man ønsker å leie en romslig familiebil i 2-3 mnd. Altså, ha den parkert hjemme. Kjørelengde ca. 1500 km/mnd og den må ha takstativ.
Hmmm dette blir dyrt uansett når du skal ha bilen hjemme. Veldig dyrt.
Kan ikke heller et altarnativ å bruke feks HYRE som har 150 km inkl i prisen og feks ID.4 ligger på rundt 800,- dagen. De er jo i alle de store byene.
Sitat fra: turfsurf på mandag 17. oktober 2022, klokken 05:23
Fleks har orden på bompasseringer. Har mange med 0,- i appen.
Kom aldri opp i appen hos meg. Har bede dei om å sjekke opp, så får vi sjå. Kan jo vere eg har rekna feil også :)
Ser forresten at Finn sitt bilabonnement-søk har et par flere uavhengige leverandører, og de har også noen av bildelingsselskapene som Bilkollektivet (min 3 mnd) og Move About
https://www.finn.no/bilabonnement/biler
Sitat fra: vesttrønder på lørdag 22. oktober 2022, klokken 22:28
Sitat fra: turfsurf på mandag 17. oktober 2022, klokken 05:23
Fleks har orden på bompasseringer. Har mange med 0,- i appen.
Kom aldri opp i appen hos meg. Har bede dei om å sjekke opp, så får vi sjå. Kan jo vere eg har rekna feil også :)
Bompenger kommer opp på HYRE også :+1:
Angående bompenger er dette en dyr affære med Sesongbil (av Europcar).
De legger seg på samme linje som de tradisjonelle bilutleieselskapene, der du ikke får brikkerabatt. På toppen av det kommer det MVA i tillegg. Jeg hadde en ICE-bil derfra i noen måneder i påvente av ny bil, og brukte mer i bompenger enn bensin for å si det slik.. :)
Mest irriterende er det at jeg spurte Sesongbil eksplisitt om dette på forhånd, og fikk som svar "kunden vil bli belastet det eksakte gebyret vi blir belastet uten noen tillegg eller skjulte kostnader". Ikke akkurat stuerein kundebehandling hos Sesongbil der.
Ellers skal Sesongbil ha kudos for at de var løsningsorienterte å forholde seg til mtp tidspunkt for tilbakelevering av bilen. Jeg betalte kun for faktisk benyttede dager, mens f.eks. hos Imove må du betale for hver påbegynte måned, selv om du ønsker å levere tidligere.
Da vil nok det også gjelde elbiler... La til en sterk advarsel om det i oversikten :)
At de ga deg rabatt ved tilbakelevering for bilen er nesten mer enn man kan forvente, så det gikk kanskje opp i opp? Hvis ikke så bør du ha en vanntett case for enten charge back, eller mekling hos Forbrukertilsynet.
Har forøvrig klaget inn Hertz Bildeling til Forbrukertilsynet, får se om de plukker det opp (hvis flere klager på urimelige avtalevilkår, så er det større sannsynlighet for at det blir plukket opp ;) )
Klage på avtalevilkår (https://skjema.onacos.no/forbrukertilsynet/skjema/FO0003/Klage_p_markedsfring_ogeller_avtalevilkr)
Anonymt tips (https://skjema.onacos.no/forbrukertilsynet/skjema/FO0028/Tips_oss)
Forsiktig med Hertz, har skjedd mer en engang i usa:
https://www.thedrive.com/news/hertz-is-still-having-rental-car-customers-wrongfully-arrested-lawsuit-claims
Sitat fra: filtvet på onsdag 02. november 2022, klokken 07:47
Forsiktig med Hertz, har skjedd mer en engang i usa:
https://www.thedrive.com/news/hertz-is-still-having-rental-car-customers-wrongfully-arrested-lawsuit-claims
Merkelig situasjon med Hertz men men når man snart konker så skjer det mye...
https://www.wsj.com/articles/hertz-customers-allege-false-arrest-problem-continues-after-bankruptcy-11663689278
DNB har kjøpt Imove (https://www.shifter.no/fintech/dnb-kjoper-imove-og-begynner-med-bilabonnement/275580) nå
Bilkollektivet har endret prismodellen sin litt, hurtiglading og bompenger er ikke lenger inkludert. Det blir dermed lettere å sammenligne priser med konkurrentene. Forøvrig må man nå være BK+ medlem for å ha sjanse på elbiler i ferie (fossilbiler går bra med vanlig, siden de ikke er like populære). Ikke så rart siden prisingen er så lav at det er billigere en bilabonnement for en måned
Hyre har begynt å ta betalt for lading 2 kr/kWh, har nesten helt gått over til dem siden de har mye bedre tilgjengelighet på elbiler enn Bilkollektivet
Otto har trukket seg ut av privatmarkedet
Hyre har skrudd opp prisene. Før kostet en ID.4 800 kr, nå er det 950 kr/døgn
Bilkollektivet fortsetter som før, men som vanlig rimelig utbooket pga de lave prisene og de legger sjelden til nye biler
Fleks har skrudd opp prisene på månedsleie, men også lansert "feriebil". Mulig det går litt trått for dem, siden de pleier å bli utbooket om sommeren. Får vurdere det i sommer hvis jeg har lyst til å prøve noen nye bilmodeller
Går definitivt litt trått hos Fleks, de har 50% på månedsabo i tre måneder på utvalgte biler akkurat nå når sommeren starter.
Så får prøvd Kia EV6 i en måned for kun 6500 kr 8)
Sitat fra: eisa01 på lørdag 10. juni 2023, klokken 10:58Otto har trukket seg ut av privatmarkedet
Hyre har skrudd opp prisene. Før kostet en ID.4 800 kr, nå er det 950 kr/døgn
Bilkollektivet fortsetter som før, men som vanlig rimelig utbooket pga de lave prisene og de legger sjelden til nye biler
Fleks har skrudd opp prisene på månedsleie, men også lansert "feriebil". Mulig det går litt trått for dem, siden de pleier å bli utbooket om sommeren. Får vurdere det i sommer hvis jeg har lyst til å prøve noen nye bilmodeller
Ja alt blir dyrere i "dyrtid". Og flere leier om sommeren i ferieperioden... De skal tjene penger de også.. Men jeg tror ikke Hyre satt opp prisene like mye på alle biler... mener jeg fikk en epost eller sms om dette.... men ikke sikker...
Move About er konkurs i Norge, de skylder på den harde konkurranse-situasjonen
Fikk aldri prøvd dem, siden de hadde ukurante biler, dårlige lokasjoner og dårlig app. Sier litt når BK sin app fra Moqo er bedre...
I Bergen, Stavanger og Trondheim er det fortsatt mulig å få bil på månedsabo i sommer, virker som om disse provinsbyene ikke er like klar for nye billøsninger som Oslo :P
Sitat fra: eisa01 på søndag 02. juli 2023, klokken 09:14*snip*
I Bergen, Stavanger og Trondheim er det fortsatt mulig å få bil på månedsabo i sommer, virker som om disse provinsbyene ikke er like klar for nye billøsninger som Oslo :P
Det er vel fort vekk slik at flere i desse byane treng (skikkeleg) bil resten av året også. 8)
Sitat fra: vesttrønder på søndag 02. juli 2023, klokken 23:32Sitat fra: eisa01 på søndag 02. juli 2023, klokken 09:14*snip*
I Bergen, Stavanger og Trondheim er det fortsatt mulig å få bil på månedsabo i sommer, virker som om disse provinsbyene ikke er like klar for nye billøsninger som Oslo :P
Det er vel fort vekk slik at flere i desse byane treng (skikkeleg) bil resten av året også. 8)
Tror du traff spikern på hodet der :+1:
Fleks.no har eit «tilbod» der dei lar folk betale inn forskudd som skal redusere månadsbeløpet. Det dei ikkje er så nøye på å forklare er at totalbeløpet blir likt, forskudd eller ei.
Med andre ord kan eg like godt betale inn forskuddet til meg sjølv og gi meg sjølv «rabatt» kvar månad.
Har vanskeleg for å sjå at dette gir ein fordel for meg som kunde.
Man fortsetter vel med rabatten så lenge man abonnerer? Så etter den første bindingsperioden sparer man penger :)
Eller har jeg misforstått? Halvårsabo med forskudd blir jo da veldig attraktive...
Sitat fra: eisa01 på lørdag 15. juli 2023, klokken 10:19Man fortsetter vel med rabatten så lenge man abonnerer? Så etter den første bindingsperioden sparer man penger :)
Eller har jeg misforstått? Halvårsabo med forskudd blir jo da veldig attraktive...
Du må betale nytt forskudd for neste periode, og betale for rabatten sjøl...
Oj, da er det bare tull ja!
Forøvrig postet Fleks på Facebook at sommerkampanjen går ut på søndag, så siste sjanse for å få veldig billig bil til høsten. EV6-ene har høy sannsynlighet for å være nesten helt nye, fikk en helt ny i juli og regner med å levere tilbake
Nå prøver Circle K seg med bildeling, rundt omkring i landet: https://www.circlek.no/bil
Circle K Breivika (Tromsø)
Circle K Forus (Stavanger)
Circle K Lørenskog
Circle K Nesttun (Bergen)
Circle K Rundtom (Drammen)
Circle K Tunga (Trondheim)
Hyre har økt prisene sine, og Bilkollektivet så seg også nødt til å øke litt de og
De blir sikkert påvirket av de høyere rentene de og
iMove ser og ut til å ha gått bort fra fri km
Skummet gjennom NAF- rapport på to biler som har hatt tre år i bilpool.
Verste jeg har sett. Småbulka og ripa opp rund baut, dekkplater som beskytter batteri under bilen harva og delvis revet av på begge.
Har et hardt liv bilene i bilpool. Ikke overraskende, men litt skuffende. Trodde det var motsatt, at en var ekstra forsiktig når en bruker noe som en ikke eier selv.
Ja, Bilkollektivet sine biler blir ikke behandlet pent...
Syns Hertz Bildeling sine var fine, men de gikk så dårlig at de nå trekker seg og skal kun tilby varebiler
De påstår folk ikke er interessert i bildeling (https://www.hertzbilpool.no/aktuelt/viktige-endringer-for-hertz-bildeling/) lenger, antagelig så hadde de et veldig dårlig produkt siden Hyre og Bilkollektivet fortsatt er veldig populært og har klart å øke prisene
Sitat fra: eisa01 på lørdag 02. desember 2023, klokken 09:31Ja, Bilkollektivet sine biler blir ikke behandlet pent...
Syns Hertz Bildeling sine var fine, men de gikk så dårlig at de nå trekker seg og skal kun tilby varebiler
De påstår folk ikke er interessert i bildeling (https://www.hertzbilpool.no/aktuelt/viktige-endringer-for-hertz-bildeling/) lenger, antagelig så hadde de et veldig dårlig produkt siden Hyre og Bilkollektivet fortsatt er veldig populært og har klart å øke prisene
Hertz bilpool hadde fungert brillefint, om de hadde hatt nok elbiler og spesielt i områder rett utenfor bomringene, men det man kun ble fakturert for faktisk bomkostnad. Men de skal jo gjerne gi full pris + mva, så det blir dyrere enn med egen bil.
Dessuten bør prisen per km og være lavere, da det meste som lades, neppe gjøres til fullpris på dyreste ladestasjoner, men fra laderen der bilen ellers står parkert til vanlig.
For egen del var mangelen på elbil i området der jeg bodde, og for høy km-pris avgjørende for at jeg skaffet meg egen bil.
Mine turer var gjerne på rundt en times kjøring fra Oslo, noe som gjorde seg til rundt 20 mil t/r. Til 3 kr/km snakker vi da om 600,- for kjørt distanse i tillegg til de timene jeg ble på stedet.
Helge-tilbud + km + bompenger gjorde at det kom kostnadsmessig ut som likegyldig for hvilken drivlinje jeg valgte, og om jeg tok leiebil fra hvilket som helst selskap, selv om alternativet fort ble Rent-a-Wreck for enda litt besparelse.
Men både RAW og elbil fra HB, betydde som regel at jeg måtte reise et stykke for å finne ledig bil, noe som ble hassel og både ekstra kostnader og ekstra tidsbruk før jeg kom meg avgårde, da de stort sett lå på andre siden av byen, eller på steder som lå kronglete til med kollektivtransport når man ikke bodde i området der de stod.
Til sammenligning har/hadde HB biler stående innen 10 min gå-distanse fra meg, noe som var gunstig. Men da ikke elbiler, kun ice, og da stort sett Volvo XC40 uten ACC og uten NAV eller annet man forventer å finne i en moderne bil. Tenk hvis de hadde hatt el-biler der, da hadde det fristet langt mere å låne bil ofter.
Må riktignok sies at spesielle jule, påske og sommerferie-tilbud kunne utnyttes maksimalt, slik at selve bilprisen ble så lav at man stort sett fikk dekket mesteparten av km-prisen i tillegg, og kostet til tider bare noen få 100-lapper for f.eks. 4-5-dagers leie, eller knapt 1000-lappen for 7-8-dagers. Dog kun for el-bilene, ice-bilene ble uansett en del dyrere enn dette, selv med disse "gode" tilbudene.
Ikke rart det fort ble slutt på at tilbudene ble så bra igjen.
Hygglo formidler leie av personbiler:
https://www.hygglo.no/
Det er et alternativ til Getaround, som jeg synes har for høye gebyrer.
Går et litt spennende år i møte her i Oslo:
BK skal kun fylle på med et fåtall MG ZS i år
Hyre har fjernet veldig mange biler, for eksempel hadde de 100 Familie-biler i Oslo (typisk ID4), og er nå nede i under 5.
Så enten blir det super nice i år, med masse nye biler fra Hyre som erstatter de gamle, ellers blir det helvete med nesten ingen praktiske biler (og null nå på vinteren, siden BK har helårsdekk på Teslaene...)
Hvis det ikke er det første som skjer, så stiller jeg store spørsmål ved befolkningens økonomiske sans, man sparer jo så mye på bildeling, som burde øke nå som renta biter på budsjettet?
Kanskje kommunen må begynne å subsidiere bildelingsflåten, de har jo delt ut masse parkeringsplasser til formålet, subsidierer jo parkering for de som eier bil :P
Nå skjer det ting hos Hyre: De har fått 18 nye Hongqi 2022-modeller, klassifisert som premium elbil :o
Så ser ut som de er på vei til å erstatte bilene som gikk ut, men får virkelig håpe det kommer noe annet framover...
BK driver også å flytter på mange biler, fra parkeringshus til tildelte kommunale bildelingsplasser. Konsekvensen av det er at de nesten ikke har noen biler igjen i mitt nærområde på nedre Grünerløkka, bare noen fossilbiler som er lenger unna enn før.
Sitat fra: eisa01 på lørdag 02. mars 2024, klokken 10:04Nå skjer det ting hos Hyre: De har fått 18 nye Hongqi 2022-modeller, klassifisert som premium elbil :o
Så ser ut som de er på vei til å erstatte bilene som gikk ut, men får virkelig håpe det kommer noe annet framover...
BK driver også å flytter på mange biler, fra parkeringshus til tildelte kommunale bildelingsplasser. Konsekvensen av det er at de nesten ikke har noen biler igjen i mitt nærområde på nedre Grünerløkka, bare noen fossilbiler som er lenger unna enn før.
Har Hyre fått restlageret til "gi-bort-pris"? Må være eneste grunnen, tipper jeg.
Tror du har rett, sjekket eierhistorikken på tre stk og Motorforum var eneste tidligere eier før Hyre (via leasingselskap) tok over for en måned siden
Hyre og Bilkollektivet var begge helt utbooket en uke før påskehelga, mens Getaround og så litt tomt ut av andre ting en i3 osv. Tror ikke Hyre har vært så utbooket før.
Tok en titt på Zipcar (Avis), og de var omtrent alle ledige, og det er kanskje ikke så rart:
* Må leveres tilbake 70% ladet, ellers vanker det 350 kr + 10 kr/kWh gebyr
* Ikke opplyst, men kundeservice bekreftet at det er moms på bompenger (dvs. de fakturerer også fossil takst for elbiler...)
Tipper de først og fremst er ledige fordi ingen vet om dem, men ble totalt uaktuelt å reise til vestkanten og prøve dem. Så blir tog i morgen :)
Brukte Getaround for første gang i Tromsø. Helt uproblematisk, og slapp til og med å lade opp bilen etter bruk 😃👍🏼 Vippset bare eier 60kr 🥳
1700 kr for en dag i Model X med laveste egenandel på forsikringen.
Var utrolig mye bilder som måtte tas både før og etter leie.
Mye utvalg i biler.
Sitat fra: eisa01 på tirsdag 26. mars 2024, klokken 18:55Hyre og Bilkollektivet var begge helt utbooket en uke før påskehelga, mens Getaround og så litt tomt ut av andre ting en i3 osv. Tror ikke Hyre har vært så utbooket før.
Tok en titt på Zipcar, og de var omtrent alle ledige, og det er kanskje ikke så rart:
* Må leveres tilbake 70% ladet, ellers vanker det 350 kr + 10 kr/kWh gebyr
* Ikke opplyst, men kundeservice bekreftet at det er moms på bompenger (dvs. de fakturerer også fossil takst for elbiler...)
Tipper de først og fremst er ledige fordi ingen vet om dem, men ble totalt uaktuelt å reise til vestkanten og prøve dem. Så blir tog i morgen :)
Sjekka du Hertzbilpool? Hva med vanlige bilutleieselskap? Skal man kjøre litt lengde, er fort de bedre og billigere enn disse bilkollektivene som uansett fort går tom for biler i slike utfartsperioder.
Er ikke noe krise å ta tog, derfor jeg ikke hadde planlagt bil lang tid i forveien ;)
Sjekket faktisk Hertz Bildeling siden de dukket opp i Entur, trodde de bare hadde varebiler nå, men de har fortsatt noen få biler
De viser "ghost"-inventory, og har en ID.4 som står på 13 kommunale bildelingsplasser samtidig (samme reg. nr) :)
Så ja, må tipse en avis eller noe for det er under enhver kritikk...
Wow, her var endringer jeg ikke har fått med meg, selv om jeg er medlem.
De har tydeligvis kvittes seg med alle personbiler utenom 1 stk ID.4 og 1 stk Ford Mach-E, og satt seg kraftig opp på varebiler.
Det var jo surt, siden de var min backupløsning i tilfelle bilen havner på verksted for lengre tid av ymse grunner, eller jeg ville funnet det mer gunstig å selge bilen og være billøs en periode!
Har jo forsikring uten leiebil i avtalen, da jeg kan gå til jobb og kun trenger bilen til annen transport ut av Oslo!
Sitat fra: eisa01 på lørdag 02. mars 2024, klokken 10:04Nå skjer det ting hos Hyre: De har fått 18 nye Hongqi 2022-modeller, klassifisert som premium elbil :o
Så ser ut som de er på vei til å erstatte bilene som gikk ut, men får virkelig håpe det kommer noe annet framover...
Nå er det kommet mange nye ID.3 2024 8) , så spent på om det kommer nye ID.4 snart: Det har vel vært forsinkelser på leveransen av de?
Sitat fra: eisa01 på søndag 21. april 2024, klokken 15:07Sitat fra: eisa01 på lørdag 02. mars 2024, klokken 10:04Nå er det kommet mange nye ID.3 2024 8) , så spent på om det kommer nye ID.4 snart: Det har vel vært forsinkelser på leveransen av de?
Jeg vet at det kommer as we speak nye ID.4
Fleks er konkurs. De som er kunder har fått beskjed om at ting fortsetter som før inntil videre, men om de ikke blir enig om ny forsikring så må de la bilen stå fra onsdag.
SitatViktig informasjon om ditt kundeforhold hos Fleks
Din kontrakt vil, forutsatt samtykke fra bostyrer, bli flyttet over til datterselskapet Fleks
Greenfleet 01 AS, som inntil videre vil fortsette å betjene denne i henhold til din avtale. Dette
selskapet er overtatt av bankene og du trenger derfor ikke å foreta deg noe, men kan benytte
bilen som hittil. Hvis avtale med bostyrer ikke er inngått innen utløpet av 14.mai må du
imidlertid la bilen stå inntil du får ny beskjed da nåværende forsikring utløper da og eventuelle
skader på bilen, dens passasjerer eller andre vil være ditt uforsikrede ansvar. Det arbeides med
å løse dette raskt.
Du vil etter hvert få ny innbetalingsinformasjon fra Fleks Greenfleet 01 AS, som også vil ta
kontakt med deg for å informere når de har kommet i orden.
De som har innbetalt forskudd vil bli kontaktet særskilt.
Sitat fra: eisa01 på mandag 13. mai 2024, klokken 16:11Fleks er konkurs. De som er kunder har fått beskjed om at ting fortsetter som før inntil videre, men om de ikke blir enig om ny forsikring så må de la bilen stå fra onsdag.
SitatViktig informasjon om ditt kundeforhold hos Fleks
Din kontrakt vil, forutsatt samtykke fra bostyrer, bli flyttet over til datterselskapet Fleks
Greenfleet 01 AS, som inntil videre vil fortsette å betjene denne i henhold til din avtale. Dette
selskapet er overtatt av bankene og du trenger derfor ikke å foreta deg noe, men kan benytte
bilen som hittil. Hvis avtale med bostyrer ikke er inngått innen utløpet av 14.mai må du
imidlertid la bilen stå inntil du får ny beskjed da nåværende forsikring utløper da og eventuelle
skader på bilen, dens passasjerer eller andre vil være ditt uforsikrede ansvar. Det arbeides med
å løse dette raskt.
Du vil etter hvert få ny innbetalingsinformasjon fra Fleks Greenfleet 01 AS, som også vil ta
kontakt med deg for å informere når de har kommet i orden.
De som har innbetalt forskudd vil bli kontaktet særskilt.
Au da. Jeg så ikke den komme :o men BOS har så god råd så ... De klarer seg fint. Tipper de starter opp på nytt når de økonomiske forholdene har roet seg her i Norge.
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 13. mai 2024, klokken 22:25Sitat fra: eisa01 på mandag 13. mai 2024, klokken 16:11Fleks er konkurs. De som er kunder har fått beskjed om at ting fortsetter som før inntil videre, men om de ikke blir enig om ny forsikring så må de la bilen stå fra onsdag.
SitatViktig informasjon om ditt kundeforhold hos Fleks
Din kontrakt vil, forutsatt samtykke fra bostyrer, bli flyttet over til datterselskapet Fleks
Greenfleet 01 AS, som inntil videre vil fortsette å betjene denne i henhold til din avtale. Dette
selskapet er overtatt av bankene og du trenger derfor ikke å foreta deg noe, men kan benytte
bilen som hittil. Hvis avtale med bostyrer ikke er inngått innen utløpet av 14.mai må du
imidlertid la bilen stå inntil du får ny beskjed da nåværende forsikring utløper da og eventuelle
skader på bilen, dens passasjerer eller andre vil være ditt uforsikrede ansvar. Det arbeides med
å løse dette raskt.
Du vil etter hvert få ny innbetalingsinformasjon fra Fleks Greenfleet 01 AS, som også vil ta
kontakt med deg for å informere når de har kommet i orden.
De som har innbetalt forskudd vil bli kontaktet særskilt.
Au da. Jeg så ikke den komme :o men BOS har så god råd så ... De klarer seg fint. Tipper de starter opp på nytt når de økonomiske forholdene har roet seg her i Norge.
Bos? Bertel o Steen? De har vel ikke noe med fleks å gjøre, de har Otto som jeg tipper blir lagt ned snart og.
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 13. mai 2024, klokken 23:58Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 13. mai 2024, klokken 22:25Sitat fra: eisa01 på mandag 13. mai 2024, klokken 16:11Fleks er konkurs. De som er kunder har fått beskjed om at ting fortsetter som før inntil videre, men om de ikke blir enig om ny forsikring så må de la bilen stå fra onsdag.
SitatViktig informasjon om ditt kundeforhold hos Fleks
Din kontrakt vil, forutsatt samtykke fra bostyrer, bli flyttet over til datterselskapet Fleks
Greenfleet 01 AS, som inntil videre vil fortsette å betjene denne i henhold til din avtale. Dette
selskapet er overtatt av bankene og du trenger derfor ikke å foreta deg noe, men kan benytte
bilen som hittil. Hvis avtale med bostyrer ikke er inngått innen utløpet av 14.mai må du
imidlertid la bilen stå inntil du får ny beskjed da nåværende forsikring utløper da og eventuelle
skader på bilen, dens passasjerer eller andre vil være ditt uforsikrede ansvar. Det arbeides med
å løse dette raskt.
Du vil etter hvert få ny innbetalingsinformasjon fra Fleks Greenfleet 01 AS, som også vil ta
kontakt med deg for å informere når de har kommet i orden.
De som har innbetalt forskudd vil bli kontaktet særskilt.
Au da. Jeg så ikke den komme :o men BOS har så god råd så ... De klarer seg fint. Tipper de starter opp på nytt når de økonomiske forholdene har roet seg her i Norge.
Bos? Bertel o Steen? De har vel ikke noe med fleks å gjøre, de har Otto som jeg tipper blir lagt ned snart og.
Ser ut som du tar feil der! De sier jo selv at BOS er en av de 3 største eierne. Og siden de nevnes først, antar jeg at de dermed er den største av disse igjen, om de ikke har gått alfabetisk til verks.
Så blir jeg da korrigert av Proff.no som sier at BOS og Sparebank1 har like stor eierandel på 47,179 %, og Strømstangen kun har 3,589 %, og NWT Media har 1,435 %. Øvrige eiere deler de siste 0,617 %.
"Bertel O. Steen, Sparebank 1 og Strømstangen er våre største eiere. Bilparken vår består av over 2000 biler, og over 30 ulike modeller i alle prisklasser. Over 60 ansatte med bred kompetanse innen alt fra operasjonell drift til utvikling og tech."
https://fleks.no/om-oss/ (https://fleks.no/om-oss/)
https://www.proff.no/roller/fleks/oslo/utleie-og-leasing/IF91L0I01TD (https://www.proff.no/roller/fleks/oslo/utleie-og-leasing/IF91L0I01TD)
8)
Sitat fra: RJK på tirsdag 14. mai 2024, klokken 01:03Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 13. mai 2024, klokken 23:58Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 13. mai 2024, klokken 22:25Sitat fra: eisa01 på mandag 13. mai 2024, klokken 16:11Fleks er konkurs. De som er kunder har fått beskjed om at ting fortsetter som før inntil videre, men om de ikke blir enig om ny forsikring så må de la bilen stå fra onsdag.
SitatViktig informasjon om ditt kundeforhold hos Fleks
Din kontrakt vil, forutsatt samtykke fra bostyrer, bli flyttet over til datterselskapet Fleks
Greenfleet 01 AS, som inntil videre vil fortsette å betjene denne i henhold til din avtale. Dette
selskapet er overtatt av bankene og du trenger derfor ikke å foreta deg noe, men kan benytte
bilen som hittil. Hvis avtale med bostyrer ikke er inngått innen utløpet av 14.mai må du
imidlertid la bilen stå inntil du får ny beskjed da nåværende forsikring utløper da og eventuelle
skader på bilen, dens passasjerer eller andre vil være ditt uforsikrede ansvar. Det arbeides med
å løse dette raskt.
Du vil etter hvert få ny innbetalingsinformasjon fra Fleks Greenfleet 01 AS, som også vil ta
kontakt med deg for å informere når de har kommet i orden.
De som har innbetalt forskudd vil bli kontaktet særskilt.
Au da. Jeg så ikke den komme :o men BOS har så god råd så ... De klarer seg fint. Tipper de starter opp på nytt når de økonomiske forholdene har roet seg her i Norge.
Bos? Bertel o Steen? De har vel ikke noe med fleks å gjøre, de har Otto som jeg tipper blir lagt ned snart og.
Ser ut som du tar feil der! De sier jo selv at BOS er en av de 3 største eierne. Og siden de nevnes først, antar jeg at de dermed er den største av disse igjen, om de ikke har gått alfabetisk til verks.
Så blir jeg da korrigert av Proff.no som sier at BOS og Sparebank1 har like stor eierandel på 47,179 %, og Strømstangen kun har 3,589 %, og NWT Media har 1,435 %. Øvrige eiere deler de siste 0,617 %.
"Bertel O. Steen, Sparebank 1 og Strømstangen er våre største eiere. Bilparken vår består av over 2000 biler, og over 30 ulike modeller i alle prisklasser. Over 60 ansatte med bred kompetanse innen alt fra operasjonell drift til utvikling og tech."
https://fleks.no/om-oss/ (https://fleks.no/om-oss/)
https://www.proff.no/roller/fleks/oslo/utleie-og-leasing/IF91L0I01TD (https://www.proff.no/roller/fleks/oslo/utleie-og-leasing/IF91L0I01TD)
8)
RJK :+1: takker.
Daniel.... Lett å ta feil. Gjør det selv hele tiden ;D
De dyktige gutta i mil etter mil tar for seg Flex, Hyre osv i denne podcasten fra i går dvs 15 mai som heter alt om tilhengerfeste. Du finner det her https://www.finansavisen.no/podcast/mil-etter-mil?zephr_sso_ott=xX9ycP
Dette mener jeg er en pensum podcast mine gode venner ;D dersom du har dilla på bildeling cases
Sitat fra: eisa01 på onsdag 27. mars 2024, klokken 11:23Sjekket faktisk Hertz Bildeling siden de dukket opp i Entur, trodde de bare hadde varebiler nå, men de har fortsatt noen få biler
De viser "ghost"-inventory, og har en ID.4 som står på 13 kommunale bildelingsplasser samtidig (samme reg. nr) :)
Så ja, må tipse en avis eller noe for det er under enhver kritikk...
Avisa Oslo har en sak om det i dag: https://www.ao.no/p-plassene-star-tomme-beboere-fortviler-aldri-sett-en-bil-her/s/5-128-801715 (+)