Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Tesla => Model Y => Emne startet av: ToWalkOrDrive på lørdag 30. januar 2021, klokken 08:07

Tittel: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: ToWalkOrDrivelørdag 30. januar 2021, klokken 08:07
Ser at Tesla har tatt imot Model S bestillinger til en gitt pris og nå krever de 100.000 kroner mer for å levere de pga refresh i USA....selv om lavere priser var avtalt. Musk sier bare at han håper folk ikke blir for irriterte!!!!! Omg.

Dette betyr vel at Tesla plutselig sier at de vil ha 100.000 mer for Model Y også når de endrer batteriene til det de kanskje leverer fra Berlin, hvis de får byggetillatelse. Pakk.
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: Stikkkontaktlørdag 30. januar 2021, klokken 08:40
Er vel fritt frem å avbestille?
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: Tjafsarenlørdag 30. januar 2021, klokken 09:24
Heihei.. nå trekker du veldig rare konklusjoner.. folk bestilte en annen bil. De refresha med nytt interiør, nye skjermer, nye batterier, nye stoler, ekstra skjerm bak, nye høyttallere og aktiv støydemping: dette er ergo ikke SAMME bil som de bestilte.. man kan ikke forvente å få den nye til gamle pris nå bilen ikke er sammenlignbar..
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: Magnus Hansenlørdag 30. januar 2021, klokken 09:34
Spesielt bruk av ordet «svindler»...

Ellers er det kanskje verdt å gjenta at hovedpoenget med de sagnomsuste 4680 batteriene er å spare penger. Ingen grunn til å tro at dette skulle føre til høyere priser
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: Tjafsarenlørdag 30. januar 2021, klokken 09:48
Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 30. januar 2021, klokken 09:34
Spesielt bruk av ordet «svindler»...

Ellers er det kanskje verdt å gjenta at hovedpoenget med de sagnomsuste 4680 batteriene er å spare penger. Ingen grunn til å tro at dette skulle føre til høyere priser

Husk at refresh S/X ikke har 4680 enda :o
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: Magnus Hansenlørdag 30. januar 2021, klokken 10:03
Sitat fra: Tjafsaren på lørdag 30. januar 2021, klokken 09:48
Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 30. januar 2021, klokken 09:34
Spesielt bruk av ordet «svindler»...

Ellers er det kanskje verdt å gjenta at hovedpoenget med de sagnomsuste 4680 batteriene er å spare penger. Ingen grunn til å tro at dette skulle føre til høyere priser

Husk at refresh S/X ikke har 4680 enda :o

Hm? Dette var respons på frykten for at Y skal opp i pris pga nye batterier slik det står i første innlegg
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: Vaduzlørdag 30. januar 2021, klokken 10:57
«Jeg forsøkte å spekulere i bil og spare store beløp på å bestille gammel modell med rabatt og deretter utsette levering til det bare var nye biler igjen for deretter å kreve ny bil til samme pris og ble sint når det ikke gikk»

Ca riktig?
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: Counterpointerlørdag 30. januar 2021, klokken 11:32
Det Tesla både bør og kan gjøre, er å tilby å levere den gamle utgaven til gammel pris til de som har bestilt. Evt kunne de da tilbudt refresh med ny pris hvor de ga et prisavslag.

Tesla er på vei bort fra gamle forretningsmodeller med gratis superlading, billig superlading, gratis premium tilknyttning til bilen, at en får beholde billig pris på bestilt bil mm. Tesla er på vei til å bli en helt vanlig og profittmaksimerende bilprodusent som VW og alle de andre.
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: trykkertorlørdag 30. januar 2021, klokken 11:43
Sitat fra: Vaduz på lørdag 30. januar 2021, klokken 10:57
«Jeg forsøkte å spekulere i bil og spare store beløp på å bestille gammel modell med rabatt og deretter utsette levering til det bare var nye biler igjen for deretter å kreve ny bil til samme pris og ble sint når det ikke gikk»

Ca riktig?
Tror ikke det.
Husker det var mye rundt dette med modeller som Kona Electric, Opel Ampera-e og sikkert andre modeller.
Kunder gikk og ventet og ventet på sin bil. Så plutselig kom det en refresh på fabrikken, og innen kunden kunne få sin bil, så var det enten å legge mer penger på bordet, eller få annulert sin kontrakt.
Det pussige den gang var at forhandlerne skulle ha merkbare summer for at kunder skulle få gå ut av sin gamle kontrakt ved gammel bil. Men hvis de ikke kunne utlevere bil etter kontrakt og pris som var signert, bare annulerte de kontrakten uten kompensasjn for kunde.
Altså kontrakter som var veldig enveiskjørte med hensyn til hvem som satt med ulempe ved heving av kontrakt.
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: kodaxlørdag 30. januar 2021, klokken 12:37
Det er da relativt vanlig at man ikke får noe man har bestilt fordi varen er blitt utsolgt. Tesla kunne jo sagt tidligere at de ikke tok flere bestillinger for å unngå denne situasjonen, men da hadde de også avslørt mer enn de ønsket. Man får jo $2000 i rabatt på den nye versjonen, og det koster i hvert fall ikke noe å trekke seg i motsetning til de andre leverandørene.
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: daktarilørdag 30. januar 2021, klokken 17:41
Dette kommer jo an på avtalen mellom kjøper og selger. Du har signert på å kjøpe et produkt til en satt pris. Leverandør sier så at de ikke vil levere det produktet, men et annet og dyrere. Da er det avtalen som beskriver detaljene om hvilke rettigheter kjøper har.
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: nosi1202lørdag 30. januar 2021, klokken 18:43
Sitat fra: kodax på lørdag 30. januar 2021, klokken 12:37
Det er da relativt vanlig at man ikke får noe man har bestilt fordi varen er blitt utsolgt. Tesla kunne jo sagt tidligere at de ikke tok flere bestillinger for å unngå denne situasjonen, men da hadde de også avslørt mer enn de ønsket. Man får jo $2000 i rabatt på den nye versjonen, og det koster i hvert fall ikke noe å trekke seg i motsetning til de andre leverandørene.

Ikke uenig det. Men da gjelder det ikke kapitalvarer til 3/4 million. Da bør prosessen være litt ryddigere enn som så etter mitt hode.
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: Contangolørdag 30. januar 2021, klokken 19:05
Er det noen her som har bestilt en 2020 MS, som ønsket å få den, men ikke fikk?
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: Counterpointerlørdag 30. januar 2021, klokken 19:25
Sitat fra: Contango på lørdag 30. januar 2021, klokken 19:05
Er det noen her som har bestilt en 2020 MS, som ønsket å få den, men ikke fikk?
Godt spørsmål. Tror det er overvekt av de som bestilte 2020 utgave, men heller vil ha refresh til samme pris. Lett å forstå egentlig.
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: Vaduzlørdag 30. januar 2021, klokken 21:47
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 30. januar 2021, klokken 19:25
Sitat fra: Contango på lørdag 30. januar 2021, klokken 19:05
Er det noen her som har bestilt en 2020 MS, som ønsket å få den, men ikke fikk?
Godt spørsmål. Tror det er overvekt av de som bestilte 2020 utgave, men heller vil ha refresh til samme pris. Lett å forstå egentlig.

Ikke så veldig lett å forstå egentlig, litt som å bestille ps4 og deretter kreve ps5 når den kom. De som virkelig hadde lyst på ny «gammel» kjøpte det litt tidligere enn uken før refresh. Så her på forumet at det var mange som mente at tesla «måtte» gi dem den nye og langt dyrere bilen og satt og nektet å ta i mot bil før refresh var annonsert. Ganske åpenbare greier.
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: Contangolørdag 30. januar 2021, klokken 22:10
Det er egentlig to forskjellige ting. Det å bestille og deretter få en nyere modell for prisen er det vel eksempler på at Tesla har godkjent tidligere - Facelift i 16?
Det er vel noe annet å rope «svindel» uten at noen har blitt lurt på noen måte?
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: Counterpointerlørdag 30. januar 2021, klokken 23:27
Sitat fra: Vaduz på lørdag 30. januar 2021, klokken 21:47
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 30. januar 2021, klokken 19:25
Sitat fra: Contango på lørdag 30. januar 2021, klokken 19:05
Er det noen her som har bestilt en 2020 MS, som ønsket å få den, men ikke fikk?
Godt spørsmål. Tror det er overvekt av de som bestilte 2020 utgave, men heller vil ha refresh til samme pris. Lett å forstå egentlig.

Ikke så veldig lett å forstå egentlig, litt som å bestille ps4 og deretter kreve ps5 når den kom. De som virkelig hadde lyst på ny «gammel» kjøpte det litt tidligere enn uken før refresh. Så her på forumet at det var mange som mente at tesla «måtte» gi dem den nye og langt dyrere bilen og satt og nektet å ta i mot bil før refresh var annonsert. Ganske åpenbare greier.
Det er lett å forstå at folk vil ha mer enn de bestilte, uansett hva det er.

Nå har jo Tesla litt historie med både å gi mer og å ikke gjøre det. Vi som kjøpte Model 3 i februar 2019 vet litt om det.....

Det er ikke alltid en lykkes med å treffe de gode kjøpene.
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: ToWalkOrDrivelørdag 30. januar 2021, klokken 23:44
Sitat fra: Contango på lørdag 30. januar 2021, klokken 22:10
Det er egentlig to forskjellige ting. Det å bestille og deretter få en nyere modell for prisen er det vel eksempler på at Tesla har godkjent tidligere - Facelift i 16?
Det er vel noe annet å rope «svindel» uten at noen har blitt lurt på noen måte?

Det som har skjedd her er at intetanende stakkars amerikanere har uvitende bestilt drømmebilen sin etter å ha jobbet 20 år i gruvene, og akkurat fått nok til å låne til skorsteinen....de har så lånt en edb-maskin som de med hjelp har trykket inn en kjøpsordre., og får så vite at fabrikken dessverre blir stengt litt ekstra....De sliter mer med å sove....hva skjer? Er de i ferd med å gå konkurs igjen? Er det russerne? De får så beskjed om lenger utsettelse...og så kommer den nedslående beskjeden...de får ikke lov til å kjøpe bilen de har bestilt likevel....men de kan kjøpe en annen til 10,000 usd mer, som er langt over hva banken vil tillate...og de som allerede hadde solgt 2004-modellen Ford F-150 for å betale depositumet....og så står Musk og sier:"håper de ikke blir irritert". 2000 usd i rabatt burde vært 8000 usd i rabatt.

Så når Tesla har gått vekk fra prinsippet om å være generøse og rettferdige ved endringer som de selv er skyld i, og Model Y fra Berlin er varslet å være annerledes fra Model Y Fremont, så kan en regne med at de endrer prisen på den og, om ikke de kjører en annen politikk i Norge pga vekslingkurs som inkluderer engelsk vat.
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: kodaxsøndag 31. januar 2021, klokken 09:38
Hehe, «intenanende stakkars anerikanere som jobber i gruvene..lån til skorsteinen...lånt en edb-maskin...». Kan det hende denne posten er ironisk ment ;)
Eksempelet minner forøvrig veldig om en norsk politiker som liker å konstruere eksempler på hvor urettferdig noen ting blir for de vanskeligstilte, når de vanskeligstilte aldri vil komme opp i den problemstillingen :D
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: Samcosøndag 31. januar 2021, klokken 14:39
Folk som bestilte var ute å cheat the system å få en ny refresh til gammel pris...
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: tornaldosøndag 31. januar 2021, klokken 16:53
Sitat fra: kodax på søndag 31. januar 2021, klokken 09:38
Hehe, «intenanende stakkars anerikanere som jobber i gruvene..lån til skorsteinen...lånt en edb-maskin...». Kan det hende denne posten er ironisk ment ;)
Eksempelet minner forøvrig veldig om en norsk politiker som liker å konstruere eksempler på hvor urettferdig noen ting blir for de vanskeligstilte, når de vanskeligstilte aldri vil komme opp i den problemstillingen :D

Ironi er en vanskelig øvelse på nett, bak et ukjent brukernavn. Men vedkommende kalte jo Tesla for "pakk" i første innlegg, så hvem vet.
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: overskyetsøndag 31. januar 2021, klokken 16:59
Å svindle noen ville være å levere pærer når kjøper har kjøpt og betalt for appelsiner. Eventuelt levere enn gammel Toyota når kjøper har betalt for en Porsche. Eller ikke levere noe i det hele tatt.

Jeg klarer ikke, ikke engang når jeg legger godviljen til, å forstå hvordan det er svindel å kreve X kroner for en bil, når prisen er nettopp X kroner. Spesielt ikke når kjøper når som helst kan velge å si "nei takk" og ingen penger skifter henter.

Blir jo bare fjas.
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: ToWalkOrDrivemandag 01. februar 2021, klokken 11:45
Sitat fra: overskyet på søndag 31. januar 2021, klokken 16:59
Å svindle noen ville være å levere pærer når kjøper har kjøpt og betalt for appelsiner. Eventuelt levere enn gammel Toyota når kjøper har betalt for en Porsche. Eller ikke levere noe i det hele tatt.

Jeg klarer ikke, ikke engang når jeg legger godviljen til, å forstå hvordan det er svindel å kreve X kroner for en bil, når prisen er nettopp X kroner. Spesielt ikke når kjøper når som helst kan velge å si "nei takk" og ingen penger skifter henter.

Blir jo bare fjas.

Å svindle noen kan og være at du selger noe som du ikke eier, eller har tenkt å levere. Electrek er et veldig Tesla-vennlig magasin. Jeg basererer mine karakteristikker på Electrek's uttalelse om at samtidig som de planla lanseringen av de nye Model S og X så fortsatte de å ta i mot bestillinger med de gamle prisene som var $69.420 samtidig som de visste at de aldri kommer til å levere de bilene til de prisene, ifølge Tesla-vennlige Electrek. Det som flytter Tesla fra sleipe til Pakk og Banditter er at de faktisk og tok i mot depositum for disse varene DE VISSTE at de ikke kunne levere til den prisen. Da har du et økonomisk bedrageri.

Hvis noen selger deg appelsiner med levering om 4 måneder, men vil ha 10000 kroner i forskuddsbetaling, samtidig som de vet at de ikke har appelsiner, og kun luksusappelsiner som de kan selge til deg for 100.000 kroner mer, og de sitter på dine penger uten å fortelle deg dette....synes du virkelig at dette ikke er en svindel?

Oppsummert:
De har sittet på dine penger (depositum) i to måneder vel vitende om at de ikke har produktet de selger, og holdt det skjult for å unngå å røpe en hemmelighet for andre (refresh).

Mulig ting er annerledes i USA, men i Norge er ikke det lov.
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: Øyvind.hmandag 01. februar 2021, klokken 12:00
Men er det ingen som har bestilt den gamle modellen som får den her i Norge? Dvs om en bestilte i desember, får en nå beskjed om at man ikke får noen bil allikevel med mindre man bytter til den nye?
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: keepitsimplemandag 01. februar 2021, klokken 12:42
Ja dette er helt klart svindel, OM Tesla aldri hadde tenkt levere bilen de tokk inn 15k i depositum for.

Jeg tenker det er greit å betale tilbake 16.5k til de som ikke vil ha refresh. 10 % i rente for noen måneder er vel grei avkastning.
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: daktarimandag 01. februar 2021, klokken 18:35
Depositum var bare 1000,- NOK men non-refundable. Regner med ar de refunderer uansett hvis de ikke kan levere slik bestilt.
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: tornaldomandag 01. februar 2021, klokken 18:46
Er det rart det blir krig i verden.....
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: Magnus Hansenmandag 01. februar 2021, klokken 19:05
Hvis dere faktisk mener dette kvalifiserer for å være svindel så er det jo bare å gå til politiet. Og lykke til med det..
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: Sandvikamandag 01. februar 2021, klokken 20:22
Det å anklage en aktør for svindel, basert på hva man selv spekulerer på at de kommer til å gjøre blir rett og slett så idiotisk at jeg har ikke ord.

Trodde ikke fantes mennesker som både evnet å bestå førerprøven, skaffe finansiering til Tesla, og likevel fremføre den typen resonementer man leser i denne tråden.

Hva Electrec skriver er basert på anonyme kilder, i USA, hvor de leverer biler fra Mars, i kontekts av amerikansk lovverk.

Anta heller at Tesla forholder seg til norsk lov og norske kunder får bilen de har bestilt til prisen de har bestilt. Det finnes INGEN indikasjon på noe annet. Om så noen heller vil utsette levering 6mnd og betale mellomlegg så er står det naturligvis fritt til dette.

Jeg har vært en av de største kritikerne av flere av Teslas praksiser her på forumet, men dette blir rett og slett for dumt.

Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: overskyetmandag 01. februar 2021, klokken 20:28
Sitat fra: Sandvika på mandag 01. februar 2021, klokken 20:22

Trodde ikke fantes mennesker som både evnet å bestå førerprøven, skaffe finansiering til Tesla, og likevel fremføre den typen resonementer man leser i denne tråden.


Amen
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: RuneWmandag 01. februar 2021, klokken 21:31
Er det ikke forskjell mellom "bestilt" og "reservert"?
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: hemimandag 01. februar 2021, klokken 21:38
er Y dyr, dropper man jo bare hente den ut?
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: keepitsimplemandag 01. februar 2021, klokken 21:49
Ser ut som jeg var litt rask. Trodde det allerede var klart at det ikke eksisterte noen gamle biler. Om det fortsatt går å få bilen man bestilt er jo dette en ikke sak.
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: ToWalkOrDrivetorsdag 04. februar 2021, klokken 15:31
Sitat fra: Sandvika på mandag 01. februar 2021, klokken 20:22
Det å anklage en aktør for svindel, basert på hva man selv spekulerer på at de kommer til å gjøre blir rett og slett så idiotisk at jeg har ikke ord.

Trodde ikke fantes mennesker som både evnet å bestå førerprøven, skaffe finansiering til Tesla, og likevel fremføre den typen resonementer man leser i denne tråden.

Hva Electrec skriver er basert på anonyme kilder, i USA, hvor de leverer biler fra Mars, i kontekts av amerikansk lovverk.

Anta heller at Tesla forholder seg til norsk lov og norske kunder får bilen de har bestilt til prisen de har bestilt. Det finnes INGEN indikasjon på noe annet. Om så noen heller vil utsette levering 6mnd og betale mellomlegg så er står det naturligvis fritt til dette.

Jeg har vært en av de største kritikerne av flere av Teslas praksiser her på forumet, men dette blir rett og slett for dumt.

Vet ikke om du har tungt for å lese det som står, så har gulet ut her for å gjøre det lettere.
Uttalelsene er basert på at Electrek har innhentet riktig info, og ifølge dem er det Tesla som sier at de ikke kan skaffe Model S til den prisen de har solgt den for...ikke en anonym fyr. Dette gjelder i USA. Er sikker på at de holder seg innenfor amerikansk rett...hvis ikke ville det nok vært mange advokater der borte som ville tilbydd "no cure no pay"-avtaler, som kjøpere ville kastet seg på. Men med vanlig norsk rettsfølelse så ville jeg definert dette som svindel.
Når det er sagt så jobber jeg med kontrakter hver dag...og klarte å ta en mastergrad og.... #insulted
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: hemitorsdag 04. februar 2021, klokken 15:36
er jo bare å droppe å hente ut bilen, men hva model Y angår, forventer vi jo at den går 100k NED før levering, ikke 100k opp.
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: JorEltorsdag 04. februar 2021, klokken 15:46
Er ikke svindel om dere får bilen dere bestilte. Dere får vel også $2000 i rabatt om dere flytter bestillingen over til Refresh. Ikke så verst.
Hadde jeg vært i samme situasjon, hadde jeg kanskje håpet på mer.
For å være litt hard, som Fantomet :P, så er det ikke svindel, om dere ikke legger inn en anmeldelse og vinner frem med den. Ellers så er det litt syting. Men det er jo lov det.
Likte analogien med bestilling av PS4, som desverre ble til en PS5. Bananer, annanas, epler og pærer, alt kan brukes.
Jeg hadde også lyst, men ikke råd, til å bestille modelS til en billig penge i sommer, og vil egentlig bli litt misunnelig om dere får en Resfresh modelS. Men når jeg tenker på alle disse youtuberne som får en Roadster i presang, så kunne faktisk dere fått den "Resfreshen" deres :) På den annen side så har jo youtuberne gjort en kjempejobb for Tesla..
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: ToWalkOrDrivetorsdag 04. februar 2021, klokken 15:50
Sitat fra: hemi på torsdag 04. februar 2021, klokken 15:36
er jo bare å droppe å hente ut bilen, men hva model Y angår, forventer vi jo at den går 100k NED før levering, ikke 100k opp.

Er egentlig ikke bare å droppe å hente ut bilen dersom folk i USA hadde solgt den gamle for 30.000 mindre enn vanlig salgspris til en forhandler, for å gjøre seg klare til å kjøpe den nye. Da kan du ikke reversere det salget.

Hovedpoenget her er at Tesla opp til nylig var mer en greie med tanke på prisendringer - > de lot prisendringer komme kunden til gode. Dersom de satte opp prisen så lot de folk få beholde sine gamle priser. Men dette har de tydeligvis sluttet med. Dersom de ser at prisen er konkurransedyktig selv når en øker prisen med 30.000 så kan de finne på å øke prisen med 30.000 under påskuddet av at bilen er bedre. Hvis en kikker på Model S, billigste utgave i USA, som de økte prisen på med 100.000, var det de endret på bilen kostnadsdrivende med 100.000? Eller var det bare 100.000 rett i lommen fordi den var blitt så mye bedre? Ifølge flere medier er det MINDRE kWh i det nye batteriet...det bør jo ikke gjøre batteriet DYRERE? Så når Y kommer med nytt batteri (4680), som til og med skal være bedre....så er det jo bare markedet som begrenser den nye prisen, og ikke kostnadene...ettersom Tesla har endret pris-policy.
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: ToWalkOrDrivetorsdag 04. februar 2021, klokken 15:55
Sitat fra: JorEl på torsdag 04. februar 2021, klokken 15:46
Er ikke svindel om dere får bilen dere bestilte. Dere får vel også $2000 i rabatt om dere flytter bestillingen over til Refresh. Ikke så verst.
Hadde jeg vært i samme situasjon, hadde jeg kanskje håpet på mer.
For å være litt hard, som Fantomet :P, så er det ikke svindel, om dere ikke legger inn en anmeldelse og vinner frem med den. Ellers så er det litt syting. Men det er jo lov det.
Likte analogien med bestilling av PS4, som desverre ble til en PS5. Bananer, annanas, epler og pærer, alt kan brukes.
Jeg hadde også lyst, men ikke råd, til å bestille modelS til en billig penge i sommer, og vil egentlig bli litt misunnelig om dere får en Resfresh modelS. Men når jeg tenker på alle disse youtuberne som får en Roadster i presang, så kunne faktisk dere fått den "Resfreshen" deres :) På den annen side så har jo youtuberne gjort en kjempejobb for Tesla..

Jeg har ikke bestilt noen Model S...men derimot Model Y....poenget var at de i USA ikke fikk bil til prisen de hadde bestilt for, og mer viktig at Tesla lot ordresidene være tilgjengelig med de prisene selv om de ikke hadde intensjoner om å levere biler til den prisen...bare for å holde det hemmelig at det ble ny versjon, sånn at de ikke ville brenne inne med lagerbiler...svindel.
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: Counterpointertorsdag 04. februar 2021, klokken 15:56
Sitat fra: JorEl på torsdag 04. februar 2021, klokken 15:46
På den annen side så har jo youtuberne gjort en kjempejobb for Tesla..
Er du sikker på det? Og flere av dem får to roadstere.

De fleste lever allerede ganske godt av YouTube kanalen sin og i tillegg skummer de fløten av markedet med å rake inn refferals fra alle mulige kilder.
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: Sandvikatorsdag 04. februar 2021, klokken 16:00
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 04. februar 2021, klokken 15:31
Sitat fra: Sandvika på mandag 01. februar 2021, klokken 20:22
Det å anklage en aktør for svindel, basert på hva man selv spekulerer på at de kommer til å gjøre blir rett og slett så idiotisk at jeg har ikke ord.

Trodde ikke fantes mennesker som både evnet å bestå førerprøven, skaffe finansiering til Tesla, og likevel fremføre den typen resonementer man leser i denne tråden.

Hva Electrec skriver er basert på anonyme kilder, i USA, hvor de leverer biler fra Mars, i kontekts av amerikansk lovverk.

Anta heller at Tesla forholder seg til norsk lov og norske kunder får bilen de har bestilt til prisen de har bestilt. Det finnes INGEN indikasjon på noe annet. Om så noen heller vil utsette levering 6mnd og betale mellomlegg så er står det naturligvis fritt til dette.

Jeg har vært en av de største kritikerne av flere av Teslas praksiser her på forumet, men dette blir rett og slett for dumt.

Vet ikke om du har tungt for å lese det som står, så har gulet ut her for å gjøre det lettere.
Uttalelsene er basert på at Electrek har innhentet riktig info, og ifølge dem er det Tesla som sier at de ikke kan skaffe Model S til den prisen de har solgt den for...ikke en anonym fyr. Dette gjelder i USA. Er sikker på at de holder seg innenfor amerikansk rett...hvis ikke ville det nok vært mange advokater der borte som ville tilbydd "no cure no pay"-avtaler, som kjøpere ville kastet seg på. Men med vanlig norsk rettsfølelse så ville jeg definert dette som svindel.
Når det er sagt så jobber jeg med kontrakter hver dag...og klarte å ta en mastergrad og.... #insulted
ehhh... svindelpåstanden kom i første innlegget ditt. Her sto ingenting om electrec og amerikanske forhold, men...
SitatDette betyr vel at Tesla plutselig sier at de vil ha 100.000 mer for Model Y også når de endrer batteriene til det de kanskje leverer fra Berlin, hvis de får byggetillatelse. Pakk.
....

:o
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: ToWalkOrDrivetorsdag 04. februar 2021, klokken 16:06
Sitat fra: Sandvika på torsdag 04. februar 2021, klokken 16:00
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 04. februar 2021, klokken 15:31
Sitat fra: Sandvika på mandag 01. februar 2021, klokken 20:22
Det å anklage en aktør for svindel, basert på hva man selv spekulerer på at de kommer til å gjøre blir rett og slett så idiotisk at jeg har ikke ord.

Trodde ikke fantes mennesker som både evnet å bestå førerprøven, skaffe finansiering til Tesla, og likevel fremføre den typen resonementer man leser i denne tråden.

Hva Electrec skriver er basert på anonyme kilder, i USA, hvor de leverer biler fra Mars, i kontekts av amerikansk lovverk.

Anta heller at Tesla forholder seg til norsk lov og norske kunder får bilen de har bestilt til prisen de har bestilt. Det finnes INGEN indikasjon på noe annet. Om så noen heller vil utsette levering 6mnd og betale mellomlegg så er står det naturligvis fritt til dette.

Jeg har vært en av de største kritikerne av flere av Teslas praksiser her på forumet, men dette blir rett og slett for dumt.

Vet ikke om du har tungt for å lese det som står, så har gulet ut her for å gjøre det lettere.
Uttalelsene er basert på at Electrek har innhentet riktig info, og ifølge dem er det Tesla som sier at de ikke kan skaffe Model S til den prisen de har solgt den for...ikke en anonym fyr. Dette gjelder i USA. Er sikker på at de holder seg innenfor amerikansk rett...hvis ikke ville det nok vært mange advokater der borte som ville tilbydd "no cure no pay"-avtaler, som kjøpere ville kastet seg på. Men med vanlig norsk rettsfølelse så ville jeg definert dette som svindel.
Når det er sagt så jobber jeg med kontrakter hver dag...og klarte å ta en mastergrad og.... #insulted
ehhh... svindelpåstanden kom i første innlegget ditt. Her sto ingenting om electrec og amerikanske forhold, men...
SitatDette betyr vel at Tesla plutselig sier at de vil ha 100.000 mer for Model Y også når de endrer batteriene til det de kanskje leverer fra Berlin, hvis de får byggetillatelse. Pakk.
....

:o

Referansene var oppgitt på et senere tidspunkt...
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: JorEltorsdag 04. februar 2021, klokken 16:17
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 04. februar 2021, klokken 15:56
Sitat fra: JorEl på torsdag 04. februar 2021, klokken 15:46
På den annen side så har jo youtuberne gjort en kjempejobb for Tesla..
Er du sikker på det? Og flere av dem får to roadstere.

De fleste lever allerede ganske godt av YouTube kanalen sin og i tillegg skummer de fløten av markedet med å rake inn refferals fra alle mulige kilder.
Jeg spanderte to prikker til slutt i setningen, siden det kan problematiseres/diskuteres :)
I begynnelsen sa vel Tesla at man ikke fikk sende disse referalene rundt på nett, men så ble det lov, likevel. Tror vel Tesla har tjent på dette, mtp reklame og antall biler solgt.
Men det kunne kanskje vært satt et tak, på antall. Men Tesla bestemmer. Jeg gråter ikke om TeslaBjørn, feks bare får èn Roadster. Men akuratt han synes jeg har gjort en ekstra god jobb.
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: kodaxtorsdag 04. februar 2021, klokken 17:03
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 04. februar 2021, klokken 15:55
Jeg har ikke bestilt noen Model S...men derimot Model Y....poenget var at de i USA ikke fikk bil til prisen de hadde bestilt for, og mer viktig at Tesla lot ordresidene være tilgjengelig med de prisene selv om de ikke hadde intensjoner om å levere biler til den prisen...bare for å holde det hemmelig at det ble ny versjon, sånn at de ikke ville brenne inne med lagerbiler...svindel.
Jeg går ut i fra at dette er artikkelen du refererer til: https://electrek.co/2021/01/29/tesla-model-s-x-sales-spiking-buyers-not-happy-pricing/
Artikkelen har ingen referanse til hvem som er kilden for uttalelser som "The problem is that Tesla never had any intention to deliver these vehicles at that price" og andre påstander i artikkelen.
Det kan hende at dette er korrekt, men det kan også hende det er feil.
Hvis du ikke har andre kilder for å påstå at Tesla driver med svindel, så er dette et temmelig tynt grunnlag.
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: sjokomelktorsdag 04. februar 2021, klokken 18:05
Det er ikke svindel. Kundene har bare reservert en bil mot depositum. Og i kontrakten man har signert og godtatt på reservasjonstidspunktet står Tesla fritt til å kansellere avtalen. Og det er det de gjør nå.
Hadde Tesla solgt deg bilen og tatt fullt betalt for hele summen, for så å si "Beklager. Du får ikke bilen alikevel.". Og så stukket av med pengene dine - først DA er det svindel.
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: Sandvikatorsdag 04. februar 2021, klokken 18:17
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 04. februar 2021, klokken 16:06
Referansene var oppgitt på et senere tidspunkt...
[/quote]
Ja, når du i ettertid prøver å dokumentere så fremkommer det ikke grunnlag for å påstå at noen er svindlet eller at det er grunn til å tro at dette kommer til å danne presedens for biler fra Berlin. Når du først vil  redigere postene dine så er deg god kotyme å bruke gjennomstrekning. Om du egentlig mente  noe annet enn det skrev(?) Så er det en fin måte å fikse...   
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: geeartorsdag 04. februar 2021, klokken 19:48
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 04. februar 2021, klokken 15:55
Sitat fra: JorEl på torsdag 04. februar 2021, klokken 15:46
Er ikke svindel om dere får bilen dere bestilte. Dere får vel også $2000 i rabatt om dere flytter bestillingen over til Refresh. Ikke så verst.
Hadde jeg vært i samme situasjon, hadde jeg kanskje håpet på mer.
For å være litt hard, som Fantomet :P, så er det ikke svindel, om dere ikke legger inn en anmeldelse og vinner frem med den. Ellers så er det litt syting. Men det er jo lov det.
Likte analogien med bestilling av PS4, som desverre ble til en PS5. Bananer, annanas, epler og pærer, alt kan brukes.
Jeg hadde også lyst, men ikke råd, til å bestille modelS til en billig penge i sommer, og vil egentlig bli litt misunnelig om dere får en Resfresh modelS. Men når jeg tenker på alle disse youtuberne som får en Roadster i presang, så kunne faktisk dere fått den "Resfreshen" deres :) På den annen side så har jo youtuberne gjort en kjempejobb for Tesla..

Jeg har ikke bestilt noen Model S...men derimot Model Y....poenget var at de i USA ikke fikk bil til prisen de hadde bestilt for, og mer viktig at Tesla lot ordresidene være tilgjengelig med de prisene selv om de ikke hadde intensjoner om å levere biler til den prisen...bare for å holde det hemmelig at det ble ny versjon, sånn at de ikke ville brenne inne med lagerbiler...svindel.
I all verden.. hva er det egentlig du er sint for? Har Tesla sagt til deg at du ikke får Model Y for avtalt pris? Jeg har inne bestilling fra Mars 19 og har IKKE fått beskjed om det. Eller er du sint på vegne av alle som har spekulert i S/X-bestillinger for å få refresh? Du skal nemlig ikke langt i for eksempel dennw tråden for å se at det er mange av spekulantene, og at det ikke legges skjul på formålet med bestillingen:

https://elbilforum.no/index.php?topic=53523.0

Flott for de om de lykkes, men klarer jammen ikke føle med de om ikke, og situasjonen er helt annerledes enn for tidlige Model Y-bestillinger.
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: kodaxtorsdag 04. februar 2021, klokken 21:58
Det er jo lurt å bli sint sånn i tilfelle, så blir man kanskje ikke så sint dersom det viser seg å slå til..
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: ToWalkOrDrivetorsdag 04. februar 2021, klokken 23:00
Er irritert over at Model S eiere i USA ikke fikk avtalt pris....og at Musk sier de må betale 8000 dollar ekstra for å få bilen....langt etter at de bestilte bilen, noe Tesla aldri har gjort før. Som kontraktsmann synes jeg det er veldig irriterende. Når Musk sier: "håper folk ikke blir irriterte", så er det ekstra irriterende.
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: kodaxtorsdag 04. februar 2021, klokken 23:23
Her kan det nok hende at både du og Electrec misforstår. Det han sier på sin sedvanlige stotrende Elon-måte er nok kanskje at folk kan bli irritert hvis de allerede har kjøpt den forrige modellen, fordi de nå har kommet med ny modell som de kanskje heller vil ha. Men den nye koster altså mer penger.
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: DagfinnNfredag 05. februar 2021, klokken 08:59
Sitat fra: kodax på torsdag 04. februar 2021, klokken 21:58
Det er jo lurt å bli sint sånn i tilfelle, så blir man kanskje ikke så sint dersom det viser seg å slå til..
Og hvis det ikke slår til så har man hatt "gleden" av å være sint uten grunn...
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: ToWalkOrDrivefredag 05. februar 2021, klokken 11:24
Sitat fra: DagfinnN på fredag 05. februar 2021, klokken 08:59
Sitat fra: kodax på torsdag 04. februar 2021, klokken 21:58
Det er jo lurt å bli sint sånn i tilfelle, så blir man kanskje ikke så sint dersom det viser seg å slå til..
Og hvis det ikke slår til så har man hatt "gleden" av å være sint uten grunn...

Vel, hvis man er irritert for noe som har skjedd, og ikke er irritert for noe som kan skje, så skal det mye til for å være irritert uten grunn.
Tittel: Sv: Er det ok forretningsførsel å øke prisen på bestilte, men ikke leverte TMS med kr:100k? Hva med TMY?
Skrevet av: JorElfredag 05. februar 2021, klokken 13:00
Edit:

Fra spøk til pistol...det kan være Tesla setter ned prisene, når vi nærmer oss levering.